Dopady škrtů na železnici. Stát odkládá přípravu i stavbu některých tratí

Vizualizace nové trati Turnov - Liberec. Foto: Liberecký krajVizualizace nové trati Turnov - Liberec. Foto: Liberecký kraj

Odklad se týká modernizací tratí i staveb nových úseků.

Odebírat
Upozornit na
guest
269 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimír M.

Já bych se nedivil, kdyby se časem do některých nových tratí pustil soukromník a státu pak začal vyměřovat ostré poplatky za provoz.

Miloš F.

Zvolili jsme si šaške, tak holt budou cirkuse. Aneb teď už máme, co jsme chtěli, takže brzy doženem čoboláky.

Viktor

Za Nutelly byly vlhký modernizační sny na který Stanjura nebyl schopen naškrabat finance

A za Koblihy se finance našly, jen ne rovnou na ty vlhký sny, který bude potřeba odložit (jen odložit!)

Kobliha našel letos peníze na rozjetí 38 velkých staveb ŘSD/SŽ a odložil 2 ….. Kdyby tu byl Nutella, tak těch staveb bylo rozjetých možná tak 10 a zbytek by se odložil a mohl by za to Babiš – Vy by jste samozřejmě jásal, protože stranický notičky a mrkvička před nosem 🤦‍♂️

Vladimír

Soudruh – šašké je tento národ který chodí k urnám.!!!

Karel Martinák

Tak zrovna výstavba Hlízovské spojky mi přijde zbytečnost. Ale lepší spojení Liberce s Prahou by postavit mohli.

Honza

Zatím zmatek v dopravě a chaos. Ten slovenský maturant brblá o nákladní dopravě, ale pak odkládá úsek Děčín – Kolín. Kudy chce ten klaun tu nákladní dopravu vést? To bude lítat? Nejsou peníze, ale naproti tomu vláda zavádí větší slevy na jízdné. Takže na přetíženém koridoru zvýší poptávku po osobní dopravě. Těžko tam pak půjde redukovat osobní dopravu, aby tam ta nákladní vešla. To je neuvěřitelný cirkus. Trošku to připomíná jak když kočička s pejskem vaří dort.

Viktor

Furt ale sehnali do rozpočtu na investice mnohem víc než Nutellagang – chvíli hrozilo, že se letos prakticky nerozjede žádná stavba 🤷‍♂️…. S těmi by jste ten Děčín – Kolín odkládal taky a k tomu dalších tak 30 letošních staveb 😉

NightmareFreddy

Problém je v tom, kolik staveb mělo tento rok začít. Do železnice nejde méně peněz, než kolik šlo dříve. Předpokládám, že ani nejde méně, než kolik by šlo, kdyby zůstala předchozí vláda. Prostě se toho plánuje hodně a peníze na to nejsou. Když už jsem to před pár lety tady psal, odpověď byla, že se plánovat musí. No jo, ale pak jsou všichni zklamání, že se nepostaví, co se naplánuje. Já jsem zvědavý, co se bude stavět v roce 2028, kdy se má začít stavět milion staveb najednou.

Petr

Myslim, ze vsechny tri aspekty plati:

1) Je potreba planovat projekty dost dopredu. Protoze priprava trva z procesu “vystavby” nejdele.

2) Je lepsi planovat vic. Ale je zcela nutne urcovat priority. Ale nemely by se prilis menit s kazdou vladou.

3) Ano, lidi by meli byt realisticti. A vedet, ze kupodivu “vse nejde hned”.

Jan Pytela

Nechci nijak obhajovat vladu (priority by byly stejne), ale nezapomente na spoluvinu Kupky a jeho PPP dalnice na leasing s zanedbatelnym provozem. Ty efektivne vyblokujou kus investicnich rozpoctu na 15 let, i kdyz to formalne “neni na dluh “

Tom Matto

Zkuste nam ty PPP dalnice se zanedbatelnym provozem rozepsat.

Václav

A opravdu se rozhodlo o PPP dálnicích za minista Kupky?

jenda176

Hlavně udělat ohromný deficit a prožrat to jako na Slovensku

Vašek

No, pokud se vše prožere, alespoň budou plná břicha. Minulá vláda zvedla daně, veškeré poplatky se zvýšily, ceny narostly, díky inflaci se vybralo rekordně peněz. A kde ty peníze jsou? V břichách ne, ve státní pokladně ne a dluh narostl do astronomických výšin. Tak kam se ty peníze poděly???

Petr

Kam penize zmizely? No inflace je sezrala. Cili kdyz Rusko napadlo Ukrajinu, tak zdrazil energie. Protoze Cesko bylo tak hloupe, ze po okupaci Krymu nevsadilo na obnovitelne zdroje – a skoro nic neudelalo se zavislosti na ruskem plynu.

A kupodivu draha elektrina zdrazuje i vyrobu potravin, dopravy, vlastne skoro vseho.

Problem, ze plna bricha ted – znamenajic ze za par let budou brutalnis krty jako na Slovensku. Kde Babisuv kamarad Orban a Fico jsou evropskymi odborniky na korupci…

Purnell

Tohle je to, co lidé chtějí

Jirka z CB

Když jsem koukal na projekty SŽ v minulych letech nebo jak se ona organizace chlubila, co chce investovat, tak jsem měl dojem, že Kupka – Svoboda company vlastní ropna pole, zlaté a diamantové doly. Že by přišlo vystřízlivění?

Jarda

ne, příchází slevy ne jízdném, kdo by řešil nějakou modernizaci infrastruktury..stačí z toho udělat socku..

Viktor

Přijde mi, že kdyby Nutella slíbil že v roce 2026 založíme stálou základnu na Slunci, tak že tu někteří pojedou rétoriku, že jsme díky Koblihovi strašně zaostalí, protože jsme už mohli být včera dál než zítra SŽ má (opět) větší rozpočet než loni a letos se zahajují na železnici stavby za 72mld. (na dálnicích jen za 17mld.), tak v čem vidíte problém? Já vidím problém v tom, že minulá vláda, aby se pár b**ům pro pár hlasů zalíbila, začala plánovat a chystat ve velkém něco, na co ani sama nebyla schopná zajistit finance (fakt!) Takže možná přicházejí slevy na jízdném… Číst vice »

Joseph

Liberec, 3. nejlidnatější město Čech, krajské město, 5. nejlidnatější město ČR. Chudák Liberec. Hnedle vedle téměř padesátitisícový Jablonec nad Nisou. Je mi toho pravého severu Čech líto.

Pavlík

Rušiči vřískají, že Poláci obnovují do vlaky do desetitisícovích sídel. Elektrické, moderní, pohodlné, na nových kolejích. Čekal bych, že pokud má drtivá většina národa jasno, jak se to má dělat, konečně něco s tím Zlínem a Libercem uděláme. Ale né, my na to sejeme ale na ynternetu jsou všici chytří jak sviňa. V době kdy konečně natáhnem dráty do Liberce, budou v Polsku lítat vznášedla.

jenda176

Lito jen těch co nevolili šestidemolici.

Martin

Hlavne, ze se rozhazuje jinde…

Viktor

Kde se rozhazuje? Přijde vám, že se na železnici nerozhazuje? Letos (opět) větší rozpočet než loni 🤷‍♂️ Ano, opticky to vypadá, že se pomalu zastavuje výstavba ale ve skutečnosti je to trochu jinak, že….

To že minulá vláda, aby získala ve volbách dalších pár hlasů navíc, naplánovala nereálný objem staveb, pro které sama neměla zajištěné financování (fakt!) nemá s rozhazováním nic společné – současná vláda do SFDI nad plán „sehnala“ o 50mld víc, než ta předchozí – prostě je potřeba se vrátit do reality a uvědomit si, že plánovanou stálou základnu na Slunci v příštím roce asi opravdu mít nebudeme

levap

cca 7 mld. padne na slevy na jízdném…

Viktor

Furt nacpal Kobliha do rozpočtu SFDI víc než Nutella 🤷‍♂️ a to i přes slevy a milion dalších rozhazovaček co tu lidé jako vy předhazují

Radek Procházka

Zase se sáhne na Liberec. Kurna. Hlavně všude udělejte dálnice i železnici Olomouc, Ústí, Hradec, Budějovice. Na Liberec zase se….. 5. největší město. Vlastně nemá ani dálnici, nemá ani kilometr elektrifikované trati. Něco je v nepořádku. Co?

Jarda

tak dálnici víceméně má, ačkoliv se to tak nejmenuje, jo kdyby byl někde takový luxusní kousek železnice, jako je ta nedálnice do Liberce, to by bylo..železnice ja na úrovni okresek..

petr

Jako liberečák vím že se dvou věcí nikdy nedožiji a to rychlého železničního spojení na Prahu a tramvajové trati do Rochlic, přestože se o tom začalo mluvit ještě když jsem byl školou povinný.

Jiří Šrámek

Přeji vše nejlepší k pětašedesátinám.

Markus

Tak lidi volili motoristy, tady se není čemu divit, to jsou už zfetované mozky z toho benzínu. O Babišovi nemá ani smysl psát, jeho priorita jsou důchody a důchodci obecně. Tenhle stát jde úplně do háje.

Viktor

ŘSD zahajuje letos stavby za 17mld, SŽ za 72mld.

Babiš sehnal do letošního SDFI o 50mld. víc než Fiala

Takže jděte do háje vy i s tím svým zfetovaným mozkem

Petr

Zajimalo by me, jako jsou plany na 4 roky. Budou investice do zeleznice dohanet do ted protezovane dalnice?

bývalý volič ODS

fascinuje mě jak je na ŘSD stránkách počet zahájených km v příštím roce jen nějakých 39 a pak další rok přes 190 a pak zas bída. nejde to nějak rozpoložit??

PetrN

zahájení 190km dálnic v roce 2028 je spíše zbožné přání mimo realitu mj. i protože tam jsou úseky, které čekají ještě nějaké soudní tahanice (středočeská D3, nebo severní D0) a realita opravdu bude více rozprostřená do dalších let…. Dříve zahájit nic nepůjde, protože opět to jsou komplikované stavby, které ještě rozhodně nejsou připravené. Pokud se vše plánované k zahájení na rok 2027 zadaří, i tak to bude úspěch, na více by stejně nebyly prachy. Jsou mezi nimi např. dva klíčové úseky D52 (mimo přechod Nových Mlýnů)

peter

Tak uz vpodstate zbyva v budoucnosti zahajit jen d3, d0, d55, d52 a d49. Zbytek je plus minus rozestaven nebo pred zahajenim. Vsechny tyhle dalnice jsou extremne problematicke a bude s tim jeste velka prdel.

Plok

Doufejme že to konečně dostaví

Viktor

A pak ještě ty rozšíření okolo Prahy a Brna na které se konečně dostává tím, že už páteřní síť finišuje….

Viktor

Je to potřeba nějak seskládat tak, aby to bylo meziročně vyrovnané po finanční stránce, km jsou jen následek toho předchozího a měřit se podle nich nic moc nedá

Každá stavba trvá jinak dlouho (dva, klidně čtyři a může být i víc let) a stojí jiné peníze (v přepočtu na km)….. Pokud letos dostavíte hodně staveb a běží vám levné stavby, tak se dá čekat že zahájíte víc staveb, než když vám na letošek vyjde ukončení jen pár staveb a to co stavíte jsou zrovínka ty drahé – a km vám hned lítají 😉

Kačena SJČ

Myslím, že o priorite železnice pro stát odpovídá i ten způsob. Kdy někdo vlozi nějakou poznámku do rozpočtu. Kdo ji tam vložil a na základě jakých podkladů? Někdo počítal prinosnost těch staveb, proč zrovna txt stavby a proč ne jiné. Prostě koncepce jedna velká NULA.

Kačena SJČ

Hlavně že se musí za 300 milionů opravit zatáčka u Linhartov ( Krnova), nějak se zapomíná že i ŘSD má spoustu naprosto zbytnych staveb.

Leon

Nejde o žádnou „opravu zatáčky“. Stavbou dojde k podstatnému zkrácení trasy a výraznému navýšení bezpečnosti. Tato stavba se rozhodně vyplatí !

peter

Jako, ze by se za ty love postavil jiny kilometr cesty jinde? Resite naproste ptakoviny.

Milan

V tomto případě je to velmi malá stavba, dojde ke zkrácení a hlavně napřímení úseku, tedy k jeho zpřehlednění. Zkrácení počítejte spíš v poměru k délce celé stavby, ne jen v absolutních číslech. Mimochodem to zkrácení vychází podle mapy na nějakých 450 m z původních 2 km. Ten stávající velký oblouk je opravdu nevhodný a naprosto zbytečný, navíc přes kopeček. Vedle ostatních staveb za pakatel.

MvsP

ještě jedna věc, odkud se má řídit Kostelec-Slavonice? dálkově nebo místně?

Nikola

To bude řevu šotoušstva až SŽ oznámí, že zprovoznění Koziny v celé délce ani oprava trati 097 po sesuvu u Dobkoviček se v nejbližšší době neplánuje…

Kačena SJČ

Což ale není žádná novinka, ale stav který trvá už 15 let.

Juraj

To by mělo být řevu u všech, kterým záleží, aby si státní organizace plnila povinnosti vyplývající ze zákona.
Nebo snad někoho škodolibě těší, že si prodloužená ruka státu dělá co chce?

Tomáš Záruba

A to není (aspoň to první) schováné v globální položce?

Bohumil Pokorný

Začínám se obávat, aby Bednárik nebyl druhý Bárta…

Pavlík

Kupka zase jen kecal o vzdušných zámcich, takže to vyjde vlastně na stejno.

peter

Škoda, v Polsku zatím ty, jak říkáte „vzdušné zámky“ realizují.

Viktor

Kdyby Kupka sehnal peníze do SFDI na letošní rok na splnění vlastních plánů, tak možná budu naivně věřit, že příští rok sežene ještě o další kupku víc a ten další dok o další dně kupky, ale ten slibotechna jen slíbil „vzdušné zámky“ které prostě není reálné splnit ani pro něj – berte odložení těchto staveb jako návrat z vlhkého snu do reality

Viktor

Minulá vláda nachystala (v lepším případě…. jindy jen dala do plánů s líbivým letopočtem) na letošní a následující roky nereálné množství staveb, na které sama nebyla schopna sehnat finanční krytí. Ta současná přisypala do rozpočtu SFDI dalších 50mld. a rozpočet SŽ je díky tomu nakonec vyšší než loni….

Úplně to asi nebude zásluhou Bednárika, každopádně vaše rýpání je do totálně špatné hromádky

Lukáš Kníže

Brzdit a rušit umí každý nýmand, ale připravovat a budovat nynější vláda očividně neumí anebo nechce.

Nejvíce mě mrzí odložení „vybrané stavby pražského železničního uzlu nebo příprava spojení vysokorychlostní trati mezi Prahou a Vratislaví“, což jsou strategické projekty jejichž realizace by nezatížila rozpočet současné vlády.
Ale nezájem! Když ničit, tak pořádně. 😔😔

Pavlík

Minulá vláda rovněž odkládala co mohla.

Viktor

Ano…. Minulá vláda dokázala slibovat podstatně líp, než na svoje vlastní plány shánět finance – asi proto chybělo v rozpočtu SFDI na letošní rok přes 60mld, které Kupka nebyl schopen ani na několik výzev dát dokupky …. Až současná vláda dosypala dalších finance a proto má SŽ nakonec vyšší rozpočet než loni a letos zahajuje stavby za 72mld. Investiční plány nachystané na rok 2026 byly nereálné (a přesto je plní na plácnu 95%). Plány na rok 2027 byly ještě o cca 30% šílenější a rok 2028 je už totálně mimo realitu – v součtu jsme za tyhle tři roky odhadem… Číst vice »

Jiří Žajdlík

Trať Cheb- Ústí je v ubohém stavu už desítky let. Ty propady rychlosti jsou tam tak zásadní, už se dávno nevyplatí tady dálková dopava….

J.K.

A to se plánovala modernizace která by to všechno zachovala, ach jo…:)

Tomáš Záruba

Právě, pokud se dodělá aspoň UL – Prunéřov, tak sice škoda toho kousku ke Klášterci (a chotějovického oblouku, nezapomínat 🙂 ), ale ta „reálně zrychlitelná“ část Podkrušnohorské tím asi bude v podstatě vyřešena. Dál by stejně bylo nejlépe jít cestou přeložek.

