Letecká společnost Smartwings získala další čas na řešení problémů, do kterých se dostala kvůli současné pandemii koronaviru. Poslanci tento týden přehlasovali veto senátorů a schválili zákon, který prodlužuje ochranu před věřiteli některých firem až do konce února příštího roku.
Jde o novelu zákona některých opatření ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2. Podle ní může dojít k prodloužení ochrany před věřiteli v podobě takzvaného moratoria ze tří na šest měsíců. Firmy musely ale o ochranu zažádat do konce srpna.
Smartwings tuto podmínku splňují: soud vyhlásil moratorium na ně i České aerolinie na konci srpna. Kdyby platila ještě současná norma, už na konci listopadu by ochrana před věřiteli skončila. Takto uplyne nejpozději na konci února.
„Umožňuje nám to získat více času pro nalezení vhodného řešení záchrany firmy v situaci, kdy se naše příjmy propadly o 90 % ,“ řekl předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně. Pokud by nedošlo k prodloužení, byla by to podle něj pro dopravce kritická situace.
Dopravce podle něj pracuje na záchranném plánu ve spolupráci se společností EY. Detailnější ke způsobu záchrany nechce Šimáně zatím být. „Jde o kombinaci více možností. Od pomoci od investorů přes banky a odložení a snížení splátek od lessorů,“ uvedl Šimáně.
Už na jaře při prvních debatách o možné státní pomoci aerolinkám firma uvedla, že má peníze na přežití jen na několik měsíců. Nakonec stále přežívá. „Přežili jsme díky skvělé a obětavé práci našich zaměstnanců. Přijali jsme velmi tvrdá úsporná opatření a jsme jedním z mála dopravců, který dál existuje bez jakékoliv státní pomoci,“ dodal Šimáně.
Drtivá většina evropských zemí své dopravce podpořila, některým aerolinkám ale už peníze došly a vláda jim další peníze poskytnout nechce. Příkladem je Norsko a Norwegian Air Shuttle. Vláda již dopravci oznámila, že další peníze neposkytne.
Nečekané peníze od Boeingu
Pandemie koronaviru způsobila propad tržeb společnosti o 90 %, odpadly i pronájmy letadel do zahraničí, které v minulosti pomáhaly vylepšovat hospodaření letecké společnosti. Dopravce získal navíc v září ještě jednu nečekanou finanční vzpruhu: dostal zpět zálohu od Boeingu ve výši necelých 10 milionů dolarů.
„Šlo o zálohu za letadlo 737 MAX, které jsme měli obdržet do konce září a Boeing ho nedodal,“ uvedl Šimáně. Smlouva byla postavena tak, že Smartwings mohly od pořízení letadla odstoupit. Na sociálních sítích kolují seznamy již vyrobených letadel 737 MAX, které nakonec svým zákazníkům nebudou dodány. Jsou mezi nimi i dva stroje pro Smartwings: OK-SWJ a OK- SWP. Dopravce dál od Boeingu soudně vymáhá kompenzace za škody, které jim uzemnění letadel způsobilo.
Five @Boeing #737MAXs have been built. 3 customers so far won't be taking delivery of their planes and have cancelled them.
Royal Air Maroc
CN-MAW & CN-MAZIcelandair
TF-ICC & TF-ICPSmartwings
OK-SWJ/SWP (TBC)Any buyers interested? #aviation #AvGeek
— M Zulqarnain B (@MZulqarnainBut1) November 12, 2020
Tvl. Už ty veksl-šašky pošlete do propadliště dějin. To jak se jim oproti ostatním podnikatelům nahrává je na poblití.
EY – to není v dobrých rukou. Co jsem s nimi měl co dočinění, tak to byli nafoukaní pokrytečtí nevychovanci, kterým vše trvalo dlouho a na konci byla nezřídka překažená zakázka.
Vrána k vráně sedá, 🙂
„jsme jedním z mála dopravců, který dál existuje bez jakékoliv státní pomoci“
Aha, takže to poslanecké přehlasování veta senátorů na umělé moratorium se jako pomoc nepočítá? Díky za vyjasnění, aspoň víme, jak je PR mašinou anoncovaná „pomoc“ vnímaná protistranou.
Do 28. listopadu jede QS podle starého zákona, píšu v přítomném čase.
Pozor, tak Šimáně už zase kecá – dostali podporu v rámci programu Antivirus jako další firmy. Bylo to určitě několik desítek miliónů, neb jen za březen 2020 se jednalo o více než sedm milionů Kč..https://cnn.iprima.cz/vladni-pomoc-smartwings-aerolinky-uz-od-statu-cerpaji-miliony-korun-3949
Ale to jsou pro ně zjebně „jenom drobné“, které nestojí za zmínku.
Ano, bude líp. 😀 Říká se tomu „Lex Smartwings“ a vůbec to tedy nebude pro Smartwings. 😀
Pane Šímaně, kdy začne OK/QS refundovat letenky namísto nabízení voucherů?
Asi nikdy. Až skončí moratorium, může hned následovat insolvence, kam si to můžete přihlásit jako pohledávku.
„……..tvrdá úsporná opatření a jsme jedním z mála dopravců, který dál existuje bez jakékoliv státní pomoci,“ dodal Šimáně.“
– úlevy v oblasti daňové
– úlevy v oblasti celní
– podpora udržení zaměstnanosti (tzv. „kurzarbeit“)
– výše uvedená novel – ochrana před věřiteli
Takže žádná pomoc, pane doktore ?
Ne, že bych s Vámi nesouhlasil, ale pan Šimáně asi myslel to, že jim vláda na přímo žádné peníze neposlala. Což je taky pravda.
