Dopravci Rozhovory Železnice Zprávy

Rozhovor: Osmsetdesítky došly, říká Jan Šatava

Dřevěný vagon z roku 1913 společnosti Railway Capital. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Dřevěný vagon z roku 1913 společnosti Railway Capital. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Majitel společnosti Railway Capital Jan Šatava se mimo jiné realizuje jako fanda a sběratel železničních veteránů. V rozhovoru pro deník Zdopravy.cz líčí, jak složité je dostat se k některým dílům, nebo jaké vozy z výprodeje Českých drah ho zajímají. Hovoří i o provozu na „svých“ lokálkách. „Hodně sleduji, jak dopadne situace s takzvanou Kozí dráhou, která podle mého názoru změnou priorit občanské hybnosti dostala úplně nový rámec,“ říká Šatava. 

Jan Šatava. Autor Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Jan Šatava.
Autor Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jak se vám daří na železnici?

Nemohu si stěžovat, jezdíme a sbírky vozidel rostou.

Nějaké přírůstky?

Když začneme od těch největších, tak rumunské faury už máme dva. Vloni už se střídaly na nějakých výlukách, je to jejich hlavní činnost. Nyní na nich probíhá údržba. Každým dnem čekám na předání opravené „kachny“, neboli motorového vozu řady 820.028 (M240.0028). Řeší se u něj už jen nějaké detaily, které se velmi těžko shánějí. Interiérové doplňky už se dávno nevyrábějí. Když jsme ho získali, tak měl například zaplechovaných pět oken a dvoje dveře, uvnitř byly namísto sedadel ponky a dieselový agregát na elektrický proud.

Kde jste ta okna vzali?

Nově jsou fakticky nevyrobitelná. Mají třeba z vnitřní strany bakelitové obložky. A teď vylisujte bakelitové obložky. Našli jsme ale skryté zásoby. Takže už tam okna jsou.

Jak se hledají skryté zásoby?

To jsou polospouštěcí okna, která se historicky používala pro vozy počínaje takzvanými osmidvéřovými baiky (Bai), měla je i řada M240.0, měly je Bixy před přestavbou, mají je například úzkorozchodné balmy (Balm/ú) a další vozy. V původním provedení je měly i žabotlamy, a mnohé s nimi dojezdily. Takže přeci jen nějaké drobné zásoby ještě byly a my jsme ta okna sehnali. Dveře, které jsou specifické „šupletem“, kdy schod zajede dovnitř, se nám podařilo sehnat s velkým štěstím. Našli jsme ve východních Čechách skříň balmu, která je na zahrádce jako domek. A ta ty dveře měla.

Dostali jste tip?

Hledání je velmi těžké. Musím říci, že jak nikde na internetu zásadně nediskutuji, tak v sekci historické vagony na K-Reportu se tyto tipy objevují a lze je využít. Pak je třeba najít majitele a začít s ním jednat. Ale i sám se dívám po vagonech. Takto jsme našli jeden z našich nákladních vagonů (Zsa) na obilí z konce 50. let. Byla to první moderní konstrukce nákladního vagonu, který byl víceúčelový. Zetka se střechou, na střeše vsypné otvory, pod podlahou výsypné choboty. A mělo to čelní dveře, protože se dosti naivně předpokládalo, že se v tom budou vozit i osobní automobily. My jsme tento vagon sehnali od ČD Carga a jedny ty čelní dveře chyběly. A objevili jsme na Moravě ve Velké nad Veličkou na pozemku soukromého majitele skříň tohoto vagonu, která ty dveře ještě měla. Tak jsme se tam vypravili s naším zakoupeným vagonem s chybějícími dveřmi a po souhlasu majitele během asi dvoudenní montáže čelní vrata odebrali (a spoustu dalších detailů), naložili do vagonu a odjeli.

Jsou jednání s majiteli hladká?

