Autobusy Doprava ve městě

V pražské MHD v pátek dojezdí autobusy Karosa, zůstanou jen na retrolinkách

Autobusy Karosa B 951 v Letňanech. Foto: Ropid
Autobusy Karosa B 951 v Čakovicích. Foto: Ropid
Od pátku budou v Praze jezdit jen nízkopodlažní autobusy, většina už jen s emisní normou Euro 5 a vyšší.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyřadí v pátek z pravidelného provozu autobusy Karosa B 951. Půjde o poslední autobusy z Vysokého Mýta, které v Praze ještě jezdí pod původní českou značkou Karosa. Vyřazení bude současně znamenat i zásadní zlom v nabídce služeb DPP: všechny autobusové spoje s výjimkou retrolinek budou už plně nízkopodlažní.

Konec autobusů Karosa oznámil DPP v tiskové zprávě. V pátek vyjede celkem 14 vozidel tohoto typu, nasadí je na ranní a odpolední špičky na vybrané linky.  Vyřazením končí í v pravidelném provozu autobusy s normou EURO 3.

Nepůjde ale o kompletní vyřazení: od této soboty bude DPP vozy B 951 i kloubové verze B 961 nasazovat o víkendech a svátcích v rámci retroprovozu na vybraných spojích linek 180 a 213. Zbytek dopravce prodá.

Konec EURO 3

Podle DPP bude nyní naprostá většina flotily autobusů splňovat normu EURO 5/EEV nebo nejnovější EURO 6. S normou EURO 4 zbývá DPP posledních šest vozidel.

Rozloučením s karosami v pražské MHD sice končí jedna éra, ale znamená to začátek éry jiné, modernější. V Praze budeme mít od soboty 100 % bezbariérových autobusů na všech městských linkách,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Karosy mnoho let tvořily základ autobusové flotily DPP. „Díky vyřazení starších vozidel dosáhneme historicky nejnižšího průměrného věku naší autobusové flotily, a to 5,5 roku a snížení průměrných emisí NOx o 66 % a průměrných emisí pevných částic dokonce o 80 % za uplynulé tři roky,“ uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Retroprovoz na linkách 180 a 213 začne od soboty. V jeho rámci dojde ke střídání celkem sedmi vozů (Karosa B 951, B 961, Irisbus City Bus 12M a případně Irisbus Citelis 12M).

Zájemci si budou moci autobusy i koupit, DPP chystá prodej obálkovou metodou. Rozhodujícím kritériem je nejvyšší nabídnutá cena. Předposlední várka 32 vozidel bude k dispozici na prodej v nejbližších dnech na webu DPP. Poslední skupinu, včetně 14 plně provozuschopných Karos B 951 DPP nabídne k prodeji počátkem příštího roku. Na prodej budou určeny také nadbytečné náhradní díly k tomu typu vozidla, a to jak repasované, tak i nové.

Z historie Karosy B 951 a zavádění nízkopodlažních autobusů v DPP

Karosa byla téměř výhradním dodavatelem autobusů pro DPP od roku 1948 do roku 2006, kdy DPP zakoupil poslední vozy Karosa B 951E. Karosa B 951 navázala na typ B 930 a oproti předchůdci byla výrazně modernizována, především v technologii výroby. Znamenalo to opuštění desítky let praktikovaného způsobu montáže už hotových a nalakovaných jednotlivých dílů karoserie k sobě, tj. bočnic, střechy, obou čel a nosného roštu.

U Karos B 951 byl nově nejdříve zkompletován celý skelet vozové skříně i podvozek autobusu, až poté byly ponořeny do kataforické lázně, tedy velmi moderního způsobu aplikace antikorozní ochrany. Tato novinka přinesla výrazné prodloužení životnosti nosných částí autobusu. Boční oplechování bylo nově ke skeletu lepeno místo předchozího bodového sváření, překrytého lištami, čímž se opět eliminovala místa pro vznik koroze.

