VRT dávají v Česku smysl, minimálně větev do Světlé, řekl šéf SŽ. Nová vláda ale oseká „Kupkovy výmysly“
VRT Jižní Morava. Foto: Správa železnic

České plány s vysokorychlostní železnicí začíná podle Jiřího Svobody Evropa vnímat.
Nechte to postavit Španěly nebo Italy podle jejich zvyklostí a hlavně cen a bude na celou síť. Tady se bude opět vymýšlet vymyšlené….
Ekonomika stavby VRT, resp. rychlých spojení není vůbec složitá. Vyplatí se stavět nejdříve tam, kde jsou nyní největší počty cestujících a přetížená konvenční trať. Pokud se k tomu přidá to, že je to součást nějakého atraktivního přeshraničního spojení, tak je to bonus. Nemyslím si, že by současný stav přípravy rychlých spojení byl s tímto nějak v rozporu. Paradoxně se na první úseky VRT nejvíce těší nákladní dopravci.
Hlavně, aby se zrušil ten líbeznický tunel, který se staví jen proto, že v Líbeznicích bydlí Kupka.
Problem ceske zeleznice je, ze si sama stavi vzdusne zamky a neumi se soustredit na mista, ktera ji skutecne pali. Klidne mejme plan na VRT, ale primarne se zamerme na to, kde jsou uzka hrdla zeleznice. Jestli ma ceska zeleznice a osobni doprava nekde skutecne velmi dobre az nepostradatelne postaveni tak je to jedine prazska primestska doprava, ktere vsak v kombinaci s dalkovou dopravou na jedne trati prakticky kolabuji. Jestli ma ceska zeleznice nejakou prioritu, tak jsou to vyjezdy z Prahy, klidne ve forme VRT smerem k Pardubicim, Benesovu, Berounu a nekde k Roudnici, trat z Plzne na zapad a… Číst vice »
Zapomněli jste sice na spojení Ostravy a Brna s Prahou, ale jinak je váš výčet shodný s plán SŽ, tedy až na tu Jihlavu.
*někteří* voliči mají možná krátkou paměť, ale rozsah VRT, tak jak je dnes plánovaný, odpovídá situaci z léta 2021. Pod tyto plány je podepsán sám Havlíček.
Jako i když je Havlíček (dle jeho slov) tak trochu ošoust, tak mi je trochu líto, že tu dopravu zase nedostane.
Zas tak překvapivé to není. Motoristé neměli ve volebním slibech o železnici ani „Ž“ a Okamurova SPD měla ve v-slibech 3. kolej a rychlost max. 200 km/hod. A současně dlouhodobě tvrdí, že VRT je jen pro cizáky, boháče a pražáky (možná ještě tak pro brňáky).
PS: neviděli jste v posledních týdnech někde pana Kolovratníka? Stínového ministra dopravy za Ano, bude líp?
S ním pan Babiš pěkně vyběhl a udělal z něho předsedu mandátového (?) výboru parlamentu.
Chápu to dobře že Havlíček plánuje zastavit VRT Moravská brána navzdory tvrzení SŽ že se jedná o jednu z nejdůležitějších trati podporovanou v Evropě?
Ja doufam ze MorBra je uz v tak pokrocile fazi pripravy, ze nikdo ani neuvazuje o jejim zastaveni a proto se Havlicek vyjadroval jen k tem ostatnim castem, ktere zas tak daleko nejsou. Nicmene, uvidime jak byla akustika az se to probere s predsedou
Je na 200, ne? Tak to není počítáno do VTR.
Je to VRT.
Tak pokud vím, ony jsou 2 části – první na 200 km/h a časem pak ještě k ní VRT. No hlavní je to teď co nejrychleji dostat na těch 200 km/h a pak se uvidí…
Přerov Ostrava má být plnohodnotná VRT. Brno Přerov zatím jen 200
Ano, to jsem také přesně myslel (o úseku Ostrava – Přerov, který byl vždy veden jako plnohodnotná VRT jsem ani neuvažoval) 🙂
Ale je pravda, že má ta VRT už jiný název, tak se omlouvám za nedorozumění 🙂 Ale nečekal jsem, že by někdo myslel, že úsek Ostrava – Přerov má být na 200 km/h
I tak to bude gigantický úspěch proti té hrůze, co tam je teď…
Dvě části jsou , VRT Moravská brána I (Brodek-Hranice) a VRT Moravská brána II (Hranice-Svinov). To co se začalo stavět (přestavovat) z Brna do Přerova je „Rychlé spojení“, které má do budoucna nahradit VRT Haná.
