Dopravci Železnice Železniční průmysl

ČD Cargo převzalo prvního modernizovaného kocoura, ETCS získá později

Modernizovaná lokomotiva 742.711. Foto: CZ LOKO

Největší tuzemský železniční nákladní dopravce ČD Cargo zařadil do flotily první z padesáti modernizovaných lokomotiv řady 742.71x. Kromě nákupu lokomotiv je zásadní modernizace starších vozidel další cestou k postupné obměně lokomotivního parku ČD Cargo.

Typ EffiShunter 1000-M (řada 742.71x) technicky vychází z řady EffiShunter 600, nicméně změn je tolik, že se jedná o téměř úplně nový produkt. Zjednodušeně lze říct, že jsme postavili náš EffiShunter 1000 na platformu původních lokomotiv 742,“ říká Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO.

První lokomotiva 742.711 prošla sérií klíčových testů na zkušebním okruhu ve Velimi. Nyní pokračuje ověřovací provoz přímo u zákazníka. Po jeho dokončení v lednu příštího roku se předpokládá definitivní schválení této řady, završené vydáním Typového průkazu a Průkazu způsobilosti drážního vozidla. První lokomotiva je přidělena do Českých Budějovic.

Lokomotiva je kromě posunu určena pro středně těžkou traťovou službu a je vybavena všemi moderními prvky, které CZ LOKO do svých lokomotiv zákazníkům nabízí. Jde například o on-line monitoring a diagnostik, vícečlenné řízení, sofistikovaný kamerový systém, bezpečnostní prvky nebo zabezpečovací zařízení.

Přestože se v rámci našeho portfolia snažíme o maximální možnou míru unifikace a standardizace technického řešení, v tomto případě se jedná o tak velkou a významnou zakázku, že jsme již od začátku projektu úzce spolupracovali s mnoha odborníky ČD Cargo. Výsledné vozidlo pak reflektuje jejich technické a provozní požadavky,“ dodal Jan Kutálek.

Schválena přitom bude nejprve varianta bez jednotného evropského zabezpečovače ETCS, jehož instalace proběhne až v rámci sériových lokomotiv. Důvodem je především zkrácení lhůty pro vyhodnocení zkušebního provozu a minimalizace počtu zkoušek, pro splnění náročného časového harmonogramu. Ten předpokládá modernizaci jedné až dvou lokomotiv měsíčně do počtu padesáti kusů. Se zahájením sériových modernizací se přitom počítá začátkem příštího roku. U dalších lokomotiv bude zároveň přihlédnuto k věcným připomínkám obsluhujícího personálu, které vzejdou na základě zkušeností při provozu prototypu.

V souladu s harmonogramem bude ověřování trvat následujících pět měsíců. Domovským depem lokomotivy se stalo SOKV České Budějovice, přičemž bude nasazována na výkony primárně pod taktovkou PJ Praha. Očekávám, že se objeví i v jiných koutech republiky, abychom ji důkladně otestovali. Odladěná prototypová lokomotiva se stane základem v procesu obnovy a udržitelnosti lokomotiv 742, kterých v závislosti na denních výkonech nasazujeme i více než 150,“ uvedl Tomáš Tóth, výkonný ředitel ČD Cargo.

Společnost ČD Cargo má v současné době zhruba 200 lokomotiv původní řady 742, které někdejší lokomotivka ČKD vyrobila v letech 1977 až 1986. Stoupající stáří, nedostatek kvalitních náhradních dílů, vysoká spotřeba nafty a oleje, stejně jako nevyhovující pracovní podmínky pro obsluhu, vedly firmu k vypsání výběrového řízení na kompletní modernizace padesáti kusů těchto lokomotiv. Jejich nákup umožní do budoucna zefektivnit provoz a následnou údržbu.

Zatímco zásoby náhradních dílů původních motorů ČKD nenávratně ubývají, CZ LOKO garantuje dodání jakéhokoliv běžného dílu pro motory CAT do 24 hodin. Zásadní zlepšení pak přinese modernizace zejména v traťové službě, což je dáno novým uspořádáním kapot

s vyvýšenou kabinou strojvedoucího, zvýšením výkonu z původních 883 na 1000 kW a také instalací jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS.

 

 

20
Diskuze

avatar
4 Komentáře
16 Reakce na komentáře
15 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
13 Autoři komentářů
GraylagHajnejczhunterythomas_ctJiří Kocurek Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Nemám sice zaostřeno na detail, ale z toho, co vnímám, v CZ LOKO dělají svou práci dost dobře.

Jouda
Host
Jouda

Aha, no takže spotřebu nafty to bude mít stejnou, ne li větší. Komfort strojvedoucího těžko hodnotit, když soukromé společnosti mají již léta v těchto strojích pohodlné sedačky, klimatizace, mikrovlnky atd, atd. Zatímco národní dopravce si tolik váží lidí, že do dnes se v mnoha lokomotivách místo sedaček stále jezdí na verpáncích, jejichž účinky se po několika hodinách projevují na těle, jako železná bota. A to jsou náklady v řádu tisíců. Pokud se většina personálu i v nových strojích bude chovat jako doposud a stroje půjdou z ruky do ruky, chlív a prostředí bude velice brzy stejné. A copak copak? Copak… Číst vice »

Dan
Host
Dan

Proc musis davat tak okate najevo ze nejses v poradku?