Teprve poté byl nalakovaný skelet autobusu vybavován agregáty, elektroinstalací a příslušenstvím. Později výrobce i všechna boční skla autobusů řady B 950 do karoserie vlepoval. Vizuálně se Karosy B 951 od předchůdců vyznačovaly odlišným provedením zadního panelu s lepším využitím vnitřního prostoru. Změna vlastníka vysokomýtské automobilky znamenala také změnu osazovaných motorů, do Karos B 951 se montovaly výlučně hnací agregáty rodiny Iveco.

První odstavené po 16 letech provozu

DPP v letech 2002–2006 nakoupil celkem 131 standardních autobusů Karosa typů B 951 a B 951E. První  DPP odstavil loni v dubnu po 16 a půl roku provozu. Karosy B 951 a 951E byly poslední vysokopodlažní autobusy, které DPP pořídil do své flotily a zároveň poslední, které nesly značku Karosa.

Souběžně s nimi DPP již od roku 1996 pořizoval také plně nízkopodlažní autobusy Irisbus City Bus a Citelis. Poslední „vysoké“ Karosy byly určeny převážně k obsluze příměstských linek, případně k posilám přepravních špiček na nejvytíženějších městských linkách.
U některých autobusů typu B 951 DPP v Ústředních dílnách v Hostivaři zrealizoval větší opravy karoserií, aby jim prodloužil životnost.

První nízkopodlažní autobusy ve flotile DPP se objevily už na podzim roku 1994, kdy DPP zakoupil dvě vozidla Neoplan N4014/3, ev. č. 3001 a 3002. Zajímavostí je, že kompletaci obou vozů si DPP dokončil ve svých Ústředních dílnách v Hostivaři a byly to vůbec první nízkopodlažní autobusy nasazené v MHD v celém bývalém Československu.

V roce 1995 DPP zakoupil ještě třetí Neoplan N4014/3 ev. č. 3003. Vzhledem k jejich poruchovosti začal DPP od roku 1996 nakupovat první sériové nízkopodlažní autobusy Irisbus City Bus. První dva neoplany vyřadil z flotily v roce 2006, poslední v roce 2007.

Kompletní jízdní řády všech linek, na kterých budou v pátek jezdit poslední Karosy B 951, jsou k dispozici na webu DPP. DPP ve spolupráci se Slow TV a Mall TV nabídne všem fanouškům MHD a autobusové dopravy na svém profilu na Facebooku cca 6hodinový on-line přenos posledních jízd Karos B 951 na vybraných linkách.

101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

ale pod značkou Karoda jezdi jestě v Praze první nizkopodlažní Agory ? Až nasledné byly dodávány pod značkou Irisbus …

Pavel

opravuji překlep .. Karosa ..

J.Siváček

Retroprovoz, JŘ na webu, online přenos, nostalgie….tak šoto jim jde dobře, ale jsem zvědavý jestli se bude město a DPP taky takto aktivně chlubit trvalým zkrácením denního provozu včetně metra jež připravují po ukončení Covid opatření od ledna….

Karel

jeste by to k tem nizkopodlaznim busum chtelo zastavky ve stejne vysce, k cemu mi je nizkopodlazni autobus, kdyz stejne nastupuji z urovne vozovky…

Kevis

Kdysi cestující normálně vylezli po schodech a nevadilo jim to. Vy jste líný trochu zvednout nohu. Je vidět, že tyto nízkopodlažní autobusy neřídite, protože ani nerušíte, jaké problémy s tím mají řidiči při najíždění do zastávky nejen proto,aby někoho netrefili zrcátkem do hlavy, jelikož plno cestujících stojí jak tupci na hraně a nemíní uhnout,ale hlavně proto,aby při najíždění do zastávky nepoškodili nárazník, který jim pak podnik dá k úhradě. Zajeďte si třeba do německého Mainzu. Tam nenajdete žádnou zastávku úrovni autobusu, jelikož tam dokázali rozumně uvažovat, že pokud má autobus najet co nejblíže k hraně zastávky, musí občas najet nad… Číst vice »

Jiří Kocurek

Nevadilo jim to? Nuž nezbývá vám popřát, abyste nikdy nemusel chodit o berlích.

