Česko čeká premiéra vodíkového vlaku. Alstom přiveze v květnu jednotku Coradia iLint

Jednotka Coradia iLint s vodíkovým pohonem. Foto: AlstomJednotka Coradia iLint s vodíkovým pohonem. Foto: Alstom

Týdenní program počítá s představením v Česku a na Slovensku.

Zpět na článek
55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

To Olomouc – Ostrava (přes Krnov) bude přes Hanušovice nebo Hlubokou Vodu (nebo jak se tam ty města/vesnice jmenujou)

tarten

Až bude z nebe pršet extrémně čistý vodík stlačený na 700 atmosfér, bude vodíkový pohon bezemisní a levný.

Ketchup1970

Já tedy slyším vodík a vidím Hindenburg jak klesá k zemi v plamenech … ano vím , ze doba je jinde … ale nafta je těžko iniciacni palivo . Což vodík je pravý opak . To už klidně LNG ..

král j

Takové mašiny jsou dobrou kombinací s elektrizací a bateriemi, popř. s Euro 7. Dobrý nápad.

SYN

Jak již bylo několikrát poznamenáno, bezemisní provoz železnice je uspokojivě vyřešený už desetiletí = elektrifikace. Vodíkizace cílí (tedy pokud není tragicky nepochopena) na tratě kde nevychází ekonomicky elektrifikace, ovšem zatím to řeší pomocí drahých vozidel A ZÁROVEŇ drahého vodíku. Stím že se možná někdy vozidla zlevní s větší sériovostí, a možná někdy bude vodík „skoro“ zadarmo když budeme mít nadbytek elektřiny. Prvnímu bodu ještě jakžtakž věřím, druhému bodu tak možná za 50 let. Řešit to masivními dotacemi…ehm, to už je levnější dohonit Švýcarsko dotáhnutím elektrifikace někam na 90%, zbytek pokryjí baterky levou zadní… Když už něco, může se někdo zaměřit… Číst vice »

Alibaba

Když ptáčka lapají, hezky mu zpívají.
Doufám, že po zdělení ceny a nákladů na provoz těchto vlaků je odpovědní představitelé pošlou do patřičných temných míst, protože jinak tam budou odpovědní posláni následně také.

Jiří Kocurek

Mohli jsme jezdit za polovic na baterie. Ale museli jsme být pokrokoví a použít 3x více elektřiny pro výrobu vodíku.

Představa, že výrobci baterií nevedou žádný výzkum, je hodná papírového pytle na hlavu.

Petr

Děkujeme za váš hodnotný názor. Mimochodem slovo sdělení se píše se S.

Josef

Jsem rád, že už je i zde dost lidí, kteří vědí, že vodíková loby chemiček je jen cestou, jak na nás ve jménu ekologie dobře vydělat. Těm ostatním bych rád připomněl, že na železnici proběhla bezemisní transformace před půl stoletím na elektřinu, a není důvod to dnes měnit. Všechna elektrická infrastruktura oproti silniční dopravě je již vymyšlena a vybudována.

Leinad

Stále jsou tratě, kde to s návratností investice do elektrifikace to není jisté. (Většina lokálek. Nevím co se zítra stane s cenou nafty a elektřiny na burze, pravděpodobně by se dráty do Dobříše nezaplatily).
Fandím i vynálezcům/konstruktérům, aby vymysleli něco levnějšího. Třeba elektrický akumulátor, třeba vodík.

Pavel Skládaný

A také co se zítra stane s objednávkou dopravy ze strany tzv. krajských úřadů. Těch příkladů, kdy dráha investovala do infrastruktury a spousta miliónů pak přišla vniveč, neb si kraj často téměř ze dne na den vymyslel, že tam nebude objednávat vlaky, je také dost.

Alibaba

Jenže cena vodíku je závislá na ceně elektriky (na burze). A zatím jsem neviděl horentní přebytky elektriky, že by se za její odebrání ve velkém platilo. Maximálně nějaké čtvrthodinové špičky.
To už se i ty akumulátory chovají ekonomicky lépe.

tarten

Rád bych vám opatrně připomněl, že ta půl století stará transformace proběhla zejména v jiných zemích, kde dnes mají vysoké procento elektrizovaných tratí. U nás máme jen třetinu. Takže to neekonomické blbnutí s vodíkem je tak trochu daň za zaostalost naší „nejhustší železniční sítě“.

Jttt

Ja se tesim az do toho natankujou nejaky vodikovy sajrajt a hle.. hned ame otraveny palivovy clanek a slusnou investici so jeho vymeny. Pri nasich kontrolach kvality bych se nedivil kdyby misto vodiku natankovali stlacene prdy

Jaroslav Vedrola

A teď by se měli kraje pochlapit a vodíkové vlaky objednat po celé republice. Vozidla jsou bezemisní, nová , pohodlná. Je na čase vyházet staré diesly do šrotu. Volá a přeje si to většina zde diskutujících a cestující veřejnosti . Kraje chtěli a chtějí provozovat osobní dopravu regionální , tak ať jdou příkladem pro ostatní .A hlavně mi neříkejte , že to nejde, že je to drahé a další nesmysly. Jde všechno, jen se musí chtít . A vodíkový provoz je naše budoucnost. Ideálně vodík v kombinaci s aku.

