Firma CZ LOKO předala ČD Cargu první tuzemskou lokomotivu se zabudovaným ETCS

EffiShunter 1000 s označením 744.110 je první českou lokomotivou s ETCS přímo z výroby. Autor: Michal RohEffiShunter 1000 s označením 744.110 je první českou lokomotivou s ETCS přímo z výroby. Autor: Michal Roh

EffiShunter 1000 z produkce společnosti CZ LOKO se stal vůbec první u nás vyrobenou lokomotivou vybavenou evropským zabezpečovacím systémem ETCS.

EffiShunter 1000 z produkce společnosti CZ LOKO se stal vůbec první u nás vyrobenou lokomotivou vybavenou evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Jezdit bude v barvách společnosti ČD Cargo, která si první z pěti objednaných vozidel převzala dnes v Břeclavi. Zbylé budou následovat ještě do konce roku. CZ LOKO to dnes oznámilo v tiskové zprávě.

Jde o první tuzemské lokomotivy vybavené systémem ETCS již přímo z výroby. Dosud se vyráběly pouze s takzvanou přípravou. Vybavení systémem ETCS bude během příštích několika let nutnou podmínkou pro provoz všech vlaků na hlavních tratích.

„Bez špičkového produktu by se o nás nikdo nezajímal. Bylo to nákladné strategické rozhodnutí, protože vývoj vlastní lokomotivy, včetně instalace ETCS, není levný. Nyní se nám to ale vrací v podobě zájmu mnoha dalších železničních dopravců v Evropě i mimo ní,“ uvedl předseda představenstva CZ LOKO Josef Bárta.

EffiShunter 1000 má označení 744. První stroj má být nasazen na manipulační vlaky na Břeclavsku, do konce roku má mít firma pět strojů této řady. „Jsem rád, že novou lokomotivu budeme zkoušet zde na Brněnsku a věřím, že nové stroje budou, podobně jako ostatní z CZ LOKO, spolehlivě sloužit a přepravovat zboží našich zákazníků,“ řekl Zdeněk Škvařil, člen představenstva ČD Cargo zodpovědný za úsek provozu.

Čtyřnápravová lokomotiva bude určena pro posunovací a traťovou službu. Lokomotivu je možné provozovat ve vícenásobném řízení (i se 742.71x a 753.7), je vybavena elektrodynamickou brzdou, protismykovým zařízením a skluzovou ochranou. Vyvýšená kabina zajišťuje dobré rozhledové poměry, které jsou podpořeny i kamerovým systémem s pohledem mezi nárazníky a na pojížděnou trať. Smlouva umožňuje uplatnit opci na dalších 5 lokomotiv. 16,4 metrů dlouhá lokomotiva má výkon 895 kW, je poháněna motorem CAT C32, může dosáhnout rychlosti 100 km/h.

Jde o jednu ze součástí velké modernizace lokomotivního vozového parku ČD Cargo. Kromě nákupu nových vícesystémových elektrických lokomotiv Siemens Vectron a Bombardier Traxx firma současně uzavřela rámcovou smlouvu na modernizaci až 50 lokomotiv řady 742 a jejich vybavení systémem ETCS. Od CZ LOKO koupí navíc ČD Cargo čtyři lokomotivy EffiLiner 1600 přezdívané bizon.

Poptávku po EffiShunterech 1000, které firma považuje za svou „vlajkovou loď“, si Bárta pochvaluje. Výrobce nový kontrakt uzavřel nedávno se společností Ferrovie Nord Milano, která plánuje stroje nasadit na traťovou službu v Lombardii a Piemontu. I u nich se počítá s instalací ETCS. Stejná lokmotiva s ETCS bude sloužit i společnosti Luka Koper ve slovinském námořním přístavu Koper.

Dokončeny byly také dodávky dvou lokomotiv pro italské společnosti Rail Traction Company a dalších dvou pro TPER, respektive jejího nákladního dopravce Dinazzano Po. Ten zároveň projevil zájem o třetí. Společnost Mercitalia Shunting & Terminal, která již provozuje pět lokomotiv EffiShunter 1000 si objednala dalších pět těchto strojů. Nově vyjedou v barvách státního nákladního dopravce Mercitalia Rail, který je využije při traťové službě napříč Apeninským poloostrovem. Jen v Itálii tak bude do konce roku 2020 v provozu nejméně 17 lokomotiv EffiShunter 1000. Spolu s dalšími zakázkami to firmě podle jejího vyjádření minimálně do roku 2023 zajišťuje každoroční tržby přes 2,5 miliardy korun.

„I s ohledem na zkušenosti z předchozího cyklu ekonomické recese věříme, že ani ta očekávaná na tom nic nezmění. V tom je železniční průmysl trochu jiný než třeba automobilový,“ uvedl Bárta, který je většinovým vlastníkem firmy.

Společnost CZ LOKO ještě na přelomu tisíciletí hlavně opravovala a modernizovala starší lokomotivy. Dnes ale už 80 procent produkce zajišťuje výroba nových řad, které firma sama vyvinula. Export tvoří přes 60 procent tržeb; míří do 18 zemí.

Slavnostní předání stroje EffiShunter 1000 s označením 744.110 společnosti ČD Cargo v Břeclavi. Autor: Michal Roh

Slavnostní předání stroje EffiShunter 1000 s označením 744.110 společnosti ČD Cargo v Břeclavi. Autor: Michal Roh

Dosavadní zájem o EffiShunter 1000
5 Česko
ČD Cargo
5 Slovinsko
4 SŽ-Tovorni promet (státní dopravce)
1 Luka Koper
17 Itálie
5 Mercitalia Shunting & Terminal (obsluha logistických center v Miláně, Ravenně a Livornu)
5 Mercitalia Rail, státní nákladní dopravce (traťová služba napříč zemí)
3 Dinazzano PO (dceřiná společnost TPER) – regiony Emilia-Romagna, Ligurie a Toskánsko
2 Ferrovie Nord Milano – traťová služba v Lombardii a Piemontu
2 Rail Traction Company – nákladní vlaky v okolí Verony

Pramen: CZ LOKO

Tagy ČD Cargo CZ Loko EffiShunter 1000 Top
36 komentářů