Kevis

Zajeďte si někdy do Ostravy. Tam uvažovali stejně jako vy a výsledek je ten, že do některých zastávek dokáže autobus zajet blízko jen předními dveřmi a zadní část autobusu je třeba půl metru od hrany zastávky. Ono totiž se tam prostě nedá jinak najet. A pokud tam řidič poškodí přední část autobusu, znamená to, že spoj dojel a musí čekat na dispečink, jelikož se jedná o dopravní nehodu. Tudíž pak musí čekat i cestující na náhradní autobus. A to jen proto, že chtěl řidič usnadnit co nejvíc nástup cestujících

Luboš

Tyhle vraky měly jít dávno do hutí. Konečně DPP bude mít vozový park na úrovni západu v 21.století.

Přesně takto by měly i ČD zlikvidovat všechny 810.

Stepan

Vždycky se podivím jak jsou lidé snadno ovlivnitelni a nedokazou uvazovat samostatne.

Luboš

Jak jsou ovlivnitelní? Že nechcou balkánskou veřejnou dopravu ?

Honza

za dobu co chodíš po tomto světě je s tebe taky vrak, už přemýšlíš o kafilerce?

Vyhlídka na věčnost

…a co ty Lubošku? Už jsi na cestě do krematoria? Ne? Tak běž, běž, val, val, pal vocuď…

PepaK

Nevíte po kolika letech (popřípadě nájezdu) se v průměru zbavuje pražská MHD jednotlivých autobusu? Jen tak pro zajímavost. Díky! 🙂

zdenek102

Dotaz na místní:

kolik Karos B951/B961 DPP (nebo i v jiných městech) má černou linku kolem zadního okna jako je tomu u C954? Podle mého je to u městských Karos docela dost velká rarita. Zatím jsem si toho všiml jen u tří městských busů. Jedna už vyřazená B951 ve Frýdku, B961 Car – Tour a právě tady ta B951 6AD 8789. Za doplňující reakce budu velmi vděčný.

Havel

Kdyby jste třeba ještě dali fotky těch busů ,,,

libcha

Mít 100% nízkopodlažní flotilu městských autobusů s moderními, relativně ekologickými motory je skvělý pokrok. Jen kdyby to nebyly zrovna ty příšerné SORy, které to jsou 🙁

Jinak: v článku se dvakrát mluví o Citelisech, přitom nevím o tom, že by kdy DPP nějaké měl. Odkud se vezme Citelis na retrolinku?

Juraj

https://seznam-autobusu.cz/seznam?trakce=autobus&iddopravce=106&manufacturer=Irisbus&ntyp=Citelis+12M

https://seznam-autobusu.cz/vuz/14685

Nielenže DPP mal/má Citelisy (12M i 18M), ale jeden z nich je dokonca premenený na „retrobus“.

Márty

DPP měl celkem dvanáct citelisů. Na retrolinku poslouží tzv “retrobus”, což je citelis 3510 se speciálním pokrokem. Mimo něj je v běžném provozu tuším poslední, a to 3512.

Kernteriér

Plus kloubový 6599. Když se jo tedy podaří vypravit.

švestka

Ale jo proč ne, DP nakoupí nové autobusy, zavede retrolinky a pak v novinách brečí, že nemá prachy.

bipolární čtenář

Takže podle vás by bylo správně, aby v MHD jezdily staré Karosy s EURO3, ale zároveň si to nepřejete? Vůbec nechápu myšlenkový substrát vašeho příspěvku.

švestka

To pochopí každý normální, kromě šotoušků. Každý normální člověk, který si neplánuje nákup nového auta a potom přijde o práci (nebo jako DP v důsledku krize o tržby), nákup nového auta odloží a ne, že si ho koupí a pak začne řvát, že nemá na chleba. Samozřejmě šotoušci, kteří peníze vydělávat nemusí, ale zároveň naplánují megainvestice do MHD to nepochopí.