Kubrt

Tak jistě, náklady, účinnost, termodynamika, to jsou jen takové detaily, kterými se netřeba zdržovat na cestě k vodíkovému zítřku. Jak to říkala ta Maláčová? Kde na to vezmem? Únavné a stupidní otázky?

Jaroslav Vedrola

Ano? Stále se jen hledá , aby to nešlo? Lidi jako vy ný o tom neměli rozhodovat.

Kubrt

O platnosti termodynamických zákonů a principů skutečně já nerozhoduju. Ani nikdo jiný. Ty platí – od stvoření světa, od Boha, od přírody, jak komu libo. Ale ještě nikdo je nikdy nepřehlasoval.

Y.K.

Taková drobnost jako termodynamické zákony, kdo by se tím vzrušoval, poručíme větru dešti.

Mě vždycky dojímá ta představa,. že vodíkové vozidlo = někam „nalejeme vodík“ a je to, snaží se jen snažit. Kolik energie stojí ten vodík vyrobit a stlačit na pěkných 700+ atmosfér to už v rovnici chybí, přitom je to základ.

Jiří Kocurek

Jaké emise má bateriovýá vlak? Nizké…

Petr

Opravdu si to myslíte? V tom případě byste si měl trochu rozšířit obzory. Opravdu, bateriový vlak bezemisní není, i když to elektromobilní lobby pořád dokola namlouvá.

tarten

Nevím, co tím chcete říct. Opravdu si myslíte, že bateriový vlak má vyšší emise než vodíkový? Připomínám, že vodík do palivového článku těžko vyrobíte chemicky, dostatečně čistý získáte jen elektrolýzou, a to ještě ne ledajakou.

Alibaba

Až bude výrova vodíku bezemisní, tak bych teprve uvažoval že se takováto vozidla budou pořizovat. Vzhledem k energetickému mixu bych se tímto vozidlem zatím nezabýval, je to ztráta času.

Diskutující veřejnost jen diskutuje, ale až to bude muset platit, tak pochybuji, že bude volat nadšením. Že jsou vozy nákladné a že provoz je nákladný je fakt.

Jiří 24

Já bych byl spíše pro nákup Coradií Lint na diesel (maximálně nějaký „Mild Hybrid“) s následnou možností přestavby na buď iLint (na vodík) nebo na eLint (na baterky). Pro toto by šlo samozřejmě využít i jakoukoliv jinou DMU která se nyní vyrábí, ale pouze, když by výrobce garantoval takovouto kompatibilitu.

Pavel Skládaný

„Je to šílenec, nicméně génius. Vynalézá, jako když slípka snáší vejce“.

Martin K.

Pokud elektroauto, tak na vodík, současný směr velkých baterií je nevhodný (alespoň u těch současnosti používaných), ale můžu se plést. U jednotek podobných Coradii je to vhodné řešení. Je to lehké (oproti cargu určitě), je to pomalé, na střechu celého vlaku se dají dát všechny ty potřebné chladiče, nádrže a má to rychlé tankování/dobytí. Kouknu na to jak to pojede kolem. Já jsem pro…

Georg
Martin K.

Omlouvám se za dočasný blackout s Doby/itím. 🙂 Nemůžu se zbavit dojmu, že článek je poněkud manipulativní. Beru, že ztráty u skladování vodíku jsou 26% (rád bych věděl, jak k tomuto číslu došli), ale pochybuji, že u elektřiny jsou ztráty pouze 5% při zohlednění všech faktorů. Dále přeměna H2 na elektřinu v autech je cca 60% v reálných autech, laboratorní 64%, tedy nikoliv 50%. Nebere to v potaz kvalitu distribuční sítě, která na takové množství aut není připravená a je navíc pořád dost míst, kde není zdroj elektřiny vůbec a ani tam nikdy nebude.

Martin K.

PS: díky za link 😉

MrMarkus

Vždy odmítám tu polarizaci zda vodík (respektive cokoliv s palivovými články) nebo baterie, budoucnost vidím v obojím. Problém u baterií je, jak je systém tlačí, viz třeba zastavení prodejů malých dodávek Berlingo nefiremním zákazníkům a náhrada auta, co mělo 1410 kg pohotovostní hmotnost (s 96kW benzinovým motorem a 55 l palivovou nádrží) za ë-Berlingo s jedinou možností baterie o mizerné kapacitě 50kWh (pohotovostní hmostnost stoupla na 1739 kg). Krabice má na dálnici spotřebu, 50kWh je tak na 200 km jízdy k další nabíječce, už si představuju, jak takhle vezu rodinu na lyžovačku do Itálie. Ty hmotnosti dávám pro představu, technicky… Číst vice »

Jiří Kocurek

Na rozpoz po městě těch 200 km/h dojezdu stačí. Stejně jako by stačil bateriový vlak na relaci Vsetín – Bylnice či podobné, kde se posledních až 20 km jede mimo trolej, ale předtím se jelo nebo stálo pod trolejí.

