Nákladní doprava Železnice Železniční průmysl Zprávy

Firma CZ LOKO předala ČD Cargu první tuzemskou lokomotivu se zabudovaným ETCS

EffiShunter 1000 s označením 744.110 je první českou lokomotivou s ETCS přímo z výroby. Autor: Michal Roh
EffiShunter 1000 s označením 744.110 je první českou lokomotivou s ETCS přímo z výroby. Autor: Michal Roh

EffiShunter 1000 z produkce společnosti CZ LOKO se stal vůbec první u nás vyrobenou lokomotivou vybavenou evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Jezdit bude v barvách společnosti ČD Cargo, která si první z pěti objednaných vozidel převzala dnes v Břeclavi. Zbylé budou následovat ještě do konce roku. CZ LOKO to dnes oznámilo v tiskové zprávě.

Jde o první tuzemské lokomotivy vybavené systémem ETCS již přímo z výroby. Dosud se vyráběly pouze s takzvanou přípravou. Vybavení systémem ETCS bude během příštích několika let nutnou podmínkou pro provoz všech vlaků na hlavních tratích.

„Bez špičkového produktu by se o nás nikdo nezajímal. Bylo to nákladné strategické rozhodnutí, protože vývoj vlastní lokomotivy, včetně instalace ETCS, není levný. Nyní se nám to ale vrací v podobě zájmu mnoha dalších železničních dopravců v Evropě i mimo ní,“ uvedl předseda představenstva CZ LOKO Josef Bárta.

EffiShunter 1000 má označení 744. První stroj má být nasazen na manipulační vlaky na Břeclavsku, do konce roku má mít firma pět strojů této řady. „Jsem rád, že novou lokomotivu budeme zkoušet zde na Brněnsku a věřím, že nové stroje budou, podobně jako ostatní z CZ LOKO, spolehlivě sloužit a přepravovat zboží našich zákazníků,“ řekl Zdeněk Škvařil, člen představenstva ČD Cargo zodpovědný za úsek provozu.

Čtyřnápravová lokomotiva bude určena pro posunovací a traťovou službu. Lokomotivu je možné provozovat ve vícenásobném řízení (i se 742.71x a 753.7), je vybavena elektrodynamickou brzdou, protismykovým zařízením a skluzovou ochranou. Vyvýšená kabina zajišťuje dobré rozhledové poměry, které jsou podpořeny i kamerovým systémem s pohledem mezi nárazníky a na pojížděnou trať. Smlouva umožňuje uplatnit opci na dalších 5 lokomotiv. 16,4 metrů dlouhá lokomotiva má výkon 895 kW, je poháněna motorem CAT C32, může dosáhnout rychlosti 100 km/h.

Jde o jednu ze součástí velké modernizace lokomotivního vozového parku ČD Cargo. Kromě nákupu nových vícesystémových elektrických lokomotiv Siemens Vectron a Bombardier Traxx firma současně uzavřela rámcovou smlouvu na modernizaci až 50 lokomotiv řady 742 a jejich vybavení systémem ETCS. Od CZ LOKO koupí navíc ČD Cargo čtyři lokomotivy EffiLiner 1600 přezdívané bizon.

Poptávku po EffiShunterech 1000, které firma považuje za svou „vlajkovou loď“, si Bárta pochvaluje. Výrobce nový kontrakt uzavřel nedávno se společností Ferrovie Nord Milano, která plánuje stroje nasadit na traťovou službu v Lombardii a Piemontu. I u nich se počítá s instalací ETCS. Stejná lokmotiva s ETCS bude sloužit i společnosti Luka Koper ve slovinském námořním přístavu Koper.

Dokončeny byly také dodávky dvou lokomotiv pro italské společnosti Rail Traction Company a dalších dvou pro TPER, respektive jejího nákladního dopravce Dinazzano Po. Ten zároveň projevil zájem o třetí. Společnost Mercitalia Shunting & Terminal, která již provozuje pět lokomotiv EffiShunter 1000 si objednala dalších pět těchto strojů. Nově vyjedou v barvách státního nákladního dopravce Mercitalia Rail, který je využije při traťové službě napříč Apeninským poloostrovem. Jen v Itálii tak bude do konce roku 2020 v provozu nejméně 17 lokomotiv EffiShunter 1000. Spolu s dalšími zakázkami to firmě podle jejího vyjádření minimálně do roku 2023 zajišťuje každoroční tržby přes 2,5 miliardy korun.