Ne nahradit ale doplnit. Ta trať Brno-Přerov bude dál důležitá minimálně pro příměstskou dopravu.
Ovšem paradoxně v podobě optimalizované předtím pro dálkovou osobní dopravu. To nedává moc smysl.
Díky za doplnění. O úseku Ostrava – Přerov, který byl vždy veden jako plnohodnotná VRT jsem ani neuvažoval 🙂 Šlo mi o to, že Přerov – Brno mají být dvě nové tratě.
Ale je pravda, že má ta VRT už jiný název, tak se omlouvám za nedorozumění 🙂 Ale nečekal jsem, že by někdo myslel, že úsek Ostrava – Přerov má být na 200 km/h
Z mého pohledu je třeba rozlišovat dvě věci. Jedna je koncepce, jak chceme, aby vypadal cílový stav. Na tom je třeba najít dlouhodobou shodu a musí to přesáhnout více volebních období – což je tedy v současné době bohužel lehce iluzorní. Projekty se musí připravovat dlouhodobě a stabilně. To, že na všechno nejsou v tomto okamžiku prostředky, je naprosto v pořádku a stavby VRT je třeba podle toho prioritizovat a tomu přizpůsobit územní plánování a projektování, a Svobodu bych za to nekritizoval. To ať klidně minulý-budoucí superministr prohlásí a nemám s tím problém. Ale problém mám s tím apriori něco… Číst vice »
Porad se stavi a vymysli nesmysle a chudaci duchodci nemaji co jist
Ale zase budou mít slevu 75% na jízdném.
To je skuhravá generace. Ty se budou mít špatně i když jim bude stát u vilky Bentley a osobní lékař přijde na hvízdnutí.
Zrovna trat do Norimberku a z Vratislavi je take celkem dulezita, to muze byt i paterni trasa, ktere nas nyni objizdeji…
Na Domažlice a Furth ano, ale hlavně a zjm. pro nákladní dopravu. A vzhledem k přístupu Němců budu nakonec spokojený po těch 10 letech našeho tlaku i se zadrátovanou bavorskou jednokolejkou s dvoukolejnými vložkami.
Dopravní struktura je základním předpokladem ekonomické prosperity a je přirovnávána ke krevnímu oběhu – je třeba rozvíjet všechny druhy dopravy, tedy i železniční, silniční a leteckou.
Jasně, nejlépe ovšem všechny vedle sebe, aby se dalo závodit. 🙂 Budete mít souběžné ukázkové tepny, trochu zanedbané žíly a rozpadlé vlásečnice, což bude ta vzývaná prosperita. Ohromná kvanta energie a odpadané prsty. 😉 Alespoň podle dnes prosazované „dopravní politiky“…
Z pohledu evropy (geografie) dava smysl jen Viden – Varsava. Vsechno ostatni je jen nice to have. Ale nas pragocentrismus tohle nesnese.
A Berlín – Vídeň, ne?
To je pragocentrismus 😀
Tam to dávno funguje. Přes Norimbersk.
Protože Mnichov-Víden a Mnichov-Berlín jsou relace samy o sobě. Jen jaksi chybí kapacita na tratích Praha-Berlín a Praha-Vídeň.
Škoda že to ten Svoboda absolutně neumí vysvětlit. O hledání ekonomiky se nikdo rozumný ani nepokouší, finanční přínosy ale vychází všem plánovaným tratím.
A škrtat tratě s naším největším ekonomickým partnerem v době, kdy už mají většinu povolení, to je fakt na hlavu…
On možná hlavně nechce přijít o teplé křeslo, takže když nové vládní strany hlásají, že VRT je drahé a ekonomicky se nevyplatí, tak on nebude dávat argumenty o opaku.
Já myslel, že mezi „Kupkovy výmysly“ bude patřit hlavně drahý tunel kolem jeho milovaných Líbeznic. Tam by se dalo šetřit.
Najděte si plány z léta 2021 – ten tunel v nich byl a ministrem byl Havlíček.
