Dopravci Železnice Železniční průmysl

Deutsche Bahn a Siemens otestují vodíkový vlak v Bádensku-Württembersku v roce 2024

Vizualizace vodíkové jednotky Mireo Plus H. Pramen: Siemens
Vizualizace vodíkové jednotky Mireo Plus H. Pramen: Siemens
Vodíkový systém má na německých regionálních tratích v budoucnu nahradit diesely.

Společnost Siemens Mobility upřesnila své plány v oblasti vodíkového pohonu na železnici. Nově vyvinutá regionální jednotka Mireo Plus H by se měla ve spolupráci s Deutsche Bahn (DB) testovat během roku 2024 na trati mezi městy Tübingen, Horb a Pforzheim v Bádensku-Württembersku. Součástí společného projektu výrobce a dopravce je i vývoj nové plnící stanice.

„Siemens Mobility a Deutsche Bahn společně vyvinou novou generaci vodíkového dopravního systému. Jde o kompletní systém, skládající se z vozidla s vodíkovým pohonem a z infrastruktury. A to včetně nové inovativní plnicí stanice, která dokáže doplnit palivo do vozidla za pouhých 15 minut,“ uvedl generální ředitel Siemens Mobility Michael Peter. DB přizpůsobí jednu ze svých údržbářských dílen v Ulmu servisu vozidel na vodíkový pohon.

Vodíkový systém má na německých regionálních tratích v budoucnu nahradit diesely. Projekt finančně podpořila vláda Bádenska-Württemberska i spolkové ministerstvo dopravy. Využití vodíku má být alternativou k elektrifikaci regionálních tratí, na kterých Deutsche Bahn aktuálně provozuje zhruba 1300 vozidel s naftovým pohonem.

„Musíme snížit spotřebu fosilních paliv na nulu. Jedině tak může být DB v roce 2050 klimaticky neutrální. Pak nebudeme provozovat ani jedno vozidlo s konvenčním dieselovým pohonem,“ uvedla členka představenstva DB Sabina Jeschkeová.

Siemens nicméně není průkopníkem vodíkového pohonu na železnici. Tím je Alstom, jehož jednotka Alstom Coradia iLint je jediným reálně jezdícím vlakem na vodík. Vodíkové jednotky Alstomu se také uplatňují především v Německu, kde se také v závodě v Salzgitteru vyrábějí.

V pravidelném provozu jezdí v Dolním Sasku, kde si objednali celkem 14 těchto jednotek, velkou objednávku (na 27 jednotek) učinil také dopravní svaz Rhein-Main Verkehrsverbund, který chce vlaky nasadit do dvou let na linky kolem Frankfurtu nad Mohanem. Testují je i Rakouské spolkové dráhy (ÖBB).

DETAILY PROJEKTU Siemens a Deutsche Bahn

Oficiálně se společný vývojový projekt nazývá „H2goesRail“. Spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury (BMVI) oznámilo jeho financování prostřednictvím Národního inovačního programu pro technologii vodíku a palivových článků (NIP 2). NIP 2 je koordinován národní organizací Hydrogen and Fuel Cell Technology (NOW) GmbH a implementován organizací pro řízení projektů Jülich.

Vodíkový pohon

Reakce vodíku se vzdušným kyslíkem v palivových článcích produkuje elektrickou energii a vodu jako „odpadní produkt“. Elektřina z obnovitelných zdrojů energie se používá k výrobě ekologického „zeleného“ vodíku v elektrolyzérech. Za její dodávku odpovídá společnost DB Energie.

Mireo Plus H

Společnost Siemens Mobility vyvíjí dvouvozovou regionální trakční jednotku s nejmodernějším vodíkovým pohonem, která bude nasazena do jednoročního zkušebního provozu. Zdroj elektrické energie pro napájení elektrického trakčního pohonu se skládá z vodíkového palivového článku a lithium-iontové vyrovnávací akumulátorové baterie.

Mireo Plus H bude stejně výkonné jako srovnatelné elektrické trakční jednotky pro trolejové napájení. Ve dvouvozové verzi bude disponovat dojezdem 600 kilometrů – v závislosti na provozních podmínkách, jako je roční období nebo profil trasy linky. Třívozová verze bude mít dojezd 1000 kilometrů. Výhodou mají být i nízké náklady na údržbu a opravy. Nejvyšší provozní rychlost činí 160 kilometrů za hodinu.

Plnicí stanice

V mobilní čerpací stanici DB Energie, umístěné v depu DB Regio v Tübingenu, bude vodík vyráběn elektrolýzou. V elektrolyzéru se voda pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů rozkládá na vodík a kyslík. Vodík bude skladován ve stlačené formě v mobilní skladovací jednotce. Před procesem doplňování paliva se zelené palivo připraví a ochladí v sousedním cisternovém přívěsu.

Rychlé doplnění paliva

Doplňování vodíku do vozidla bude trvat 15 minut, tedy ne déle než dotankování běžné dieselové jednotky naftou. To je důležitý faktor vzhledem k přesně načasovaným jízdním řádům vlaků DB v regionálním provozu. Znamená to, že vodíková technologie bude konkurenceschopná ve srovnání s dosud provozovanými vozidly poháněnými naftovým pohonem.