„I s ohledem na zkušenosti z předchozího cyklu ekonomické recese věříme, že ani ta očekávaná na tom nic nezmění. V tom je železniční průmysl trochu jiný než třeba automobilový,“ uvedl Bárta, který je většinovým vlastníkem firmy.

Společnost CZ LOKO ještě na přelomu tisíciletí hlavně opravovala a modernizovala starší lokomotivy. Dnes ale už 80 procent produkce zajišťuje výroba nových řad, které firma sama vyvinula. Export tvoří přes 60 procent tržeb; míří do 18 zemí.

Slavnostní předání stroje EffiShunter 1000 s označením 744.110 společnosti ČD Cargo v Břeclavi. Autor: Michal Roh
Slavnostní předání stroje EffiShunter 1000 s označením 744.110 společnosti ČD Cargo v Břeclavi. Autor: Michal Roh

Dosavadní zájem o EffiShunter 1000
5 Česko
ČD Cargo
5 Slovinsko
4 SŽ-Tovorni promet (státní dopravce)
1 Luka Koper
17 Itálie
5 Mercitalia Shunting & Terminal (obsluha logistických center v Miláně, Ravenně a Livornu)
5 Mercitalia Rail, státní nákladní dopravce (traťová služba napříč zemí)
3 Dinazzano PO (dceřiná společnost TPER) – regiony Emilia-Romagna, Ligurie a Toskánsko
2 Ferrovie Nord Milano – traťová služba v Lombardii a Piemontu
2 Rail Traction Company – nákladní vlaky v okolí Verony

Pramen: CZ LOKO

36
Diskuze

avatar
9 Komentáře
27 Reakce na komentáře
20 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
23 Autoři komentářů
Y.K.Jiří KocurekOldaVbbPetr Tříska Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jen takový drobný dotaz, to ETCS je tam L1, L2, nebo rovnou L3?

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

Měla by tam být Level 0/1/2/NTC.
L3 nehrozí ještě hodně dlouho.

Vbb
Host
Vbb

„EffiShunter 1000 z produkce společnosti CZ LOKO se stal vůbec první u nás vyrobenou lokomotivou vybavenou evropským zabezpečovacím systémem ETCS“
To samozřejmě není pravda.
Vůbec první u nás vyrobenou lokomotivou vybavenou evropským zabezpečovacím systémem ETCS byla 362.166. 🙂

Vbb
Host
Vbb

Vlastně ne, první takovou byla 124.601 🙂 🙂

Jan Sůra
Admin

To je nově vyrobená lokomotiva?

Vbb
Host
Vbb

Když to vezmu obráceně – v té větě se nepíše, že byla „nově dodaná a hned s ETCS“. Jen že to je první u nás vyrobená lokomotiva, co má ETCS.
Je 362.166 či 124.601 vyrobená u nás? Je. Má ETCS? Má. 🙂
Jo a „úplně prvním nově vyrobeným vozidlem, dodaným i s ETCS“ byly 471.042 + 971.042. Pravda, nejsou to „lokomotivy“ (naštěstí 🙂 ).

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Na těch dvou bylo ETCS přímo z výroby? To by v DPMB mohli hodit ETCS na Caroline (no co, u Mendláku je propojka se železnicí) a budou mít celosvětové prvenství.
A nebo v Práglu na Lachtana − podívejte, jak moderní vlaky máme! Se šesti 010 …

Y.K.
Host
Y.K.

To musíme pogratulovat firmě Škoda Plzeň, která v období převratu skvěle odhadla potřeby české železnice za 30 let. Též dokázaly na lokomotivu osadit systém, o němž západní státy teprve hovořily a neměly připraveny ještě žádné specifikace. 🙂

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

CZ loko přeji hodně štěstí a aby se jim i do budoucna dařilo.

Filias
Host
Filias

Mám laický dotaz. Proč je vývoj lokomotivy s ECTS tak nákladný? To neexistuje nějaký výrobce co to vyrábí na klíč a ve velkém a výrobci lokomotiv to tam jen namontují? To si to musí všichni vymýšlet sami?

