Boeingy 737 MAX pro Smartwings míří ze skladu k jinému dopravci. Firma k plánům na nová letadla mlčí
Novým provozovatelem bude kanadská společnost Flair Airlines.
První z jedenácti vyrobených a stále odstavených letadel Boeing 737 MAX 8 v barvách Smartwings s největší pravděpodobností našly nového provozovatele. Už dvě letadla nakonec létají v barvách kanadské nízkonákladové společnosti Flair Airlines.
Jde konkrétně o letadlo OK-SWJ, které je nyní v provozu u Flair pod registrací C-FLUT. Na twitterovém účtu BFI Watch, který sleduje provoz na letišti Boeing Field v Seattlu, se objevila fotka dalšího letadla původně pro Smartwings. Přeletělo sem z texaského San Antonia, kde bylo dlouhodobě uskladněno. Jde původně o letadlo OK-SWL vyrobené v květnu 2019. K Flair míří i OK-SWI a OK-SWR.
Another new 737-8 for @FlairAirlines . Yes you read it right, this Smartwings NTU will join the Canadian ULCC once delivered and repainted. She came back from storage at SKF today as BOE392. 43565/7520 pic.twitter.com/qJG0L7vbxc
— BFI Watch (@bfi_watch_ca350) July 1, 2022
Jeho majitelem je podle serveru Planespotters.net neznámá leasingová firma, nově ponese registraci C-FLQO. Flair Airlines v minulosti se Smartwings spolupracovaly, půjčovaly si od nich Boeing 737-800 včetně posádek. Vlastníkem dopravce je leasingová společnost 777 Partners.
Smartwings od Boeingu odebraly jen sedm letadel 737 MAX 8, původně si jich objednaly 39. Kvůli nucenému uzemnění letadel po dvou tragických nehodách se Smartwings rozhodly objednávku redukovat a s Boeingem se začaly soudit. V USA bylo vyrobeno celkem osmnáct strojů pro Smartwings, jak ukazují data na Flightradar24.com.
Soud v USA
Koupí ještě Smartwings nějaká letadla 737 MAX? „Obchodní plány nebudeme komentovat,“ řekla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Smartwings v USA žalují amerického výrobce Boeing za škody, které způsobilo dvouleté uzemnění letadel 737 MAX a současně se domáhají vrácení zaplacených záloh. Podle původních plánů měly aerolinky se svojí flotilou postupně přejít na letadla 737 MAX 8. Smartwings v žalobě uvádí, že zavedením problematického řídicího systému MCAS Boeing uvedl v omyl nejen je, ale také příslušné regulátory. Smartwings zrušily kontrakt na nákup dalších letadel, současně žalují výrobce o vrácení zálohy na dvě letadla ve výši 833 tisíc dolarů.
Šéf Smartwings Jiří Šimáně už dříve uvedl, že po Boeingu požadují jako náhradu škody zhruba 2,5 miliardy korun. Jde o přímé škody způsobené například dodatečnými náklady na pronájem jiných letadel, v částce není kupříkladu ztráta trhů. Uzemnění komplikovalo dopravci situaci hlavně v roce 2019, kdy byla letecká doprava na vrcholu a letadla 737 MAX měla být jedním z tahounů růstu Smartwings.
(aktualizováno v 10:15 o informace o dalších letadlech pro Flair)