Dopravci Železnice Železniční průmysl

Zakázky za 7 miliard. Kellnerova Škoda dodá Českým drahám RegioPantery i patrové vozy

Push-pull souprava vychází z designu pro Deutsche Bahn. Foto: České dráhy
Push-pull souprava vychází z designu pro Deutsche Bahn. Foto: České dráhy

Škoda Transportation vyhrála dvě velké zakázky Českých drah na dodávku nových vlaků. Dopravci dodá až 50 nízkopodlažních dvouvozových elektrických jednotek typu RegioPanter se 140 místy k sezení v hodnotě 5,89 miliardy korun a pět dvoupodlažních vlaků typu push-pull za 1,039 miliardy korun. Nové vlaky čekají na provoz v Plzeňském, Jihočeském, Moravskoslezském a Karlovarském kraji a také na Vysočině.

Podpis kontraktů dnes oznámily České dráhy a Škoda Transportation v tiskové zprávě. Zatímco v soutěži na elektrické jednotky měly ještě konkurenci v podobě španělského výrobce CAF, v soutěži na push-pull vlaky byla Škoda Transportation jediným uchazečem. Podmínky soutěže na elektrické jednotky kritizovali někteří velcí výrobci vlaků, například Alstom či Bombardier. České dráhy například v zadání soutěže neupřesnily ani minimální odběr jednotek, ve hře byla i možnost, že neodeberou ani jednu soupravu.

Sdružení Škoda Transportation a Škoda Vagonka získalo rámcový kontrakt na dodávku 50 elektrických jednotek s kapacitou 140 míst, současně České dráhy při podpisu rámcové dohody objednaly už 31 souprav. „Soutěž na rámcovou dodávku až 50 moderních elektrických jednotek jsme vyhlásili už loni, abychom mohli jednotlivým regionům nabídnout co nejrychleji další obnovu vozidlového parku. Ta se odvíjí od smluv na zajištění dopravní obslužnosti od prosince 2019, které s kraji postupně uzavíráme,“ vysvětlil předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.

Tratě, na které budou nasazeny nové jednotky EMU 160.

První jednotky RegioPanter z nové smlouvy se mají na tratích objevit za 25 měsíců, tedy na jaře 2021. „Pokud bychom soutěžili nové vlaky až po uzavření všech kontraktů na dopravní obslužnost, byly by první jednotky nasazeny přibližně o rok později,“ dodal Kupec.

Potvrzená je nyní výroba 31 jednotek pro linku spěšných vlaků Plzeň – Cheb – Karlovy Vary (4 kusy), pro linku P2 Klatovy – Plzeň – Beroun (11 kusů), pro kraj Vysočina (6 kusů) a Jihočeský kraj (10 kusů) v hodnotě 3,6 miliardy korun.

Podle předsedy představenstva a prezidenta skupiny Škoda Transportation Petra Brzeziny České dráhy získají „špičkově vybavený a technologicky pokročilý vlak“. „Díky nově uzavřené zakázce budou naše moderní RegioPantery v provozu ve většině krajů České republiky,“ řekl Brzezina.

České dráhy v současnosti provozují 12 jednotek RegioPanter řady 440, 8 jednotek řady 640, 17 jednotek řady 650 a 14 jednotek pro dálkovou dopravu InterPanter řady 660 a 661.

Push-pully za miliardu

Stejné konsorcium vyhrálo i soutěž na dodávku pěti dvoupodlažních vlaků typu push-pull, které budou jezdit trati z Ostravy do Frýdku-Místku, Frýdlantu nad Ostravicí a Frenštátu pod Radhoštěm. České dráhy za ně zaplatí 986 milionů korun, s náhradními díly 1,039 miliardy korun.

Po dohodě s Moravskoslezským krajem jsme vybrali pro trať mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem, Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm koncept netrakčních patrových jednotek push-pull. Jejich velkou výhodou je snadná změna trakce po plánované elektrifikaci tratě z Ostravy směrem na Frýdlant nad Ostravicí. Zpočátku může provoz jednotky zajistit motorová lokomotiva, kterou pak vyměníme za elektrickou,“ řekl Kupec.

Netrakční jednotky se budou skládat z tří vozů, jednoho řídicího se stanovištěm strojvedoucího, ze kterého je možné dálkové ovládat lokomotivu, a dvou vozů vložených.

Cestující se mohou těšit na dvoupodlažní soupravy nové generace, které plně odpovídají západoevropským standardům. Soupravy vycházejí z koncepce vozů, které v současnosti dodáváme Deutsche Bahn. V základní sestavě budou třívozové soupravy složené ze dvou vložených a jednoho řídícího vozu s celkovou kapacitou až 356 míst k sezení. Na vozidla mimo jiné poskytujeme nadstandardní záruku v délce pěti let od dodání do provozu,“ dodal Brzezina.

U Českých drah běží stále ještě další velké soutěže na dodávku dieselových jednotek a kapacitnějších elektrických, stejně tak na osobní vozy pro dálkovou dopravu.

Více detailů o nových vlacích pro ČD

Jednotky RegioPanter EMU 160

Kapacita 140 míst k sezení. Moderní vlaky nabízejí cestujícím světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými sedačkami s textilním potahem. Nástup usnadňuje nízkopodlažní uspořádání. Výška podlahy vlaku je ve výšce moderních nástupišť, díky tomu je snadný nástup do vlaku i pro malé děti, seniory nebo osoby se zdravotním postižením. Osoby na vozíku mohou navíc využít plošinu, která usnadní překonání mezery mezi vlakem a nástupištěm nebo výškový rozdíl u starších nástupišť. Nevidomí pak mohou použít k ovládání nástupních dveří vlaku speciální vysílačku pro nevidomé. Sociální zařízení je s uzavřeným systémem, takže může být použité i ve stanici. Je řešeno jako bezbariérové přístupné i pro osoby na vozíku a je navíc vybaveno i sklopným pultem pro přebalování kojenců.

Soupravy jsou vybaveny také Wi-Fi připojením k internetu, elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících. Cestující mají k dispozici také bohatě dimenzované úložné prostory pro zavazadla včetně univerzálního prostoru pro uložení kočárků, jízdních kol nebo zvlášť objemných spoluzavazadel. Soupravy budou vybaveny moderním audiovizuálním informačním systémem s LCD monitory, který informuje cestující o průběhu jízdy, např. o cílové stanici, směru jízdy následující zastávce, a také o mimořádnostech na trase. Nástupní dveře jsou posuvné. Ovládají se snadno tlačítky a jejich pohyb zajišťuje elektropneumatický pohon. Za jízdy jsou dveře blokovány proti otevření. Uzavření a také jejich blokování proti otevření se provádí již před rozjezdem vlaku.

Jednotky RegioPanter budou dvusystémové (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC), což jim umožní nasazení prakticky na jakékoli elektrifikované trati v České republice. Jejich kapacita bude 140 míst k sezení. Vlaky ve špičce mohou nabídnout až trojnásobnou kapacitu díky možnosti spojení až 3 jednotek řízených jedním strojvedoucím. Maximální rychlost vlaků bude 160 km/h, výkon 1 360 kW a vybaveny budou nejmodernějším evropským zabezpečovacím zařízením ETCS.

