Dopravci Železnice Železniční průmysl

Na tuzemské koleje vyjela první stejnosměrná lokomotiva původní československé výroby s ETCS

Lokomotiva řady 163 společnosti ČD Cargo po montáži ETCS. Foto: ČMŽO - elektronika
Lokomotiva řady 163 společnosti ČD Cargo po montáži ETCS. Foto: ČMŽO - elektronika

Na tuzemské koleje vyjela poprvé první stejnosměrná elektrická lokomotiva původní československé výroby (výrobce Škoda, rok 1985) vybavená funkční palubní částí evropského zabezpečovacího zařízení ETCS (European Train Control System).

Šlo konkrétně o lokomotivu číslo 163.022-7 společnosti ČD Cargo. Jde o modernizaci, kterou provádí sdružení ČD – Telematika (vedoucí člen konsorcia, zástupce dodavatele ETCS v segmentu retrofittů pro ČR) a AŽD Praha (člen konsorcia, dodavatel národního vlakového zabezpečovače) ve spolupráci se společností ČMŽO – elektronika. (zástavba technologií na vozidla).

Instalace ETCS a dalších souvisejících systémů se uskutečnila v dílnách ČMŽO – elektronika v Hranicích. S časovým odstupem několika týdnů byly zahájeny práce i na dalším prototypu zástavby ETCS do lokomotivy 363 075-3 stejného dopravce.

Pro dodržení funkční podmínky dosazení ETCS od Alstomu musela být instalována tzv. černá skříňka JRU (Juridical Recording Unit). „Dále byl vyměněn stávající národní vlakový zabezpečovač typu LS, elektronický rychloměr a zároveň bylo nutné přikročit i k dispozičním úpravám vlastního vozidla k vyšetření místa pro dosazení systému ETCS,“ popisuje úpravy lokomotivy jednatel ČMŽO Richard Olle. V neposlední řadě bylo zapotřebí nasadit opatření k eliminaci některých nepříznivých jevů (typicky EMC), protože vozidla byla vyrobena v době, kdy neexistovaly požadavky dané současnými technickými předpisy, s jejichž dodržením dnes kalkulují výrobci zařízení (nejen) zabezpečovací techniky.

Tato technická omezení a doporučení byla během projektu ve spolupráci se zúčastněnými výrobci použitých komponent zohledněna zejména při tvorbě konstrukčního a elektro projektu, pří výrobě všech úchytů včetně pevnostních výpočtů a také při samotné montáži. Například zobrazovací a ovládací prvky všech nově instalovaných komponent musely být zapracovány do stávajícího pultu strojvedoucího s minimální možností změny ergonomie celého pultu.

Lokomotiva 163 022-7 je nyní provozována ve zkušebním provozu, jehož podmínky stanovil dne 12. března 2020 Drážní úřad. Účelem tohoto zkušebního provozu je ověřit funkčnost nově instalovaných komponent v rámci celé lokomotivy. Žádosti o provoz této lokomotivy byly dále podány na drážní úřady na Slovensku a v Polsku, aby lokomotiva i po uskutečněné zástavbě mohla být provozována ve všech třech uvedených státech.

Během ověřovacího provozu budou v první etapě provozovatelem detekovány a identifikovány případné chyby návrhu konstrukce či instalace nebo nepředpokládané chyby způsobené nepříznivými vnějšími vlivy. Zároveň je v rámci první etapy plánováno sledování případného porušení podmínek použití ve vztahu k bezpečnosti a samozřejmě také ověření provozních a aplikačních podmínek instalace a dispozic pro údržbu.

Plánovaná druhá etapa zahrnuje ověřování vlastní funkčnosti samotného systému ETCS od stacionárních zkoušek, přes zkoušky využívající infrastrukturu a vybavení zkušebního okruhu v Cerhenicích, který je součástí Zkušebního centra Velim Výzkumného Ústavu Železničního.

Po druhé etapě by měla lokomotiva získat omezené certifikáty o přezkoušení subsystému příslušnou notifikovanou osobou. Ve třetí etapě nastane takzvaný test kompatibility, poté už budou jízdy pod plným dohledem ETCS na infrastruktuře vybavené traťovou částí ETCS a bude sloužit k ověření parametrů RAMS zahrnující integraci systému ETCS a národního systému, nároky na spolehlivost, funkčnost a bezpečnost. Poté by měla lokomotiva získat už certifikáty pro provoz.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Karel
Host
Karel

Eso?

Josef Kuboš
Host
Josef Kuboš

Jen se zeptám
Plánuje se to na všechny lokomotivy co zde budou jezdit.. Ale jak to udělají třeba dhv lužna popř třeba saxi co má prasátko (u Lužné brejlovci bardotka atd). Upřímně narvat tam věc za 10 Mega je blbost. Takže…???

Vbb
Host
Vbb

Až bude výhradní provoz ETCS na trati do Lužné, tak vy už tu, tatínku, nebudete…

Ondra L.
Host
Ondra L.

Je mozne zarizeni ETSC instalovane v jedne lokomotive po jejim pripadnem odstaveni „vytezit“ do jine? I do jine rady?

Vbb
Host
Vbb

Co si představujete pod „odstavením“? Čekání na opravu nebo na sešrotování?
V prvním případě je odpověď „ne“, be druhém „ano“.

Honza D.
Host
Honza D.

Dá se očekávat, že se s vývojem elektroniky budou zmenšovat zástavbové rozměry bedny jménem ETCS? Potom by se nemusely tak moc upravovat strojovny které na to z výroby nejsou připraveny. Nemyslím teď až tak na CZ lokomotivy jako spíš Taurusy, starší Bombardiery aj.

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

Významné zmenšení se očekávat nedá, je to zabezpečovací zařízení.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

No právě. v ČR je u žel. přejezdu potřeba domek někdy celý kontejner. Švýcarům na totéž stačí budka velikosti domovního rozvaděče. Mají jiné normy a tím je to navždycky dané.

Leinad
Host
Leinad

Podle některých normotvůrců je bezpečné umístit domek do rozhledoveho trojúhelníku.

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

Při traťové rychlosti větší jak 100 km/h je opravdu rozhledový trojúhelník velmi důležitý … než se rozhlédnete, tak je vlak už pryč …

Xapadlo
Host
Xapadlo

nevíte někdo, kolik osazení ETCS do takto staré mašiny stojí? Zrovna se říkám, že 35 let staré eso řady 163 osazením ETCS zhodnotí minimálně o desítky procent 🙂

noerf
Host
noerf

Xapadlo: Řádově 9 – 13 milionů na lokomotivu, ale dodavatelem ETCS byla ČD Telematika a ta zpravidla nebývá nejlevnější (viz. wifi ve vagonech). Na druhou stranu lze získat dotaci až do výše 85 % nákladů.

Vbb
Host
Vbb

Dotaci lze získat na 85% UZNATELNÝCH nákladů. Takže pozlacení kohoutku v hygienickém koutku ani dosazení automatu na slavičí jazýčky, byť provedené v rámci instalace ETCS, proplacené fakt nebude 🙂 .

Dušan
Host
Dušan

Ta dotace je mimo těch Vašich 85% limitovaná i částkou max. 250 000 EUR na jedno vozidlo, což je nějakých bratru 6-7 mil. Kč na vozidlo a cena zástavby jednoho vozidla se pohybuje +/- v limitech, které uvedl noerf, čili v reálu to celkové „dotační procento“ bude pravděpodobně mnohem menší – to jen poznámka na okraj, aby to nevypadalo, že je to nějakej super unijní „prachy-chci-nejlíp-zadarmo-doják“:–)))

Vbb
Host
Vbb

Koukám, že tu hodně lidí nežere maso 🙂 .
Tak si místo „pozlaceného kohoutku“ představte jednoduchý rám z jeklů, za který si ale dodavatel naúčtuje 50 tisíc. Doufám, že teď už chápete, co mám na mysli.

KarelF
Host
KarelF

Jenže problém je to, že když to svařím já tak to přijde na 3-4000 i s prací. Jenže abych to dal do lokomotivy tak potřebuji udělat na ten rám shodu a další zkoušky takže v důsledku je těch 50000 Kč levných A když už to má všechny potřebné papíry, že se to smí do lokomotivy namontovat tak stejně to za další peníze musíte nechat jako celke ozkoušet v Velimi. Takže elektroniku bych viděl 30% z celkové ceny včetně výdělku výrobce, 30% všechny udělátka kolem včetně výdělku čdt a zbytek 40% platby všem testerům a dávačům razítek.

