Nějak to tam dosypeme. Česko vůbec neví, jak dál financovat nové dálnice, varuje šéf ŘSD
Dálnice D3 v úseku Bošilec - Ševětín. Pramen: ŘSD

Hledání financí bude obnášet i to, že některé stavby budou muset na realizaci počkat.
To nechtějí koblihy a popelářova sekta.
Ten problém je zákon o rozpočtové zodpovědnosti, který nařizuje určitá (snižující se) procenta schodku na tento a příští roky. A samozřejmě nemůžete snižovat mandatorní výdaje, takže musíte snižovat ty, se kterými se dá hýbat.
Teď se (což souvisí i s nepředložením státního rozpočtu nové sněmovně) hraje o to, které vládě zůstane černý petr s jeho porušením a kdo bude mít odvahu ty paragrafy (nebo celý zákon) zrušit úplně 🙂
Tak se nebudou stavět, když se motoristům nechce platit. Easy.
Ono to nemusí být tak dramatické. Aktuálně se staví cca 200 km dálnic. To je také kapacita stavebních firem. Dostavit pak zbývá cca 400 km. Čekají nás tři velké projekt D3, D35 a D55, které se mají stavět jako PPP, v celkové délce 125 km. Tam je financování vymyšleno. Pokud by se podařilo najít peníze alespoň na již vysoutěžené úseky Jaroměř-Trutnov a Úliblice-Hořice, tak zbývají fakt už jenom kousky. Dobře, ty kousky jsou zrovna Pražský okruh a Mikulov, ale stejně. Navíc v průběhu stavby těch tří PPP projektů budeme moct stavět jen 75 km dálnic najednou, protože stavební firmy na… Číst vice »
PPP je ve výsledku daleko dražší varianta
zvýšit Mýto nad úroveň Rakouska a to výrazně, nemáme peníze, ale Mýto máme nižší než náš soused…
No a v tomhle je vlastně úplně všechno, zdaleka ne jen dopravní infrastruktura: Podle něj Česku chybí odpolitizovaná strategie třeba na 30 let dopředu. „Pokud se udělá plán, který budou politici v jednotlivých volebních období ctít, tak se o tom dá přemýšlet úplně jinak,“ dodal Mátl. A ač osobně nejsem fanda vytváření schodků a dluhů, zdaleka nejvíc mi dává smysl zadlužit se z důvodu budování infrastruktury.
Problém vidím ve větě „plán, který budou politici v jednotlivých volebních období ctít“.
Co v dnešní době politici ctí?
Hned mě napadl výrok Babiše 2017 s tím, že do vlády s SPD by nikdy v životě nešel. A našlo by se určitě spousta dalšího.
Bohužel nejsme Švýcarsko a obávám se, že se k němu ani nepřibližujeme.
V pohodě. Love dosypeme, třeba z rozpočtu na školství. Hlavně aby se nezvedla spotřebka na naftu, abysme, nedejbože, neměli vyšší ceny než v roce 2012…
Spotřebku na naftu máme dokonce o korunu nižší než v roce 2012. A pak se všichni diví, že nejsou peníze.
Kocourkov. Hlavně, že se zvýší důchody a zruší poplatky za TV a Rozhlas.
A zvýší sleva na jízdném!!!
Máme rok 2025, to že jsme nestihli od roku 89 dostavět ani základní páteřní dálniční infrastrukturu, je minimálně chyba všech předchozích vlád od pravice po levici. Od roku 2020 jsme členy EU, kde na to bylo vyčleněno spousta investic. Ano, jen přehadování, která vláda udělala co špatně, ale žádná vize, nebo nepolitická koncepce s jasným tahem na branku, včetně kvalitní legislativy. Teď už je pozdě, jsme dost pomalí. Eura půjdou holt do jiných priorit Evropy.
Pardon, 20 let jsme členem EU.
Neverim tem slibum, ze ta potreba nekdy klesne. Zmizej novostavby dalnic, ale plynule nebo skoro plynule najedou velky rekonstrukce tech nejstarsich. Cena nove fakt neni v nakladech na dalnice a silnice obecne tak dominantni, jak RSD dlouhodobe prezentuje. Ne s jejich realnou zivotnosti.
Určitě dobře, že se ŘSD takto naučilo stavět (a hlavně taky připravovat stavby), na druhé straně mi tu chybí jakákoli prioritizace jednotlivých staveb – jako kdyby např. dostavba D35 kolem Litomyšle byla stejně důležitá jako D6. Logickým důsledkem přístupu „stavíme, co se dá“ jsou sice rekordní počty km nových dálnic (v čem se politici snaží trumfovat), ale také rostoucí náklady na výstavbu, a tady je jasné, že to někdy narazí na svou mez (což by musela řešit každá vláda).
No posledních 35 let se stále prioritizovalo a prioritizovalo a nepostavilo se nic.
Vážně se NIC nepostavilo? Ale no tak…
Jen tak pro zajímavost: kdysi jsem narazil na seznam nejdelších mostů v ČR. Prakticky všechny z první desítky, dvacítky jsou po roce 1998. A tak nějak selským rozumem bych čekal, že delší most bude stát víc a bude náročnější:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_nejdel%C5%A1%C3%ADch_most%C5%AF_v_%C4%8Cesku
Za posledních 35 let se postavilo cca 1000 Km dálnic a za socíku jen 542 km. A to měli komouši neomezenou moc zabavovat majetky a profitovali s nakradenými kamenolomy , cementárny atd.
Hmm, a ted hledame penize, za ktere se postavilo napr. Capi hnizdo, rozhledna v kdejakem doliku, Stezka v oblacich (je to fajn, ale proc z dotaci EU), konferencni „hotely“, atd… Promrhali jsme si ty finance sami (predchozi vlady) narozdil od Polaku a Madaru, kteri za ne dokazali postavit zakladni sit a dnes dodelavaji ze sveho drbky. Tak holt si ty penite pujcit, zrusit zbytecne slevy, priplatky, neslibovat vse z eraru, a bude na dostavbu silnic i na VRT. Jinak ma pravdu predseda Matl, infrastruktura ma byt apoliticka a planovana s vyhledem na 20-30 lety, ne na jedno volebni obdobi.
No ale tady se právě slibuje. Podívej se do MSK…brečí jak nemají peníze a Kloboučník z Havířova přidal slevu na dopravu….proč ty peníze nepoužil na povodně? Teď si poslal 400mil Kč z rozpočtu kraje do sveho Havířova. Všem všechno a dluhy našim vnoučatům – co je nám po nich.
Modifikuju Cerne barony – protoze volby, vole 🙂
Kupka ale ty peníze vždycky našel……s stavělo se. Bohužel teď jsou na řadě dárečky voličům a vracení toho co nám ten Fiala ukradl
Chystají rozhazování za dalších min. 100 mld – šmejdi.
Teď sekty ukázat, co v nich je. Obávám se ale, že kromě populistických žvástů bude ten výkon slabší.
nová vláda místo investic peníze prožere a naseká více dluhů. Tupé ovce jim ještě blahem hýkají. Proinvestované peníze do dálnic vrátí státu další peníze kdežto prožrané peníze vytvoří jen další nulu pro stát a ještě větší dluh. Socialismus nefunguje.
Z meho pohledu to dopadne tak nejak jako vzdy, tak nejak cesky. Proste se bude dokonceni naprosto klicove a zivotne dulezite infrastrktury neustale posouvat, dovedu si predstavit ze i za rok 204. Mne proste fascinuje, ze prioritou odchazejicich i nove vlady byla dostavba dalnicni infrastruktury nejpozdeji do roku 2033 a ted, jak nas v ceske republice znam, se spise divame na rok 2040, protoze proste penize z rozpoctu diky bobtnajicim socialnim vydajum a duchodum nejsou. Fascinuje mne hlavne to, ze se po dekadach necinnosti, kdy se stavelo 3 az 5km novych dalnic rocne stavebni tempo rozjede, aby to vydrzelo tri… Číst vice »
Co na to Motoristé? Jako nastávající vládní strana s explicitním programem už ve svém názvu to přece *musÍ* napravit, jinak by zradili své voliče.
.. jinak by je zradili podobně, jako když říkali, že jsou autentická pravice, aby ale podepsali koaliční smlouvu plnou levicových populistických bodů (např. snížení věku odchodu do důchodu, zvýšení slev v hromadné dopravě).
Tak schválně, vsadí si na Motoristy někdo?
Motoristé řeší zrušení ochrany přírody jako takové, silnice jsou pro ně podružnou problematikou, která se s tím sveze.
Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze.
Je hezké, že už máte jasno, že od budoucí vlády žádnou práci v následujících x letech neočekáváte. Takový fanoušek je odměnou pro každou politickou stranu.
Je hezké, jak pán dostal vymínusováno, přitom v tomhle má pravdu a tahle konkrétní situace je problém jako prase.
Kdyby se vyprdli na řešení v další letech tak ok, ale oni se vyprdli na řešení rozpočtu který navrhovali a tam ještě není ten nárůst zase tak strmý.