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…a japa si to „jen namontování“ představujete? Ono to musí mít vazbu na řídicí systém a na brzdu, musí se to schválit,…

Jiří 2
Host
Jiří 2

A právě ta vazba a především to schvalování jsou asi dvě nejdražší položky toho celého…

Radek
Host
Radek

A ještě k tomu se průběžně „vylepšuje“ specifikace ETCS.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Když jsem si ty materiály od DB Netz kdysi četl, tak snad chtěli posílat šifrovací klíče mailem. Což by nevadilo, kdyby šel mailem pouze veřejný klíč. Jenže ty klíče byly tehdy symetrické. Už tuhle díru (a tahle je velikosti Macochy) zadělali?

Y.K.
Host
Y.K.

Mailem se dají poslat i zašifrované a zaheslované soubory, nemusí to být hned v plaintextu.

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

Těším se na den, kdy to budou mít i s tím ETCS pod papírem 🙂

noerf
Host
noerf

Pardon lokomotivy řady 380 od Škody nemají ETCS?

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

Nemají.

hoholu
Host
hoholu

Ten pocit kdyz nejdrazsi lokomotiva sveta nema ani ETCS

Paja
Host
Paja

Ten pocit když někdo chce působit světácky a mele nesmysly …

Sailor
Host
Sailor

380 pro ČD ne, ETCS mají jen 381 pro ŽSR.

bohyn
Host
bohyn

Takže to není první vyrobená lokomotiva u nás s ETCS.

IGCT
Host
IGCT

Hezká mašinka, snad si jich ČDC pořídí víc 😊

Kuba
Host
Kuba

To je překopávka 742, nebo komplet novostavba?

Kubrt
Host
Kubrt

Novostavba.

Martin V.
Host
Martin V.

A opravdu už 80 % výroby tvoří novostavby? Já je mám pořád zaškatulkované jako specialisty na velké rekonstrukce starých lokomotiv z ČKD. Poslední dobou navíc tahali širokorozchodné stroje z východu, pak belgičanky ze západu. Zakázky pro ČDC (5 novostaveb + 50 rekonstrukcí) taky nevypadají na 80 % novostaveb.

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…ale nezapomínejte třeba na nové MUVky a spol.

Kubrt
Host
Kubrt

Já tomu sdělení rozumím tak, že 80% tržeb pochází z produkce strojů s novým výrobním číslem (lhostejno zda na bázi rámu 742/750 nebo na rámu nově svařeném) a 20% z „tradičního žoskového“ opravárenství – tedy že do dílny je přistavena loko 754 a odjede loko 754, maximálně s nějakým tuningem. Před časem CZ loko prezentovalo výrobu tisícího vozidla – takže nutně tam započítavají nejen skutečné novostavby (744, MUVky, dvounápravové posunky), ale i stroje na rámech starších – bizony, čmeláky (i početné 1520 v Pobaltí a bělorusku), katrovce…

Martin V.
Host
Martin V.

Aha, no tahle interpretace vypadá reálně a není v rozporu s moji představou. 🙂 Pokud tedy celý svůj výrobní program Effi_X berou jako novostavby, tak tomu věřím. Asi už ztrácím schopnost číst mezi řádky.

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

Pokud se nepletu, tak komplet novostavba. Překopávky 742 dělají pro ČDC taky, říkají tomu EffiShunter 1000-M. https://zdopravy.cz/cd-cargo-prevzalo-prvniho-modernizovaneho-kocoura-etcs-ziska-pozdeji-32240/

Martin V.
Host
Martin V.

Já to odhaduju podle toho, jestli je mi podvozek něčím povědomý. No a u bizonů mi povědomý je, ale tady ty flexicoils si na ničem starém nevybavuju. Jejich web zrovna nezdůrazňuje, co je fungl nové a co překopávka. 🙂 To se člověk musí dovtípit.

Olda
Host
Olda

742.71 má původní rám z původní 742, podvozky i trakční motory. Zbytek je novostavba.

Kubrt
Host
Kubrt

Pěkné. Tušíte někdo, kde bude v provozu?

Nekdo
Host
Nekdo

z clanku: „První stroj má být nasazen na manipulační vlaky na Břeclavsku, „

Zdeněk
Host
Zdeněk

Si to přečtěte ve článku.

Kubrt
Host
Kubrt

Když jsem článek četl, tak to tam nebylo. každopádně dekuju za lidsky hřejivou odpověď.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll