Boom rychlovlaků. Evropská komise ukázala plány na dopravní revoluci, s VRTkami počítá i v Česku
Jednotka ICE 3 na vysokorychlostní trati Mnichov - Berlín na mostě Grubental. Foto: Deutsche Bahn AG / Frank Barteld

Evropská komise zařadila do sítě tratí hotových do roku 2040 spojení Drážďany - Praha - Břeclav a Ostrava - Přerov.
První krok bychom měli, základní trasy jsou definované a jsou to ty, které řeší nejbolavější trasy i podle analýzy SVOD (Praha-Č.Třebová, jednokolej Brno-Přerov, Pře-Ostrava). S dotacemi EU věřím, že VRT může být i v ČR realitou a klientelu si v těchto osách najde. Základní VRT na 250-320 km/h v trase Drážďany-Praha-Brno-Vídeň a Varšava-Ostrava–Brno-Vídeň je jasná, jen úsek Přerov-Brno staví jen až 200km/h.
K tomu plánu do r. 2040 by měli dát ještě (km/h): Berounský tunel (200), do Liberce (200) a Praha-rozplet u Pardubic (200+).
Tuto síť je potřeba hrnout, než dotace odtečou do Polska a spol.
Však Praha – Drážďany byl „závazek vůči EU do roku 2030“. 🙂 https://seznam.cd.cz/zeleznicar/tema/vysokorychlostni-trat-z-drazdan-do-prahy–v-planu-je-rok-2030-/-11567/19,0,,/
Uplynulo skoro 10 let od vydání článku a je to „za 14 – 15 let“. Když si vezmu, jak dlouho se budovala/buduje Koralmbahn nebo tunel pod Semmeringem, tak i kdyby se ta VRT vč. tunelů měla začít budovat zítra, tak by do roku 2040 měli co dělat, aby to stihli.
No, tak Koralmbahn a Semmering jsou ultradlouhé tunely, tam se holt nedá než začít naproti sobě a vydržet než se to provrtá… to jsou roky. Kromě Krušnohorského žádný u nás (a zejména na těchto osách) nesnese srovnání…
Ten Krušnohorský snad pohlídají Němci, nechal bych to organizačně plně na nich… my budeme mít co dělat abysme zvládli umístění portálu 🙁
Cca 18 km Středohorského tunelu také není úplně nejméně.
A tunel Berounský 25 km, ten bude Praha chtít určitě, i když „jen“ na koridorovou trať na Plzeň, kde budou nejrychlejší paradoxně oba tunelové úseky (druhý je Ejpovický tunel u Plzně). Kdyby nebyl problémem průjezd Prahou, tak zbytek Plzeň – Praha a Praha – rozplet Hradec Králové/Pardubice na 300 km/h, zde by mělo značný efekt.
V roce 2021 nás účastníci virtuálního dýchánku ministrů dopravy evropských zemí s názvem „Německý železniční summit“ ohromovali tvrzením, že spojení Vídeň – Praha – Berlín bude v polovině 30. let za 4 hodiny a pět minut.
K pobavení doporučuji si znovu otevřít zdejší článek – viz link:
https://zdopravy.cz/z-vidne-do-berlina-pres-prahu-za-ctyri-hodiny-slibuji-tri-ministri-81682/
Neuplynulo ani 5 let a deklarovaný cestovní čas na uvedené trase se trochu protáhl o necelou – půlhodinku a posunul – o 5 let později. 🙂
Tam bohužel až po roce 2040 se dořeší tunel Českým středohořím a dojde na další zkrácení doby. Spíše mi vadí nevyužitý potenciál na Vídeň a Bratislavu, místo 2x VRT na 200 km/h, jen jednu na 300 km/h s rozpletem na úrovni cca Stupava na Vídeň a Bratislavu, úspora cca 30 minut.
Toho se já 67+ rozhodně nedožiju… 😡
To nevadí. Přece byste nechtěl, aby po světě chodili stodvacetiletí páprdové.
No, aby to nebylo 180 let…
Jazykové okénko: co je to za podivný zvyk, skloňovat zkratky? „VRTky“ vypadá úplně otřesně.
To je asi narážka na web https://vrtky.cz/
To jsem neznal, ale na mém názoru to nic nemění:-)
To máte blbý, mně to nevadí…
Ale třeba výVRTky jsou velmi sympatické 😃
Slyšel jste někdy pojem “zkratkové slovo”?
Jo, slyšel jsem ho myslím v Čedoku, kam jsem dojel na Jawě poté, co mi doma opravili karmu. 😉 🙂
Dejme tomu, že se nějakým zázrakem peníze najdou na samotnou stavbu (na všechny VRT u nás). A kdo pak bude financovat údržbu VRT? Aby pak po pár letech kvůli stavu tratě se nemusela snížit rychlost z 300 km/h na 160 km/H 😀 .
Nebo tam nepadaly stromy … nebo kvuli ne-udrzbe nebyl podmaceny spodek …
Tak to by byl velky prusvih, udrzba je v tomhle ale mnohem jednodussi a levnejsi nez treba u dalnic, kde povrch je mnohem casteji treba udrzovat sjizdny a zaroven i opravovat povrch…
U VRT kde jsou koleje ve sterku a merici vuz projede trat, promeri a v pripade potreby se misto opravi…
Ale SZ neverim… nechal bych to servisovat francouze…
Bál bych se, že údržba bude stávkovat.
Stávka údržby zůstává nekolik měsíců nepovšimnutá 🙂
No, podle výběrových řízení Správy zrovna Francouzi nesplňují podmínku kvalifikace
Ka SZ budu verit, ze to zvladne, ale je to jiny level, se kterym musi ziskat zkusenosti, nemeli by to podcenit…
„v pripade potreby se misto opravi…“
🙂 🙂 🙂
Tak ten byl dobrej….
https://zdopravy.cz/zbahnele-useky-spatna-udrzba-vykolejeni-vlaku-odhalilo-systemovy-problem-spravy-zeleznic-264904/
Proto piusu, ze SZ bych to asi nesveril, ale kdo vi…
At se klidně sníží, základ je umístění v terénu, který už nikdy nepředěláte.
Tak koncesionář nedostane zaplaceno za dostupnost?
No, za prvé bude problém se otevření první vrtky dožít, a ještě potom to nejmíň 15-20 let bude v cajku s jen minimální údržbou… no a pak už na živu nebudou ani ti nejmlatší čtenáři diskuze…
V tom prioritu nevidím.
Všichni to počítají přes peníze. Což je důležité. Ale tak velké akce vyžadují velké množství kvalifikovaných dělníků a technické inteligence. Aby tu ve správnou dobu byly, muselo by se s tím začít něco dělat na školách.
Ne vážně nejsou 90. léta, kdy je všude dost kvalifikovaných a zkušených lidí ze zavřených socialistických firem.
https://zdopravy.cz/az-200-lidi-na-stavbe-prace-na-obchvatu-nachoda-pokrocily-blizi-se-razba-tunelu-dolni-radechova-254411/
na 6.5km dalnice mate 100-200 lidi a cca 100 stroju. Na tunelech to neni o moc vic. Kolik toho bude rozestaveno najednou? 60km? 100km? 250km?
I kdyz kvuli nejakym lokalnim specifikam uricite nepujde pouzit experty, co meli zkusenost treba z okolnich zemi, ale to je uz trochu jina pisnicka. Neni to ale takovy problem.
A kdožeto staví mezi Přerovem a Kojetínem? Pro VRT fakt nepotřebuje o 50% lepší dělníky, protože bude rychlost o 50 % větší.
Ono nejde ani tak o stavební dělníky jako o techniky výstavby i údrzby zabezpečení VRT – tato technika je prostě tzv. z jiné dimenze a tedy na co dnes do rychlostí 160 příp.200km/h stačí učňak, tak u VRT to chce maturitu, a co dnes stačí ta, tak u VRT to bude na vejšku mimimalně bakaláře.
Řekl bych, že ETCS je pro koridory i pro VRT +- stejné. Kdo dovede umístit balízu správně, ten to dovede pro libovolnou traťovou rychlost. Ať už v projekci či při montáži dle projektu přímo na místě.
Opuštěním školy totiž vzdělání nekončí.
Na ty zemní práce budou vždy stačit „lopaty“. A co se týče technologií, tak nezapomeňte, že ty VRT se také budou stavět lepší technikou a ta technika je čím dál více blbuvzdornější… Takže určitě to bude +- stejné jako doteď.
No, na stavbu VRT si můžete jako suba najmout třeba BACHOSTAV, ten nebude zas až tak drahej.
Ještě že u nás máme chytráky, kteří vědí, že VRT nepotřebujeme a nenechají si nic vnutit od EU. 🙁
Jak je vidět EU s těmito projekty počítá, můžeme čerpat FP, jen pan Havlíček zatím ne a projekty odsouvá.
Jestli jsem to dobře pochopil, tak odložit se má trať směr Wroclaw a Mnichov, přičemž ani jedna z nich v tom základním plánu EU není.
Na druhou stranu, kdo dosud tvrdil, že všechny v ČR zvažované VRTký se mají stavět naráz? Za mě vždy dávalo smysl z nich vybrat prioritní pro pro prvotní realizaci a pak mít další ve vizi se zajištěnou územní rezervou.
Ta priorita je, jen se ztrácí v záplavě komentářů o politice. VRT má 2 hlavní osy: Drážďany-Prag-Brno-Wien a Wien-Brno-Ostrava-Warszaw. Toto se postaví (doufejme) do r. 2040, a k tomu se průběžně budou už připravovat RS na 200km/h.
Výstavba VRT začne Pře-Ova (výkupy a EIA, před 2030 plán ZS). Dále se rozbíhá Brno-Přerov („až“ 200km/h). Určitě bude velký tlak i na Praha-Brno, kdy Praha-Světlá snad začne taky brzy, věřím do 10ti let
Prioritní se udělají z těch nejméně problémových (tedy průchozích) úseků. Půjde ještě o to, aby ty úseky na sebe aspoň nějak trochu logicky navazovaly.
„s VRTkami počítá i v Česku“
Tak ať si to zaplatí. To by se tý bandě fon der Brusel hodilo, zase houknout a všichni aby lítali jak hadr na holi….
Takové řeči často vede nějaký nefakčenko. No offence 😉
Hlavně musíme umět postarat se o to, co tady máme – za přiměřené finance a čas.
Pohled na stav mnohých silnic a dalšího, oprava několik desítek kilometrů tratě za stovky milionů a ještě po dobu půl roku moc optimismu nepřidá….
Já se nechci některých diskutujících dotknout, ale to někteří z vás žili posledních 30 let pod kamenem? Ty „argumenty“ proti VRT, co tu zaznívají, jsou mnohokrát vyvrácené, včetně analýz. Jako například: 1. ČR je pro VRT malá, mnohokrát vyvráceno, nejen na úrovni národní, ale i mezinárodní dopravy. 2. Kapacita VRT není potřeba a stávající dojezdové rychlosti a časy jsou dostačující – to snad nemyslíte vážně… 3. Česko/Češi si VRT nemůžou dovolit – to je taky vtip, navíc na ně nepůjdou jen národní, ale i evropské zdroje, možné je i využití PPC projektů. Ale co čekat od lidí, kteří s vážnou… Číst vice »
Svoboda říká, že si VRT nevydělá ani na vagóny. Která firma by potom do takového PPP šla, kdyby to bylo takhle prodělečné? Nebo jak by takové partnerství fungovalo?
A taky pozor na to, abychom se mezitím nestali čistými příjemci zdrojů z EU. To bychom si pak celé zaplatili sami.
Čistými plátci… 🙂 Ne příjemci. 🙂
Myslíte patrně čistými plátci? Už aby to bylo… Hrozili tím už před deseti lety, zatím se to pořád nestalo… Dobrá zpráva? Nemyslím si… Proč se to stalo? Protože ostatní rostou rychleji než my a v Čr počet regionů které jsou pod průměrem EU přibývá nikoliv ubývá… Tedy jde spíše o odraz naší neschopnosti inovovat a někam se posouvat… Jiné regiony to umí lépe, takže je těžké tvrdit že to nejde…
Ale chápu vás, též mě štve že příležitost se posunout dál se nepopadne za pačesy když to zrovna udělat jde, nemusí to vždy jít tak relativně snadno jako teď…
Pokud budeme jednou tak bohatí, že budeme čistými plátci, tak si snad budeme moci dovolit platit si své vlastní stavby.
Snad ano. Ale přesto bychom měli zvažovat hospodárnost. Náklady a výnosy. I když si to zaplatíme sami.
Však tím ty stavby musí během schvalování projít, jen u infrastruktury se to počítá trochu jinak než jen z poplatků dopravců proti nákladům na údržbu.
tohle je ukazkova manipulace. Sebe davate do pozice racionalniho cloveka, a z kazdeho kdo s VRT nesouhlasi, delate zaostaleho milovnika 810.
Jediný legitimní argument proti VRT je podle mě pouze to, že současný byrokratický aparát SŽ prostě není schopný dotáhnout do stavu realizace (o dokončení ani nemluvím) téměř žádné větší souvislé projekty vedoucí alespoň částečně mimo původní těleso tratě. Praha-Letiště – Kladno, ještě dlouho nebude. Ostrava – FM- FnO- ValMez -> nic Otrkovice – Zlín – Vítkovice -> nic Brno – Nezamyslice -> nic Cokoliv směrem na Liberec -> nic Ani to dokončení zdvoukolejnění Pardubice – HK není ani v dohledu No a tady by SŽ měla souvisle postavit stovky kilometrů VRT zcela novým územím, a to navíc územím se spoustou… Číst vice »
Ve výčtu Vám chybí
Přerov – Nezamyslice
Benešov – Veselí nad Lužnicí
Jsem si jist, že toho je ještě víc, to nebyl vyčerpávající seznam.
Přerov – Nezamyslice se alespoň začalo stavět, ikdyž je k dokončení ještě daleko, nechtěl jsem být přehnaně přísný 🙂
Když píšete hodnocení, tak byste neměl vybírat jen to, co se vám hodí a zanedbat velké očividné akce.
Je fakt, že minimálně 3x omezit provoz na nejvytíženější trati v úseku Pardubice – Choceň ve mně též nevzbuzuje příliš důvěry, ale stavět, kde nic není, je snazší, tak se tím utěšuji. Hlavně, abychom nedopadli jako v Nizozemí, kde se kvůli havarijnímu stavu mnoha mostů jezdí na trati s konstrukční rychlostí 300 km/h pouhých 120, to by byl průšvih a skutečně promrhané peníze.
VRT má smysl v zemích jako je Španělsko, Francie nebo Německo, kde jedna vnitrozemní cesta je cca 600 km a ne na trasu Praha-Brno. Mezinárodní význam to má tak ať si to zaplatí ti co to budou využívat. Cena všech plánovaných tras je v bilionech kč. Využití PPP projetů je pouze odložená platba tedy dluh. Země, která ročně produkuje čtvrtbilionový dluh a jejíž rozpočet se rovná rozpočtu jediné německé firmy (E.ON) si prostě nákladné stavby nemůže dovolit. Nejdříve si musíme nechat postavit a zaplatit jaderky aby vůbec byla elektřina pro stávající vlaky a nemuselo se jezdit pouze když zafouká nebo… Číst vice »
Myslím, že nemáte šajna o cestování po Španělsku. Např. Zaragoza-Madrid dojíždí plno lidí, a Ciudad Real-Madrid se díky VRT stalo každodenní dojížděcí trasou.