Tohle byl naštěstí úplnou náhodu veteránista, takže měl pro naše záměry pochopení. Velmi se mu líbilo, že za ním přijeli přes celou republiku blázni se starým vagonem. Tam to problém nebyl. Ale v jiných případech to zpravidla skončí na naprostém nepochopení a neochotě. Takových případů je více.

Ano, to říká mnoho veteránistů, že lidé schraňují vraky, a než by je někomu prodali, nechají je raději úplně rozpadnout.

Ve vagonové verzi stačí zmínit PVTKŽ v Benešově (psali jsme zde, pozn. red.). To je úplně zablokovaný případ. O to více potěší opačné příklady. Pomocí K-Reportu, protože to někdo kdysi vyfotil, jsme například našli nad Valticemi na jižní Moravě na kopcovitých vinicích, které se táhnou k Rakousku, železniční cisternu na kolech. Celý vagon na panelech. Mají to jako zásobník na postřiky. My jsme získali jinou cisternu, také německého původu (jako ta na vinicích), a u té nám chyběla tlaková brzda Hildebrand-Knorr. Zjistili jsme, že cisterna na vinici jí má zcela kompletní. Tak jsem se dobral předsedy družstva a předseda se pobaveně zasmál a řekl, ať si přijedeme. Jen než to začneme obírat, jsme mu měli zavolat.

To je přístup, který asi oceňujete?

Samozřejmě. Naši chlapci se tam vydali s dílenskou dodávkou, dojeli na vinici, okamžitě na ně vystartoval nějaký traktorista, ale jméno předsedy zapůsobilo. Přivezli plnou dodávku, asi tunu různých dílů.

Když to sesumírujeme, kolik máte historických kousků?

Je toho už řada, přesné číslo teď z hlavy nevím. Především máme tři vagony vídeňské elektriky z roku 1913. Dva jsou ve Veselí a třetí je v Krnově, kde občas jezdí na Hvozdnickém expresu. Profilově to krásně sedí k „810“. Máme několik cisteren, nejstarší z roku 1929, nákladní vagon Zsr z roku 1947 nebo dva zmíněné Zsa na obilí. Těch je sedm v republice a dva mám já. Dva uhláky Vtdr z 50. let, jeden jsem už využíval na výluce. Chtěli bychom si z nich udělat jeden výstavní a jeden na práci. Z křoví v areálu slovenské slévárny Hronec jsme přivezli jeden vůz Vtd z roku 1920. Což byla prvoválečná reparace z Německa pro Československo.

Hektor společnosti Railway Capital. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Hektor společnosti Railway Capital.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jsou nějaké další kousky na cestě?

Na cestě jsou typická prvorepubliková „zetka“ s plochou střechou z roku 1919, po nějaké době nejzajímavější objev. Pak plošinový vůz Otdr, původně oplenový, to je rok 1954 a vagonka Česká Lípa. A koupil jsem si prkýnkový hytlák od ČD Carga. Chtěl bych také dva balmy, ale staré, nikoliv modernizované. Už před dvěma lety jsem se domluvil s panem Koterou z Depa historických vozidel. On jich má ve stavu asi 11 a jsou pro něj nadbytečné. Tak jsem požádal o dvě čísla. Ale z prodeje nakonec sešlo.

Přitom dráhy ohlásily velký rozprodej historických vozidel.

To přišlo až nyní, ty dva balmy, které mi zamítli, jsou teď v nabídce prodeje. Tak jsem o ně požádal znovu a tentokrát mi je odsouhlasili. Ovšem požádal o ně také někdo jiný, takže bude aukce. Do ní jdou ty vagony za cenu čtvrt milionu za jeden.

To není úplně láce?

Láce to úplně není, ale jeden z nich je úplně dokonalý. Bohužel druhý byl „obydlen“, takže pod sedadly je spacák, staré škrpály a tetrapaky od čůča, a místo rozvaděče je prázdná skříň s čouhajícími dráty. A teď to shánějte.