To je stejně docela frajeřina jít do voleb a vlastně vůbec nic nevědět ani nemít žádná řešení, ale přesto dostat skoro sedm procent hlasů.
Volby vyhrálo ANO. To bylo u vlády předtím a pokud ani oni nemají žádný plán a musí se teprve po volbách seznamovat se stávajícím stavem …
Řečnická otázka: Tak co dělali celé 4 roky, když byli v opozici?
Ano, spd, motor, pro, svobodni, trikolora. Budeme tomu říkat šestikolo?
To je byznysový projekt pár jedinců. Veksláci z devadesátek. Borisek už se chystá dotovat kliniky – obor jeho podnikání..
ad ti Motoristé, ti chtěli populistické slevy v hromadné dopravě také před třemi lety:
„Stěžejní programový bod Motoristů sobě je pražské metro zdarma. Roční kupon na ostatní městskou hromadnou dopravu by pak stál tisíc korun, děti do 18 let by platit vůbec nemusely.“
důchodcům nemohli navrhnout dopravu úplně zdarma jen proto, že už jim ji v Praze dala ODS.
I Motoristé jsou populismus. I ty ten jejich blábol o vyrovnaném rozpočtu je populismus, protože naprosto neříkají, jak to chtějí dosáhnout.
Poctivě jsem pročetl celou diskuzi a chybí tu asi už jediná věc. Když máme dálničku na rakouské cenové hladině, není důvod nemít i tu cenu mýta. Já myslím, že každá miliarda se hodí.
Presne tak, Rakouske dalnice maji o / levnejsi myto. Proto pak vetsina kamionu z balkanu proudi přes Brno a D1.
Blbla mi klavesnice – chtěl jsem napsat,že Rakušáci mají o 1/3 levnější mýtné.
A pomohlo by to velmi i železniční nákladní dopravě…
Ano, současné stavební šílenství je potřeba konečně zastavit a zvýšit důchody. Lidé to dali ve volbách jasně najevo, tak je třeba, aby to natvrdlé ŘSD ČR konečně začalo respektovat a státu dalo pokoj už teď.
Jinak dobrý a kdo bude dělat na důchody.
já, stojící v koloně co každých 30km v každé dědine, protože obchvaty nebudou. A jelikož nedojedu na čas, ten rohlík v krámu bude tvrdý, tak ho bába ani nerozžvýká
Auta určitě ne. 🙂
Na to budou ve vládě odborníci, my dělníci země nejsme kompetentní na to odpovědět.
Dobře, geronte. A po vás potopa.
I když budu v důchodu, tak budu spíš pro investice do budoucnosti, než pro prožrání celéého rozpočtu. Asi proto, že nejsem sobec ale myslím na budoucnost a na to v čem budou žít mí potomci..
Hm, jenže v neustálém přidávání pruhů asfaltu a množství aut vidí budoucnost právě spíše ti geronti, bych řekl. Nebo lidé, jimž je jedno, jaké prostředí je a jejich děti bude obklopovat.
Přesně, v rámci budoucnosti mých dětí bude radši, když se přidá současným důchodcům, abych já, natož moje děti už žádný důchod neměli.
A samozřejmě pro moje děti je ideální, že ani ve vesnici nedokážou přejít bezpečně silnici, když tudy projíždí souvislá kolona aut, které objíždí zacpanou dálnici, která je poddimenzovaná. Ale hlavně jí samozřejmě nerozšiřovat, to situaci nevyřeší.
To je skvělé prostředí, jakým se můžou obklopovat. Děkuji za radu
Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se s tím dá dělat. Já jsem Bratrstvo kočičí pracky nevolil, víc udělat nemohu.
Místo investování, budoucnost dnešních dětí doslova projíme. Po nás potopa, dluhy ať platí někdo jiný. Heslo ANO a jejich voličů
Jenže jsou investice a investice. Mělo by to být promyšlené v širším kontextu, jinak sobě a budoucím můžeme i nepěkně zadělat…
Dálnice a železnice jsou pro nás nejdůležitější investice v dopravní infrastruktuře.
Je tady ještě další kritická infrastruktura: Energetické sítě, vodovody a kanalizace. Nesmím zapomenout také na sdělovací sítě.
Přesně tak, nic nového jste nevymyslel. Ale nadějí je alespoň Japonec na vysokém ústavním postu, lze očekávat, že bude v ČR prosazovat šinkanseny.
Oceňuji váš smysl pro humor. 🙂
Jako provokace dobrý, Ale bez těch investic brzo nebudou mít co žřát ani důchodci.