Soupravy push-pull

-moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy ve dvou úrovních;

-bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny rampou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu;

-moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou jedny dveře řídicího vozu jednotky vybavené dálkovým ovládáním obsluhovaným slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem;

-prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců bude umístěno v čelním řídicím voze;

-doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček;

-v každém voze budou vytvořeny dostatečně velké prostory pro umístění kočárků, jízdních kol nebo lyží, třívozová jednotka nabídne místo až pro 4 invalidní vozíky, několik kočárků nebo pro celkem až 30 jízdních kol a v zimě pro uložení až 40 párů lyží;

-moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu;

jednotky mohou jezdit rychlostí až 160 km/h a budou vybavené moderním evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS.

-Celková hodnota uzavřeného rámcového kontraktu včetně dodávky náhradních dílů je 1,039 miliardy Kč. Vlastní soupravy v hodnotě 986 milionů Kč budou dodány za 25 měsíců od podpisu kontraktu, tedy na jaře roku 2021.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
xd cestující
Host
xd cestující

Chtěl bych se zeptat na osobní vlaky mezi Táborem a Benešovem. Probíhá výběrové řízení nebo to spadá pod Středočeský kraj? V mapce jsou zakresleny spoje z Vysočiny a Plzně až do Kolína, resp. Berouna, ale u Benešova nic. Díky

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

My chceme do Brna taky dvoupodlažní jednotky.

Pitrys
Host
Pitrys

Nechtějte, pražákům by se zalíbily jako naše Elefanty a jsou fuč.

Petr
Host
Petr

Pražákům se zalíbili? Elefanty v Brně jezdit nikdy něměly. Jsou to stejnosměrný jednotky.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

To asi úplně nebudou. Většina krajů v ČR, kde železnice tvoří většina páteřní sítě, má dvoupodlažní, dále klimatizované jednotky. Nám tu občas jezdí na S2 nějakej ten Regiopanter, jinak pořád se vozíme 50-60 letých starých jednotkách. Ano, byly spolehlivé, ale už je čas vyřadit. 460 hrůza. A kdy už konečně mizí ty pomalé špinavé vozy na S3, kde každý člověk má svoje velké sedadlo, čímž se snižuje kapacita vlaku. Proč nikde nevidím reklamu, jeďte vlakem z Lesné do centra, Z Kr. Pole do centra? Železnice může sloužit jako řešení pro převoz statísice lidí. Avšak problémem je opět kapacita. Ale naopak… Číst vice »

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

To je velmi dobrý postřeh s tou linkou S3 do Řeček, jenže proč se to nepropaguje? Kvůli možné změně polohy nádraží? 🙂

Gwann
Host
Gwann

Anebo kvůli tomu, kde je nádraží v Řečkovicích?

Gwann
Host
Gwann

Dnes minus 60 let = 1959. To žádná jednotka nejezdí. 50 let, to už možná.

Proč nejsou zatím nové jednotky? Děkujte na hejtmanství, vytváří si svoji půjčovnu vlaků.

Jestli jim to půjde stejně pěkně jako zásady územního rozvoje JMK, tak se těch 60 let starých 560tek dočkáme s přehledem. Jsou krásné, tak proč ne. A nekorodují tolik jako příliš odlehčení žabáci 😉

asdf
Host
asdf

Můžu jenom přát, aby se vše povedlo.Čd by mělo tlačit na kvalitu. Protože nový vlak je nový vlak a ne dovezený šrot.

Michal
Host
Michal

Ale zase dovezený „šrtot“ je o dost lepší než tuzemský šrot…

Kuzma Kuzmič
Host
Kuzma Kuzmič

Nic proti RegioPanterům, na pohled vypadají pěkně – zvenku i zevnitř. Mohl by mi ale někdo vysvětlit, proč mají tak mizerný podvozek?! InterPantery to samé. To mlácení a skřípání, to se vážně nedá. Hlavně, když člověk sedí blízko podvozku. Zajímavé je, že starší CityElephanty jsou na tom v tomto směru výrazně lépe…

Graylag
Host
Graylag

Podvozek City Elefantu s Pantery nemá nic společného, je to zcela jiná konstrukce. Problém Panterů je, že podvozky jsou konstruované tak, aby byly co nejnižší a dovolily co nejnižší představky. A zároveň jsou konstrukčně zcela nové, nenavazují na starší konstrukci.

Proč jsou tak mizerné se musíte zeptat na VÚKV Praha. Můj osobní názor je, že to je kombinace faktorů a) decimace zkušených lidí na VÚKV během 90. let a prvního desetiletí 21. století; b) uspěchaný vývoj, kdy místo aby podvozky vyvíjeli soustavně a dlouhodobě, pracují na nich jen když je zaručený odbyt; a c) neschopnost ČD specifikovat a ohlídat si parametry.

Kuzma Kuzmič
Host
Kuzma Kuzmič

Díky za vysvětlení. Takže podvozek starší řady je lepší, než nové řady. A nemůže za to Škoda Transportation, ale VÚKV. A ČD si nedokážou dupnout a do vyřešení tohoto problému další jednotky neodebírat. No to jsou věci… 🤔

Graylag
Host
Graylag

– Takže podvozek starší řady je lepší, než nové řady – ano, protože u staršího podvozku se nikdo neohlížel na rozměry a kvalita se jim nemusela podřídit.
– A nemůže za to Škoda Transportation, ale VÚKV – VÚKV je Škoda Transportation. Formálně jsou oddělení kvůli nezávislosti posuzování a aby VÚKV mohlo dělat i externí zakázky pro konkurenci. Ale patří do stejného koncernu pod stejné majitele.
– A ČD si nedokážou dupnout – zřejmě protože pohodlí cestujících není pro ně ekonomickým ukazatelem.

Kuzma Kuzmič
Host
Kuzma Kuzmič

Údajně tam zpočátku byl tlumič vrtivého pohybu, se kterým však byly nějaké problémy. A tyto problémy se ‚vyřešily‘ tím, že tam ten tlumič už není – s odůvodněním, že není potřeba. 😉

Gwann
Host
Gwann

Hmmm, vrtí se jim to fakt dost. Včera jsem tím jel, hnus velebnosti.

Michal
Host
Michal

Už do současné vlny dodávané do Plzně se prsili, že podvozek Regiopantera doznal zlepšení. Kdo tím jezdí, ať podá svědectví. 🙂

Ušatá
Host
Ušatá

S těmi podvozky je to opravdu zvláštní. Jízda v Panterech je díky tomu neklidná, stejně jako v některých novějších osobních vozech, zejména po rekonstrukcích(značení se mně teď nevybavuje, ale zejména je to u vozů bez uzavřených oddílů nebo po jejich odstranění a předělání na otevřené – možná i menší tuhost). Obdobné je to i u nových tramvají ze Škody, zejména T15, na rozdíl od klidných T3. Asi to nikoho nezajímá.

jan
Host
jan

Tak především tam nejsou ty tlumiče u soukolí. Nevím jestli tomu říkají primární.. Ale to je určitě jen první část problému. Ale nedat je na interpanter, který má jezdit 160, když se ty tlumiče domontovávály na různé rekonstrukce, aby právě ty vlaky mohly jezdit 160..
Plus tvrdost podvozku – to je zase zcela jiný problém..
Plus přenášení zvuků z podvozku..

VRT
Host
VRT

Vždycky je dobré, když pro jediného správného dopravce vyrábí vlaky jediný správný výrobce. Tak to má být a tak je to správné!

Gwann
Host
Gwann

Když nám tu Siemens fabriku zavřel, když nedostával kšefty, co se divíme. Ale oni by se cizáci měli taky víc snažit – když se PESE vyplatí pár jednotek pro žluťáka, proč nesoutěží České dráhy? Dtto Siemens, Stadler a další. Vždyť se ani nepřihlásili..