Než vyrábět vodík ze zemního plynu, lhát o něm že je bezemisní a platit 3x draží vozidlo, 5x dražší palivo… ne, tohle patří mezi ekonomické zločiny. Ten zemní plyn se může s mnohem vyšší účinností tankovat rovnou. Vlak ho zas tak moc nespotřebuje, narozdíl od plynové elektrárky, kterou zelení s jásotem nahradili JE.

Aleš

Nevím, co je rozpoz, ale mohl byste prosím přestat jezdit po městě 200 km/h? Děkuji

Daniel Jablonecký

Dojezd se počítá za nějakou časovou jednotku? 200 km/h?

Martin K.

Vodík se aktuálně vyrábí ze zemního plynu, protože je to nejlevnější, není to ale zdaleka jediná možnost jak jej vyrobit. Pletu se?

Aleš

Dobytí – jako že to cestující vezmou útokem?

Jan

Vodikova stanice má vzniknout v Ústí nad Labem. Dává to smysl neboť MHD chce také z části přejít na vodík. Může být ve SPOLCHEMII společná stanice pro kombi dopravu

Kubrt

Už je rozhodnuto, kdo bude investorem a vůbec o ekonomickém modelu celé akce?

Gargy

Levnější je ty tratě jsou zadratovat

Daniel Jablonecký

Ne, levnější je elektroautobus.

Jarek

Určitě je dobře, že jde vývoj i jiným směrem než k elektrofanatismu. Zde je třeba něco o způsobech výroby vodíku, https://www.devinn.cz/blog/vyroba-vodiku/ ale jako technik co ví něco o fyzikálně chemických zákonitostech říkám, že bez uhlíková výroba čehokoliv je nesmysl.

Originální jméno

Spíš než ekofanatismus bych používal pojem ekopokrytectví.

***** Petr

To se nevylučuje , spíš doplňuje. Fanatik může být pokrytcem a naopak. U těchto „ekologů“ se to vzájemně překrývá ještě s jistou omezeností pohledu ale to , že něco pro životní prostředí celkově musíme udělat a to celosvětově je taky nepopiratelná pravda. Je důležitá energetická náročnost výroby výrobku, jeho provozu a hlavně likvidace , nejlépe opakovaná recyklace a u pohonú taky rozmanitost

zdeva

Základní otázka .Kde se vezme ten vodík? Něco si o tom přečtěte, prosím…

Petr

Myslíte něco o Neomu?

Venca

Ano, máte pravdu. Pokud vezmeme v potaz výrobu vodíku ve velkém množství, tak je to v podstatě více neekologické, než baterie.

petr

hm,na čerpačce takový stojan nemáme…

Růža

Stačí z H2O ubrat to O a po spálení vodíku v motoru vznikne odpad zase H2O. Proč v tom hledat záhadu.

Modré zábradlí

Jedna záhada zůstává. Energii na odebrání toho O vezmete kde?

Jiří Kocurek

To bude chtít Maxwellova démona:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Maxwell%C5%AFv_d%C3%A9mon
Když se mají přehlasovat termodynamické zákony, tak jdem na to.

Vorech

Do budoucna všichni fotovoltajkove farmy,které to rovnou i stlačí

Aleš

Nepotřebuje energii. Prostě ten kyslík ubere. Asi rukama. Co na tom nechápete?

Honza

Ste tu všichni chytrý….
Ve všem vidíte problém. Růža umí odebrat kyslík ze sklenice vody rukou a taky uran v jaderný elektrárně přihazuje pod kotel lopatou.

Y.K.

Tak to je vysvětlení pro děti ze školky. Zkoušel jste někdy ze sklenice vody odebrat ten O2. Ne že by to nešlo i v domácích podmínkách, ale hned zjistíte, že to má pár drobných problémů. 😀

Honza

Jo, je to úplně jednoduchý, jako nechat zmizet dekl od kanálu v Chanově.

Kubrt

K tomu linkovanému článku:
1. Petrochemický vodík se pro FC musí čistit od stop CO, což je samozřejmě možné, ale znamená to další zařízení a náklady.
2. Petrochemie je dnes hlavním výrobcem i spotřebitelem vodíku. Dělají ho cíleně, pro svou spotřebu.
3. Vodík jako vedlejší produkt elektrolýzy ve Spolchemii se částečně využije na výrobu HCl, částečně spálí – ale ne „doslova v komíně“, ale jako palivo při výrobě technologické páry, jako nahrada zemního plynu.