Nějak to tam dosypeme. Česko vůbec neví, jak dál financovat nové dálnice, varuje šéf ŘSD
Dálnice D3 v úseku Bošilec - Ševětín. Pramen: ŘSD

Hledání financí bude obnášet i to, že některé stavby budou muset na realizaci počkat.
Ale na, milodary pro sociální případy bude…
Vomáčko máte v tom guláš. Neměl by jste napsat o jaké milodary se jedná a kdo jsou ty sociální případy?
Už jsem to tu několikrát napsal, že dálnice jsou v podstatě hotové.
A peníze se dají sehnat zdražením známek (zdražit minimálně 2-3x) a daní ze všech motorových vozidel. A možná by se přišlo i na to, že už tolik sinic stejně není potřeba.
Moje mínus máte za to „v podstatě hotové“… zatím je to asi 5 let daleko od bodu kdy budeme mít byť i jednu jedinou alternativu k D1 – a měla existovat už když se potřebovala při reko uzavírat D1. Okruh Prahy je též cirka desetiletí před dokončením (ještě že do 511 už se koplo a tím pádem nehrozí zdržovačky/rušení) a D55 též chybí klíčový úsek… D52 se nepohla 25 let!
Já si myslím, že kromě D0 nejsou další vámi zmíněné dálnice potřeba. Na I/35 by spoustu problémů vyřešily obchvaty.
Řešením bude jako vždycky odložit výstavbu. Zadlužovat se nemá smysl, ekonomická návratnost těch dálnic je u nás katastrofální. Jenom výdaje na údržbu dálnic jsou podstatně vyšší, než přijmy, o investicích nemluvě. Kdyby ty dálnice byly tak náramně užitečné, mohly by být pro stát klidně ziskové a stavěli by je i soukromí investoři.
V tom případě zrušit většinu kolejí, SŽ rozpustit. Protože dráha je totálně ztrátová. Prostě slabší musí z kola ven. ( Jenom Vaše logika)
Externality?
Funkční dráha vám odvede dopravu z dálnic…
Dráhá má násobně vyšší kapacitu…
Zdroje jsou.
Třeba celoplošné výkonové a dynamické mýtné. Tj platí se za tunu, třídu silnice, město/neměsto, denní dobu jízdy atd. Pro všechna vozidla.
Dále třeba trží poplatky za parkování, tak o nulu přiostřit pokuty.
Peníze by byly hned nebo by se ukázalo, že tak rozsáhlou infrastrukturu vlastně nepotřebujeme.
Přesné !
No ještě nějakou dobu (několik let) je ten systém dost náročný na realizaci, ale blíží se to… a ano asi by to mělo nastat. Jeden jediný paušál není ani u mobilů, a měsíční známka za polovinu ceny roční je výsměch progrese…
„měsíční známka za polovinu ceny roční“ – tím myslíte co? Měsíční je za 460 a roční za 2440.
To je lepší než dřív, když jsme ještě měli auto, tak jsem jeden rok koupil postupně 4 měsíční, to myslím ani kratší nebyly a bylo to dražší než jedna roční 🙂
Osobně bych byl klidný co se týče financování dálniční sítě. Peníze se nakonec s velkou slavou najdou. Klidně jako PPP. Žádný politik si nenechá ujít stříhání pásek. O prokazatelném efektu na ekonomiku nemluvě. Fakt bych v tomto ohledu neměl strach.
Mastný hranolek to ví , jak to udělat ! Nebo néééééé??
Mastný hranolek ví jen to, co mu poradí Bureš.
Tak zase by k tomu dlouhodobému plánování financování bylo férové dodat, že právě proto se dostavba D35 k Mohelnici (od 2026), středočeská D3 (od 2028) a jihomoravská D55 (od 2028) plánuje přes PPP.
A doufám, že ŘSD po roce 2033 nedá pokoj a plynule naváže s realizací tohoto 🙂
https://zdopravy.cz/nove-ceske-dalnice-vyjdou-na-360-miliard-stat-ukazal-podrobnejsi-mapu-zacina-hledat-shodu-242991/
17.000.000.000,- Kč
https://hlidacipes.org/jan-urban-fiasko-statu-a-tricet-let-mlceni-v-kauze-diag-human-za-cenu-17-miliard/
Je to obrovská částka. Asi tak na 10-20 kilometrů dálnice.
Třeba by přijali odškodnění ve formě kusu dálnice? 😉
Když to nebude těsně u Prahy tak spíš 35 kilometrů…
No a pak tady bylo 130 miliard russáckého dluhu (což je nominální hodnota z 90. let), kterou duo Klauzeman úspěšně rozfofrovalo v dobách oposmlouvy – částečně se to prodalo nějakému Falcon Capital, částečně odpustilo a něco se splatilo, dokonce v naturálicíh.
Legendární Mamaladze s firmou ve švýcarský unimobuňce! To byly časy. Zeman dohodl, že Rusko pustí 50 miliard a tím se to vyřeší. Celé to teklo přes Falcon Capital, který Česku pustil 20 miliard. Kam zmizelo těch 30 nikdo neví. Jo tenkrát se umělo!
Myslím, že je to ještě jednodušší. Většina zbytečných, škodlivých neziskovém a hlavně omezit štědrou pomoc neustále sem proudícím Ukrajincům….
Myslím, že jste tu hlavně ze sebe jednoduše udělal vola.
A to hodně velkého vola. Možná by pan Jiří mohl uvést, kolik by se tím jeho návrhem ušetřilo, že by se z toho daly financovat dálnice:-)
To tenhle typ dementů vůbec netuší, protože neumí počítat.
Já si zase myslím, že je potřeba více investovat do školství. Jen dvě věty a už tu druhou nejste schopný napsat srozumitelně/správně…
Jo a víte, že největší neziskovkou je Fotbalová asociace České republiky? Pak je mezi těmi největšími také Český svaz ledního hokeje a Akademie věd ČR. A někde tam byl i Sokol… Kdo to bude posuzovat, které jsou ty škodlivé? Ty tzv. politické?
Ok, já jsem pro, já bych třeba Institutu Václava Klause taky žádné dotace nedával. 🙂 Mně přijde i trochu podivné, když se zrovna v tomhle případě ta právní forma dokonce jmenuje „obecně prospěšná společnost“…
Víte co milý Jiří? Ono je to ještě jednodušší než myslíte.Když sem nebudete pouštět Ukrajince ,tak budete místo těch ukrajinských sester a pomocnic ty hovna v ústavech sociální péče uklízet sám.
Se tu nějak množí filcky z SPD.
Nenapadá mě jediná stavba, která by mohla počkat. Všude je to dávno pozdě. Nezbývá se zadlužit. V tomto případě to dává smysl, protože je to investice. Nemá smysl se zadlužoval třeba na důchody či sociální dávky. To se nikdy nemůže vrátit. Možná je to hyenicke, ale je to ekonomická pravda.
Třeba D6 není vůbec potřeba.
Potřeba je v ČR každá dálnice, která je aktuálně ve stavbě, nebo v přípravě. Jezdím pracovně po celé republice a ten provoz na všech současných silnicích 1. třídy je přišerný od Chebu až po Třinec.
Protože karlovarský prosperuje i bez toho? Jo, asi by víc pomohly tunely do Německa, ať vic pomohou pendlerum, ale…
Protoze tam jde rychle a pohodlně dojet i po staré silnici.
Pohodlně a rychle? Nevim kdy jste naposledy jel do KV ale díky těm rozdělaným stavbám je skoro všude omezena rychlost na 50km/h ( takže se jede většinou 40km/h , všude zákaz předjíždění ) takže nechápu co je na tom pohodlného ,pokud teda nejste důchodce co si jede na výlet
To je ale právě kvůli těm rozdělaným stavbám, ne?
Vždy se říká že to je investice. Ale když se podívám na západ kde se stavěly dálnice ve velkém od 70. let a na zadlužení jednotlivých států, které neustále navíc roste. Jinak samozřejmě dopravní infrastruktura být musí a měla být hotová už před 10 lety
Dopravní cestu si musí zaplatit uživatel, netuším proč se zadlužovat.
I na dráze?
I chodníky.
Ano. Třeba takové Švýcarsko, tam je železniční doprava ve veřejném zájmu. Platí stát, uživatelem je stát.
Řešení je jednoduché. Srovnat mýtné pro zahraniční kamiony s okolními zeměmi a vybírat místo 17mld rocně 35mld ročně. Určitě není cesta zestátňovat výběry za pokuty, to jsou drobné. Navíc také INSID by mohl z kamionů těžit mnohem více.
Insid to pokutami rozhodně nevytrhne
Každá trochu dobrá, ale tam je spíš důležité, aby aspoň měli lidé trochu pocit, že jsou podvodníci nějak trestáni.
Pokud by došlo,jakože ne, k srovnání mýtného s okolím,přesunou se zahr.kamiony na původní trasy.Tady jezdí jen kvůli tomu,že zahraničí zdražilo,aby tam nechtěli jezdit. A 35mld to nehodí ani náhodou.Politicky Stašek (Halík),myslete politicky 😀
Ať se přeunou kamiony třeba… Debata je o dalším stavěním, o nedostatku peněz. Mýtné jako regulace-nic lepšího si v dopravě neumím představit.
No výborně, když se přesunou na původní trasy, tak tady tu polovinu dálnic stejně nebudeme potřebovat 😛
To je jednoduché, snížíme důchody o 10% a hned bude peněz dost
Takovou politickou sebevraždu nikdo neudělá a nastupující vláda už vůbec ne. Nějaká odvážnější vláda možná zpomalí růst důchodů ale nikdy je nikdo nesníží.
Tak jde to i německou cestou. Zdanit důchody
Jojo. Ne všichni, ale jistá část důchodců si zvykla, že má NÁROK na všechno a zadarmo. V Německu si platí i ZP a u doktora cash, s ex post vyúčtováním, žádnej socík jako tady…
Holt jiná kultura, tady se usadil Balkán a ty věci skončí až průserem nebo úplným krachem.
Ti důchodci si to předplatili. Platili sociálku za určitých pravidel, že část dostanou nazpět ve formě důchodu.
„V Německu si platí i ZP a u doktora cash, s ex post vyúčtováním, žádnej socík jako tady…“
A na to jste přišel kde?
To, co píšete, platí jenom pro „privátní pojištění“ (Privatversicherung), naprostá většina má „zákonné pojištění“ (gesetzliche Versicherung), které funguje stejně jako v ČR. S kartou jdete k doktorovi a ti si to vyúčtují z pojišťovnou.
Takhle to dopadá když se derou k moci populisté. A bude hůř. Nejen na silnicích. Takové VRT to má podle mě spočítané. Zůstanou jen vizualizace na YouTube za miliony.
Kdo jsou ti populiste?
Ano, spd a motoriste (byť u nich zatím nevím kam je zařadit)
Asi toho nevíte víc, když dokážete napřed soudit.
Jak napřed, obě ty strany se jako populistické projevují už od svého vzniku, byť pravda, ti Motoristé tady nejsou zase tak dlouho…
Nebylo by rychlejší vyjmenovat strany, které populistické nejsou? Já alespoň žádnou takovou neznám. Nebo přece-Strana piva?
Jestli že pan Mátl říká, že se o tom nějakým způsobem vědělo už před 2-3 roky dozadu. A s největší pravděpodoností se o tom bavil i s ministrem dopravy Kupkou. Tak mi vysvětlete proč ten nepřijal už nějaký opratření? Kupka tvrdil do poslední chvíle že na vše jsou peníze. Ale chápu že, je lepší a pohodlnější zde na diskuzi napsat že za to mohou populiste kteří v te době ani nevládli ale seděl tam populista Kupka.
Bohužel toto plus zastavení výměny vyšehradského mostu vrhá podstatná negativa na Kupkovo vládnutí na MD.
Přiznat před volbama, že už delší dobu neví, jak se ty připravené stavby zaplatí? To už bychom po něm chtěli moc….. ale toho nového mostu na Výtoni bychom se třeba dočkat mohli, když nová vláda přehodnotí památkovou ochranu a náklady na rekonstrukci. Někteří jsou této variantě nakloněni, akorát se to nehodilo říkat moc nahlas.
Kdo jsou ti populisté? Třeba ti, kteřé slibují německé platy do 4 let. Větší populismus jsem na české politické scéně ještě neviděl.
Tak aspoň bude to vítězství populistů a krajiní pravice i k něčemu dobré.
Pana Mátla si celkem vážím, ale pojem odpolitizovaná strategie snad neexistuje nikde, ikdyž by to bylo hezké, kdyby tomu vládli nezávislí odborníci (což v dopravě taky neexistuje). A u nás ani po roce 2033 nebude, protože bude potřeba přehrávat zakázky na údržbu těm správným kámošům, tak jak se to nedávno dělo ve Středočeském kraji…
Divil byste se. Odpolitizovanou strategii naopak potřebujete, abyste měl předvídatelné a stabilní podnikatelské prostředí bez ohledu na to, kdo se zrovna jednou za čtyři roky dostane k moci. Funguje to tak třeba ve Švýcarsku, kde mají dlouhodobé ekonomické strategie, které se dodržují a v podstatě nikdo si nedovolí z nich uhnout nebo je zrušit, protože se věří odborníkům, co je navrhli. Ne politikům, kteří je podřizují aktuální náladě ve společnosti.
Doufám že se peníze nakonec najdou. Byl by hřích nepokračovat.
Bohužel za tohle může hlavně ANO společně s ODS, když zrušili v roce 2020 superhrubou mzdu a způsobili tím 100 mld sekeru v rozpočtu, kterou do teďka nevyřešili. A jak čtu o programu nové vlády, tak na nějaké šetření a řešení schodku rozpočtu to na hodně dlouho nevypadá. Dokud si politici a státní úředníci moct přidávat i když je rozpočet v hlubokém schodku, tak se nikdy z toho nevyhrabeme. Stále zvyšování daní a trestání vzdělaný lidi do nekonečná nefunguje.
Bohužel tam byl ještě krok 2 a to bylo zvýšení důchodů. Celkově to je zničení republiky, protože od té doby na nic nejsou peníze. Politická průchodnost snížení důchodů a zvýšení daní je nulová a s rostoucím počtem důchodců to bude čím dál horší. Navíc to snížení daní šlo primárně nejbohatší vrstvě populace a ty peníze se místo běžné spotřeby přelily hlavně do luxusu a nemovitostí. Stát si bude hojit rozpočet na nejslabší vrstvě voličů, což jsou pracující rodiče s dětmi, čímž se celý proces kolapsu státu jen urychlí.
No a ještě avizovaný odchod do důchodu v 65 letech. Ta populistická politika je dlouhodobě směr Řecko nebo Itálie.
pozor, itálie teď jede slušný bomby…
Posun odchodu do důchodu na 65 se ještě reálně neprojeví, ještě nebylo ani dosaženo té hranice 65 let. Aktuálně je to 64 let a 5 měsíců. V roce 2031 má dosáhnout hranice pro odchod do důchodu věku 65 let a 1 měsíc, s každým rokem se zvyšuje o 1 měsíc.
První důchodci, kteří by měli odcházet opravdu až ve věku 67 let, jsou narození od 1.1.1989, s odchodem do důchodu 2056.
Zejména ty důchody jsou problém. A také místo dalšího danění práce raději danit majetek, zejména nemovistosti
Protože nic nemáte?
Nastupující vládní strany chtějí ještě snížit daň z příjmu, snížit platbu zdrav. a soc. poj. u “paušálu” a u eet odhadují výběr daní navíc na 10-15mld. To je dost malý příjem oproti výším schodků rozpočtu.
Tvrdí, že zvýší ekonom. růst a tím vyberou více na daních. Kolik? to již ani neodhadují…
Jak konkrétně zvýší ekonomický růst – zatím žádná pohádka Alenky z říše divů neříká.
Myslím si, že rozdávání peněz na dluh jen opět nastartuje vyšší inflaci.
Ale třeba se mýlím, uvidíme za pár let.
To přidávání je sice nemorální, ale rozpočet to vůbec nijak neovlivňuje, pořád je to pakatel. Uvidíme, jak do toho promluví hon na šedou ekonomiku a EET… osobně si myslím, že když na tom vyberou pár mld ročně, tak budou rádi.
Ano, chápu že platy politků je kapka v moři, spíš jsem to myslel, že politi nemají žádnou odpovědnost a hezký se jim rozhazují cizí peníze.
No tak se dodělají jen dálniční priority končící vlády (D35 do Mohelnice a D0 od D1 k D11) a zbytek se bude stavět pomalu. Dělá se z toho větší křeč, než to je. Zvyšování dálniční kapacity do Prahy a v okolí Prahy stejně díky dopravní indukci zhoršuje situaci v samotné Praze, kde je více třeba investovat do železnice.
Myslím že stopnuté dalnice se i volicum ano blbě prodají
Pokud to budou jen stopnuté dálnice okolo “zlé Prahy” a nově zdá se je už “zlá i Brnel” tak to voličům ano nemusíte ani prodávat…
A co mýto? Nový úsek bude zatížen mýtem než se zaplatí. Je to nejspravedlivější, protože ho budou platit ti, kteří jej opravdu použijí a mýto lze vybírat dneska bez zastavení (čtení RZ a zaslání faktury majiteli vozidla, pravidelní uživatele mohou mít předplatné apod.).
Ale v Česku dost kontoverzní myšlenka, nicméně v Evropě ne zcela ojedinělá.
Osobně bych radši jel kousek po staré silnici, než platil současně dálniční známku i mýto
Postavili dálnici, ale všichni jezdí přes město. Takové Vysoké Mýto by vás za ten návrh úplně milovalo.
Když by ty sazby byly vymyšlené rozumně, tak si to umím představit. Nikdo nebude platit 300 Kč za ujetí 20km po dálnici.
Problém je, že i z těch 300 Kč ubere 200 Kč provize kamarádovi.
Jako přiznám se, že nevím, kde to takhle funguje a jak a docela by mě to zajímalo
To nechtějí koblihy a popelářova sekta.