Všechny výše uvedená opatření mají „finanční“ backround. Ve vyjádření je uvedeno „bez jakékoliv pomoci“. Pak se měl vyjádřit „bez jakékoliv přímé finanční pomoci ve formě úvěru, investice“. Je natolik zkušený podnikatel a manager, že rozezná tento zásadní rozdíl.
Což pravda není, protože za kurzarbeit jim stát peníze určitě přímo poslal.
Oba máte pravdu, na kurzarbeit jsem zapomněl.
A proč by měl Český staát poločínské firmě cokoliv posílat??? Naštěstí ještě občas používají někteří politici hlavu…Cpát peníže daňových poplatníků do tohodle velmi nejasného a záměrně vytvořeného propletence vlastnických vztahů s 49,82 podílem China boys??. Nicméně jim můžete na účet poslat vlastní podporu.
Ta podpora je možná nepřímá. Přímou podporu nalévání financí do „černé díry“ SW by veřejnost nestrávila. Však co je EGAP a také přechod SW k Czech handling? Třeba ta podpora prochází „pod rukou“ tudy. Šimáně nejel v červnu na Hrad pro nic a za nic.
To mate pravdu. Je to neprjma financni podpora a hlavne to moratorium je podvod na lidi. ochrana spotrebitele nula.
Na lidi? Spotřebitele?
Koho to asi trápí jsou věřitelé (banky). Výhoda tohoto opatření je, že to problém covid přerozděluje do širšího spektra zúčastněných, není to „služby v první linii mají smůlu, kvůli epidemii zkrachují“ a banky to nezajímá, ty mají svojí ochranu pandemie nepandemie a můžou dělat byznys i za korony. Nestandardní opatření v nestandardní době. Neumím vyhodnotit jestli je dobré z nějakých širších souvoslostí, ale služeb se také nikdo neptá jak si s uzávěrou poradí, tak jim vláda hodila záchranný kruh. Jestli je i vytáhne z vody, to je věc jiná.
Nerozumim vam. Pokud zreba rodina si u Smartwings koupila letenky za desetitisice a nikam nekdletely,Simane s Tvrdikem by meli ihned vratit penize. To,ze nevraci,je hnus a podvod na spotrebitele
Šimáně s Tvrdíkem. Hm.
Vy hovoříte o spotřebitelích a v článku uvedený zákon se týká insolvečního řízení proti firmě. Spotřebitel není věřitel, ani když mu aerolinka dluží peníze. Aby se jím stal, musel by nejprve vyhrát soud, pak podat žádost na uvalení insovence nebo se přihlásit k již běžíci jako oprávněný věřitel.
Jen slovickareni. Vy vite, jak to myslim.
Pokud byly letenky zaplacené kartou, což většinou bývá, je možnost peníze získat od banky z příčiny nedodání služby zaplacené bankovní kartou.
Boeing poslal zpet zalohu, tak tp velka grstulace. Jsem ocekaval, ze Boeing bude ignorovat Smartwings. 👍 200 milionu korun se urcite hodi moc, pritom to letadlo urcite potrebovat nebudou.
Osobně mě překvapilo, že s vámi souhlasím. Cash je potřeba vždy a ty MAXy opravdu nemají s kým létat, když Smartwings nasazuje v dnešní době to nejmenší co má (2x B737-700)
Máte pravdu, že to nejmenší co má. Letěli jsme teď v listopadu dobytčákem, byla to tedy pěkná mačkačkačka, covid ne covid, ať se prachy točí.
nemusite letet dobytckame, staci si priplatit adekvatni cenu a muzete letet s kym chcete…
Předpokládám že jim to Boeing neposlal jen tak. Je tedy dost možné že o to Smartwings musel zabojovat a evidentně se jim to povedlo
Jo jo, boeing taky mohl pouzit neco jako moratorium. Ze vrati prachy,az naprsi a uschne.
To by Boeingu už ale nikdy nikdo zálohu za letadlo nedal. Tohle dát museli.
Tak kdyz si kuoujete letenku,taky vlastnr platite zalohu stoprocentni na sluzbu,kterou vam pak Smartwings / CSA zrusi a nic vam nevrati. Vymlouvaji se na morstorium. Kdo to kdy videl? Maji ty penize od Boeingu ihned ppuzit na vraceni vsech stornovanych letenek.
Placate nesmysly a sam to moc dobre vite
A tohle je co? Ja nepisu nesmysly podle me. https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/csa-smartwings-i-aeroflot-dluzi-za-zrusene-letenky-letos-se-penize-nevrati-mini-prodejci-1375095
Jeste me napada,ze tech 200 mega by meli pouzit na vraceni zrusenych letenek. Ihned!!!
Mě spíše napadá, že všechny aerolinky včetně Smartwings teď mají na účetním oddělení komín nezaplacených faktur do stropu. Takže z toho co dojde uhradí to co kriticky hoří (provoz) a bude zase sucho.
Dobre, ale co pak spotrebitel? https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/csa-smartwings-i-aeroflot-dluzi-za-zrusene-letenky-letos-se-penize-nevrati-mini-prodejci-1375095
Spotřebitel má také zákonnou ochranu. Nejspíše žaloba? Za úspěšným výsledkem nicméně může být i „přeřazení“ z kategorie „nevypořádaný zákazník“ do kategorie věřitel – a asi je vám jasné, že jako první vypořádají ty velké s pohledávkami v řádech (stovek) milionů či dojde na nějaký poměrový systém. Jo, když nejsou peníze, je to na pytel, s tím žádný zákon nehne.