Správa železnic vypsala soutěž na podobu přestupního terminálu VRT u Prahy

Nádraží TGV v Avignonu. Foto: Jan SůraNádraží TGV v Avignonu. Foto: Jan Sůra

Podoba přestupního terminálu na vysokorychlostní železnici za Prahou vzejde ze soutěže.

Architekti a urbanisté se dočkali první tuzemské zakázky na podobu nádraží na vysokorychlostní železnici. Správa železnic (SŽ) vypsala architektonickou soutěž, ze které má vzejít návrh přestupního terminálu Praha východ. Ten má vzniknout za Prahou u středočeských Nehvizd.

„Předmětem soutěže je zpracování architektonicko-urbanistického návrhu pro účely budoucí výstavby nového železničního terminálu Praha východ, který bude součástí prvního vysokorychlostního úseku v ČR,“ píše Správa železnic v oznámení. Terminál bude sloužit jako přestupní uzel mezi vysokorychlostní tratí (VRT) Praha – Brno a VRT Praha – Hradec Králové a zároveň jako P+R bod pro dojíždění do Prahy i do Brna.

Došlé návrhy posoudí odborná porota, odměna pro vítěze je 1,2 milionu korun. K tomu lze připočíst jistotu navazujících zakázek. Správa železnic předpokládá, že ze soutěže vzejdou i „pozoruhodné dílčí podněty“, které budou rovněž odměněny. Celkovou investici do terminálu odhaduje SŽ na 780 milionů korun.

Podzemní nástupiště na hlavním nádraží v Berlíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podzemní nástupiště na hlavním nádraží v Berlíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Kritéria jsou dvě: celková kvalita urbanistického, architektonického, konstrukčního, dopravního a krajinářského řešení soutěžního návrhu; a ekonomická přiměřenost návrhu stavby z pohledu investičních nákladů.

„Cílem architektonické soutěže je nejen najít optimální řešení samotného vysokorychlostního terminálu s parkovištěm pro tři tisíce vozů a s propojením na autobusové linky pražské a středočeské integrované dopravy, ale také ideově pojmout urbanismus širšího okolí a napojení na blízkou dálnici D11,“ uvedla už dříve při přípravě soutěže mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Terminál má nabídnout rychlé vlakové spojení pro pravidelné dojíždění do centra Prahy s cestovní dobou okolo patnácti minut i vysokorychlostní spoje do Brna, Jihlavy, Ostravy, Hradce Králové, Pardubic, Ústí nad Labem, Drážďan nebo Vídně. Takovéto terminály na okrajích velkých měst jsou běžné především ve Francii.

Tagy architektura Nehvizdy Správa železnic Terminál Praha východ Top vysokorychlostní terminál
131 komentářů