Ten problém je zákon o rozpočtové zodpovědnosti, který nařizuje určitá (snižující se) procenta schodku na tento a příští roky. A samozřejmě nemůžete snižovat mandatorní výdaje, takže musíte snižovat ty, se kterými se dá hýbat.
Teď se (což souvisí i s nepředložením státního rozpočtu nové sněmovně) hraje o to, které vládě zůstane černý petr s jeho porušením a kdo bude mít odvahu ty paragrafy (nebo celý zákon) zrušit úplně 🙂
Ano, a následovat bude státní bankrot.
To je dobře. Už aby to bylo. Zrušit důchody na dost dlouho, abychom se zbavili voličů ANO.
Já si myslím, že nastupující vláda to zvládne hravě. Jejich tupým voličům zacpou huby zvýšením kdejakého důchodu a slevama. Odpovědným lidem nezbude nic jiného, než se zajistit sám, minimálně na důchod.
Problém jsou politici absolutně nekompetentní zvýšit příjmy.
Tak se nebudou stavět, když se motoristům nechce platit. Easy.
Ono to nemusí být tak dramatické. Aktuálně se staví cca 200 km dálnic. To je také kapacita stavebních firem. Dostavit pak zbývá cca 400 km. Čekají nás tři velké projekt D3, D35 a D55, které se mají stavět jako PPP, v celkové délce 125 km. Tam je financování vymyšleno. Pokud by se podařilo najít peníze alespoň na již vysoutěžené úseky Jaroměř-Trutnov a Úliblice-Hořice, tak zbývají fakt už jenom kousky. Dobře, ty kousky jsou zrovna Pražský okruh a Mikulov, ale stejně. Navíc v průběhu stavby těch tří PPP projektů budeme moct stavět jen 75 km dálnic najednou, protože stavební firmy na… Číst vice »
PPP je ve výsledku daleko dražší varianta
Je to logické, je to dalnice na leasing.
Ano u PPP je celkova zaplacena castka vyssi, ale zase je vyhoda v tom, ze je ta platba rozlozena napr. do 20 let.
Stavi se stejne na dluh, takze otazka je pouze za kolik si pujci stat na 20 let (4.5% aktualne) a za kolik to postavi soukromnik. Samozrejme az se to bude predavat za 20 let statu, hadejte jestli to bude top kvalita nebo solich aby to proslo pres schvaleni?
V PPP není jenom stavba ale i provoz, údržba a opravy na desítky let. Můžeme se bavit o tom jestli je dražší úrok a pověstná státní neefektivita při údržbě nebo pár procent zisku pro koncesionáře ale ten rozdíl pravděpodobně nebude velký.
To když si na to stát vezme úvěr třeba u EIB, nebo na to vydá dluhopisy, tak to taky rozloží do více let…
Ano, ale neplatí se hned. Platby ze strany státu se rozloží do 25 let.
Však dluhy státu se taky neplatí hned.
No ty se v podstatě neplatí nikdy, na to je totiž potřeba vytvořit přebytek rozpočtu a to se povedlo jen výjimečně. Naposledy 2016 61,77 mld. Staré dluhopisy se splatí a vydají se nové a lítá tu +/- 100 mld na obsluhu státního dluhu. Starý dluh se splácí novým dluhem, jen se mění úrokové sazby.
A i na ty splátky si musíme půjčit🙁
Ono se to dá celkem jednoduše zprioritizovat podle 2 faktorů – objem kamionů (ten to platí) a pomoc občanům. Tady je zdaleka nejdůležitější D0 a směr Vídeň. Ta D3 do Budějovic je v pohodě, ikdyby se teď nepokračovalo. Pokud se doprava dostane k motoristům, tak bude dálnic všude dost 😀.
Zapomněl jste na D52
Kde se ztrácí peníze,zrušení super hrubé mzdy,120 miliard,sleva elektřiny 20 miliard,slevy na jízdné 7 miliard,další Babišovy sliby 100 miliard.
zvýšit Mýto nad úroveň Rakouska a to výrazně, nemáme peníze, ale Mýto máme nižší než náš soused…
Jo, to nechápu, proč to tak není.
A zaplatí to zákazníci, kteří si dopravce objednávají? Budete akceptovat zdražení zboží, kde se navýšení mýta ihned promítne? Pak budou naráz všichni huláka, že všechno stojí více…
A nebo se tak tržně omezí přeprava na velké vzdálenosti a podpoří místní produkce…není náhodou něco špatně, když se některé obchody snaží přesvědčit zákazníka, že finské vajíčko či německé máslo je levnější než české? Doprava je evidentně do výsledné ceny výrobku promítnutá zcela zanedbatelně.
Navíc, co je dnes vůbec reálná cena zboží? Ta, ze které se dělají 50% a vyšší slevy, nebo ta „akční“?
Já těch 50 haléřů na produkt asi přežiju.
Jenže se to vezme jako záminka a bude to X krát tolik. Příležitost si nahrabat.
No a v tomhle je vlastně úplně všechno, zdaleka ne jen dopravní infrastruktura: Podle něj Česku chybí odpolitizovaná strategie třeba na 30 let dopředu. „Pokud se udělá plán, který budou politici v jednotlivých volebních období ctít, tak se o tom dá přemýšlet úplně jinak,“ dodal Mátl. A ač osobně nejsem fanda vytváření schodků a dluhů, zdaleka nejvíc mi dává smysl zadlužit se z důvodu budování infrastruktury.
Problém vidím ve větě „plán, který budou politici v jednotlivých volebních období ctít“.
Co v dnešní době politici ctí?
Hned mě napadl výrok Babiše 2017 s tím, že do vlády s SPD by nikdy v životě nešel. A našlo by se určitě spousta dalšího.
Bohužel nejsme Švýcarsko a obávám se, že se k němu ani nepřibližujeme.
Mohl by tady někdo z minusářů napsat s čím nesouhlasí? To by mě zajímalo…
Dík za diskuzi mínusáři.
V pohodě. Love dosypeme, třeba z rozpočtu na školství. Hlavně aby se nezvedla spotřebka na naftu, abysme, nedejbože, neměli vyšší ceny než v roce 2012…
Spotřebku na naftu máme dokonce o korunu nižší než v roce 2012. A pak se všichni diví, že nejsou peníze.
To že zvýšite daně ještě neznamená že ve finále vyberete více peněz.
Přesně, existuje něco jako lafferův bod
Jenže to někomu nevysvětlíte. Vývoj výběru daně z tabákových výrobků je tomu zdářným příkladem.
U daně z tabákových výrobků je to složitější:
1. SD na cigaretách má omezovat jejich prodej (jinak by stál balíček asi deset korun), takže její zvýšení je pozitivní.
2. substituce cigaret jejich moderními náhražkami Klasických cigaret vídám už méně než těch elektronických a dalších, kde je daň mnohem nižší.
3. i celkově se kouří stále méně.
4. Když u daně z tabáku snížíte sazbu, vyberete méně od té většiny, která do Polska nejede ani teď, má to daleko.Následoval by rozhodně propad příjmů.
Pokud budeme mít levnější komodity než jsou v zahraničí tak díky naší skvělé poloze ve středu Evropy na sebe stáhneme poptávku jak ze zahraničí tak i lidé co utraceli jinde budou utrácet doma.
Ale kecy. Ani nevíte, co to je. Není to Lafferův bod, ale křivka. A je to jen teoretický koncept, který se týká extrémních sazeb daní. Při snížení daní vždycky v reálném světě došlo k poklesu výběru.
Teď jste se střelil do vlastní nohy. Ještě v roce 2019, kdy ta vyšší sazba na naftu platila, se vybralo na spotřební dani z PHM 94 miliard. Teď je to kolem 80-85 miliard. A vůbec se nemusíme bavit o inflaci od té doby, proto nejsou peníze.
To je právě to, že si neumíte žádná čísla najít, protože české vzdělání vás to nenaučilo, ale umíte lhát a okecávat. Proto jste zaostalá země a vždy budete.
U většiny daní jednoznačně platí, že nižší sazba = pokles výběru, jak ukazuje praxe. Stejně to proběhlo s dočasným snížením daně z benzínu před pár lety.
Právě naopak když byla sazba nižší tak se misto v zahraničí tankovalo u nás. Zjistěte si jaká kdy byla výtoč.
Vybrané daně klesly! To jsou jednoznačné statistiky celní správy, která spotřební daně spravuje. Tankování ze zahraničí je minimální, to ten úbytek vybrané daně od domácích (což je 99% nakupujících celkově) nevytrhne.
Jak říkám, lžete a okecáváte. Jako celý život.
Koho by zajímalo školství když děti nemaj volební právo?
Kocourkov. Hlavně, že se zvýší důchody a zruší poplatky za TV a Rozhlas.
A zvýší sleva na jízdném!!!
Zrušení poplatků za TV a Rozhlas alespoň trochu sníží byrokratickou zátěž obyvatel. Radši bych odváděl o 200 Kč více měsíčně v daních, než se starat o placení dvou poplatků. Čím méně poplatků a různých výjimek, tím jednodušší systém a méně starostí pro obyvatele… Navíc evidence a výběr poplatků a kontrolování výjimek přináší akorát další (svým způsobem zbytečné) výdaje.
