Autobusy

DPP předělal deset let starý autobus na Retrobus, použije ho i na běžnou linku

Retrobus Dopravního podniku hl. města Prahy. Foto: DPP
Retrobus Dopravního podniku hl. města Prahy. Foto: DPP

Dopravní podnik hl. města Prahy se rozhodl přelakovat deset let starý autobus Karosa Citelis do podoby, v jaké jezdily po Praze autobusy ve 30. letech minulého století. Chce ho použít hlavně pro prezentační jízdy.

Premiéru chystá na tento víkend, v sobotu ho představí ve střešovické vozovně, následovat budou projížďky zdarma po trasách Vozovna Střešovice – Patočkova – Střešovická – Na Petřinách – Sídliště Petřiny a zpět a 2/ Vozovna Střešovice – Myslbekova – Bělohorská – Vaníčkova – Stadion Strahov a zpět.

Zatímco DPP má své retro tramvaje i soupravy metra, autobusy dosud zůstávaly při nostalgických akcích opomíjené.

I když autobusy mnohdy zůstávají v pozadí za jinými dopravními prostředky, jsou v rámci možností přepravy v MHD nenahraditelné. A to nejen v pravidelné dopravě, ale díky své flexibilitě také v případě nenadálých událostí. Těší mě, že na jejich důležitost může Dopravní podnik hl. m. Prahy upozornit také kreativní cestou, jako je vypravení autobusu, který napodobí tento typ dopravního prostředku z třicátých let 20. století, “ říká Josef Voltr, vedoucí odboru Marketing a obchod DPP.

DPP se pro vytvoření Retrobusu rozhodl při velké modernizaci autobusu. Kromě charakteristické barvy laku (červená, krémová a bílá s černými a šedými doplňky) prošel proměnou i interiér, aby připomínal historický autobus: sedačky mají nové čalounění v hnědé barvě, které připomíná dřevěné lavice.

Podle serveru Československý dopravák byly inspirací pro vzhled vozidla a barevné řešení nejen předválečné pražské autobusy, ale také trolejbus Praga TOT (z roku 1936), na jehož uvedení do původní podoby se v hostivařských ústředních dílnách pracuje. „Lakování trolejbusu dalo vzniknout myšlence převést stejné barevné schéma na některý z autobusů pražského DP a připomenout tak netradiční formou dávno zapomenutý vzhled vozidel,“ uvedl server.

Po akci ve střešovické vozovně plánuje DPP další jízdy na víkend 3. a 4. srpna, kdy vůz použije na zážitkové exkurze. Ze stanice Depo Hostivař odveze cestující do areálu garáže Hostivař, kde je pro ně připravena zážitková exkurze. Mohou se těšit na prohlídku garáží Hostivař, provozu mycí linky, návštěvu výpravny s popisem činností a periodických prohlídek vozů včetně jejich rozsahu. Dostanou se například i na prohlídku příjmu oprav. V 14:00 hodin je naplánovaná exkurze pro další skupinu zájemců, sraz bude u stanice metra Letňany, odkud je DPP Retrobusem odveze do garáží Klíčov, kde bude účastníky čekat obdobný program jako dopoledne. V neděli bude podobný program: dopoledne v Hostivaři, odpoledne ve Vršovicích. Jízdenky na exkurze je možné zakoupit od dnešního dne pouze ve Fanshopu DPP

Kromě mimořádných jízd by se měl objevit Retrobus i na lince č. 207. Autobus bude občasně vypravován také do provozu na lince 207. Po ukončení kampaně se s ním veřejnost bude moci setkat při prezentacích, výstavách, propagaci DPP, na charitativních akcích nebo třeba při komerčních jízdách.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
xxyy
Host
xxyy

Moderní Citelis jako retro?? No to se fakt povedlo

Kuba
Host
Kuba

Autobus? S těmi malými výklopnými okny je to spíš pojízdná sauna 🙁

Antonin
Host
Antonin

Podle pražského magistrátu jezdí v centru okolo 150 těchto veteránů, které ale s historií nemají nic společného
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/praha-policie-vyhlidkove-vozy-prohlidka-mesta-kontrola.A190726_123018_praha-zpravy_rsr

Dragoo
Host
Dragoo

Mezitím v Bratislavě:comment image?1564160329

Martin
Host
Martin

paradni kousek…

Martin
Host
Martin

Kdyz vidim ty okna u tohoto trolejbusu, tak u toho naseho autobusu se to opravdu nepovedlo… Kdyz uz stare hranate, tak i s tem vyklopkami…

vydra
Host
vydra

moc pěkné

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Pěkný bus. Plus za ty kostky! Když retro, tak ne na asfaltu.

Martin
Host
Martin

A ty lampy v pozadi 🙂

Martin
Host
Martin

Me se to libi, tedy az na to reseni u vyklopnych okynek…

Mara
Host
Mara

A karosy budou dal jezdit v beznych linkach ;-)) to bys nevymyslel

Tomáš
Host
Tomáš

Karosy budou stejně do roka nebo do 2 let vyřazeny, takže na retrobus bych spíše uvítal nějakou Karosu, než Citelis.