Michal

To se ani nesnažte ho pochopit.Je to odborník na všechno.

Leinad

Já bych považoval za menší zlo pravidelný provoz, než šaškárny s retro. Kde je to vypravený, to ať si šotouš zjistí (třeba podle informace, zda je to nízkopodlažní). Tramvajová linka 23 má dva účely – 1) skutečně historické vozy (T2) ty ať jezdí linku 91, a nemusí mít přidělávky jako automat na jízdenky, já to zaplatím když děti budou žadonit o projížďku(a nemusí moc, sám jsem šotouš). 2) Legalizace vozidel mírně překračujících standardy PID (T3M dodnes v plné síle, v případě že má DPP problém tak normálně zaskočí na jinou linku) – není absurdní napřed to zakázat(limitem na stáří vozidel)… Číst vice »

karel

Bezva článek!

Vlk

My máme Karosy kloubáky a už se to teď vyřadilo.
Hrozný technický stav……nikdo s tím nechce jezdit, jen se to sype.
Krom toho bych chtěl vidět nové řidiče v Karosách s klackem, to
by byla teprve legrace. Dnes je to procházka růžovou zahradou.

Luboš

Všechno co opustilo brány výrobních podniků vagónka Studénka a Karosa Vysoké Mýto byly vraky již z výroby.

Karosa-Citybus-Citelis/line

Vraťte se do Bohnic!!!

Martin

Ty si asi kancelársky potkan.Nevieš nič o autobusoch Karosa.Ja som jazdil na týchto busoch od mojich 22 rokov.Základom úspechu je servis a starostlivosť o bus.Aj kĺbové Karosy som vyskúšal a nebol problém s nimi. To tá vaša Sor-ka to je ale hovno na ceste Zakázal by som výrobu tohto strašidlá.Mám 40 rokov jazdím s Axerom 12.8M v zájazdovej verzii a je to spoľahlivý pohodlný bus.Bol som s ním aj v Bulharsku Rumunsku Taliansku Rakúsku a žiaden problém na buse.Pozdravujem Ťa 🧐

Karosa-Citybus-Citelis/line

V dnešní době není nikdo schopen ocenit ještě kvalitní Českou práci.😩😖🤧

Luboš

Kvalitní českou práci jo, ale ne socialistický skanzen.

Karosa-Citybus-Citelis/line

Karosa B951 se začala vyrábět v roce 2001!!!!!! Nevěděl jsem že tu v roce 2001 byl socialismus!?! A co jste vy? Když tady o tom socialismu furt melete ????

Luboš

ale vychází z modelu B731, který byl vyroben již za bolševika

Karosa-Citybus-Citelis/line

Karosu založil Sodomka, to že byl podnik zestátněn neznamená že Karosa byla pod nadvládou Sovětského svazu!!!!!!
To že si pořídili tolik Karos ř.700 bylo také z dobrých důvodů!!!!!!
V tomto případě jste rovnou mohl říci že všechny firmy co byly založeny v této době patří Rusku.

Luboš

Ano, ale dnes je jiná doba a Karosa je naprosto nekonkurenceschopná. Proč myslíte, že DPP již nenakupuje u Karosy (resp.Iveca) ale je věřná SOR ?

Byvaly autobusak

Pane, Vy jste vážně blb 😬
Snažil jsem se Vám to neříct, ale došel jsem až sem a už to nemůžu vydržet.

ABC

Já jsem najezdil tisíce kilometrů,
a můžeš mi věřit, když ti tady povídám,
řidič ten tvrdý chleba mámusí znát volant, brzdy, spojku a plyn,
válce, písty, a rychlostní skříň.
chladič, čerpadlo, diferenciál,
sytič, karburátor, rozdělovač, kondenzátor,
hlavu, ventil, baterie, stěrače,
duše, pneumatiky, pera, tlumiče,
šasi, svíčky, hřídel a blok,
ložiska, poloosy, lanka, ojnice,
trysky, přerušovač to dobrej řidič zná,
já vím že řidič tvrdej chleba má.