Při zrušení poplatků a převedení na daň nejde o zjednodušení, ale o zestátnění televize a rozhlasu. Po kterém bude snazší je i ovládnout těmi, kdo jsou u moci. Viz Maďarsko.
Starat? Jak se o to člověk musí starat, když si jednou nastaví trvalý příkaz a maximálně jednou za pár let, když se změní ona částka, tak ten příkaz upraví? Také existuje inkaso – pak člověk nemusí měnit ani tu částku, jen si nastaví nějaký rozoumný limit…
no vidíte, já ne. Protože třeba pro naši domácnost by to znamenalo platit 400 Kč měsíčně navíc, zatímco důchodci by neplatili nic. Větší zdanění pracujících. Ještě menší motivace se třeba vrátit do práce po mateřské (s tím máme problém). Ještě pořád vám to připadá spravedlivé a málo starostlivé?
Koukám, že dnes mají důchodci šichtu.
Máme rok 2025, to že jsme nestihli od roku 89 dostavět ani základní páteřní dálniční infrastrukturu, je minimálně chyba všech předchozích vlád od pravice po levici. Od roku 2020 jsme členy EU, kde na to bylo vyčleněno spousta investic. Ano, jen přehadování, která vláda udělala co špatně, ale žádná vize, nebo nepolitická koncepce s jasným tahem na branku, včetně kvalitní legislativy. Teď už je pozdě, jsme dost pomalí. Eura půjdou holt do jiných priorit Evropy.
Pardon, 20 let jsme členem EU.
21 let. Je fakt že bychom jsme se měli nejen od poláků učit jak efektivně využívat dotace pro výstavbu nejen dopravní infrastruktury.
Sebemrskačství je u nás skoro národní sport. Přitom na tom nejsme vůbec tak špatně. Když se podíváme na srovnání s často vychvalovaným Polskem, přírůstek dálnic za posledních 20 let přepočtený na obyvatele je zhruba podobný. V Česku se postavilo asi 600 km nových dálnic a dalších 200 km prošlo kompletní rekonstrukcí (která může být dražší než stavba nové). V Polsku za stejnou dobu přibylo přibližně 4 400 km, ale Poláků je čtyřikrát víc – v přepočtu na obyvatele tedy zhruba 1 100 km. Když k tomu přidáme faktory jako rovinatá polská krajina oproti našim kopcům, složitější systém vyvlastňování a další… Číst vice »
Hlavně Poláci v podstatě žádné dálnice neměli a při jejich velikosti země to bylo nutné, tak do toho logicky šlápli… Každý stát obecně řeší to, v čem má největší problém. Proto třeba Estonsko bylo v čele digitalizace (velmi nízká hustota obyvatelstva, nevyplatilo se dělat nějaké úřady, ani volební místnosti na každém rohu jako u nás.)
Bohužel ale ani nová vláda nevypadá, že by chtěla vize na další desetiletí určovat.
Neverim tem slibum, ze ta potreba nekdy klesne. Zmizej novostavby dalnic, ale plynule nebo skoro plynule najedou velky rekonstrukce tech nejstarsich. Cena nove fakt neni v nakladech na dalnice a silnice obecne tak dominantni, jak RSD dlouhodobe prezentuje. Ne s jejich realnou zivotnosti.
Určitě dobře, že se ŘSD takto naučilo stavět (a hlavně taky připravovat stavby), na druhé straně mi tu chybí jakákoli prioritizace jednotlivých staveb – jako kdyby např. dostavba D35 kolem Litomyšle byla stejně důležitá jako D6. Logickým důsledkem přístupu „stavíme, co se dá“ jsou sice rekordní počty km nových dálnic (v čem se politici snaží trumfovat), ale také rostoucí náklady na výstavbu, a tady je jasné, že to někdy narazí na svou mez (což by musela řešit každá vláda).
No ta D6 byla na stole několikrát, ale ona je zrovna nejlevnější široko daleko, běžně 1.5-1.8 miliardy za celý stavební úsek.
To chybějící desítky miliard každý rok nevyřeší – zvlášť kdyby se místo půlky staveb stejně dělaly obchvaty a nové křižovatky a podobně…
No posledních 35 let se stále prioritizovalo a prioritizovalo a nepostavilo se nic.
Vážně se NIC nepostavilo? Ale no tak…
Jen tak pro zajímavost: kdysi jsem narazil na seznam nejdelších mostů v ČR. Prakticky všechny z první desítky, dvacítky jsou po roce 1998. A tak nějak selským rozumem bych čekal, že delší most bude stát víc a bude náročnější:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_nejdel%C5%A1%C3%ADch_most%C5%AF_v_%C4%8Cesku
Za posledních 35 let se postavilo cca 1000 Km dálnic a za socíku jen 542 km. A to měli komouši neomezenou moc zabavovat majetky a profitovali s nakradenými kamenolomy , cementárny atd.
Tak oni to postavili za cca 20-25 let když počítám zahájení prvního úseku D1, takže ten průměr na rok bude pro porevoluční dobu jen o něco málo vyšší, ale zase se vrátilo docela dost peněz do železnice coz se mimo 50 a možná 60 léta za socialismu rozhodně mimo údržbu neinvestovalo.
Ale také neměli peníze techniku technologie jakou máme dnes. Je více než smutné že po tolika letech po sametu ještě stále nemáme hotovou pateřní síť dálnic.
Na druhou stranu, pokud jsme si vymezili, co je myšleno pojmem „základní dálniční síť“, to je teď 1980 km, a shodli se na tom, že je veřejným zájmem mít tuto základní dálniční síť co nejdříve, tak je maximalizace tempa výstavby logickým krokem. A vzhledem k tomu, jak podle mě funguje ekonomická teorie je to i nejlevnější řešení, protože cena stavební práce v čase klesat nebude, naopak ten kilometr dálnice bude rok od roku dražší. Zároveň budeme jako společnost čerpat benefity z rychlejšího dopravního spojení dříve. Vše tedy za předpokladu, že nyní tou limitací jsou opravdu peníze a nikoliv kapacita stavebního… Číst vice »
Hmm, a ted hledame penize, za ktere se postavilo napr. Capi hnizdo, rozhledna v kdejakem doliku, Stezka v oblacich (je to fajn, ale proc z dotaci EU), konferencni „hotely“, atd… Promrhali jsme si ty finance sami (predchozi vlady) narozdil od Polaku a Madaru, kteri za ne dokazali postavit zakladni sit a dnes dodelavaji ze sveho drbky. Tak holt si ty penite pujcit, zrusit zbytecne slevy, priplatky, neslibovat vse z eraru, a bude na dostavbu silnic i na VRT. Jinak ma pravdu predseda Matl, infrastruktura ma byt apoliticka a planovana s vyhledem na 20-30 lety, ne na jedno volebni obdobi.
No ale tady se právě slibuje. Podívej se do MSK…brečí jak nemají peníze a Kloboučník z Havířova přidal slevu na dopravu….proč ty peníze nepoužil na povodně? Teď si poslal 400mil Kč z rozpočtu kraje do sveho Havířova. Všem všechno a dluhy našim vnoučatům – co je nám po nich.
Modifikuju Cerne barony – protoze volby, vole 🙂
To je ten havířovský hejtman MSK za ANO ,kterého jeho guru Babiš tak chválil za zvládnutí povodní a přitom toho chlapa museli tahat z postele ,když už byla Opava pod vodou ,protože zkrátka nevěřil předpovědi meteorologů.To je tedy materiál.
Souhlasím, jen bych z toho srovnání vynechal Maďary. Ti stavěli a dodnes staví horší blbosti za EU peníze. Např. stezky korunami stromů bez lesa kolem a tak. Naopak ti Poláci jsou super příklad, kde dokázali systematicky a strategicky vytěžit maximum.
Křivdíte Maďarům. Oni tu stezku opravdu postavili korunami stromů. Tu paseku tam udělali až vzápětí, po kolaudaci…
Kupka ale ty peníze vždycky našel……s stavělo se. Bohužel teď jsou na řadě dárečky voličům a vracení toho co nám ten Fiala ukradl
Chystají rozhazování za dalších min. 100 mld – šmejdi.
Teď sekty ukázat, co v nich je. Obávám se ale, že kromě populistických žvástů bude ten výkon slabší.
nová vláda místo investic peníze prožere a naseká více dluhů. Tupé ovce jim ještě blahem hýkají. Proinvestované peníze do dálnic vrátí státu další peníze kdežto prožrané peníze vytvoří jen další nulu pro stát a ještě větší dluh. Socialismus nefunguje.
Jojo Kupka ty peníze nenašel, proto musel přejít na variantu PPP. Takže další roky místo investic budem splácet dluh. Neříkám, že je to a priori špatně. Ale tak to je.
Kupka je našel, ale ANO se nelíbilo, že je to mimo státní rozpočet, i když ty peníze byly levnější. Tak ať ANO ukáže jek se to dělá.