Něco se stavět bude , to je hlavní. Provozní zkušenosti pak ukáží jestli má smysl pokračovat ( jestli to SŽ udrží bez pomalých jízd a podobně)
SŽ se o ně starat nebude, stejně půjdou všechny VRT pres PPP.
Hlavně něco stavět, smysl se ukáže potom? 🙂
A já už se po přečtení nadpisu těšil, že chtějí přehodnotit i plány na Kupkovo ticho v Líbeznicích.
Jako aspoň, že postaví to rameno z Prahy do Břeclavi. Jak bude aspoň tohle, tak dojde k prolomení toho pekla.
200 km/h je blbost, stejně to skoro nikde nejde bez obřích nákladů. To už radši novostavby tratí.
Některé úseky třeba na Moravě jsou jako když střelí, takže pokud by tam rušení přejezdů nestálo nějaké nesmyslné částky, tak by se to snad v budoucnu nechalo na těch 200 km/h upravit.
Tak to jsou ty u nás na jihu, který naštěstí půjdou na VRT. Jinak tam připadá v úvahu Ferdinandka, ale tam zas budou limity hlukový a tak.
No, zrovna na cca 200 km/h je nyní plánováno mnoho tratí – např. tunel do Berouna, část Plzeň-Domažlice, Krušnohorský tunel, Brno-Přerov, tunel u ČB?
Ne, není to blbost, pokud počítáte na zmíněných úsecích s nákladní dopravou… a bez ní by ekonomické hodnocení zase vůbec nevyšlo.
Mimochodem, u těch tří tunelů by mě zajímal názor nové vlády mnohem více než na VRT do Wroclavi…
Tunely jsou úplně na pohodu. Brno- Přerov bude novostavba a ukazuje to, jak náročné to bude a že se to musí předělat vlastně celý. To je to co jsem chtěl říct. Že předělat 160 na 200 by byla ve většině případů úplně nová trať a efekt proti VRT by nebyl takový.
Na pohodu, jo? A kde se na ně vezmou peníze? Momentálně je reálný pouze Krušnohorský tunel, protože ho budou financovat z Německa a to ještě za předpokladu, že ta VRT se bude stavět dál a neskončí to na sjezdu do Ústí západ. Ačkoliv bych si velmi přál Berounský tunel, tak to moc růžově nevidím.
200 km/h je blbost ve vztahu k přestavbě koridorů na 200 km/h bez přidání kolejí.
Jakoby na průjezdu Miličínem povolili 70 km/h a okolní úseky přestavěli na 1+1 se středovým svodidlem a povolením 130 km/h. Nic to nevyřeší.
I 200 už je pro kombinaci s nákladní dopravou dost, ale tak když se zruší zastávky u sídel, je možné zrušit i příměstské spoje, a ono se to vejde. 🙂
Člověk by tak moc chtěl věřit, že za čtyři roky se třeba dostane k moci někdo s dopravní vizí a opráší aspoň tu Plzeň a Hradubice, pokud už tam teda sponzoři nové šestikoalice nebudou mít postavená golfová hřiště nebo něco podobně užitečného. Jenže to je jako věřit na ježíška nebo mikuláše.
Hradec i Pardubice mají mít ‚rychlé‘ dvoukolejky, tak spíše ta Plzeň, kde se s tím počítalo a současná trať je s ohledem na to (s výjimkou úseku Ejpovice – Doubravka, kde halt převedena do trasy VRT…) optimalizovaná pro nákladní a krajskou osobní dopravu.
VRT se nezaplatí, dálnice se nezaplatí…
Protože to nejsou cíleně výdělečné projekty. Smysl kvalitní dopravní infrastruktury je v umožnění rozvoje ekonomiky a životní úrovně území, které pokrývá a spojuje.
Problém je, že se díváme na částky nutné pro realizaci, které jsou vysoké, ale většina lidí už nevidí ten výsledek v podobě nových ekonomických příležitostí, které tyto dopravní tepny přináší. Návratnost by se měla počítat z potenciálu navýšení ekonomického výtlaku regionu v důsledku stavby dané infrastruktury v horizontu třeba dvaceti let.
Většina lidí a hlavně politiků to pořád nepochopila.
Dopravní infrastruktura je nástroj rozvoje, 13. důchod rozhodně ne.