Do aukce jdou v jednom balíku?

Ne, každý zvlášť. Ale jsou za stejnou vyvolávací cenu. Do toho druhého teče a má úplně sjetá kola. Ale jinak je kompletní, okna nejsou rozbitá. A pak mám ještě jedno želízko v ohni, a tím je služební vůz pro nákladní vlaky z 20. let. S plochou střechou. Roztomilý vagonek, samozřejmě vrak. Úplně chybí vnitřní členění. Chci ho k těm vídeňským vagonům. Je malý a přesně by k nim seděl. Teď je na prodej a vyvolávací cena přesahuje sto tisíc korun.

To je dáno asi historickou hodnotou, nebo se mýlím?

Já bych řekl, že je to dáno cenovou politikou ČD. Od toho je to aukce, aby si nejvyšší cenu našla sama.

Je vaším cílem provozuschopný stav, nebo vám stačí nějaká konzervace a možnost vystavení?

U vagonů je po technické stránce zprovoznění relativně jednoduché. A kachna je provozní jaksi z podstaty, do dílen dojela vlastní silou. K parním lokomotivám moje ambice nesahají. To je běh na celý život, nemohu s tím teď začínat.

Pojďme tedy k provozu. Nerýsuje se nějaké nostalgické léto na šumavských lokálkách?

Musím říci, že je dost problematický přístup kraje. Nejde ani tak o to, že by to kraj nechtěl, ale jde o způsob financování. Kraj neví, z čeho to má zaplatit a jak se to má vykazovat.

Takže zatím zůstáváte u svých třech lokálek?

Ano, to nám zatím stačí. Na jednom provozu máme smlouvu na deset let, ze které jsou odjeté dva roky (Kadaň – Podbořany), na druhém (Moravské Budějovice – Jemnice) je smlouva na pět let a odjetý je jeden, a na třetím Opava východ – Svobodné Heřmanice je smlouva na tři roky a odjetý je jeden rok. Tradičně nejlepší výsledky dává Opava, tedy Hvozdnický expres. Je sice nejkratší, ale převeze nejvíc lidí. Se všemi provozy je spousta práce. K tomu musím dodat, že na trhu už nejsou vozidla. Osmsedesítky došly. Pokud jde o naše další činnosti, máme možnosti zasáhnout do nákladní dopravy, a to v tom, co umíme nejlépe, tedy první a poslední míle. A potom jsou výluky, to je další naše činnost.

Sledujete osudy dalších lokálek?

Hodně sleduji, jak dopadne situace s takzvanou Kozí dráhou, která podle mého názoru změnou priorit občanské hybnosti dostala úplně nový rámec. A jezdit z Děčína k lanovce na Komáří vížku, tedy do Krupky, kde lanovka začíná u zastávky, tak vznikne jedinečný dopravní systém, který umožní třeba cyklistům vyjet z Děčína vlakem, dostat se na hřeben Krušných hor a pak už jen sjíždět. Trať je podle mých informací po Telnici průjezdná, ale SŽDC stále drží výluku. Ale v Ústeckém kraji je i další zajímavý problém, a tím je dráha Lovosice – Teplice, kterou před lety spláchl sesuv půdy spolu s dálnicí. Myslím si, že pokrčit rameny a říci stalo se a zavřeme to, není dokonce ani v souladu se zákonem. Kraj je dost nabroušený na ministerstvo dopravy. Ten směr z Teplic i z Lovosic vůbec není marný.

Zmínil jste váš výlukový byznys. V čem spočívá?

Stavební firmy, které pracují na výlukách, zpravidla nemají vlastní prostředky, zejména lokomotivy. Takže potřebují lokomotivu s posunovačem. To my poskytujeme. Nějaké koruny to přinese. Já pak za ně nejezdím na Kanáry, ale kupuji si vagony. Žena třeba nemůže pochopit, proč mám tři cisterny.

Proč je máte? Pro radost?

