Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Dílenský motorák bude opět vozit lidi. Šatava vzkřísil kachnu, nasadí ji v Jemnici

Motorový vůz M 240.028 zvaný kachna při přesunu z Krnova do Jemnice. Pramen: Railway Capital
Motorový vůz M 240.028 zvaný kachna při přesunu z Krnova do Jemnice. Pramen: Railway Capital

Společnost Railway Capital Jana Šatavy po více než roční renovaci převzala v krnovských dílnách motorový vůz M 240.028, zvaný někdy kachna. Vůz z počátku 60. let nasadí od pátku na sezonní linku z Moravských Budějovic do Jemnice.

Motorák má přitom za sebou pohnutou historii. V roce 1986 byl odprodán tehdejšími ČSD do Chemopetrolu Litvínov, když předtím byl v ŽOS Šumperk přestavěn na dílenský vůz pro potřeby zásahů na rozsáhlém vlečkovém kolejišti nového provozovatele.

Byla zaplechována některá okna a dveře, odstraněny vnitřní příčky a interiér včetně WC. Vůz dostal nové číselné označení už v novém schématu: 820.528, kde číslice 5 vyjadřovala provozovatele mimo ČSD. V této podobě přežil až do roku 2016, kdy jej koupil Šatava (rozhovor s ním přinesl deník Zdopravy.cz v únoru).

Následná úprava do původní podoby trvala déle než rok a zhostila se jí firma ZEGA v Krnově. Restaurování vozu finančně podpořilo i ministerstvem dopravy z Programu obnovy historických železničních vozidel. Vůz už se vlastní silou přesunul z Krnova do Jemnice.

„Bylo nutno nejen vyvařit zkorodovanou skříň a uvést do řádného stavu pohonnou jednotku, ale především obnovit původní okna a dveře, a hlavně dodat komplet interiér. Tato vagonářská práce se ukázala být nejnáročnější,“ říká Šatava. Sedadla včetně rámů dodala společnost MSV Interiér ze Studénky podle původních výkresů.

Motorový vůz M 240.028 vyrobila Tatra Studénka v roce 1963. Je poháněn přeplňovaným vzduchem chlazeným dvanáctiválcem Tatra s hydrodynamickou převodovkou. Na první pohled zaujme efektní design 60. let, uvnitř je velmi pohodlný interiér. Vůz má maximální rychlost 70 km/h.

V českých zemích se nachází dle dostupných údajů osm těchto vozidel, z toho čtyři jsou provozní. Dvě má českodrážní depo historických vozidel.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
sotous
Host
sotous

Motorák super, na nostalgii ještě lepší.Palec nahoru
Ale vozit vzduch do Jemnice….Někde jezdí desítky lidí za den a vlaky se ruší, jinde naopak objednávají, a to bez jakéhokoli průzkumu zájmu apod. Na spěšňáky do Havlbrodu ze Znojma není, na vyhlídkové jízdy jinde ano…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Motorák super, na nostalgii ještě lepší.Palec nahoru“
Zatím platí jen to, že motorák sice skutečně „super“ jezdí = po technické stránce je opraven zjevně dobře, ale ke skutečnému dokončení všech „nostalgických“ detailů (včetně „povinných“ nápisů, apod.) je na něm ještě tolik práce, že vůbec nezávidím těm, kdo se na tom budou podílet. Ale všem doporučuji, aby se jím aspoň dojeli svézt, a „fotošotoušům“, aby k tomu zvolili termín tak asi za dva týdny, protože v té řepkové žluti, která tam v tu dobu nastane (žádné jiné plodiny tam nikdo nepěstuje), ta červeň motoráku dobře vynikne (a detaily chybět nebudou).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Ale vozit vzduch do Jemnice….“
Úplně prázdné ty vlaky v minulosti ani zdaleka nejezdily, ačkoli jízdní řád nadiktovaný „krajem“ není mimo letní prázdniny (kdy bude jezdit i „výletní vlak“) ani zdaleka vyhovující návštěvníkům odjinud, protože odjezd posledního vlaku z Jemnice v 15:20 hodin je v létě nesmyslně časný – ale prý se to má příští rok snad zlepšit.

xyz
Host
xyz

– Několik párů Sp vlaků HB – Znojmo BUDE zavedeno.

– Zavedení většího počtu Sp vlaků HB – Znojmo má úskalí v tom, že jediná jejich smysluplná návaznost v HB je do uzlu v S:00 h, do kterého ale budou zároveň zapojeny Sp vlaky ze Slavonic + navíc kdy při případném zapojení znojemských Sp vlaků do uzlu HB v S:00 h by tytéž Sp vlaky měly časovou kolizi s rychlíky linky R11 mezi Jihlavou a Okříškami.

Sečteno, podtrženo: dilema typu „Sp vlaky HB -ZN, nebo víkendové Sp vlaky do Jemnice“, je do značné míry dilematem falešným.

RTO
Host
RTO

Prijedeme za Vámi v létě erťáčkem a svezete nás motoráčkem.

RTO
Host
RTO

Přijedeme v létě stylově erťákem a budeme pokračovat motoráčkem.

Ondra
Host
Ondra

Škoda, že místo takových vozů byly nasazeny dvounápravové hrůzy jako řada 810/814. Asi jen hodně papá nafty, jinak designově velmi příjemný motoráček a pohodlné svezení.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ta hydraulika byla ovšem také hodně líná – takže pomalé rozjezdy a delší jízdní doby …

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Je dobře, že se to konečně povedlo: „stotřináctka“ Jirky Kotase už je, bohužel, v bídném stavu a potřebuje dílny, tak za ni aspoň bude moci v případě potřeby kvalifikovaně zaskočit jiné vozidlo stejné řady.

xyz
Host
xyz

Bude tento vůz jezdit na jemnické trati po celou sezónu (do přelomu října/listopadu), nebo majitel předpokládá tamní nasazení jen po část sezóny a pak případně přesun na Doupovskou dráhu či Hvozdnický expres?

Hrebicek
Host
Hrebicek

Bude pry k videni i na ostatnich tratich s dopravou RC – pry jeste letos.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Podle dnes odposlechnutého rozhovoru by na „Jemničce“ měl letos jezdit jen do „Barchanu“ (pořádaného v Jemnici tradičně okolo poloviny června = viz: https://barchan.cz/8-info.html ), pak se údajně někam přesune – kam, to teď ví asi jen Pán Bůh a možná Honza Šatava, ale zájem je prý představit to vozidlo minimálně na všech tratích, kde dopravu provozuje firma „RC“. Nelze tedy ani úplně vyloučit, že by se třeba příležitostně (jednorázově) mohl objevit třeba při nějaké významnější akci i na nějaké jiné „výletnické“ trati.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Krásný kousek! Nebyly by k dispozici fotky interiéru?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Interiér zatím není ani zdaleka dokončen tak, jak vypadal původně (na tom bude ještě třeba hodně pracovat), ale je už zcela funkční pro účely, k nimž má sloužit – a pokud jde o „základní vystrojení“, sedadla skutečně v podstatě odpovídají původnímu stavu (uspořádání i zelená koženka).

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll