České dráhy nasadily RegioPantery na spěšné vlaky Plzeň – Karlovy Vary. Se zpožděním přes půl roku
Nové elektrické jednotky 650.2 RegioPanter pro provoz spěšných vlaků Plzeň - Karlovy Vary. Foto: České dráhy
Dvouvozové jednotky jsou první v Česku, které umožní dobíjení elektrických vozíků.
Konecne nizkopodlazni vozy pro maminky s kocarky a starsi obyvatele
co to je proboha za spěšné vlaky? mezi KV a Ch zastavují na každé mezi……
Ano. A náhrada za ně v úseku ML-Ch jsou o víkendu 2-3 Os vlaky. 😐
Snad by tu měl zaznít i hlas pouhého laika jakým asi je většina cestujících, daňových plátců a občanů postarších jako jsem já. Přeci jen si nemůžu zvyknout na to, že z Prahy do KV aj. se jezdí přes UL, z Brna do Přerova přes Břeclav a teď z Plzně do KV přes Cheb prostě proto, že tam je el. trať. Také se mi při všech mezerách a slabinách naší žel. sítě poněkud disproporční důraz na modernizaci vozového parku zejména na jeho vybavení wi fi, zásuvkami a dokonce – ať mne pánbu netrestá -nabíječkami el. vozíků a to i na kratších… Číst vice »
To, že někde vlak začíná a někde končí, neznamená, že je zamýšleno, že se bude cestovat právě z konečné na konečnou. Obzvlášť u regionální dopravy. Mezi Plzní a Vary jezdí nové krajské autobusy.
Do infrastruktury se investuje naštěstí fakt hodně, ale háček je taky v tom, že lepší regionálku objednávají kraje, které mají peníze směřovat právě tam, protože infrastrukturu řeší Správa železnic, státní organizace. Tu kraje pod palcem nemají, tu řeší ministerstvo.
Myslím že relace Svojšín -Sokolov je to co stovky cestujících žádají😂
Zatímco Chodov – Plzeň nebo Sokolov – Plzeň jsou relace zcela nezajímavé???
Dneska jsem ho potkal, tak tu je video.
https://youtu.be/V_UnRyJlQQI
Půl roku? Na hromadě tratích mají kvalitní vlaky zpoždění nejméně 20 let a stále narůstá.
Tak z KV do do Plzně bude vždy rychlejší autobus. O tom žádná. Tento spoj je super, ale nemám představu, kolik lidí pojede celou trasu.
To asi hodně málo lidí, ale už z Chodova do Plzně bude rychlejší vlak.
a proc by nekdo musel nutne jezdit celou trasu?
V jednom starším článku, kde zazněla informace o plném využití rámcové smlouvy na tyto jednotky, to vyznělo tak, že se dvouvozové Pantery dostanou taky do Moravskoslezského kraje.
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-objednaly-u-skody-regiopantery-za-temer-sedm-miliard-korun-nejvice-pro-olomoucky-kraj-68515/
Nyní to vyznívá tak, že na Ostravsko zamíří pouze dva třívozové Pantery. Nevíte někdo, jestli se tedy jednotky 650.2 dostanou i do MSK?
Tuším, že to je tak, že nejdříve bylo objednáno 31 panteru pro Plzeňský, Jihočeský kraj a Vysočinu. Následně byla využita opce na zbylých 19 kusů, a ty zamíří i do MSK.
Takhle jsem to původně taky pochopil, proto mě to teď mate.
Nevíte kde se tím pádem přesunou Sharky?
Nikam zůstanou v Plzni jako záloha popřípadě nahradí 842 a 814.
Jeden na trať KV-Johanngeorgenstadt, kde téměř nahradí 814, taky určitě ubylo 814 mezi KV a Chomutovem…
Mám skromný dotaz: když se šíleně investují prachy do nových vozidel, KDY UŽ KONEČNĚ ZMIZÍ ty odporné chcipaky a Honeckery s těmi odpornými pidisedadly a nevetratelnymi skleníkovými vetrackami a taky tý zastaralé a hnusné věštící 460 a 460, na které aby cestující při nastupování měl horolezecký průkaz . O tom se ČD nezmiňují, že?! Navíc už jdou všechny více než 40 let staré, takže akorát dělají ČD ostudu.
Honeckery jsou luxus, oproti tomu co za dobytčáky jezdí na lince R12. Nejlepší jsou ty prehistorické Bd se samozavíracíma oknama a dveřma kupé.
až si to kraj objedná….
Tak zaprvé záleží co si kraj objedná a zadruhé v Olomouckém kraji si už objednavatel objednal… Takže budou samé nové pantery. Teď se jen čeká, jak se vyrobí.
Jihomoravský už má taky modernizaci za pantery objednanou, ten si to ovšem dělá sám na sebe.
Půlroční zpozdění. To by měly dráhy škodovku pořádně odškodnit.
Škoda, že se zatím nevyužívá všech možností, které takováto jednotka dává. Mám tím na mysli rychlá změna směru jízdy při jízdě úvratí. V tomto případě se nabízí ideální možnost propojení tzv. západočeského lázeňského trojúhelníku Mariánské Lázně – Františkovy Lázně – Karlovy Vary. A navíc by se přitom využila elektrifikovaná trať Františkovy Lázně – Tršnice, která je toho času bez osobní dopravy. Cestovní doba v úseku Cheb – Tršnice by se tím sice o něco prodloužila, ale když vezmeme v úvahu, že v úseku Cheb – K.Vary tyto spěšné vlaky zastavují všude, tak by to zase až taková újma nebyla. Přímé… Číst vice »
Udělal bych i zastávku v Chebu u sídliště Zlatý vrch, pro lepší plošné pokrytí města. Otázka je, zda by pak se nehodila druhá kolej mezi Chebem a Frantovkama?
Čistě pro Vlaky co jezdí do Lubné by mohly stavět na nějaké hypotetické zastávce u Hradiště.
Asi nejste místní, že? Trať mezi Chebem a FL byla do konce druhý světový dvojkolejná. Při opravě chebského viaduktu byla položena již jen jedna kolej a ještě ke všemu ± do středu štěrkovýho lože. Teoreticky chybí jen doplnit most přes D6 a přesunout a položit ty koleje. Zastávka na Zlaťáku byla chvilku v jednání ale již delší dobu je ticho po pěšině. Město má výdaje spojené s lávkou pro pěší přes nádraží a SŽ tu zastávku+doprovodné komunikace sama od sebe nezafinancuje. Vlaky do Lubů jedou v úseku mezi Chebem a Tršnicemi po elektrifikované dvojkolejce co vede do Varů. Trať vede… Číst vice »
Místní nejsem.
Že tam byla dvojkolejka vím. Po válce byl most zbořený (podle leteckých fotek asi náletem).
Jsem rád, že má i někdo jiný (asi místní) nápad na zastávku u Zlatýho vrchu. Škoda, že se to nerealizovalo.
Že by v Hradišti nikdo nevystoupil nevěřím, při vhodných přípojích by to klidně do práce mohl někdo využít. Samozřejmě by hodně záleželo, kde by zastávky byla umístěna. Jestli by se dala umístit někde u těch dvou železničních mostků. Jestli by vyhověl poloměr.
Opravdu jste přesvědčen o tom, že existuje přepravní potřeba obyvatel / lázeňských hostů mezi KV a FL / naopak ….
To „o něco“ prodloužila je při 2 minutách ve FL na úvrať „pouhých“ 16 minut navíc, o které byste musel jezdit dříve z KV nebo do KV dojet později ….
Souhlas. Spojit KV s FL a vynechat z toho Cheb je utopie. Ta elektrifikace tam byla kvůli závozu uhlí do teplárny ve FL, ne kvůli osobní přepravě.
Chvilku tam jezdili Desira ze Zwickau/Plesná přes Tršnice do Chebu. Cestovní doba se pak srovnala s autobusy a navíc tak moc lidí v Tršnicích nebydlí, tak od toho zas rychle upustili…
rychle? To trvalo leta 🙂
Z Františkových Lázní do Mariánských Lázní se jede přes Cheb, tomu vynechání Chebu opravdu nerozumím. Trasa by byla Tršnice – F.Lázně – Cheb – M.Lázně, ale to zde většina pochopila. Jinak by toto spojení též znamenalo přímé spojení mezi F.Lázněmi (a okolí) s Kynšperkem, Sokolovem, Chodovem, nejenom s K.Vary, a tudíž třeba možnost jízdy do zaměstnání do F.Lázní (s přestupem v Chebu už to zajímavé není). Právě i proto, že tyto vlaky zde zastavují všude. Je to klasický problém, co bylo dřív, vejce nebo slepice: Vlaky tam nejezdí, protože tam žádní cestující nejezdí. Nebo cestující tam nejezdí, protože tam nejezdí… Číst vice »
K čemu mají DC soustavu?
Aby byly připravené na výměnu té soustavy…
Výstup z trafa je 3000 V. DC systém je tak skoro zadarmo vůči ceně čistě střídavého Pantera. Stačí přivést napětí od sběrače za trafo a hurá do Prahy.
No o to zadarmo by se dalo polemizovat. Musí tam být navíc odporník s veškerou kabeláží, přepínače mezi systémy, které jsou tam zbytečné. Nebude to sice nějaká závratná suma, ale zde je to prostě zbytečné. Druhá věc je výkon. Těch 13kW/t je dost na dnešní dobu dost málo.
Odporník? Napadá mě snad jedině brzdový odporník, ale snad ….
Ano, brzdový odporník, který na AC soustavě není potřeba. Ten asi nebude nijak závratně drahý, ale musí se zakabelovat, musí se udržovat. Pokud se v budoucnu stejně všechno přepne na AC, tak proč neustále kupovat DC výzbroj?
Ale i na AC je potřeba reziszor
Proč na AC soustavě není odporník třeba?
Podle mě tam je stejně platný jako na DC soustavě, protože na AC soustavě lze rekuperovat jen někde (jižní Čechy). V západních Čechách byla rekuperace zakázána. Tak pokud se nic nezměnilo, je to tak pořád. Pokud by pak nebyl brzdový odporník, pak by se brzdilo jen kotouči.
Některé napájecí stanice rekuperaci dříve neumožňovaly. To je ale dneska už minulost. Podle mých informací jde na AC soustavě rekuperovat všude, takže není důvod k instalaci odporníku. Ten jde udělat malý aktivní s ventilátorem. Ten je ale dost hlučný, nebo pasivní, který je naopak velký. Každopádně je to komponent, který na AC soustavě není potřeba.
Mapa rekuperace na síti SŽ: https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/rekuperace.pdf
Zelenalo to pěkně. Evidentně jsem už na tuto mapu dlouho nekoukal. Ale ještě v roce 2018/2019 byla rekuperace na Plzeňsku zakázána.
Od letošního dubna se to zlomilo a nyní už schází pouze úsek Prunéřov – Karlovy Vary.
Je zapotřebí vždy i když malý z důvodu přechodu na doplňkovou brzdu. Pokud rekuperuji a vypadne mi trolej (zásah ochran v napáječe nebo ochrany vozidla), tak musím zachovat brzdný účinek alespoň po dobu, než naběhne pneumatická brzda. Takže odporník je zapotřebí pro překlenutí této doby. I když je malý.
To je divné. Jinde to u AC vozidel opravdu s odporníkem nedělají…
Když se při brzdění rekuperací trolejové napětí blíží horní mezi /hádám okolo 27kV/,co „unese “ napájecí stanice,část brzdného výkonu je třeba umořit v rezistoru./třeba 363.5/. Strojvedoucí tohle dělení brzdného výkonu neovlivní,vše je řízeno softvérově.
No jasně, není potřeba,ale pak to nebrzdí při ztrátě trolejového napětí.
Ano, otázkou je jak často tato situace nastane.
To věc jiná, jak často to nastane. Spolehlivost a bezpečnost je na 1. místě.
Na prvním místě je cena. Asi těžko vyrobíte vozidlo super spolehlivé se všemi uzly zálohovanými a super bezpečné, když s ním nevyhrajete jediné výběrové řízení.
A jezdíte s lokomotivou, která umí EDB jedině pokud rekuperuje?
U některých ano, u většiny nikoliv. Všechny ale pro činnost EDB nebo ERB vyžadují přítomnost napětí v TV.
Aha 🙂 já myslel že edb brzdí stejně.
A že u některých dopravců některé mašiny mají větší brzdící procenta se započtením edb, to jaksi nevadí?
No, někomu to nevadí, ale jsou dopravci, kteří předpisem zakazují využívat režimy P, R + E.
To se dá všechno ošetřit pneumatickou brzdou. Zrkátka jednotky v Německu odporník nemají a bez problému jezdí.
U nás každých 25 kilometrů vždy(střídání fází) a mezi tím další mimořádnosti.
363,163 nebrzdí EDB,363.5 ano-při ztrátě tn.
brzdný odpor potřebujete vždy, když nelze varcet energii do troleje (rekuperace) a zároveň chcete brzdt pomocí pohonu, tj EDB. lze brzdit jen pneumaticky, ale to je cesta v čase o něco zpět.
Jenomže pokud můžete rekuperovat v podstatě vždycky, tak tato situace nastává tak zřídka, že se tam ten odporník nedává. Proto AC jednotky zpravidla odporník nemají.