Dalnice se zaplatí a ma výrazný přínos pro region…jsou i studie o kolik procent HDP kvůli nedostavěný základní sítě přicházíme. Nic takového neni pro VRT.
Čemu říkáte přínos? Víc hal, víc montoven pro nekvalifikované pracovníky (převážně z jiných zemí), míň lesů a zemědělské půdy a víc příměstských developerských projektů?
Nekvalifikované dělníky v IT nezaměstnáte, vědce z nich taky neuděláte, nemají na to hlavu.
A kvalifikovaní dělníci zase vyrábějí něco, na co je potřeba materiál a co je potřeba dopravit zákazníkovi. Nábytek, například.
To lžete záměrně nebo jste jen točvolant s omezeným viděním světa?
VRT má ohromný ekonomický přínos pro regiony, kam vede. Kolikrát mnohem výhodnější než dálnice, protože VRT přitahuje jinou a to tu více ekonomicky činnou a vzdělanější část společnosti.
Dálnice nás akorát udrží montovnou Německa, kdežto spojení VRT může přivést i práci s přidanou hodnotou.
Ale díky Franto. Škoda, že vás neměli ve Francii, když začali stavět TGV. Nebo v Japonsku. Obě tyto země z toho sice ohromně prosperují, ale vy byste jim určitě lépe poradil.
„VRT přitahuje jinou a to tu více ekonomicky činnou a vzdělanější část společnosti.“
Dost by mě zajímal zdroj tohoto tvrzení. Pro pořádek: Jsem pro výstavbu VRT.
Mě se tvrzení, že dálnice jsou pro blbce a VRT pro inteligenty taky moc nezamlouvá. S tímhle přístupem to můžeme rovnou zabalit. A to jsem také pro VRT.
To je pirátsko socdemáckej kec.
VRT i mnohé další železniční projekty prochází ekonomickou obhajobou při studii proveditelnosti. Dálnice ne.
No, bohuzel nikdo nevidi i to, ze VRT neni treba vetsinou dotovat na provoz, nebo stoji na statnich dotacich mene nez dotovani klasickych vlaku…
VRT potřebují provozní dotace, o zvlášť ty, které parametry vylučují nákladní dopravu. Berounský tunel vyšel ekonomicky jen a díky ŽESNAD.CZ.
Vidíte a mě zase přišla jako geniální myšlenka začít na Moravě. Dálnice se stavěly z Prahy, pojďme VRT postavit ze druhé strany. Smyl má úsek Přerov – Ostrava. S napojením na již budovanou konvenční trať Brno-Přerov zkrátí spojení mezi Brnem a Ostravskou aglomerací pro hodinu. Propojí milion lidí rychlým spojením. A i Pendolino z Prahy pojede na volné trati dvoustovkou třeba o 20 minut rychleji. A to se svezou i lidi z Přerova a vlastně i Olomouce. Pak se teprve se můžeme pustit do překlenutí těch 200 km mezi Brnem a Prahou. Tenhle úsek se musí postavit celý najednou, protože… Číst vice »
Přestaňte z toho dělat kulturní války. Nejste na pískovišti a není vám 7 (doufejme). To, že někdo dostal něco první, není argument.
Koridory kolem Prahy jsou dávno za hranou kapacity a nové spojení je tam potřeba nejvíc ze všech.
Smysl by melo třeba stavět z Brna do Vídně a dojíždět do bohatší reginu. Hodina by byla super, to je pak jako příměstský vlak z Vídně do Petrželky.
Ano, dálnice se stavěly od Prahy, takže máme tak krásnou „dálniční síť“, že z Ústí do Plzně jedete přes Prahu, z Ústí do HK jedete přes Prahu, z Liberce do Brna jedete přes Prahu a z Liberce do KV jedete přes Prahu. Na Moravě to alespoň jako síť trochu funguje.
No plány dostávají konečně realistický charakter: Drážďany – Praha – Brno – Břeclav a Ostrava – Břeclav, víc nic a zbytek (ostatní lístky kopretiny z Prahy a Brno – Přerov) maximálně na 200 km/h.
Když už VRT Ostrava – Břeclav, tak vážně bez Brna?
tak třeba na místo železnic zařídí StBabiš konečně stavbu stadionu pro Martinu Sáblíkovou.
