Boj o vodu na nádražích. SŽ představila automaty, Zelení protestují, senioři tápou

První automat na filtrovanou kohoutkovou vodu. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní automat na filtrovanou kohoutkovou vodu. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Na celkem 12 větších nádražích se postupně objeví automaty na filtrovanou vodu. Vyžadují aplikaci, pítka jsou dle SŽ nehygienická.

Na pražském hlavním nádraží se ve středu spustil první automat na filtrovanou kohoutkovou vodu. Postupně jich bude v rámci pilotního programu instalováno dvanáct. Podle ředitele Správy železnic Jiřího Svobody je to důležitý krok v boji proti PET lahvím na nádražích.

Automaty na nádražích umožňují bezplatné načepování půl litru neperlivé vody zdarma do vlastní lahve. Cestující se však musí zaregistrovat v aplikaci Lokni, kterou provozuje stejnojmenný start-up. Bez aplikace musí zájemce zaplatit šest korun platební kartou.

Právě nutnost stažení aplikace, registrace a případně i zaplacení kritizují aktivisté ze Strany zelených. Ti dlouhodobě horují za vybudování systému běžných pítek, která byla na železnici běžná už v dobách Rakouska-Uherska.

Protesty proti automatům na pitnou vodu. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýZelení předávají petici za pítka na nádražích.

Na slavnostním představení automatu aktivisté předali řediteli SŽ Jiřímu Svobodovi petici za pítka, kterou podle nich podepsalo na tisíc lidí. Zároveň zahrnuli Svobodu otázkami na smysluplnost projektu.

Je to váš názor, já vám ho neberu. Děkuji za petici,“ reagoval Svoboda.

„Sám vím, co znamenaly pítka, co znamená jejich údržba. Vím, co to obnáší v zimě, jak zamrzají a podobně. Řešili jsme, zda to přenechat komerční firmě, ale při pohledu na ceny balené vody tady si myslím, že jsme se rozhodli správně.“

Svoboda dodal, že PET lahve se válí po vlacích i nádražích, a proto chce vyzkoušet tuto cestu a budou ho zajímat počty zájemců. „Na jaře to chceme vyhodnotit, v automatech funguje i vzdálená diagnostika. ESG bude brzy povinností, chceme udělat maximum, aby se nám tu neválely plasty,“ dodal ředitel.

Na školách to funguje

Šéf Lokni Martin Václavík věří, že pokud budou mít lidé k dispozici důvěryhodné řešení, možná službu vymění za PET lahve. Lokni podle něj funguje už nyní na většině vysokých škol, je k dispozici 75 tisícům studentům. „10-20 tisíc z nich si láhev denně naplní. Je to skutečná alternativa k balené vodě,“ uvedl.

Podle něj nejde o pítko, které může být zneužíváno k osobní hygieně, což řadu lidí odrazuje. Podle SŽ se údajná nehygieničnost pítek zakládá na „vnitřních neformálních poznatcích organizace“.

Podle kritiků budou automaty jen další reklamní plochou, kterou bude koncesionář využívat pro své účely. Lokni bude Správě železnic podle uzavřené smlouvy odvádět 1 500 korun měsíčně za každý automat. „Reklamní plocha na automatech slouží k podnikáni majitele a provozovatele. Je to vyjmuto ze smlouvy s Railreklam, nebude narušovat jeho systém,“ uvedl na dotaz Zdopravy.cz Svoboda.

První automat na filtrovanou kohoutkovou vodu. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Nenosíme láhve ani mobily

Přítomní senioři u předvedení automatu namítali, že s sebou jednak nenosí lahve a často ani smartphony, do kterých si aplikaci řada z nich ani neumí stáhnout.

Podle Svobody i zástupce Lokni je to však věc filozofie, pokud si lidé na systém zvyknou, budou si lahev nosit. QR kód potřebný pro aktivaci automatu si navíc můžou doma vytisknout a nosit ho s sebou fyzicky.

„I svým 80letým rodičům jsem smartphony vnutil. Potřebují ho i kvůli rušení pokladen v malých stanicích. Pokrok jde zkrátka dál,“ argumentoval Svoboda.

Pitná voda jen přes aplikaci. Proti plánu Správy železnic na nové automaty vznikla petice

Dodal, že pitná voda zůstává na nádražích navíc k dispozici na toaletách. „Nikdo vám tam v napití nebude bránit. Já to zkrátka beru jako hygienický přínos, lepší než kohoutek na nástupišti.“

Automaty jsou napojeny na vodu z vodovodu, nemají žádný zásobník. Voda prochází systémem filtrace a UV lamp. Lahve CO2 pro perlivou variantu jsou vybaveny senzorikou, kterou si start-up vyvinul sám. Automaty mají i systém zpětné vazby uživatelů, pokud nastane problém.

Lidé chtějí prostě vodu

Vít Masare ze Zelených uvedl, že mu vadí samotný narativ, že kdo nepije filtrovanou vodu, dělá špatně. „Bezplatná pitná voda je na letišti, v parcích. Na zimu se to vypíná, jelikož není poptávka, takže argument se zamrzáním neplatí. Je to zbytečně extrémně složitá věc, lidé přitom chtějí jen vodu.“

Václavík z Lokni však upozorňuje, že rozhodně není proti pití kohoutkové vody. „Kdo si kupuje PET lahve, ten nepije vodu z kohoutku, tak to prostě je. Na ČVUT je u našich automatů kontinuální fronta, takže to funguje.“

Svoboda obhajuje i cenu šest korun za půllitr, která se platí pokud člověk odmítne registraci. „Tady na nádraži stojí PET s vodou 20-25 korun a primární je boj proti lahvím.“

Kolem automatu na hlavním nádraží podle SŽ prochází 230 tisíc lidi denně. Pro registraci je nutné stáhnout aplikaci Lokni, zadat svůj e-mail, telefonní číslo a vybrat si heslo. Potvrzení přijde přes SMS. Poté si uživatel volí svůj tarif. Na nádraží může čepovat půllitru neperlivé vody denně zdarma, v automatech na VŠ pak dalších 2,5 litru. Další tarify jsou zpoplatněné.

Při platbě kartou je půllitr za zmíněných šest korun, litr za 8 Kč, 1,5 litru za deset korun. V automatu se načte QR kód z aplikace, při testování však bylo nutné zvýšit jas telefonu, protože se kód nenačítal.

První automat na filtrovanou kohoutkovou vodu. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní automat na filtrovanou kohoutkovou vodu. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní automat na filtrovanou kohoutkovou vodu. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýProtesty proti automatům na pitnou vodu. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNa pražském hlavním nádraží se ve středu spustil první automat na filtrovanou kohoutkovou vodu.Zelení předávají petici za pítka na nádražích. Lahve systému Lokni. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní automat na filtrovanou kohoutkovou vodu. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Tagy Lokni Praha hlavní nádraží Správa železnic
228 komentářů