Ano, historické vozy mám pro radost, jako koníčka. Chtěl bych je samozřejmě i vystavovat, například loni jsem dělal v Táboře výstavu železničních vozidel dokonce i s krokodýlem (rakouská elektrická lokomotiva řady 1100).

Vy jste pro GW Train předělávali slovenské poštovní vozy, takzvané gábiny, na cyklovozy pro Šumavu. Už jste dodělali všechny?

Ano, je jich osm hotových. A myslím, že na Šumavě bezvadně fungují. Existuje tu názor, že dříve vjeli lidi s kolem rovnou do „patra“ a tam ho pohodili. Ale je otázka, zda je cílem, aby se kola povalovala na hromadě ve vagonu. Možná to bylo o něco rychlejší, ale toto funguje, žádné katastrofické scénáře se nekonaly a nekonají.

Sledujete ještě dění na Jindřichohradeckých místních drahách, kterým jste léta šéfoval?

Já to nechci komentovat. Snad jen mohu říci, že je mi opravdu líto, co se tam děje. A že diletantismus vedení je tragický. Tečka.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
xyz
Host
xyz

„Pojďme tedy k provozu. Nerýsuje se nějaké nostalgické léto na šumavských lokálkách?
(…)
Musím říci, že je dost problematický přístup kraje“
Škoda, že p. Šatava neřekl, ani redaktor se jej na to nezeptal, zda právě onen „problematický přístup (Jihočeského) kraje“ stál za tím, že v roce 2018 již nebyl veden „Vlak na Písek“ (prázdninový víkendový pár spojů Tábor – Písek a zpět; veden „hektorem“ + za ním řazenými vozy ex Pressburger Bahn), nebo zda primární příčinou nevedení „Vlaku na Písek“ bylo něco jiného.

AAA
Host
AAA

A teď vylisujte bakelitové obložky.

… a nešlo by to prostě vytisknout na 3D tiskárně? Nebo to musí být echt bakelit?

Graylag
Host
Graylag

To spíše ručně kladený laminát. Vlastnosti budou skoro stejné a když si pohrajete s povrchovou úpravou, tak i vzhled bude skoro stejný. Jenže už to není originál ale pouze imitace a tím trpí historická hodnota.

3D tisk se vzhledem k enormní ceně hodí spíše pro menší členité detaily. Ale i u nich se už vždy bude jednat jen o imitaci.

Alibaba
Host
Alibaba

To ty 810 nejsou ani v Maďarsku?

Michal
Host
Michal

V počtu jednotek kusů to někde vyhrabete vždy, spíš bude otázka v jakém stavu a kolik má smysl do toho investovat…

AAA
Host
AAA

Takové InterPici by se tu jistě vyjímalo :)))

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Maďaři v posledních letech provoz na lokálkách neruší ani neomezují, a i oni jistě si také dobře uvědomují, že nahradit „šukafóny“ něčím novějším by stálo dost peněz, takže pro ně ještě dlouho asi „zbytné“ nebudou – a o obchodování s jakýmkoli majetkem musí mít zájem nejen kupující, ale samozřejmě i prodávající.

Michal
Host
Michal

A jak to teda bylo vymyšlené s tím motorákem Faur? Co se mělo z té hrůzy vyrobit?

Souprava
Host
Souprava

Co se týče tratě přes Středohoří, tam je vhodné připomenout, že dle krajských 4-letých dopravních plánů z doby, kdy ještě trať fungovala, bylo na trati vytížení cca 100 lidí jedním směrem denně. A to je za celou trať, tj. i za silnější úsek u Teplic. Celkem tedy 200 lidí za den, což má dooost daleko k německému požadavku na 1000 lidí denně, které jsou v Německu rozumnou bariérou proti investování do nedostatečně využívaných tratí. Zde by k tomu jakákoli oprava, i v nejminimálnější podobě, vyšla na stamiliony. Přitom kolik z těch 200 lidí jezdilo denně inkriminovaným úsekem? 30 tam a… Číst vice »

-MM-
Host
-MM-

Pan Matiášek nezklamal, jako vždy. Děkujeme za Vaše moudra.