HHonza

Mezi Kláštercem a Hájkem by to ovšem znamenalo postavit něco na způsob „nová Pontebbana“, což je absolutně nereálné. Peníze na to už jen tak nebudou, významný mezinárodní tah to není, ta trať vede akorát do jednoho zapomenutého, hospodářsky naprosto zanedbatelného kraje, odkud kdo může, tak utíká. Osobně si spíš myslí, že od Klášterce dál na západ dojde v budoucnu k redukci objednávky. Rychlíky budou za Klášterec pokračovat jen některé, osobáky nebudou jezdit vůbec a páteř VHD v Karlovarském kraji převezmou nově zřízené krajské bus linky využívající D6.

Tomáš Záruba

V daném úseku jistě nepůjde o prioritu. Ale až se politické turbulence usadí a někdy se dotáhne nový Most, tak už to bude pro KV směr Ústí i Praha zároveň, a zas tak nereálné by to byt nemuselo aspoň třeba od Vojkovic.
Každopádně přiznávám, ze jsem mel předchozím příspěvkem na mysli hlavně KV – Cheb, třeba kolem Dasnice apod.

HHonza

Právě že moc nevěřím, že by se někdy na železnici podařilo dotáhnout jakoukoliv novostavbu VRT, natož novou trať na Most, která by podle všeho měla přijít na řadu až někdy ve třetí vlně. Mezi KV a Chebem je údajně plánováno pár drobných posunů oblouku, které by měly v celém úseku zajistit rychlost 100+ km/h. Z Chodova do Sokolova je rychlost dokonce už nyní o něco vyšší, ale zase se tam toho už moc nevymyslí, pokud tedy někdo neplánuje hloubit nový zářez. Za Sokolovem lze pár km/h celkem snadno získat narovnáním esíčka v Citicích, za nimiž ovšem následuje asi nejkritičtější místo,… Číst vice »

Tomáš Záruba

Pokud se tím zkrátí trat, přeložka ekonomicky docela vychází. A když je tam tunel, tak tím spíš, protože ten má velmi dlouhou odpisovou dobu.

Zdenek Hrdlicka

Jakých škrtů??? Deficit se navyšuje. Na investice jde víc.

Leipaer

Rozpočet se navyšuje hlavně na investice do důchodců a do velkých zemědělských podniků, jako je Agrofert…

Viktor

Minulá vláda dovedla jen megalomansky naslibovat stavby, na které sama nebyla schopná sehnat finance – oproti původnímu plánu je teď v rozpočtu SFDI o 50mld navíc, SŽ zahajuje stavby za 72mld. a má rozpočet větší než loni …. Jak Koblihu nemusím, tak jestli k tomu ještě i přidává důchodcům, tak ať dá klidně i na ty velký zemedělský podniky 🤷‍♂️

Sorry, nechal jste si namazat Nutellu kolem úst, ale je na čase otevřít oči a zjistit, že to Nutella nebyla

Markus

Ano, do kapsy vlády 😀 “investice” prý

Merlot

Mezi stavby, jejichž příprava nebo zahájení se má odložit, patří tratě Kolín – Děčín, Přerov – Ostrava, Plzeň – Domažlice v části příhraničního úseku, Praha – Mladá Boleslav – Liberec, Ústí nad Labem – Cheb a České Budějovice – Plzeň.

Já naopak čekal, že právě tyto stavby budeme tlačit, ale my zase bude holt řešit opravy zastávek v lese, megalomanské přestavby středně velkých nádraží, opravu rozhlasu na venkovském nádraží a instalaci modrého zábradlí.
Holt na víc nemáme. Hlavně že důchodci budou jezdit skoro zadarmo. The Country for the future.

J.K.

Proč konkrétně chcete prioritně tlačit příhraniční úsek u Domažlic? Aby byly dráty na čáře z naší strany dříve, z něměcké později, tudíž dvojí výluky?

a8n

Pro část nákladky by dráty do Kubice zajímavé být mohly (vrcholová stanice).

Josef Pešek

Žádná nákladka tam není, jen tak na okraj.

Viktor

Však on myslel tu neexistující část 🤣 pro tu mi to přijde zajímavé taky 🤪

Viktor

Plány minulé vlády že budeme mít německé platy a jim odpovídající objem staveb byly trochu mimo realitu, takže prostě zpátky do reality! 😉 Takže ano, odložit pár velkých staveb, které ještě nemají místy ani projekt a jsou pouze vlhkými sny, je podstatně logičtější, než zamáznout opravy menšího a středního rozsahu, které už třeba mají i horkotěžko vysouzené stavební povolení, které by těmi vašimi velkými stavbami propadla – v tom já osobně vidím daleko větší ztrátu Minulá vláda nechala financování SFDI totálně nezajištěné, kdy hrozilo, že nepůjde realizovat asi třicet dálničních/železničních staveb – až teď tahle vláda zajistila financování na součanou… Číst vice »

2101

To odložení rekonstrukce Rakovníka je nějaké podivné… Interně se o tom mluvilo už v prosinci, ale 27.1. byla schválena konečná podoba ROV Rakovník – Lašovice, Rakovník – Lužná s výlukami pro rekonstrukci Rakovníka… A v té době už byla informace o odložení stavby veřejně známa. Naopak Kostelec – Slavonice co se má stavět nemá ještě ani EIA a ještě v říjnu SŽ počítala se zahájením 2027…

55p

Ale tak SŽ se přece neřídí plány výluk…

2101

Plán výluk a výlukový rozkaz jsou dvě odlišné věci

Tomáš Záruba

Takže z národních peněz pro nově zahajované akce:
Železnice 3 mld
Silnice 10 mld (+ krajské peníze)

To myslím vypovídá o věcech dostatečně. Na to, že je ministr „železničář“, tedy skutečně nic moc… Hlavně jestli je schodek 310 mld. nebo třeba 315 už by bylo úplně jedno, ale na železnici by se to projevilo zásadně. Tak hlavně, že budou slevy. 🙁

J.K.

Takže 69.5 miliardy železnice dá za co?

zlevněme dráhu

Bohužel z velké části za hlouposti a ještě brutálně předražené.

Ondra K.

Ve velké většině za opravy a údržbu nezbytnou pro zachování provozuschopnosti stávajících tratí. I v sekci investic je spousta záměrů, které jsou investice spíš formálně a reálně se jedná o opravu stávajícího stavu bez nějakého rozvoje.

Tomariero

Za stavby které už teď běží p.

Bohumil Pokorný

+ obecní peníze
A hlavně vůbec nic pro železniční nákladní dopravu, kterou slovně tak pěkně podporujeme…

bývalý volič ODS

Musíte si počkat na vysněný rok 2028 👌👌 to bude výluk že se z toho ……

Josef Pešek

rok 2028 si vysnila kupka.

Viktor

SŽ letos zahajuje 23 staveb za 72ml …. ŘSD zahajuje 15staveb za 17mld

Na to že ještě před čtvrt rokem hrozilo, že se z těchto staveb asi tak 30 nebude mít za co realizovat (nakonec se odložily jen dvě letošní stavby SŽ), tak to vidím jako velký úspěch – takže slevy? Klidně!

Za Kupky by nebyly ani slevy, ani stavby – jak říkáte, vypovídá to o věcech dostatečně!

MvsP

Kdy začne rekonstrukce Plzeň-Budějovice?

Viktor

Zatím stále v plánu zahájení 2028 od Plzně (bez záruky)

Luděk

Dojde ke zdvoukolejení?

Luděk

zdvouzkolejnění, pardon..

Luděk

zase špatně.. 😀 radši už toho nechám

zlevněme dráhu

Nádherné slovo, úžasně znějící. 👍

zlevněme dráhu

Kráčeli nocí plaší milenci, každý po své kolejnici. Až tu náhle došlo ke zdvouzkolejnění.

Viktor

Na většině trati je v plánu…. Strakonice-Horažďovice buď dvoukolejné nebudou, nebo není uvedeno 🤷‍♂️ (viz interaktivní mapa SŽ)

Petr Šimral

Zdvojkolejnění je v plánu v úsecích ČB – Strakonice a Nepomuk – Plzeň. Úsek Strakonice – Horažďovice má zůstat jednokolejný.

Jan3

Což je typicky česká hovadina… ale nepřekvapuje mě to…

Tomáš Záruba

Tak zrovna tohle bych nikomu nevyčítal, to už je i v rámci jižních Čech větší priorita třeba jižní výjezd z Budějovic nebo trať do JH.

