Dopravci Železnice Železniční průmysl

Vlak na vodík vezl poprvé cestující, Coradia iLint vyjíždí do pravidelného provozu

Alstom Coradia iLint. Foto: René Frampe
Alstom Coradia iLint. Foto: René Frampe

Osobní železniční doprava má za sebou jednu světovou premiéru. V německé spolkové zemi Dolní Sasko v neděli poprvé v historii vezl cestující vlak poháněný vodíkem. Od dnešního dne jezdí jednotka Alstom Coradia iLint v pravidelném provozu.

První vlak na vodík vyrobený v závodu Alstomu v německém Salzgitteru absolvoval slavnostní jízdu z města Bremervörde. Od pondělí jezdí dvě jednotky v síti společnosti EVB.

Vlastníkem vozidel je objednatel dopravy v Dolním Sasku, společnost Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG). Ta ve svém regionu nejen objednává provoz, ale současně i vozy půjčuje dopravcům. Postupně chce všechny dieselové vlaky nahradit vodíkovými.

Vlaky budou jezdit na stokilometrové lince mezi městy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude, nahradí dieselové stroje. Plnit vodíkem se budou ve stanici Bremervörde, s jedním zásobníkem palivových článků mohou jezdit celý den až 1000 kilometrů denně. Do roku 2021 vznikne na trati stacionární stanice na doplňování vodíku. Celkem má v regionu jezdit 14 vlaků na vodík. „Je to revoluce pro Alstom i budoucnost mobility. První osobní vlak na vodík začíná vozit cestující, jsme připraveni na sériovou výrobu,“ řekl Henri Poupart-Lafarge, šéf Alstomu.

Coradia iLint se testovala i v Česku, ale bez cestujících. Vlak umí jet až 140 kilometrů za hodinu. Ve vlaku je celkem osm vodíkových nádrží, palivové články vyrábějí elektřinu pro dvě hlavní pohonné jednotky. Do vlaku se vejde až tři sta cestujících.

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tomuhle moc fandím. pro severní německo a podobné kraje, kde hodně fouká nebo obecně mají nárazové přebytky elektrické energie je to super… Alespoň podle údajů, které k nám dorazily.
    Nicméně taky doufám, že se to nerozšíří někam, kde to nemá smysl. Třeba k nám.

    A btw. nemáte nějaké aktuální info o tom CNG pokusu v Opavě?

    • Prosím pěkně, poučte mě, co má vlak s pohonem vodíkovými palivovými články společného s foukáním větru a přebytky elektřiny v energetické rozvodné síti?

      • Přebytky elektřiny se spotřebují k elektrolýze vody na vodík (a kyslík). Vodík slouží jako „úložiště energie“. Stejně by se ta „přebytečná“ energie dala uložit do akumulátorů a ty „tankovat“ do vlaků (výměna). Je fajn, že se tento koncept vyzkouší v reálu, ale osobně si nemyslím, že to bude mít ekonomicko-ekologický smysl.

        • Smysl to nemá ani ekonomický a tím pádem ani ekologický. Výroba, převoz a skladování vodíku je velmi neefektivní proces. Kdyby se místo toho nabily baterie tak se uloží dvakrát tolik energie (včetně jejího přenosu). Vlak bude o něco těžší, ale kapacita na lokální tratě nemusí být nijak závratná. Po příjezdu zpět pod dráty/ke kabelu se zase nabije a jede dál.

          • Když si Dolní Sasko objednávalo vlaky na vodík, argumentovali právě vizí výroby vodíku z vody. V regionu je hodně větrných elektráren a tak mi to dává smysl. Jestli budou používat vodík vyrobený z fosilních zdrojů, tak mi to přijde zbytečné úplně.

      • Byly takové vize jako že se bude vodík vyrábět ve velkém elektrolýzou vody právě temi přebytky ze sítě. Zatím se však vyrábí z fosilních paliv.

        • Přesně tak, vodík se zatím většinou vyrábí parním reformingem zemního plynu, při kterém vzniká ovšem CO2, což jde jaksi zcela proti smyslu zavádění vodíkového pohonu. V podstatě je to nesmysl na druhou.

          • A nevznika nahodou mene CO2 nez u desitky let starych dieselovych lokomotiv jako u rychliku na zanedbane trase Brno – Jihlava?

            • Nepředpokládal bych to, protože ty lokomotivy dostaly při přestavbě docela moderní motory – je ale docela škoda, že když už jsou dieselelektrické, nebyly zrekonstruovány na „hybridy“ s bateriemi a možností dobíjení i rekuperací.

    • No, hlavně aby jim to nikde „nebouchlo“ – to by pak asi byl docela masakr …
      Před časem zkoušeli nějaký autobus na vodíkový pohon v Neratovicích – jezdí to ještě, nebo už to tam „odpískali“?

Newsletter

Partneři


Výběr editora