„Najít ekonomiku ve VRT, to byl sen každého.“ Děsím se toho, kolik lidí na vysokých postech v dopravě nechápe rozdíl mezi ekonomickou a finanční analýzou. To je jasné, že finančně se to nezaplatí. Ale od toho má MD metodiku na ekonomické hodnocení dopravních staveb, jejímž cílem je vyčíslovat nefinanční přínosy u všech dopravních staveb stejně. Jasně, je to takové hraní si s čísly, ale když se to udělá u všech projektů stejně, aspoň jdou porovnat, a to klidně VRT s odstraněním propadů rychlosti na regionální trati. Uvidíme, co se reálně stane. Jestli pan Havlíček myslel jen „vysokorychlostní tratě“ na Vratislav… Číst vice »
Stane sa to, že budete pokračovať v príprave tam, kde sú nejaké záväzky. Praha – Břeclav máte zabezpečené financovanie na prípravu z CEF do 2029. Tam sa vôbec neobávam, žeby to sekli. Smer na Nemecko nikto príčetný zastavovať nebude. A Brno – Ostrava je súčasť V4 VRT, takže to sa tiež škrtať nebude. Čiže v podstate Havlíčkov postoj je rozumný. O 4 roky bude zasa iná vláda. Aj tak chýba ešte veľa toho v príprave, takže zatiaľ bude stačiť, aby príprava aspoň na niekde bežala. Celé naraz to tiež stavať nebudete, lebo nemáte na to zdroje. Ani finančné, ani suroviny.… Číst vice »
Taky mě děsí to o té ekonomice slyšet z vedení SŽ…
Takže se neplánuje pokračovat ani s linkou Brno Ostrava?
„V rozhovoru pro sobotní Právo Havlíček řekl, že chystaná vláda bude pokračovat jen s hlavní páteřní trasou z Drážďan do Ústí nad Labem, Prahy a Brna na Břeclav.
„Na ty další větve, které si vymyslel ministr (dopravy Martin) Kupka na Wroclaw a Německo, jednoduše nemáme,“ dodal“
Trochu tam chybí vyjádření k té nejpokročilejší trase (Brno)-Přerov-Ostrava. K té se nevyjádřil? Když uvádí se kterými trasami počítají a se kterými nepočítají. Takže?
Raději ať na Přerov-Ostrava nešahá a nechá jet přípravu, jak jede. Tím alespoň nic nepokazí. …. ve snaze rozbít všecko hotové, protože musí vytvořit důkaz, že předchůdci to udělali špatně.
Je po volbách a pořád vede předvolební boj.
Mame v podstate na vyber penize prostavet, nebo prozrat. Zvolili jsme si vladu populistu a demagogu a podle toho to taky dopadne.
Uvažovat o bilion do VRT, kdyz nemáme komplet základní dálniční síť? Ehm …
Než se nějaká VRT začne stavět dálnice budou hotové.
Třeba Rakousko také v průběhu času silniční plány částečně přehodnotilo ve prospěch železnice.
Než se důležitější úseky VRT rozjedou, bude ta dálniční síť tak nějak hotová, takže v pořádku.
Jenže stavět nejdřív komplet dálniční síť a až pak VRT nedává smysl. Takhle se nezbavíme toho „komunistického syndromu“ ježdění autem
Jenze vy si musite pripustit, ze jezdeni autem ve state velikosti CR je zkratka prakticky ve vsech smerech casove mnohem uspornejsi nez vlak. I vpripade VRT Praha-Brno, bude velmi casto cas dvere-dvere autem stale mnohem kratsi. VRT ma optimum sve efektivit, v cestovni vzdalenosti 300-600km, co je pod, tam vzdy silne konkuruje auto, co je nad, tam uz letadlo.
Je to přesně jak říkáte. I když bude VRT Praha-Brno pod hodinu, tak když započítám cestu na nádraží, tak jsem pořád o hodně rychlejší autem, protože cestuji Brno-Komín a Praha-Háje. Hodně záleží, kam člověk v daném městě cestuje.
Jo, to ale bohuzel mnozi nechteji slyset.
