Dopravci Železnice Železniční průmysl

Ministerstvo rozdělí 400 milionů mezi dopravce na zabezpečovač ETCS, dotace nepokryje ani polovinu nákladů

ETCS displej Ansaldo, zdroj: AŽD Praha
ETCS displej Ansaldo, zdroj: AŽD Praha

Stát začne nově dotovat dopravcům nákup palubní části evropského zabezpečovače ETCS i z národních zdrojů. Státní fond dopravní infrastruktury vypsal novou výzvu na poskytnutí příspěvku pro takzvanou mobilní část zabezpečovače, tedy osazení na lokomotivu či jednotku.

Informace jsou na stránkách SFDI, ministerstvo dopravcům rozeslalo ještě před nehodou u Českého Brodu dopis, ve kterém o této možnosti informuje.

Stát ale v porovnání s náklady, které dopravcům kvůli nutnosti instalovat zabezpečovače vzniknou, pokryje jen zlomek. Celkem má v této výzvě připraveno jen 400 milionů korun, maximální výše dotace bude 6,75 milionů korun na jednotku.

Novinkou je možnost dotace na prototypovou zástavbu palubní jednotky ETCS, u které bude možné získat dotaci až 24,315 milionu korun. Kromě klasických pravidel jako pro dotace z evropských zdrojů musí žadatelé ještě zpracovat záměr projektu a předložit ho Centrální komisi ministerstva dopravy.

Čtyřsetmilionová dotace ale zdaleka nebude stačit dopravcům na to, aby svá hnací vozidla vybavili mobilní částí ETCS. 400 milionů pokryje dotaci na maximálně 60 lokomotiv či jednotek a dopravci si ještě budou muset více než polovinu nákladů sami zaplatit. „Výše maximálního limitu podpory
odpovídá limitům nastaveným v evropských dotačních programech v rámci CEF,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.

Cena mobilní části ETCS v poslední době stále výrazně stoupá. České dráhy například musely v únoru zrušit jednu ze soutěží, protože nabídka v tendru výrazně přesahovala finanční možnosti firmy. Za vybavení až 154 hnacích vozidel a řídících vozů AŽD Praha požadovala 2,362 miliardy korun, tedy přes 15 milionů korun za vozidlo. „Nabídka je ekonomicky nepřijatelná,“ uvedly České dráhy v písemné zprávě zadavatele, proč zakázku zrušily. Původní odhady mluvily o tom, že mobilní jednotka ETCS do každé lokomotivy přijde na zhruba 10 milionů korun.

České dráhy vysoutěžily zatím jen dodavatele na ETCS pro 146 elektrických lokomotiv za 1,864 miliardy korun. Oproti loňské soutěži na elektrické lokomotivy cena stoupla v přepočtu na jedno vozidlo o více než pětinu. ČD Cargo loni stihlo vysoutěžit ETCS na 78 lokomotiv s cenou ještě pod deset milionů za kus.

Jen České dráhy odhadují náklady na vybavení ETCS na více než deset miliard korun. „Dostáváme se na hranici šokujících dat o budoucích nákladech na ETCS,“ řekl v únoru člen představenstva Českých drah Michal Kraus.

ETCS (European Train Control System) označuje evropský zabezpečovací systém. Ten je jednou ze součástí ERTMS, evropského systému řízení železniční dopravy, a měl by postupně nahradit dvě desítky různých národních zabezpečovačů. Tedy umožnit vedení vlaků po celém území Evropy bez výměny hnacích vozidel na hranicích nebo nutnosti je vybavit různými národními systémy. Rozšířit se má především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech a v budoucnu by měl nahradit všechny národní systémy.

V Česku by měla být povinnost jezdit s tímto systémem na všech koridorových tratích od roku 2025.

135 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

Proč se při vývoji nových verzí nekouká na zpětnou kompatibilitu?

Y.K.

Nových verzí čeho? Kompatibilitu s čím?

Leinad

Nových verzí ETCS, říkám „zpětnou kompatibilitu“(se staršími verzemi).
Jinými slovy, jak se stalo, že SŽ má úseky s ETCS, kde to 680 nevyužije.

Leinad

Z důvodu velké poptávky je velká cena, tak ten bazmek zadotujeme ať se poptávka a cena zvýší.
Dávat výhody dopravcům kteří to mají by dávalo smysl. A že jsou nedávno předělávané tratě bez baliz, to nevadí, výhradní provoz bude i na tratích bez ETCS.

Filip

15 milionu? Proč ten systém do lokomotivy stojí takový nesmysl?

XB-1

Prostě typický politický velkoprojekt na sjednocení Evropy, bez konkrétní odpovědnosti, s nereálnými cíli, přínosy vycucanými z prstu, resp. na jejichž obhajobu už všichni dávno rezignovali a jen se to prostě vrazilo do nařízení.

To je tak, když se z původně dobré myšlenky (interoperability) udělá politický fetiš. Otázkou je, jestli je štěstím nebo neštěstím, že tu stále panuje společenské klima, nakloněné prakticky bezednému lití peněz do železnic. Ale jak je vidno, ani to mnohdy nestačí k překonání technologických problémů.

Dalibor

Otázka je opačná. Proč ne? Někdo od stolu nadiktoval, že to musí mít k nějakému datu všichni. Tím je jasně daná poptávka. Firem které toto zboží umí dodat je několik, velmi dobře ví kolik čeho budou muset dodat a jak se blíží ono „závazné“ datum, ceny prostě rostou. To je tržní princip kapitalismu s integrovanými prvky centrálního plánování. Prostě to budou muset dopravci namontovat. Velká konkurence není, hled tak nikdo další nic podobnýho ad hoc nevyvine a na trh nedá, tak proč si neříct o pořádný prachy, že.

Martin

http://www.jablonov.cz/images/stories/Informace_o_VRT.pdf

Koukam na mapu VRT Praha Drazdany s terminaly a skutecne perfektne napoji cely region… V mapce je jen dojizdeni k terminalum autem – casova dostupnost,…. jinak je ale i dobre dostupna vlakem….

Prispevky na zabzar vitam, stejne jako dalsi investice,…

videosen

Y.K.: „Ale jestli myslíte, že to jde udělat snadno a levně, nic vám nebrání se pustit do vlastní levné implementace ETCS.“

Opravdu nic?

Y.K.

Sarkasmus?

videosen

Nikoli. Vážně si myslíte, že tady panují rovné podmínky? Kde žijete?

Dalibor

Opravdu nic.
Sstačí nastudovat všechny normy a předpisy, vyvinout potřebný SW a HW, prototypově to namontovat na nějakou mašinu, projít všemi zkouškami, získat na to osvědčení a certifikáty a máte to hotový! (teda pro tuto jednu mašinu…)

Leinad

A musí to být byrokratický tak složité? Když chce fíra projet stůj, vypustim mu vzduch. V každém typu mašiny se sice vzduch vypouští jinak, ale ta logika před tím (jak poznat průser) snad je stejná.

Whef

To by snad bylo lepší koupit nové lotkotky, už s ETCS než za 1/10 do toho přidávat systém. U velké části mašin, by je bylo lepší sešrotovat. Údržba a udržitelnost, některých starých mašin je stejně též finančne náročná a spolehlivost není. Jen by to chtělo koupit něco nového ověřeného a né škodovky. Jsem zvědavý, jestli nakonec ČD nakoupí nějaké nové vlaky a nebudou to snad škodovky. Aby to, ale nebylo jak s výstavbou dálnic 🙂

Ondra L.

Vzhledem k poctu tech starsich stroju by to pro CD bylo jak financne nedostupne, tak i pochybuji, ze by se nasla kapacita vyrobcu, aby to za tech par let stihli

Whef

Jo nemyslím všechny mašiny, jen ty nejstarší, ale asi jich bude taky dost. Ale když se cena vyšplhá i na 15 či na 20 mega za kus a nová lokotka se možná ve větších sériích dá pořídit už za 80M, tak ten rozdíl není tak propastný.

Zdenda

Jo kdyby směny byly jiné tak jak kdysi tak by se to nestávalo nástupy 1.20 nebo 3.00

libcha

Sranda by byla, kdyby se výroby ETCS mobilek chytli Číňani.

Y.K.

Oni ho vlastně vyrábí. Čínský zabezpečovač CTCS je totiž víceméně totožný (odvozený) z ETCS.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_Train_Control_System

Démon

Je někdo schopen vysvětlit, co je tak drahé na ETCS do vlakových jednotek? MUV pořídím za 8 mil.Kč a ETCS do něj za 10 mil.Kč. Je to normální? To je jako, že rodinný dům postavím za 10 mil.Kč ale stejnou nádražní budovu opravím za 25 mil.Kč.

Kubrt

Neplatíte železo, platíte know how a „tržní přirážku“ – chtěj to všichni po Evropě. Viz kolik dnes oproti loňsku stojí latexové rukavice, roušky atd…

Démon

ETCS se řeší od roku 2000, za 20 let nemají výrobci kapacity? Směšné …

Kubrt

To není primárně o kapacitách výroby, ale o poptávce na trhu.

Démon

Evropa chce do roku 2030 všude na TEN-T ETCS, v EU jezdí X vlaků, tak snad trh reaguje resp. nereaguje od roku 1995. spíš to celé pěkně smrdí

Y.K.

Ne. Celé je to o tom, že nikdo nebude radikálně přizpůsobovat kapacity náročné výroby kvůli jen dočasně trvající poptávce. Motáte dohromady formální požadavky (úředník něco oštemploval) a byznysovou logiku firem, že se ta sranda musí vyplatit (investice do vývoje, schvalování a výrobních kapacit), jinak to nikdo dělat nebude.

Démon

Dočasně? v ČR je cca 2000 vlaků, v Evropě to bude možná 30 000, i kdyby polovina potřebovala ETCS, tak je to slušný počet. A můžete tu vysvětlit, co je tak složitého a finančně náročného na vývoji? Nejde o autonomní vlaky 🙂

Y.K.

Dočasně je časový pojem ne množstevní. To znamená, že poptávka zase opadne a co pak s výrobní kapacitou, že. Složité to je opravdu hodně. Zdá se, že jste nikdy neprogramoval ani „Hello world“, natož pak něco v SIL 4 a ještě s fantasticky komplexními specifikacemi a nároky na kompatibilitu. Ale jestli myslíte, že to jde udělat snadno a levně, nic vám nebrání se pustit do vlastní levné implementace ETCS.
Dobrý začátek bude do posledního řádku pochopit tyhle dokumenty, abyste vůbec mohl začít. https://www.era.europa.eu/content/set-specifications-3-etcs-b3-r2-gsm-r-b1_en

Démon

právě že programoval, i kdyby mě stál programátor 200 tisíc měsíčně, tak nechápu co bude stát 10-15 mil.Kč za jednotku

Y.K.

Kolik desetiletí by to jeden programátor dělal? Na tento soubor komunikačních technologií potřebujete desítky a desítky špičkových odborníků, co rozumí mobilním protokolům, co rozumí drážní zabezpečovací technice, co rozumí bezpečným systémům dle SIL a každý drobeček budete postupně certifikovat podle příslušných norem, za každý takový papír dáte tisíce a tisíce Euro. Navíc OBU ETCS zdaleka nestojí 10-15 mega. Tolik stojí její zástavba do malosériového nepřipraveného vozidla, protože i zde se musí dalekosáhle projektovat, zasahovat do konstrukce, schvalovat, najezdit spoustu zkušebních jízd a km. A když pak náklady vydělíte pár desítkami kusů, vyjdou dost nepříjemné částky. A když je malá konkurence… Číst vice »

Dušan

Výrobců OBU je v Evropě cca. 7, jenže 90% trhu si rozdělily ALSTOM se SIEMENSEM, takže vznikl duopol a tady žádná tlak na snižování ceny nikdy nebude. Navíc na poli ETCS se dneska pracuje výhradně se 100% marží. Dotace na prototyp z programů CEF TRANSPORT BLENDING FACILITY a CEF MAP CALL 2019 je dneska cca. 33% na národní verzi a 36 % na mezinárodní verzi a vzhledem k objemu finančních prostředků do toho jdou jen pouze velcí hráči jako např. pool AKIEM nebo MRCE či ELL. Ti malí musí zákonitě skončit a je otázka jestli je to dobře nebo špatně… Číst vice »

jan

No a to je právě ten EU problém. Za každý papír dáte tisíce a tísíce Euro.. Někdo musí brát ne za práci, ale nesmysly. Nevím na co dráha musí mít nějaké své normy sil.
Nevím proč to nemůže fungovat na nějakém jménu výrobci a odpovědnosti za škodu. Jako za starých časů.
Jako samozřejmě, auditoři, papíráři se potřebuji nažrat.

Dalibor

tak těch programátorů bodete potřebovat poněkud více, s tím, že mj. musí znát velmi dobře HW, musí znát dokonale všechny normy a řešit v real time přenosy dat ve velkých rychlostech (tj jsou přípustné jen minimální latence systému, už i délka kabelu začíná hrát roli) pak to celý musíte naimplementovat na jednu mašinu (tj musíte znát dokonale systém té oné mašiny) a hurá do zkoušek. výsledek je vyvinutá ETCS systém mobilky na jednu lokomotivu. Přeji úspěch a hodn štěstí. Pokud to zvládnete bude jen dobře. Já teda dělám ŘS max do SIL3 a to už je dost náročnýa ne levný… Číst vice »

asdfr

Dajme tomu ze potrebujeme 15 000 ETCS. Je ich potrebne vyrobit za 5 rokov – takze mame 3000 ETCS rocne. Po tych 5 rokoch aka bude potreba tych ETCS jednotiek. Kolko bude treba novych jednotiek 200 – 300 rocne ? Vobec sa tolko novych lokomotiv kazdorocne nasadzuje v Europe ? A co s tou zvysnou vyrobnou kapacitou ked ju mate nastavenu na 3000 rocne ?

Radek

ETCS se neustále vyvíjí. Jsou tam změny SW i HW.

videosen

Všechno ve všech oborech se vyvíjí. To samo o sobě nemusí znamenat nedostupnost a předražení.

Radek

Tak třeba před lety koupené ETCS v Pendolinech je zcela nepoužitelné a bude se měnit.

Démon

Počítač v kanceláři je za 5 let taky starý a musí se vyměnit, ale princip ETCS je pořád stejný. Proto byl definovaný již v roce 1995. Tenkrát byla pentia a windows 95

Y.K.