To nevadí, aspoň si příště rozmyslí, koho volit a s láskou vzpomenou na pana ministra Kupku.
Pan Mátl sice fňuká, že nejsou peníze, ale: – Počet zaměstnanců ŘSD se v uplynulých letech každý rok navyšuje – a nejedná se jen o dělnické pozice. – Nefungují v ŘSD mimo jiné, političtí trafikanti, kteří nevykonávají žádnou reálnou činnost? – ŘSD si jen v Praze pronajímá množství kanceláří od soukromých subjektů. Opravdu stát nemá v Praze volné kanceláře? Ani jinde? – ŘSD platí za úpravy existujících projektů a nezřídka volí dražší řešení – jak na stavbu, tak na provoz. Viz. různé projektované hloubené tunely v polích D0, D3 atd. – ŘSD ve velkém uzavírá smlouvy s municipalitami a zavazuje… Číst vice »
Ajajaj pán je naštvanej, že nemá taky služebáka.
Aby mohl spoluvytvářet kolony a popojíždět v nich? To druhé může bohužel i bez vlastního vozu…
Netuším, jak to bude fungovat, když na služební cestu bude muset každý vlakem a to i tam, kam koleje nevedou.
Obzvlášť u havarijní pohotovosti, kdy je potřeba přivézt nářadí i materiál – základní účel služebního vozu.
Jen podotknu. Neexistuje bezchybný projekt. Takový bude, až se bude ten samý identický projekt dělat tak minimálně po třetí a budete ho na základě získaných zkušeností ladit. Bohužel tohle je vždy individuální věc pro dané místo a čas. Jednotlivé procesy lze samozřejmě zlepšovat k bezchybnosti, ale jako celek je to nedosažitelné.
Říká se, že i rozbité hodiny mají pravdu dvakrát denně, proto je obdivuhodné, jak se může člověk trefit mimo v tolika bodech. 1. Ano, taky tomu odpovídá daleko vyšší tempo příprav projektů. Nebo podle vás ta výběrka a povolení mají psát dělníci po večerech? 2. Pokud máte konkrétní podezření, že takto odtékají stamiliony, sem s ním. 3. Stát očividně moderní kanceláře nemá, jinak by tolik organizací nebylo v nájmu. Stavět nové patrně nebude až tak výhodné a někam do plesnivého doupěte vám lidi pracovat nepůjdou. Mimo Prahy? Třeba ve Svitavách? Kolik by museli připlatit, aby se tam kvalifikované lidé odstěhovali?… Číst vice »
Peníze nejsou ani na pár dálnic a budování vysokorychlostní železnice má stát přes 500 miliard 😀
Jeste, ze to nevedete vy. Evidentne vam vubec nedochazi veskere souvislosti a vidite jen cislo.
Fajn, takže raději další auta místo přechodu alespoň nejsilnějších přepravních proudů v dálkové dopravě na koleje. Tak hlavně, že dálnice se už vesele stavějí, zatímco dálkové železnice neustále odkládají – a začíná chybět na údržbu těch „nižších“, železnic i silnic…
Další, který vidí jen číslo. Pokud chceme být součástí evropské sítě, tak je to pro budoucnost nejen příležitost, ale i nezbytnost. Nemluvě o tom, že páteř naší VRT má jistou podporu i ze strany EU, takže se bude určitě na financování její výstavby i podílet viz. https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/z-berlina-do-vidne-pres-prahu-z-osmi-hodin-na-polovinu-brusel-chce-zrychlit-zeleznice.A251105_171141_eko-zahranicni_kurl ). Takže i ta částka pak bude asi vypadat krapet jinak…
Tohle je generační spor a to nemá řešení.
Někdo říká: pojďme investovat do budoucnosti a proti tomu někdo říká my už žádnou budoucnost nemáme. Nezbývá než to druhé přání respektovat, ‚oni‘ vyhráli volby.
Těm prvním nezbývá než pracovat a platit daně.
Řešení nevidím, ta druhá skupina nemá důvod změnit názor.
Trochu to připomíná vězňovo dilema z teorie her, ale to by tam musela hrozit revolta té první skupiny, něco ve stylu masové emigrace…, ale kam…
Tohle je scestné stavět ty dvě skupiny proti sobě. V první řadě nemá nikdo právo ubírat lidem, kteří celý život platili daně právo na důchod. Říct teď vyhráli oni je argumentace politika, který má program založený na konfrontaci. A na dálnice by bylo peněz, kdyby nebyl státní erár tak neefektivní a nenažraný. Tam hledejte. A stavební firmy taky nestaví efektivně. Ať se uskromní, pokud chtějí žít.
„A na důchody by bylo víc peněz, kdyby nebyl erár tak nenažraný“ – to už prosím nenapíšete proč?
Neb na obživu být musí, doprava se dá řešit i efektivněji – a když na to přijde, její část je životně postradatelná, na rozdíl od jídla a přístřeší.
Proto se musí najít win-win situace. Třeba taková, kdy najdeme alternativní zdroje příjmu a nebudeme muset dělat důchodové ponzyho schéma.
Navyšování již existujících daní nepomáhá, viz Tabák/Alko…
Ale zdanit sladkosti a limonády nějakou „zdravotní daní“ a máme tu v rozpočtu miliardy…
Ony jsou pořád daně, které by navyšovat šlo, ale moc se nechce.
Když chtějí lidé nízké daně, tak se musí smířit s tím, že budou jezdit po polňačkách. Kvalitní služby něco stojí.
Jo, sladkosti a limonády, tabák a kořalku, ale na benzín nám nesahejte, i když jeho spalování škodí i nezúčastněným (a požitky jsou z obojího). Ani jedno pak neřeší rostoucí společenské disproporce…
Demografický problém lze řešit imigrací. Pokud ale nejsme schopni integrovat ani Ukrajince, tak nám není pomoci.
Zatím to generační spor není. To teprve přijde až generace „husákových dětí“ v důchodu zjistí, že generace pod ní nejsou schopny ufinancovat sociální a důchodovou politiku rozvinutější a nákladnější než v dobách vlády jedné strany, udržovat stát a nedej bože ho i rozvíjet. Netřeba zapomínat, že tito budoucí důchodci už měli svobodnou možnost se zajistit na stáří. Ochota pracovat za mrzkou mzdu v evropském kontextu je také volba a ta jistě bude mít své následky. A generace má nebo budoucí produktivní generace mají jim volbu jím nějaký sociální transfer nedorovnávat a investovat do budoucnosti vlastních dětí. Kdo ví, jaká budoucnost… Číst vice »
Jen bych upozornil, ze jak se Vy budete chovat ke svym starym, tak se Vase deti budou chovat k Vam.
Co jste Vy, byli jsme i my. Co jsme my, budete i Vy.
Cim nerikam, ze se nema kazdy starat o sve zajisteni na stari, je to jeho stari, ale naprosta vetsina neni schopna nashromazdit takovy majetek, aby to pokrylo neproduktivni cast zivota.
Cim drive nikam nevedouci betonauto besneni skonci tim lepe. I pro motoristy.
A v čem bude spočívat přínos pro motoristy, když se omezí výstavba dálnic? Budou se snad moci více kochat krajinou?
A ony jim ty dálnice dlouhodobě nějak pomáhají? Stejně se stále plní, ještě když je vozit levnější, než dělat něco v místě, a pak stále nestačí, zatímco ovlivňují životy ve svém okolí, často spíše negativně.
Přesně tak. I motorista si svým autem chce zajet užít si nějaké pěkné místo. Kdyz všechny znícime dálnicemi, bude tratit i on.
Běsnění skončí až se dobuduje základní dálniční síť. Republika má od západu a východ +-500km, ze severu na jih +-250km a dopravní infrastruktura tragédie. Pro ekonomický rozvoj docela důležitá věc.
Neskončí. Bude potřeba dálnice jako D1, D10 nebo D11 rozšířit na 3+3.
No, třeba se konečně udělá triáž toho, co dává dopravně i finančně smysl z dálnic postavit a nebude se dostavovat sever Pražského okruhu za 3 mld./km a postaví se v levnější trase dál od Prahy.
A cely okruh tak bude uspesne dokoncen v roce 2095 …
Čím dále ho uděláte, tím méně lidí, zejména osobní dopravy, bude tuto trasu preferovat a tím více aut bude jezdit skrz město.
Cim dal bude okruh, tim spis bude slouzit pro ten tranzit, kterym ho vsichni zduvodnuji (a pro ktery je realne potreba) a tim min bude indukovat dalsi auta uvnitr mesta.
Indukuje se leda tak proud v cívce.
Prozradím vám tajemství, které se učí asi v 7. třídě, protože souvisí s obvodem kruhu. Pokud chybí 3/8 okruhu, který má poloměr cca 11 km. Tak pokud to oddálíte o dalších 15 km někam za Neratovice, kde nejblíže pro to místo nějak je, prodlouží se zhruba 2 a půl krát. Takže 2,5x více asfaltu, 2,5x více paliva každého jednoho auta. Přičemž ohromným estakádám přes soutok dvou největších českých řek, a dost možná i nějakým tunelům, se nevyhnete. Plus se to bude stavět o 20 let později. Takže úspora bude nulová, ne-li záporná.