Z meho pohledu to dopadne tak nejak jako vzdy, tak nejak cesky. Proste se bude dokonceni naprosto klicove a zivotne dulezite infrastrktury neustale posouvat, dovedu si predstavit ze i za rok 204. Mne proste fascinuje, ze prioritou odchazejicich i nove vlady byla dostavba dalnicni infrastruktury nejpozdeji do roku 2033 a ted, jak nas v ceske republice znam, se spise divame na rok 2040, protoze proste penize z rozpoctu diky bobtnajicim socialnim vydajum a duchodum nejsou. Fascinuje mne hlavne to, ze se po dekadach necinnosti, kdy se stavelo 3 az 5km novych dalnic rocne stavebni tempo rozjede, aby to vydrzelo tri… Číst vice »
Co na to Motoristé? Jako nastávající vládní strana s explicitním programem už ve svém názvu to přece *musÍ* napravit, jinak by zradili své voliče.
.. jinak by je zradili podobně, jako když říkali, že jsou autentická pravice, aby ale podepsali koaliční smlouvu plnou levicových populistických bodů (např. snížení věku odchodu do důchodu, zvýšení slev v hromadné dopravě).
Tak schválně, vsadí si na Motoristy někdo?
Motoristé řeší zrušení ochrany přírody jako takové, silnice jsou pro ně podružnou problematikou, která se s tím sveze.
Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze.
Je hezké, že už máte jasno, že od budoucí vlády žádnou práci v následujících x letech neočekáváte. Takový fanoušek je odměnou pro každou politickou stranu.
Je hezké, jak pán dostal vymínusováno, přitom v tomhle má pravdu a tahle konkrétní situace je problém jako prase.
Kdyby se vyprdli na řešení v další letech tak ok, ale oni se vyprdli na řešení rozpočtu který navrhovali a tam ještě není ten nárůst zase tak strmý.
To je stejně docela frajeřina jít do voleb a vlastně vůbec nic nevědět ani nemít žádná řešení, ale přesto dostat skoro sedm procent hlasů.
Volby vyhrálo ANO. To bylo u vlády předtím a pokud ani oni nemají žádný plán a musí se teprve po volbách seznamovat se stávajícím stavem …
Řečnická otázka: Tak co dělali celé 4 roky, když byli v opozici?
Ano, spd, motor, pro, svobodni, trikolora. Budeme tomu říkat šestikolo?
To je byznysový projekt pár jedinců. Veksláci z devadesátek. Borisek už se chystá dotovat kliniky – obor jeho podnikání..
ad ti Motoristé, ti chtěli populistické slevy v hromadné dopravě také před třemi lety:
„Stěžejní programový bod Motoristů sobě je pražské metro zdarma. Roční kupon na ostatní městskou hromadnou dopravu by pak stál tisíc korun, děti do 18 let by platit vůbec nemusely.“
důchodcům nemohli navrhnout dopravu úplně zdarma jen proto, že už jim ji v Praze dala ODS.
I Motoristé jsou populismus. I ty ten jejich blábol o vyrovnaném rozpočtu je populismus, protože naprosto neříkají, jak to chtějí dosáhnout.
Nic. Ti šli do politiky hájit podnikatelské zájmy své (zdravíme Šťastného kliniky) nebo svých sponzorů (zdravíme Tykače, co nechce platit 0,5 mld severočeskym obcím nebo Fabičovice, kterému se nehodí CHKO Soutok), nic víc tam není.
Dopravu si přeci drží ANO, protože mohou svého zástupce fotit stříhat pásky, klepat kladívkem a prohlašovat jak moc se o to zasloužil.
Tady čekám přetahování- Havlíček bude sedět na truhle a Macinka u něj bude žebrat, to je jisté. Jenže elektrorat ANO moc dálnice nepoužívá, což si ANO určitě uvědomuje, takže jejich snaha podpořit Macinku bude na úrovni, aby nevyhlasil nedůvěru vládě, takže asi nic moc… ale uvidíme.
Poctivě jsem pročetl celou diskuzi a chybí tu asi už jediná věc. Když máme dálničku na rakouské cenové hladině, není důvod nemít i tu cenu mýta. Já myslím, že každá miliarda se hodí.
Presne tak, Rakouske dalnice maji o / levnejsi myto. Proto pak vetsina kamionu z balkanu proudi přes Brno a D1.
Blbla mi klavesnice – chtěl jsem napsat,že Rakušáci mají o 1/3 levnější mýtné.
Rakušáci mají levnější mýtné a proto jsme zahlceni tranzitem, který by přirozeně jel přes Rakousko? Vy jste to myslel určitě opačně.
Mají asi 2x-3x dražší mýto.
A pomohlo by to velmi i železniční nákladní dopravě…
no tady bych si dovolil oponovat. když 10% nákladů ze silnice přesunete na železnici, tak to na silnici neuvidíte a železnice zkolabuje…
Blbost.
Spíš bych byl zastáncem plošného mýta bez ohledu na třídu silnice. Mýto se může zvyšovat, ale spíš průběžnou valorizací aby to bylo pro dopravce a přepravce předvídatelné. Nicméně aktuální navýšení o 1,5 % je moc nízké. Určitě je ale potřeba zachovat nižší sazby pro autobusy, protože ty zastávají stále funkci veřejné dopravy a hromadné přepravy osob.
Byť Vám rozumím, tak jednou jsme v evropském hospodářském prostoru, tak by snad neměla někoho překvapit cenová hladina mýta na rakouské úrovni. Předpokládám, že v Budějicích (Brně) personalistu také nepřekvapí, když se potká na pracovním trhu s někým, kdo očekává mzdu za svou práci na úrovni rakouského Lince (Vídně).
Ano, současné stavební šílenství je potřeba konečně zastavit a zvýšit důchody. Lidé to dali ve volbách jasně najevo, tak je třeba, aby to natvrdlé ŘSD ČR konečně začalo respektovat a státu dalo pokoj už teď.
Jinak dobrý a kdo bude dělat na důchody.
já, stojící v koloně co každých 30km v každé dědine, protože obchvaty nebudou. A jelikož nedojedu na čas, ten rohlík v krámu bude tvrdý, tak ho bába ani nerozžvýká
Auta určitě ne. 🙂
Na to budou ve vládě odborníci, my dělníci země nejsme kompetentní na to odpovědět.
Dobře, geronte. A po vás potopa.
I když budu v důchodu, tak budu spíš pro investice do budoucnosti, než pro prožrání celéého rozpočtu. Asi proto, že nejsem sobec ale myslím na budoucnost a na to v čem budou žít mí potomci..
Hm, jenže v neustálém přidávání pruhů asfaltu a množství aut vidí budoucnost právě spíše ti geronti, bych řekl. Nebo lidé, jimž je jedno, jaké prostředí je a jejich děti bude obklopovat.
Přesně, v rámci budoucnosti mých dětí bude radši, když se přidá současným důchodcům, abych já, natož moje děti už žádný důchod neměli.
A samozřejmě pro moje děti je ideální, že ani ve vesnici nedokážou přejít bezpečně silnici, když tudy projíždí souvislá kolona aut, které objíždí zacpanou dálnici, která je poddimenzovaná. Ale hlavně jí samozřejmě nerozšiřovat, to situaci nevyřeší.
To je skvělé prostředí, jakým se můžou obklopovat. Děkuji za radu
Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se s tím dá dělat. Já jsem Bratrstvo kočičí pracky nevolil, víc udělat nemohu.
Místo investování, budoucnost dnešních dětí doslova projíme. Po nás potopa, dluhy ať platí někdo jiný. Heslo ANO a jejich voličů
Jenže jsou investice a investice. Mělo by to být promyšlené v širším kontextu, jinak sobě a budoucím můžeme i nepěkně zadělat…
Dálnice a železnice jsou pro nás nejdůležitější investice v dopravní infrastruktuře.
Je tady ještě další kritická infrastruktura: Energetické sítě, vodovody a kanalizace. Nesmím zapomenout také na sdělovací sítě.
Přesně tak, nic nového jste nevymyslel. Ale nadějí je alespoň Japonec na vysokém ústavním postu, lze očekávat, že bude v ČR prosazovat šinkanseny.
Oceňuji váš smysl pro humor. 🙂
Jako provokace dobrý, Ale bez těch investic brzo nebudou mít co žřát ani důchodci.
To nevadí, aspoň si příště rozmyslí, koho volit a s láskou vzpomenou na pana ministra Kupku.
Ach jo, s takovým postojem si tady kamarády neuděláte. Důchody jsou vzhledem k paritě slušné. Já ve svém okolí z asi 10 důchodců mám jen jediného, který nemá vlastní byt a takovým je třeba pomoci, ale selektivně. S lidmi do 30 let je to přesně naopak, je to podle vás fér? Nemyslíte, že je to jeden z hlavních důvodů, proč je letos nejnižší porodnost od roku 1900? Mě by zajímalo co s těmi důchody bude za 20 – 30 let. A vy si ty přidané peníze moc neužívejte a investujte, očividně se to bude hodit.
Klid, tento vtip s vážnou tváří byl pouze namátkovou sondou veřejného mínění. Jsem rád, že většina čtenářů se vyslovila pro pokračování rozumných investic do dopravní infrastruktury, všem hlasujícím děkujeme.
