Dopravci Železnice Železniční průmysl

Spěšné vlaky z Plzně do Karlových Varů vyjedou kvůli koronaviru o půl roku později

Nový RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhy
Nový RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhy
Vlaky mezi krajskými městy budou jezdit ve dvouhodinovém intervalu.

Nové spěšné vlaky mezi Plzní a Karlovými Vary vyjedou až v červnu příštího roku. Důvodem je zpoždění ve výrobě elektrických jednotek RegioPanter, ke kterému došlo kvůli pandemii koronaviru.

Odložení startu o půl roku potvrdily Plzeňský kraj i České dráhy, které budou dopravcem. Odložení je už i v registru smluv. „Důvodem je nedodání nových vozidel k předpokládanému termínu zahájení plnění ze smlouvy, tedy k termínu celostátní změny jízdního řádu v prosinci 2020,“ řekla mluvčí Plzeňského kraje.

Podle kraje i dopravce došlo ke zpoždění ve výrobě vozidel z důvodu koronavirové epidemie. „Ke smlouvě byl 20. 8. 2020 uzavřen dodatek, který posouvá termín zahájení plnění, a to od červnové změny jízdních řádů v roce 2021. Obdobným způsobem postupoval i Karlovarský kraj,“ dodala.

Návrh jízdního řádu zveřejněný na stránkách Správy železnic uvádí termín zahájení provozu už v dubnu. Podle mluvčí Českých drah Gabriely Novotné bude ale provoz zahájen už v červnu. Zpoždění je podle Novotné způsobeno i administrací samotné veřejné zakázky na nákup elektrických jednotek.

Podle smlouvy by mělo mezi oběma krajskými městy jezdit denně šest přímých spojů, několik dalších pak pojede jen po části trasy.

Dosud mezi oběma městy přímé vlaky nejezdí. Trasu mají vlaky zvládnout za zhruba 2 hodiny a 20 minut, vlak bude zastavovat častěji než rychlíky nebo expresy na trase. Návrh jízdního řádu je na stránkách Správy železnic pro dvě tratě – 178 Plzeň – Cheb a 140 Cheb – Chomutov.

Zpoždění je přitom poněkud překvapivou zprávou. Škoda Transportation ještě na konci srpna tvrdila, že výroba jede podle plánu. „V různé fázi výroby máme mnoho jednotlivých vozů, denně detailně vyhodnocujeme průběh výroby a upřesňujeme výrobní harmonogram tak, abychom vlaky dodali například právě na novou linku v Karlovarském kraji,“ řekl Ivo Gurňák ze Škody Transportation.

České dráhy uzavřely s konsorciem společností Škoda Transportation a Škoda Vagonka rámcový kontrakt na dodávku až 50 nízkopodlažních dvouvozových elektrických jednotek typu RegioPanter. Z tohoto počtu již byla potvrzena výroba 31 jednotek: pro linku spěšných vlaků Plzeň – Cheb – Karlovy Vary (4 kusy), pro linku P2 Klatovy – Plzeň – Beroun (11 kusů), pro Kraj Vysočina (6 kusů) a Jihočeský kraj (10 kusů) v celkové hodnotě 3,6 miliardy korun.

Jednotky jsou vybaveny informačním systémem, Wi-Fi, kamerovým systémem, možností automatického vedení vlaku a už z výroby i zabezpečovacím zařízením ETCS. Jsou určeny pro provoz na napájecích systémech 3 kV DC a 25 kV AC, jejich maximální rychlost je 160 km/h.

Odebírat
Upozornit na
guest
87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eric Cartman

Vážně pochybuji, zda lze tuto trasu provozovat ekonomicky. Jedu přímo do Karlových Varů, aniž bych prošel Chebem. Dává větší smysl jet autobusem, protože také řídí přímo. Ze Zwickau do Karlových Varů i z Plzně do Karlových Varů autobusem nebo vlakem to trvá zhruba dvakrát déle než autem.

libor

jako ano i ne. já třeba mám taky auto, ale dokážu si představit jet i někam vlakem za delší čas než autem, hlavně na výlet apod. Pokud někdo nemá auto a má čas, ten zvolí klidně i vlak. Je jasné, že čistě Plzeň-KV spíš hraje pro bus, ale sláva to moc není. Ale kdybych měl cestu ČB-Vary, tak si myslím, že použít vlak ČB-Plz-KV s přestupem v Plzni bych zvolil raději, než to nějak kombinovat busem třeba přes Prahu. Jsou lidi, co nemají rádi vlak a auto nemají, tak pojedou busem, jejich volba. ale toto spojení bych nezatracoval, hlavně to… Číst vice »

Netris

Autobusy z Karlových Varů do Plzně jsou rychlejší a staví přímo na plzeňském hlavním nádraží.

Nekdo

Neslo by to udelat jako prodlouzeni rychliku z Brna do Plzne? Taky jsou ve dvouhodinovem taktu….

-TR-

Jste blázen? Rozes**t celý západ republiky zpožděním z této trasy???

libor

až začnou kopat Plzeň-Nepomuk, to bude teprve něco, stačilo rozvrtat Pačejov a rychlíky v Plzni už nevychází…

Leinad

Roztrhnout vlak (část b jede jiná souprava, s pravidelným odjezdem před příjezdem části a) když v rámci vylukoveho jízdního řádu musí být prodloužena jízdní doba.

J.K.

To jsou , ale v Plzni jsou v sudou. Spíš časem ty Sp protáhnout do Budějovic, až tam bude opravená trať.

Jiří Kocurek

Pravda, byl by to vlak – lokomotiva s vagóny a ne krátká tramvaj. Jenže zlé kraje, hrající si na svém písečku, si neobjednaly vysokopodlažní AB349+Bbdgmee236+Bd264+B249. Nikdo netuší proč. Vždyť to B249 prošlo humanizací teprve před 10 léty.

ABC

A takové přímé spojení Brno – Karlovy Vary, no kdo z vás to má, že.

Gajda

Hezký by mohlo být i přímý spojení Norimberka přes Cheb, Vary, Chomutov, Most, Ústí do Drážďan. V Německu jako RE, u nás jako Sp.

Krušnohorec

Už dříve bylo. Před elektrizací KV – Kadaň.

Iveta

Tak se nám to opozdilo pro vir ,no to se dá pochopit,ale jak vypadá jízdní řád těch nových Sp vlaků? Já myslel ,že půjde o přímé rychlé spojení dvou krajských měst a ne že to bude stavět v každé řiti a nebude to mít ani 1 třídu.Tak ,že jediná výhoda přímá cesta bez přestupu a čekání v Chebu.Jinak přímé spojení K.V a Plzně je již nyní a to vlaky Sp 1688 a 1689 ne však denně.A jak tu někdo psal v noci bude do K.V jezdit Pendo a přes den dva vozy na regiu .Ano Pendolino je vyšší standard u… Číst vice »

Kubrt

Bez tech nacestnych zastavení se PL-KV nenaplní. Takhle vznikne slušný RE vlak, nevidím na tom nic špatného, ani na reklamní omáčce kolem.

Filemon44

Naprostý souhlas..nejde jen o spojení KV a Plzně,ale i dalších měst.

ABC

říkaj vám něco odstavce?

Luboš M.

😆

Pezos

“ když pojedu např z Kraslic do Bylnice “

Další kolo soutěže „kdo prstem na mapě vymyslí nejpitomější trasu“?

švestka

Od prosince to zas pujde, tak se Iveta dočká. A nějakýma akčníma cenama není nutné argumentovat, protože na podobnou relaci nikdy žádné nebyly a pěkně podle libového Tr10.

Jiří Kocurek

Můžu? Z Lednice do Hrobu, přes Pelhřimov. Zpáteční.

švestka

Javorník ve Slezsku – Hranice v Čechách přes Volary.

Kajman

Mikulášovice dolní nádraží – Mikulášovice horní nádraží přes Louku u Litvínova, Bělou nad Radbuzou, Ševětín, Moravské Budějovice, Moravský Písek, Bylnici a Glucholazy…

Kubin

Ono nemusí to být nutně až takový extremismus, jaký je zde…znám pár případů jízd Litovel-Uničov čistě vlakem. A pak se ještě diví, že jedou tak dlouho…

Jan

To je dost vtipné spojení. Schválně jsem si to našel a hele, dva ze tří spojů jsou nahrazeny autobusem, Litovel-Červenka a Olomouc-Uničov 🙂

Cyklista

Na co panter, když tam jezdí pendolino…

Tadeáš Koranda

Pendolino jezdí jednou za den a ještě k tomu v naprosto zbytečnou dobu, kdy jezdí minimum lidí .