Anonym
Host
Anonym

Omyl, Citelisy taky hnijou, tak je potřeba zareagovat rychle 😉

Antimolin
Host
Antimolin

Surovsky ma fakt starosti 🙁

Pražák
Host
Pražák

Další „šotoušovina“ za veřejné peníze. DPP je tady od toho, aby vozil lidi (co možná nejefektivněji) a nikoliv proto, aby vyhazoval peníze za takovéhle nesmysly.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vždyť je to přece pouhá úplně normální reklama vlastní firmy, vytvořená v rámci běžné pravidelné opravy vozidla!

Pražák
Host
Pražák

A co tím chcete propagovat? DPP má na MHD prakticky monopol a jestli si někdo myslí, že někdo kdo MHD nepoužívá se po té co zhlédne tento paskvil se rozhodne strčit auto do garáže a jezdit MHD, tak nemá všech pět po hromadě. Prostě zbytečná šotoušovina.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Třeba popagovat sbírky střešovického muzea. Navíc v rozdílu nákladů na obnocu vozidla je jiné výtvarné řešení nátěru či polepu jen naprostá drobnost – nebo snad je podle vás lepší místo toho vydat nějaký reklamní leták s debilním obsahem, jaké DPP umí vytvářet „velice dobře“? Ale jinak souhlasím s tím, že „retro nátěr“ z doby, kdy tento typ vozidla vůbec neexistovat, minimálně trochu úchylné je.

X 1
Host
X 1

Souhlasím se Železničářem v důchodu.
Jen ty důvody bych viděl krapet jinde.
Za prvé: tím retrolakem si chce DPP připomenout svou vlastní historii.
Za druhé: využití tohoto retrovozu při společenských akcích může na sebe DPP upozornit. A to v tom smyslu, aby lidé více využívali veřejnou hromadnou dopravu. A v neposlední řadě může konkrétní vůz sloužit k náborovým kampaním.
Je totiž rozdíl pracovat v podniku, který se hrdě hlásí ke své stoleté historii, než ve sterilní, uměle vytvořené schránce, registrované někde na Kypru. Nebo u dopravce, který používá k získávání zakázek korupci či jiné mafiánské prostředky.
Zvláště pokud nabízí shodné platové podmínky.

XXXD
Host
XXXD

Mám takový pocit, že byste si měl zjistit co to znamená slovo šotouš. Jelikož tady není absolutně žádná souvislost. Leda tak ve vaší hlavě.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Týjoo, to muselo stát milý Jardy miliardy. Nově nalakovat autobus. A nebo ho jenom polepit.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Z čeho pramení vaše osočení, že jde o „starosti Šurovského“?_

Poudy
Host
Poudy

To je teda zvláštní paskvil, kdyby radši ten Citelis zrenovovali a hodili do laku, ale v původním nátěru tak by udělali líp, jednou by byl v muzeu dpp velmi oblíbený a krásně nostalgický. Pobavila mě ale ještě jedna věc. On je v tom nátěru z 30. let mnohem hezčí a modernější, než v laku jaký se používá dnes. Opravdu by se měli v dpp zamyslet nad nějakým jednotným a krásným vizuálem všech vozidel v dpp.

Martin Votava
Host
Martin Votava

Ano, kdyby radši (místo vyřazení) zrenovovali nějaký Citybus do podoby prvních kousků s potahy s motivy Prahy. To už by retro pro mnohé (jako já) bylo a navíc to vypadalo hezky a moderně.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Že by Plochý začal fušovat do nostalgie už i u DPP?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Stačí, když škodí v Bezdružicích – i pivo tam zakázal v neděli odpoledne čepovat v „bufeťáku“, prý aby náhodou nezbyl zbytek …

Karlosz
Host
Karlosz

Když už retro, tak karosu nebo nějaké RTO. tohle je jen blbej vtip.

Zlínka
Host
Zlínka

Jinak to tedy není Karosa Citelis, ale Irisbus Citelis. Asi v DP nevědí ani co mají.
U nás ve Zlíně je to Irisbus. KAROSA se to nikdy nejmenovalo.

Zlínka
Host
Zlínka

Docela mě zaujalo těch 6 mínusů. Karosa Citelis je blbost, v TP nic takového není a nebylo.
Ale někteří mají pocit, že musí nesouhlasit se vším.

xxyy
Host
xxyy

Karosa byla Citibus tady v Praze jedny z prvních Renaultů – Karosa, toto bylo skutečně Irisbus Citelis, později Iveco Citelis

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Karosa má být retro? Kdepak. RTO by mohlo už být retro, ale co takhle Tatra 400 nebo Škoda 8Tr? A nebo je libo předválečnou Pragovku, s karoserií od pana Sodomky?

Karlosz
Host
Karlosz

vzhledem k tomu že jsem s nimi v dětství jezdil pravidelně to pro mě retro je. Tu vůni koženky z hlavy člověk nedostane 🙂

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce