Obrazem: Iveco slaví 125 let výroby ve Vysokém Mýtě, vybralo pět klíčových modelů autobusů

Autokar Škoda 706 RTO LUX pro výstavu Expo 58. Pramen: Iveco BusAutokar Škoda 706 RTO LUX pro výstavu Expo 58. Pramen: Iveco Bus

Škoda 706 RTO nebo Karosa ŠM 11. Legendy z továrny ve Vysokém Mýtě, která slaví 125 let od založení

Výrobce autobusů Iveco Bus si připomíná 125 let od založení kolářské dílny ve Vysokém Mýtě. Zakladatel firmy Josef Sodomka se zpočátku věnoval výrobě kočárů, následně přešel na výrobu karosérií a v roce 1928 vyrobil na podvozku Škoda 125 i první autobus.

Po znárodnění v roce 1948 nesla firma název Karosa, v 90. letech se spojila se značkou Renault a následně Irisbus. V roce 2003 se stoprocentním vlastníkem Irisbusu stalo Iveco, což o deset let později vedlo ke změně značky Irisbus na Iveco Bus. Dnes je závod ve Vysokém Mýtě největším výrobním závodem Iveco Busu.

Autobus ŠD 11. Pramen: Iveco BusAutokar Škoda 706 RTO LUX pro výstavu Expo 58. Pramen: Iveco BusKarosa 700. Pramen: Iveco BusŠkolní autobus Récréo, verze z roku 2006. Pramen: Iveco BusMeziměstský autobus Crossway se vyrábí od roku 2006. Pramen: Iveco BusTuristický autokar Axer z roku 2002. Pramen: Iveco Bus

Firma u příležitosti výročí vybrala pět modelů v historii továrny, které považuje za klíčové.

Škoda 706 RTO
Přestože první autobus opustil místní továrnu už v roce 1928, naplno se výroba autobusů rozjela až od 50. let. Nosným programem vysokomýtského závodu se tehdy stala produkce modelů Škoda 706 RO vyvinutých v Mladé Boleslavi.
Od roku 1956 na něj navázal model Škoda 706 RTO, jeden z designových symbolů Československa 60. let. Jeho nadčasový design světových parametrů, zaoblené tvary, kvalita zpracování a dlouhá životnost jej předurčily i pro dlouhotrvající mezinárodní úspěch.
Pro světovou výstavu EXPO 58 v Bruselu byl postaven speciálně vybavený autokar RTO LUX s televizí, magnetofonem, autorádiem, bufetem, ledničkou, vařičem a šatnou. Během sériové výroby do roku 1971 bylo vyrobeno 14 969 autobusů v provedení pro městskou, linkovou i dálkovou dopravu, což je pětinásobek proti předchůdci 706 RO. Vzniklo i mnoho různých úprav i samostatných vozidel. V roce 1960 byl v Karose postaven první kloubový autobus v Československu: Škoda 706 RTO-K.

Karosa Š 11
Od roku 1965 se v Karose postupně rozvíjela výroba autobusů řady Š 11. Jízdní vlastnosti významně zlepšovalo tehdy jedinečné vzduchové pérování. Podobný „náskok“ měla ve světovém měříku i použitá unikátní technologie – celé vozidlo se skládalo ze šesti hlavních předvyrobených panelů.
Postupem času vzniklo několik variant, například dálkový Evropabus s rotelem, různá servisní vozidla, bibliobus či luxusní autokar ŠD 11 Superlux, jenž v roce 1969 získal druhou cenu na výstavě v Nice. Celkem spatřilo světlo světa 26 769 autobusů řady Š 11.

Karosa 700
Úspěšné a oblíbené „ešemky“ nahradila nová typová řada 700, při jejíž výrobě se rovněž uplatnil systém panelové stavby. Základní inovace však spočívala v přemístění motoru a převodovky za zadní nápravu. Modernější konstrukce výrobku a dokonalejší technologie také v letech 1981–1990 umožnily další zvyšování objemu výroby až na čtrnáct vozů denně. Základním představitelem této řady se stal meziměstský linkový autobus Karosa C 734 vybavený motorem Liaz ML 636 s turbodmychadlem ve spojení s mechanickou převodovkou Praga. Od začátku sériové výroby v roce 1981 do jejího ukončení v roce 1999 opustilo brány závodu celkem 37 166 všech typů vozidel této řady.

Karosa 900
Po privatizaci podniku v roce 1993 byl v Karose zahájen vývoj nové výrobkové řady 900. V důsledku majetkových změn měly vozy ve znaku logo Renault. Šlo o modernizaci a přestavbu autobusů předchozí řady 700, která spočívala zejména v inovaci designu karoserie, poskytnutí většího pohodlí řidiči i cestujícím, a zvýšení kvality a životnosti vozidel. Významným přínosem byl také jejich ekologický provoz. Vozy byly vybaveny šestiválcovými motory Liaz ML 636 či Renault, splňujícími ekologické předpisy Euro II.
Od roku 2001 byla provedena modernizace, která spočívala v prodloužení délky autobusů na 12 m a 12,8 m, použití nových motorů Iveco Cursor F2B 8, splňujících normu Euro III, a ve značných úpravách karosérie (např. lepená skla, rovný zadní panel u všech výrobků). Další zvýšení kvality přineslo kataforetické nanášení základní barvy, které znamenalo podstatné zvýšení životnosti. Nejvýznamnější model Récréo byl prvním autobusem, který se výrazně prosadil na západních trzích, především ve Francii, Německu a Itálii. Díky výraznému pronikání řady 900 na nové trhy se výroba těchto autobusů v letech 1995 až 2006 ztrojnásobila. Celkem bylo vyrobeno 13 071 autobusů, z nichž téměř polovina byla vyvezena do Francie.

Crossway
Od roku 2006 se datuje začátek produkce řady Crossway, která se postupně s více než 40 000 prodanými kusy stala nejúspěšnějším meziměstským autobusem sučasnosti. V roce 2007 byl představen částečně nízkopodlažní Crossway Low Entry. Vozidla určená pro městskou nebo meziměstskou dopravu mají zabudovaný šestiválcový motor Iveco s převodovkou ZF nebo VOITH. Převážná část produkce z Vysokého Mýta směřuje na export do řady evropských zemí.

Tagy Iveco Bus Josef Sodomka Karosa
13 komentářů