A při výpadku AC prostě neběží EDB? Pokud stáhnu sběrač a dám tah na -1%, už brzdí kotouče?
Z čeho usuzujete, že cena jednosystémového a vícesystémového vozidla musí být jiná …..
Obchodní politika výrobce :
Elektrická jednotka na 3 kV / 1,5 kV (1,8 kV) = je cenově stejná jako na 25 kV 50 Hz nebo 15 kV 16,7 Hz a nebo v napěťové kombinaci, jako si bude zákazník přát ….
A to skutečně dělá na sklad a má k nim takovéhle katalogové ceny nebo se to vyrábí pro nějaké zákazníky po nějakém jednání? (Vesměs výběrko, kdyby to chtěl někdo nestátní tak nemusí podle zákona ale taky bude vybírat)
Tak to opravdu není. Na DC soustavu je potřeba několik komponent navíc. Ano, není to sice velký rozdíl, ale cena odporníku, spínací techniky, kabeláže prostě něco stojí.
Brněnské pantery budou pouze AC. Jestli se tím reálně něco ušetří, toť otázka.
Ale napětí na motorech to má furt 3000V
To ano, ale proč komplikovat vozidlo zbytečnými komponenty, když tu DC soustavu nepotřebuje?
Mimochodem na lince P2 to zajíždí do Berouna, kde je 3000V ss
Jo, uz je to opraveno.
Celkem často se u RegioPanteru pokazí dveře. Už se mi to stalo třikrát, kdy se zasekne ta výsuvná plošina a vlak si myslí, že dveře nejsou zavřené, takže se nejde rozjet a fíra s průvodčím do toho musí mlátit, ať to zajede zpátky.
Předpokládám, že najbrt a ne nátěr plzeňského kraje je kvůli zásahu linky až do Karlovarského kraje. Neví někdo, jak to bude u P2? Tam je zase zásah do Středočeského, takže bude taky najbrt?
„Od června vyjedou nové vlaky na Karlovy Vary, což je společný projekt s Karlovarským krajem. Půjde o dvouvozové jednotky,“ řekl vedoucí krajského dopravy Dušan Pakandl. Dvě soupravy budou v barvách plzeňského a dvě v barvách karlovarského regionu.
Jo takhle, díky moc. O to víc by mě zajímalo, jak to bude na P2, kdyby z toho byl panter v pid nátěru, potkat ho v Klatovech by byla dobrá kuriozita 🙂
Dalších 13 JPJ pro linku P2 bude v nátěru PK.
Ok, díky. Já si říkal, že už jsem je většinou někde viděl tmavě modré, třeba na okruhu na pozadí u fotek těch nových push-pullů
Tam bude asi hnací vůz modrožlutý, a řídící vůz šedočervený 😀
Hnací jsou vnější podvozky takže oba vozy.
Ja tim rano jel u Plzne do Mar. Lazni. Je to ve standardnim nateru „Najbrt“. Jen na operkach hlavy bylo nepovedene logo Karlovarskeho kraje – to by me zajimalo, kolik tahle zbytecna blbost stala. Jinak, oproti dosavadnimu motoraku, jizda pekna a prekvapive ticha. Akcelerace svizna. Jen toho mista na nohy by tam mohlo byt vic. 🙂
Nějaké datum kdy přijdou na Vysočinu a kam budou jezdit?
Kolín-HB a okolí
Kolín – HB – Jihlava, Kolín – HB – Žďár n. Sázavou. Od GVD 2023/2024.
První soupravy měly být nasazeny na jaře 2021. Toto zaznělo při podpisu smlouvy. Žádný rok 2019 slibován nebyl:
http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-30470/
jednokolejka do Chebu – další adept na karambol
Není, tam je zabezpečovačka, autoblok. Stejně jako na koridoru z Prahy do Ostravy.
Tím bych zrovna neargumentoval. Nicméně od příštího roku bude v úseku Plzeň – Cheb funkční ETCS, jednotky jsou jím vybavené.
Ikdyž to není ideální, tak nemálo věcem do zabránit dokáže: https://zdopravy.cz/vykolejenou-regionovu-u-lazni-kynzvart-se-zatim-nepodarilo-odstranit-55389/
Fíra projel stůj a ostatní vlaky zastavily včas. Regionova v příkopu, žádná zranění.
To musíte číst třeba i Závěrečné zprávy Drážní inspekce. Pendolíno zastavil strojvedoucí a to na základě zcela triviální dlouhodobé funkce staničního zabezpečovacího zařízení: obsadí – li se ti úsek za návěstidlem na Stůj, přepni všechna návěstidla ve stanici na Stůj.
