ČD Cargo soutěží dodavatele na vybavení ETCS pro dalších 90 lokomotiv, hlavně laminátek
České laminátky v Gmündu. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala
Dopravce chce nákup financovat hlavně z evropských fondů.
Dopravce chce nákup financovat hlavně z evropských fondů.
ČD Cargo soutěží. 😂
Laminátky jsou sice věčné, ale… tohle má fakt finanční smysl… na tu rekonstrukci si ta laminátka už nemůže být schopná zpátky na sebe vydělat.
To je značně chorý přístup správce pokladničky ČD-C
I když chápu ten výpadek x desítek lokomotiv, ale ETCS už měl být snad jejich pomyslný kříž na hrob, ne?
Tak asi proto ta dotace..
Myslím si, že nemáte pravdu. Síť je plánována přepínat ve větším a větším množství na střídavinu, takže se to vyplatí.
Tak to není zrovna důkaz toho že se to vyplatí.
Vyplatí se něco, co vám vydělá investované peníze zpět. Je to nová loko? Je to investice třetiny nové mnohem využitelnější lokomotivy do staré loko co mají?
No jo, co jiného by se taky zapřáhlo do protokolárního vlaku, až se bude přepínat pravobřežka. S Větroněm si ten rozdíl nikdo nevšimne, ale Lamina pod Střekovem, to bude průrazné 😄
Tak to by byla dozajista nevídaná úroda fotičů na čemkoliv vyčuhujícím nad terén.
Přesně!!👌😃😃
Opravdu se vyplatí do historických strojů cpát ETCS? Nebude ETCS a náklady na údržbu za 10,20 let vyšší než cena nové lokomotivy dnes?
A vy znáte ty náklady nebo jenom vaříte z vody?
Laminy jsou věčné.😂😂😂
S postupující konverzí na 25 kV se jedná o krok logický. Nicméně kolik nás všechny ostatní bude stát „zoufalý účiník“ těchto lokomotiv? Musím uznat, že když jsem poprvé řídil „laminátku“ v roce 1985, tak mě nenapadlo, že já už umřu a ona tu bude stále…
To chce klid, já už začínám věřit i tomu, že ji budeme běžně potkávat v Ústí nad Labem a Děčíně a ani bych se nedivil, kdyby ty 3 ks řady 340 někdo vyfotil jako činné v Bad Schandau. Zkrátka větroně a podobné bude už ve šrotu a Lamino bude načínat 2. století v provozu a Plecháč k tomu bude asistovat.
Totéž se říkalo o laminátkách, když byly nové. Že páry budou jezdit dál a všechny laminátky už budou ve šrotu.
No…jestli budete naživu ještě za 20 let, tak se dožijete jejich konce a nahrazením produkcí Siemensu.
Zrovna nad tím účiníkem jsem také uvažoval. Trochu jsem doufal, že ETCS pošle tyhle zasloužilé stroje do důchodu a střídavé infra se zase o kus uleví.
Já jsem si to říkal taky. Když si vezmu, že za cca 5 kusů laminátek s ETCS mohu mít jednu moderní střídavku 15/25 s úplně jinými normativy hmotnosti, proběhy do údržeb, s účiníkem 0,99 atd., tak bych je snad raději prodal na Balkán. O řadě 363.5 nepolemizuji, ta má bez problémů na ETCS nárok.
Já bych nový zabezpečovací systém nenazýval ETCS, ale CZTCS.
Jj, v ETCS jsme evropští primáti 🙂
Jak jsou na tom Švýcaři, nemají ho už skoro všude?
ETCS L1
Ale nejsou primáti, šli na to jinak. 🙂
To je moc složité. Zkuste „AVZZ“.
Balízy v kolejích se vypustí (bo vysílače radiového signálu), zákaz „permisivního stůj!“, karty strojvedoucích zabezpečující bezpečnostní přestávky…
Kecáte nesmysly. Norma je norma a buďto ji splňujete, nebo ne. Pokud ta norma jde naimplementovat nekompatibilně, pak je to chyba té normy a ne její implementace.
Mají tak asi 50 let.. zásadní otázka je kdo to tam dá?? (peníze). Vectron nebo Traxx to je tak asi100 milionů za kus. Osadit ETCS do řady 230 a 240 je jen jedna z možností…
A kolik bude potřeba těch lokomotiv (dohromady, osobka i náklady)?
