Do Drážďan každou hodinu. ČD řeší, zda pořídí dalších až deset souprav ComfortJet

ComfortJet Českých drah. Foto: ČDComfortJet Českých drah. Foto: ČD

Nákup závisí i na dohodě s Deutsche Bahn.

Odebírat
Upozornit na
guest
199 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
TominoLopez

„Poptávka po častějším spojení do Německa je, vlaky do Berlína jsou velmi často prakticky vyprodané.“

No, to jsou i vlaky do Mnichova, tam by si to taky zasloužilo nějaké zlepšení.

Leinad

Jenže budovat do Mnichova infrastrukturu, aby se tam uživil trh, by dávalo smysl. Radši se budou vymýšlet soutěže na třísystémové BEMU a dotování vožení cestujících po jednokolejkách do náhodných cílů někde okolo trasy.

Stadler

Jako až na ty očivypalující čtverce a chybějící business třídu to nejsou špatné soupravy… :))

Juraj TT

Ešte by som spomenul nízkopodlažnost.
Je to dost fail.

Jun31

Není potřeba

Juraj TT

Naozaj?
Ok. 😊

A. Mikulka

Možno by si mal skôr povedať „bezbariérovosť“. Robiť diaľkovú jednotku nízkopodlažnú je práve fail.

Juraj TT

Ok, asi máte pravdu.
Myslím však, že každému je jasné, ze som narážal na schody pri nástupe.

Jirka

Za mě je to české železnici jednoznačně top. Škoda že k nám do Olomouce jezdit přestali. Je to jednoznačně lepší cestování než Railjet 1. generace.

Avlaky

Jak to vypadá se soutěží na EX5, R15, R20 a R23? vsechny by meli končit 12/2029

EX5 by mohlo jezdit co hodinu
střidat by se mohlo s R20/R15 – (po vzoru R9 na přeskačku Děčín – Cheb)
R23 by se mohla prodloužit teoreticky do Děčína

Kdyby si dal někdo prací a na tyto 4 linky udělal vhodnou kocepci tak by to mohlo skvele fungovat

Lukas

Problém je ten že R23 normálně by to típla v Ústí nad Labem Západ ale do/z Hlavního nádraží vycouvá právě na Západní Nádraží aby mohla jet přes Pravobezku.

Taky to nejak větší smysl nemá kdyby se mělo jet z Děčína do Kolína tak mimo hlavní nádraží ale přes Střekov

Avlaky

Proč by nebyla možna úvrať s jednotkou nebo řídícím vozem?

Lukas

Není nato místo

Avlaky

Kdyz by jezdila R20 co dvě hodiny tak by se udělalo místo na R23 co dvě hodiny

Berlíňák

Nejde na jedné straně vymýšlet nové vlaky a na druhé straně vymýšlet koncepty plné úvratí. R23 bych po reko mostu E.Beneše klidně nechal na pravém břehu až do Děčína, z Ústí by se mohlo stavět všude.

Zapa

Úvrať je tam už teď, neviděl bych v tom problém. A tahat to po pravém břehu? No asi by obecenstvo z Ústí moc nadšené nebylo. A dělat z toho osobák už je totální kravina, když v současnosti to pojme jedna 810 s velkou rezervou.

IDS

Možná by bylo lepší protáhnout to dál do Mostu nebo Chomutova …

Lukas

Je pravda že na R23 Jezdí Sirius, a když jede Peršing s 3 vozy tak z ÚnL západ tam docouvá.

Kdyby měla R23 jezdit do Děčína musela by mimo Hlavní Nádraží a Západ přes Střekov a Děčín Východ. Naštěstí Hlavní Nádraží a Východ na něj je přímý most.

Berlíňák

Nápad dobrý, fantazie s jiným směrem než Berlín nedávají logiku, FlixBus jezdí už léta po hodině a vytížený, IC Dresden-Rostock, které po zrušení Deutschlandticketu z Elsterwerdy zákonitě pojedou prázdné, se mohou zrušit.
R15 konečně oddělit od EC linky a zajistit nejvhodnější časovou polohu pro vnitrostátní účely. Zastavovat pravidelně v Lovosicích a Roudnici a celodenně po 2 hodinách s prokladem „Labe“ po 2 hodinách, které se může spojit s linkou do Liberce.

Jun31

S první částí souhlas, ale R15 nechat tak.

Berlíňák

Naopak půjdu dál;) R15 odklonit v Ústí z hlavního nádraží přímou trasou přes západ a zůstane úplně stejně rychlý jako dnes.

Tomáš Záruba

Takže přestup z Německa do KV bude sice konečně za 5 minut, ale s nestihnutelným přesunem? Výborně… 🙂

Lukas

Myslíte tou samou trasou co jezdí Západní Expres?

Oni by jen zkrátily Krušnohor mezi Prahou a Ústím takže by jel Ústí – Cheb protože by v téhle trase byl nahrazen buť prodlouženým Labe nebo Berlinerem co by jezdil mezi Prahou a Drážďany

Berlíňák

R15: Praha hl.n.-Praha-Holešovice-možná Hněvice/Štětí-Roudnice-Lovosice-Ústí n.L.západ přímou trasou a dále po své dnešní trase do Chebu.

Lukas

R20 byla zavedena když původní Ex 3 se rozdělila protože původně nekončila v Praze ale jela jak dnešní Hungaria. z R5 se stala ex 5, z R5, R15 jenže nebyl místní zástup a Krušnohor má po celé trase jízdní dobu 4 hodin. tak se zavedla R20.

Krušnohor zastavuje časteji, konkrétně v Roudnici a Lovosicích v okrajových částech dne když Labe nejede, to samé platí u pozdních expresů co musí zastoupit rychlíkový spoj tím že zastavují častěji.

IDS

Takhle už je to špatně: „Cheby“ (po 2 hod.) proti dnešku zastavoval proti dnešku navíc jen v Lovosicích a proložit je „rychlými Děčíny“ (Praha – Lovosice – UL – Děčín), a z dnešních „plívových Děčínů“ pak mohou být jen Sp vlaky Praha – … – UL, aby vymetly významnější mezilehlé stanice. A v UL k „Chebům“ přípoje od/do Liberce trs Děčín a na „rychlé Děčíny“ navázat v UL třeba nějaké Sp do Kadaně – a máte celou „děčínskou“ po „rychlé“ půlhodině a severní Podkručnohoří po hodině.

Zdrasa

Ten přepřah na ústeckém hlaváku zvládají tak rychle (již dnešní pobyt ve stanic obsahuje hodně vaty), že by zrušení přineslo víc škody než užitku.

Jun31

Tam jsou fachmani narozdíl od Bohumína 😀

zaosai

Nechci moc rejpat,ale ty rychlé obratové přepřahy v Ústí n.L. zvládají jen Ústečtí strojvedoucí .Zbytek s tím zápasí.Věřím ve zlepšení až se ostatní naučí správně jezdit s Vectronama.Je to hrůza jakém stavu jsou schopni ho předat.

koumák

A ono se snad v Bohumíně také přepřahá při úvrati?

Jun31

Ano když jede vlak od Ostravy na Chalupki. Bohumín je vysoce neschopné pracoviště, tolik seker co oni vygenerují…

koumák

Aha, mně nedošlo, že teď jezdí přes Chalupki všechno. Ale nedivte se – Bohumín má kolejiště mnohem složitější a připravit tam lokomotivu pro rychlé najetí na konec vlaku nejde tak snadno jako v Ústí nad Labem.

Berlíňák

Škodu jakou přesně? Dneska ten vlak zajíždí na hlavní kvůli obsluze Ústí. Pokud Ústí bude na hodinovém taktu Berlínerů, tak zajížďka nebude potřeba. Nebo který přesně životně důležitý přípoj lidé z Podkrušnohoří ztratí?
Na hlavním v Ústí je strašně málo místa…

Lukas

To je jak s Pražským Hlavním Nádraží kdy musí Západní Expres zajet do Vysočan (V Holešovicích a Libni není místo) a Vlaky z Východu naopak zajížděj právě do Vršovic (Smíchov je rozdrbanej není tam kde odstavovat dálkový vlaky a taktéž průjezd Výtoňským Mostem, z toho důvodu jedou expresy mimo Smíchov)

koumák

V Ústí sice hlavní nádraží při přestavbě drsně zprznili, ale míjet je kvůli tomu, aby „Cheby“ mohly brzdit v Roudnici n/L., je totální nesmysl: jednak tam tím rozvážete vazby mezi Podkrušnohořím a libereckými rychlíky a jednak budete do“Chebů“ cpát nesmyslně zbytečně roudnickou frekvenci, která tam nepatří – už dost na tom, že by tam přibyla ta lovosicko-litoměřická. Chtít ty vlaky zastavovat v Roudnici je asi totéž jako chtít expresy do Žiliny zastavovat třeba v Pečkách.

Jarda

Ať si je strčí do…. žádné soukromí a světla jak u výslechu. Zlatý kupé.

Bjorn

Ano a proto jsou kupé tak rozšířené v autobusech, i v letadlech, že? 🙂

Karl vB.

To je argument, asi jako kdyby se někdo zeptal, proč nemá autobus křídla. 🙂
Možná, že to intenzivní osvětlení v CJ může sehrát značnou roli v oblibě. Pokud by se dalo lokálně regulovat, mohl by si cestující zajistit přiměřeně „ambiente“ i bez požadavku kupé.
Pokud ale sedí ve světelném tubusu, může se cítit, jak v Auslágu.

Zdeněk

Hloupost

Jun31

Osvětlení je příšerné, railjet aspoň umí tlumit, CJ je spíš naleštěná bída

Argo

CJ to taky umí ztlumit samozřejmě. Minulý týdne jsem jím jel a normálně to ztlumili, tohle je fakt divný misinfo lol

Jun31

Mam zkusenost že personal to neřeší a je tam světlo jak na operačním sále.

Argo

Tak to že je personál moc líný to udělat je jiný problém než že by toho ten vlak byl neschopný

Antonín

A ty nové vozy by se u nás neuživily? Pendolina stejně dosluhují.

Bjorn

Jsou to vozy pro dálkové spoje a Pendolina jsou za polovinou životnosti, po nedávné rekonstrukci. Že ČD tlačí (pokud to tak lze říct) na zahuštění linky Praha – Drážďany je skvělá správa a perfektní reklama pro případnou další expanzi. Obzvlášť, pokud se dostanou i na jiné relace formou pronájmu vozů třeba do Lipska. Směrem na západ ani není moc kam expandovat pokud to má vyjíždět z ČR. Berlín, Hamburg (jednou snad Kodaň) je pokryto, jižní větev do Bavorska je nepoužitelná, na jih do Rakouska už také není moc kam. Pak už zbývá jen Polsko, ale tam prozatím stačí vozy na… Číst vice »

Tomáš Coufal

Doporučuji radikálně zlepšit spojení Prahy s Wroclawí.

Jun31

Ty 4 antipřípojové vlaky za peníze nás všech vám nestačí

aldik

No když už nekoupili tehdy ty další railjety, tak snad to koupí teď. Jančura bude low cost s ojetinami a ČD prémiová třída s novými vlaky

Zlámalík

Ovšem nebýt Jančury, který trh rozhýbal, byla by to prémiová třída s ojetinami.

Jun31

To je hodně rozšířený blud. Stát na čd léta kašlal a s nástupem žaludy se to pomalu ale jistě začalo zvedat.

Karl vB.

Žaluda vedl ČD v letech 2008 až 2013.
RJ začal jezdit na kolejích v roce 2011.
Railjety Praha – Wien začaly jezdit v roce 2014
Kartel ČD & ÖBB proti RJ probíhal v letech 2012 – 2016. Pokuta EU 48,7 mil. EUR, z toho ČD 31,94 mil. EUR.
https://zdopravy.cz/regiojet-chce-po-cd-a-obb-pres-miliardu-odskodneni-za-zakazane-dohody-mohli-jsme-byt-mnohem-vetsi-vysvetluje-jancura-260201/

SYN

Stát, čd, kašlat?? Jak to, vžyť je to přeci akciovka které stát nemá co přikazovat, ona přeci musí chránit své akcionáře! Jen si vzpomeňte na rétoriku okolo vrácení nádraží…

Jun31

Jen si vzpomente jak politiky zajímala železnice v nultých letech… nijak ať to nějak jezdí, zbytek je nám jedno… čd ani nedostávaly zaplaceno za to, co vyjezdily.

A. Mikulka

Žalud byl akorát protekcionista, neměl žádnou koncepci pro skutečně konkurenční prostředí.

Jun31

Byl to vcelku schopný manažer, proto do něj jančura šil.

N.N.

Myslíte ty ojetiny z Polska, co nasadí na R9?

SPŠŽ

Nemyslíme.

Avlaky

Ano jančura je zly protože na komerční vlaky nekupuje nové soupravy, ale ČD na dotované vlaky ano…..

ono je trochu rozdíl pokud musíte postavit ekonomiku trasy na přijmech z jizdenek nebo i dotace od statu

Tomáš Záruba

Konečně! Tak hlavně ať to klapne… 1) Přes čáru je dvouhodina někdy opravdu hodně málo, zvlášť když DB zrovna blbne s místenkama. 2) Děčín – Praha je rychlíkem už moc daleko, fakticky je tam interval „30-90 min“ v dost extrémní podobě. 3) Přípoje v DD směr Frankfurt stojí za starou bačkoru, může to být jen lepší. 4) Praha – Ústí je ve špičce dávno zralé na rychlou půlhodinu, a pokud má reálně fungovat relace Teplice – Praha, tak zde aspoň hodinovka přinejmenším ve špičkách (včetně neděle). 5) Bude-li UL i nadále v 15/45, tak prokladem směrů DC/TP – Praha vznikne… Číst vice »

idk123

Končit R20 v Ústí ne, pak nepůjde dojet na PID/DÚK do Děčína relativně rychle!

Lukas

Já si myslím že se bude jednat o prodloužený Rychlíky Labe, např. rj 170 Berliner co v jř. nahradila R 672 Labe, na rj 170 pokud se podíváte na jeho jízdní řád lze spatřít že zastavuje ve všech stanicích Rychlíku Labe, akorát s tím rozdílem že z Děčína pokračuje dál do Bad Schandau a Drážďan.

https://www.cd.cz/vlak/170/28.6.2026/5457076/20.47/5455659/22.32/

Berlineri nestaví mezi Prahou a Ústí společně s Krušnohory (Krom R 618, 602, 601, 600).

Generální Kokrhel

Berlinery 170 a 179 staví

Lukas

O tom právě mluvím. rj 170 staví totožně jako Labe.

Ale 179 staví totožně jako ranní/noční Krušnohor což znamená mezi Prahou a Ústím má mezistanici v Roudnici nad Labem a Lovosicích.

A ještě v Kralupech totožný s ranní R 618 Krušnohor.

Lukas

Slovem „Nestaví“ jsem myslel že až na vyjímky mezi Praha-Holešovice a Ústí N. Labem Hl.n nezastavují.

R 618 (Staví v Kralupech) , 602, 601, 600 a rj 170 (Ex R 672 R20) a 179 (Staví v Kralupech) mají mezistanice v Roudnici nad Labem a v Lovosících

kafe

To sice ano, ale CJ se nevejde k většině nástupišť (Podbaba, Hněvice, Roudnice, Bohušovice), což je celkem ostuda.

Lukas

Na Labi ve špičce co jsem si všiml jezdí taktéž Lokomotiva + 9 vagonů. Je pravda stojí to za pech v tomhle případě, na prodlouženým Labi by se musel nasazovat kratší 7 vozový Railjet (Co např. jezdí na rj 515, 512 „Railjet Ostravan“) Ale když jsem zase jel ranním R618 Krušnohor a vystupoval v Roudnici nad Labem tak 5 vozový Interjet ještě měl místo na 2 další vagony aby se v pohodě vešel na celé nástupiště.

tratě a spojky

V Podbabě už delší perony udělat nelze, ale v těch dalších zmíněných stanicích by delší asi být mohly a měly, protože obecně 200 metrů nestačí pro čtyřvozové jednotky dvojmo – pro ty je potřeba tak 215 – 220 metrů.

koumák

V zásadě souhlas: kdyby fungovalo mezistátní spojení do/ze SRN v hodinovém taktu, tak by logicky mohly „Cheby“ střídavě s (novým) (rychlým) Děčínem nebo něčím v Podkrušnohoří a s pobytem také v Lovosicích, a ze stávajících „plívových Děčínů“ by mohly být jen Sp vlaky pro nácestnou frekvenci z/do významnějších mezilehlých stanic – a bude z toho něco jako současná tramvajová doprava mezi Prahou a Pardubicemi.
Pak už zbyde jen udělat něco podobného ještě ve směrech Plzeň a Veselí nad Lužnicí, a Čechy začnou konečně více připomínat dráhy běžné v civilizované Evropě – jen bude pořád chybět tarifní integrace.

Tomáš Záruba

Tak do jižních Čech to v podstatě je, jen je třeba severně od TA R17 zrychlit a doplnit pásmovým Sp z Prahy „od Čerčan pomalu“. A samozřejmě konečně dodělat hodinovku na Ex7 jako 120/120 Linz / Krumlov (v sezóně Šumava, po elektrizaci aspoň ta Nová Pec). Plus věčná otázka co s rychlíkem jižně (?) od Veselí, nepojede-li zrovna Třeboň. Západočeský směr je tomu Ústí podobnější: Konečně zrušit tranzit R16 skrz Plzeň a začít vše za Plzní vozit rychle, Praha – PL 30 minut. Akorát tady jaksi chybí furt nějaký kousek tratě. 🙁 Jen pořád nevím, zda je lépe (popř. reálné)… Číst vice »

koumák

Dělení a spojování vlaků má smysl jen v případě použití (trakčních) jednotek a dělených kolejí ve „spojovacích“ stanicích, jinak jde cestovní rychlost těžce dolů – osobně mám mnohem lepší zkušenosti s přestupy „hrana-hrana“ než s klasickými přímými vozy, byť to zase může přinést problémy s využitím kapacity soupravy. Takže dělení a spojování vlaků nebrat, lépe je prokládat jednoúčelové, vlaky, což má navíc efekt i v kratších intervalech spojů na společných úsecích – a proložit dvouhodinové Mnichovy a Norimberky a půlit je prokladem dvouhodinových Chebů a Klatov (resp. Železné Rudy) jd určitě dobrý nápad, jen je to třeba ještě doplnit Sp… Číst vice »

Tomáš Záruba

To s tím R17 bylo právě tak myšleno, aby spolu s důsledně hodinovou Ex7 byla rychlá půlhodina Praha – Tábor (tj. vše na min. 160 km/h). Po NeMaŠe to velmi pěkně vyjde na CB 00 = TA 30. Žádné Olbramovice u R, naopak Ex P-ZM. Jediné na tom s otazníkem je spojení Benešova na jih. A to je i důvod, proč nevím, zda tu druhou dvouhodinu jet do JH, nebo přece jen CB (pokud by se v BN zastavilo), resp. jak by vycházel proklad na hodinovku Veselí – CB spolu s R11. Jenže hodinovku „potřebuje“ i Soběslav – CB… Významnost… Číst vice »

Dan82

Že vám do toho mluvím, pane Pařízek – Sp pod Benešovem veze pár lidí a většina z nich vystoupí v Bystřici. Do Tábora by stačil šukafon.
Naopak BN a Olbramovice plní třetinu až polovinu rychlíku, takže nápad to projet je zajímavý, protože by znamenal zakoupit flotilu vlaků, na které nejsou peníze a které dvakrát za hodinu jezdit nemůžou, protože druhý slot sežere expres.

Tomáš Záruba

A právě proto je třeba ty frekvence oddělit. R taky nestaví Pečky nebo Lysou, přestože by tam jistě bylo cestujících dost.

koumák

konkurenci s dálnicí při dost podobných celkových cestovních dobách řeší jen neinformovaní nebo úchylové – tím bych se ve směrech Praha – UL, Plzeň ani ČB vůbec nezabýval, to má smysl možná pro Liberec nebo KV, ale tady ne. Plzeň a trs je podobní Ústí n/L. a trs, takže to lze řešit v podstatě shodně, ale ten jih je hodně jiný, protože místo UL nebo Plzně je tam ten zásadní uzel rozdvojený mezi Tábor a Veselí n/L. a nic z toho není tak významné jako UL či Plzeň ani „železničně“, ani počtem obyvatel v „aglomeraci“: v Táboře žádná trať vhodná… Číst vice »

Knížecí rada

Z Drážďan by se mohlo jet na Lipsko, Erfurt, Frankfurt Hbf+Flughafen a končit Wiesbaden. Nahradilo by to linku ICE 50, kde jsou provozovány jednotky ICE-T s Vmax 230 km/h a vypnutým naklápěním, takže ComfortJet by je mohl pěkně nahradit, pokud by DB postačil kapacitně.

troglj

Ano, to by bylo ideální. Navíc by tím vzniklo spojení s jedním přestupem do Paříže, Zurichu, Bruselu a mnoha dalších destinací.

SYN

A vejde to na ty koleje „přes čáru“? Se tvrdí jak tam není kapacita…

Zdrasa

Co by hodinový takt udělal s ostatními spoji na trase Praha-Ústí? S Krušnohorama (R15) a Labem (R20)? Dneska je ten systém poměrně jasný, prakticky každou hodinu z pražského hlaváku jede v :31 buď Krušnohor, nebo railjet, když Krušnohor, tak pak jede po něm ve :47 i Labe. Jen by to posunuli nebo by se i rušilo?

koumák

Konečně by nemusely mezistátní spoje rozhodovat o vnitrostátní dopravě, která by mohla tvořit samostatný systém nezávislý na polohách těch mezistátních vlaků.

Mugen

To byste ale musel v mezistátních zakázat vnitrostátní přepravu. Ty EC jsou normální součást systému, ne privilegované nadvlaky s připlatkem.

koumák

Proč? Rozhodně nic nezakazovat, jen z těch mezistátních vlaků udělat „vlaky navíc“ proti základnímu vnitrostátnímu taktu, který by měl naopak tvořit pravou a pravidelnou kostru GVD.
To, že mezistátní vlaky tvoří součást kostry vnitrostátní dopravy, vzniklo kvůli úsporám nákladů na vnitrostátní dopravu a i kvůli možnosti i tyto vlaky snáze dotovat – má to teď už ale i negativní dopad, protože od té doby značně vzrostla hybnost vlakovou dopravou, takže už to nefunguje, jak by mělo.

N.N.

A přípoje od těch mezistátních vlaků?