Nenápadně upozorním, že byť tato trať je vybavena traťovou částí vlakového zabezpečovače, tak Regionova mobilní částí VZ vybavena není.
Předpokládanému scénáři nehody u Miličína (fíra nerespektoval stůj), autoblok nezabrání. Jesti tam přenos kódu a Mirel, tak ho bude upozorňovat a tlačit pod 40kmh.
Ale už je menší riziko omylu.
Vzhledem k oplejtačkám kvůli covidu se to zpoždění snad dá i pochopit. Jen aby to nespustilo lavinovej efekt, kdy se bude zpoždění dodávek dalších panterů neustále prodlužovat.
A ty nový světla jsou fakt parádní! Dávají jednotce úplně jinej charakter. Trochu agresivní, ale proč ne.
Firmy chtějí svoje peníze, který jim leží v nasmlouvaných objemech. Budou se snažit 😉
Mně se nový světla nelíbí… 🤫
Tak bordel v harmonogramu bude i u ostatních zakázek nasmlouvaných před covidem 🙂 a u těch dnešních snad dají reálný termín.
Kde budou jezdit v Jihočeském kraji?
České Budějovice – Tábor, Jindřichův Hradec, Písek, Lipno n/V, Veselí n/L – České Velenice, Strakonice – České Velenice
Děkuji 🙂
Veseli- Velenice zatím ještě ne, než tam bude elektrifikace tak to bude ještě pár let trvat.
Hlavně ať ta trať nedopadne jako ta z Velenic do CB, protože je tam jenom 100km/h i v rovných úsecích. Snad tu trať postaví na 160km/h a trať Velenice- CB “opraví” na větší rychlosti…
Tak to budete zklamán, chystá se 120 km/h.
Aneb proč to dělat hned pořádně…
Jinak to říct nejde; jsou to fakt tataři, protože ta trať je rovná sklon téměř nulový a jen tolik… Nebít těch norem, tak tam nechají i ten HPB a mechaniky
Ano, potvrzuji. Rozdíl v cenách kolejnic S49 a UIC 65 byl významný a časová úspora z rychlosti vyšší jak 120 km/h nijak významná nebyla.
Ona se ta trať jeví rovná jako když střelí, ale není tomu tak: https://mapy.cz/s/corazelake
A požadavky na přeložky by zajistily, že by nebylo nic…
otázka spíš je, zda se má z té trati stát další tepna do Rakous…. pak by bylo dobré zainvestovat, dálnice se tak nestaví jako III. třída, přesto, že je to levnější
S ohledem na to, že to bude spíše „tepnička“, tak na 160 km/h prostě nebyly benefity…
Uničovka taky není úplně rovná a je tam 160km/h
Pusťte si tento odkaz a koukněte se na tu rovinu jako když střelí z pohledu strojvedoucího: https://youtu.be/6Dduos36UOA
Omluva, to bylo do Budějovic. Správný odkaz je zde: https://youtu.be/xDkL-makyIU
Znám pohodlnější jednotky, ale i tohle bude lepší, jak to co tam jezdilo doteď.
Tím bych si nebyl jist, hlavně co se týče hluku, který mimo laboratoř překračuje normy.
Dnes jsem tim jel a je to uvnitr vyrazne tissi i pohodlnejsi nez RegioShark
Nejspíš vzhledem k teplotám nejela klimatizace, jinak je to neuvěřitelný hukot.
V čem jsou Sharci špatní? Horší akcelerace asi může být cestujícím jedno. Nebo myslíte tu soupravu BDs + Bdt, co se tam občas projede?
Provozovat naftu tam kde je elektřina není zrovna ekonomické a ekologické. Místo toho můžou “zlikvidovat” pár 814 a 810+010
No já bych radši nic nelikvidoval – na děčínsku jezdí poslední dobou občas šukafony místo Reginy a na U8 jsou běžně Reginy místo Sharků. Tak by je mohly ČD poslat tam. Ale asi je to jen přání běžného cestujícího.
Navíc po nehodě Shakru u Milavče tam možná bude jeden chybět (ale nevím, neznám plzeňsko).
Vnější hlučnost nahozené jednotky, horší chodové vlastnosti oproti Elefantu.
Tady ale elefanty nenahrazuji.
Jenomže 471 má jen jeden hnací vůz, takže jinde ticho bude, 650 má pohon rozmístěný po soupravě…