Deutsche Bahn a Siemens otestují vodíkový vlak v Bádensku-Württembersku v roce 2024

Vizualizace vodíkové jednotky Mireo Plus H. Pramen: SiemensVizualizace vodíkové jednotky Mireo Plus H. Pramen: Siemens

Vodíkový systém má na německých regionálních tratích v budoucnu nahradit diesely.

Společnost Siemens Mobility upřesnila své plány v oblasti vodíkového pohonu na železnici. Nově vyvinutá regionální jednotka Mireo Plus H by se měla ve spolupráci s Deutsche Bahn (DB) testovat během roku 2024 na trati mezi městy Tübingen, Horb a Pforzheim v Bádensku-Württembersku. Součástí společného projektu výrobce a dopravce je i vývoj nové plnící stanice.

„Siemens Mobility a Deutsche Bahn společně vyvinou novou generaci vodíkového dopravního systému. Jde o kompletní systém, skládající se z vozidla s vodíkovým pohonem a z infrastruktury. A to včetně nové inovativní plnicí stanice, která dokáže doplnit palivo do vozidla za pouhých 15 minut,“ uvedl generální ředitel Siemens Mobility Michael Peter. DB přizpůsobí jednu ze svých údržbářských dílen v Ulmu servisu vozidel na vodíkový pohon.

Vodíkový systém má na německých regionálních tratích v budoucnu nahradit diesely. Projekt finančně podpořila vláda Bádenska-Württemberska i spolkové ministerstvo dopravy. Využití vodíku má být alternativou k elektrifikaci regionálních tratí, na kterých Deutsche Bahn aktuálně provozuje zhruba 1300 vozidel s naftovým pohonem.

„Musíme snížit spotřebu fosilních paliv na nulu. Jedině tak může být DB v roce 2050 klimaticky neutrální. Pak nebudeme provozovat ani jedno vozidlo s konvenčním dieselovým pohonem,“ uvedla členka představenstva DB Sabina Jeschkeová.

Siemens nicméně není průkopníkem vodíkového pohonu na železnici. Tím je Alstom, jehož jednotka Alstom Coradia iLint je jediným reálně jezdícím vlakem na vodík. Vodíkové jednotky Alstomu se také uplatňují především v Německu, kde se také v závodě v Salzgitteru vyrábějí.

V pravidelném provozu jezdí v Dolním Sasku, kde si objednali celkem 14 těchto jednotek, velkou objednávku (na 27 jednotek) učinil také dopravní svaz Rhein-Main Verkehrsverbund, který chce vlaky nasadit do dvou let na linky kolem Frankfurtu nad Mohanem. Testují je i Rakouské spolkové dráhy (ÖBB).

DETAILY PROJEKTU Siemens a Deutsche Bahn

Oficiálně se společný vývojový projekt nazývá „H2goesRail“. Spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury (BMVI) oznámilo jeho financování prostřednictvím Národního inovačního programu pro technologii vodíku a palivových článků (NIP 2). NIP 2 je koordinován národní organizací Hydrogen and Fuel Cell Technology (NOW) GmbH a implementován organizací pro řízení projektů Jülich.

Vodíkový pohon

Reakce vodíku se vzdušným kyslíkem v palivových článcích produkuje elektrickou energii a vodu jako „odpadní produkt“. Elektřina z obnovitelných zdrojů energie se používá k výrobě ekologického „zeleného“ vodíku v elektrolyzérech. Za její dodávku odpovídá společnost DB Energie.

Mireo Plus H

Společnost Siemens Mobility vyvíjí dvouvozovou regionální trakční jednotku s nejmodernějším vodíkovým pohonem, která bude nasazena do jednoročního zkušebního provozu. Zdroj elektrické energie pro napájení elektrického trakčního pohonu se skládá z vodíkového palivového článku a lithium-iontové vyrovnávací akumulátorové baterie.

Mireo Plus H bude stejně výkonné jako srovnatelné elektrické trakční jednotky pro trolejové napájení. Ve dvouvozové verzi bude disponovat dojezdem 600 kilometrů – v závislosti na provozních podmínkách, jako je roční období nebo profil trasy linky. Třívozová verze bude mít dojezd 1000 kilometrů. Výhodou mají být i nízké náklady na údržbu a opravy. Nejvyšší provozní rychlost činí 160 kilometrů za hodinu.

Plnicí stanice

V mobilní čerpací stanici DB Energie, umístěné v depu DB Regio v Tübingenu, bude vodík vyráběn elektrolýzou. V elektrolyzéru se voda pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů rozkládá na vodík a kyslík. Vodík bude skladován ve stlačené formě v mobilní skladovací jednotce. Před procesem doplňování paliva se zelené palivo připraví a ochladí v sousedním cisternovém přívěsu.

Rychlé doplnění paliva

Doplňování vodíku do vozidla bude trvat 15 minut, tedy ne déle než dotankování běžné dieselové jednotky naftou. To je důležitý faktor vzhledem k přesně načasovaným jízdním řádům vlaků DB v regionálním provozu. Znamená to, že vodíková technologie bude konkurenceschopná ve srovnání s dosud provozovanými vozidly poháněnými naftovým pohonem.

Zkušební provoz

Zkušební provoz mezi městy Tübingen, Horb a Pforzheim začne v roce 2024 a potrvá jeden rok. Plánován je nájezd přibližně 120 000 kilometrů v rámci pravidelné železniční dopravy. Trasa byla vybrána z důvodu příkladného načasování jízdního řádu a rozmanité topografie. Nové vodíkové Mireo Plus H od společnosti Siemens nahradí stávající dieselový motorový vůz používaný na této trase a ušetří tak podle firmy ročně přibližně 330 tun CO2.

Tagy Deutsche Bahn Mireo Plus H siemens vodík
29 komentářů