Lukas

Teoreticky by se jednalo o mezistátní Rychlíky Labe. But by Krušnohor musel zastoupit Labe nebo se Krušnohor zkrátit že to bude jen Cheb – Ústí Protože 2x Berlinery by zajistili Expresní přepravu mezi Prahou a Ústím. Labe by jelo normálně. Nebo po vzoru rj 170 což je víceméně prodlouženej spoj Labe kterej z Děčína pokračuje právě do Drážďan ale to by se nemohlo vést jako Expres i když rozdíl mezi rj 170 mezi Prahou a Drážďany je 152 minut, normalní Berliner zvládne stejnou trasu za 139 minut. Samozřejmě by asi zkrátily Krušnohora mezi Ústí – Prahou (Protože ten s Berlinerem… Číst vice »

Flek

Já nevím jestli tahle Siemenso mánie měla pro ČD smysl, už takhle bych řekl s těmi Interjety si snižovali konkurenceschopnost vysokopodlažností a vyšší cenou do soutěží. Pro vlaky do Dráždan by se podle mě vyplatilo řešit prodloužení linky Děčínských rychlíků, na to myslet s tři systémovou jednotkou do soutěže, kdy i další Německá klientela by mohla snižovat náklady na naši linku svými jízdenkami.

Karl vB.

Výška nástupišť v Česku a Německu?
Vícero různě vysoko posazených dveří znamená logicky méně sezení.

Flek

Takže na rychlíky do Olomouce taky nechtěli Railjety. Sice to v obou případech prodlužuje jizdní dobu alespon o čtvrt hodiny, ale co už.

Lukas

Pro Rychlíkový výkon postačila 371 což je dvousystémová lokomotiva co může 3KV – a německý 15KV 16.6Hz ~ Jenže 371 nemají ETCS a jsou nyní odkázaný na Regionální Rychlík (RE) Ústí – Dráždany. takže na mezistátní Rychlík (Ala Silva Nortica) by musel být nasazován Vectron aby nemuselo jít k nutnému přepřahu. 380 By taky teoreticky šla protože by na německém území by strávila cca půl hodiny. A nejezdila by až do Berlína. Jenže hold ČD se jich chce zbavit jak jen to jde. I když 380 by měla problém ten že je to Expresní Lokomotiva a na Rychlících by byla… Číst vice »

šufec

Z Drážďan na Lipsko jezdí co hodinu IC na Hannover a Dortmund prostřídané s ICE na Erfurt a Frankfurt. Comfortjet už z Prahy by oběma linkám velmi slušel.

A třeba při letošních dlouhých výlukách v Bavorsku by vlastně i přímé spojení Vídeň-Lipsko přes ČR (prodloužení Vindobony) bylo rychlejší než cesty po poněkud nespolehlivých německých rychlotratích.

X 1

Výluky v Elbtalu tuto trasu také degradují na nespolehlivé spojení. Výluky mají pokračovat ještě nejméně 3 roky.

Mat

Pokračování do Lipska by bylo perfektní, vůbec nechápu, že tam z Prahy není přímé spojení. Velmi významné německé město a jedno z mála, které nebylo celé zničené za války a je zajímavé i turisticky. A poptávka směrem z Německa do Prahy je skoro nekonečná. Navíc by se mohlo podařit i pokračování na Erfurt nebo až Frankfurt, to by byla nádhera.

koumák

Jistě – jenže o tom rozhodují především Němci, protože oni by to také museli (chtít) platit …

orient

Je priame spojenie Prahy z Lipskom.

Ondra

Myšlenka dobrá, dráhám fandím, ale kdy se má tato relace soutěžit? Co s tím budou dráhy dělat, když tendr (za pár let) nevyhrají? Pokud např. doplní podmínku „nízkopodlažní vlak“?

N.N.

Můžou se ukázat a nasadit ComfortJety na R8.

Jun31

Tam by to chtělo aspoň vrátit ty rychlé rychlíky nebo konečně Ex8. Stojení 2. A 3. Největšího města katastrofalní

Avlaky

ano nove comfortjety na R8- genialní

Daniel Jablonecký

Co by? Budou to jezdit bez dotací.

Tomáš

Jak to vlastně vypadá na nákladové straně? ČD CJ vs DB IC2 nebo ICE T7? Plánují ČD novými soupravami nadále nahradit slovenské soupravy na Metropolitánech?

D.J.

Spíš bych to viděl na nahrazeni railjetu na posledním páru spojů do Vídně a spoji Bohumín – Fr. Lázně, pak by mohly Metropolitany kompletně pokrýt railjety (+1 comfortjet na „Hungarce“) a naopak Vindobonu Comfortjety

19Honza

Radši ať pořídí ty nové dvoupatrové railjetty.

Ggjfdsssf

Ty se hodí spíše na rychlíky typu R8.

Ventura35

Jsem pro! Akorát mezi Prahou a Ústím by tyhle vložené spoje zabraly místo rychlíkům do Varů 🤔

Kubrt

Mezi Prahu a Ústí se jeden vlak za hodinu navíc vejde, horší to je dál mezi Děčínem a Pirnou.

Výpravčí

S výlukovými plány od DB InfraGo do roku 2031 je hodinový takt mezi Děčínem – DE pouhým scifi.

Jarda

vždyť tam nákladů jezdí pramálo, to jeden ex za hodinu je v pohodě

Rejpal

Přes Elbtal jedou téměř všechny nákladní vlaky do Německa. Jely by i jinudy, ale není kudy, když z Chebu a přes Domažlice nejsou dráty.

tratě a spojky

Dráty sice chybějí, ale nejsou podmínkou naprosto nutnou. A nechybějí jen u nás, ale i na druhé straně hranic.
Nepodceňujte nákladní dopravce – i oni ještě stále umějí provozovat i dieselovou trakci.

N.N.

Samozřejmě. Dokonce i v podobě tahač s návěsem.

Petr Šimral

To sice umějí, ale tetička ekonomika má na to úplně jiný názor…

Oldřich Sládek

Co?????

Bjorn

Tak ten se povedl 😀

Jarda

ano povedl, současný provoz je tak čtvrtinový, co jezdilo ještě před lety

Zdeněk

A s kupéma

A. Mikulka

Tak se někdy posaď k trati, budeš se prahodně divit.

Jun31

Co tam proboha tak dlouho dělají?

Lukas

Ve špičce Labe jede každých 60 minut, mimo 120 minut, v souhrném taktu v 2 hodinách jezdí: Krušnohor, Labe, Berliner, Labe.

Což znamená souhrnej takt mezi Prahou a ústím je 30 minut mimo špičku 40 minut.

Třicátáprvní Béé

Přesně tak. A optimálně co půl hodiny, aby tam na ty koleje ta nákladka náhodou nevlezla👍

Handzidcek

Lince R15 by to naopak mohlo pomoci. Tím, že by Ex5 tvořila hodinový takt, který požaduje ministerstvo dopravy mezi Prahou a Ústím, tak by mohlo dojít k posunu R15 tak, aby se vrátil přípoj na RE Cheb – Nürnberg. A celkově by byla větší variabilita při změnách kvůli rekonstrukci Podkrušnohorské magistrály.

Tomáš Záruba

Raději naopak kvůli vazbám v Děčíně a časem i Drážďanech.

koumák

Jde ovšem o to, jaké ty mezistátní vlaky mají vazby jinde než v Děčíně a v Drážďanech, a s nimi pohnout lze těžko.

Tomáš Záruba

Schválně, jaké? 🙂 Nápověda: Ex3 má být časem také o půlhodinu jinak, Ex1 bude asi dost dlouho ještě po celé. A zajímavý směr je i Linz, a ten bude v Praze ještě dlouho spíš na „širokou celou“ (resp. časem přesně ve 30, ale přestup „v uzlu“ na Ex 5 by se nestíhal).

shadow

Nevíte někdo, kdy se začnou v ComfortJetu využívat řídící vozy jako řídící. Zatím jsem vždycky viděl, že tu soupravu vždycky lokomotiva jen táhla, ale nikdy netlačila.

Qaws

Až budou mít schálené ETCS.

javr

To není o ETCS, jednotky jako takové nejsou schválené v sunutém režimu.

Plecháč

A v sunutém režimu se mají schvalovat jen s řadou 384, takže i kdyby už byly schválené, s řadou 193 by to stejně nešlo.

Jun31

Tolik důvodů proč něco nejde nevymyslí ani manželka po 30 letech

Juraj TT

Kde je vlastne problém?
V pravidelnom používaní budú tie jednotky onedlho už dva roky.

Jun31

A co na tom tak trvá? Ta lenost ve státním a železničním sektorů je bezmezná

Jarda

ETCS je u raijletů, CF nemá schválení ani bez ETCS na sunutí..paradoxně teď oboje jezdí jako klasické soupravy..na to kolik stojí už dost dlouho

Kubrt

Ve Velimi se aktuálně rozjel Nightjet s řidičákem, ale netuším, jestli to má nějakou souvislost i se schvalováním ČD comfortjetů.

https://railcolornews.com/2026/02/24/cab-forward-the-dani-nightjet-driving-trailer-in-action/

studio528

ComfortJetů není nikdy dost!

idk123

Až vyřeší otravný přesvícený interiér (hlavně ty pitomé čtverce), tak prosím.

Gajda

Čtverce by měly jít asi taky vypnout, jel jsem na Krušnohoru a nesvítily. Je otázka, zda to nebyla technická závada, ale ihned tam bylo o 1000% příjemněji.

Zapa

Byly vyhozené jističe.

Jun31

Já nechapu proč jde železnice trendem přesvícených interierů zatímco autobusy jezdí po tmě

Zapa

Mě je hlavně záhadou, že to někdo takhle naprojektuje (údajně podle norem) a frkne tam ještě čtecí lampičky, které jsou, při 100% osvětlení, stejně na nic. No a aby se daly tedy využít, hlavní osvětlení se ztlumí (vyjma kostek, takže lampičky jsou tak jako tak k ničemu)) pokud možno na 1/3, což tedy už zase asi neodpovídá normě…. Nebo já fakt nevím.

rzc

Mozna by byl zajem i o prime spojeni regionu Usti-Decin-Pirna-Dresden. Pokud nechci jet zpatecni za 1000 v EC, tak musim jet trema vlakama. To pak jedu za 150.

Generální Kokrhel

Tak řeší se tu ComfortJety… Devítivozová souprava na 230 za randál na regionální výkony a jizdenka za pár korun, to asi neklapne…

rzc

Tak samozrejme jsem nemel na mysli Comfortjet, ale spojeni Cech a Saska v prihranici, coz mi prijde jako problem. Z takoveho Usti by bylo rozumnejsi dojizdet za praci do Dresden nez do Prahy, ale cena jizdenky za stejnou dobu jizdy je x-nasobna.

jan.potucek.2831

No hurá

Jakub K

Když je vše vyprodané, tak tam snad pošlu všechno co mám, klidně co 30 min. taktu a rychle doobjednám další. Samozřejmě záleží na domluvě s DB, ale dobré vlaky, se nikdy neztratí …

Rejpal

Jenže pro ty vlaky musí být také volná kapacita tratě a ta není, hlavně v Elbtslu je problém s neustálým výlukami.

Ares

To je těžký, když jiná použitelná trasa do DE skoro neexistuje. Jak ve středověku.

Lukas

Přesně tak museli by típnout Krušnohor (Ústí – Praha) aby tam mohly nacpat hodinových Berlinera.

Protože společně Berliner Krušnohor tvoří 60 minut.

Nebo by Krušnohor musel zastavovat také kde Labe staví aby byla zajištěna místní rychlíková doprava (A tím by původní Labe se smísilo s novým Krušnohorem).

Sap1k

Krušnohor by mohl mezi Prahou a Ústím tvořit novou „rychlejší“ rychlíkovou vrstvu, s tím že by stavěl jen v Roudnici a Lovosicích, a zároveň by se mohl stabilizovat přestup na/z RE33 v Chebu.

Labe by mohlo zůstat dle mého tak jak je, není důvod měnit co funguje 🙂

Lukas

Místní rychlíkovou dopravu tam zajišťuje Labe. Krušnohor mezi Prahou a Ústím je dodatek na souhrnej takt 60 minut společně s Berlinerem. Kdyby měl jet Berliner 2x častejc co Hodina tak logicky by se muselo najít uvolnění což by to neovlivnili dopravu mezi Prahou a Ústím akorát by jsme přišly o přímý vlaky Praha – Teplice, Most, Chomutov, Karlovy Vary. Prostě by to bylo na přestup v Ústí nad Labem. Krušnohor staví v Roudnici a Lovosících v okrajových částech dnech, konkrétně R 618, 602, 601. Alternativní řešení je to že Berliner je brán jako Expres, a Krušnohor je Rychlík. I když… Číst vice »

troglj

Tak ono to nebude příští rok.
Nemělo by ETCS přidat nějakou kapacitu navíc díky kratším úsekům?
A také by pomohlo odstranit souběh SBahnu a U28 Děčín – Rumburk mezi Schönou a Bad Schandau, to je hned o trasu méně kvůli pár km. Otázka je jak.

ALF

Kdybyste Vy byl podnikatelem v dopravě, tak vlaková jízdenka dotovaná z 75% (možná z 90%) převážně na státní dluh, osvobozená od DPH s nárokem na odpočet DPH (§ 70 Zákona o DPH), by Vám zaručila návratnost investice do vlaků či do infrastruktury?

Lukáš Chytil

Do vlaků ano s 90% dotací. Do infrastruktury je otázka, co všechno by tam jezdilo.

Něco dalšího Axeli?

ALF

Takže zombie podnikání udržované v provozu pouze vysokánskými dotacemi. No, takže další comfortJety byste neobjednal a původních byste se chtěl zbavit, protože co s nimi pak, že?

Jakub K

Náměstek pro osobní dopravu – „Náměstek“ zní trochu jak z normalizační směrnice 1983 😉

Generální Kokrhel

To by byl Soudruh náměstek 😛

Jakub K

Máte pravdu! Soudruhu generále ;)))

Generální Kokrhel

Tak když hrál Jaroslav Marvan generálního inspektora drah Kokrhela, ještě soudruzi náměstkové ani soudruzi generálové nebyli… Leda v Zemi, kde zítra již znamená předevčírem…To až o pár let později…😃

koumák

To je samozřejmě pravda, že je to zkratkovitá „normalizační“ čeština: civilizovaně by to měl být asi spíš zástupce, ale hlavně zástupce (náměstek) generálního ředitele pro …, protože samotný termín náměstek i zástupce bez přívlastku označujícího, koho kompetence přejímá, je blbost.

Herold

Za první republiky i v ústavě z roku 1948 existovala i možnost zvolit zvolit náměstka prezidentovi republiky, pokud po dobu delší než 6 měsíců nemohl vykonávat svoji funkci.

X 1

Možná by se v ČD mohli chytit za nos a konečně do těch nových souprav objednat plnohodnotný Restaurační vůz. Ty současné Bistra jsou vyloženě katastrofa.

Rejpal

Souhlasím, ale z míst v jídelním voze není příjem za jízdné. Proč soukromíci nejezdí s jídelním vozem? Protože si na sebe nevydělá. To samé lůžkové a lehátkové vozy, ty si na sebe také těžko vydělají. Bohužel je jiná doba a peníze vládnou světu.

Kubrt

Peníze vládnou světu… Ony mu vládly vždy, náklady musel vždy někdo nějak zaplatit.

Karl vB.

Dříve nebylo cestování tak masovou záležitostí, jako dnes a ty „nadstandardní služby“, jako lehátka, lůžka, jídelní vůz, měly punc jisté výjimečnosti a ceny takové, aby na sebe vydělaly.
Dnešní stav je podobnost čistě náhodná s leteckou dopravou.

koumák

Ne až tak úplně a vždy, aspoň ne u nás: v případě lůžkových vozů je to sporné a u jídelních vozů ani vyšší ceny za konzumaci v nich ztrátu jízdného za tamní místa k sezení rozhodně úplně nahradit nemohou.

fous55

Lehátko za 20 Kč z ČB do Košic , které jelo v pondělí tam a v úterý zpátky, si na sebe nemohlo vydělat nikdy.

Lukáš Chytil

Tak RJ s lehátky i lůžky jezdí. 😉

FP1

RegioJet žádné lůžkové vozy nemá, jen lehátkové, které vydává za lůžkové.

Ondrq

Můžou jezdit na ex2

Generální Kokrhel

Z Olomouce by vozily vzduch

Jirka

Tak přímá linka Olomouc-Dresden, já hlasuji okamžitě pro.

Generální Kokrhel

Tak ve směru od Olomouce by bylo ideální, kdyby konečně dovrtali Zlín… Tomu by pořádný vlak slušel… A ty Drážďany nejsou coby konečná dogma, tam se i v článku píše, že by to mohlo jet dál… Nabízí se směr Erfurt a Frankfurt, to by bylo velmi fajn…

Generální Kokrhel

Upřesnění – myslím směr Púchov

noerf

Do kdy mají ČD smlouvu s MD na mezinárodní spojení? Aby se nestalo, že za pět až osm let ČD zjistí, že MD zrušilo dotace a nechalo mezinárodní expresy trhu. Již teď je zvláštní, když MD dotuje ČD na EX3, když tam jezdí konkurence bez dotací v minimálně dvouhodinovém taktu.

