Antimonopolní úřad zakázal ústeckému dopravnímu podniku nakoupit trolejbusy

Trolejbus 27Tr v Ústí nad Labem. Pramen: FB Dopravního podniku ÚnLTrolejbus 27Tr v Ústí nad Labem. Pramen: FB Dopravního podniku ÚnL

Antimonopolní úřad si nechává zpracovat odborné stanovisko k námitkám dvou možných dodavatelů.

Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL) zatím nesmí uzavřít smlouvu s vítězem soutěže na dodávku až 33 parciálních trolejbusů. Vyhověl tak návrhu společností Cegelec a SOR Libchavy, které napadly kvalifikační podmínky soutěže.

„Bylo vydáno předběžné opatření, kterým se zadavateli zakazuje uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem. Správní řízení je v současné době přerušeno, neboť Úřad si nechává zpracovat odborné stanovisko, které je nutné pro rozhodnutí ve věci,“ řekl mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Švanda.

ÚOHS potřebuje za pomoci znalců zjistit, zda jsou námitky obou firem pravdivé. Týkají se se například doby schvalování trolejbusů v České republice. Podle navrhovatelů podmínky ústeckého tendru může splnit jen Škoda Electric. „Dochází ke znevýhodnění dodavatelů, kteří ke dni zahájení zadávacího řízení nemají trolejbus odpovídající specifickým
požadavkům zadavatele již vyroben a schválen pro provoz na území České republiky,“ uvedl Cegelec v návrhu.

Dopravce v zakázce s odhadovanou cenou 558 milionů korun hledá výrobce až 33 parciálních trolejbusů, které umožní částečně jízdu mimo troleje díky baterii.

DPMÚL už dříve odmítl, že by podmínky zvýhodnily jedinou firmu. „Jsme přesvědčeni, že podmínky zadávacího řízeny byly nastaveny tak, aby byla zajištěna skutečná soutěž mezi kvalifikovanými dodavateli. Dopravní podnik hospodaří s veřejnými prostředky. Nemůžeme tedy vyhovět zájemcům, kteří by nám rádi nabídli dosud neexistující řešení, anebo trolejbusy bez schválení Drážním úřadem,“ řekla před časem mluvčí DPMÚL Jana Dvořáková.

Zakázka je na osm let, vítěz získá rámcovou smlouvu. Dopravní podnik hledá kloubový trolejbus, který bude mít čtvery dveře a tři nápravy. Jeho délka může být maximálně 18,75 metru. Do nízkopodlažního trolejbusu se musí vejít nejméně 115 cestujících, z toho čtvrtina musí sedět. Na baterii má zvládnout dojet nejméně 12 kilometrů. Vozidla musí být plně klimatizovaná, součástí budou USB nabíječky pro dobíjení drobné elektroniky.

Zakázku na nové trolejbusy naposledy vyhrála v Ústí nad Labem Škoda Electric, která dodala devět kloubových trolejbusů 27 Tr. DPMÚL na dotazy k soutěži včera nereagoval. Již v roce 2018 ÚOHS kvůli zadávacím podmínkám soutěž na trolejbusy pro Ústí nad Labem zrušil. Důvodem byly rovněž zadávací podmínky, které tehdy napadl SOR Libchavy.

Tagy Cegelec Dopravní podnik města Ústí nad Labem DPMÚL parciální trolejbusy Škoda Electric SOR Libchavy ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
22 komentářů