egoe-plus
Autobusy Doprava ve městě

Obrazem: Brněnský dopravní podnik koupil na Slovensku historickou Karosu ŠM11

Autobus Karosa ŠM11. Pramen: DPMB
Autobus Karosa ŠM11. Pramen: DPMB
Mezi roky 1965 a 1988 v Brně jezdilo 464 autobusů Karosa ŠM11, neměly ale dlouhou výdrž.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) rozšířil svou sbírku historických vozidel o autobus Karosa ŠM11. O červeno-béžový vůz podnik usiloval několik let, nyní jej může zařadit ke svým 14 dosavadním historickým vozidlům.

„Autobus jsme měli v plánu pořídit k loňskému 90. výročí autobusové dopravy v Brně, bohužel se celý nákup a opravy kvůli koronavirové pandemii zpozdil,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek. Autobus je po renovaci, dopravní podnik za něj zaplatil pět milionů.

Autobusy tohoto typu vozily cestující v 60. až 80. letech, šlo o první autobusy v brněnské MHD s automatickou převodovkou. Mezi roky 1965 a 1988 v Brně jezdilo 464 autobusů Karosa ŠM11. „Takže je mezi námi řada lidí, kteří je pamatují,“ doplnil Havránek. Podle něj však tyto autobusy neměly dlouhou životnost, po pěti, šesti letech bylo třeba je vyměnit nebo provést generální opravu. V Karose Vysoké Mýto vyrobili necelých 10 tisíc vozů ŠM11.

Autobus získal DPMB přes prostředníka ze Slovenska. V Brně vůz sice nejezdil, ale získal evidenční číslo 2740, které měl první autobus tohoto typu dodaný do jihomoravské metropole. K vidění bude v rámci dnů Dopravní nostalgie, dnů otevřených dveří v areálech DPMB a jiných propagačních akcí. Autobus bude rovněž možné si pronajmout.

Dalším cílem DPMB, pokud jde o sbírku historických vozidel, je podle Havránka autobus Ikarus. V Brně vozil cestující v letech 1980 až 2001.

Ikarus 280, první bus ve sbírce. Pramen: Archiv Milana Jiroše
Ikarus 280, první bus ve sbírce Milana Jiroše. Pramen: Archiv Milana Jiroše
Odebírat
Upozornit na
guest
71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pája

V ŠM 11, jsem jako dítě stával u řidiče, nebo za zadním oknem vedle sedaček. Když jsem vyrostl, nevešel jsem se tam. Ikarus se svými sedačkami byl při sezení jiná liga, ale kdo ho zažil třeba na trase Zlín – Brno (v meziměstské verzi), ten si sedal zásadně do přední části. Přes Buchlov se táhl do kopců jak smrad, takže se dal čas nahnat jen z kopce. Vlek občas jezdil v těch serpentinách po jednom kole. Nám puberťákům to tehdy nevadilo, aspoň tam neřval motor.

Martingluom

Krásnej bus ale ten interiér je hnusně zaplivanej🙂

Gwann

sm11 je první bus co si pamatuju. na 82 (nebo 83?) z lísne na hlavak. ale jen chvilku. pak už klasické městské karosy…

už jako malému klukovi se mi líbil.

pak už léta jezdil jen s obědy na konečné Jirova, kde jsem prestavene Š na „obedovy bus“ viděl jsem před rokem 2000.

ikarus řvoucí z novolisenske přes bartakovu na jirovu byl ale taky super.

Jan

…jj, pamatuji ze se mi libilo cislo 83 a tak jsem 82 jezdit nechtel. Chudak mama musela se mnou cekat na 83. Pak zacala jezdit hranata 56 a peklo mame pribilo. Cislo a jeste vic novy autobus se mi vubec nelibili. Takze na Ceskou jsme chvili museli chodit pesky z Hlavaku ze staryho kulatyho autobusu se shrnovacimi dvermi. Pak je nahradili vsechny, ale to uz jsem povyrostl a posetilost ustoupila. SM11 je nicmene nejkrasnesi autobus a DPMB ke koupi gratuluji. Krasny kus.

David

Zdravím, a co to bylo za autobus, co ho řídil Menšík v Chalupářích??? Díky moc za odpověď.

DavidV

Škoda 706 RTO

no name

ŠL11 – klasický modrý linkový

Pája

Linku jezdil s 706 RTO a na zájezd řídil Karosu ŠD 11 s neděleným čelním sklem.

Pavel Skládaný

A bílým volantem.

