Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví

Aerolinky Smartwings podaly žalobu na výrobce letadel Boeing

Boeing 737 MAX 8 společnosti Travel Service před přistáním po dodávacím letu ze Seattlu. Foto: Letiště Praha
Boeing 737 MAX 8 společnosti Travel Service před přistáním po dodávacím letu ze Seattlu. Foto: Letiště Praha

Česká letecká skupina Smartwings podala v USA žalobu na výrobce letadel Boeing. Uvedly to dnes Lidové noviny (LN). Důvodem je podle deníku to, že skupina Smartwings zatím nedostala od Boeingu náhradu škod za nucenou odstávku letadel Boeing 737 MAX. Provoz těchto strojů byl celosvětově zastaven loni po dvou tragických haváriích letounů 737 MAX kvůli problému se softwarem. Skupina Smartwings letos v březnu uvedla, že jí odstávka způsobila škody za asi dvě miliardy korun.

Skupina podala podle deníku žalobu na Boeing na začátku srpna u soudu v americkém státě Illinois, kde má výrobce letadel sídlo. „Po dlouhém jednání, které trvalo rok a čtvrt a které bylo neúspěšné, jsme na výrobce letadel, společnost Boeing, podali žalobu,“ potvrdila LN mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.

Jak vysoké odškodnění Smartwings požadují, LN neuvedly. „My jsme vůči Boeingu uplatnili škody ve výši 102 milionů dolarů (téměř 2,5 miliardy Kč, pozn. red.) k 28. únoru. V tom jsou zahrnuté přímé škody a také škody způsobené tím, že se musíme vyrovnat s lessory. Ale nejsou v tom zdaleka všechny náklady, protože jsme do požadavků vůči Boeingu nezahrnuli třeba ztrátu trhů, na kterých jsme si za 20 let vybudovali pozici. Jde například o Španělsko či Francii,“ řekl letos v červnu v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz šéf Smartwings Jiří Šimáně. Firma má sedm MAXů, dalších 15 měla obdržet do letošního ledna.

Letadla Boeing 737 MAX byla ve vzduchu jen méně než dva roky. Zavedena byla do komerčního provozu v květnu 2017. V říjnu 2018 v Indonésii a březnu 2019 v Etiopii dva tyto stoje kvůli problému s palubním softwarem havarovaly, při nehodách dohromady zahynulo 346 lidí. Krátce po druhé ze zmíněných nehod byl provoz Boeingů 737 MAX na celém světě zastaven. Firma Boeing loni v květnu připustila, že o softwarovém problému věděla zhruba rok, ale neinformovala o něm aerolinky ani regulační orgány. V prohlášení firma trvala na tom, že tento problém nepředstavuje bezpečnostní riziko.

MAXy ale nejsou aktuálně hlavním problémem Smartwings. Jak dnes upozorňují Hospodářské noviny, skupina stále nezískala žádnou formu státní pomoci. Už na konci června oznámila hromadné propouštění až 600 pilotů, stewardů a pozemních pracovníků. Jenže situace se ještě zhoršila. Podle informací HN minulý týden nabídlo vedení firmy části ještě nepropuštěných zaměstnanců, že by jim na zimní období dočasně zprostředkovalo jinou práci.

Celá skupina, která zahrnuje i ČSA, podle mluvčí Vladimíry Dufkové plánuje v zimě provozovat pouze osm až 10 letadel. Ve flotile jich má přitom celkem 49, v provozu jich je nyní 23. Smartwings na dotaz HN potvrdily, že možnost přidělení jiné práce svým zaměstnancům zvažují. „Již jsou realizovány první kroky,“ uvedla mluvčí.

Bližší informace, například kolika lidí by se tato dočasná změna týkala či jaké pozice by vykonávali, ale firma neuvedla. Další varianta, kterou Smartwings části svých zaměstnanců nabízejí, je neplacené volno do příštího léta. To se týká například pilotů, kterým aerolinka na oplátku udrží platné licence.

ČTK + redakce

Odebírat
Upozornit na
guest
62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
G700

A šup s nima do propadliště dějin… Bohužel, i bohudík

Pistolka

Co je UG jet?

LépeUžbylo

Šimáněho oddělená firma co provozuje privátní lety s Cessnama.

František

Unimex Group Cessny

beija

Stále výdělečná část Šimáněho leteckého byznysu , nespadající pod Smartwings, ale pronajímající aerotaxi letadla Smartwings..

Fly QS/OK

Mně opravdu nepřestává udivovat, jak jsou lidé zlí…..Letecké společnosti napříč celým světem dostávají finanční injekce a tady má pořád někdo pocit, že to bude platit ze “svého”. Lidé! Platíte různé věci a mnohdy mnohem horší. Myslete na lidi ve společnosti. Opusťte ten typický český náhled na danou věc. “Mě se to netíká” ať to padne. Ano Wizzair, ano Ryanair, rok dva budete létat za stokoruny, ale pak si to tvrdě zaplatíte. Babička a dědeček, co neudělají online check-in budou pak na letišti velice smutní, neboť je odbavení bude pravděpodobně stát půlku důchodu. A bezpečnostní standardy? Prosím Vás? Pokud by SW… Číst vice »

Kyblík_2

Tak teď jsem se rozbrečel…fakt že jo!

tom

Hm, takže podporovat poločínskou společnost….. Možná tp u některých osob je o zlobě a závisti ale u mě je to tak, že stát nemá dost peněz pro všechny tak by měl podporovat domácí společnosti…Navíc víme odkud COVID přišel že….

Viki

Bože co to je tohleto????
Na čem jedeš?

Fly QS/OK

Nenávist, nenávist. No nic. Tak hlavně, že ta dle Vašeho názoru “poločínská” společnost zaměstnává Číňany. Společnost platí daně v České republice úplně stejně jako ostatní společnosti. Její zaměstnanci jsou v drtivé většině Češi, kteří tu taktéž platí daně. Takže jaká Čína? Nemluvíte pravdu, ale to pro Vás zjevně není tak zásadní. Přeji pěkný den!

tom

Nemluvíte pravdu vy

2018…daň 0Kč
2017…daň 2,9M Kč

viz. justice.cz

Ano, jsem patriot a myslím že by se mělo pomáhat českým subjektům…

Tswq1

Co je komu po daních ? Já z jejich daní nemam ani korunu, jiné firmy také platí daně a nedostanou nic 😀 omg proč já 😀

Tswq1

Za tenhle přístup si mohou sami svým chováním a sorry jako, jejich ceny 3x 4x vyšší než u Ryan a Wizz, i kdyby Wizz nebo Ryan nadrazil 2x pořád je levný. Udivuje mě tohle že se jich (miliardářů) někdo může zastávat, pokud u nich pracuješ tak je mi to líto, tvůj drobkodárce stejně na tobě šetřil (plat vůči rizikům) a tudíž bude lepší když se ponechá jeho osudu.

Karel

tak určitě

RHood

IOSA = skoro 100% nutnost/ podmínka ACMI pro EU dopravce, tak proto hlavně IOSA.

Dorota

Nestraš.

beija

Dobrá vysvětlím Vám to Vašimi termíny: Nikdo z diskutujících není zlý, jen pan miliardář Šimáně je zlý pan podnikatel, který neprodá žádnou ze svých výdělečných firem, aby zaplatil své věrné zaměstnance ve Smartwings, neb chce vydělávat a ne dělat charitu. BTW – víte o nějaké jeho filantropii? Babička s dědečkem si s sebou vezmou vnoučata nebo děti a ti vyřídí letenky s RYR atd. za ně. Safety audit nevidí vše, na ukázkovém letu se asi určitě neletělo na jeden motor. 😉 A že konec Smartwings tvrdě zaplatíme? Kam Vás vede slepá vášeň, tvrdě bychom ho zaplatili ze svých daní do… Číst vice »

Petr Novák

Ve vážných problémech už je, nebo během podzimu bude 7/10 českých občanů. EGAP je postkomunistická instituce, zajišťující miliardářům beztrátovost v těžkém období.
Kdybych svého času nezažil jednání v TS, kde jedince považují za méně než lejno, pak bych za současné ekonomicko-zdravotní krize uvažoval stejně. 900 mil. CZK potřebují na jak dlouho? O jakou částku si řeknou k sanaci ztrát příště? Kdo to zaplatí? Máma samoživitelka a nebo chromá babička o holi?

Karel

Ano všechny, ECA (Export credit agency) jsou postkomunistické instituce. Hlavně ty v kapitalistických zemích. 🙂
Asi moc nemáte ponětí jak tyto instituce fungují co?

Pe.tr

Něco jiného je podporovat export třeba do Indie nebo Brazílie či Peru nejlépe u nás vyráběných a vyvinutých celků a něco jiného je podporovat SW kterou nahradí na hned někdo a za čtvrtinovou cenu , je to jen cenově nadstandartní přesto nestandartně poskytovaná služba. To je mi líto spíše příležitostných dopravců s busy. Ale podporovat ČSA/SW mi připadne jako lít vodu do hnoje.

lvy

Nejhorší na tom je to, že za velkou část problému může aktuální socialistické zřízení. V normálním světě by měli lidi dostat zaplaceno pouze za odvedenou práci. V momentě, kdy nastala karanténa, měli být lidé okamžitě bez práce a měl se o ně postarat stát, protože si platí sociální pojištění. Firma by přežila a jakmile by byla potřeba, tak by lidi opět najala. Takto se stane jen to, že firma padne a lidi budou bez práce.

Vítejte jen krůček od reálného eurokomunismu!

Tomas

blabol mesice 🙁

Kyblík_2

Ivy = Vlaďka Dufková? 😀

Sitgestravel

Konecme bude do konkurzu aspon nejaky majetek. Docela dobry tah.

Anonymus

Konecne to udelali. Jedina sance,jak vse zachranit. Boeing musi platit…

Tswq1

Já doufám že se tak nestane a že dříve padnou :D.

Anonymus

To je dost pravdepodobne. Ale Smartwings vzdy budou letat jako charter. Jen se snizi stavy a pocet letadel. Tot vse.

vitapb

To by asi museli celou aerolinku zavčasu nějak „šikovně“ rozporcovat ne? Obávám se, že se současnou čínskou účastí to nebude tak jednoduché.

Petr Juchelka EBA

Fakt si myslíte, že americký soud ve sporu s nevýznamnou českou firmou potopí jednu z největších firem USA? Stačí 3 měsíce počkat a není co řešit. Zajímalo by mne přesné znění leasingové smlouvy. Kdo nese odpovědnost, že předmět pronájmu není způsobilý provozu.

Anonymus

Smartwings vychazi z toho, ze jine aerolinky uz zalobou ziskaly od Boeingu dohodu a penize. Myslim ze Norwegian byli uspesni. Stejne tak brazilska aerolinka.
Smartwings zatim v jednani byli hodne neuspesmi s Boeingem, tak musi podat zalobu.

Petr Juchelka EBA

Pokud vím, tak Norwegian jim zrušili kontrakt na 97 letadel a dali je k soudu. Výsledek jsem zatím nezaregistroval. Ale Norwegian je úplně jiná liga vzhledem k počtu letadel. Jinak žaloba Smartwings legalizuje pohledávku (byť spornou) a zvyšuje tak aktiva společnosti. I při snížení ocenění na čtvrtinu to dává pořád 0,5 miliardy do aktiv. Navíc pohledávka se dá postoupit (a třeba pak započítat 😉), tak jsem zvědav, kdo nakonec ten Boeing bude žalovat a jestli se ve výnosech najednou neobjeví mimořádný výnos. Pořád se zřejmě zkouší jednat o tom úvěru.

Karel

Jen upřesním. Norwegian zrušil kontrakt na 93 B737MAX a 5 B787. Současně firma podala žalobu na společnost Boeing s cílem získat zpět předplatby za tato letadla.

Karel

Tui získal od Boeingu cca 300m eur. Niméně vyčíslené náklady jsou 370m. SW zřejmě nechce na podobné snížení na rozdíl od Tui přistoupit.

Tswq1

Pojďme si to shrnout. 1. Boeing už jedná s SW rok a moc se do toho nehrnou a stejně tak se potáhne i soud, kterého se SW ani nedožijí. 2. Jirka do toho nedá ani cent jelikož moc dobře ví že by z něj byl brzy milionář. 3. Číňan také nedá ani korunu, protože je jasné už dávno že tahle firma je jen černá díra. 4. A banky když vidí jejich čísla tak se také obrací jako ventilátor stejně tako Schillerová, která jen koukla, viděla a vzala rozum do hrsti tenhle cirkus nepodpořit. Podtrženo sečteno levnější je nechat firmu padnout… Číst vice »

Petr Noworyta

Presne tak. Nejvyssi cas aby zdejsi charterovy trh prevzal Ryanair s Wizzairem, kteri si zde udelaji bazi desitek letadel. Konecne budou cesi letat (nejen) na dovolenou za mnohem nizsi ceny, ale zaroven i ve vyssim komfortu. A ne jako s hladolety OK/QS

Y.K.

Nebaví mě vám to pokaždé a už půl roku opakovat, ale Wizz air chartery neprovozuje a ani nehodlá.

Petr Noworyta

Proto tam je napsano “nejen na dovolenou”. Tzn. ze Wizzair je hrave nahradi na tech jejich pravidelnych linkach

Y.K.

Tak to může dávno. Nic jim nebrání.

Ota Z.

a kdy se těch desítek letadel dočkáme? To vidíte v kouli taky? 😀 žeru tyhle naivní myšlenky 😀 O další důvod, proč si pročítat ty diskuze…

Avionik82

Prosim vas v kterem hangaru tu bazi udelaji ? Myslim ze by to zajimalo nejednu fimu, ktere se leta neuspesne snazi po letisti dostat povoleni na stavbu hangaru.

Y.K.

Ono americké soudy nejsou české soudy. Problém žaloby je, že to něco stojí.

Jan

On se toho rád nějakej místní právník ujme i zadarmo… Pokud v tom vidí možnost tučné provize…

beija

Krásně a jasno shrnuto.

Dorota

Podle informací HN minulý týden nabídlo vedení firmy části ještě nepropuštěných zaměstnanců, že by jim na zimní období dočasně zprostředkovalo jinou práci. Takže vy co mínusujete praci v Uni Hobby tak zřejmě půjdete na pracák.

Jiří Kocurek

A nebo dělat překladatele. Anglicky umí. Řidčák na auto mají a zaškolení na tramvaj není nijak složité v porovnání s letadlem. Tím chci říct, že skladník není jediná práce, ikdyž někteří by jim asi přáli to nejhoší, protože se předím měli dobře.

noerf

Část letadel včetně posádek pronajimali pravidelné do zámoří pro lety z USA, Kanady do Karibiku.
Takže se něco podobného může opakovat i nyní.

Dorota

Tam mají svých problémů, nemají letos zájem.

Adolf

Jak je nesnáším, tak je začínám litovat.

Dorota

Zaměstnanci by mohli jit pracovat do golfového resortu nebo do řetězce Uni Hobby pana Šimáněho.

Richard

Jestli vubec bude za par mesicu nejaky smartwings existovat?, mozna se tato firma ani nedozije soudniho verdiktu.

poletucha15

Na to dle myho boeing dost spoleha. 🙂

Jan

A případný krach SW na případných soudem uznaných povinnostech Boeingu něco změní?

Tomas

mozna krachne, ale krachem firma neprestava existovat. spolecnost pak jeste “v likvidaci” existuje klidne radu let.

nastupuje insolvencni spravce … a pripadna vyhra v tomto sporu je velice vitanym obohacenim konkurzni podstaty.

Olda

Přesně. Tak bych to viděl jako cestu. Jen v trochu „normálních“ obchodních vztazích je, s tím co bylo naznačeno výše v článku, tedy žalovaný věděl a přiznal již dopředu pochybení, ještě s životy ohrožujícím aspektem, pro Boeing toto vážný problém… Ale v zemi demokratičtější než kdekoliv v tom zbytku usurpátorského světa to může dopadnout trochu jinak… Spravedlivěji… Všichni Ti Apačové, Mohawkové a obdobní nepřizpůsobivý by mohli o velkém bílém bratru na Potomacu asi vyprávět celé hodiny…

poletucha15

To je samozrejme pravda.

Nicmene pochybuju dost o tom ze insolvencni spravce bude z podstaty veci resit kazdej $.
Ten bude chtit uspokojit co nejvic veritelu nejakou moznou castkou a nebude travit soudem s boeingem 5 let aby vysoudil o 100 milionu navic.

Uz jen z principu tedy, dost pravdepodobne vyjde boeing levneji pokud SW krachne, protoze predpokladam ze SW se bude soudit o kazdou napocitanou drobnost.

Greta

Konkurs SmartWings na soudním vymáhání pohledávek nic nemění, kromě toho mohou pohledávku postoupit jiné firmě nebo např. panu Šimáně osobně.

Ogden

Jirka s Romanem by se o to podělili…SWG přestane existovat a oni budou vysmátí. A o to tady jde. Je mi líto všech těch poctivých zaměstnanců.

Frequn

me je lito poctiveho zamestnance Veseleho ,ktery uz nebude mit kde aplikovat pokusne lety na 1 motor se 180 lidma na palube..

Ogden

UG Jet…pravděpodobně…

Pe.tr

Tam to dá i bez motoru

tom

a už prošel tím vyšetžením co měl?

beija

A co policejní vyšetřování? Já se divím, že když Šimáně tak rád coby právník podává žaloby ( narážím na žalobu podanou na stát před pár lety), že ji někdo nepodal na Smartwings za ten let na jeden motor.