ABC

no ale všichni se tu prsí jak je to skvělý počin

kakov

proč zbytečnou? v době, kdy jsem často cestoval, jsme většinou jezdil v časy pendolina v KV, pokud bych byl obyvatel KV, často bych si právě tyto časy vybral záměrně i bez pendolina

Leinad

Panter odveze pár lidí v nějaké mimospickove časy, plné sedmivozové Pendolino poveze každej den z Ostravy dost lázeňáků kteří se rádi na hotel hlásí v noci.

Cyklista

Každý den míří stovky Ostravaku do KV =) =) =)

Jan

Není nad sedmihodinový luxusní výlet přes celou republiku. Po takové štrece už ten lázeňský turista fakt jen padne o půlnoci do postele. Horší to bude mít se vstáváním, aby zpátky chytil odjezd v 5:52 🙂

Petr 78

Škoda že mluvčí neuvedl pravý důvod zpoždění dodávek s nebo nevysvětlil, jak koronavir může opozdit výrobu vlaků.

Petr

Úplně normálně… Spousta firem buď měla úplný výpadek a nebo jí její dodavatel nedodal část dílů a tak sama nemohla svůj produkt dodělat. I firmě u nás největší se to stalo..

Luboš Beneš

Takže coronakrize 2 měsíce a zpoždění výroby 6 měsíců…..takže to bude asi jinak, že? Ani 4 jednotky neumí vyrobit včas…..a sankce za pozdní dodávku zaplatí škodovce kdo? Zase ČD jako vždy?

Adam H

Kupujeme nějaké vyšší celky z Itálie. 2 měsíce zavřeli fabriku, ale dodnes trvá to, že neustále chybí nějaké díly, tudíž to co jsme si objednali nemůžou dodat. U některých položek se očekává nějaká normalizace dodacích termínů až kolem 2/2021. Takže 6 měsíců zpoždění kvůli koronakrizi je úplně „v pohodě“.

Jiří Kocurek

Jendoduše: Jeden chlap na dílně chytne chřipku, celá směna na dva týdny do karantény. Hurá, nebyl to koronavirus.

Leinad

Tak to máme zpoždění dva týdny. (Leda že by se kvůli zpoždění musel přeskládat plán, udělat zakázky kde odběratelé mají pokuty za zpoždění, a modrogumáky nechat čekat, protože jim zpoždění nevadí).

ABC

Autobus: 1 h 27 min. Co ještě dodat….

Pavel Novák

Co dodat – prostě vlaky Plzeň – Cheb a Cheb – K.Vary se spojily do jedné linky, jen pár hlupáků to furt nemůže pochopit …

ABC

a slavnostně to nazveme přímé spojení

Pavel Novák

No a – vadí to nečemu ? Proč jste z toho tak vykulenej ?

J.K.

Budou to nové vlaky, většinu trasy pod ETCS, odstraní to zbytečné přestupy, využije se nový průjezd Chebem 80 – blbé to rozhodně nebude.

ABC

a rychlé už vůbec ne

Miloslav

jak přesně se využije průjezd Chebem 80, když to tam bude stavět?

Jiří Kocurek

A to měli ty vlaky v Chebu přečíslovávat? Bohumín – Brno a Brno – Praha jezdívala jedna souprava, ale v Brně to měnilo číslo vlaku, takže to bylo všotopořádku.

Leinad

Spojů, kterými nemá smysl jet z konečné na konečnou, je hodně. I obě R linky Praha-Brno jsou k ničemu, když je tam Ex a přímé autobusy.
Ale kde rozdělit a donutit tak cestující přestoupit? Kolín, Pardubice, Mun?

Pezos

Třeba v Německu mají přímou linku RE Mannheim – Saarbrücken – Trier – Koblenz. Taky by nikdo při smyslech nejel z jednoho konce na druhý a jaksi nikdo nemá problém s tím, že to tak jezdí.

Alibaba

Že by měli začít stavět novou trať z Bezdružic do Teplé a stávající úseky na této trase zmodernizovat?

