Další loučení s Karosami. Končí i jejich provoz v rámci Pražské integrované dopravy
Autobus Karosa B951 v barvách DPP. Foto: PID
Autobusy Karosa končí hlavně kvůli stáří, místo nich začnou jezdit nízkopodlažní vozy.
Autobusy Karosa končí hlavně kvůli stáří, místo nich začnou jezdit nízkopodlažní vozy.
Hlavně kdyby vyřadili ty hnusné staré tramvaje s otřesnými sedačkami.
Jo, 15T s dřevěnejma sedačkama.
No, já nevím, ale tramvajový park v Praze je možná ještě starší a také ne vždy nízkopodlažní… Karosy jsem měl vždy rád, přišlo mi, že je navrhovali opravdu konstruktéři a každé místo uvnitř bylo využitelné a dalo se v pohodě a bez stresu vystoupit. U nových autobusů mi přijde, že vítězí nutkání otisku designéra interiéru nad přemýšlením, jestli to bude ve skutečnosti funkční a využitelné…
Ono jaksi navrhnout interiér v jediné úrovni je výrazně jednodušší, než navrhovat nízkou podlahu kolem velkých kol a jiných technických celků.
Někde ve světě to řeší tak, že používají vysokopodlažní vozidla s úrovňovým nástupem z vyvýšeného nástupiště, jenže to je použitelné pouze na konkrétních linkách a žádá si to nemalé investice do infrastruktury (plus nulová flexibilita linek).
Myslím, že navrhnout interiér tak, aby se člověk netlačil o sedadlo před sebou, případně hlavou o střechu, bez „cukrlátek“ v podobě zvedacích opěrátek či zbytnými sedačkami vzadu, kde nikdo nechce sedět, protože autobus má jen dvoje dveře a nikdo nechce přejet, protože nestihne vystoupit, případně bez tyčí na držení pro stojící mezi sedačkami by snad nemělo souviset s tím, že autobus je nízkopodlažní…
A čím víc bude řvát dveřní signalizace, tím víc autobus.
Tomu se ještě dalo říkat autobus.
Jaký je rozdíl mezi autobusovou a vlakovou dopravou? Autobusová nemá šotouše, kteří by tu diskuzi zaplevelili nostalgickymi průjmy, jak jsou lidi rozezrani, že už jim tyto vozy nestačí a že když stačily 30 let, musí přece stačit i teď :D… Ale vážně, byly to kvalitní vozy a sloužily skvěle a spolehlivě, ale doba je jinde a v muzeu a na nostalgickych jízdách jim to bude slušet víc 🙂
I autobusová doprava má své šotouše. Pár jejich výrazů z dob, kdy vozy Karosa byly vytlačovány novějšími modely: cityhnus, shityhnus, soplaris, slintekrys 😀
Možná víc než ta železniční.
Syfilis (Citelis). To už ani nejsou autobusy, to je něco, co si na ně jenom hraje.
Soplaris.. Kdyby tohle slyšel polský výrobce tak si bude říkat že jste na hlavu
Odpor k čemukoliv novému, už jenom proto, že to je nové, je psychická porucha.
Neřešil v létě Středočeský kraj nedostatek peněz na ZDO? Který tedy vyřešil zrušením spojů a ušetřené peníze rozházel za nové autobusy, když ty staré mohly jezdit dál?
Pokud tedy zmizí Karosy z PID provozu, znamená to, že retroprovoz na lince 213 s vysokou Karosou není integrován a platí tam jiné jízdné? Nebo je spoj v PID a stejně se s ní budeme setkávat i nadále?
Vývoj nezastavíš. Místo busů už budou jen traktory.
Na to pozor, už ani ten Zetor není, co býval. Výkon 25 HP a má to pohon přední nápravy, to pětadvacítka nikdy neměla.
Doba je jinde. V muzeu jim to bude slušet…
V červnu pak zmizí poslední Karosy také z Pardubického kraje a Jihočeského, a pak už zbudou pouze v Karlovarském kraji de facto.
Z linkové dopravy v PA kraji zmizí, ale ještě zůstává 7 ks B951 u DPMP.
V Brne zatiaľ zostáva v prevádzke ešte 16ks B961, ale aj ich koniec sa blíži.
Už aby to bylo..
Podle nejnovějších zpráv se mají vrátit do provozu i všechny odstavené kromě 2372. DP na tom se stavem vozového parku autobusů a zejména trolejbusů není příliš dobře a nevyužít nějaký vůz na 100 % je téměř zločin. A jinak je tu ještě Tourbus na lince z Úzké do Modřic se svou docela početnou flotilou C954(E) a jednou B952E, občas je tam i nějaká LC956.
Mám k těmto vozům jako cestující pozitivní vztah. Kvalitní posezení a hukot turba nejde zapomenout. Ale jak už se psalo u motoráků 810, pokrok nezastavíš. Byla vozidla své doby, kdy dopravní podniky v nultých letech neměli finance na nízkopodlažní vozy. Podniky byly rády, že mají čím nahradit socialistické hranaté sedmikila, které svým vnitřním uspořádáním vyháněla cestující do aut. Pamatuji si jejich provoz ještě v počátku desátých let a bylo na nich silně znát, že do moderní doby vůbec nepatří. Díky Francouzům se tak vyvinula řada 900, která byla technickým skokem. No nic, přišel čas si zvykat na nové vozy a… Číst vice »
Já městská sedmikila vzpomínám rád. Samozřejmě byly to zastaralé vozy, ale třeba na těch koženkových sedačkách se pěkně sedělo. Potom třeba krásný nezaměnitelný zvuk při rozjezdu, ale to už je šotouštví.
To byly nejlepší autobusy pro MHD
Jak pro koho, i tehdy se jezdilo s kočárkem, i tehdy byli staří lidé o dvou berlích. Oproti sedmičkové Karose to má nižší schody, to zas jo. Ale furt schody.
Lepší byly sedmistovky.
Vy si nepamatujete ŠM 11 …. ?