Viktor

Souhlasím…. Pokud tam jezdí jen nákladní vlaky a dálkové spoje, kterým jedna kolej i s nějakou rezervou stačí, je druhá kolej zbytečná….. Spádové „krajské“ vlaky v tomhle středovém bodu určitě nejezdí, zatímco navyšují provoz u Plzně i Budějic, kde bude dvoukolejka…. Nebo aspoň předpokládám, že to někdo propočítal a že to je uprostřed úplně zbytečné (minimálně do další velké rekonstrukce)

MvsP

no jasný no, ale to nezačne

Viktor

Netuším kdy to propukne – proto jsem psal, že je to bez záruky, ale věšteckou kouli taky nemám, abych tu s jistotou říkal, že nezačne

55p

Vše je v plánu v roce 28

Viktor

ČB – Písek je v plánu až od 2030 a prostřední úsek Protivín – Horažďovice dokonce až od 2034 …. Takže ne, na 2028 je momentálně v plánu zahájit pouze 1/3 celého úseku

Tomáš

A jak to vypadá s realizací Otrokovice – Zlín – Vizovice. Pro Zlínský kraj je to opravdu důležitá stavba. Stav je tristní. Stále se investují peníze do drobných oprav kvuli zachováni provozu namísto celkove rekonstrukce, ktera by byla sice nákladná, ale neprodražovalo by se to stále dokola jen drobnými opravami. Stojí to víc, už jen kvuli zajišťování náhradni dopravy, ktera se stále více stává standardem. Kraj pomalu vybírá nové dopravce, kteří budou zajišťovat dopravu na další období. Nemohou rozhodnout bez toho aniž by věděli do jakeho souboru bude v budoucnu trať spadat. Jestli do elektrické nebo dieslové. Ve článku se… Číst vice »

Kodl

S největší pravděpodobností, jako každý rok, odsunuto o rok.

Pája

Stát postupuje stejně „pružně“ jako za Bati. Ten po státu tuto trať chtěl, nakonec skoupil akcie OZVD i Moravské západní dráhy a chybějící kousek začal stavět sám. Dokonce i vyřízení povolení se vleklo. Dostal ho až po oznámení, že bude muset propustit všech 500 zaměstnanců pracujících na dosud nepovolené stavbě, kterou s příslušnými orgány veřejné správy detailně projednal. Mám pocit, že pokud se neozve novodobý Baťa nebo Čuba, tak se bude odsouvat a odsouvat a odsouvat….

Radek M.

Naprosto „geniální“ rozhodnutí, takže abychom se soustředili na hlavní tratě zařazené do TEN-T, tak odložíme:
Kolín – Děčín – Součást nákladní TEN-T Core sítě
Přerov – Ostrava – Součást osobní TEN-T Extended Core sítě (jestli je tím myšlena VRT)
Plzeň – Domažlice – Jak nákladní, tak i osobní TEN-T Core síť.

Jegorić

Lysá – MB – Liberec – Zawidów je v TEN-T taky, ne? Tak to taky odložíme.

Radek M.

Jo, je, ale „jenom“ v Comprehensive síti, stejně jako VRT Praha-Wrocław

J.K.

U Domažlic se odkládá jenom příhraniční úsek – co ho prostě načasovat až s německou stranou a mít jednu výluku místo dvou?

Jiri

Obávám se, že odložením příhraničního úseku právě došlo ke sjednocení termínů s německou stranou.

J.K.

Tak to je pozitivní, ne? To zase dává smysl stavět najednou, přece.

Jiri

Myslíte termín na svatého Dyndy?

J.K.

No a k čemu bude drát co končí uprostřed lesa, ale za to s extra výlukou jen pro jeho výstavbu?

Tomáš Záruba

Není u te Pravobrezky spis situace, ze to stejně neni připravené?

franta

EU jim mohla zaplatit Přerov Ostrava právě teď ne pak. Pak už to díky finanční situaci dělat nebude. Až na zpackané Kupkovo PPP je to defakto připravené. Kdyby se laskavě hecli a udělali aspoň těch nevím 20 km Přerov Hranice.. v rovině. Kde 4 koleje jsou třeba.
Jezdí se tam 120-140. A ty staré mosty stejně jednou dožijou. Co udělají pak.. 100 procentní výluku autobusama?
20 km v normálním státě by mohlo být kolik 10 miliard? Plus teda upravy stanice v Hranicích.

David

Přerov – Ostrava nechápu, vždyť je to jedno z nejužších hrdel české železnice hned po koridoru z Prahy do České Třebové (které má řešení v VRT Praha – Brno). Projíždí tam až 290 vlaků za den, to je víc než od Prahy na Děčín či z Brna do Břeclavi.

Jan3

Řešením je 3. A 4.kolej nikoli VRT. A ty se měly postavit už dávno. Přes 12 let tu čtu nářky že chybí kapacita, ale řešit se už nikomu ve státní správě nechtěla

Jan

Ale VRT by právě byla ta 3. a 4. kolej, jen s podstatně lepšími parametry, než kdyby se to dělalo vedle současné trati. Další dvě koleje v současné stopě by ve výsledku nebyly levnější ani jednodušší na prosazení než VRT.

mgr.pavel

Navíc, 3. a 4. kolej přidaná ve současné stopě by znamenaly *další* výluky na tom koridoru.

Jako by ta současná nestačila.

Jan3

Výluky které tam jsou stejně. VRT ty problémy nevyřeší. To je jen zbožné přání jejich fanatiků…

Popelník

Jenže to budou 3. a 4. kolej pro velmi omezenou množinu vlaků. Víte třeba to, že žluté Pesy jaké svět neviděl pro R9 nebudou moct využívat VRT ani z Poříčan do Prahy, protože objednatel si nestanovil jako podmínku tlakotěsnost, což je na VRT nutnost?

okk

Něco mi říká, že ty žluté Pesy budou dávno ve šrotu než hotová VRT Praha-Brno. A na těch případných kouscích se to vyřeší nějakou výjimkou.

Jan3

Jednodušší by byly, vrt se dělá jen jako studie bez realizace

David

Dvě koleje ve stávající stopě jsou dražší řešení než dvě koleje pro VRT. Musel byste předělávat všechna nádraží, bourat v obcích, pravděpodobně rušit všechny přejezdy a přidaná hodnota by byla nižší než v případě dvou nových kolejích pro dálkovou dopravu.

Jan3

Ty 2 musíte zložitě budovat v novém terenu přes nimbysty apod a přinos rozhodně nebude takový. 4kolejky jsou ve vyspelých zemích ve velkých aglomeracích standard. Tady se opet jen hloupě vymlouváme

FrenkyUL

Myslíš politikům? To je rozdíl.

Viktor

Prostě je těch projektů na železnici čím dál tím víc a všechno dělat nejde…. Jestliže už jsou nachystané stavby na 2026, 2027 i 2028 a už teď se ví, že se vše nezvládne zafinancovat, tak mi přijde jako logický přestat z bezuzdnou přípravou (která se nestíhá realizovat) a přípravu projektů přibrzdit – druhá varianta, že se nechají propadnout stavební povolení na již připravené stavby je bohužel ještě větší zlo, jelikož se pak bude všechno muset znovu posuzovat a schvalovat, což se jak víme, může trošku protáhnout

David

Já myslím, že se hlavně odkádá to, co by mohlo teoreticky přitáhnout konkurenci. Do zakázek na několik km se nikdo ze zahraničí nepohrne, zatímco co VRT ostrava přerov ano. A to by se pak mohlo ukázat, že to jde třeba postavit i za polovinu ceny toho co zvládne náš domací sektor.

Jan3

Jenže to se nechce, spravní lidé by se nemohli napakovat

Viktor

Možné to je, no zase chápu, že pokud teď nejsou peníze, že takováhle superdrahá stavba stojí …. Kolik ročních investičních rozpočtů SŽ to spolkne? dva? tři? Až se bude stavět tohle, tak pojede bokem jen pár důležitých projektů a ostatní bude stát u ledu – což dneska prakticky nejde

MildaIV

Tam by to chtělo třetí kolej Prosenice – Drahotuše a k tomu další 2 koleje VRT do Ostravy.

J.K.

Tím Přerov – Ostrava myslí VRT nebo modernizace koridoru na koridor?

(Protože u směru na Vratislav je vyloženě zmíněné že jde o VRT, tady ne, naopak je to mezi normálními tratěmi )

rumpeak

Za mě velký špatný. Přestavba uzlu v OStravě je nepochybně potřebná. Tím se ale možná uvolní trochu kapacity přímo v OStravě, za OStravou směrem na Přerov to pořád zůstane zašpuntované. Sakra, tohle je nejvytíženější úsek železnice v ČR… A ten tunel NemaŠe, taky velká chyba. JAko je fajn mít krásná nádraží, ale k čemu budou, když ty jízdní doby stejěn odradí potenciální zákazníky, aby na to nádraží vůbec přišli.