Hans

Ano,na ně vzpomínám rád, jako cestující i jako strojař. V principu to byly skvělé vozy: samonosné karosérie z panelů pro obě čela shodných, motor uprostřed pod podlahou a dvojstupňová hydrodynamická převodovka systému NAMI z Moskvy, troje dveře a posilovače. Takže se velice dobře rozjížděly i při častém zastavování ve městě, rychle vyměňovali cestující a měl pro jízdní vlastnosti to nejlepší uložení těžiště. Však taky jezdily všude a vyráběly se 20 let. Divím se, že si DP Brno žádný nezachoval pro tamější muzeum. Dokonce bylo vyrobeno i 16ks kloubové verze, ale pro nezájem dopravců se nevyráběly, a v Karose byli rádi,… Číst vice »

MHD

ŠM-ka DP Brna se samozřejmě zachovala, ale má ji TMB.
V 80. a 90. letech sbíralo TMB exponáty z městské dopravy pouze pokud to jezdilo v Brně. Suplovali tím sbírku dopravního podniku.
Takže zatímco v Prostějově jezdil poslední Ikarus s bílými tyčemi v ČR, do sbírek šel Ikarus DP Brna s lištami z Karosy.

Study

Původně jsme si mysleli, že to byl náš PV-41-14 a spz PV 81-58 dostal po generálce, ale byl to jiný vůz, tuším že z Košic. Oba dva se v provozu pár měsíců překrývaly. Musel bych dohledat, jestli jen firma ASKO Košice dělala generálku, nebo to byl původem tamní vůz. V roce 2003 u nás zařvaly poslední zajímavé vozy, tzn Ikarusy (městské i linkové), atmosféry, ta várka šla myslím do Mongolska. Zachraňoval jsem aspoň po roce 2010. Prototyp 732CNG, Volvo B10L, prototyp 932CNG.

MKzB

Co se týče kloubových verzí, tak RVHP rozhodlo, že se k nám bude dovářet Ikarus 280. A dovážel se také do NDR, viz. https://www.prazsketramvaje.cz/obrazky/smes/scanjournal/drazdany/b-482125-61-kornerplatz-19971129.jpg

V.N.

Přesně tak. To spíše bylo rozhodnutí z vyšších míst , než fakt, že dopravci neměli zájem. Zase na druhou stranu , někdy v šedesátých letech se sem dovezly IKARUSy v zájezdové úpravě..několik kusů . A tyto autobusy byly dopravci hodnoceny hodně dobře. K jejich rozšíření nedošlo, protože jsme měli Karosu..

jva

A/ potencionální majoritní odběratel – DP Praha – v době vzniku ŠM16,5 kloubáky nechtěl (což se změnilo, až když bylo potřeba navážet davy na metro)
B/ Karosa i bez kloubáků sotva stíhala výrobu.

V.N.

Ty kolubáky nebyly zdaleka jenom o Praze. Spousta jich jezdila i v meziměstské přepravě.

Martin Szpuk

Takže to je automat? Právě koukám, kde to má fofrkládu. A jen dva stupně má? Měla asi šeredně velkej prokluz, ne?

Ivan

Slyšel jste někdy o hydrodynamickém měniči? Ty agregáty jsou dodnes v „kolejových autobusech“ řady 810.

Josef Král

Bylo zde nutné výběrové řízení?

Petr

Pamatuju jako kluk dvě praskla kola na SL11, poprvé zadní tuplák cestou na tábor, podruhé levé přední cestou z lyžáku. Taky jízdu v létě na Slovensko s otevřenými předními dveřmi, které řidič zavíral jen před policajty, místo klimosky.

Pavel Šticha

Autobus ŠM pamatuji v Praze na lince 123 do roku 1983 tenkrát mi bylo 7 roků jezdil od zastávky Smíchov na Knížecí a končil na Šmukýřce

Vaclav

Ikarus měl specifickou vůni. Táta s ním jezdíval v UL. Měl číslo vozu 505…..😀😀😀😀

Milan Mikeš

Ikarus byl především zdechlý, protože naši soudruzi – šetřílkové vybrali tu nejslabší motorizaci…

jva

A ona by kloubová Karosa měla něco lepšího než ML634 jako jedenáctimetry (a šukafony)?

Zrzek

Když se začla vyrábět 74x, tak se ML634 už pro evropský trh nemontovala, dostávaly 636 turbo. Věděl jsem i o pár kouscích s motory 638, kdy se na tomto motoru vyměnily věci odlišující provedení ML od MŠ.

JIRKA

Na ŠM11 jsem se střídal s kolegou.Stalo se mu,že po nastoupení cestujících se mu při rozjezdu ulomily spodní ramena zavěšení předního kola.To bylo řevu,ale dopadlo to dobře.