Zkušební provoz

Zkušební provoz mezi městy Tübingen, Horb a Pforzheim začne v roce 2024 a potrvá jeden rok. Plánován je nájezd přibližně 120 000 kilometrů v rámci pravidelné železniční dopravy. Trasa byla vybrána z důvodu příkladného načasování jízdního řádu a rozmanité topografie. Nové vodíkové Mireo Plus H od společnosti Siemens nahradí stávající dieselový motorový vůz používaný na této trase a ušetří tak podle firmy ročně přibližně 330 tun CO2.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jerry

To je lepší ty tratě elektrifikovst

Jerry

Elektrifikovat

Kalina

Výhoda vodíkového pohonu je, že výroba paliva probíhá mimo odběrovou špičku, což prospívá ke stabilizaci sítě. Podobně to platí o bateriovém pohonu, pokud nabíjení může probíhat např. v noci.

Alibaba

Víte už o nějaké takovéhle výrobě v praxi?
Třeba by si Evropa mohla pronajmout v nějakém africkém státe kus pouště na fotovoltaiku a pak si tam vyrábět vodík, tam toho času mimo špičku bude hodně.

Kalina

Tak zrovna v Německu jsou rozsáhlé větrné parky na moři i na pevnině. https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-energy-consumption-and-power-mix-charts

Luboš Beneš

Ano, jenže každou takovou přeměnou vznikají ztráty a klesá účinnost. Což není 2x ekobio

Kalina

Ukládání energie pro pozdější využití je jediná možnost jak snížit odběrové špičky a dosáhnout vyrovnanější spotřebu. Ztrátám se při ukládání nelze vyhnout, ale jiná cesta k vyrovnané spotřebě zřejmě není.

Paja

Což moc výhodné není pokud to chcete výrábět ze „zelené“ elektřiny. Aspoň že na severu jim pořád fouká.

Kubrt

Vždycky je nutné posuzovat takovéhle otázky individuálně, každá trať je jiná, neexistuje univerzální řešení. A to nepíšu z pozice vodikového fanouška:-)

Jerry

Jasné.. pokud tam jezdí tři vozové jednotky a nákladní vlaky tak určitě ..

Frantisek

to by ale nebylo to prave, resp. leve 🙂 zelene, tezko obhajite, ze v dratech tece jen ta krasna slunecni a vetrna energie, ani bez elektronu pochazejiciho z koncici nemecke uhelne ci jaderne energie (to, ze si ji berou od nas a okolnich zemi, se jiz „opomnelo“ zminovat“…
Takhle to totiz pak vypada, ze se vodik radostne natahuje sam ze vzduchu do vlaku a spaluje na vodu, jako PR pro volby to evidentne v Risi na pokrokovou levicackou mladez staci …

Kubrt

Německo je čistým vývozcem elektřiny.

Kalanis

Zatím. Ale jakmile zavře uhelné elektrárny, bude dovozcem. Jaderky mít nebudou taky.

Roman

Nechejte tomu čas. Němci nejsou hlupáci. Katastrofické vize vůči Německu a různé poučování slýchávám už minimálně 15 let. A stále nic….Spíš se za pár let ukáže, že nám zase doslova ujel vlak a zaostáváme vůči nim stále víc.

Luboš Beneš

Už teď mají několik sazeb na elektřinu během dne a energeticky náročné výroby se zbavují nebo omezují.

Jiří Kocurek

Když fouká vítr. Jakmile přestane, tak nepomůže ani těch 61 MW instalovaného výkonu. Pokrývajíí s t tím 22 % spotřeby, takže by potřebovali asi tak trojnásobný instalovaný výkon a odpovídající akumulaci, aby nahradili uhlí.

Vlastimil Kocurek

To je dnešní pohled. Němci zpravidla vše umí vyřešit lépe než my. Naopak Česko je dokonale ve slepé uličce se svou dostavbou JE, která je ekonomickým hazardem. V Bělorusku JE zkolabovala hned po slavnostním zahájení.
A také časově je to úplně mimo, budme to muset řešit daleko dříve.

Vlastimil Kocurek

Po každé nové katastrofě, se zpřísňují opatření pro provoz JE, po maléru v Japonsku, Temelín investoval další 3 miliardy do ochrany, a téměř stále investuje do dalších dílčích věcí, v současnosti laserová ochrana.

Luboš Beneš

A my abychom jsme zabránili blackoutu naší sítě, tak jsme za miliony instalovali na hranicích transformátory.

Vlastimil Kocurek

To jste z laciného kraje, miliony stála přeprava z Itálie okolo celé Evropy, fransformátor stál cca 3 miliardy.

Greta

Z Česka do Německa elektřina neteče téměř nikdy, opačně pravidelně.

Alibaba

Akorát jsem někde četl (asi energie. cz), že přes nás jdou přetoky energie z Německa do Německa a Rakouska, protože Němcům ze severu na jih chybí přenosová soustava.

Jiří Kocurek

To jsou přetoky, jelikož Německu chybí páteřní dálkové vedení sever-jih.
https://www.ceps.cz/cs/data#CrossborderPowerFlows
Do Bavorska tak aktuálně odtéká 222 MW, do Rakouska dokonce 1587 MW.

Luboš Beneš

Už se buduje, ale bohužel jim to jde jako nám stavba dálnic…… 3km a dál nic

Luboš Beneš

Někdy je toho proudu tolik, že se nám přehřívají dráty…:-(

LiborV

To již několik let neplatí. Platilo to v době kdy v SRN neuměli skladovat elektřinu z obnovitelných zdrojů. A když nefoukal vítr nebo nesvítilo slunce, tak elektřinu museli dovézt. A při větrném počasí na severu země naopak vyvézt. To již není třeba.

xyz

Možná (podotýkám, že možná, ne určitě) by elektrizace té tratě byla obtížnější proto, že se na ní nachází větší počet tunelů (možná s příliš malým průřezem pro umístění trolejového vedení).

Frantisek

hukot … a vyberte v jakem slova smyslu …

Partneři

Škoda transportation