Jan

V Ostravě to je jen předstihová stavba mostů, nikoliv stanice Svinov nebo uzlu. Následovat bude žst. Svinov (pokud bude VRT Přerov – Ostrava) a následně celý Ostravský uzel.

Dagles

Ano, příprava uzlu Ova stojí od DUR dokončené v roce 2022. Zaráží mě, že se furt někde tato stavba zmiňuje, jak kdyby měla začít.

peter

Takže to rozvolnění se týká tak zbytečné trati jako je Přerov – Ostrava. Super. V Polsku zatím připravují k rozjetí Katowice – hranice ČR. VRT – 250km/h, 44mld Kč (polovinu částky platí EU). Co tak začít pořádně makat. Peníze na to leží na cestě, ale co tak chtít po téhle vládě pitomců.

Potřeba

Poláci ovšem jedou těžce na dluh a jejich schodky jsou trvale okolo 6% HDP. Proti nim je i Dlužena zodpovědná hospodyně. Bude zajímavé sledovat s otevřeným sektem až jim už nikdo nepůjčí.

peter

No to sice ano, ale je to hlavně díky investicím do obrany, kde dávají 5% HDP. A taky hospodářský růst mají jinde. Koukněte třeba na posledních 10 let. Běžně 3-4% ročně.

Petr

Tak zrovna investice do obrany sice jsou velmi potřebné, ale nejedná se o ty pravé „investice“, které by měly generovat budoucí příjmy.

peter

Nehledě na to, že ten vrt jim taky velmi hospodářsky pomůže. Ale to už ani nemá cenu komentovat.

Jan3

Nebál bych se. Půjčují si na investice zatímco český stát na provozní výdaje a nesmyslné populistické rozhodování

Jan3

*rozhazování (pardon)

mgr.pavel

Poláci si půjčují na infrastrukturu a obranu. My si půjčujeme na důchody a populistické slevy tu i onde.

Petr

Podobným způsobem napumpovali ekonomiku Italové, Španělé a Portugalci v 80. a 90. letech – vystřízlivění přišlo v roce 2008.

Viktor

Nechápu váš argument – jak víme, tak předchozí vláda sehnala na letošní rok peněz ještě míň, než vláda současná (speciálně pokud mluvíte o penězích EU, tak ty už na letošní rok současná vláda nemá kde domluvit – to měla ta minulá 🤷‍♂️🤦‍♂️

Takže jestli víte, kde přesně ty peníze leží, tak makejte pro ně!

peter

Ja mam makat za ne? Mozna kdyby nerozhazovali na dotace duchodcum na vlacky, oze, ruseni poplatek CT a dotace ageofertu a jinym agrobaronum, bylo by penez dost.

Viktor

Bude stačit, když budete mít do pár let plat jak v Německu 🤪 … 🤔 vlastně bude stačit, když budete odvádět takové daně – pak půjde stavět a stavět 😉

za Kupky, díky neschopnosti zajistit financování SFDI, hrozilo, že se nezahájí asi 30 staveb SŽ/ŘSD …. Za Bednárika se nakonec odložily pouze 2 stavby SŽ, takže vzhledem k tomu, že jsou schopní sehnat víc peněz než Nutella, tak ať klidně dají na „dotace duchodcum na vlacky, oze, ruseni poplatek CT a dotace ageofertu a jinym agrobaronum“ 😉

FrenkyUL

Ne, jen Pitomia s agentem a pseudo Klause 🙂

Eva

Jasně, má se jezdit hromadnou dopravou a trasu Praha- Boleslav – Liberec vlakem, kterou pořád jen malují tzv. štětcem do oblak, asi nikdo nikdy neuvidí a pořád tedy budou kolony a nehody auta + kamiony po dálnici… ach jo!!!

Jan3

No máte jezdit vlakem do liberce taky jen prstem po papíře 🙂

Milan

Zde zopakuju svůj dřívější povzdech… když už nic jiného, tak aspoň ta spojka Loukov-Doubí mohla udělat trochu muziky. I kdyby tam zatím jezdil jen motorák 100-120, ale mohly aspoň jezdit přímé spoje Liberec-Praha za cca 2 hodiny

DANIEL

Ještě by se mohla udělat nějaká přeložka pro rychlíky, která mine odbočku na Rychnov. Díky čemu by zase dávalo smysl jezdit vlakem z Liberce do Turnova.

Jiří Šrámek

Závlek k Rychnovu tam není jen tak. V tomto místě trať překonává značný výškový rozdíl.

Jarda

to je na celé trase Praha – Liberec to nejhorší na realizaci a reálný přínos není zas tak velký, jak to může vypadat. Liberec – Turnov je na stávající infra realizovatelné se zastavením v Rychnově do 30 minut, bez zastavení cca 25 minut. Bus bez zastavení to má 22-25 minut, se zastavením v Hodko cca 26 minut..tedy pokud se budeme bavit o veřejné dopravě, tak ten vlak je s busem srovnatelný, horší je to spíš s nabídkou spojů, než s jízdní dobou. Dalším limitujícím faktorem jsou málo výkonná vozidla, protože 845 do těch kopců není zrovna ideál, to by se… Číst vice »

Jarda

nejvíc muziky udělá všejanská spojka a přitom je to velmi jednoduchá stavba, spojka do Doubí bude docela oříšek. Jen realizace všejanské spojky dostane Lbc-Praha pod 2 hodiny – cca 1:50 i s úvratí/přestupem v Turnově (společně s novými vozidly, která už jsou ve výrobě a budou tedy dříve). Největší problém je trať přes Neratovice, úsek Bolka-Praha jede vlak 70 minut! Liberec – Turnov a Turnov – Boleslav jsou půlhodinové úseky

Jarda

všejanská spojka hlavně navíc pomůže Boleslavi, Bakovu, Hradišti, Turnovu, Brodu, Semilům, Tanvaldu, Liberci atd. – spojka v Doubí by byla jen pro Liberec. První je tedy potřeba vystavět všejanská, ta nejvíc změní hru, pro většinu sídel, pak samozřejmě bezděčínskou a ptáckou a dotáhnout dráty do bolky, aby se napojilo centrum boleslavi a pak dál to už bude tak za 20 let..

Jiří Urban

A to „má se jezdit hromadnou dopravou“ Vám říká kdo? Snad ne ti samí politici, kteří Vám malují štětcem tratě do oblak, cpou svůj obličej na transparenty, sami jezdí osmiválcovým dieslem po Praze i když to jsou právě oni, kdo má tu moc tratě postavit? Na to byste ale přece neskočila…

Petr Brožek

Tak koukam do tabulky, ze rekonstrukce te nasi slavonicke lokalky nam ze 2 mld vystoupala na 6 :-). Panejo…

55p

Zdroje jsou

Petr Brožek

Kdyby to za ty penize aspon opravdu vytunili, ake bude to jen takove polovicate…

MvsP

Zajímalo by mě jestli začne letos ta rekonstrukce Velenice-Veselí, jestli někdo víte, dejte vědět.
A pak slibovaná rekonstrukce Spělov DOZ, jen škoda dopravních zaměstnanců, je jich tam opravdu hodně a práci na dráze těžko jinde najdou.

Tomariero

Ano Velenice jsou v rozpočtu a stále v plánu, čeká se na finální schválení ve sněmovně a podepíše se to.

Kačena SJČ

Tak to je výsměch napsat, že se upřednostňují hlavní tratě v TEN-T a pár řádků níže skoro všechny škrtnout co jiného než tentove tratě jako Praha-Liberec, Plzeň-Domažlice, Plzeň-Budějovice, Ústí-Cheb nebo Kolin-Děčín upředňostňovat? Vždyť škrtící všechny hlavní tratě co tam tedy zůstalo?

Milan

Plzeň – Domažlice v části příhraničního úseku….

Kačena SJČ

Otázka je kdepodle MD, začíná příhraniční v Kubici, Domažlicích, Stodu nebo v Plzni . To může být dle naprosto fádní a neopovifdajici důležitosti dokumentu kdekoliv.

Milan

Když budeme postupovat od hranic k Plzni, tak jednoznačně do Domažlic, tam ta chystaná modernizace ani žádná velká sláva není, pak novostavba do Blížejova, což by byla škoda, je to ta nejpomalejší část. Blížejov-Holýšov je v podstatě jen zadrátování stávající jednokolejky, v nové poloze by to znamenalo výstavbu celé nové stanice Staňkov, takže centrální komise už před lety schválila toto. Holýšov-Stod byl už před lety ohrožen kvůli ekonomickému hodnocení, že by taky zůstal jednokolejný a naopak jsem byl mile překvapen, že se ke zdvoukolejnění ještě přidal kousek z Holýšova ke Kamenici. Původně to mělo skončit už ve stanici, ale Holýšov… Číst vice »

BND30

Já bych byl hodně opatrný v těch termínech….
Jestli má SŽ zvolnit….tak začne couvat, na to bacha!

Josef Pešek

Tady je jasně vidět ty priority: Slavonice, Heřmanova Huť a Lanškroun. Blahopřeji k lepší železnici.

55p

Hlavní přece je, které investice projdou ekonomickým hodnocením.

JanO

Nad Slavonicemi by se dalo diskutovat, ale Heřmanova Huť a Lanškroun umožní lépe zoběhovat soupravy a taky to možná přinese přímé vlaky. To jsou drobky jako Židlochovice a Hustopeče.

Jožin

To je tragédie, modernizovat železnici …

BND30

O Heřmanově Huti si něco zjistěte. Nejvytíženější regionálka v kraji.
Lanškroun má také smysl. Se Slavonicemi souhlasím, o nich by se dalo diskutovat.

Jožin

Nejvytíženější není

Pumpa

Ten smysl trati z Lanškrouna se jak projeví ve státní kase = kolik peněz přiteče do státní kasy???

MvsP

*druhá nejvytíženější v kraji

Twix

Tak o ní se píše jako o (druhé) nejvytíženější lokálce v okolí Plzně, protože tam lokálky prakticky moc nejsou, je to příměsto. Významný je ještě Mirošov, ale Radnice jsou slabší, nemluvě o těch dalších v dosahu Plzně.

MvsP

bylo myšlené v kraji, Plzeňský kraj – 1. Rokycany Mirošov a pravidelné náklady, 2- huť.

mgr.pavel

A jsou ty prioritní stavby důležitější, než odložená koridorová trať Přerov-Ostrava, nebo než pravobřežka?

BND30

Tak z celorepublikového hlediska určitě ne.

MildaIV

Tak aspoň že to nejsou vyhozené peníze.

Jan

Uvědomte si také, že kraje mají dotace z Modernizační fondu nebo plánují soutěžit dopravce a kraje/dopravci by s nimi neměli kde jezdit, proto tam jsou i ty lokálky….něco už se prostě slíbilo a mělo by se to dodržet. Důsledkem také je, že chybí peníze na důležitější koridory, snad ten posun nebude zásadní, i když o prostředcích na VRT už velmi pochybuji. Na ně ve dvacátých letech nemůže zbýt…

Jiří Šrámek

Tak třeba Liberecký kraj je, jako příjemce dotací z modernizačního fondu, přímo ukázkovým příkladem.

Milan

Lanškroun je krátký cancour, kvůli kterému se tam drží dieslová trakce. Jak pro osobní tak i nákladní dopravu. Obdobně Heřmanova huť. 10 km z Nýřan, kde stejně bude probíhat modernizace a elektrizace trati Plzeň-Zbůch. Zde bych spíš uvítal, kdyby k tomu navazovala modernice části Zbůch-Stod nebo aspoň Zbůch-Chotěšov v nové stopě.
Slavonice by se odložit mohly….

Honza

070 jednokolejná a neelektrifikovaná na věčné časy. Jak jinak.
Smutné, když jsem o víkendu koukal, že bus z Tanvaldu je na Čerňáku o hodinu rychleji než Rychlík. Ale zase „nesobecky“ aspoˇm mohu říct, že díky neexistenci Všejanské a Bezděčínské spojky mi vlaky z Tanvaldu jezdí přímo přes Nera a nemusím přestupovat 🙂

Michal_80

Je už někde dostupný ten výhled 2027,2028 is detaily? V odkazu v článku jsou jen akce zahájené 2026 a na stránkách SFDI je pořád jen ten původní.

Jan Čermák

Jen taková poznámka. Obsluha dluhu je 100 mld. A bude hůř.

55p

Pan velkouzenář říká, že bude líp.

Pavel Skládaný

To není obsluha, to je placení úroků i s chlupama.

peter

Pro neznalé – Obsluha dluhu = jen platba za úroky. Navíc je třeba i splácet… Je to paráda a bude čím dál větší. Děkujeme soudružko Šilerová.

Potřeba

Ne, že bych se chtěl Dluženy zastávat, ale ta si aspoň půjčuje na trhu. Ne jako soudruh Staňura, který si část peněz nenávratně „vypůjčil“, tím že mi je ukradl zvýšením daní a zavedením nových.

Popelník

Bude to zajímavé sledovat z dlouhodobého hlediska. Demografická krize s tím také zamává Jižní Koreu čeká nevyhnutelně kolaps možná už za dvacet let, protože tam budou samí staří co vyžadují péči, ale žádní mladí co by platili daně a odvody(momentální porodnost 0.7, nejméně na světě).

Tomariero

N3jvetsi průšvih kterých dělá třeba 150 mld bylo zrušení superhrube mzdy což pomohlo hlavně bohatším a byl to jeden z důvodů proč rozjela inflace.

Popelník

Nesouhlasím, superhrubá mzda by udělala chudé ještě chudšími. V Česku jsou už tak vysoké daně – vám nepřijde úchylné, že člověk co dělá za minimální mzdu musí ještě platit daň z příjmu (letos 790 korun měsíčně)? Základní sleva na poplatníka by měla být dána jako minimální mzda*0.15. To ať je radši zdanění více progresivní. Nebo ať, sakra, stát zvedne spotřební daň na PHM, o korunu na litr by stačilo. Nezvedala se od roku 2009.

a8n

Zrušení superhrubé mzdy ale právě snížilo progresi.

a8n

Chtěl jste napsat „vzal si je ode mě, namísto od mých potomků“. Neb státní dluh není nic jiného než budoucí daně. Ale pokud žádné potomky nemáte a ani neplánujete, chápu vás.

Milan

To splácení dluhu se provede vydáním nových dluhopisů. Jde spíš o to, s jakými úroky. Období nulových či záporných sazeb je zřejmě v nenávratnu….

Tomáš Záruba

…pročež by mě fakt zajímalo, proč jsme si tehdy při té nule nenapůjčovali „do foroty“ třeba bilion, ze kterého by se během let na nové schodky postupně ukrajovalo. :-/

Milan

K čemu? Obvyklá doba pro splatnost je třeba 10 let, na delší dobu by věřitel nulové zhodnocení těžko riskoval. Zrovna tak by těžko někdo půjčoval s nulou nějaké enormní částky, které stát nepotřebuje. Ještě by se to utratilo za nějaké nesmysly. Zadlužení by výrazně stouplo a to už by teprve nikdo nepůjčil s nízkou sazbou.

Tomáš Záruba

No proto”jen” bilion, proste na dobu, na jakou se ty nulové úroky daly sehnat. Nějak nechápu v čem bylo lepší si půjčit “az ve chvíli potřeby”, když už to pak bylina vyšší úrok, třeba o 2-3 roky později.

Dejf

Úplně mi přišla na mysl scénka ze švejka.
No to vás musí hrozně mrzet, že nejsou prachy, zrovna když se blíží rok 2028!

55p

Posuneme na 2029

Dejf

na posouvání o rok nemají kapacity, museli by přijmout další lidi. posuvá se o 2 roky.

Milan

Jo, blíží… ale je potřeba k tomu dodat i to „b)“. Některé nyní financované stavby už budou dokončené. I dálniční. Jako drobný bonus skončí po roce 2030 vyplácení provovozní podpory pro FVE, což nyní ubírá přes 30 mld ročně. U některých staveb už došlo k posunu předpokládaného termínu zahájení dál za rok 2028.

VojtaCB

„Prioritou pro SŽ má být modernizace a zvýšení kapacity především na hlavních tratích, které patří do transevropské dopravní sítě TEN-T, elektrizace a zavádění zabezpečovače ETCS na tratích s vyšší rychlostí a intenzitou dopravy a odstraňování úseků s horší průjezdností.“

Proto zastavíme stavby Kolín – Děčín, Přerov – Ostrava, Plzeň – Domažlice v části příhraničního úseku, Praha – Mladá Boleslav – Liberec, Ústí nad Labem – Cheb a České Budějovice – Plzeň. A Nemanice – Ševětín.