Tuzemák

Jé, na ten Ikarus si vzpomínám. Podle RZ je to snad i kusek z Hradce. Doteď si vzpomínám na ten kravál uvnitř. Voni to ještě nesešrotovali? 😀 Vzpomínám, že tu kromě tohodle kusu, jezdil i ten dálkový Ikarus v modré barvě a jeden v žlutý s polepem tygra. Ale to už je hááfo let zpět.

Jakub

Jak můžete nostalgicky vzpomínat na Ikarus? Moje vzpomínky jsou na narvanej bus kterej stoupal za strašnýho řevu motoru do kopce rychlostí couvajícího šneka a všichni se v něm dusili, prtože ho snad vytápěli přímo výfukovými zplodinami.

Kubrt

Prosecká estakáda? No právě to je na tom ta nostalgie 🙂
Já na Ikarus vzpomínám (dětskýma očima) jako super káru – obří šaltpáka, dvě řady čudlíků nebo kolíbek na otvírání dveří, bomba zvukové efekty.

Lemmy

Ten vrak měl 7 rychlostí, poddimenzovaný motor a manuální převodovku. Prý řidiči DPP dostávali za Ikarus příplatek.
Kouzelné bylo taky tzv. osvětlení, vytvářející pomocí sad 5W žároviček v salonu takové blikavé přítmí…

kakov

poddimenzovaný motor měl Ikarus proto, že naše orgány objednali ten nejlevnější, tj. nejméně výkonný, motor

Lxxxx

Ten Ikarus měl šest rychlostí a zpátečku, nejstarší vozy měly rychlostí jen pět. Jezdilo se s tím líp než RTOčkou, protože převodovka měla synchrony, spojka posilovač a kabina teplovodní topení. ŠM 11 byla ve srovnání s Ikarusem na řízení mnohem pohodlnější díky automatické převodovce.

Eda

No ale nebylo RTO a Ikarus jaksi o generaci po sobě? (ve prospěch Ikara – tak bodejť by maďar nebyl o torchu lepší..)

Lxxxx

Příplatek u Ikarusů byl tzv. „za vlek“, byly to haléřové částky za km, později větší procento premií. Ikarusy byly náhrada za RTOčky s vlekem kde byly příplatky za tahání vleku.

Leinad

Příplatek za kloubak je u DPP dodneška. Nebo fakt byl příplatek proti Karosám B742? 😀

V.N.

Ten vrak byl mnohem spolehlivější než tehdejší Karosy. To, že v tom byly slabé motory..ano , byly. Ale na přání českých soudruhů. I tehdy se kupodivu hledělo na cenu.
Sedadla v Ikarusech byla mnohem pohodlnější, než v Karosách.

Gwann

a já si pamatuju štítek, kde bylo cosi o nouzovém otevření dveří dvěma červenými packami. pointa byla ovšem to, že tam žádné packy nikde nebyly.

Jiří Kocurek

Njeste daleko od pravdy. Motor byl uprostřed a kloubem to nasávalo vzduch. I s prachem ze silnice. Kolikrát nebylo zezadu vidět dopředu před nasátý prach. A vzadu to házelo jak splašená pračka.

Jiří

A ten smrad z motoru, to byl očistě.

tomáš marný

Tak v tom případě jsem asi jezdil jiným Ikarusem než Vy

Milan Mikeš

Ikarus byla strašná plečka. Na druhou stranu – byl prostorný a mně se líbila pohodlná, vysoká koženková sedadla.

Vladimír

Ano přesně popsáno.Linka č.60, stoupání kolem centrálky do Bohunic. Navíc na jedné noze. Ale nostalgie v tom být může.

Jussi

To je stejný bus, o kterém se zde psalo již před půl rokem? Nebo koupili další?
Viz. https://zdopravy.cz/brno-nakoupilo-dva-historicke-autobusy-rozsiri-sbirku-retro-vozidel-56295/

Jestli je to ten samý, tak by se nemělo jednat o původní ŠM11, ale novovýrobu na základě ŠL 11 (z dobře obeznámených zdrojů vím, že jde o přestavbu, předpokládám, že ŠD nepoužili). Nicméně, proč ne – vypadá celkem slušně a sehnat ŠM11 je problém. Byť nějaký vrak by se asi ještě našel. Jeden třeba hnije v PMDP, kde nakonec sehnali a opravili lepší…

Polabský

Sic se jedná trošinku o splácaninu vývojových etap tohoto typu ale je to pěkný !!
Je to krasavec !!