Tohle je kardinální kravina. ETCS je vlakový zabezpečovač patřící do skupiny ETRMS a celé je to fantasticky komplexní soustava vyvíjejících se norem (pro implementaci zamražených na určitém stupni). GSM-R Baseline se vyvíjí, ETCS se v roce 2016 dostalo na Baseline 3 a HW začíná existovat teprve letos – je to spíše něco jako rozdíly mezi GPRS, Edge, LTE, či WLAN 802.11b, g, n, ac a dalšími komunikačními protokoly.

lp_zlp

A čo si dnes pustite na W95, W98? Už i XP sa vidí len zriedkavo. Dodnes je WinOS operacny system, ktorý je v podstate pre náročnejšie systémy ako „stavebný“ prvok nepouzitelny (stabilita, bezpečnosť,…)

Aj keď chápem, čo ste tým chceli povedat, nejde porovnávať systémy pre komerčné použitie, ktoré dnes sú a zajtra sa vyhodia (takmer všetky MT, NTB, tablety a pod.) so systémami, ktoré majú (musia mať) istú úroveň bezpečnosti a majú PRESNE definovany bezpečný stav.

Dalibor

no tak na mým osciloskopu furt jede Windows 2000… (500Mhz/5Gs)

Dalibor

Mňo, právě to píšu na počítači r.v. 2009 a furt dobrý!

Rosťa

Bohužel. U nás k řešení dostaly prioritu za poslední roky slevy pro studenty a důchodce.

Démon

… V roce 1995 definovala Evropská komise globální strategii dalšího vývoje ERTMS/ETCS, jejíž zásady byly zakotveny ve směrnici 96/48 „Interoperabilita evropských vysokorychlostních železničních systémů“, spolu s rádiovým komunikačním systémem GSM-R.
Je rok 2020 a stojí to 15 mil.Kč ? 🙂

dopravak

Jenomže tady nejde o to, že by ten samotný HW stál tolik, ale o vývojové náklady na zástavbu a její schválení. Pokud to chcete namontovat do pár kusů, tak ty vývojové náklady budou výrazně převyšovat cenu komponent.

Démon

jak pár? 30 000 je dost. to je jak IT zakázky pro státní sektor, prostě hodně lidí musí něco dostat aby to šlo, když tomu nikdo nerozumí

dopravak

Jakých 30 000? Já mluvím o sériích jednotlivých typů vozidel. Snad kromě Regionov a Elefantů máme všechno maximálně v desítkách kusů. Jinak všechno vesměs desítky let staré stroje. To znamená veškerý vývoj a schvalování rozpustit do série jednotek, maximálně desítek kusů. To je to hlavní, co instalaci tak prodražuje.

petr 5

Jednorázová rouška stála před covidem 30 hal., dnes 29 Kč (EUC lékárny). Tržní hospodářství – utrhni si co nejvíce.

Démon

proto si ji nekoupím nebo si udělám svou …
ale co má co společného trh, když to nařizuje legislativa EU potažmo Národní implementační plán ERTMS

dopravak

Aha, takže navrhujete vrátit se zpátky k Mirelu, který toho ve výsledku umí oproti ETCS jenom zlomek a není zas o tolik levnější? Kvalitní zabezpečení prostě něco stojí a jeho instalaci v našich podmínkách neprodražuje ani tak cena komponent jako takových, ale snaha instalovat jej do x-desítek let starých vozidel.

jan

Spíš k PZB.

dopravak

Aha, takže přebudovat celou síť na už dneska zastaralý systém, který stávající uživatelé pomalu přepínají na ETCS. Tomu říkám plán :-).

dopravak

Nehledě na to, že instalovat PZB na stará vozidla by možná ve výsledku stálo +- to samé, jako ETCS. O traťové části ani nemluvím.

Y.K.

PZB super pro země kde slouží celá desetiletí. Ale dělat teď novou instalaci? By to stálo možná více než ETCS, když na něj jsou alespoň dotace EU.

Dalibor

Obnovit hradlaře, vechtry, a jezdit na žezla. Sichy je sichr!

Dušan

MIREL stával okolo třičvrtě milionu Kč a umí 3 země – ČR/SR/H. ETCS stojí min. 12 mega – čili je cirka 16x dražší a řekněme, že díky interoperabilitě „umí“ všech 27 zemí EU, přičemž 1 EU-země stojí cirka 0,5 mega, kdežto u MIRELU cca. 250 000,- Kč a i jeho funkčnost je někde úplně jidne. Jenže, co když potřebuju jezdit jen v ČR, nebo max. na Slovensko – to mám investovat 12 mega do mašiny, když můžu jen třičvrtě mega ? Prostě celá myšlenka ETCS je založena na systému „Oslíku, otřes se !“ a prachy vznikají z ničeho – padají… Číst vice »

Y.K.