Doufám, že si v Bruselu uvědomí, že cpát eurobednu do starého křápu je zhovadilost a dotace nebude poskytnuta. Ať si to garážovka jménem ČD Cargo cáluje ze svého. Je to komerční subjekt jako každý jiný. Dotaci jen na nový stroj.
Kdyby nebyl od 1.1.2025 státem vyhlášen výhradní provoz pod ETCS, tak bych s vámi souhlasil.
Obávám se jako insider, že to tak nedopadne.
Tak to víme všichni. Jen říkám, že když stát něco nařizuje, tak dává logiku aby zároveň poskytl finanční dotaci.
1. Jenže tady má dotaci poslytnout EU.
2. Co když nová vláda rozhodnutí o roku 2025 změní? Nebo co když nebude zaveden výhradní provoz, ale jen u některých dopravců?
Možná to nevíte, ale v ČR vznikl ETCS paskvil, podle kterého se nedá jezdit.
Předpis SŽ na ETCS je komlikovaný a nekompaktibilní s rakouským. Proto nehodlá ÖBB Infra propojit své ETCS s českým a konec zůstane v Bernardsthalu na trati do Břeckavi.
zase nějaká třetí cesta…aneb znovu vynalézáme kolo?
proč si každý vocas, který má v této zemi funkci (a mnohdy ani tu…) myslí, že je nejchytřejší na celičkém světě a tlačí to všude, jak těm cizákům ukáže?
Takže je to celý jaksi pro kočku…
Na to ovšem existuje i jiný názor – že takovéto formy podpory jsou určeny k motivaci ke změně žádoucím směrem – tj. přispěju ti na vlak a ty budeš převedeš část přeprav ze silnice. A rozhodně nemají sloužit k plnění zákonných požadavků. Takto je to i v EU pokynech pro podporu žel. podniků.
Ovšem tohle je skutečně dost bezprecedentní situace.
Když před mnohal léty přišla vyhláška s povinností dodělat zadní mlhovku na automobil, kde z výroby nebyla, tak nikdo nic nedostal. Ale to bylo za pár stovek.
Na dotaci má nárok každý dopravce, který si nechá instalovat ETCS do staršího stroje, tak co? Nehledě že je to nařízeny ho mít od roku 2025.
A to Vám připadá správné? Vyhazovat prachy tímto směrem?
Dle mého názoru je celé ETCS vyhazování peněz…
Důležité je, aby se podařilo vymýtit elektromechanická zabezpečovací zařízení a pokrýt tratě radiovým signálem. Ale na lokálky bych to netahal, protože tam jezdívá v jeden okamžik pouze jeden vlak.
Jenže toto není o lokálkách, to je o našich eňo ňuňo koridorech. Lokálky jsou problém, ale zase mít systém jeden, dva, tři? To také není efektivní. Protože když pomineme 810, tak většina vozidel jezdí jak po lokálkách tak po hlavních tratích. Tam kde jezdí jeden vlak sem a tam (právě ta 810) zabezpečovač není potřeba.
Jneže ty 810 jezdí i mezi Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou. A taky z Brna kamsi na sever, snad do Boskovic.
Když vypadne elektrika?
Protože jinak tam nemají co dělat…
vtipne je, ze zrovna stroj na obrazku etcs nedostane 🙂
Kde je těch až 40 supermoderních vnitrostátních lokomotiv řady 388? Nekoná se?
Vsadím se, že VŘ na instalací ETCS na 230/240 (hezký úlet) vyhrají zázračně Vrútky kvůli zapojení zahraničního prùmyslu.
Ty supermoderní budou nahrazovat zejména stejnosměrné stroje řad 120,121, 130 a další málopočetné série. Laminátky se nahradí až po nich.
130 ETCS dostane
Řada 120 neexistuje a řada 121 u ČD Carga už nejezdí.
Paradoxně to u těch laminátek docela chápu. I kdyby se dříve či později rozhodlo ČDC k masivnímu nákupu střídavých lokomotiv pro vnitrostátní přepravu (což bude sakra drahá záležitost), bude postupná obměna trvat dost dlouho. Čili mít několik desítek kusů s ETCS pro všechny případy se nemusí zdát tak špatným řešením. Špatný by bylo, kdyby se rozhodli vybavit úplně všechny.