-MM-
Host
-MM-

Pan Matiášek nezklamal, jako vždy. Děkujeme za Vaše moudra.

Miloslav Zítka
Host
Miloslav Zítka

má to jeden háček – zničení tratě někdo zavinil ( lom nebo ŘSD ) takže úhrada rekonstrukce by měla jít z pojistky těchto organizací

Souprava
Host
Souprava

Proč ne, ale máte o tom soudní rozhodnutí? Do té doby se nezlobte, ale to taky můžu přijít a říct, že jste odpovědný za to a to a navalte mi půl miliardy. Uznejte, že snad žijeme v právním státě. Nejde jen udělat posudek a ukázat na někoho, třeba lom a chtít prachy. To co chcete je velmi nebezpečné a divil byste se, jak snadno by se to mohlo obrátit proti vám.

AAA
Host
AAA

Jako myslíte že ŘSD má pojistku na libovolnou škodu kterou by mohla teoreticky způsobit? Já se obávám že jakožto státní organizace má tu nejlepší pojistku na světě – daňového poplatníka.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Dobrý večer, můžete zde uvést odkaz na závazný materiál, který říká, že je tam 100 lidí denně?

Zbyněk
Host
Zbyněk

Například turistická linka T3, má dotaci na příští rok 544Kč za historické jízdy a 302Kč za jídzy motorovými hurvínky na vlkm. Napiště co si o tom myslíte?

Zbyněk
Host
Zbyněk
xyz
Host
xyz

Zajímavé jsou i následující stránky, kdy např. cena dopravního výkonu za 1 km provozu po Švestkové dráze činí v roce 2019 částku 131,86 Kč s dovětkem, že pojede-li namísto vlaků NAD, činí cena dopravního výkonu 62,89 Kč, přičemž tato částka je jen cca 2x nižší než cena dopravního výkonu za 1 km jízdy vlaku (srov. s tvrzeními některých zdejších diskutujících o „6x levnějším autobusu než vlaku v přepočtu na km jízdy“). Z dalšího odstavce také vyplývá, že smlouva s AŽD k prosinci 2019 zanikne (namísto historických vlaků tam budou jezdit vlaky pravidelné, a to celoročně). A u linky T6 (provozované… Číst vice »

xyz
Host
xyz

Upřesním, že (jak vyplývá i z vámi odkazovaných dokumentů) ty částky 302, resp. 544 Kč/km nejsou dotací (výší úhrady), ale cenou dopravního výkonu (nákladovou cenou, od které se následně odečítají tržby, které jsou zúčtovávány v rámci celokrajského integrovaného tarifu DÚK). Tzn. výsledná výše úhrady je o něco nižší než oněch 302, resp. 544 Kč/km.

xyz
Host
xyz

Ještě dovětek:
„Celkem tedy 200 lidí za den, což má dooost daleko k německému požadavku na 1000 lidí denně, které jsou v Německu rozumnou bariérou proti investování do nedostatečně využívaných tratí.“
Ani v Německu toto pravidlo není dodržováno – viz mj. trať Gotteszell – Viechtach, kde i po uplynutí 2letého zkušebního provozu (9/2016 – 9/2018), byla osobní doprava (která tam byla v 9/2016 obnovena po 24 letech) prodloužena přinejmenším o další 3 roky, přestože oněch 1000 cestujících denně nebylo dosaženo: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Gotteszell%E2%80%93Blaibach.

(Plus mnoho dalších německých vedlejších tratí, kde těch 1000 cestujících denně nejezdí ani náhodou; z příhraničních tratí namátkou Holzhau, Helmbrechts atd.)