Jednak toto bude štědře dotovat EU a byla by hloupost nabízené prostředky smysluplně nevyužít, zvláště když se nacházíme v pozici tranzitní země, nebo máte pocit, že bude lépe, když náš skanzen železnice budou raději objíždět. Politici též neslyšeli na volání odborníků po VRT, až najednou zjistili, že díky nově otvírané VRT v sousedním Německu Halle – Erfurt – Würzburg – Nürnberg budou vlaky přes tuto trať o 200 km delší dříve ve Vídni než přes Prahu, tak jsme honem začali řešit VRT. To jsou ty podněty velkých států. Na straně druhé je třeba u menších států koordinace ze strany EU,… Číst vice »
Já s vámi nechci vést polemiku, jenom mi prosím, jako starému prosťáčkovi, vysvětlete, že taková s námi srovnatelná země, jako je Rakousko, nějak na VRT 320 kmh nenaskočila a to jsou na tom ekonomicky líp, než my a železniční spojení Wien (2 mil. obyv.) – München (1,5 mil. obyv.) je velmi atraktivní.
A jakou že rychlostí budou jezdit rychlovlaky z Berlína přes Drážďany ke Krušnohorskému tunelu? To asi taky 320 kmh nebude…
No že v tom Rakousku mají „jen“ 250kmh… čím to že se nespokojili s 200…
Mají tam větší podíl tunelů, a dělají už vyloženě dlouhé tunely (10km+) a ty je FAKT problém dělat na 300…
Chcete mimochodem říct že by se Česko mělo vydat cestou 250kmh???
Neviem, ale podľa mňa mnohé z spojenia na mape nie sú vôbec „rýchlovlaky“ ako píše článok, ale skôr rýchlešie spojenia po konvenčných modernizovaných tratiach a čiastočne VRT. A tie časy mi prídu skôr taký hrubý odhad. Opravdových nových VRT spojení je tam len niekoľko (Madrid – Lisabon, Madrid – Paris, Berlin – Wien, Berlin – Kodaň, Warsawa – Wien, Paris – Roma a Berlin – Roma). Čo sa týka Paris – Roma a Berlin – Roma, tam by ten čas mal byť aj kratší ako na mape po dostavbe Lyon – Turín a Mníchov – Verona (tam sú celkom slušné… Číst vice »
Ten plán zahrnuje trasy od 200 km/h výš, např Rail Baltica je projektovaná na rychlost 249 km/h, provozní má být 230. Hlavně ten plánek není nic definitivního a ani závazného.
V materiálu je druhý podrobnější plánek (mapka), který ukazuje na nenávaznosti v rychlostech mezi státy, zde by měla EK napřít síly k vyšší jednotnosti, když vytváří síť VRT.
kdyz bych si mel vybrat mezi ‚VRT a zadluzeni‘, nebo ‚Zadne VRT a nizsi zadluzeni‘ tak volim B). Myslim, ze to nestoji za ty naklady. Prinosy jsou celkem diskutabilni, naklady zjevne (vstupni naklady, udrzba, znicena krajina). Meli bychom zustat u toho co uz mame a pracovat na tom aby to bylo radne vytizene. a tam kde to nestaci holt budou jezdit auta, autobusy kamiony. Vlaky mam rad, ale ne za kazdou cenu.
Taky bych radsi viděl zadlužení kvůli novým přehradam, distribuční sítí, nový zdrojům elektřiny. Digitalizace státní správy…
Jo libil by se treba železniční tunel do Německa.. ale VRT zastávka v polích za Prahou? Tunel do Benesica za 100mld? Nah…
Vedle VRT máte např. zrušenou důchodovou „reformu“, nárůst počtu úředníků v digitální době, neuvěřitelné množství dotací i daleko zbytnější stavby. Např. Ostrava teď schválila stavbu fotbalového stadionu ze svých peněz, zatímco v bohatší Praze/Brnu si je staví soukromníci. A hlavně auta/busy/kamiony potřebují bez VRT (a kvalitní MHD) další dálnice a/nebo dodatečné pruhy a k tomu extrémně drahá řešení ve městech (tunely, parkovací domy aj.).
To, co už máme, je prý hodně vytížené. Aspoň se to říká.
To, co mame je v nekterych smerech pretizene a nestaci poptavce. Takze dalsi trate jsou nutne potreba. A kdyz se budou stavet, je lepsi je rovnou udelat tak, aby prinesly i vyssi rychlosti.