Protože EU nic nevyrábí. Je to smluvní seskupení států, není to fabrika. Ani vlády dělající národní implementační plán nic nevyrábí ani neprojektují. ERTMS museli podle zadání vyprojektovat, zainvestovat, schválit a vyrobit firmy a taky si za to zcela logicky nechají zaplatit. EU se v tom na oplátku angažuje finančně, tím že vypisuje různé dotační programy, kterých se u nás účastní i SŽ při zřizování traťové části nebo více či méně úspěšně dopravci (třeba ČD v programu CEF).

Démon

… a proto to po 35 letech nikde pořádně nefunguje. resp, funguje to jako celá Evropa 🙂

Y.K.

Tak funguje třeba ve Švýcarsku, které v EU není. Také je v plném proudu úplný! (jakože do posledního metru kolejí) přechod v Norsku, které také v EU není. Dokonce odvozenou verzi provozují na tisících a tisících km tratí v Číně. Zajímavé, že?

Dalibor

trh nato reaguje cenou. jako s tou rouškou. nic vám nebrání si ušít svůj mobilní ECTS stroj.

Démon

ETCS počítač, řídicí console a receiver, možná ještě GSM-R anténa, ale tu snad už má každý vlak. Eurobaliza se součást infrastruktury, GSM-R i DOZ taky. Poloha vlaku je známa, v čem je tedy problém?

Démon

… neboli
Centrální počítač EVC (European Vital Computer)
Záznamová jednotka JRU (Juridical Recording Unit)
Zobrazovací jednotka DMI (Driver-Machine Interface)
Přenosový modul balízy BTM (Balise Transmission Module)
Odometrie

Tomas

kde by mel byt problem? nikde zadny neni.

vy porad nekde nejaky hledate.

ABC

To pořád tvrdí dopravci že s tím mají nějaký problém. Nevím teda jaký….

Démon

nehledám problém, ten je, říká se mu 10 mil.Kč? …. nakonec MD dá dotaci 6 mil.Kč a už to stojí 15 mil.Kč, chápete?

dopravak

Jenomže instalace v rámci nového vozidla nestojí zdaleka těch 10 mega. Problém je ale napasovat moderní systém do 40 let starého šrotu a pak to schválit pro obrovskou sérii 5 kusů. Pak to opravdu stojí 10-15 mega.

Démon

Výborně, namísto odeslání mašin do důchodu tam dáme za 15 mega něco co nevíme jestli bude někdy vůbec fungovat.

dopravak

A já snad tohle obhajuji? Já se jenom snažím vysvětlit, proč jsou tyto instalace tak drahé. V případě koupě nového vozidla s ETCS už s výroby není položka ETCS nijak závratná. Zvlášť pokud časem úplně odpadne nutnost lokálních zabezpečovačů.

Dušan

Jenže ty lokální zabezpečovače jsou za zlomek ceny oproti ETCS – v jiném příspěvku tady píši, že ETCS je asi 16x draží než MIREL. Navíc i když ho budete dávat do nového vozidla již z výroby, tak ta cena reálně bude nižší o tak max. 1/3, čili místo 12 mega třeba jen 9 mega…doporučuju se podívat na kolik si nacenil zástavbu do cca. 500 vozidel v Norsku ALSTOM – asi na 5,9 mega Kč v přepočtu. Aby cena ETCS byla konkurenceschopná na úrovni stávajících VZ, tak bych musel tu mobilku montovat/cenově rozpustit do minimálně 1 000 – 2 000 vyrobených… Číst vice »

Dalibor

Je po tom poptávka je velká cena. Poptávka brutálně převyšuje nabídku, proč nezvyšovat ceny??

K.S.

Kolik výrobců ETCS může dodávat na český trh a kolik jich je v Evropě? Má někdo přehled?

jan

Nevím, ale třeba mirel tvrdil, že na to dlabe. Že to je tak investičně náročné..

jan

A že bude dál dělat pouze národní modul případně..

Démon

Tedy je jenom AŽD, nikdo jiný sem raději ani nechce. prostě monopol

K.S.

Dobře, proč není možné ETCS ze zahraničí dodávat sem? Myslel jsem že ten systém má zajistit kompatibilitu v EU, nebo je to ETCS reálně zase jenom NTCS? (N – national)

jan

Ale ažd zatím nemá hotovou jednotku mobilní..

Jan Jaroš

Jak to.?? Údajně už realizovala zakázku pro ČD Cargo za výhodnějších cenových podmínek než současných.

jan

Otázkou kdo je dodavatel komponent.

Vbb

AŽD dodává mobilku jiných výrobců (pro 362/3 ČD je mobilka Alstom)

Y.K.