Hlásím, že (ne)rozumím…

jarosvit

A co Blažovice – Nezamyslice bude pokračovat příprava? Nemá někdo info?

Ventura35

Tam se pojede PPP, na to nemá stání rozpočet takový dopad.

Jan

Cyklická obnova Nymburk – Golčův Jeníkov bude nějaký překlep.

mantinel

Dobře, že se odkládají zbytečné stavby a snad ani nikdy nezačnou. Třeba novostavba Plzeň – Domažlice, která by končila ve městě s 10000 obyvateli, protože dál o to Němec logicky nemá zájem. Ale u nás si to vybrečel Metrans vylhanými daty…

Milan

v článku je „Plzeň – Domažlice v části příhraničního úseku“.
Kromě Domažlic s 11 tisíci obyvateli, jsou po trase další města, takže cca troj až čtyřnásobek obyvatel podél trati. Pokud už se plánuje nová stopa, tak rychlosti 160-200 jsou naprostým standardem ve volné krajině, aby to vyhovělo požadavkům na TEN-T. Střední část Holýšov-Blížejov je sama o sobě redukovaná na zachování stávající jednokolejky. Nová stopa vyžaduje přeložku celé stanice. Blížejov-Domažlice je nejpomalejší část s rychlostí 70-80 km/h, takže náhrada v nové stopě je žádoucí Část Stod-Domažlice má zatím předpokládaný termín zahájení 2029…

Jarda

Pokud se proškrtaj zbytečné projekty, jako decimace kolejí ve stanicích, etcs na každé vlečce, zmenšení průměru trubek zábradlí, předražené rekonstrukce, kterě nezrychlí dopravu, tak je to jen dobře. Předchozí vláda neinvestovala, ale rozhazovala prachy. Takže pokud si teď uděláme seznam, skutečně potřebných staveb, mà ministr další plusové body. On je rozdíl mezi sliby co vše se bude stavět a pak to každý rok posouvat o dva roky – a tím, že si řekneme narovinu, že na předražené nesmysly prostě nemáme.

Náhodný Kolemjdoucí

Takový železniční Vítek Bártů?

Jarda

Jakože stát má sypat peníze do černé díry sž, na nutrie a rybáře, a neptat se na přínos pro občany a dopravce?

Náhodný Kolemjdoucí

Takže ty odsouvané stavby nemají přínos? Nebo zase zkusíme firmy vyhladovět?

Olin

No… Věřím, že tím nejsou myšlena ty stavební nadnárodní konsorcia, která i přes až nekřesťanské peníze z veřejných zakázek neví kam dřív skočit a lidi mezi stavbami přetahují jako kočka koťata. Přičemž některá výběrka se ignorují, a není to vždy kvůli nedostatku vývaru, vydusení státu, ale i kvůli nedostatku zdrojů pokrýt i jen to co je.

Pavlík

ODS železniční stavby nechala předražené, nebo dupali po dodavatelích?

Náhodný Kolemjdoucí

Nová šestikoalice to zlevnit také neumí, takže se prostě nebude stavět?
Já chci, aby se stavělo, ideálně levně, ale místo toho máme odklady. A ano, to není výsada nové vlády, ale zároveň to není ani její omluva.

Generální Kokrhel

Tak má začít rekonstrukce nádražních budov Hodonín, Tábor, Jihlava, Letohrad… Až na Jihlavu mi vůbec nepřijdou v takovém stavu, že by padaly na hlavu, spíš se z mého pohledu řadí k těm lepším, no a Jihlava je úplně na kraji města a má snad být na pozici hlavního jihlavského nádraží nahrazena nově zrekonstruovanou stanicí Jihlava – město… Takže – má to cenu…? Nebylo by lepší investovat ty peníze jinam? Do nějakých potřebnějších projektů…?

Lukáš

Souhlas. V Letohradu jde hlavně o vršek a střechu. Část pro cestující je v pohodě. Doufám, že opraví ale i restauraci a budou tam normální dvě pokladny a ne to stávající provizórium Leoexpressu.

maaaca

Tak snad tu rekonstrukci nádražka přežije…

55p

Však nevadí, že pojedete pomalu, hlavně, když to bude z hezkého nádraží!

BSJR.

Nevite zda se někde zmiňuje Otrokovice-Zlín-Vizovice?

Pája

Preventivně vůbec. Místo přímých vlaků Zlín – Brno budeme dál jezdit v autobusech. Přece vůbec nevadí, že v pátek se stojí/sedí i na schodech až do Kroměříže (nebo lidi řidič nevezme, protože bus je plný). Buďme rádi, že ZLK aspoň objednal víc busů na této trase.

Chronosphere

Zlínské hlavní nádraží je v Otrokovicích. Luxusně obsloužené MHD.

autobusik2

Muj nazor bude hodne nepopularni, ale podle mne nas drive nebo pozdeji bude cekat diskuze o celkove budoucnosti zeleznice v republice. Skratka prestavame byt schopni si nasi i na evropske pomery velmi hustou sit financne dovolit. Zasobnik potrebnych projektu neustale preteka, ale evidentne nejsme tak bohata zeme abychom je vsechny utahli (a to i kdyz nam EU pomuze). Bud budeme muset sit osekat, soustredit se na perspektivni hlavni trate a primestskou dopravu kolem velkych mest nebo se nam to casem cele rozpadne, protoze nebudeme schopni celou soucasnou sit udrzovat, ne to jeste rozvijet. Mame desitky dlouho pripravovanych staveb, nektere se… Číst vice »

Sofie K

Já bych řekla, že železnice je natolik klíčový projekt, že se pro něj mají peníze nějak udělat. Za prvé má vysokou návratnost. A za druhé to není, jakoby peníze co stát má byly fixované že. Stát může zvýšit daně, aby dostal peněz více. Daňové zatížení v ČR je spíše na chvostu EU.

55p

Návratnost? Jak rychle se vrátí Marianska Tynice?

František

Zeleznice…jasně a to je treba trat Kolin-Praha a nebo taky Kozina, v tom je právě ten rozdil. Do vetsiny lokalek fakt nemá smysl sypat miliardy a opravovat tam nádraží.

Honza89

Přesně tak. Máme tu dráhy jako Pha – ČT nebo Přerov – Ostrava, ale pak taky spoustu tratí, kde denní frekvenci pobere pár taxíků.

Zapa

Zkuste voličům říci, že chcete zvýšit daně kvůli železnici. Nejsme Švýcarsko a nikdy nebudeme.

TnM

Vytvarite falesne dilema.

Za prve: uz samotna distribuce zdroju uvnitr rezortu dopravy je zasadni vec. Zalezi co jsou priority.

Za druhe: Dopravni a ekologicka politika statu. Pokud by se ukoncil auto-socialismus, to znamena naklady na provoz automobilismu (vcetne externalit) by se prevedly na provozovatele aut (platba za vyuziti infrastruktury, za parkovani, za nasledky na zivotnim prostredi), pak by osobni doprava na zeleznici narostla na popularite.

Za treti: pokud by se zavedlo spravedlive a progresivni zdaneni (zamerene vice na majetek nez prijmy), pak by se do verejneho rozpoctu mohlo dostat vice penez aniz by to pocitila vetsina obcanu.

Zapa

Já jsem ochotný platit více za provoz auta, protože ho zase tak moc nepoužívám, ale přijme to většina?

Jouda

I já jsem ochoten za provoz auta platit o dost více. Ale – jste si jistý, že mají politici zájem si zvyšovat daně z jejich majetku?

mgr.pavel

Zkuste voličům říct, že chcete zvýšit daně kvůli dálnici. Málokdo bude pro.

Ono to není (jen) neoblíbeností železnice (u části populace). Ono je to nevůlí platit.

Zapa

Jasně, ale pokud dáte ty dvě položky na misky vah, tak bohužel dálnice zvítězí.

František

Volici současné vlady daně moc neplatí a ziji na dluh

Jouda

By mě zajímalo, za co máte mínus, když dle AI : ANO v posledních sněmovních volbách (2021) nejvíce volili důchodci, lidé 35–54 let bez maturity a nízkopříjmoví pracující či nezaměstnaní. Pro volby v roce 2025 zatím nejsou dostupná data.

