Letecké společnosti Letectví

Další aerolinka se rozhodla pro 737 MAX. Kanadské Flair Airlines pořizují třináct letadel

Boeing 737 MAX 8 na vizualizaci v barvách Flair Airlines
Boeing 737 MAX 8 na vizualizaci v barvách Flair Airlines
Kanadský dopravce chce využít volná letadla k rychlému růstu.

Boeing 737 MAX se pomalu začíná zbavovat nálepky aerolinkami nechtěného letadla. Na seznam jeho provozovatelů se dostane letos nový dopravce: kanadské ultranízkonákladové aerolinky Flair Airlines. Pronajme si je od leasingové společnost 777 Partners.

V Kanadě půjde po WestJet a Air Canada o třetího dopravce s těmito letadly. Celkem jich zařadí do flotily třináct, postupně s nimi nahradí stávající letadla Boeing 738-800. Od letadel si slibuje především nižší spotřebu.

„Nová letadla jsou cestou, jak zajistit dostupnější létání v Kanadě, než jaké je nyní. Nová letadla budou základem našeho ultranízkonákladového byznys modelu,“ řekl Stephen Jones, šéf Flair Airlines. Ten přišel ke kanadské společnosti loni v závěru roku z Wizz Air.

Flair Airlines mají aktuálně ve flotile jen tři letadla, do pěti let chtějí vyrůst na dopravce s 50 letadly. Hlavní základnou firmy je Edmonton. Flair Airlines nejsou neznámé ani v Česku: v minulosti pro ně létaly Smartwings.

Pro Boeing je rozhodnutí dalšího dopravce pro dlouho uzemněná letadla dobrou zprávou z pohledu image. Minulý týden například zařadily do flotily svůj první 737 MAX Alaska Airlines.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Laco

Sunwing má Maxa tiež vo flotile

Peeetr

Ultranízkonákladové – tak pokud se tam nelétá na stojáka nebo v sedle, tak ten termín postrádá smysl.
Prostě jsou nízkonákladoví škrti v čele s největším Ryanair, pak normální aerolinky, kde to šlo hodně dolů, ale nesnaží se vás okrást na kufrech či pokoušet zpoplatňovat záchod, a pak luxusnější aerolinky většinou nejlepší asijské nebo arabské dotované z ropy.

Cihla

Ono jde to to, že v Kanadě je pojem low-cost brán trochu jinak. Například low-cost dopravci v kanadě v čele s aerolinkou Westjet: levné letenky, odbavené zavazadlo cca 25CAD, plnohodnotné jídlo cca 10CAD, pití (teplé nápoje a nealko) na delších linkách zdarma na kratších zdarma teplé nápoje a voda. V případě wifi na palubě zdarma balíček pro používání chat aplikací (messenger, instagram- bez dat tzn bez fotek a videí) také zdarma. Takže ano v porovnání s ryanair postrádá pojem ultra low cost smysl, ale v Kanadských poměrech je opodstatněný.

Já, kdo jiný

Velká země, vnitrostátní doprava, lowcost. Ideální model pro Business v letectví pro současnou pandemickou dobu.

Já, kdo jiný

To bylo řečí, že si MAXe už nikdo nikdy nekoupí, a že s tím nikdo nebude létat. A ejhle. Na každou nabídku existuje poptávka a naopak. Tak ať se Maxům daří.

Yellowhammer

To je jasný, to je jak všichni nadávají na Škodovky, ale jak jsou slevy na skladovky, jen se po nich zapráší 😁

Václav

Myslím si, že hlavní důvod, proč si ho pořizují je, že Boeing nabízí dobrou cenu na letadla, která mu stojí na skladě. Ono se to éro taky musí udržovat, i když nelétá.

Lukáš F.

No a nejen to – na rozdíl od A320neo je k dispozici ihned, ne za pár let.

Václav

Nevím jak konkrétně Flair Airlines, ale rychlost dodání není nyní v době, kdy jiné aerolinky objednávky odkládají, asi to nejpodstatnější.

kanaďan

No a proč ne. Je to výborné letadlo za dobré peníze, tak proč by si ho nekoupili. Čas ukáže, jestli měli více dbát na Vaše rady z internetu, a nebo jestli se rozhodli správně.

Jan Mlynář

Vyborne letadlo!? Boeing je sracka pro ultralowcost dopravce. Airbusu nesaha ani po kolena.

Tomas

rekl expert 🙂

Jan Mlynář

Expert ne, ale sedlal jsem oboji…✌️

Jano

Ešte že ťa máme a otvoril si nám všetkým oči.

kulhán

Už léta jsou to rivalové na stejné úrovni. Jednou lehce vyčnívá ten a podruhé zase onen.
Ale to ty moc dobře víš.

Jan Mlynář

Z obchodniho hlediska treba ano, ale z technickeho je B neskutecne pozadu…Srovnani z praxe mam a fakta jsou jasna.

Vlastimil Kocurek

Je to výborné letadlo. V čem jsou jeho největší přednosti ? Chápu, že obrovskou výhodou je, že jsou téměř okamžitě k dispozici a budou velmi levná, ale po technické stránce ?

Y.K.

Po technické stránce? Výborná ekonomika provozu, hodně snížená spotřeba, dlouhý dolet (i když A321XLR má lepší, ale to je specifický typ pro trochu jiný typ provozu), pokud se bude držet tradice 737 tak i vysoká provozní spolehlivost (myšleno počet závad) i když na začátku to může trochu drhnout se spolehlivostí fungl nových LEAP motorů, podobně jako u A320neo.

„Velmi levná“ je dost relativní, ceníková cena je někde přes 2 mld. Kč. Nicméně teď je asi nejlepší doba na „slevičku“ i když někdo bere jen pár kusů.

MildaIV

To co píšete platí při srovnání MAXe s NG, ale ne s NEO. NEO má menší spotřebu a lepší ekonomiku kromě krátkých letú. Výhoda na straně MAXe je model 8, kde je docela velká díra mezi modely A320 a A321. A cena je opravdu výhoda na straně MAXe, zvlášť A321 NEO je o dost dražší.

Y.K.

No já se nechtěl pouštět do žádného srovnávání, protože srovnávání je vždy problematické a má hodně faktorů, bylo to prostě prostě shrnutí čím je Max pro aerolinku sám o sobě zajímavý a proč jej kupují (i ti co nemají flotilu 737NG, pro které je to jasná volba).

Ale když už se to nakouslo, 🙂 na wiki se píše, že A320neo má spotřebu 2,25 l/100 km/per seat. 737Max 8 má 2,28 l/100 km/per seat. To je hodně těsně, další nákladové faktory už se zjišťují hůře, i když by mě zajímaly. Minimálně cena A320neo je vyšší a čekací doba delší.

MildaIV

Max 8 bude mít o něco menší spotřebu na sedačku, ale je to dáno tím že se jedná o větší letadlo, tyto modely nestojí přímo proti sobě. Se spotřebou A321 se nemúže žádný MAX rovnat.

Y.K.

Tak ano A321 je v tomto parametru super, na druhou stranu mainstrem z něj asi nebude už kvůli vyšším letištním poplatkům. 🙂