V Evropě je otevřený trh, takže kdokoliv. Mobilní část ETCS vyrábí tuším Alstom, Hitachi Rail STS (dříve Ansaldo STS), Bombardier, Siemens Mobility, Thales, Stadler. Větší oříšek bude v tom, kdo bude dělat prototypové zástavby, tedy kdo má know how k jednotkám a lokomotivám Škoda a jiným. Moderní kusy jako Taurusy a Vectrony ETCS mají nebo mají přípravu, tak tam je to snadné. Řada 380 by měla mít přípravu, ale schválená s ETCS asi není.

Vbb

ještě CAF a Mermec.

Y.K.

Ano! Zapomněl jsem na ně. Díky.

Dalibor

strašně by mne zajímalo jak by resgoval velký várobze (výše jmenovaný) na to, že za ním přijede někdo se smečkou Peršanů a es, v několika provedeních a „evoluvích“ v každý řadě se slovy narvite mi tam ETCS. každá mašina jiná, tj jiná implementace, na každou nutno „dělat papíry“.. Vectronů se vyrobilo přes tisív, na to už se vyplatí udělat ale pro pár desítek kousků?? Proto ta cena je tak vysoko a bude podle mne ještě růst.

Pavel

J.K. jste mimo mísu s těmi důchodci, ti mívali slevy vždy i když jste asi nebyl na světě. Kéž Vám ten názor vaše děti nebo rodiče oplatí, ach smutná je Vaše generace.

A co tak nějaké audity na ceny mobilní části ETCS. Proč se do toho bojí rýpnout. Tady je vidět jak je nám E U přínosem. Nařizuje to co je vhodné pro němce a za jejich ceny.

Tomas

pavliku, nekdo ti zapomel rict, ze tu nemame centralni planovani, ale trzni ekonomiku.

co bys tam chtel auditovat? vyrobcu je par, poptavka obrovska … mamto byt zadarmo?

Tomas

navic mobilni casti jsou prakticky pro kazdy cilovy typ prototypem. ktery se musi vyvinout, otestovat a certifikovat.

Y.K.

Vlastní moduly ETCS nejsou individuální, zástavba a schválení však ano. Jako vždy, nejvíce stojí práce – papírování.

Jiří Kocurek

Dirigovat ostatní co a za kolik mají něco dělat? Co to zkusit sám?

Většinou pak následuje rekace: To se přece nebudu učit! (To mě ve škole neučili.)

Dalibor

nu co? půl století se nařizovalo vše, co bylo vhodné pro Rusáky. Teď zas pro Němce. Aspoň se to vyrovná.

pejan

Mně by spíš zajímalo, co je na tý bedýnce velikosti malé chladničky tak drahý…A kolik to bude mít asi změn, uprav, dodatků, nových softwérů….který jistě taky nebudou zadarmo…

dopravak

Ta elektronika samotná zas tak drahá není. Drahá je zástavba do starých vozidel, kdy je potřeba všechno vyvinout, namontovat a schválit. Zvlášť, pokud se jedná o pár kusů mohou být vývojové náklady mnohem vyšší, než samotný hardware. Proto je otázka, jestli má smysl montovat ETCS v ceně 10-15 mil do 40 let staré mašiny, když můžu mít za 100 mil. mašinu novou rovnou se schváleným ETCS s výroby.

jan

Podle mě je to o tom, že to dělají pouze velcí hráči.. A tedy malá konkurence. Firmy jako mirel do toho nechtějí jít. A to je to, co je na tom špatně.

K.S.

Aha, takže to máme složený efekt přestárlého vozového parku, malých objemů řad, nebo minimálně řídicích systémů a rozhraní! No podívejme… Takže jestli jsem to správně pochopil modernizované 363.5 nemusí mít problém, nemusí mít problém ani původní 363 pokud mají moderní řídicí systém, ale problém bude na všech těch 230 a pod. Chápu to správně?

dopravak

No to právě záleží. ETCS potřebuje rozhranní se vším možným. Všechno je pak potřeba vyvinout, odzkoušet a nakonec otestovat na okruhu. Pak to celé nechat schválit u drážního úřadu. Na to potřebujete know how a lidi, kteří si to samozřejmě nechají zaplatit, což pak samozřejmě pro nějaké jednotky kusů stojí při přepočtu na kus majlant.

Dalibor

v podstatě ano. A další zásek jsou ty „modernizace“ to je taky pomalu co série to originál. O motorové trakce nemluví, raděj.

Jan Jaroš

Určitě by nebylo od věci, kdyby AŽD přehodnotilo svoji cenovou politiku z pozice monopolního dodavatele a zřeklo se části zisku ve prospěch veřejného zájmu zvýšení bezpečnosti žel.dopravy v ČR a nabídlo MD férovou cenu.

Kubrt

Co je to férová cena?

jan

Však ažd prohlásilo, že radioblok by mohl stát 0,5 -1 mil na soupravu.. To mi příjde jako férová nabídka. Že tady někteří se mi zdá, stále sní o nějaké ETCS LC, které ani není. A které bude jistě zase násobně dražší.