To je sice pravda, ale pořád by to mělo být podstatně rychlejší než dnes. Zatímco dálnice už nezrychlí a bude pořád větší problém v Praze to auto někde nechat, tak vlak po VRT bude proti současnému EC úplně jinde. Takže bych uvažoval i nad tímto.
Máte pocit, že vlaky Praha-Brno zejí prázdnotou? Já ne. A nevím, o jakém komunistickém syndromu mluvíte. Auta tenkrát stála raketu a byla na pořadník.
No to je ale blbej názor. Nechte mě hádat – volič Japonce nebo Turka?
Jinými slovy vláda říká: „Radši to prožereme. Po nás potopa.“
S tím vyhráli volby.
Měli jste se víc mobilizovat. 30% lidí u voleb nebylo.
Ale přesně na to jejich ovečky slyší, jen teda samozřejmě je to zabalené do krásného pozlátka ušlechtilých slov, z nichž jejich ovečky nejsou schopni rozklíčovat, že se jedná o prožranost. Případně jim to vyhovuje a nejsou schopni dohlédnout následky.
Tak pozastavení staveb už započala Fialova vláda v letošním roce a plánovala tak pokračovat i v tom příštím. Já bych všechno neviděl černobíle.
Třeba trať na Vratislav se snad měla začíst stavět příští rok? Tohle přece není o tom, že by jeden rok bylo hodně staveb a málo peněz.
Jen bych rád poopravil tvrzení, že my jsme se nedali cestou rušení tratí. ODS u všech svých vlád (Klaus, Topolánek, Nečas i Fiala) tvrdě prosazovala zrušení až 2/3 železniční sítě (Říman). To že se to nepovedlo, není zásluha vlády, ale občanů ČR, drážních odborů (Duška) a zejména obcí kolem dotčených tratí, které vládě téměř vždy dokázaly rušení tratí zabránit. Od zbytku Evropy se nelíšíme odlišnou dopravní politikou, ale kulturou našich občanů, pro které alespoň v tomto případě bylo víc dědictví minulosti a rozum před mamonem. Jinak můj názor na VRT je už dlouhé desítky let stále stejný a nehodlám ho… Číst vice »
Čím se staneme zajímavější pro západní investory? VRTkami? Proč? Zboží se vozí v kamionech a není a nebude žádná síla, která by to změnila. Kamiony jsou prostě flexibilnější a levnější. Místo vzletných slov o nutnosti výstavby VRT si zkuste zajít do firem a nabídnout jejich logistikům přechod z kamionů na vlaky. To byste viděl, jak vypadá realita. S tím ani žádná VRTka nic nezmůže. Tohle je ta vyšší ekonomika, na kterou se odvoláváte. A k naší železniční síti – ano, nedošlo k masivnímu rušení tratí. Výsledkem je to, že sice máme jednu z nejhustějších železničních sítí, ale když se něco… Číst vice »
Silnou ekonomiku nevybudujete montováním a přepravou zboží s nízkou přidanou hodnotou. Vybudujete jí ale vědou, vývojem a výzkumem nových technologií. K tomu mimo jiné potřebujete VRT jako kvalitní a rychlé spojení se světem, aby jste mohl snadno koncentrovat schopné lidi a tím získal zájem technologických firem.
Nicméně i železnice z Berlína k českým hranicím (natož z Vídně k nim) bude konvenční trať. Ne VRT.
Za Topolánkovy vlády 2006 – 2009 se dokončilo ztaktování rychlíkové i navazující regionální dopravy.
I když O. K., započaté už předtím za vlád ČSSD mezi lety 2004 – 2006.
Jenže ty kamiony za postávání v zácpách na pražském okruhu platí a ne málo.
Já to chápu. Když chceme, aby učitelé měli 70k, důchodci a studenti slevu na dopravu 75% a důchody aby pořád rostly do nebes, tak někde ušetřit musíme. Sice s tím absolutně nesouhlasím a extrémně se mi to příčí, ale lidé si novou vládu zvolili sami, a až se jim jejich životy nezlepší a zároveň ČR nebude investovat do infrastruktury, tak si řekneme. Jo, super. Sice nemáme VRTky, ale babičky ušetřily 500Kč (které stejně dají vnoučatům a jim jsou k ničemu).
Nezlepší. Protože oni si myslí, že za jejich posr*ný životy mohou všichni kolem. To ale není pravda. Takže z logiky věci se zlepšit nemůžou.