Takhle bude mít vybavený skoro všechny. 240 snad komplet (je jich lehce přes 30, ale některé zřejmě dlouhodobě stojí), 230 nadpoloviční většinu (dnes 53 provozních).
Řady 240 má cargo zmíněných 29 kusů přesně.
tak dožije se laminatka alespoň 80 let v provozu? naslapnuto má dobré
Unglaublich.
u nás ale asi tradice. nějaká loko kladensko nučické dráhy šla z provozu snad po 85 letech rovnou do NTM….
Zajisté. V DHV Praha-střed bude 1 ks deponován.
Narozdíl od řad 1xx bude ale i příležitostně provozován.
Laminatka 4ever
Dávat EZCS do laminátem je blbost, to radši pořídit nové lokomotivy
I kdyby na to CD-C mely na to dost penez, jako ze nejspis tak uplne nemaji, nepredpokladam, ze je v evrope dostatecna vyrobni kapacita, aby mohly do roku 2025 byt nahrazeny vsechny stroje z 60. a 70. let novymi. Vzdyt tech lokomotiv bude dohromady hodne pres100, to je napriklad jedna desetina celkoveho poctu dosud vyrobenych vectronu. A nic jineho nez vectron a traxx v podstate neni v nabidce. To by vyhnalo cenu do nebes. Do toho budou muset koncit dalsi rady v majetku skupiny CD – 150/151, 371/372, 560 atd…
Otázka je jestli je potřeba nahradit všechny. Ono je tam přeci jen dost rozdíl ve spolehlivosti a vypravenosti.
A kolik těch Vectronů a Traxxů bude potřeba? 400? Víc?
A to by byl dobrý kšeft, několik set lokomotiv pro osobní i nákladní dopravu…
Na nové lokomotivy nedostanou EU dotaci. Takže by je musely platit ze svého. Na ETCS dostanou dotaci, takže ze svého tolik platit nebudou. Proto se jim to vyplatí.
Koukám že v Bruselu jezdí výhradně auty…
Co se týče laminátek řady 340, ty ETCS nedostanou?
To je celkem logické: další řada = další schvalování, kvůli třem kusům se to nevyplatí. I v případě řad 230 a 240 se divím, že se mají dělat obě, zejména při uvážení, že všechny laminátky už mají přes 50 let.
Zřejmě si vlastník spočítal, jaká je spolehlivost, jaké jsou náklady na opravu a průběžnou údržbu laminátek, včetně „generální“ opravy, – pravděpodobně spojené s instalací ETCS a kolik by ho stála nová lokomotiva používaná v nákladní dopravě jak ve vnitru, tak zahraničí > Maďarsko při rychlosti nákladních vlaků 100-120 km … U těžších vlaků přes Vysočinu se jede dvojmo na kabel, případně s postrkem …
Pokud není nic s rámem, tak je to OK
Odpisy nových lokomotiv jdoucí do nákladů nebo pronájem jsou patrně „nákladově“ vyšší položkou … než odpisy z investice do GO / instalace ETCS ….
No a strojvedoucí si spočítá, že na tom kýblu jezdit nebude a půjde k RCC nebo DB Czechia na Vectron.
…ale nejpozději od 1.1.2041 si převlíkne „out-fit“ (na tmavě modrý), a na výplatní pásce bude mít hlavičku „Státní dráhy“.
na trati kde 340 uraduji je uz ETCS alespoň v plánu?
Osobně si myslím že buď ETCS z Budějovic do Gmundu nebude, pak není důvod ho instalovat nebo bude a prostě se 340 vyřadí, případně třeba může dožít někde jinde, kde etcs nebude potřeba.
ETCS bude 100% v ČB. To stačí na to, aby ho lokomotiva 340 musela mít. Pokud ETCS nebude ve Velenicích (a ani Gmündu), tak na přetahy přes hranice ještě může, ale vlastní silou bude smět dojet jen do Nové Vsi (té u ČB) a to pouze za předpokladu, že ETCS bude opravdu jen v ČB (na trati Praha-Horní Dvořiště)…
A od kterého roku bude v Budějovicích ETCS? 2025 nebo později?
ETCS ve Velenicich bude
Řekl bych, že 30 + 29 + 31 není 80.
To opravdu není, díky za upozornění.
A řady 363.5 snad není 31, ale jen 30 ks.