Obrazem: Brněnský dopravní podnik koupil na Slovensku historickou Karosu ŠM11

Autobus Karosa ŠM11. Pramen: DPMBAutobus Karosa ŠM11. Pramen: DPMB

Mezi roky 1965 a 1988 v Brně jezdilo 464 autobusů Karosa ŠM11, neměly ale dlouhou výdrž.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) rozšířil svou sbírku historických vozidel o autobus Karosa ŠM11. O červeno-béžový vůz podnik usiloval několik let, nyní jej může zařadit ke svým 14 dosavadním historickým vozidlům.

„Autobus jsme měli v plánu pořídit k loňskému 90. výročí autobusové dopravy v Brně, bohužel se celý nákup a opravy kvůli koronavirové pandemii zpozdil,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek. Autobus je po renovaci, dopravní podnik za něj zaplatil pět milionů.

Autobus Karosa ŠM11. Pramen: DPMBAutobus Karosa ŠM11. Pramen: DPMBAutobus Karosa ŠM11. Pramen: DPMBAutobus Karosa ŠM11. Pramen: DPMBAutobus Karosa ŠM11. Pramen: DPMBAutobus Karosa ŠM11. Pramen: DPMB

Autobusy tohoto typu vozily cestující v 60. až 80. letech, šlo o první autobusy v brněnské MHD s automatickou převodovkou. Mezi roky 1965 a 1988 v Brně jezdilo 464 autobusů Karosa ŠM11. „Takže je mezi námi řada lidí, kteří je pamatují,“ doplnil Havránek. Podle něj však tyto autobusy neměly dlouhou životnost, po pěti, šesti letech bylo třeba je vyměnit nebo provést generální opravu. V Karose Vysoké Mýto vyrobili necelých 10 tisíc vozů ŠM11.

Autobus získal DPMB přes prostředníka ze Slovenska. V Brně vůz sice nejezdil, ale získal evidenční číslo 2740, které měl první autobus tohoto typu dodaný do jihomoravské metropole. K vidění bude v rámci dnů Dopravní nostalgie, dnů otevřených dveří v areálech DPMB a jiných propagačních akcí. Autobus bude rovněž možné si pronajmout.

Dalším cílem DPMB, pokud jde o sbírku historických vozidel, je podle Havránka autobus Ikarus. V Brně vozil cestující v letech 1980 až 2001.

Ikarus 280, první bus ve sbírce. Pramen: Archiv Milana Jiroše

Ikarus 280, první bus ve sbírce Milana Jiroše. Pramen: Archiv Milana Jiroše

Tagy DPMB historická vozidla Karosa ŠM11 Top
72 komentářů