Martin

To preto máte taký stav lebo šetríte a zanedbávaťe servis a opravy. Kupujete poľské lacné súčiastky a potom to takto vyzerá.

Jiří Kocurek

Pamatuješ prd, Vlku. Dřív byla bržděná nárpava jenom ta zadní a startovalo se klikou. Stěrače se ovládaly ručně, pákou. Ale uplně první autobusy měly parní stroj a řidič za jízdy přikládal. Stěrače nebyly.

Lukáš F.

To je škoda, jezdil jsem s nimi rád. Jsou pohodlnější než nízkopodlažní kostitřasy.

Btw fotka není z Letňan, to jsou Čakovice, zast. Náměstí Jiřího Berana.

sch

Ten stav ve kterém DPP nyni Karosy provozuje je kostitras, nic jiného tak strašného nejezdí. Není to vlastnostmi ale provozní neudrzbou, kterou chápu, když to plánujete vyřadit.

Luboš

Jak můžou být pohodlnější, když se do nich člověk musí drápat ?!

Lukáš F.

Ale potom ta rovná podlaha uvnitř, žádné vyvýšeniny jako v SORu nebo schody jako u Urbanwaye.

Jiří Kocurek

Ty schody uvnitř vozidla má i vychvalovaná 951 – jen je jich víc.

Kernteriér

Opravdu končí v celé pražské MHD? U jiných dopravců už nebudou?

Nikdo

To asi dokud budou náhradní díly tak bude jezdit i Karosa ještě np arriva má v Kosmonosech

gitare3

Ano, končí. U soukromých dopravců se v poslední době vyskytovaly na linkách 163 a 222. I zde mají skončit.

Kernteriér

Díky.

mirek

Takže k seškrábneme marketingovou omáčku, tak staré Karosy budou na pravidelných linkách jezdit dál, jen budou vydávány za „retro vozy“ Ale průměrný věk jsme snížili a nízkopodlažnost máme 100 %, to je kouzlo 😀

Kalina

Budou nasazovány pouze o víkendech a svátcích. Jinak jako „retro“ je nepovažuju a málokdo si toho vůbec všimne, jako podobné „retro“ tramvaje č .23.

Jan

Nejvetsi problem je ze linka 213 je normalni a hojne vyuzivana linka a ted je najednou transformovana na retrolinku? Je to blbost, pravidelne linky ani timto krokem nebudou 100% nizkopodlazni. Tramvajova 23 je (byla) nad ramec bezne 22.

Radek

Bude tam celé jedno pořadí. Totéž na 180.

Bob

Všechny spoje budou nízkopodlažní? Přiznám se, že vyšplhat se na vysokánský schod, na kterém jsou umístěny sedačky v „nízkopodlažních“ autobusech, mi dává už taky docela zabrat, pokud nemám atletickou náladu. Tu nízkopodlažnost využije párkát za měsíc nějaký vozíčkář a párkát za den pár kočárků, ale pro normální starší nebo méně mrštné lidi asi byly přece jen komfortnější ty „vysokopodlažní“.

Jan Pytela

Viděl jste někdy autobus nebo tramvaj v zastávce?

Pražák

??
Starší člověk křepce vyběhne dva celkem vysoké schody do staré Karosy a pak mu dělá problémy relativně nízká (v porovnání s těmi schody) podesta v nízkopodlažním autobusu? To jako vážně?

Bob

No právě že na ty „podesty“ (de facto skutečná podlaha, pokud se nepočítá ten rigol uprostřed) je to mnohem větší schod, než po jakých se nastupovalo do „vysokopodlažních“ vozidel.

Pražák

To těžko, nikdy jsem to neměřil, ale pocitově je to menší, v nejhorším srovnatelné. Takže pořád je to i jeden schod méně.

mauricio

Vyhoda NP vozidel je ovsem predevsim v rychlejsi obmene cestujicich v zastavce, kdy se nemusi splhat do/ze schodu pri nastupu.

