ŘSD opět nemá pozemky pro obchvat Jaroměře. Soud zrušil vyvlastnění parcely soudce

Stavba dálnice D11 Smiřice - Jaroměř. Pramen: ŘSD ČRStavba dálnice D11 Smiřice - Jaroměř. Pramen: ŘSD ČR

Zrušení rozhodnutí ukazuje, že nový zákon na urychlení výstavby úplně nefunguje.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se vzdaluje naděje, že ještě letos začne stavět obchvat Jaroměře nutný pro napojení dopravy z dokončované dálnice D11 z Hradce Králové.

Královéhradecký krajský soud zrušil takzvané mezitímní rozhodnutí krajského úřadu v Hradci Králové. Šlo o jedno z prvních rozhodnutí na základě nového liniového zákona, kterým odňal Františkovi Kučerovi vlastnické právo k pozemku. Teď je ale spor o pozemek opět na začátku, současně se ukazuje, že zákon na urychlení výstavby úplně nefunguje. „Základním důvodem je nepřezkoumatelnost rozhodnutí. Vyvlastňovací úřad se dle mínění soudu řádně nevypořádal s námitkami vyvlastňovaných,“ uvedl na twitteru generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. ŘSD i úřad podle něj zvažují kasační stížnost.

Pozemek o rozloze kolem tisíce metrů patří soudci Vrchního soudu Františkovi Kučerovi, spor o něj se vede již několik let. Soudy v celé kauze rozhodují různě, v minulosti vyvlastnění potvrdily, jiné ho zase zrušily.

Na stavbu obchvatu Jaroměře stále běží soutěž. Nejlevnější nabídku dalo sdružení firem Metrostav Infrastructure a Metrostav DS s cenou 687,8 milionu korun, o pětinu níže proti předpokladům.

Kučera se letos na jaře představil jaroměřským zastupitelům, kde uvedl, že je loajálním občanem země a nic neblokuje. „Prodává-li někdo pozemek státu pro stavbu silnice, měl by za něj dostat cenu odpovídající stavebnímu pozemku,“ řekl Kučera. Za pozemek chce nejméně půl milionu korun, zatímco stát mu nabídl maximálně 120 tisíc korun.

Místo okružní křižovatky klasická?

Problém se týká pozemků, které jsou pod chystanou okružní křižovatkou u sjezdu z D11. Už v listopadu mluvčí ŘSD Jan Rýdl uvedl, že by mohlo dojít například ke stavbě klasické křižovatky ve tvaru T. „Splňovala by normy, ale nepůjde o tak bezpečné řešení dopravní situace jako v případě kruhové křižovatky,“ řekl Rýdl. Podle něj jiná křižovatka než kruhová bude provizorní. Obchvat má jako silnice I/33 propojit novou dálnici D11 s hlavním tahem na Náchod a polskou Kudowu-Zdrój. Pro Jaroměř bude částečnou úlevou od tranzitu už nový sedmikilometrový úsek dálnice D11 od Smiřic, který se buduje od roku 2018 a má být hotov do konce letošního roku.

Silnice I/33, severní obchvat Jaroměře. Pramen: ŘSD

Silnice I/33, severní obchvat Jaroměře. Pramen: ŘSD

Tagy D11 D11 Smiřice - Jaroměř I/33 Jaroměř Jaroměř obchvat Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
288 komentářů