Petr Šimral

Myslíte to zařízení, které vás zastaví až po minutí lichoběžníkové tabulky z obráceného směru jízdy?

dopravak

Jenomže radioblok opět není plnohodnotné zabezpečovací zařízení, je to jenom dokonalejší způsob pro komunikaci, aby se vlaky nerozjely proti sobě.

Dalibor

K tomu položím otázku, PROČ? nevidím důvod,proč byto jedna spokromá společnost měla dělat.

Modré zábradlí

Neseká se to po statisících nebo milionech kusů jako Baťa cvičky nebo Huawei mobily.

...

To se nasmějeme, až přijde první srážka s ETCS…

Kalina

Částka 10mld. za ETCS je nepochybně značná, ale v porovnání s přínosy i v porovnání s náklady na vybudování a provoz např. ejpovických tunelů, je akceptovatelná. Bezpečnost by měla mít vždy prioritu, proti úspoře pár minut času jízdy.

Haha

To s těmi Ejpovicemi myslíte vážně? To byla dodnes nejlepší investice cena/výkon, co se na železnici udělala, snad mimo Nového spojení. Jen ty efekty asi nevidíte a dost je likviduje rozpadající se 171.

Démon

Hele Mimoň 🙂

Dalibor

Bananáá

jan

Já si myslí, že ta cena je naprosto neuvěřitelná. A proto by měla být jasná střídmost s vyhazováním peněz za ETCS. Na vlaky které opravdu jezdí po koridoru. Nevěřím, že je to poslední verze ETCS, poslední investice. A že tady tato verze ETCS bude na věky. A podle mě starší stroje které mají ATO/AVV by zatím mohly klidně počkat. Možná i dožít s tímto systémem. Stačí napsat, vozidla provozované na tratích s avv, kde instalace na vozidle byla provedena do roku 2019 nepodléhají povinnosti instalace ETCS v roce 2025. Stačí vydat příkaz, že na to musí jezdit. Jedná se o… Číst vice »

dopravak

Až na to, že AVV není zabezpečovač…

jan

No.. on to řídí..

Ludva

Oficiálně to samozřejmě zabezpečovač není. Ale je to nadstavba současných zabezpečovačů se kterými tvoří celek, který se vyrovná ETCS, nebo je možná i dokonalejší. Zabrání ti třeba ETCS projet zastávku na kterou zapomeneš? AVV ano.

Y.K.

Definujte slovo oficiálně.

Nejhorší je, že lidi od dráhy pořád nepochopili, co to je vlakový zabezpečovač. AŽD jim vyklovalo do hlavy, jak je AVV na všechno a oni tomu věří, nic nového se neučí, jak to řeší ve světě se nezajímají. Abych byl přesný, nic proti AVV, je to vychytaná automatizace, ale není to ani malinko zabezpečovač.

Ludva

Já odpovídal na názor pana Jana. A mám stejný. Investovat takové miliony do každého vozidla a nahrazovat tím stávající například Mirel s AVV, které to vozidlo má, jsou vyhozené peníze a dostanu za ně vlastně méně než jsem měl. U těchto vozidel by čistě z bezpečnostního hlediska instalace ETCS klidně mohla počkat.

dopravak

AVV je v podstatě dokonalejší tempomat, ale rozhodně to není zabezpečovač. Naopak u nehody, kdy vjel vlak na Masaryčce do šturcu mohlo do jisté míry AVV. Fíra myslel, že ho má zapnuté, ale neměl. Bohužel si toho všiml pozdě a jenom se štěstím neprolítl s vlakem budovou. A právě těmhle nehodám zabraňuje ETCS. Srovnávat proto AVV s ETCS je naprosto zcestné, protože se jedná o jiné systémy.

jan

Jaké bylo jeho vysvětlení je jedna věc..

dopravak

Je celkem jedno kdo za to mohl a kdo nemohl. Pointa je v tom, že v nehodě AVV nezabránilo a ani zabránit nemohlo, protože se z principu nejedná o vlakový zabezpečovač.

jan

Pointa je taková, že by ho neměl vypínat. A pokud se vymlouval, že ho asi vypnul rukávem. Tak asi není nic jednoduššího než na vypínač dát za plastový kryt.. Jako poučení z nehody.

dopravak

Ani s krytem, ani bez krytu prostě AVV není zabezpečovač, tečka.

Vbb

Vždycky, když vylezu na 471, tak si zkouším představit, jak by to tím rukávem vypnul. Představuje se to dost těžko.
Navíc, vypnul to vědomě, protože pak se choval tak, jak se má chovat při vypnutém AVV a ne při zapnutém (ručně snižoval rychlost před Mas., neupřesňoval návěstní znaky).
Nicméně souhlasím s tím, že AVV není zabezpečovač.

jan

Tak pzb taky dokázal blbec vypnout. ETCS neřeší posuny… Atd.. A určitě lze taky vypnout. A myslím, že už česká „národní“ specifikace řeší jak zase projíždět k červené proti brzdnému modelu atd.. atd. Jde spíš o to, jestli to funguje nebo ne.