Miloš

Ano, ale není to nutné u každého spoje snad.

Pražák

Proč? Protože šotouši mají rádi staré autobusy?

Miloš

A proč jo? Protože cestující obtěžuje vyjít dva schody ?

Martin V.

Po minulé podobné debatě jsem schválně cestou pozoroval důchodkyně v SOR NB. Většinou to probíhalo tak, že paní stoupla jednou nohou na podestu, pak si šikmo sedla na vyvýšené sedadlo, otočila se do směru jízdy a přisunula druhou nohu na podestu. Při vystupování opačně. Mnohým seniorům se naopak špatně vstává z nízkého sedadla a zvýšený sedák jim vyhovuje. Záleží jaké má kdo pohybové handicapy. A dozadu „ke komínu“, kde jsou schody fakt vysoké, starší lidé obvykle nelezou.

Jiří

On je nízkopodlažní autobus a nízkopodlažní , ty nové SORy mají některé u sedadel za předními dveřmi tak vysoký schod, asi tak 30 cm, možná i více, že se na tam těžko dostane i zdravý člověk.

Jiří Kocurek

„Tu nízkopodlažnost využije párkát za měsíc nějaký vozíčkář a párkát za den pár kočárků“

A co jim teda nabídnete?

Kubyk

Retrobus bych bral Š11 nebo Ikarus 280.

Pražák

Mě by spíše zajímal přínos těchto „retro“ vozidel a linek pro MHD. Měl jsem jednou možnost jet tramvajovou retro linkou spolu se skupinou turistů. Byli celkem v šoku co jim to přijelo, zvlášť autentický interiér vážně „oceňovali“. Evidentně vůbec neocenil to, že jedou „slavnou“ a „kultovní“ tramvají T3 o jejíž existenci, stejně jako 99,99% obyvatel planety Země neměli tušení.

Štěpán

Přínos je takový, že jak T3, tak Karosy jsou prostě vozidla, která do Prahy patří a jezdily (nebo jezdí) tady déle, než ledacos jiného. A i když je jednou vystřídají/vystřídala modernější vozidla, tak by byla škoda, kdyby úplně zmizely. Celá řada lidí to ocení, když si tato vozidla mohou připomínat alespoň na retrojízdách. Komu retrojízdy vadí, tak ať si prostě najde jiné spoje, kterých je v Praze dost a dost. A komu je to jedno, čím jede, ten si nestěžuje.

Pražák

Od toho má pokud vím DPP muzeum. Ale vážně nechápu proč to má jezdit na normálních linkách. Kdysi k Praze patřily dvou nápravové dřevěné tramvaje. Přesto už nějaké to desetiletí na normálních linkách nejezdí.

Jiří

Jenom že v muzeu DPP prý nemohou být autobusy.

Pražák

Vážně? A co jsem tam před pár lety s dětmi viděl?

Štěpán

V muzeu jsou pouze statické objekty, což fakt zážitek z jízdy nepřinese. Smysl to má v případě, že se s tím dá projet. Co je na tom nepochopitelného? Pokud vám to vadí, tak si prostě počkáte na další spoj. Např. zavedením linky 23 se linka 22 nijak neomezila, tak nechápu proč si stěžujete.

Pražák

Na to stačí nějaké „dny MHD“, kvůli tomu není nutné provozovat to na běžné lince. Šotouši si užijí a zbytků je to fuk.

Štěpán

Tak s tím nejezděte, když vám to vadí. Nijak vás to neomezuje, tak buďte k ostatním trochu tolerantnější. Vám přeci taky nikdo vaši oblíbenou zábavu neodpírá.