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…oceňuji sebekritičnost při volbě Vašeho nicku. Ale věcně: – pokud máte vozidlo s větším výkonem, tak pokud budete tento vyšší výkon využívat, tak vozidlo bude mít vyšší spotřebu už tak nějak z fyzikální definice výkonu; opravdu je tak těžké toto pochopit? (Dohnáno do extrému – když bobinu nahradíte vectronem, také to asi neděláte s vidinou úspory trakční energie, že…) – Budete-li číst pořádně, tak se dočtete, že prototyp má projít ověřovacím provozem, aby se odladily případné „mouchy“ (za tento přístup patří koneckonců ČD-C i CZL „palec hore“). No a pokud by se ukázalo, že je potřeba zasáhnout do něčeho, na… Číst vice »

czhunter
Host
czhunter

„pokud máte vozidlo s větším výkonem, tak pokud budete tento vyšší výkon využívat, tak vozidlo bude mít vyšší spotřebu už tak nějak z fyzikální definice výkonu“

hmm … ne.

Výkon je výkon, ale nafta je pro dieselový motor „příkon“, nikoliv „výkon“.

Takže tam samozřejmě hraje ještě velkou roli účinnost, která je obecně u spalovacích motorů velmi nízká, takže každé zvyýšení účinnosti o pár procentních bodů sníží spotřebu o několik procent.

A nemám nejmenší pochybnosti o tom, že nové motory CAT mají vyšší účinnost než 50 staré ČKD.

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…tak samozřejmě, že účinnost hraje roli, ale protože celková účinnost lokomotivy ve smyslu „nafta -> trakční práce“ je veličinou velice ošemetnou (a zahrnující např. i pomocné pohony), tak jsem si ji dovolil zanedbat. A pro ilustraci a doplnění – u ř. 742 se udává měrná spotřeba 228 g/kWh a např. u motoru 3508B je to při plném výkonu něco málo přes 200 g/kWh. Ale zmíněný CAT není IIIB, takže u novějších motorů to zřejmě bude o něco víc. Je tedy otázkou, nakolik musíte zlepšit (výslednou průměrnou) účinnost, abyste vyrovnal vyšší instalovaný trakční výkon…

czhunter
Host
czhunter

Otázka je, jestli ten instalovaný tračkní výkon Kocouři vůbec mají.

Když měřili v Top Gearu auta na brzdě, tak 40 let staré auto má cca -30% výkonu oproti výrobnímu stavu (a to byly auta jako Lamborghini, Maserati, …), protože netěsnosti, změněné drsnosti povrchů atd.
Má dnes Kocour skutečně 882 kW, nebo po 50 letech služby spíš jen 500-600 kW?
Nenahradí pak tato lokomotivy Kocoury dva (jak spolu běžně jezdí)?

A co emise, hlučnost, prašnost?

Složité otázky mívají složité odpovědi.

Graylag
Host
Graylag

Jen pro doplnění, kocouři se zpravidla nezdvojují kvůli výkonu, ale kvůli tažné síle (která je při nízké rychlosti zjednodušeně závislá jen od počtu náprav, ne od výkonu motoru) – pro vlečkové tratě se dokonce často kocouři záměrně rekonstruují s motorem o poloviční výkonu a pak provozují v trvalé dvojici. A to se dělá právě kvůli úspoře paliva.

Vyšší výkon má obecně smysl až pro vyšší rychlosti.

navratp
Host
navratp

Nomen Omen

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

…že z pro mě neznámého důvodu, nejspíš pro to, že nečteš newsletter ŽESNAD.CZ, píšeš furt kraviny. 😊

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

On je bude psát, ať bude číst cokoli …

Jouda
Host
Jouda

Je vidět, že mediální masáž na téma ETCS a získání si přízně pro obhajobu této transevropské zlodějiny se daří. Tady se všichni tváří, jako když jim z huby padají miliony a každý druhý přitom smrdí korunou. Tak až vám stát příště třeba neodoperuje v nemocnici nohu že je to drahé a nemá na to, tak si na tu bolavou nohu přikládejte propagační letáky o ETCS za ty chybějící prachy! Přispět dětem třeba do Klokánku, na to tady není, ale na tohle jo! Stejně tak jako na vyžírání státní kasy za slevy pro důchodce a studenty. Z téhle dopravní politiky je… Číst vice »

Hajnej
Host
Hajnej

Proč by měla mít spotřebu nafty stejnou, ne-li větší?
Volnoběžná je menší zcela bez diskuze a elektrické pomocné pohony mají menší ztráty než ty hydraulické.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

O kolik že tohle má mít nižší spotřebu, než taková průměrná 742?

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…tak to přijde na to, co máte na mysli pojmem „nižší spotřeba“. Protože odpovědi se mohou pohybovat od varianty „při volnoběhu bude výrazně nižší“ až po variantu „při náležitém využití trakčního výkonu bude naopak spotřeba modernizované mašiny vyšší“…

Přemek
Host
Přemek

Na to odpoví zkušenosti s provozem ve standardních výkonech. Papír snese vše.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ona může být spotřeba jedné mašiny klidně i o 20 % vyšší, než kolik spotřebovala každá z dvojice mašin. Nově to totiž tahá jedna místo kdysi dvou.

Vašek
Host
Vašek

No vida, jak na to ČD Cargo dobře jde, nejdřív otestovat, zapracovat připomínky strojvůdců, a pak teprve modernizovat.

Co si tak vzpomínám u dodávek posunovacích lokomotiv pro mateřskou ČD to tak nebylo a objevily se zde mnohé připomínky na jejich službu…

Přemek
Host
Přemek

Poučení se z chyb vlastní i cizích zaslouží respekt, stále to ještě není normální.

Hajnej
Host
Hajnej

Bývaly doby, kdy prototyp bylo sprosté slovo – tak jich pak byla celá série…

Partneři



CSCARGO
RSD