Bjorn
Host
Bjorn

Zde je výňatek z posledního aktuálního článku webu DOÚK (Vlcoun.cz) z konce roku 2018. Provoz na železniční trati byl zastaven v noci ze čtvrtka 6. na pátek 7. června roku 2013. Od té doby se Ústecký kraj a stát domlouvají, jak bude oprava trati řešena. Teď snad došlo ke shodě. “V listopadu proběhlo jednání mezi Správou železniční dopravní cesty a Ústeckým krajem a došlo k domluvě na tom, že bude upraven projekt tak, aby řešil jen sanaci trati po sesuvu,” potvrdila Informačnímu portálu Vlčoun.cz tisková mluvčí Krajského úřadu Ústeckého kraje Magdalena Fraňková. Doplnila, že kraj se k návrhu ještě vyjádří… Číst vice »

Bjorn
Host
Bjorn

Aktuálně z prosince 2018 : Provoz na železniční trati byl zastaven v noci ze čtvrtka 6. na pátek 7. června roku 2013. Od té doby se Ústecký kraj a stát domlouvají, jak bude oprava trati řešena. Teď snad došlo ke shodě. “V listopadu proběhlo jednání mezi Správou železniční dopravní cesty a Ústeckým krajem a došlo k domluvě na tom, že bude upraven projekt tak, aby řešil jen sanaci trati po sesuvu,” potvrdila Informačnímu portálu Vlčoun.cz tisková mluvčí Krajského úřadu Ústeckého kraje Magdalena Fraňková. Doplnila, že kraj se k návrhu ještě vyjádří a následně jej na jaře předloží do komise ministerstva… Číst vice »

Souprava
Host
Souprava

Nelžete pane Šatavo!!! Cyklisté z Děčína do Krupky se k lanovce dokážou dostatat i bez vlaku… stačí z Kozí dráhy postavit cyklostezku. Na to je možné získat dotaci z EU a domácí veřejné finance to vyjde na desetinu ceny, co oprava trati a dotování nějaké firmičky typu JHMD, která tam pak bude jezdit. Ale tuhle pravdu nemůžete napsat, protože z toho nebude kšeft, že? Pokud mermomocí cyklista potřebuje jet vlakem, tak může jednoduše jet z Děčína do Bohosudova, odkud to má k lanovce „celé“ 2km… Opět to vyjde veřejné rozpočty o desítky milionů, možná několik stovek milionů, levněji. Dále je… Číst vice »

Děčíňan
Host
Děčíňan

Nepište nesmysly. Proč stavět za peníze zcela nepotřebnou cyklostezku, aby lidé mohli jezdit na Komáři výšku na kole, když opravdu mohou jezdit po již dávno postavené dráze vlakem? Navíc a to je též podstatné, vlak odveze všechny cestující pěších i cyklistů, ale cyklostezka slouží jen a pouze cyklistům, tedy velmi úzké skupině lidí. Vlak má prostě široký záběr cestujích.

Souprava
Host
Souprava

Udělejte projekt na opravu té dráhy za cenu cyklostezky (po odečtení dotací, jen idiot by je nevyužil, není přece chyba cyklostezek, že na opravy podobných lokálek EU peníze neposílá, to je jen váš problém, že si to šotouškové neuměli vylobovat, podstatné je, kolik musí činit podíl z národních zdrojů, ty nám nikdo nedaruje zdarma) a můžeme se bavit. Nebo si to hraďte ze svého, počínaje tím, že si tu dráhu řádně odkoupíte, jako o kus vedle AŽD. A nenatahujte pak v ani jednom z případů peníze po dotacích na provoz vlaků… vydělejte si na sebe sám. Pokud nevíte jak, tak… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Nebo si to hraďte ze svého, počínaje tím, že si tu dráhu řádně odkoupíte, jako o kus vedle AŽD. A nenatahujte pak v ani jednom z případů peníze po dotacích na provoz vlaků… vydělejte si na sebe sám.“
Dvě věty za sebou a hned takový vzájemný protimluv. (AŽD na provoz sezónních vlaků osobní přepravy dostává příspěvek z veřejných peněz – úplně z té samé rozpočtové kapitoly, do jaké p. Souprava „kope“ v případě Kozí dráhy.)