Luboš M.

K tomu, dle mě, nikdy nedojde. Ty cestovní doby by byly i tak tragické. Po silnici I/20 to bude zřejmě vždy rychlejší. Krásný výlet vláčkem by to samozřejmě byl.

ABC

Z Mariánek do Varů se tzv modernizovalo nedávno

Miloslav

přesněji modernizuje stále

Robil

Autem 50 minut 🙂

ABC

ještě by se autobus dal zkrátit o ten závlek do Toužimi 🙂

kakov

a pak ho naplníte jak? musím Vás upozornit, že všechny nezastávkové busy v minulosti dojeli na malou vytíženost (myšleno na trase PL-KV), a linka, kterou se tak oháníte je komerční, tudíž nemůže jezdit prázdná

ABC

To je podle mě taková hloupá, plytká diskuze. Přece ho neseberete těm co ho využívají, že 🙂

kakov

který autobus? myslíte ČSAD Plzeň dvakrát denně?? jinak to jede 1h 47 minut

co dodat??

kakov

pardon třikrát denně

ABC

co dodat? že autobus co vymetá všechny díry kolem I/20 je o půl hodiny rýchlejší než celý slavný spěšňák? jo, gratulki 🙂

kakov

zkuste si porovnat cestu pro relaci Sokolov-Plzeň, přímé busy jsou už minulost, a zejména to vysmívané Pendolino to zvládne do Sokolova za stejný čas jako bus do Varů, kde musíte přestupovat…

Luboš M.

Je zajímavé, že Karlovy Vary nikdy nezískaly přímou železniční trať do Plzně, ani do Prahy. Jednu dobu se prý zvažovalo, že se dostaví úsek Teplá – Bezdružice. Tak by vlak mohl jet z KV přes Bečov, Teplou, Bezdružice, Konstantinky a Pňovany až do Plzně. Zřejmě by se stavba ale nevyplatila. Na uvedené trase leží jen malá sídla a cestovní doba by byla podobná jako na trase KV – Cheb – ML – Plzeň.

Kamui

Tak do KarloVarů se z Prahy dalo jet vcelku přímo přes Lužnou a Chomutov, což stavebně není žádná lokálka, ale hlavní tah, který byl v minulosti dokonce částečně dvojkolejný.

Luboš M.

Jenže když se podíváme, jak je vedena D6 a I/6, tak téměř jakákoliv cesta vlakem z Prahy do Varů je zajížďka, kilometrově i časově. Až se dostaví D6 (tedy doufám, že se někdy dostaví), tak se vyplatí jezdit už jen po silnici. Bohužel i tady je podobný problém – Mezi KV a Prahou leží málo větších sídel, navíc trasování tratě z Varů na Olšová Vrata by bylo dost velkou výzvou.

Kamui

To je pravda. Na druhou stranu ale, když můžou být spěšňákorychlíky Praha – Písek – Budějovice, kde po trase také skoro nic není a to něco málo co za to stojí (Příbram a Písek) má dálnici, tak proč by takové vlaky nemohly být v trase Praha – Lužná – Žatec – Chomutov?

Luboš Beneš

No mohli…odhadovaná doba jízdy 3 hodiny, dost cestujících do Kladna a možná Lužné a pak až z Chomutova? Mohl by to jezdit GWT když už jezdí ty rychlíky na Plzeň, má v Chomutově zázemí a stejné soupravy by stačily….a ten výhled na to, že by to časem mohlo být i přímé spojení na letiště……-:)))

Krušnohorec

V Chomutově žádné zázemí nemá. To je v Teplicích.

Frantisek

Proč až z Chomutova? To už tak zrychlili závlek přes Ústí?

-TR-

Stačí doplnit vlaky Lužná – Žatec – Chomutov zpět na dvouhodinový takt, jako tomu bylo v době, kdy to ještě objednávalo MD. Což je také zmíněno v koncepcích Ústeckého kraje, s tím, že tentokrát by to objednávaly kraje samy.

ABC

Tak D6 trase KV – Plzeň nijak nepomůže. Ale současný stav I/20 celkem potřebám vyhovuje.

Luboš Beneš

A jaká je frekvence cestujících Plzeň-Vary?