Nerad bych hájil příští vládu, ale v minulém období vlády Babiše se rozhodně na investicích nešetřilo, naopak. A myslím, že tento pohled je racionální, udělat páteřní trasy VRT a odlehčit stávajícím tratím a zbytek tratí upravovat na rychlost 160 km/h, tam kde to ekonomicky dává smysl. Zase tak velká země, aby se projevila výhoda vyšší rychlosti nejsme, stačí se podívat na vzdálenosti pro dosažení maximálních rychlostí a brzdění do zastavení.
Holt máme vládu kádrů, vládu lidu. A lid chce asi větší kolony aut kolem Prahy a cestovní dobu vlakem jako za R-U
Ten lid, ktery volil tuto vladu bezne nikam jezdit nepotrebuje. Pouze okolo komina a 1x rocne na tydenni all-in dovolenou, kde komplikace v doprave v pohode akceptuji…
Tak ona velká část populace nikam jezdit nepotřebuje. Nemají k tomu žádný důvod. To ej taková šotoušská představa, že všichni pořád někde cestují.
Dostupná mobilita lidí i zboží jsou ovšem podmínkou, respektive nedílnou součástí, všeobecně prosperující společnosti.
Zase teorie. Třeba taková Francie: stovky km dálnic, stovky km VRT. A země v podstatě nad krachem. Západ.
Lid kolem Prahy a v Praze pochopitelně kolony nechce, ale bohužel se lid kolem Prahy a v Praze neshoduje s touhami lidí jinde v republice. Tak to letos vyšlo a nic se s tím dělat nedá.
Tak v tom případě je zajímavé, co aktuální vedení Prahy udělalo pro to, aby se ty kolony alespoň nezvětšovaly…no dělají přesný opak, úzká hrdla.
Typicky české chování politiků, takhle házet něco na předchozí vládu. Přitom RS5 na Wroclaw se začala připravovat spolu s ostatními za Babiše a za Kupky se jen osekalo vše za HK na pouhé modernizace stávajících tratí. Takže je to vlastně naopak.
Přesně tak, pokud tedy nebudeme brát v potaz novostavbu na 200 km/h na Trutnov. Ta by se ale měla postavit co nejdříve, protože má zásadní význam pro obslužnost ČR. Trutnovsko a Krkonoše jsou v rámci ČR natolik významné a přitom v současnosti natolik odříznuté a přeplněné auty, že si novostavbu 25km trati na 200 km/h zaslouží. Pokračování dále na Polsko ať se klidně zatím odloží.
No a proto tam radsi stavime, nebo brzo budeme stavet dalnici, aby v Krkonosich bylo aut jeste vic.
No a teď chtějí teda zastavit co? Plnohodnotnou VRT RS5 nebo tu modernizaci Vysokovská spojka – Meziměstí?
„Najít ekonomiku ve VRT, to byl sen každého. Ale z jízdenky opravdu VRT trať nepostavíte a nekoupíte ani vysokorychlostní soupravu, kde cena atakuje 900 milionů“
Že by chvilka pravdy? Pak je ale lepší vzhledem ke stavu státního rozpočtu nestavět nic.
Mýtné a dálniční známky pomalu nestačí ani na údržbu dálnic, natož na stavbu nových. Jaká je třeba ekonomická návratnost silnic III. tříd?
Pomocí má dáti – dal se návratnost neposuzuje. U žádné infrastruktury.
Doteď jsem si myslel že VRT ekonomickým hodnocením také procházejí. A že se tam pracuje ve velkém s hodnotou ušetřeného času, včetně lidí kteří díky VRT pojedou rychleji po jiných tratích a silnicích.
Spíš je to noční můra každého, protože by byl tlak je stavět všude, přičmž u nás není kde bez obrovských ztrát na cenných územích.
“železnice se stala pro Čr prioritou až zrovna když jsem začínal mít vliv”
Osobně bych byl hlavně pro hradubickou vidlici…
Přece se žádná další větev VRT na Němeko (kromě Drážďan) neplánuje, takže chápu správně, že Havlíček chce rušit modernizaci trati Plzeň-Domažlice, která má podle SŽ začít už příští rok? WTF?