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Souprava nechá zrušit všechny silnice III.třídy. Údržba drahá a využití mizivé 😀 Anebo památky – na sebe si nevydělají, stojí ročně miliardy, zbourat a basta. A vůbec lidi, ty uhlíkové jednotky, absolutně neefektivní, asimilovat, první se hlásí Souprava 😀

Děčíňan
Host
Děčíňan

Je jasné, že stavba cyklostezky a její další údržba, by byla nepoměrně dražší, než oprava trati. Projekt na opravu trati je již dávno hotov, částka se pohybuje okolo 20 milionů korun. Stezka, by vyšla mnohem dráž a je jedno, jestli by to platil stát formou dotace z EU, neb také tyto peníze jsou z veřejných zdrojů.

Souprava
Host
Souprava

Mimochodem, po cyklostezce můžete jít i pěšky, na bruslích (u asfaltové), s kočárkem. S výjimkou občasného zákazu psů (např. na Sázavské) je většina cyklostezek přístupná jakémukoli nemotorovému způsobu pohybu. Takže lžete.

Marian
Host
Marian

Hle, Soupravička se probudila a už káže svá moudra. Zajíci a Šatava, toť největší nepřátelé českého hospodářství. Dalšími škůdci bude jistě dřevo, které se dá odvozit třeba, no třeba na kole nebo vejtřaskou. Možná, že Soupravička přijde s teorií, že kůrovce zasévá pan Šatava, když jeho semena rozhazuje z šoto-810 😀 😀 😀

Lukáš Buk, to je další pseudonym Marka Matiáška? 😀

Souprava
Host
Souprava

Člověče, to se nedá napsat jinak – vážně byste toho měl hulit méně… Snad to nebudou mít moderátoři za urážlivý příspěvek, ale na tohle se fakt nic serózního napsat nedá. Zkuste psát méně hystericky, více argumentovat a dát tomu hlavu a patu. 😉

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

Proč to tak prožíváte ? Mohutná slovní cvičení Vás stojí hodně času … má to význam ?

Děčíňan
Host
Děčíňan

Nepochybně zajímavý rozhovor. Jen bych rád věděl, jak je pan Šatava schopen a ochoten se záchranou Kozí dráhy pomoci. To se v článku bohužel nepíše.

Marian
Host
Marian

S každou tratí si musí pomoci hlavně místní. To fakt nemůže dělat někdo svatý odněkud. Když je to místním jedno nebo jsou líní pověřit své volené zástupce, bohužel trať zanikne.

Děčíňan
Host
Děčíňan

Souhlasím, ale bohužel současná sestava stran na magistrátu, není nakloněna přispět k záchraně trati.

Kubrt
Host
Kubrt

Měl některý ze subjektů kandidujících v Děčíně (nebo dalších dotčených obcích) téma obnovy tratě jako bod programu? Neboli, je to pro tamní občany téma?

Děčíňan
Host
Děčíňan

Bohužel, nikdo takový se před volbami nenašel. Někteří dokonce již dopředu hlásali, že hodlají trať zrušit. Čili už jen kvůli tomuto, nebylo z mého pohledu koho volit. Je pravdou, že čím déle je trať nevyužívána, tím více upadá jaksi v zapomnění i mezi obyvateli. Tudíž i kdyby jedna ze stran slíbila před volbami, že se bude snažit o záchranu trati, tak si nejsem jist, že by výrazně zabodovala, bohužel. Dříve alespoň ostatní obce na trati dávaly jasně na jevo, že provoz chtějí, ale dnes to též utichlo. Je tu jasný nezájem kraje, který tvrdí, že dopravu objednat nemůže, neb je… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

Když byl před více než 10 lety zastaven provoz na „kozině“, tak se ze strany železničních fandů ozývaly (a dodnes ozývají – nakonec i od vás) hlášky, že je zájem trať zlikvidovat, že se na tom chce někdo napakovat atd. Ovšem dost neurčitě, beze jmen, bez konkrétního způsobu údajného obohacení, jen často padalo jméno tehdejšího primátora Rašky. Od té doby se nic moc neděje. Osobně mám dojem, že žádné temné rejdy za tím nejsou, ale „jen“ že prostě o tu trať nemá nikdo zájem.