Ušatá
Host
Ušatá

No ony ty PESy jsou taky fuj. Z poslední doby se mně na jízdní vlastnosti nelíbí nic, kromě ojetých rakouských vozů .

dopravak
Host
dopravak

Aha, zlí cizáci se nechtěi přihlásit. Já si myslím, že 50 jednotek je dostatečné množství na to, aby to mělo smysl. Jenomže VŘ bylo zřejmě opět napsáno na Škodovku, tak proč by někdo ztrácel čas s vytvářením nabídky, když se šance blíží nule?

Tomáš
Host
Tomáš

Nechápu proč se ČD nezbaví konečne 460. Na co vlastně čekají, až se jim před očima rozpadnou? Neustale nefungují dveře. Opravdu už hodně dlouho přesluhují a zaslouzily by už do pomyslného důchodu.

Miloš
Host
Miloš

Oni 460 jsou zřejmě spolehlivé a vydrží hodně, ale také vyžadují péči. Pantery, se obavám, 40 let nevydrží

jal
Host
jal

Zatím se píše v souvislosti s el.jednotkami jen o krajích , kde 460 nejezdí. Až se budou nové vlaky dodávat i tam, nejspíš půjdou do důchodu. Dveře – to záleží, jaké ty tlačítkové už jakž takž fungují, u těch s klikou hodně záleží na cestujících. Když málo stlačí kliku, domnívá se, že nefungují.
Ale 460 mají jako záložní jednu velkou výhodu. Nemusí být neustále připojeny k troleji.
Až se začne platit i podle elektroměrů a ne jen podle km, budou se kraje divit, kolik ty nejmodernější vlaky stojí, když stojí.

Zapa
Host
Zapa

Pokud chcete mít v zimě vodu na WC, tak to bez připojení ať už k troleji,nebo kabelu, nepůjde. A klima to samé. A zase ne druhou stranu, co bude v zimě úspornější? Moderní vozidlo, kde netáhne okny, nebo vozidlo, kde to ani není možné?

IGCT
Host
IGCT

Jasne, ale o kolik vic zerou 460 diky odporove regulaci, radsi nekomentovat. A jizda vlakem bez klimy at uz patri pouze na vychod. V evrope 21.stoleti tyto sroty nemaji co delat!

jerry
Host
jerry

Tomáš|:souhlas , nejdřív by se ČD mněly zbavit jednotek řady 460, jsou to šroty, jak pro cestujíci tak pro dílnu je to noční mura.Soupravy push-pull super ale loko ř. 754 budou muset projít modernizací aby s tím komunikovaly.Nebylo by lepší už konečně zadrátovat trat 323 , nakopit tam třivozové pantery.

Jarda
Host
Jarda

A motorové jednotky pro Praha – Kladno pořád nic?

TPal.
Host
TPal.

Na to se hodně těším, pravda. 😀

X 1
Host
X 1

No podle redaktora to prej bude bomba. Takže očekávám nějakou exotiku. 😉

Arriva
Host
Arriva

Budou to asi nové motoráky od Newagu.

X 1
Host
X 1

Já tipoval Čínu.

TPal
Host
TPal

A já Astra Vagonae Calatori s jejich Desiry. 😀

Miloš
Host
Miloš

bomba, která nebude fungovat a budou to zachraňovat 810 ?

Hans
Host
Hans

To se čte hezký, ale otázka je realizace. Kdy tu už konečně budou vozy, kterými se DEFINITIVNĚ zruší ty odporné Honeckery, orchestriony a VSECHNY jejich odvozeniny, kterým se objednatelé vyhýbají jak čert kříži? Víme, jak to se státními molochy typu ČD chodí!!!

Rampa
Host
Rampa

Když zajistíte neomezený rozpočet, tak to může být raz dva 🙂

Dispečer
Host
Dispečer

Přesně tak,až budeme tak bohatí ,jako třeba Rakousko,budeme jezdit také všude v pěkných vlacích …

Standa
Host
Standa

Až kraje přestanou jako hlavní kritérium soutěží mit co nejnižší cenu, az začnete za železniční dopravu platit tolik co Rakušan, Němec nebo Švýcar, až stát konečně zainvestuje do 30 let zanedbávané infrastruktury a personálu , až se místo milionu soukromníků s desítkami typu vozidel bude zase jedna velká firma objednavajici nová vozidla po stovkách ( takže ceslkemu výrobci se vyplatí vyvinout pro ni vozidlo a nebudeme nechávat vydělávat Němce co nám sem vozí oketiny, které už sami nechtějí)…
Potom můžete mít nová vozidla během par let

Michal
Host
Michal

To jsou takové krtkovské kolovrátky a výmluvy neschopného státního podniku… ČD nikdo nebránil to přesně takhle dělat už dvacet let. Neumí ani sehnat lepší vlaky, ani je „prodat“ objednateli, ani se o ně slušně starat, když už je doprdele mají (viz např. technický stav a neschopnosti Stadlerů na Jizerskohorské železnici…)

Porovnejte s kreativitou Jančury při rozjezdu open accessu do Ostravy…

Gwann
Host
Gwann

Kreativitou Jančury?

Který koupil 162 od Ferrovie Nord (olétané mašiny, 20+ let, cca ve věku těch samých co mají ČD) a vagóny od OeBB, ty stejné co koupily ČD od OeBB (teda s tou vyjímkou, že nekupovali jedničku ani ty s hracím koutkem), kde je předběhnul kvůli tomu, že mají povinnost soutěžit. A o tom jakými triky si je zafinancoval pomlčím, ale to byla síla neskutečná.

X 1
Host
X 1

Gwann
A právě tomu, se říká kreativita.

Miloš
Host
Miloš

za Orchestriony není náhrada, proto ,,vzniká,, RegioMouse, což je vozidlo, které až na horší přístupnost odpovídá komfortu 21.století

Michal
Host
Michal

Přičemž tato skvostná náhrada šla dělat klidně i interně v depech poslední čtvrt století, protože její rozsah je lak, sedačky, okna a nový lino.

Gwann
Host
Gwann

Zadrátujte lokálky, pošleme tam vyřazené šaliny z Prahy. Taková T3, to by bylo 🙂

Ušatá
Host
Ušatá

Možná míněno nevážně, ale no klidně, ale co záchod, umývárna, sedadla, prostor, odkládací plochy, kočárky, kola?? Tyto nápady se občas objevují, ale chce to přeci jen spíš nové vozidlo, viz výše můj přsípěvek. A navíc namísto drátování se snad konečně dočkáme i vozidel na elektriku, ale z baterií a z troleje pod trolejí.

Ušatá
Host
Ušatá

Bohužel, jsem zastánce výroby nových krátkých a dlouhých motorů s vleky a řidičáky. Čili i náhrady 810. Je to rozhodně rozumnější než jednotky, kde nelze operativně měnit kapacitu. A potřebujeme ty malé jak na lokálky, tak malé výkony, a ty dlouhé na Sp, R a i na méně vytížené Os. To jsou pak ty zcela jiné ekonomické přínosy a řešení. A naši výrobci v tom spí. Přitom lze počítat, když by se povedly, že by i export byl. Role železnice roste, i v regionálních dopravách. Zejména když se konečně podaří dostat na koleje co nejvíce nákladní dopravy a zejména už… Číst vice »

Apollo 17
Host
Apollo 17

Motoráky s vleky už naštěstí nevyrábí přes 30 let.Je to mrtvé a v dnešní době nerealizovatelné(pohon klimatizace ve vlečňáku a řidičáku.
Takže buď motorové jednotky,nebo motorové mašiny a vagony(jako na trati Ostrava-Frenštát).