Zdá se že se probudil do minulosti, kdy se VRT tak nějak uvažovala. Modernizaci rušit nechce, to je v tom prohlášení vlády to „postavíme aspoň 70 km tratí na 200 km/h“.
Moc se neradujte.
Již připravené a někde i zadané jsou Blažovice – Přerov, Šakvice – Břeclav a Plzeň – Holýšov.
Je toho o kousek více, než slibují a plyne z toho jen, že nic jiného nebude…
Lepší stavět vrt než rozkrádat peníze na důchody a úplatky učitelům atd
Peněz bude dost pro všechny a všechno
No se zavede EET 😁
Ještě by mohli zatočit s OSVČ jako na Slovensku:)
On tedy nepoměr mezi daňovým zatížením zaměstnanců a OSVČ je u nás naprosto vyšinutý. Zvláště vysokopříjmových. V profesionálních kruzích je schwarzsystém naprosto běžný, protože brát 150k jako zaměstnanec a OSVČ je rozdíl desítek tisíc na daních. S tím by se něco dělat skutečně mělo, je to díra do lodi. Rozpočet je v brutálním mínusu. (A měl by to udělat kdokoliv u vlády a že to ODS nedokázala je jeden z problémů s tou stranou).
Schwarzsystem se používá i u asistentů poslance, takže cajk 😉
Nicméně je to „švarcsystém“, protože onen podnikatel z 90. let byl p. Švarc, ne Schwarz.
musíme šifrovat, aby nás finanční kobra neodhalila 😉
Tak z dat vyplývá že vic než 150k měsíčně má cca 0,1-0,5 procenta zaměstnanců. To opravdu NENÍ kritický problém a případným zalepením té díry miliardy nenajdete…
Jak může z dat vycházet něco s tak obrovským rozsahem? A vůbec, nemá se v tomhle případě počítat výše těch příjmů v součtu?
@Kolemjdoucí napsal, že lidé s takovým příjmem preferují pracovat na IČO (Schwarzsystém). Takže celkem logicky je ve statistikách zaměstnanců a jejich mezd nevidíte.
Daň je stejná pro všechny 15% nebo 23%. Ano, základ daně se počítá, jinak. Zaměstnanec nemůže uplatnit náklady. Na druhou stranu zaměstnanec odvádí jen 7,1% na sociálním a 4,5% na zdravotním (OSVČ odvádí mnohem víc).
Máš pravdu jen částečně. Zaměstnavatel odvádí za zaměstnance další procenta.
To ale platí zaměstnavatel, zaměstnanci se to se mzdy nesráží, takže to neplatí.
Ve vašem vlastním zájmu doufám, že jste jen troll.
Ne, jsem daňový poradce, takže něco hodně o odvodech vím:-)
Ovšem ten zaměstnanec na to tak či tak musí vydělat.
Zaměstnanec je jen jedním z „nástrojů“ pro dosažení zisku, stejně jako materiál, stroje, služby atd., což všechno musí zajistit zaměstnavatel ze SVÝCH peněz. Tvojí logikou bych mohl napsal, že zaměstnanec platí své firmě i DPH a další daně.
jenže jako osvč si dáš nákladový paušál v % a daň se počítá jen ze zbytku , což je velký rozdíl
Však jsem psal, že u zaměstnance se počítá daňový základ jinak (neuplatňuje náklady), ale zase odvádí méně na pojistném.
To je jedna strana mince, relativně výhodné podmínky OSVČ výrazně snižují nezaměstnanost a podporují ochotu starat se sám o sebe s riziky na to vázanými. Razantní plošný řez může znamenat otřes a následné výdaje státu opačným směrem.
Jurečka do toho jen trochu řízl a byl to jeden z podstatných důvodů jejich konce.
Několik let jsem se v oboru pohyboval (práce pro soukromou účetní kancelář zpracovávající OSVČ + malá s.r.o.) a už tehdy byl trend, že OSVČ si raději založil malé s.r.o. a v něm zaměstnal sám sebe.
(O. K., otázkou je, zda i mzda, kterou si ofiko platil, souhlasila s tím, co si vyplácel sám, ale to nechci soudit 🙂 ).
Chápu, že nenávidíte své rodiče a prarodiče – viz výraz „rozkrádat peníze na důchody“ – ale velntilovat to takhle veřejně, no nevím 😒