Jakub

Tenhle autobus je dodnes předlohou siluety na označnících autobusových zastávek.

ABC

V aktuální verzi už ne, ale mnohde samozřejmě ještě dožívají.

Marek Janík

Nemám pro to žádný racionální důvod, ale řada Š mě prostě nikdy za srdce nechytla a neoslovila. Přitom to není škaredé vozítko. Ale mít sbírku, o tento model bych neusiloval

Petr5

U mne přesně naopak. Od éry RTO dodnes byly podle mne ŠM11 nejhezčí městské autobusy. Zejména ty první s podélnými prolisy karoserie. Pozdější ji měly už hladkou, asi levnější výroba.

Lemmy

Co bylo tak špatnýho na ŠM11, že se nedochovaly? Velký sklon k hnití? V našem ČSAD v půlce osmdesátek jezdilo jako záložní vozidlo RTO, po ŠM 11 se poměrně rychle slehla zem…

Tomariero

Nulová antikorozní ochrana a jelo se na plán.

Kubrt

Jak na tom byla ta karoserie s tuhostí? Tedy před tím, než zkorodovala 🙂

MHD

Taky dost bídně. Přirovnal bych to k tuhosti Škody 100 vůči ostatním autům. Příhody, kdy v narvané ŠM vypadlo čelní sklo, nejsou zas tak zřídkavé. Koukněte na Youtube na dokument Zelená pro Prahu.
Karosa 700 byla v tomhle o kus dál. A Ikarus se ve srovnání Karosama dal považovat za supertuhý.

MHD

Omlouvám se a opravuji: Zelená pro Strahov.

Karel Kouba

Tak je normální, že se technika vyvíjí. Nebo máte jiné poznatky.

MHD

Já to jen konstatuji. Nic proti ŠM nemám. Prostě dříve se vozidla dimenzovala jinak.

jva

Pamatuji, že v Olomouci měla snad půlka ŠM zadní skla „posichrována“ kovovými pásky přichycenými do přiléhajícího plechu – po dvou kouscích na spodní i horní hraně každého skla… A když se ještě kvůli zvýšení kapacity odstranila zadní trojsedačka, to se to pěkně kroutilo…

Kernteriér

O chlup líp, jak poté.:-)

Lemmy

A je pravda, že byly i tužší zimy s panujícími slanými břečkami, ve kterých to muselo jezdit několik měsíců.

Jussi

Ono je třeba si uvědomit, že za socíku se nepočítalo s dlouhou životností busu. Tuším, že u ŠM11 to bylo 6 let. A potom recyklace, v Praze to došlo tak daleko, že když se dodávaly poslední ŠM, tak první byly již zrušené, tj. nedočkali se ani typového nástupce – Karos B 7xx. No a proč se nedochovali – jednak se jich města zbavovala rychle, ale hlavní důvod byla automatická převodovka s Vmax 70 km/h. Takže se jich minimum prodalo do soukromých rukou na různé přestavby. Rovněž o ně neměly zájem sportovní kluby… Když někdo chtěl vyřazený autobus, tak sáhnul po… Číst vice »

Tomariero

Tak ono i první b731/2 jezdily 7-8let a pak do šrotu, delší dobu vydržely až ty dodané začátkem devadesátých let ty hlavně díky generálním opravam.

Jussi

Jojo – pamatuji si, že v Bratislavě měli dokonce problém, že část sedmiček vyřadili a další podudržovali, protože měla někdy na přelomu 89/90 přijít nová série. Změnou režimu to padlo a delší dobu bylo málo autobusů a jezdily strašný, narychlo slátaný šroty…

Pavel Šticha

v Praze končili tuším v roce 1987

Ivan

Původně se vůbec generálkovat neměly, podobně jako jejich kolejové „klony“ ř. 810.

Martin

Docela bych se zase rad svezl Ikarusem a Karosou SM11, hlavne ikarus mel kozenkovy celkem velky sedacky…

Cuba

Jo, toho vlka z nich mám do dneška 😀

Martin

jojo, a zvlast ty plastovy vydechy u sedacek, ficak ledovyho vzduchu…

ABC

Ikarus se pravidelně objevuje při různých PID akcích a dnech autobusů

Martin

Ano, ale ne v puvodnim stavu, byl jsem se podivat a zrovna u PID maji uz s vymenenyma plastovyma polstrovanyma sedackama…

ABC
Juraj

To bola tiež moja spomienka z detstva… a potom som mal možnosť previezť sa pred pár rokmi na historickej jazde DPP a nechápal som, kam mám dať nohy 🙂

Pepa

Jojo byli jsme tehdy o neco mensi 🙂