Tomariero

Však minimálně i úseku do Brna se počítá s tím že po konci smlouvy už tam dotace nebude.

FP1

Jen to ne, ještě to dopadne jak na Ostravu, povinné místenky, a po 7 večer nic.
A Svitavy jezdí už teď natřískané, ty moc frekvence z Ex pobrat nemohou.

Jun31

Lze soutěžit sloty a okrajové vlaky dotovat, ale trochu racionalně. Taková 270 vozí vzduch

FP1

Takže když ta 270 dojede do Břeclavi/Brna a tam se přečísluje a dál pojede jako Svitavy tak vše bude ok?
Takže privatizace zisků, socializace ztrát? Výborné.
Naopak dotovat je potřeba i vlaky mimo okrajové časy, tak aby bez povinných místenek bylo víc vlaků než jen Svitava jednou za dvě hodiny.

J.K.

Vzhledem k cenám a obsazenosti by ČD na komerci bylo těžce v plusu na Berlíně…

Kamil Novotný

Tak vzhledem k obsazenosti. Otázka je, kolik % v roce ty vlaky obsazené jsou. Na jaře a na podzim jsou poloprázdné a rozmělněním do hodiny budou ještě prázdné. Také otázka kolik % jízdného jsou různé Interraily apod.
Navíc stačí aby někdo zavedl leteckou linku a značná část cestujících, kteří do Berlína přiletěli, poletí i do Prahy.

Tomáš

Časová úspora letu není vůbec žádná. Spočítejte si dojezdy z centra na letiště a odbavení a čekání na gatu. A vlak do Berlína jede v rozmezí 3:50 a 4 hodin.

Jun31

Praha-Berlín je asi moc blízko na letadlo. Ale třeba Praha-Budalest už by smysl dávalo. Těch 7hodin je dost

Kamil Novotný

Praha – Budapest má Ryanair docela slušně obsazenou, divím se že nelétá i více.

Kamil Novotný

No, jenže plno cestujících Berlinery přiletělo do Berlína letadlem, no a oak už tu časová úspora je.

X 1

Berlinery jsou obsazené celoročně velmi dobře, včetně tzv. neatraktivních obdobích. Jezdím s tím přes čáru dost často, tak to vidím na vlastní oči.
Pokud by se přidal ještě plnohodnotný restaurační vůz a nikoliv jen ohřívací bistro, plus další dva vozy 2. třídy, tak i přesto, to bude v Německu jezdit plné.

Kamil Novotný

A já vidím na vlastní oči také a jsou tu vlaky, kde je max 10% kapacity vlaku.

František

Kdyby stát dotoval jídelní vozy 75%, jako přepravu, možná by pak nestačily ani dva jídelní vozy.

Bdmtee

Škoda že ČD nechtějí jeden wana-vůz, jako mají rakouské railjety 2.0.

Martin Hanzal

Fakt je, že tohle jsem taky nepochopil. Mobilním schod problémy nedělá, ale imobilní jsou velmi znevýhodněni. Navíc, waně se nerozbije hydraulika, wana prostě zůstává bezbariérová.

J.K.

Vanou neprojedete s gastrovozíkem asi… Ale na konci soupravy by se to asi přežilo…

Martin Hanzal

Přesně, jako první/poslední vůz soupravy, tedy doplněný desátý, víceúčelový, s prostorem pro kola, lyže, invalidy, klidně i dveřmi ve výšce 550 a 750mm, aby vyhověl oběma německým typům peronu.

X 1

Otázka je zda Wana může mít nástupní hranu 55 nebo 75 cm. V Německu převažuje 75, jen místy je 55.
Jestli to má jezdit z Drážďan na Lipsko a dál na západ, tak tam je převážně 75 cm.

Berhof

EC250 Stadleru mají v PRM článku jednotky dva páry dveří, kde každý z nich je na jinou výšku nástupiště a jsou navzájem propojené rampou.
https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_RABe_501#/media/Datei:SBB_Giruno_by_Stadler_(47824067432).jpg

Takže když by zákazník chtěl, neměl by být pro Siemens problém podobné řešení udělat i pro daleko delší vozy Vectrainu.

Ddd

Vždy je to něco za něco. Podívejte se, co to udělá s vnitřním uspořádáním.

Berhof

Mně to přijde u EC250 docela pohodě. Mezi nástupní dveře vměstnali PRM záchod, okolo kterého v běžných vozidel dáte maximálně pár sklopných sedaček (5-6 max).

Jelikož SBB mělo požadavek, že vozíčkář má projet až do restauračního vozu, tak musí být ulička min 800 mm široká a padlo tomu za oběť asi 5 sedadel v PRM vozu 2. třídy a 2 v PRM 1. třídy

X 1

Souhlasím, ten výrobce je schopen navrhnout, vyrobit a dodat co si zákazník přeje. Otázka pak je cena.

Radek

Tohle je výhoda netrakčních jednotek – wana by mohla jít doobjednat v průběhu života jednotek.

Berhof

To by ale nebyla železnice, aby se při tom nestřelila do nohy a nečekalo vás další kolečko schvalování nové konfigurace + i schvalování nového typu vozu.

Radek

Ale jo, tak trochu naivně doufám, že tohle do budoucna pořeší TSI a převzetí schválení.

koumák

Jenže její zařazení (umístění v soupravě) by bylo nejlepší v krajním voze (kvůli „průjezdnosti“ soupravy), a kdyby to měl být vůz řídicí, tak ten už se dodatečně nahrazuje hůř …

Radek

Spíš bych volil opačný konec.

Stráťa

Než se k tomu doplnění „v průběhu života“ ČD rozhoupou tak bude jeden částečně nízkopodlažní vůz zhruba stejná ostuda jako je teď vysoká podlaha v celé délce.

Jun31

Žádná ostuda to není. Pokud neumíte udělat 2 kroky tak raději necestujte