Pan Mátl sice fňuká, že nejsou peníze, ale: – Počet zaměstnanců ŘSD se v uplynulých letech každý rok navyšuje – a nejedná se jen o dělnické pozice. – Nefungují v ŘSD mimo jiné, političtí trafikanti, kteří nevykonávají žádnou reálnou činnost? – ŘSD si jen v Praze pronajímá množství kanceláří od soukromých subjektů. Opravdu stát nemá v Praze volné kanceláře? Ani jinde? – ŘSD platí za úpravy existujících projektů a nezřídka volí dražší řešení – jak na stavbu, tak na provoz. Viz. různé projektované hloubené tunely v polích D0, D3 atd. – ŘSD ve velkém uzavírá smlouvy s municipalitami a zavazuje… Číst vice »
Ajajaj pán je naštvanej, že nemá taky služebáka.
Aby mohl spoluvytvářet kolony a popojíždět v nich? To druhé může bohužel i bez vlastního vozu…
Netuším, jak to bude fungovat, když na služební cestu bude muset každý vlakem a to i tam, kam koleje nevedou.
Obzvlášť u havarijní pohotovosti, kdy je potřeba přivézt nářadí i materiál – základní účel služebního vozu.
Jen podotknu. Neexistuje bezchybný projekt. Takový bude, až se bude ten samý identický projekt dělat tak minimálně po třetí a budete ho na základě získaných zkušeností ladit. Bohužel tohle je vždy individuální věc pro dané místo a čas. Jednotlivé procesy lze samozřejmě zlepšovat k bezchybnosti, ale jako celek je to nedosažitelné.
Říká se, že i rozbité hodiny mají pravdu dvakrát denně, proto je obdivuhodné, jak se může člověk trefit mimo v tolika bodech. 1. Ano, taky tomu odpovídá daleko vyšší tempo příprav projektů. Nebo podle vás ta výběrka a povolení mají psát dělníci po večerech? 2. Pokud máte konkrétní podezření, že takto odtékají stamiliony, sem s ním. 3. Stát očividně moderní kanceláře nemá, jinak by tolik organizací nebylo v nájmu. Stavět nové patrně nebude až tak výhodné a někam do plesnivého doupěte vám lidi pracovat nepůjdou. Mimo Prahy? Třeba ve Svitavách? Kolik by museli připlatit, aby se tam kvalifikované lidé odstěhovali?… Číst vice »
Ohledně kanceláří to není pravda – centrálu a hlavní sídlo Čerčanská 2023/12 získali lino v lednu velmi výhodně do svého vlastnictví (tedy přesně vlastnictví ČR a ŘSD právo hospodaření). Stejně tak původní sídlo – budovu Na Pankráci 546/56 mají ve vlastnictví také. Pronajímají si jenom nějaké dílčí prostory pro Správu Praha v budově South Point Vyskočilova 1566. Nejdřív si to zjistěte, než tady začnete něco psát.
Tak tedy ještě doplňuji – pronajaté kanceláře mají ještě pro úsek Správa dálnic na adrese Práčská 3338/3. Oba pronajaté objekty od AMA development. Podle mě jsou to nějaké menší plochy.
Peníze nejsou ani na pár dálnic a budování vysokorychlostní železnice má stát přes 500 miliard 😀
Jeste, ze to nevedete vy. Evidentne vam vubec nedochazi veskere souvislosti a vidite jen cislo.
Fajn, takže raději další auta místo přechodu alespoň nejsilnějších přepravních proudů v dálkové dopravě na koleje. Tak hlavně, že dálnice se už vesele stavějí, zatímco dálkové železnice neustále odkládají – a začíná chybět na údržbu těch „nižších“, železnic i silnic…
Další, který vidí jen číslo. Pokud chceme být součástí evropské sítě, tak je to pro budoucnost nejen příležitost, ale i nezbytnost. Nemluvě o tom, že páteř naší VRT má jistou podporu i ze strany EU, takže se bude určitě na financování její výstavby i podílet viz. https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/z-berlina-do-vidne-pres-prahu-z-osmi-hodin-na-polovinu-brusel-chce-zrychlit-zeleznice.A251105_171141_eko-zahranicni_kurl ). Takže i ta částka pak bude asi vypadat krapet jinak…
Tohle je generační spor a to nemá řešení.
Někdo říká: pojďme investovat do budoucnosti a proti tomu někdo říká my už žádnou budoucnost nemáme. Nezbývá než to druhé přání respektovat, ‚oni‘ vyhráli volby.
Těm prvním nezbývá než pracovat a platit daně.
Řešení nevidím, ta druhá skupina nemá důvod změnit názor.
Trochu to připomíná vězňovo dilema z teorie her, ale to by tam musela hrozit revolta té první skupiny, něco ve stylu masové emigrace…, ale kam…
Tohle je scestné stavět ty dvě skupiny proti sobě. V první řadě nemá nikdo právo ubírat lidem, kteří celý život platili daně právo na důchod. Říct teď vyhráli oni je argumentace politika, který má program založený na konfrontaci. A na dálnice by bylo peněz, kdyby nebyl státní erár tak neefektivní a nenažraný. Tam hledejte. A stavební firmy taky nestaví efektivně. Ať se uskromní, pokud chtějí žít.
„A na důchody by bylo víc peněz, kdyby nebyl erár tak nenažraný“ – to už prosím nenapíšete proč?
Neb na obživu být musí, doprava se dá řešit i efektivněji – a když na to přijde, její část je životně postradatelná, na rozdíl od jídla a přístřeší.
Proto se musí najít win-win situace. Třeba taková, kdy najdeme alternativní zdroje příjmu a nebudeme muset dělat důchodové ponzyho schéma.
Navyšování již existujících daní nepomáhá, viz Tabák/Alko…
Ale zdanit sladkosti a limonády nějakou „zdravotní daní“ a máme tu v rozpočtu miliardy…
Ony jsou pořád daně, které by navyšovat šlo, ale moc se nechce.
Když chtějí lidé nízké daně, tak se musí smířit s tím, že budou jezdit po polňačkách. Kvalitní služby něco stojí.
Jo, sladkosti a limonády, tabák a kořalku, ale na benzín nám nesahejte, i když jeho spalování škodí i nezúčastněným (a požitky jsou z obojího). Ani jedno pak neřeší rostoucí společenské disproporce…
Demografický problém lze řešit imigrací. Pokud ale nejsme schopni integrovat ani Ukrajince, tak nám není pomoci.
Zatím to generační spor není. To teprve přijde až generace „husákových dětí“ v důchodu zjistí, že generace pod ní nejsou schopny ufinancovat sociální a důchodovou politiku rozvinutější a nákladnější než v dobách vlády jedné strany, udržovat stát a nedej bože ho i rozvíjet. Netřeba zapomínat, že tito budoucí důchodci už měli svobodnou možnost se zajistit na stáří. Ochota pracovat za mrzkou mzdu v evropském kontextu je také volba a ta jistě bude mít své následky. A generace má nebo budoucí produktivní generace mají jim volbu jím nějaký sociální transfer nedorovnávat a investovat do budoucnosti vlastních dětí. Kdo ví, jaká budoucnost… Číst vice »
Jen bych upozornil, ze jak se Vy budete chovat ke svym starym, tak se Vase deti budou chovat k Vam.
Co jste Vy, byli jsme i my. Co jsme my, budete i Vy.
Cim nerikam, ze se nema kazdy starat o sve zajisteni na stari, je to jeho stari, ale naprosta vetsina neni schopna nashromazdit takovy majetek, aby to pokrylo neproduktivni cast zivota.
Víte, já jsem z té transformační generace, kdy jsme po revoluci do školy nosili i toaletní papír. Vlastní rodiče jsem viděl mít i vice prací nebo podnikat, aby si mohli dovolit „západnější“ standard, když už to šlo. Rodiče podporovali své rodiče finančně, protože důchody v té době byly vždy pozadu oproti bleskové inflaci té doby. Já to psal proto, že dnes je zvykem, že co nepokryje mzda nebo důchod, tak to dorovná sociální transfer. Já tomu říkám kapitalizace zisků, socializace ztrát 🙂 Osobně, bych ty „prožrané“ peníze viděl v infrastruktuře, která nám v budoucnu pomůže ty peníze i dál vydělávat.… Číst vice »
Cim drive nikam nevedouci betonauto besneni skonci tim lepe. I pro motoristy.
A v čem bude spočívat přínos pro motoristy, když se omezí výstavba dálnic? Budou se snad moci více kochat krajinou?
A ony jim ty dálnice dlouhodobě nějak pomáhají? Stejně se stále plní, ještě když je vozit levnější, než dělat něco v místě, a pak stále nestačí, zatímco ovlivňují životy ve svém okolí, často spíše negativně.
Přesně tak. I motorista si svým autem chce zajet užít si nějaké pěkné místo. Kdyz všechny znícime dálnicemi, bude tratit i on.
Běsnění skončí až se dobuduje základní dálniční síť. Republika má od západu a východ +-500km, ze severu na jih +-250km a dopravní infrastruktura tragédie. Pro ekonomický rozvoj docela důležitá věc.