Ušatá
Host
Ušatá

Přiznám se, že dost nechápu. Proč dnes nerealizovatelné? Z hlediska rentability, ekonomiky nejlepší řešení. Proč jezdit se stále stejným počtem vozů? Jednou pár cestujících, jednou nepobírající. Právě pro ty méně vytížené spoje a trasy ideální. Na druhé straně, je potřeba mít všude klimatizaci, není lepší otvíratelné okno? Když jedu Os pár kilometrů, tak toto není potřeba, stejně jako wi-fi, na rozdíl třeba od WC, vody, prostoru pro zavazadla,pohodlné sezení apod. Pak se samozřejmě provoz prodražuje. Přesun na silnice nic neřeší, tam jsou problémy ještě horší .

Souprava
Host
Souprava

Malé moderní vozítko podobné 810 s klimou a nízkopodlažností, existuje. Jmenuje se autobus. Na západě tím obdobné motoráčky úspěšně nahradili a konec světa nenastal.

Ušatá
Host
Ušatá

Vy byste se měl opravdu léčit.

Souprava
Host
Souprava

Já fóbií z busů netrpím…

Gwann
Host
Gwann

Honeckery právě dováží v reko verzi žlutý cirkusák, stěžujte si na MD.
Bude s nima jezdit Bohumín – Brno.

X 1
Host
X 1

Moduswagen (puma), je kromě rámu, komplet nový vůz. (exHalberstadt)

Klasické wagony exÖBB, jsou poruchové jak u Regiojetu, tak i u ČD.
Bohužel u ČD jsou díky ŠkodaPrasu mnohem více poruchovější.

Gwann
Host
Gwann

A k tomu vyhýbání se objednatelů – to si tam Jihočeský kraj soutěžil nová vozidla…a když viděl cenovku (a jedinou nabídku….), tak zvolil…ty staré šroty. Ejchuchu, zadarmo to nebude…

Ušatá
Host
Ušatá

No požadavky kraje byly trochu přehnané. Na pohodlí a řazení sedadel bída, nepožadovaly 1. třídu, ale hlavně požadovali wi-fi, herny pro děti a jiné nesmysly, zvlášť na Os a Sp. Pak se nedivím, že nemají peníze na kratší intervaly a vyšší počet spojů. To je ta roztříštěnost dopravy po krajích a 14 knížectví v jednom malém knížectví.

TPal.
Host
TPal.

V regionální dopravě se mi spíš líbí pestrobarevné interiéry, ale tohle je oproti stávajícím jednotkám velký pokrok. Dvoupatrové pull-push jednotky jsou pro oko nadčasové (zdravím první třídu, ale i druhou) a ty jednopatrové… Nejsou tam ve 2.třídě použity stejné typy sedadel jako ve vagónech Bdmpee? To taky o něčem svědčí (v neprospěch Bdmpee, ale v prospěch Panterů). A jsem zvědavý na ty nové sedačky od BorCadu pro pull-push jednotky. Naštěstí zrovna Frenštát nemám daleko.

Jiřík
Host
Jiřík

Je to vizualizace – sedačky tam snad budou všechny stejné – unifikované – jak kvůli údržbě tak kvůli množstevní pořizovací ceně.

TPal.
Host
TPal.

To doufám, že ne. 🙂

IGCT
Host
IGCT

Si piste, ze budou, presne jak rika pan Jirik

Jiřík
Host
Jiřík

Borcad Visio je o třídu lepší než předchozí generace Regio a Regio+ a několik tříd váhově a ergonomicky nad tím ostatním co v ČR jezdí. Toto sedadlo by bylo pro českého pasažéra pravým požehnáním, pokud by si ho ČD vybraly do všech svých vlaků

Kuba
Host
Kuba

Škoda, že se v Jihočeském kraji rezignovalo na vozidla přechodná na Lipence. Kraj požaduje zachovat elektrickou vozbu, tedy žehličky s patry navždy? Co potom má být ta vozba do Horního Dvořiště, když všechny vnitrostátní osobáky buď přímo zajíždí na Lipenku, nebo jsou s ní přinejmenším oběhově provázány?

Hans
Host
Hans

Tam byl problém, že pátraly jsou příliš dlouhé na stanovené poloměry na Lipence, kde se nárazníky zablokovaly, proto tam byla stanovena délka vozu max 19m. Ale je fakt, že by měl být vybrán dopravce s pohodlnějšími vozy odpovídajícími tomuto století a ne se 40 let starými krámy.

Kuba
Host
Kuba

Já vím, ale Pantery taky nejsou jediná elektrická jednotka na světě. Ale co tak koukám, tak podle dokumentace nabídkového řízení (pravda, toho původního, než zjistili, že na to nemají, tu novou nemám k dispozici), tak požadavek na kvalitu vozidel na tratích 195 a 196 není nijak specifikován, takže zřejmě s žehličkou na věčné časy a nikdy jinak.

Michal
Host
Michal

Nejsou CityShuttle kratší? Nebyly by nějaké k mání?

dotaz
Host
dotaz

Zlaté Elefanty. Na co tam je tolik místa mezi sedadly? Na špínu? Kufr se tam sotva vleze. A odpaďák zase pod oknem?

TPal.
Host
TPal.

Zlaté Elephanty? Myslím si, že ani omylem. 🙂

petr.r
Host
petr.r

ano a ty elefanty bude tahat brejlovec jak z otorkovic do zlína.

mára
Host
mára

Nové vlaky na papíře, vs. zahraniční ( třeba siemens), jezdící a oveřené.
Copak se tu nikdo nepoučil ze strojů 109E vs Vectron? Nebo je to snad záměr pro další podezřelé transakce..

Kuba
Host
Kuba

Škodovácká patra pro DB už existují i fyzicky.

X 1
Host
X 1

Fyzicky existuje i stroj času. Jen s tou funkčností to nějak hapruje. 😉

eLKá
Host
eLKá

Technická: ani NIM, ani RegioPantery na papíře nejsou. Pravda, NIM začne s lidmi jezdit nekdy v polovině roku, ale schválené k provozu by už měly být (pokud se nepletu)

mára
Host
mára

Ok, ale ze schválení se nepozná jak to „funguje“. Spolehlivost atp.
Pokud by měly spolehlivost pohonného ústrojí jako 109E, dveře spolehlivé jako sysel, nebo spojovatelnost a provedení kontaktů jako ešusy ( při 2 spojených jednotkách za jízdy hlášení „ztratili jste vůz“ apod. ), tak by byly zadarmo drahý.