Naprosto trefny 🙂 ja jen dodám také 2,5x víc pozemků k vykoupení. Taková Severní varianta by naprosto jednoznačne byla ješte dražši
Problém se severní variantou je, že před dvaceti lety, kdy se v klidu dala naplánovat a projednat, existovali lidi, kteří říkali, že severní varianta je jen čára na mapě a vše by jen o dvacet let zdržela. Dvacet let je pryč, severní varianta se kvůli sídelní kaši již nakreslit nedá a nám zbyla varianta skrz okraj města za strašlivý peníze.
Opět neschopnost plánovat a řešit věci dlouhodobě.
No, na jihu se to oddálilo, kaše je tam pohříchu též (čemuž dostupnost auty a nedostupnost hromadnou dopravou, která tam ani nemá šanci na vyšší efektivitu, zatímco dále ve městě by místo kolon zatraceně „bodla“, nepomáhá), a lidé z oblasti blíže Praze stejně zahlcují místní silnice, protože většinou někam do té Prahy chtějí, a okruh pro ně představuje přílišnou zajížďku. Jo, možná je „fajn“, že náklady – které jsme vyhnali z kolejí – jedou dále od hustěji obydleného území, ty pro město pak zaplavují haly v polích a do města pak míří už jen mraky dodávek…
Tzv levnější trasa severu Pražského okruhu dál od Prahy bude mnohem dražší pro motoristy, protože projedou mnohem delší okruh, dále se prodraží výkup pozemků a odsune se začátek stavby nejméně o dalších dvacet let, protože se bude muset řešit změna územního plánu, vypořádání všech připomínek a případně nucené vyvlastnění pozemků.
Tak sněte dál, to se za života nikoho z nás nestane. V ideálním případě se dokončí Pražský okruh.
jestli nejsou peníze na dálnice a obchvaty, přišlo by mi logické zvýšit cenu za jejich používání, tedy daň z pohonných hmot. Bohužel to není dost populistické řešení na implementaci budoucí vládou
Mýto. Pohonné hmoty potřebují i vlaky, ty už poplatek za dopravní cestu platí, a přitom se územím dostávají pořád mnohem hůře. Navíc je z něčeho potřeba platit i následky té spotřeby, u pohonných hmot důsledky do zdraví.
Problém je, že tady nikdo nechce platit daně. Firmy odvádějí peníze pryč, vysokopříjmoví OSVČ platí čtvrtinu co zaměstnanci, a tak máme zdaleka nejvíc OSVČ na tisíc obyvatel v Evropě, v hospodách se platí hotově, mnohým řemeslníkům také, daně z nemovitostí nízké, benzín stojí to samé co v roce 2012, dálniční známka až do letoška také (a nebojme se, Motoristi to zařídí). Do toho kromě existujících problémů (demografie, válka a nutnost investic do obrany) vyrábíme umělé (slevy na jízdném a podobné věci), neumíme řešit věci, které jsou roky dopředu předvídatelné (důchodová reforma, nedostatek škol v Praze a Brně) a volíme politiky,… Číst vice »
Daně z nemovitostí a prázdných bytů na dvoj/ trojnasobek a prachy budou… Čeští ale i zahraniční investiční lamy a nekňubové do toho sypou nesmyslně prachy protože nic jinýho neznají a neumí.. tak šup něco málo do rozpočtu když už jsou tak bohatý…
Co umíte jiného, než daně, Piráti?
Bvlý volič ODS je zřejmě zklamán, že jeho bývalá ODS neumí ty daně, že.. A v tom má pravdu. Zato vý máte jen ad hominem útok.
To je sice správný krok, klidně bych šel i výše, ale nevěřte tomu, že by to naplnilo státní pokladnu nebo alespoň vyřešilo nedostatek bytů.
Před pár lety byla nejvíc aktivní diskuze „jak naplnit státní rozpočet“. Už tehdy se přišlo na to, že zkrátka neexistuje jeden kouzelný zázračný recept, kterým nasypete 100+ miliard. Příjmy je nutné hledat po menších částkách, z vícero nápadů.
Těch nápadů je řada. Dohromady by nám zvýšily příjmy víc než dostatečně. Jenže není vůle prosadit ani ty drobné změny, protože se vždy najde něajký chytrák říkající „to nepomůže“.