Ahr

Daně netřeba zvyšovat, dokonce ani rušit lokálky. Problémem jsou přemrštěné ceny všeho železničního, včetně vychvalovaného/zatracovaného ETCS.
Samostanou kapitolou je hospodaření SŽ i při pouhé údržbě. Náklady jsou až 10x vyšší proti realitě. Nebo se to nechá zchátrat s tím, že se trať postaví prakticky nová, na to ovšem nemáme a mít nebudeme. Osekat hypertrofovanou SŽ s jejich armádou ouřadů, kteří kolikrát nemají reálnou pracovní náplň a donutit SŽ konečně hospodařit. Ve výrobě excelových tabulek to fakt není.

Lukáš

U regionálních to neplatí. Potřebujeme spíš rychlá spojení s Prahou nebo Brnem nebo Ostravou. V tomhle kontextu nechápu tu Mladou Boleslav.

Potřeba

Výborně soudružko! A o kolik? Každý rovným dílem odvede 10 000 měsíčně do SŽ, nebo okrademe jenom ty, co mají nějaký majetek jako v roce 1948?

Michal_80

A není ta železnice v tom Rakovníku nekonkurenceschopná právě proto, že se do ní neinvestuje? Netvrdím, že se musí zachovat každá lokálka, ale v čem je Rakovník jiný, než třeba srovnatelný Benešov?

55p

Jak kvalitní a využitou trať máte do Prahy z Rakovníka versus Benešova?

Tomáš

Minimálně je to křižovatka více trati a na rozdíl od Benešova se na něj ještě nesáhlo, takže stále puvodni sypaná nástupiště a podobně.

Zapa

Otázkou je, jak by na tom byl Benešov, kdyby trať dál prakticky nikam nevedla.

TnM

No pokud se to dal povede politicky ve stylu „slevy pro duchodce a prioritou jsou automobilisti“ pak ano, tato diskuze nas ceka.
Priority to jsou, vzhledem k evropskym a svetovym okolnostem, ovsem dost pochybne.

Ivan

Naprosto souhlasím! Nejhustší síť v Evropě, což ve svém důsledku znamená, že po většině tratí (mimo koridorů) se vozí vzduch. A to je docela drahá sranda, kterou si nemůžeme dovolit. Udržuje se tady každá chmelařská a cukrovarnická dráha z 19. století včetně přilehlých objektů a nádraží a ekonomická návratnost = nula. Nákladní i osobní doprava na těchto tratích je nulová. Za mě stavět a modernizovat ano, ale na druhé straně musí být za jakou cenu a za jakých podmínek. Tedy pouze ekonomicky efektivní stavby (a to opravdu efektivní ne vylhaně efektivní se započtením různých fiktivních vedlejších ekonomických přínosů jako u… Číst vice »

Juraj

Jedna věc je, že SŽ neumí s financemi nakládat a promrhala spoustu času a prostředků na vesměs neproduktivní práce. To není problém nedostatku peněz, ale alokace.

A pak je taky dobré nezapomínat, že se pořád postupně dohání obrovský infrastrukturní dluh z druhé poloviny minulého století, kdy byla železnice spravována pro úplně jiné účely a chronicky podinvestovaná.

To automaticky neznamená, že si Česko svou síť nemůže dovolit, jen že si nemůže dovolit dělat běžnou údržbu + dohánět 50 let nezájmu.

Pavel Skládaný

Hitler dlouho vyhrával válku právě proto, že pochopil potenciál železnice pro přesuny vojsk na hranice. My si železnice preventivně zrušíme a osekáme…

Jozef

A nielen Hitler, už minimálne od Rakúsko Talianskej vojny v roku 1848 (na Talianskej strane) hrala železnica významnú úlohu snáď v každej väčšej vojne.

Twix

Takové diskuze se ale vedou spíše lokálně (vidíme to tady každou chvíli), na celostátní úrovni nepředpokládám že někdo přednese nějakou… bojím se to slovo napsat… koncepci. Prostě budou tady tratě, o jejichž významu nikdo nepochybuje, a pak ten zbytek, ale tam se to často různě otáčí podle aktuální politické reprezentace. Další téma k diskuzi jsou VRT, ale tam se to také spíš řeší pro každou tu stavbu zvlášť.

RJD

No ono to ale není jenom o železnice. Ta je jen jednou z věcí, která reflektuje měnící se svět. Máme i předimenzované zdravotnictví, kde si lidé zvykly, že ho mají blízko a nikde dlouho nečekají. Dochází ke zjevnému demografickému posunu, kdy se mladí stěhují do velkých měst za prací, přestože tam v mnoha ohledech živoří. Prostě svět se neustále mění, s ním způsob života lidí a my bychom to měli reflektovat a ideálně mít i nějakou vizi, kam se to posune do budoucna a co by bylo pro celou společnost nejvýhodnější a tím směrem posouvat ty největší investice. Ale už… Číst vice »

FrenkyUL

Rozhoduje osoba, agent ve věku přes sedmdesát let, tak jaká vize. Za deset let už nebude na světě. Potřebuje být ještě jednou zvolen a pak mu to je jedno

PetrK

No jo, ty slevy na jízdném pro důchodce se prostě musí z něčeho zaplatit. Sice si koupí levnější lístek, ale nebudou mít čím jet – ale to se pak svede na fyjalu.

asfalter

Budou to cesty jako v mládí. Za pár korun, trvat desítky minut a ve vozech 810 či jinačí výrobky 80. let.

55p

Moment, ale to chce spíš padesátkové a šedesátkové 830/1 (s ETCS)

Pajuna

no i ty opravy staničních budov mohli omezit…snad krom Jihlavy

Jiri

I staniční budovy se musí někdy opravit, jako každý barák. SŽ je opravuje dost draze, ale dělá jich za rok spíš míň, pokud se má na každou dostat dřív než za sto let.

FrenkyUL

Dobře, ale co tam potom bude, pokudksnceláře v nájmu či byty, tak ok, ale dost pochybuju.

ČD4ever

Další zvýhodněná skupina jsou děti a mladí. Proč je zde také nezmiňujete? Jste z této skupiny? Kdokoliv (třeba vy) si může koupit plnocenné jízdné, aby měl stát více zdrojů na stavby.

Michal Tvrdý

No, dalo sa to čakať. Komouši vždy tak rozmýšľajú – prachy je lepšie prežrať ako preinvestovať.

Glados

Jsem nevěděl, že zvolnit tempo přípravy u SŽ je vůbec ještě možné, pokud teda nejde o úplné zastavení. Vtipné je, že zrovna u trati Praha-MB-Liberec, to byla předchozí Babišova vláda, která v memorandu slibovala škodovce rozvoj železnice. Ejhle, asi z toho bude druhej stadion pro sáblíkovou

55p

Nevadí, že to dělám pomalu, protože to možná dělám zbytečně…

David

Co Velký Osek – Choceň, také bude opět odsunut nebo bude konečně letos vypsáno první výběrko? Nikde jsem konkrétní zmínku o tomto projektu nenašel.

55p

NeMaŠe je špatně, to by se mělo dělat.

FrenkyUL

Proč to nestaví jsko D35?

suri

Vida, tak začíná erodovat Plzeň – Domažlice – st. hranice, jako další očekávám „odložení“ 1. stavby novostavba Plzeň – Stod

Fanda

Nakonec to skončí elektrizovanou jednokolejkou přes Nýřany a 1. Stavba se vypustí úplně

Petr P

A přitom ta by měla největší přínos.

Caracas

Na této investiční akci lze dobře ukázat, jak logicky SŽ postupuje při modernizaci dráhy. Selské logika velí nejdříve vybudovat novostavbu Plzeň – Stod a po jejím zprovoznění začít s modernizací stávající tratě Plzeň – Nýřany – Stod. Ale to by bylo pro Nejezchleb boys moc jednoduché a bylo by u toho málo legrace. Oni rozvrtají starou trať, roky trvajícími výlukami vyženou cestující do aut a do busů a potom pro těch pár zbylých nešťastníků vybudují k té zmodernizované ještě novou trať Plzeň – Stod. Toto lze vymyslet jen na SŽ. A za tohle divadlo hodné Járy Cimrmana bral Svoboda 300… Číst vice »

Traktor

Tak zrovna u těchto trati jsem si myslel, že se bude makat a soustředit více, jelikož až na trať Ostrava Přerov to nejsou vrt, a tím pádem jsem měl za to, že se na ně současná vláda bude soustředit… A mam obavy, že ani ten silně zredukovaný seznam co zůstal se nestihne naplnit. Ale budu doufat, že se mýlím