Děčíňan
Host
Děčíňan

Ale pochopte prosím, že tato tzv. Tichá taktika, je naprosto záměrná, neboť jejím cílem je po několika letech neprovozu na trati, její snazší zrušení. Takto dopadlo už mnoho lokálek.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V Děčíně asi už leckdo zapomněl, že bez Honzy Šatavy by nebyl ani ten letní sezónní víkendový provoz, který existenci „kozinu“ vlastně do značné míry po(z)držel tak, že vůbec až dosud přežila aspoň jako (stále předpokládám, že jen dočasně) neprovozovaná trať …

jal
Host
jal

Když čtu o těch vozech ze zahrad a podobně. Tento by si asi taky zasloužil postavit znovu na koleje, když má kompletní pojezd, nárazníky i spřáhla. https://mapy.cz/zakladni?x=18.6184175&y=49.7146088&z=17&pano=1&pid=46436383&yaw=5.422&fov=0.207&pitch=-0.038

Kylchap
Host
Kylchap

Odposlechnuto před dvěma lety na dolní stanici lanovky: Elektrokola nebereme. Proč? Zakázal to Drážní úřad, jsou moc těžká. Ale já si dám baterku do batohu. Stejně neberem, nechceme mít potíže.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A ona snad už neexistují vůbec žádná jiná jízdní kola než elektrokola?
Navíc v případě velké hmotnosti elektrokol šlo u vlaků (jak je to na lanovkách, kde jsou na kola háky, nevím) především o obtížnou manipulaci s nimi (nakládku a vykládku) pracovníky dopravce – nevzpomínám si na to, že by jejich převozy vlakem „zakázal DÚ“ a domnívám se, že spíše si povinnost odebírání baterií před nakládkou do zavazadlových vozů vymohli odbory dopravce.

jouda
Host
jouda

To mají dnes ale leckteré cyklobusy, že kola jen do 15 kg.

xyz
Host
xyz

Doplním, že dva vozy řady 810 naopak byly ze strany RC prodány do rukou GWTR – ve 2. polovině roku 2017 vůz 810.536 a cca na jaře 2018 pak vůz 810.623. K tzv. „Kozí dráze“ doplním, že úsek Děčín – Telnice je ze strany SŽDC ponecháván v nesjízdném stavu (byť trať do té doby byla v tomto úseku plně sjízdná, vyjma následného pádu kamení na trať v jednom místě) již od podzimu 2015, načež na trať již nemohly vyjet spoje nově zavedených „Turistických linek Ústeckého kraje“ (číslo T2 bylo vyhrazeno této lince; zpočátku zůstalo neobsazeno; později jej „náhradou“ dostala cyklolinka… Číst vice »

Do&Co
Host
Do&Co

Vážený pane Šatavo!
Osobně jsem Vás měl poznat před lety, když jste vedl exkurzi na JHMD a viděl jsem to velké srdce, které do projektu vkládáte. Držím Vám palce v čemkoliv.

Do&Co
Host
Do&Co

Čest jsem měl. Omlouvám se za kostrbatost.

kajetan
Host
kajetan

Báječněj člověk, na veletrhy cestovního ruchu Go/Regiontour v Brně s sebou do expozice vozil U37 a hytláček, měli úžasnou propagaci… Měl jsem tu čest, pozdravit se s ním …

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll