Podepsáno: První vysokorychlostní trať vyprojektuje Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald
Zahájení stavby vysokorychlostní tratě v Polabí lze očekávat nejdříve v roce 2026.
Správa železnic dotáhla na druhý pokus k podpisu smlouvy tendr na projekt vysokorychlostní tratě z pražských Běchovic do Poříčan. Dokumentaci pro územní rozhodnutí a dokumentaci EIA vypracuje česko-francouzsko-britské sdružení Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald.
O tom, že míří za vítězstvím, informoval deník Zdopravy.cz už v polovině října, Správa železnic ale musela počkat na vypršení lhůt na odvolání. Podle protokolu nabídlo vítězné sdružení nejnižší cenu (184,6 milionů korun) a získalo také nejvíce bodů v dalších ukazatelích, například v celkové odborné úrovni, identifikaci a řízení rizik nebo přidané hodnotě.
Vysoutěžená cena je výrazně nižší než odhad, který činil 240 milionů korun. Pro Egis Rail jde o další zakázku v Česku: s Cedopem se firma podílí na zpracování studie proveditelnosti na stavbu vysokorychlostní tratě z Prahy do Drážďan. Egis je jedním z největších projektantů vysokorychlostních tratí na světě.
Jde o první projektovou zakázku Správy železnic na trať s rychlostí vyšší než 200 km/h; cílem je územní rozhodnutí. Dokumentace má být hotová do poloviny příštího roku, následně bude muset Správa železnic ještě zadat vypracování dokumentace pro stavební povolení a vybrat stavební firmu.
První vysokorychlostní trať v Česku má začít v železniční stanici Praha-Běchovice a končit zapojením do stávajících traťových úseků Poříčany – Pečky a Sadská – Nymburk město.
„Na tuzemské železnici jde bezpochyby o velmi prestižní zakázku. Sudop Praha, jako národní projekční lídr, o ni měl logicky enormní zájem. Rozhodli jsme se proto spojit s těmi největšími světovými partnery v oblasti přípravy VRT. Volba francouzského Egis Rail a britských Mott MacDonald tak byla logickou sázkou na zkušenost, tradici i profesionalitu,“ uvedl generální ředitel Sudopu Praha Tomáš Slavíček. Zahraniční experti s praktickými zkušenostmi v oblasti přípravy VRT podle Slavíčka doplní tým Sudopu, který mimo jiné garantuje detailní znalost českých technických norem.
Technickou zajímavostí projektu bude částečná čtyřkolejnost tratě. Dvě koleje pro trať Běchovice – Poříčany povedou souběžně s dvojicí vnitřních kolejí pro budoucí spojení ve směru Praha-Zahradní město – Brno. Tato čtyřkolejná trať bude sloužit nejen pro vysokorychlostní vlaky, ale i pro běžné spoje, například Praha – Pardubice nebo Praha – Hradec Králové. Nově bude zřízen přestupní terminál Praha-východ u středočeských Nehvizd.
Čtyřkolejná vysokorychlostní trať se jižně od Bříství rozdělí na vysokorychlostní tratě směr Brno a Hradec Králové. Pro směr Brno bude v rámci pilotní stavby vybudován pouze rozplet – na něj bude navazovat další stavba směr Brno. Trať směrem na Hradec Králové bude pokračovat k Poříčanům, kde se propojí s koridorovou tratí Praha – Kolín.
Zárodek vysokorychlostní tratě do Hradce Králové bude v pilotní stavbě ukončen jižně od Třebestovic. Zárodku bude využito k druhému propojení na trať Sadská – Nymburk, která bude zdvojkolejněna a zmodernizována. Pilotní úsek tak hned po svém dokončení převezme dnešní dálkovou dopravu do Prahy od Kolína i od Hradce Králové přes Nymburk. Tím dojde k odlehčení stávajících tratí, které bude možno lépe využít pro atraktivní příměstskou dopravu.
„I přes účast světových partnerů s mnoha praktickými zkušenostmi to nebude vůbec jednoduchá zakázka,“ doplnil Slavíček. Úskalí představuje podle něj například průchod Klánovickým lesem, což je evropsky významná lokalita. Složitý prý bude i průchod oblastí mezi dálnicí D11 a obcí Jirny, kde je zúžený prostor.
Realizace stavby lze očekávat podle Sudopu při hladkém průběhu přípravy v letech 2026 až 2028.