Do Jihlavy dorazily zpožděné trolejbusy, měly jezdit už od loňského června

Trolejbus SOR TNS 12 s výzbrojí Cegelec. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraTrolejbus SOR TNS 12 s výzbrojí Cegelec. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

První tři jsou již v provozu, další mají vyjet v příštích dnech.

Dopravní podnik města Jihlavy do konce letoška dostane všech šest nových parciálních trolejbusů, které měly jezdit ulicemi města už od loňského června. Tři vozy nyní testuje ve zkušebním provozu, zbývající očekává v prvních třech dnech příštího týdne. Na zakázku za víc než 70 milionů korun má podnik slíbenou dotaci, při dodržení výše uvedených termínů by ji neměl ztratit. Vyplývá to z údajů, které novinářům poskytli předseda představenstva podniku Radim Rovner a primátor Petr Ryška (ODS).

U nových trolejbusů bylo podle Rovnera poměrně složité doladit software. „Na náš apel tady je v podstatě od 15. října jeden pracovník od nich (od dodavatele), který ty poruchové stavy nahrával a reportoval,“ uvedl. Tím se podle něj řešení problémů zkrátilo. Zpoždění dodávky podle Rovnera dodavatel zdůvodnil více vlivy. Jihlava dostává parciální trolejbus SOR TNS 12.

Smlouvu na dodávku trolejbusů městská firma podepsala v dubnu 2021. Cena byla příznivá, 12 milionů korun za jeden vůz, uvedl Rovner. Přislíbená dotace na ně byla ve výši 85 procent. Zajistit nové trolejbusy mělo podle dřívějších údajů podniku sdružení Tram For Envi a Bogdan Motors. Ukrajinský podnik měl dodávat karoserie. Kvůli situaci na Ukrajině ale dostal jiné úkoly a dodávky karoserií převzal domácí výrobce SOR. „To nebyl legislativně úplně jednoduchý proces,“ řekl Rovner. Dodavatelem elektrické výzbroje je Cegelec.

Dodávka nových trolejbusů pro Jihlavu má další zpoždění, chybí díly

Běží soutěž na dalších dvanáct trolejbusů

V Jihlavě slouží trolejbusy 75 let, dopravní podnik jich teď má 39. Parciálních trolejbusů z nich bude 13. Podnik už má vypsané výběrové řízení na dalších 12 trolejbusů. Vyřadit bude moci šest nejstarších vozů. Jedna z variant je, že by mohly být darované jako pomoc na Ukrajinu, uvedl Rovner.

Autobusů má jihlavská MHD 40. Dopravní podnik u nich od léta testoval jako palivo plyn, který vyrábí nedaleká zemědělská bioplynová stanice. Nahrazuje jím stlačený zemní plyn (CNG). „Myslím si, že jsme na dobré cestě. Zkušební provoz ukázal, že palivo je bezproblémové,“ řekl Rovner. Nyní nové palivo tankuje 11 autobusů.

V minulém roce podle zveřejněné výroční zprávy trolejbusy v Jihlavě ujely přes 1,1 milionu kilometrů a autobusy 1,67 milionu kilometrů. MHD využilo v součtu okolo 15,8 milionu lidí.

Od města dostal dopravní podnik na MHD letos 137 milionů korun, část peněz použil na obnovu trolejové dráhy v Havlíčkově ulici. Příští rok mu radnice dá 150 milionů korun. Primátor uvedl, že výše této dotace se bude znovu projednávat v průběhu roku, až se ukáže, jaký dopad bude mít na tržby podniku nově zaváděná integrace jihlavské MHD s krajskou veřejnou dopravou a nové slevy na jízdném pro žáky a studenty. Senioři nad 75 let budou mít v Jihlavě od příštího roku MHD zdarma, dosud za rok platí 365 korun.

Tagy Cegelec Dopravní podnik města Jihlavy DPMJ SOR TNS 12 Tram for envi
6 komentářů