Y.K.

AVV není vlakový zabezpečovač. Je to automatizační nadstavba, což ETCS zase není. Je zajímavé, jak nikomu už nepříjde divné dát do stanice a na TZZ elektronické zabzař, které stojí opravdu hodně peněz a nežadoní nechat tam ještě pár desetiletí levnou mechaniku nebo nějaké hradlo. Něco bylo už 20 let jasné a před deadline se všichni hrozně diví a tváří překvapeně. Nicméně máslo na hlavě má i stát a SŽ, protože „národní implementační plán“ je jen věčně porušovaný cár papíru, tolerují se obrovská zpoždění zprovoznění infrastruktury a stanovení konečné minimální Baseline také přišlo dost pozdě. Takže dopravci se do nákupů mobilek… Číst vice »

jan

Takdo pendolína to koupili a bude se to tuším vyhazovat. A ještě to tam musí snad být 2*.. Tedy tak 30M

Y.K.

Pendolina mají z výroby PZB 90 Indusi, ETCS L2 a LS90 (a lidi ve spojitosti s LS90 už asi zapomněli, na vývoj kompezátorů, protože pendolino ruší nízkofrekvenční signály LS a tak dodnes vozí antirušičky). Co vše chtějí v ETCS osazovat nové a proč popravdě nevím, ale určitě to bude radikálně levnější než instalace na vozidla bez přípravy, vyžadující prototypovou zástavbu a její schvalování.

jan

No zlí jazykové říkají, že to funguje asi jako L0.

Tomas

nemohly by pockat. vyhody etcs jsou vazany na to, ze trat funguje vyhradne na etcs.

michany provoz situaci komplikuje, a etcs degraduje.

jan

Nevím. Co jsem slyšel, tak nejvíce etcs degradují jeho opatrné brzdné dráhy.. Kdy prý přemýšlí, že ho stejně zase nějak ohnou.. A bude se moct nějak pokračovat omezenou rychlostí..
Nevím co na provozu ETCS/LS zas tak komplikuje situaci, když to stejně detekují ty stejné obvody.

Y.K.

Brzdné dráhy jsou specifické pro každý typ. Nejhorší asi budou pro nákladní vlaky kde se počítá s malým brzdným procentem, jednotky naopak můžou mít velmi přesné křivky odpovídající výkonům.

Používání původních obvodů má tu nevýhodu, že jsou zbytečně dlouhé, stavěné na světelná návěstidla, mohly by být mnohem hustěji a zlepšit tak kapacitu dráhy.

jan

No.. Ale to by to stejně někdo musel překopat..

jan

V L2, pokud se nepletu. Pokud by to nebyl L2/L3 hybrid.

jan

A umístění českých návěstidel.. A bodů… Asi málo místa..

Petr Šimral

Vyšší podíl u prototypových zástaveb je krok správným směrem, bohužel přišel velice pozdě, tedy až po předchozích výzvách, kde toto nebylo umožněno.
A alokace 400 mil. Kč je směšně nízká a je celkově otázkou, kdo bude moci výzvu použít, když ti velcí již využili předchozí výzvy právě s tím, že velkou část nízkého podílu proti slibům (85%) dělají náklady na prototypové zástavby.

Jo, kdyby bylo umožněno z předchozích žádostí pro sérii zástaveb umožnit vyjmout prototyp a požádat o něj v této výzvě, to by byl jiný „fičák“.

XB-1

Tenhle pohled chápu, ale pokud budou prototypy vytrženy z celého projektu, v důsledku to může vést k tomu, že se tu veřejné peníze budou lít do prototypů pro pětikusové série, což je fakt „supr“ zpráva pro daňové poplatníky. Nikdo příčetný nebude financovat 85 % bez stropu, s tím je potřeba se začít pomalu smiřovat. Navíc problémem těch dosud realizovaných VZ bylo, že se do nich často nepřihlásil vůbec nikdo, bez ohledu na procenta. Směšné jsou tu tak maximálně ty původní představy a cenách a termínech. Taky není moc jasné, do jakých všech vozidel to tu kdo hodlá montovat. To není… Číst vice »

Radek

Ale pan ministr tvrdí, že je připravený na okamžité nvestice do bezpečnosti :-)))

Jan Jaroš

…pan multifunkční ministr toho tvrdí.!!….tedy spíše chrlí slova v kadenci kulometu. Např. okamžitá realizace zjednodušeného ETCS na D3, která není dosud vyvinuta a radioblok je z legislativních důvodů nepoužitelný….???? Prostě: ….slibem uchlácholit voliče až do zapomnění.

jan

Tak otázka, kdo mu jak na tom ministerstvu co předhazuje..

J.K.

No furt to není tak důležité jako zlevnit lístek studentům a důchodcům…