Neskončí. Bude potřeba dálnice jako D1, D10 nebo D11 rozšířit na 3+3.
A nebo postavit tu rychlejší železnici v souběhu s těmi dálnicemi. Dokud bude auto časově o tolik vyhrávat, tak to lidi nepřesvědčí, aby to auto odstavili u nádraží nebo ho zrovna nechali doma.
No, třeba se konečně udělá triáž toho, co dává dopravně i finančně smysl z dálnic postavit a nebude se dostavovat sever Pražského okruhu za 3 mld./km a postaví se v levnější trase dál od Prahy.
A cely okruh tak bude uspesne dokoncen v roce 2095 …
Čím dále ho uděláte, tím méně lidí, zejména osobní dopravy, bude tuto trasu preferovat a tím více aut bude jezdit skrz město.
Cim dal bude okruh, tim spis bude slouzit pro ten tranzit, kterym ho vsichni zduvodnuji (a pro ktery je realne potreba) a tim min bude indukovat dalsi auta uvnitr mesta.
Indukuje se leda tak proud v cívce.
Prozradím vám tajemství, které se učí asi v 7. třídě, protože souvisí s obvodem kruhu. Pokud chybí 3/8 okruhu, který má poloměr cca 11 km. Tak pokud to oddálíte o dalších 15 km někam za Neratovice, kde nejblíže pro to místo nějak je, prodlouží se zhruba 2 a půl krát. Takže 2,5x více asfaltu, 2,5x více paliva každého jednoho auta. Přičemž ohromným estakádám přes soutok dvou největších českých řek, a dost možná i nějakým tunelům, se nevyhnete. Plus se to bude stavět o 20 let později. Takže úspora bude nulová, ne-li záporná.
Naprosto trefny 🙂 ja jen dodám také 2,5x víc pozemků k vykoupení. Taková Severní varianta by naprosto jednoznačne byla ješte dražši
Problém se severní variantou je, že před dvaceti lety, kdy se v klidu dala naplánovat a projednat, existovali lidi, kteří říkali, že severní varianta je jen čára na mapě a vše by jen o dvacet let zdržela. Dvacet let je pryč, severní varianta se kvůli sídelní kaši již nakreslit nedá a nám zbyla varianta skrz okraj města za strašlivý peníze.
Opět neschopnost plánovat a řešit věci dlouhodobě.
No, na jihu se to oddálilo, kaše je tam pohříchu též (čemuž dostupnost auty a nedostupnost hromadnou dopravou, která tam ani nemá šanci na vyšší efektivitu, zatímco dále ve městě by místo kolon zatraceně „bodla“, nepomáhá), a lidé z oblasti blíže Praze stejně zahlcují místní silnice, protože většinou někam do té Prahy chtějí, a okruh pro ně představuje přílišnou zajížďku. Jo, možná je „fajn“, že náklady – které jsme vyhnali z kolejí – jedou dále od hustěji obydleného území, ty pro město pak zaplavují haly v polích a do města pak míří už jen mraky dodávek…
Jih Prahy ukazuje, že okruh moc nepomůže…
Tzv levnější trasa severu Pražského okruhu dál od Prahy bude mnohem dražší pro motoristy, protože projedou mnohem delší okruh, dále se prodraží výkup pozemků a odsune se začátek stavby nejméně o dalších dvacet let, protože se bude muset řešit změna územního plánu, vypořádání všech připomínek a případně nucené vyvlastnění pozemků.
Tak sněte dál, to se za života nikoho z nás nestane. V ideálním případě se dokončí Pražský okruh.
jestli nejsou peníze na dálnice a obchvaty, přišlo by mi logické zvýšit cenu za jejich používání, tedy daň z pohonných hmot. Bohužel to není dost populistické řešení na implementaci budoucí vládou
Mýto. Pohonné hmoty potřebují i vlaky, ty už poplatek za dopravní cestu platí, a přitom se územím dostávají pořád mnohem hůře. Navíc je z něčeho potřeba platit i následky té spotřeby, u pohonných hmot důsledky do zdraví.
To je nesmysl, peníze jsou, jen jdou tam, kde z nich nic není, projídají se…
Problém je, že tady nikdo nechce platit daně. Firmy odvádějí peníze pryč, vysokopříjmoví OSVČ platí čtvrtinu co zaměstnanci, a tak máme zdaleka nejvíc OSVČ na tisíc obyvatel v Evropě, v hospodách se platí hotově, mnohým řemeslníkům také, daně z nemovitostí nízké, benzín stojí to samé co v roce 2012, dálniční známka až do letoška také (a nebojme se, Motoristi to zařídí). Do toho kromě existujících problémů (demografie, válka a nutnost investic do obrany) vyrábíme umělé (slevy na jízdném a podobné věci), neumíme řešit věci, které jsou roky dopředu předvídatelné (důchodová reforma, nedostatek škol v Praze a Brně) a volíme politiky,… Číst vice »
Daně z nemovitostí a prázdných bytů na dvoj/ trojnasobek a prachy budou… Čeští ale i zahraniční investiční lamy a nekňubové do toho sypou nesmyslně prachy protože nic jinýho neznají a neumí.. tak šup něco málo do rozpočtu když už jsou tak bohatý…
Co umíte jiného, než daně, Piráti?
Bvlý volič ODS je zřejmě zklamán, že jeho bývalá ODS neumí ty daně, že.. A v tom má pravdu. Zato vý máte jen ad hominem útok.
To je sice správný krok, klidně bych šel i výše, ale nevěřte tomu, že by to naplnilo státní pokladnu nebo alespoň vyřešilo nedostatek bytů.
Před pár lety byla nejvíc aktivní diskuze „jak naplnit státní rozpočet“. Už tehdy se přišlo na to, že zkrátka neexistuje jeden kouzelný zázračný recept, kterým nasypete 100+ miliard. Příjmy je nutné hledat po menších částkách, z vícero nápadů.
Těch nápadů je řada. Dohromady by nám zvýšily příjmy víc než dostatečně. Jenže není vůle prosadit ani ty drobné změny, protože se vždy najde něajký chytrák říkající „to nepomůže“.
Však já sám píši, že je to správný krok, jen se snažím trochu zkrotit přehnaná očekávání.
Výnos daně z nemovitosti je okolo 10 miliard. Při zvýšení podílu na daních na průměr EU by to bylo 60 miliard. Těch 50 navíc je cca to, co potřebujeme ročně na VRT (celkem 500 jsem někde viděl). Navíc třeba v Praze, krajských městech a nebližším okolí lze tu daň zvýšit 10x a pořád to bude zanedbatelná částka. Pokud by se to realizovalo, výnos by byl samozřejmě mnohem menší, protože je více než záhodno jiné daně, zejména z práce, snížit. Nedostatek bytů nevyřeší žádná jednotlivá změna, ale příspěvek správným směrem k řešení by to byl. I z pohledu celé ekonomiky je… Číst vice »
V zásadě souhlasím, problém je, že nám chybí nějaká kontinuita v řízení státu a vlády se celkem logicky bojí dělat skokové změny.
Což souvisí s předřazenými nemovitostmi, čímž se odsávají zdroje lidi i firem. Doplnil bych, že stát vůbec neumí bojovat proti kartelum (potravinářske retezce, tel. operátoři, developeri, lékárny …). Vytváření zdravého tržního prostředí se zaměňuje za státní regulaci.
Nejvíc pracujících co ty kdy bylo, tak bylo loni. A to jen díky migraci. Pocet tech s nataženou rukou jen poroste. Je t9 generační problem. Pracující maji nulovou motivaci do systému neco sypat, protože jen platí za party jinych
Viz moje poznámka o existujících problémech (demografie).
Nejen jací voliči, ale také hlavně jací politici. A nezlobte se teď na mě, ale politici vychází z nás občanů. A pokud se do politiky moc nových tváří nehrne, kteří by to chtěli dělat správně a poctivě, tak nám tam zbývají je kariérní politici, kteří to budou dělat stejně jako vždycky.
My jsme národ Pepíků, co si umí na vše jen stěžovat, ale přiložit ruku k dílu, to už se zase tolik nechce.
Takže dokud v politice budou ve většině ti „špatní“, tak máte výběr jen z těch špatných a lepší to nebude.
„Nejen jací voliči, ale také hlavně jací politici. A nezlobte se teď na mě, ale politici vychází z nás občanů.“
Píšu jací voliči, takový stát. Není potřeba mi to vysvětlovat.
Ech, to je blbost. Den daňové svobody byl letos 21. června, na daních se vybírá hromada peněz a ještě se vyrábějí dluhy.
Hlavní problém není daňová disciplína, ale nedostatek dětí a stárnutí populace. Podívejte se na strukturu rozpočtu, lhostejno zda u nás či ve Francii, důchody dominují a nadále rostou.
Však píšu o demografických problémech, není potřeba mě poučovat.
Plus jsou u nás daně nevyrovnané, a hned první věta je o vyvádění peněz z republiky ven.
Tak se asi nevybere dost, když se ještě půjčuje odjinud. Také se utrácí příliš (třeba zrovna na projekt „dálnice do každého kraje“ 😉 – bez ohledu na potřebnost, nemluvě o alternativách). Ta svoboda se počítá jen pro fyzické, nebo i právnické osoby?
Den daňové svobody se nepočítá z vybraných daní, jen tak mimochodem. Počítá se z výdajů. Proto se při populistickém snižování daní z příjmu ani nehnul.
Máme téměř 50% zdanění (prvních 172 dní v roce děláte na stát) – to rozhodně není málo.
Další zvyšování daní bude jen kontraproduktivní – zvýší se úsilí vyhnout se daním (viz „checete to s dokladem nebo bez), tabák koupíte na černém trhu nebo za hranicemi a naftu kamiony také mohou tankovat ve větčší míře v zahraničí.
Problémem je, že většinu daní zaplatí zaměstnanci (ať přímo či nepřímo).
Já bych jako zdroj „nových“ daní viděl ve zdanění vyplácení dividend do zahraničí
Jak kdo má 50% zdanění. Vysokopříjmové bílé límečky na OSVČ ne.
Samozřejmě můžete říkat, že skoro nic nemá cenu a nedělat nic. Jako ODS. Pak se ale taky nic nestane.
Víte třeba, že ten „den daňové svobody“ se nepočítá z vybraných daní, ale z výdajů rozpočtu? Aby to vypadalo horší. I kdyby daně klesly na nulu, den daňové svobody se ani nehne.
A jak říká kolega, například OSVČ neplatí skoro nic, minimální odvody.
A jestě jedne komentář: výdaje na obranu nejsou investicí! Tuhle lež našich politiků bychom neměli papouškovat
Problém nejsou daně ale vídaje které rostou nad inflací. Česko má nejvíc státních zaměstnanců na obyvatele, přes milion. Začal bych škrtat tam. Pak se pořád ztrácí peníze ke korupci, třeba příklad Penta co má podivní smlouvy z devadesátých let kde nikdo neví jak a proč se podepsaly a pořád vysává pozemky z českých drah a jinde za zlomek tržní ceny. To jsou miliardy. Jen za posledních pár let Penta okradla stát o podle odhadů až deset miliard jen v Praze. 30 let smlouva na vzdušní právo nad Mararickem nádraží proč nenechat vypršet když je to absolutně nevýhodní. 60 let vzdušní… Číst vice »
A které státní zaměstnance chcete propouštět? Učitele? Policisty? Hasiče? Úředníci tvoří málo, představa, že se propustí úředníci a magicky se objeví peníze snad vzala za svý se Stanjurou – tohle tvrdili, že udělají před minulými volbami ODS. Jak to dopadlo?
Nu a pokud jde o vaši daňovou optimalizaci – jak je čtěná libost. Plaťte (či neplaťte) si daně třeba na Kypru. Nechtějte pak ale nic od státu, ok? Žádné investice, žádnou věrohodnou obranu proti Rusku, žádný sociální systém pro lidi ve vašem okolí. Nechcete platit daně, dostanete stát podle toho.
Jako OSVČ platíte daně? Fakt? Myslíte, že s vaším odchodem někdo něco ztratí?
Oprava nad hlavním nádraží je to 50 let ne 60.
Nikdo nic nevyšetřuje nic se neděje. Možná tady někdo by se chtěl do toho pustit. Je dost lidí co ví co se děje…
Souhlasím s vámi, že Penta a podobné spolky mafiánského kapitalismu jsou problém. Bez kvalitního dobře zaplaceného úřednictva, policie a soudů ovšem nic než mafiánský kapitalismus mít nebudeme.
Škoda, že každý metr dálnice nemá volební právo. Projíme to, dáme dárečky voličům, hlavně ať nás udrží u moci….
Tak kdyz si nekdo slibi slevy na jízdného pro důchodce…jen za ty slevy by byla třeba dostavba d11
A vy víte, z jakého důvodu kdo volil?
Lepší popis by byl: „když někdo slíbí ještě výrazně vyšší slevy jízdného pro důchodce než už mají teď“.
A lepší varianta dvoukolejka alespoň do Jaroměře, když ne do Trutnova a Náchoda, případně odtamtud oživené tratě do Polska, než akorát další zbytnění husté autodopravy tamtéž.
Popravdě jsem překvapenej z toho nárůstu nákladů v příštích letech. V roce 2026 se má zahájit 2× D6, 2× D55, 3× D35 (z toho 2 PPP) a možná D52. To není extra hodně, navíc musíme zohlednit, že letos se 8 celých úseků dokončí (takže se přestane platit na tyto stavby)
V roce 2027 to pak jsou jen zbylé úseky D52 (mimo přechodu NM) a pár MÚK, nic dalšího. To přece nemohou být stavby za 11 mld. ročně (×2,5 roku výstavba = ~27 mld. celkem).
2028 je samozřejmě jiná pohádka, tam je toho opravdu hodně.
Ještě ty rozšíření D1, D0…
Na D1 jsou to jen 2 větší stavby – jedna už běží a pak Brno Jih – Brno Východ za 3 mld. Zbytek je později nebo MÚK. Ale dobře, je to nějakých 8 mld. na 2,5 roku.
Na D0 je to 1,3 + 0,6 + 1,6 mld. do roku 2029, takže pod miliardu ročně. Úsek 515 nemá veřejnou cenu.
Díky, teď je to o něco lepší, ale stále mi to nevychází. Hlavně s ohledem na to, že odpadnou fakturace dokončovaných staveb.
Kde máš D11? Úsek Trutnov – státní hranice už rok běží a bude dokončen koncem 2028. Další úsek Jaroměř – Trutnov bude v Prosinci podepsán a 2026 zahájen. Dokončení 2028 možná. Tady se bavíme o celkem 40 km dálnice a třemi tunely v kopcovitém terénu.
D35 Hradec Králové – Sadová běží, dokončení 2027 Sadová – Hořice, dokončení letos. Hořice – Úlibice, lotos podpis, zahájení 2026, dokončení 2028-29. Obchvat Náchoda zahájeno letos, dokončení 2028. Kopcovitý terén, tunely. A to jsme jenom v Královéhradeckém kraji. Tak už prosím nemudruj.
Pardon, trochu jsem to posunul. Letos se dokončí 8 a (snad) zahájí 5, příští rok se dokončí 5 a zahájí cca 6.
A jsou to větší úseky, ne ty 1,5 km přípoje (Aviatická, Úlibice, Dolní Dvořiště, …).
Ono je tam docela dost staveb na jednickach, některé i docela velké (obchvat Pelhřimova a tak)
Dálnice se platí průběžně takže se musí počítat každý rok rozestavěné a zahajené. Vezmeme li v potaz že průměrná délka trvání dálničního úseku trvá tři roky a každý rok se nové úseky zahájí ale i některé dokončí, tak náklady rok co rok rostou. Až přijde rok kdy se nezahájí nic, tak náklady začnou postupně 3 roky klesat. První rok dálnice (zemní práce) není tak drahý jako když začne téct beton a asfalt. I dálnice která se zahájí v roce 2027 už teď stojí peníze (výkup pozemků atd.)
Doprava musí být naprostá priorita v první řadě musí peníze na ní a teprve potom na další věci. Každá miliarda do ní vložená se 10x vrátí a naopak nedostavěná dálniční síť a chybějící rychlovlaky které by dávali smysl to je Praha -Mnichov do hodiny Praha – Berlín do hodiny Praha – Vídeň do hodiny nás stojí biliony
Do hodiny? Jste se zbláznil?
Klid, on tady to „do hodiny“ točí v každé diskuzi. Souhlasím do té míry, že rychlejší spojení do Bavorska je potřeba. Začněme aspoň s tou tratí „až na 200 km/h“ a ono už to potřebu dalšího vylepšení vyvolá rychle samo.
To je takový místní trol.
Treba se nezblaznil, treba se projel jako ja letos Tokyo-Hirosima za 3h47m, 816km. Tomu, kdo nevystrci hlavu z nasi nory, se muze zdat, ze se ten druhy zblaznil; ale spis by se mel chytit za nos.
To vychází průměrná rychlost 216 km/h. Na požadovanou hodinu do Mnichova a Berlína to nestačí 😀
Chtěl bych vidět to 10x dle jakého výpočtu. Kolik peněz přinesla taková D4?
Zatím to pochopilo jen Polsko a proto bude zanedlouho velmoc Evropy.
No jasně, nepotřebujeme nic více, než jezdit za vším/vozit si vše co nejdále, a ještě paralelně k vlakům kolonami aut… Bez toho totiž umřeme! 🙂 (Neříkám, že se to nemá dělat vůbec, ale za mě s mírou a ne to ještě předřazovat všemu ostatnímu. Jako by jediným smyslem života bylo ujezdit se k smrti…
Do hodiny jsou reálné možná tak relace Praha-Brno, Praha-Hradec Králové…. Směrem na Mnichov se dostanete za hodinu a půl sotva na hranice a to má být ta rychlejší část. A těžko přesvědčíte Němce, aby stavěli něco rychlejšího než jen 200-230 od hranic do Berlína nebo dokonce od hranic do Mnichova. Pokud chcete cestování na hodinu až za hranice na vzdálenost 300-400 km, kupte si letadlo. 😀