Nový liniový zákon na rychlejší stavbu silnic nefunguje. Nejvyšší správní soud shodil vyvlastnění pozemků u Jaroměře
Podle soudu se vyvlastňovací úřad nevypořádal s námitkami majitelů, že existuje teoretická možnost vést trasu jinudy. Stavba obchvatu nabere další zpoždění.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se vzdaluje šance na brzké zahájení stavby obchvatu Jaroměře. Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost Krajského úřadu Královéhradeckého kraje a ŘSD proti rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové. Ten dříve zrušil takzvané mezitímní rozhodnutí na odnětí pozemků rodiny soudce Vrchního soudu Františka Kučery. Ten s ŘSD kolem Jaroměře vede i další spory.
„Jedná se o další komplikaci bránící zahájení stavby,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl na Twitteru. ŘSD má sice pravomocné stavební povolení pro obchvat, stavět ale nemůže. Obchvat je přitom klíčovou stavbou: napojí se na něj doprava z dokončované dálnice D11 z Hradce Králové.
Podle soudu se vyvlastňovací úřad nevypořádal s námitkami majitelů, že existuje teoretická možnost vést trasu jinudy. Krajský úřad bude vypořádat nové mezitímní rozhodnutí, které ale zřejmě rodina Kučerových opět napadne. Půjde tak o další měsíce zdržení.
ŘSD nemá zatím ukončené výběrové řízení na zhotovitele stavby, nejvýhodnější nabídku podal Metrostav Infrastructure. Cena 687 milionů korun je o pětinu nižší než odhad. Varianta, že by začal stavět zatím jiné části trasy do vyřešení sporu o zhruba 4000 metrů čtverečních pozemků podle Mátla není v tuto chvíli v řešení. „Sporné pozemky jsou mimo jiné v místě opěry mostu přes Labe, tedy v místě objektu na kritické cestě stavby,“ řekl Mátl. Podle něj by pak hrozilo vznesení požadavků na další finanční plnění ze strany zhotovitele.
Rozhodnutí NSS je špatnou zprávou i pro tvůrce nového liniového zákona. Tím se chlubí zejména hnutí ANO 2011, považuje ho za jednu z cest k urychlení staveb. Takzvané mezitímní rozhodnutí bylo u Jaroměře jedno z prvních, které bylo vydané podle nového zákona.