Pražák

Já to platím, takže mě celkem zajímá co město s mými (případně i s vašimi penězi, tedy pokud nepracujete pro veřejný sektor, dělá).
A dle mého soudu má město provozovat veřejnou hromadnou dopravu a nikoliv zážitky pro sotouše. Což provozování starých strojů v pár kusech na běžných linkách přesně je. Takže buďte prosím tolerantní a pokud máte potřebu se tím svézt, tak si ten autobus na pár hodin pronajměte, bude tam sám. Já.a.aji nikdo jiný neplatí daně, abychom platili Vaši zábavu.

Štěpán

Každý platí ze svých daní spoustu věcí a všechny nevyužívá. I já z daní platím věci, které mě absolutně nezajímají, ale narozdíl od vás nemám problém to respektovat. Každého nebaví všechno. Takže tolerantní buďte vy, já vůči tomuto jsem.

Štěpán

A můžete mi říct, kolik % z vašich konkrétních daní jde na provoz retrovozů v pražské MHD? Opravdu je to taková částka, kvůli které musíte prskat zde na internetu?

Frantík

Pořád je to tramvaj, která vás doveze tam, kam má. Možná pomalejší, ale v centru to roli nehraje.

Štěpán

Ještě doplním – když jsou nějaké „Dny MHD“, jak to nazýváte, obvykle bývá všude narváno a pak to žádný zážitek není. Proto je lepší, když se tím může svézt každý kdo chce kdy chce.

Leinad

Historická linka je 91 s průvodčím a dalšími dobovými věcmi.

Bob

„Turisti“, kteří přijedou do Prahy, ale netuší nic o tramvajích T3, jsou nejspíš nějaké vychlastané palice, které nerozeznají Prašnou bránu od Jindřišské věže.

Pražák

Jasně, kdo není šotouš, není člověk. A kam nevede dráha a nejezdí tam šukafon ČD, to není ani na mapě.
Prozradím Vám malé tajemství, drtivá většina obyvatel Země se o tramvaje nezajímá, o T3 v životě neslyšela a ani jim nepřijde nějak extra zajímavá. Stačí když se občas vyhrabete ze své sociální bubliny zvané „šotouš“. I když podle způsobu vyjadřování možná bude lepší když v té bublině zůstanete

Štěpán

Rozhodně není pravda, že drtivá většina obyvatel Země o T3 nikdy neslyšela.

Jiří Kocurek

Nemalá skupina lidí bude považovat T3 za nějakou PCC tramvaj. A nebudou daleko od pravdy.

Pražák

Vážně si myslíte, že většina lidí na planetě Zemi ví co je T3?

Štěpán

Ne, evidentně nezvládnete udělat negaci jednoduchého výroku. Já jsem řekl, že rozhodně neplatí, že většina lidí na světě o T3 neví. Což neznamená, že o ni většina ví, znamená to pouze, že je mnoho lidí, které o ni ví a není to zrovna malý podíl lidí na světě.

Ondra

Škoda 706 RTO

josef

Tak si zajeď do nějaké vesnice na severu čech .. tam jezdí celkem normálně i starší vozy.

Tomáš Záruba

Takže by mohla skončit linka H1…?

Radek

Težko, k Jedličkárně stále nic jiného nejezdí.

mirek

A Praha 4 tam zamítne jezdit a udělá z toho parkoviště jako na Pankráci 😀

SaulGoodman

Nejsem si jist, že to jsou úplně vozy na retro pořadí. Jsou zastaralé, ano, ale že by to byl nějaký retro zážitek… to si ještě tak 20 let počkejme.

Bob

Základem každého zážitku je marketing, který lidem vsugeruje, že to je zážitek.

Kubrt

Míří to na pár kinderšotoušů, nikdo jiný to neocení..

Luboš

Tyhle vraky měly jít do hutí už tak před 5ti lety

Luboš

Na retrolinku ať si DPP koupí nějaké veterány ze západu, a ne vraky z Mýta

Martin

Ľuboši ty si neakej imperialisticky orientovanej kapitalisto. Tak poč žiješ ješte v „ČR…??.?

Luboš

Na tos přišel jak?

Luboš

Radši imperialistický kapitalista než zarudlý bolševik