KarelF
Host
KarelF

To nepočítám to, že ten kdo to nakreslí je schváleným kresličem pro drážní vozidla rozuměj konstruktér – projektant. a další a další takže minimálně 50% požere z ceny to, že se chce, aby to dělal někdo k do tomu rozumí (doufejme) a to holt cenu prodraží.

Pečlivý pozorovatel
Host
Pečlivý pozorovatel

Jen pro tvoji informací lok. ř 163 není eso.

kakov
Host
kakov

budeš se divit, ale mnohde se na netu pershing tak označuje, i když to eso opravdu není

Martin V.
Host
Martin V.

Dokážete někdo odhadnout, kdy se lokomotiva, co právě vyjela, dopracuje až k poslední větě článku: „Poté by měla lokomotiva získat už certifikáty pro provoz.“?

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

Takže jestli to chápu dobře, tak teď je první etapa, kdy je ETCS vypnutý, tj. jako kdyby tam nebylo. Jak dlouho bude trvat, než začne druhá etapa a to ETCS se zapne??

Oldřich Nový
Host
Oldřich Nový

Ano lokomotiva odjela s vypnutým ETCS jelikož ten se bude teprve schvalovat-např.musí absolvovat testy kompatibility pro ETCS

Hajnej
Host
Hajnej

Malá terminologická: retrofit se píše s jedním „t“.

Bart
Host
Bart

„první stejnosměrná lokomotiva původní československé výroby s ETCS“… A co taková 151 008? + vícesystémové ZSSK 350, 362 166?

Ondra
Host
Ondra

151 vznikla modernizací původních lokomotiv řady 150 – tudíž to není „původní výroba“ ale „modernizace“ :))

Vbb
Host
Vbb

Ale ta 150 100% splňuje kritérium „původní čs. výroby“ 😉 .

michal
Host
michal

A co taková 124 na VÚŽ, v té je také ETCS, nebo se tam snad zkoušelo.

Vašek
Host
Vašek

A co třeba 362.166? Ta už má zkušebně ECTS taky pěkně dlouho 😀

Operator
Host
Operator

A 9 lokomotív rady 350 zssk pôvodnej československej výroby (výrobca škoda plzeň), ktoré už majú ETCS zopár rokov sa nepočítajú?

Jarek
Host
Jarek

🙂 dobrý postřeh…

Jan Sůra
Admin

Počítají, jen mi vypadlo slovo stejnosměrná.

Vbb
Host
Vbb

„První stejnosměrná lokomotiva původní československé výroby s ETCS“ byla a navždy zůstane 124.601.
Druhou pak 151.008.
Tahle je tedy až třetí 🙂 .

Můžete z toho vybruslit doplněním „První stejnosměrná lokomotiva původní československé výroby s ETCS určeným pro komerční provoz“ 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mno teď babo raď. Je a nebo není VÚŽ komerční firma? Berou spousty komerčních zakázek.

Vbb
Host
Vbb

Komerční provoz ETCS nemá nic společného s tím, jestli majitel lokomotivy je komerční cargo dopravce nebo výzkumná organizace.
KP ETCS je zaužívaný pojem pro stav, kdy je ETCS provozováno na běžných vlacích za účelem jejich standardního zabezpečení.
Kdyby si třeba RJ 🙂 pronajal 124.601 na vozbu svých vlaků a bylo při tom ETCS standardně využíváno, jednalo by se o komerční provoz ETCS. Naopak, kdyby MTR jezdil svým Traxxem (a klidně na svých komečních vlacích) za účelem provozních zkoušek ETCS, a třeba i za úplatu od SŽ(DC), o komerční provoz by se nejednalo.

Zirecek
Host
Zirecek

Lokomotivy 350 mají jinou úroveň ETCS.

Vbb
Host
Vbb

A v nadpisu či textu článku je úroveň někde zmiňována?

Míla
Host
Míla

Proč byla zvolena řada 163 a ne 363.5 z důvodu konverze české sítě?

Jan Sůra
Admin

Na ní se pracuje také…jen 163 byla první

Elb
Host
Elb

To že se někdy v příštím století přepne trolej na střídavinu znamená, že se už teď nemá počítat se stejnosměrnými loko?

Leinad
Host
Leinad

Nejsem přesvědčen, že je potřeba ETCS montovat do starých lokomotiv. (Ani vícesystémovych).
Proč nemít smíšený provoz s tím, že všechna nově pořizovaná vozidla to musí mít? A na trať bez klacků holt budu čekat až na Štědrý den (abych po ní jel sám)

Dominik
Host
Dominik

Zajímalo by mě, za co byl vyměněn LS, jen doufám, že ne za Mirel.

Apollo17
Host
Apollo17

Druhá možnost je LS6,což je ještě horší.

Kkarel
Host
Kkarel

Nic horšího než mirel neexistuje.

kakov
Host
kakov

v čem je prosím mirel špatný? děkuji

Martin11
Host
Martin11

Mirel měl hlídat strojvedoucího ale je přesně naopak 😀😀

Martin11
Host
Martin11

Je to naopak sorry

Kkarel
Host
Kkarel

Až budete jezdit větší část směny proti stůj a nebo mezikruží tak vám z toho hrábne.
Vyžaduje pozornost i na výstrahu, svévolně i na volno,nemluvě o tom, že se plazíte celé stanice 40 protože vás to více nepustí. Mirel nehlídá fíru, ale fíra mirel aby mu nestřelil.

Mandy
Host
Mandy

Poslední verze Mirelu je ale pohodová. Na rozdíl od LS 90 ale musíš být opravdu ve střehu. A to je ten účel.

Apollo17
Host
Apollo17

Přesně tak Mirel využívá co nejvíc stávající systém tzv.“českého vlakového zabezpečovače“.Protože ten zabezpečuje jen to,že strojvedoucí je při smyslech v takové míře,že dokáže zmáčknout a pustit tlačítko.
Jinak jako ukazovátko co je na příštím návěstidle je to dobrý.

Leinad
Host
Leinad

Účel je dávat pozor na trať, návěsti,… ne na zabezpečovačku.

Zabezpečovačka má zareagovat když fíra chce udělat něco nebezpečného (projet stůj) ne když jede proti stůj v oddíle delším než 1km.
A pak spíše vina SŽDC než Mirrela – opakovač na desce má ukazovat skutečnou návěst (opakovací výstraha, rychlost xx) ne výmysly (stůj, rychlost 40). A opisování návěsti firou bezpečnost nemusí zvýšit.

Vbb
Host
Vbb

Když systém LS vznikal, tak se do odbočky víc než 40 jezdilo asi tak v sedmi a půl případech v celém Československu. A „míchaná vajíčka“ existovala v podstatě jen v předpise D1. Takže v té době byla víceméně jediná nejednoznačnost žlutý kód – výstraha nebo očekávej 40.

Dominik
Host
Dominik

Plus při posunu, při rychlosti nad 20 km/h vyžaduje potvrzování bělosti.

asdfg
Host
asdfg

To mě osobně nepřijde jako špatný nápad v rámci bezpečnosti. Pak je tu prostě varianta jezdit při posunu do 20, stejně je to jízda podle rozhledu, tak nikdo nemůže prskat 😛 (pokud s tím má někdo problém)

Elb
Host
Elb

Lokomotivu co vyžaduje rasovou čistotu jsem ještě neviděl.

Dominik
Host
Dominik

Upsal jsem se dobře, ale zde to stejně neopravím.

KarelF
Host
KarelF

Tak to zrovna za nešťastné označil hlavně při posunu strojvedoucí Andy v videu z posunu v přístavu Mělník.

Bobák2003
Host
Bobák2003

Omyl,výše uvedený LS06🤯…..

Oldřich Nový
Host
Oldřich Nový

přesně tak, je tam LS06

Ess
Host
Ess

Dodavatel národního VZ je AŽD, takže …

Vbb
Host
Vbb

… takže na většině nových vozidel je Mirel.

Apollo17
Host
Apollo17

Protože Mirel je schválen v okolních zemích,VZ od Ažd né.