Pražák
Host
Pražák

No vzhledem k tomu, že Škoda, díky své finské akvizici získala know-how právě na patrové vagony, které ověřil provoz (v podstatně klimaticky náročnějších podmínkách než kdy zažijí v ČR) u finských drah, tak zrovna toho bych se nebál.

mára
Host
mára

že by je kupovali kvůli know-how?
že by dokázali využívat jejich know-how apoznatky pro vývoj vlaků i v jiných svých fabrikách? , promiňte, tak naivní nejsem

Xaver
Host
Xaver

Ne, kupovali je kvůli tomu, aby jim mohli závidět, že dělají lepší vlaky než oni sami… Svatá prostoto

mára
Host
mára

získání podílu trhu? máte pocit že expanzi firmy řídějí technici místo ekonomů 😀

Xaver
Host
Xaver

Myslíte si, že ekonom neuvažuje stylem, že chce z akvizice mít co největší užitek včetně technických řešení?

mára
Host
mára

ti správní určitě.
A teď jetě kdybyste mi stejnou logickou dedukcí vysvětlil, proč bych měl jít nakupovat někam, kde mi už kolikrát dodali šmejd a v jednom extremním případě mě i okradli ( zas ta 109e). Nikdo norlmání by do takového shopu už podruhé nešel

Kubrt
Host
Kubrt

Zákazník utrácející své peníze by do takového shopu nešel, ale manažer firmy, utrácející firemní peníze, by do takového shopu klidně šel, pokud by ten shop dal sponzorký dar klubu zahrádkářů, ve kterém by ten manažer měl chatičku a kamarády.

X 1
Host
X 1

Teď jsi to vystihl. 100%.

Xaver
Host
Xaver

Protože lobbing, klientelismus atd.

Pražák
Host
Pražák

Když to dokážou u tramvají, tramvaje Škoda pro Plzeň a Ostravu budou částečně vycházet z těch finských, tak proč ne u vlaků? Zrovna od lidí z PPF se myslím dá čekat tlak na max. efektivitu, k čemuž patří i využití synergie v rámci skupiny.
Navíc, nikdo neříká, že je koupili jen kvůli know-how. Spíš také i kvůli know-how.

Xaver
Host
Xaver

Je vidět, že této diskuze se účastní hlavně lidé, co jsou podnikatelským myšlením absolutně nepolíbeni.

Kubrt
Host
Kubrt

Ještě bych připomenul velkou zakázku na tramvaje pro Mannheim – rovněž na finské bázi.

czhunter
Host
czhunter

Technická poznámka – Škoda tyto vagony vyvíjela o několik let dřív, než koupila Transtech.
Tj. ze „severského know-how“ je tam přesně 0 %.

Pražák
Host
Pražák

Vyvíjela NIM, tohle je trochu jiného. Navíc i s NIM jim Finové trochu pomohli.

eLKá
Host
eLKá

To vnímám jako velmi odvážné tvrzení. NIM se podepisoval někdy 2013, Transtech se kupoval o dva roky později. Tedy v době, kdy (počítám) komponenty pro NIM byly nasmlouvány a vozidla IMHO namalována a možná už ve výrobě (kdy se NIM objevil na okruhu?).
Zkuste proto naznačit, odkud čerpáte a co znamená ve vašem podání „trochu“ 😉

Pražák
Host
Pražák

Proč myslíte, že má NIM takové zpoždění? Spousta věcí se musela kreslit znovu, DB nejsou ČD, Němci si to fest hlídali. A právě u toho překreslování už Finové pomáhali a některé komponenty vyrábí přímo Transtech.

czhunter
Host
czhunter

Zajímavé, zřejmě máte dobré informace z první ruky.
Já byl u vývoje NIMu cca 3 roky, od začátku (prvních skic) po uzavření konstrukce, potkával se s „ostraváky“ (kde se vyvíjely vagony) a „pražáky“ (kde se dělalo čelo a kabina), s Němci jsem měl několik jednání a Fina jsem teda nikdy nikde neviděl.

X 1
Host
X 1

Dost se tam angažovala DB System Technik.

Graylag
Host
Graylag

Ale jo, Finové dodávají vnitřní osvětlení, takže si to „Pražák“ možná trochu popletl. Což ale nic nemění na tom, že Transtech s NIMem nemá nic společného.

eLKá
Host
eLKá

Graylag: Jo, takže Transtech dostal od někoho z Finska lepší ceny, než dostala tady ŠTRN. A také je možné, že přes Transtech jdou komponenty od EKE (jestli tam nějaké jsou). Ale že by Transtech pro NIM něco přímo vyráběl, to asi nehrozí…

Graylag
Host
Graylag

Takhle jsem to nemyslel. Dodavatelem vnitřního osvětlení je finský Teknoware, ale ti dodávají přímo do Vagonky, Transtech v tom nijak nefiguruje. Dokonce jestli se nepletu (je to už dlouho), tak světla na lokomotivu od Teknoware kupovala taky Vagonka a ŠT je přeprodávala. Ale na tom nesejde. Od EKE snad jestli se nepletu na NIMu nic není, ale jak už jsem řekl, je to už dlouho co jsem pryč a řízení bylo doménou „plzeňáků“. Transtech byl plně koupený v době, kdy skříně NIMu už byly dávno vyrobeny. Dokonce si pamatuji, že tam z Ostravy jela delegace, aby se podívali jak to… Číst vice »

eLKá
Host
eLKá

A které komponenty vyrábí Transtech?

X 1
Host
X 1

Finskou vodku?
Aby ty Němce ožraly a oni jim pak podepíšou, co budou chtít. 😉
S Pilsner Urquell, smrtící kombinace.
Ta kooperace přes játra je jen začátek.
😉

eLKá
Host
eLKá

Aha…

eLKá
Host
eLKá

Pokud jsou mé informace v pořádku, tak DB Regio si výrobu „svých“ jednotek kontroloval přece jen trochu pečlivěji, než tak činí ČD. A to se týkalo i přejímky hotových vozů. Ale nevím, smlouvu jsem neviděl ani jednu, ale jestli se k tomu ČD stavělo podobně, jako třeba ke smlouvě na 109E, tak bych z toho fakt plzeňské nevinil…

petr.r
Host
petr.r

no já čtu jen o poruchách vectronů, ale když si zadáte 109E tak nic..

X 1
Host
X 1

Ty čteš?

Čti víc.

Jan Soukup
Host
Jan Soukup

Nemohu tomu uvěřit, v tuto chvíli je zde 42 komentářů a zatím si ani jeden zhrzený „oldschooler“ nepostěžoval, že tyto nové vlaky budou stát za guvno a stejně nejlepší jsou původní vozy řady B, motoráky 810 a jednotky 460/560.. Tak uvidíme 😀

jan
Host
jan

No v patře bude pravděpodobně méně místa mež Bd. Jejich jediná výhoda je pouze neautomatické dveře. A někdo možná řekne bez klimatizace (to je věc názoru).. A nizkopodlažnost (věc názoru)

Standa
Host
Standa

Méně místa v horním patře e dáno z omezení prujezdnim profilem (a trakčním vedením) s tm nic nenaděláte.
A osobně mám radši ručně otvirane predsuvne dveře než ty na tlačítko, které pul minuty přemýšlí zda se jako mají otevřít, potom na vas zběsile pipaji a veeeeelmi pomalu se začnou otvírat…

Národný dopravca
Host
Národný dopravca

Netreba podceňovať 810. U nás sa už nasádzajú aj na rýchliky:
https://www.railtrains.sk/modules/xcgal/displayimage.php?pid=34140

Michal
Host
Michal

ČD bude mít pár volnějších vozidel, třeba by bratrskému dopravci pustily nějaké hydry s vlečňáky…

Akcie na doručitele
Host
Akcie na doručitele

Čiší z toho nepohodlí…😒

Aleš
Host
Aleš

Jsem rád, že budeme mít vlaky od českého výrobce, i když se to mnohým nelíbí. Jenom ten trend jednotek bez dveří, to je hrozné… A taky to, že je to všechno jenom velkoprostor.

dopravak
Host
dopravak

Byl bych velice hrdý na to, kdyby soutěž vyhrál domácí výrobce v otevřeném a férovém VŘ. Bohužel nic takového se nestalo. Stalo se už po x té to samé. Domácí výrobce dělá ze svého největšího zákazníka dojnou krávu, soudí se s ním kvůli lokomotivám atd. No a VŘ je opět napsané tak, že se v podstatě nikdo další nepřihlásí.

Výsledek bude ten, že ČD opět nakoupí zastaralé, nespolehlivé krámy, protože třeba spolehlivost, spotřebu energie apod. prostě do výběrka nikdo (zřejmě záměrně) nedal.

Paja
Host
Paja

Zastaralé jsou Pantery nebo ty patráky?

dopravak
Host
dopravak

Pantery

Ilona Zelenáková
Host
Ilona Zelenáková

můžu prosím vědět čím jsou pantery zastaralé?? jen bych ráda znala Váš názor.

dopravak
Host
dopravak

Tak jenom namátkou srovnejte trakční parametry, spotřebu energie, spolehlivost, jízdní vlastnosti, hluk. Přidejtek tomu celkový koncept a kvalitu zpracování. Na naše poměry je to sice posun dopředu, ale zaostalost za konkurencí je opravdu velká.

Miloš
Host
Miloš

spolehlivost zajistí hlavně vozidla bez elektroniky, což jsou 460 a 810, jejichž výrobu nikdo již dnes neschválí.

Jackub
Host
Jackub

Ještě, že tak! Koho byste na ježdění těmito beznadějně zastaralými a hlučnými vozidly, s příkrými a úzkými schody, chtěl nalákat? VHD soupeří s moderními pohodlnými auty!!! A co třeba dřeváky s párou? Tam nebyla elektronika už vůbec žádná, stačilo pár ran kladivem. Co se vrátit k nim?

Rampa
Host
Rampa

Vypadá to, že syslografy došly 🙂

Michal
Host
Michal

Jak bude zajištěné zastavování a hlavně rozjezd panterů v Roudné (je tam neutrální pole přímo u perónu)?

Neonym
Host
Neonym

Pokud se nepletu, tak v Lužanech u Přeštic je to také tak. Ale nevím, jestli to v minulých letech nebylo předěláno.

Kuba
Host
Kuba

Řekl bych, že hlavně zrušením stanice Roudná.

Dash9
Host
Dash9

Cituji „Soutěž na rámcovou dodávku až 50 moderních elektrických jednotek…“
Vypisovala se už někdy soutěž na „nemoderní“ vozidla? Jinak prvním Panterům už táhne na 7 rok…

Xaver
Host
Xaver

To jsou ta novinářská klišé. Stejně jako „exkluzivní rozhovor“. Skoro si už nepamatuju na nějaký neexkluzivní 😉

Miro
Host
Miro

A taky „široká veřejnost“

X 1
Host
X 1

Helena Růžičková ? 😉

Standa
Host
Standa

Takze jsou to porad skoro nová vozidla.
Životnost železničních vozidel je kolem 30 -40 let, Pantery nejsou ani ve třetině

X 1
Host
X 1

A CITY Elephanty, v polovině či na konci? A co 460/560 ?
Bože. Ty tvoje socialistické komenty nemají chybu. Asi je dám staré sousedce, až zas půjde na stranickou schůzi. Budou si je tam předčítat, jako manifest k VŘSR. ;

Standa
Host
Standa

Vlak není auto, aby se měnil co pět let.
U vlaků se počítá, že budou s modernizací v polovině cyklu jezdit minimálně těch 30 let.
Ostatně ony slavné motoráky od Arrivy už 30 let mají také.
Pendolina mají už také skoro 20 let a pořád to je to nejlepší vlak ve své kategorii co dráhy mají a nepůsobí nějak zastarale.
Žabotlamy jezdili skoro 60 let a až na hlučnost a jednopodlažnost byly do poslední chvíle srovnatelné s esusy, řekl bych že byly i pohodlnější

David
Host
David

Ten Najbrt těm vlakům stejně sluší 🙂

Pavel
Host
Pavel

kez by byl podobne dusledny ve veci korporatni identity i treba takovy DPP. tam je to pomalu co kus, to jiny design (exterier i interier) – hruza…

DRABADURA
Host
DRABADURA

Moje řeč. Ta poslední verze je super. To si myslím, že nám mohou ostatní tiše závidět 🙂

dopravak
Host
dopravak

Něco málo k Push-Pullům. Vozidla nejenom, že problémy na trati Ostrava – Frenštát neřeší, ale zároveň tyto problémy zafixují na desetiletí dopředu. Zatížená D56 je důkazem toho, že z pohůří Beskyd dojíždí do Ostravy nezanedbatelné množství lidí, kteří by rozhodně ocenili alternativu v podobě kvalitního železničního spojení. Největším problémem spojení je rychlost. Cestovní doba z Frýdlantu přes hodinu může být sice dostačující pro turisty na Ostravici, ale pro denní dojíždění do práce je absolutně nedostatečná. Pokud pojede vlak 2-3x déle, než auto, nepomůžou mu ani sebepohodlnější sedačky, internet apod. Zkrácení jízdní doby je možné dosáhnout pomocí rekonstrukce tratě, která je… Číst vice »

jan
Host
jan

A tak já bych to nebral tak hrozně. Je pravdou, že ten váš propočet 500 mil vypadá děsivě. Nemám to propočítané. K zrychlení je nutná modernizace, zabezpečovač a špěšné vlaky. A doufám a nezrušit výhybnu Bašku.. Ta bohužel stále neproběhla. Dokonce doteď diletanti neměli ani projekt. A OPD končí. Pokud to potáhne 3 MW eletrická lokomotiva, bude to určitě rychlejší proti stávajíci 1MW diselu. A ty 3 vozy budou lehké.. Já jsem si docela zvykl si vzít sebou noťas. Takže mi ve výsledku hodina jízdy tak zas moc nakonec nevadí. Co je mnohem horší je další nenávaznost MHD a dalších… Číst vice »

dopravak
Host
dopravak

No vidíte, já si to dal do excelu a vyšlo mi to tak, jak vyšlo. Dejte si s tím tu práci a uvidíte sám.

Při pohledu na hromady aut na dálnici je vidět, že pro naprostou většinu je rychlost zásadní. Elektrika bude sice o trošku rychlejší, ale tady je problém v počtu hnaných náprav, které by loko+4 vozy měla ještě menší.

Hmotnost tohoto řešení bude mnohem vyšší, než u srovnatelných elektrických jednotek Loko váží okolo 90t, přičemž moderní dvouvozové jednotky mají 100-110t.

jan
Host
jan

Myslím, že ekvivalentní jednotka neváží 160 tun. Ne s tsi a ne s 356 místy.. Nový flirt velikosti leoše má cca 190tun. A leoš má 240 míst.

Jan1203
Host
Jan1203

No nevím, ale 160t má 3-vozový panter s kapacitou 240 lidí, ten patrový push-pull má pobrat 356 cestujících. Ok, možná existují v tomto efektivnější jednoty, ale stejně…

Jinak je otázka, kdy ta elektrifikace vůbec bude, že. Zároveň se myslím plánuje i zdvoukolejení do Frýdku, takže odpadne nutnost zastavování ve všech stanicích.

A můžete rozvést jak úplně jinak a elegantněji řešit tu změnu trakce po rekonstrukci?

IGCT
Host
IGCT

Elektrifikace do Frydku bude 😊, uz se na tom pracuje

Jan1203
Host
Jan1203

Vím, že bude. Ale kdy bude:). Další věc kam až povede. Jestli jen do Frýdku, tak je to skoro na nic – málo nástupišť na přestupování. Ve Frýdlantě je už reálné přestupování do motorových souprav. Ideálně samozřejmě až do Frenštátu, resp. Frenštátu města.

dopravak
Host
dopravak

Elrktrifikace bude až do Valmezu.

a8n
Host
a8n

Ona už je snad hotová a schválená ASP?

dopravak
Host
dopravak

To nevím, ale co jsem slyšel, tak se bude elektrizovat celá oblast až po Valmez (včetně odbočky na Ostravici)

dopravak
Host
dopravak

Jenomže samotný Panter je zastaralé, těžké vozidlo. Zkuste trochu zapátrat a uvidíte, že jsou na trhu ještě mnohem lehčí vozidla. Třeba třívozové Mireo https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_Mireo má 112t. Na odpovídající kapacitu by bylo zřejmě potřeba pětivozové s odhadovanou hmotsnotí 160-170t. Oproti push pullům to máte rozdíl 60-80t! To dělá za 30 let odhadem 50-70mil na jednotku jenom za energii, k tomu počítejte náklady na dopravní cestu a vyšší opotřebení. Za tyhle vícenáklady by mohl být dvakrát hustší interval oproti push pullům. Jak to řešit elegantněji, no úplně jednoduše. Do elektrizace nasadit pronajaté dieslové jednotky jako třeba na trati Bratislava-komárno. Mezi tím vysoutěžit… Číst vice »

Jiřík
Host
Jiřík

Srovnáváme špičkový výrobek Siemensu s podprůměrným výrobkem ŠVAGu, který neprošel konkurenčním prostředím

dopravak
Host
dopravak

Otázka tedy je, proč ČD vypisují výběrka tak, že o ně ostatní nemají zájem.

X 1
Host
X 1

Pokud je jediným kritériem cena a nikoliv element provozuschopnosti, tak to tak dopadá. Pravidla se změní až tehdy, kdy na náš trh vstoupí Číňané.
Bo budou levnější ale nebudou strkat do správných kapes.

eLKá
Host
eLKá

Co se mi vybavuje, tak cosi na bázi Pantera vyhrálo S-Bahn Norimberk a jen soustředěný lobbing Siemensu a DB zabránil tomu, aby se to dotáhlo. Takže minimálně konkurencí výběrového řízení u solidniho zadavatele Panter prošel.

Jiřík
Host
Jiřík

Ano, vskutku, DB tomu zabránilo a myslím, že z jejich strany to byl ten den velmi šťastný krok. NIM je to poslední co kdy Škoda dodá na západ od našich hranic.

eLKá
Host
eLKá

Pro DB to nepochybně šťastný krok byl, to je jasné a nebyla to ta vozidla, kvůli kterým byl ten tendr napaden. Druhá věc je, jestli to stejně jako vy vidí i zadavatel tendru. (A třetí, že ŠTRN konečně „ochutnala svoji medicínu“ napadat skoro každý tendr, který ŠTRN nevyhrála.)
Nicméně – není pravda, že Panter neobstál v konkurenčním prostředí, neboť tendr SBN opravdu nebyl zrušen kvůli vozidlům.
A osobně bych ŠTRN velmi přál, aby nějaký další tendr v DE/AT… vyhrála, neboť taková výzva se projeví i v kvalitě produkce pro ostatní trhy.

Jiřík
Host
Jiřík

Nejlepším důkazem spokojenosti s NIMem je myslím to, že ho DB Regio smetlo ze stolu a reálně se vlastně neví co s těmi šesti vlaky. Další sleva spolu s těmi šílenými penále už by znamenala, že Škoda odepíše 2/3 kontraktu. Mám výhodu, že jsem NIM viděl naživo (první dvě jednotky k předání těsně před odjezdem do Něměcka) – ta kvalita je opravdu velmi nízká. I PESA své regionální tramvaje udělala lépe

TPal
Host
TPal

„I PESA své regionální tramvaje udělala lépe“ – to vážně?

eLKá
Host
eLKá

1. DB Regio určitě má představu, co s těmi vlaky bude (v kopřivách určitě stát nebudou). Ti lidé velmi dobře vědí, co chtějí a od podepsání smlouvy měli dost možností, jak od kontraktu odstoupit (podobně, jako odstoupili od kontraktu s PESA, když už jí tady jmenujete). 2. NIM si DB přebírá velmi pečlivě (ostatně, jako vše), tedy se nezlobte, ale váš názor na kvalitu prostě vzít nemohu. 3. Že NIM nebude pro ŠTRN výdělečný, to se i v Plzni vědělo od začátku – s tím tu přihlášku podávali a IMHO byla velká snaha jít na NIM právě s DB a… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

Jste si jist, že porovnáváte celkovou hmotnost nebo pohotovostní?

jan
Host
jan

Ale evropská dotace tady byl teď..

Kuba
Host
Kuba

Nebere se to náhodou tak, že lokomotivy prostě jsou? Což je ostatně i pravda.

dotaz
Host
dotaz

VŘ bylo tradičně jen pro formu, MSK se dlouhodobě netají tím, od koho chce jednotky odebírat. Takto to dělá i většina DP v zemi.

X 1
Host
X 1

Pravdu díš.

Hřebíček
Host
Hřebíček

Zase bych to neviděl všechno až tak černě – např. s tou dynamikou jízdy – elektrický panter zvládne na spěšňáku Ostrava-Kunčice – Frýdek jízdu bez zastavení za 9 minut. Push-pull s elektrikou ř. 362 bude o 0,5 minuty pomalejší. Podmínkou je samozřejmě realizace stavby zdvoukolejnění trati a elektrizace, vč. zvýšení rychlostí, jak je uvažováno.

dopravak
Host
dopravak

Na spěšňáku budiž, ale na osobák je to špatné. Jenomže hlavní mínus je v tom obrovském rozdílu hmotností. Uvědomte si, že za zamiňované úspory bystě měl 2-3 jednotky navíc!

Standa
Host
Standa

Myslím, ze neměl.
Pokud se ve větším začnou používat lehké jednotky, je dost pravděpodobné, ze se zvedne poplatek za dopravní cestu ( placený od tunokilometru) aby SZDC dorovnalo výpadek příjmů z něj .

dopravak
Host
dopravak

Nehledě na to, že ten rozdíl jízdních dob berete k velice chabému panterovi. Pokud to srovnáte s něčím modernějším, tak máte rozdíl podstatně vetší. Na osobáku to dělá okolo 20%.

Hřebíček
Host
Hřebíček

Na osobáku z Kunčic do Frýdku tratí elektrika s push-pullem cca 1,5 minuty oproti jednotce á la panter. I přesto bude elektrizace znamenat výrazný pokrok oproti současnosti – nejen v jízdních dobách, ale hlavně dopravní nabídce. Hmotnostní výhodu jednotek nepopírám, ale buďme rádi aspoň za ty push-pully, které mohou začít jezdit po 323 hned po dodání a nemusí čekat na elektrizaci, kterou už čekáme hezkých pár desítek let.

dopravak
Host
dopravak

Já bych teda ještě raději pár let vydržel třeba v ojetých jednotkách od Arrivy, aby následně přišlo opravdové zlepšení v podobě elektrizace. Bohužel v případě push pullů opravdové zlepšení ani s příchodem elektrizace z výše uvedených důvodů nepřijde. Díky vyšším provozním nákladům bude zároveň řidší interval. Takže jenom kvůli tomu, abychom měli co nejdřív vlaky, které jsou tak jako tak na trať nevhodné (proč sakra patro???) tak totálně zadrbeme koncept do budoucna.

Kubrt
Host
Kubrt

„Dopravní nabídka“ na elektrifikaci nezávisí – svižné a kulturní svezení můžou nabídnout i motorové jednotky s patřičným měrným výkonem („okamžite“). Pro ty by se po proběhnuvší elektrifikaci taky našla práce jinde (třeba v Jeseníkách), ale to jsme zase zpátky u aspektu dotace…

dopravak
Host
dopravak

Přesně tak, dotace se teoreticky mohly využít na něco jiného. Tady ještě pár let vydržet s jetými diesly, které by byl tak jako tak pokrok oproti současnoti. A to jak z hlediska rychlosti, tak nákladů. Následně by se diesly buď umístily jinam, nebo poslaly do šrotu.

A teprve po elektrizaci nakupovat opravdu dynamické a rychle elektrické jednotky, které by současný stav výrazně zlepšily. Ne, my to musíme mít za každou cenu hned, i když je to do budoucna k ničemu.

X 1
Host
X 1

Tak mohl MS kraj zaplatit projekt a dovézt to celé ke stavebnímu povolení a dotace mohla být použita na modernizaci celé tratě. Nádraží, přestupních terminálů, pár tisíc parkovacích místv p+r, prostě včetně okolí. Ale na Kraji trpí dojmem, že jim to SŽDC musí udělat. Omyl. Oni nemusí vůbec nic. A navíc, z prostavěných dotačních peněz, by se nemohlo nabagrovat správnému výrobci a taky dopravci. Fakt absurdita. Push-pull patrová souprava s hulícím Brejlovcem, na rozflákané trati a jestě horší dezolát stav zastávek. A to vše v barvě Najbrta. Nabízí se tudíž otázka. Kdo he tu pro koho? Škoda transka pro ČD?… Číst vice »

Apollo17
Host
Apollo17

Máte v tom trochu hokej.Určitě kraj nemůže modernizovat cizí majetek.A že by na to ještě dostaldotaci…..

X 1
Host
X 1

Apollo Neříkám, že to má modernizovat kraj. To je práce pro sždc. Ale kraj může připravit projekt až do fáze získánì stavebního povolení. A strčit to SŽDC pod nos. Tím dá jasně najevo, že mu na projektu záleží. O dotaci na modernizaci tratě a okolí se uchází společně jako správci majetku. Ale jsme opět u problematiky komunikace mezi institucemi. Kolkované obálky s xx denní či týdení dobou na odpověď. Takto ve výsledku se za rok sotva dozví, co pije hejtman. 😉 Společná práce na projektu několika subjektů, je v Evropě naprosto běžná. Např. na projektu RRX je právně zainteresovaných asi… Číst vice »

jan
Host
jan

Jenže pak už by ty peníze třeba nebyly..

Apollo17
Host
Apollo17

To by možná platilo na hypotetické trati se stálou rychlostí 160 km/h,kde by z této rychlosti brzdily osobáky do zastávek.Na trati s V max okolo 100 km/h nebude u Pantera a Mirea žáden rozdíl,protože Mireo má jen 4 hnané nápravy a svou lehkostí to ještě zhoršuje,protože platí F=hmotnost na nápravu x součinitel adheze.
Např. třívozový Slon má jen 4 hnané nápravy a oproti třívozovému Panteru s 6 hnanými nápravami je na tom mnohem hůř,i když mají stejný výkon.

X 1
Host
X 1

Mireo je modulová platforma, na rozdíl třeba od Pantera, Desira ML nebo Talentu. Uďělají ti tolik hnaných náprav, kolik budeš chtít. Lehkost soupravy je vyvážena regulovatelným přítlakem. Taky mnohem nižší spotřeba el. energie je oproti všem jednotkám jinde. Jinde samozřejmě bude i cena. Alespoň do doby než se rozjede velkovýroba alá Vectron. Přiznej si to konečně. Panter je konstrukčně poplatný roku asi 2000 – 10. Tedy nikoliv srovnávat s Mireem, ale s Desirem ML , Talentem 2 nebo Flirtem 3. Dál ne. To že se tyto jednotky stále vyrábí, je z důvodů jejich ceny, nasycení trhu a tak výrobci přicházejí… Číst vice »

dopravak
Host
dopravak

Zkuste se nad tím trochu zamyslet. V nižších rychlostech je rozhodující adhezní hmotnost, která je závislá hlavně na počtu hnaných. Od rychlosti cca. 50km/h je zase rozhodující měrný výkon. Kombinace těchto dvou parametrů pak dává celkově dynamiku jízdy a od toho se pak odvíjí jízdní řád. Pro srovnání: Push Pull: cca. 25% adhezní hmotnosti (zatížení od sedících cestujících) a měrný výkon okolo 13kW/t (pro loko typu 36x). Panter: cca 50% adhezní hmotnosti a měrný výkon okolo 11 kW/t Výše smiňované Mireo: cca 50% adhezní hmotnosti a měrný výkon okolo 20 kW/t Dopad na jízdní doby je složité odhadnout, protože značně… Číst vice »

Rosta
Host
Rosta

Velmi rozumne a reálně shodnoceni !

Ondra
Host
Ondra

Za cestování na těch utopených místech v 1.tř. by měl dávat dopravce slevu a ne chtít příplatek od cestujícího! Jinak se mi velmi nelíbí, že přes soudní tahanice a arbitráž za miliardu vůči Českým drahám, budou ČD tohoto dodavatele nadále štědře podporovat.

jan
Host
jan

Promiňte, ale nevím téměř k čemu jsou 2 vozové TSI jednopodlažní soupravy s kapacitou 140 osob. To je podle mě rezignace na vlakovou dopravu. Min 3 vozové, jinak je to výsměch a neefektivita. To se možná uživí jedině na Olomouc Šumperk.
A nevím proč tu společnost zadlužují bez konkrétních dlouholetých smluv.. A ještě takovým produktem.
To se nehodí ani na plzeňsko, kde 2 vozové taky nahradily 4 vozové vlaky+ lokomotiva.

Josef Kubeš
Host
Josef Kubeš

Na trať Kolín – Havlíčkův Brod to ve většině případů bude stačit.

Xander
Host
Xander

No zrovna tady bych řekl jsou osobáky mezi Čáslaví a HB zbytečné. Zrušit a za ušetřené peníze zavést Sp Kolín – HB tak, aby dohromady s rychlíky tvořily hodinový interval celodenně. A do Čáslavi případně protáhnout pražské příměsto.

mára
Host
mára

zrušit tedy i zastávky, kde tyto osobáky staví, nebo co by je potom obsluhovalo?

Xander
Host
Xander

Díry typu Vlkaneč nechat bez obsluhy, resp. obsluhovat autobusem.

Standa
Host
Standa

Soupravou, ze ty ses zase přejmenoval….

Martin
Host
Martin

Co si kraj obedna to ma. Evidentne mu to staci

jan
Host
jan

Ale on pak třeba řekne, no tak jsme se spletli, chceme větší. A co s těmi krámy. Kdyby vzali nějaký mix 2 a 3 vozových..

Lektor
Host
Lektor

Když bude potřeba větší kapacita, tak spojí dva dvouvozove. Mne naopak 2 vozové jednotky připadají mnohem variabilnější než 3 vozové

jan
Host
jan

Jenže tohle má 110 tun a o 20 míst méně..

Partneři



CSCARGO