Však já sám píši, že je to správný krok, jen se snažím trochu zkrotit přehnaná očekávání.
Výnos daně z nemovitosti je okolo 10 miliard. Při zvýšení podílu na daních na průměr EU by to bylo 60 miliard. Těch 50 navíc je cca to, co potřebujeme ročně na VRT (celkem 500 jsem někde viděl). Navíc třeba v Praze, krajských městech a nebližším okolí lze tu daň zvýšit 10x a pořád to bude zanedbatelná částka. Pokud by se to realizovalo, výnos by byl samozřejmě mnohem menší, protože je více než záhodno jiné daně, zejména z práce, snížit. Nedostatek bytů nevyřeší žádná jednotlivá změna, ale příspěvek správným směrem k řešení by to byl. I z pohledu celé ekonomiky je… Číst vice »
V zásadě souhlasím, problém je, že nám chybí nějaká kontinuita v řízení státu a vlády se celkem logicky bojí dělat skokové změny.
Což souvisí s předřazenými nemovitostmi, čímž se odsávají zdroje lidi i firem. Doplnil bych, že stát vůbec neumí bojovat proti kartelum (potravinářske retezce, tel. operátoři, developeri, lékárny …). Vytváření zdravého tržního prostředí se zaměňuje za státní regulaci.
Nejvíc pracujících co ty kdy bylo, tak bylo loni. A to jen díky migraci. Pocet tech s nataženou rukou jen poroste. Je t9 generační problem. Pracující maji nulovou motivaci do systému neco sypat, protože jen platí za party jinych
Viz moje poznámka o existujících problémech (demografie).
Nejen jací voliči, ale také hlavně jací politici. A nezlobte se teď na mě, ale politici vychází z nás občanů. A pokud se do politiky moc nových tváří nehrne, kteří by to chtěli dělat správně a poctivě, tak nám tam zbývají je kariérní politici, kteří to budou dělat stejně jako vždycky.
My jsme národ Pepíků, co si umí na vše jen stěžovat, ale přiložit ruku k dílu, to už se zase tolik nechce.
Takže dokud v politice budou ve většině ti „špatní“, tak máte výběr jen z těch špatných a lepší to nebude.
„Nejen jací voliči, ale také hlavně jací politici. A nezlobte se teď na mě, ale politici vychází z nás občanů.“
Píšu jací voliči, takový stát. Není potřeba mi to vysvětlovat.
Ech, to je blbost. Den daňové svobody byl letos 21. června, na daních se vybírá hromada peněz a ještě se vyrábějí dluhy.
Hlavní problém není daňová disciplína, ale nedostatek dětí a stárnutí populace. Podívejte se na strukturu rozpočtu, lhostejno zda u nás či ve Francii, důchody dominují a nadále rostou.
Však píšu o demografických problémech, není potřeba mě poučovat.
Plus jsou u nás daně nevyrovnané, a hned první věta je o vyvádění peněz z republiky ven.
Tak se asi nevybere dost, když se ještě půjčuje odjinud. Také se utrácí příliš (třeba zrovna na projekt „dálnice do každého kraje“ 😉 – bez ohledu na potřebnost, nemluvě o alternativách). Ta svoboda se počítá jen pro fyzické, nebo i právnické osoby?
Máme téměř 50% zdanění (prvních 172 dní v roce děláte na stát) – to rozhodně není málo.
Další zvyšování daní bude jen kontraproduktivní – zvýší se úsilí vyhnout se daním (viz „checete to s dokladem nebo bez), tabák koupíte na černém trhu nebo za hranicemi a naftu kamiony také mohou tankovat ve větčší míře v zahraničí.
Problémem je, že většinu daní zaplatí zaměstnanci (ať přímo či nepřímo).
Já bych jako zdroj „nových“ daní viděl ve zdanění vyplácení dividend do zahraničí
Jak kdo má 50% zdanění. Vysokopříjmové bílé límečky na OSVČ ne.
Samozřejmě můžete říkat, že skoro nic nemá cenu a nedělat nic. Jako ODS. Pak se ale taky nic nestane.
A jestě jedne komentář: výdaje na obranu nejsou investicí! Tuhle lež našich politiků bychom neměli papouškovat
Škoda, že každý metr dálnice nemá volební právo. Projíme to, dáme dárečky voličům, hlavně ať nás udrží u moci….
Tak kdyz si nekdo slibi slevy na jízdného pro důchodce…jen za ty slevy by byla třeba dostavba d11
A vy víte, z jakého důvodu kdo volil?