ABC

to se zeptejte na krajském úřadě nejspíš

kakov

hrubým odhadem tak na max napůl busu na spoji, pokud se bavíme o cestujících z Plzně do Varů a né o těch co vystupují mezi, od té doby, co Plzeň není krajským městem pro varsko se počet cestujících postupně snižoval, své samozřejmě hrál i rozšiřující se automobilismus

Frantisek

A proto se nevyplatí optimalizovat trať, nýbrž postavit dálnici, aby už ta auta vůbec nebylo kam dávat a měli jsme všude ještě více bordelu. 😉

Alibaba

Ta dvojkolejnost mezi Trnovany a Milostínem byla vyvolaná prý potřebou intenzity vracejících se postrkových lokomotiv, takže to sice není žádná lokálka, ale parametry hlavní tratě (sklonové a směrové) to taky žádné nemá.

ABC

nemá to ještě mechanická návěstidla? hlavní trať 🙂

XXXD

No z dnešního pohledu ta trať už má parametry takové lepší lokálky, aby mělo smysl provozovat přímě vlaky z Prahy tímto směrem, musela by se postavit úplně nová trať.

Frantisek

Nebo tato alespoň zkrátit a zrychlit, se zachováním zastávek v obcích.

FenyAMG

Možná to souvisí s tím, jaké byly KV v době rozkvětu železnice město – světoznámé lázně, které ale potřebovaly železniční spojení hlavně s Německem. A rychlíky do Prahy přes Žatec byly rychlostně adekvátní… ale je to jen má domněnka.

Luboš Beneš

1981/82 přímý R přes Žatec za 4,5 hodiny s přímými lůžkovými vozy z Moskvy, přepřah v Chomutově (cca 3 hod), v celé délce diesel…..

Luboš Beneš

Ale dnes se jezdí Chomutov-Vary o 30 minut rychleji a do Lužné taky tak, takže to už máme 1 hodinu méně….tedy reálný čas by mohl být dnes kolem 3 hodin….

Luboš M.

Autobus z Florence do Varů jede cca 2,5 hodiny. Některé spoje možná malinko rychleji. Tomu vlak bohužel nemůže konkurovat.

J.K.

No a ješte hodně zrychlí po stavbách na D6, co jsou zàroveň obchvaty dlouhých obcí…

Miloslav

3:12 jezdil MSp, později MR, z Masaryčky do KV přes Kladno, Žatec – mimo Chomutov – již v na počátku 80 let minulého století, a to v páteční odpolední špičce. Byl v JŘ tuším ještě v roce 2003.

Brian Griffin

Luboš M.: Je zajímavé, že Karlovy Vary nikdy nezískaly přímou železniční trať do Plzně, ani do Prahy.

Ona to hlavně není pravda: přímá trať Praha – Vary existovala, postavila ji Buštěhradská dráha. Na tehdejší poměry byla „přímá“ dostatečně.
Plzeň jako taková Vary celkem nezajímala, tímhle směrem bylo vedeno přímé spojení s hlavním městem, tedy Vídní: z Varů po trati EMK do Mariánek a dále po FJB.
Ještě v Belle Epoque to bohatě vyhovovalo, a pak přišel automobil a budování nových drah se stalo ekonomicky nezdůvodnitelným.

Jiří Kocurek

Hlavně to vycházelo nanic, jelikož to bylo navrženo jako konkurence volskému potahu (20-25 km za půl dne). Nákladní vůz to zvládal bez problémů za hodinu ode dveří ke dveřím. A pro rozvoz od nádraží existovat musel buď on, nebo ten volský potah.
PS: Jsem zvědavý, kdo by raději šlápnul do kravince, než aby na silnici potkal dodávku.

Leinad

Při cyklotůře raději jedu po koňské stezce nez po silnici první třídy 😀 😀
Ale samozřejmě, když chci jet na kole rychle do cíle, je hlavní silnice lepší.

noerf

Není nad to, když přes den budou jezdit v úseku Karlovy Vary – Cheb (- Plzeň) dvouvozové jednotky a v noci sedmovozové.
Bude tyto nové regiopantery schvalovat drážní úřad jako novou řadu nebo absolvují TBZ a zkušební provoz?

Mirek111

To Pendolíno, je jen zas..ná politika, nic víc, a nic míň….