Lepší popis by byl: „když někdo slíbí ještě výrazně vyšší slevy jízdného pro důchodce než už mají teď“.
A lepší varianta dvoukolejka alespoň do Jaroměře, když ne do Trutnova a Náchoda, případně odtamtud oživené tratě do Polska, než akorát další zbytnění husté autodopravy tamtéž.
Popravdě jsem překvapenej z toho nárůstu nákladů v příštích letech. V roce 2026 se má zahájit 2× D6, 2× D55, 3× D35 (z toho 2 PPP) a možná D52. To není extra hodně, navíc musíme zohlednit, že letos se 8 celých úseků dokončí (takže se přestane platit na tyto stavby)
V roce 2027 to pak jsou jen zbylé úseky D52 (mimo přechodu NM) a pár MÚK, nic dalšího. To přece nemohou být stavby za 11 mld. ročně (×2,5 roku výstavba = ~27 mld. celkem).
2028 je samozřejmě jiná pohádka, tam je toho opravdu hodně.
Ještě ty rozšíření D1, D0…
Na D1 jsou to jen 2 větší stavby – jedna už běží a pak Brno Jih – Brno Východ za 3 mld. Zbytek je později nebo MÚK. Ale dobře, je to nějakých 8 mld. na 2,5 roku.
Na D0 je to 1,3 + 0,6 + 1,6 mld. do roku 2029, takže pod miliardu ročně. Úsek 515 nemá veřejnou cenu.
Díky, teď je to o něco lepší, ale stále mi to nevychází. Hlavně s ohledem na to, že odpadnou fakturace dokončovaných staveb.
Kde máš D11? Úsek Trutnov – státní hranice už rok běží a bude dokončen koncem 2028. Další úsek Jaroměř – Trutnov bude v Prosinci podepsán a 2026 zahájen. Dokončení 2028 možná. Tady se bavíme o celkem 40 km dálnice a třemi tunely v kopcovitém terénu.
D35 Hradec Králové – Sadová běží, dokončení 2027 Sadová – Hořice, dokončení letos. Hořice – Úlibice, lotos podpis, zahájení 2026, dokončení 2028-29. Obchvat Náchoda zahájeno letos, dokončení 2028. Kopcovitý terén, tunely. A to jsme jenom v Královéhradeckém kraji. Tak už prosím nemudruj.
Pardon, trochu jsem to posunul. Letos se dokončí 8 a (snad) zahájí 5, příští rok se dokončí 5 a zahájí cca 6.
A jsou to větší úseky, ne ty 1,5 km přípoje (Aviatická, Úlibice, Dolní Dvořiště, …).
Ono je tam docela dost staveb na jednickach, některé i docela velké (obchvat Pelhřimova a tak)
Dálnice se platí průběžně takže se musí počítat každý rok rozestavěné a zahajené. Vezmeme li v potaz že průměrná délka trvání dálničního úseku trvá tři roky a každý rok se nové úseky zahájí ale i některé dokončí, tak náklady rok co rok rostou. Až přijde rok kdy se nezahájí nic, tak náklady začnou postupně 3 roky klesat. První rok dálnice (zemní práce) není tak drahý jako když začne téct beton a asfalt. I dálnice která se zahájí v roce 2027 už teď stojí peníze (výkup pozemků atd.)
Doprava musí být naprostá priorita v první řadě musí peníze na ní a teprve potom na další věci. Každá miliarda do ní vložená se 10x vrátí a naopak nedostavěná dálniční síť a chybějící rychlovlaky které by dávali smysl to je Praha -Mnichov do hodiny Praha – Berlín do hodiny Praha – Vídeň do hodiny nás stojí biliony
Do hodiny? Jste se zbláznil?
Klid, on tady to „do hodiny“ točí v každé diskuzi. Souhlasím do té míry, že rychlejší spojení do Bavorska je potřeba. Začněme aspoň s tou tratí „až na 200 km/h“ a ono už to potřebu dalšího vylepšení vyvolá rychle samo.
To je takový místní trol.
Chtěl bych vidět to 10x dle jakého výpočtu. Kolik peněz přinesla taková D4?
Zatím to pochopilo jen Polsko a proto bude zanedlouho velmoc Evropy.
No jasně, nepotřebujeme nic více, než jezdit za vším/vozit si vše co nejdále, a ještě paralelně k vlakům kolonami aut… Bez toho totiž umřeme! 🙂 (Neříkám, že se to nemá dělat vůbec, ale za mě s mírou a ne to ještě předřazovat všemu ostatnímu. Jako by jediným smyslem života bylo ujezdit se k smrti…