Je to jakobyste u silnic prosazoval dve uzky okresky vedle sebe misto mistni silnice a dalnice…
Pretizenost je narativ o jehoz pravdivosti mam pochyby. dejme tomu, ze je to pravda … tak reseni jsou minimalne 2 … stavet dalsi a dalsi infrastrukturu, nebo investovat do tech mist kterym se nedari, aby se jim zacalo darit. System je nastaveny tak, ze zcela disproporcne znihodnuje Prahu a Brno … a ejhle efekt je takovy, ze tam za temi penezi lide smeruji. Staveni a dalsi a dalsi dopravni infrasturtury je liti penez do deraveho kyblu. Reseni je podivat se na to proc ma kybl diry.
„Pretizenost je narativ o jehoz pravdivosti mam pochyby. “
Vy jste fakt osel, přetíženost není „narativ“, ale stav, který se dá objektivně měřit a taky se měří.
Jenže on si to sám změřit nedokáže, a prakticky nikomu jinému nevěří…
Přidejte minimálně Ostravu… a Kladno… a Hradec Králové… pomalu už i Čebudky…
Jo pretizeno … to je argument jak noha, kvuli tomu ze nepujde rozsirit trat u uval tak jedina cesta je postavit za 1000 mld VRT? Jiny reseni neni mozny? Treba dilci useky na rekneme 200, kterymi by jezdila dalkovka a naklad, ale rozhodne ne courak pro par lidi?
Jo, řešit to tím, že ty nově postavené paralelní tratě budou konvenční a nikoli VRT je určitě možné. Trochu problém je, že by to nestálo o moc míň, zato by to nepřineslo zdaleka tolik užitku.
Ostatně i v rámci těch plánovaných VRT se počítá s částmi, které budou i pro nákladní dopravu a na 200 km/h) tam, kde to je výhodné. Např. v krušnohorském tunelu.
Hmm, ale upravou par useku a nejaky ten novy na 200 na trati do Brna bych pak dal Brno za 1:15-1:20? A pokud to bude na 300, tak diky zastavkam nekde v polich, v Jihlave a Bitesi to bude kolik? Hodina? Tech 15 minut za to nestoji a nemusim cekat 10-15let, nez se postavi nova samostana draha vedle D1.
Ale ono to bude presne jak navrhujete, jen s tim rozdilem, ze to bude mit o neco vyssi maximalku nez 200 (podle useku). Nebude to samostatna sit, bude to napojene na konvencni trati, klidne muze vlak pouzit jen prvni cast treba pro vyjezd z Prahy nebo Brna a prijezd do druheho a v dosud nedostavenych castech mezi projet po stabajici konvencni trati…
Propojené to samozřejmě bude, ale „průnik“ nebude 100procentní. VRT vlaky nebudou moct na lokálky, a příliš pomalé vlaky nebudou moct na vrt.
Pravda je jen druhá část, rychlovlaky se musí „docourat“ i na tratích, které zdaleka nejsou VRT, naopak na trati s návrhovou rychlostí 350 km/h a využívanou 320 km/h, by vlaky pomalejší než na 200 km/h skutečně zavazely.
Na trase cca 200 km do Brna při maximální rychlosti 200 km/h nemáte šanci na čas 1:20, vždycky tam totiž budete mít propady a hlavně ty koncové úseky na území města nikdy dostatečné nezrychlíte, aby jste se příblížil k nějakému průměru blízkému 200 km/h. Zrovna tak se vám nikdy nepodaří postavit trať nejkratším možným směrem. Pokud vynechám úplně nejrychlejší variantu bez zastávky s maximální rychlostí 320 s dojezdem za hodinu, tak na čas 1:15-1:20 už potřebujete minimálně tu VRT s rychlostí 250-270. A ty zastávky v polích mají účel pro obsluhu regionu pomalejšími vlaky na 200-250 km/h. Spoje, které tam… Číst vice »
On přece taky nebude chtít nechat neobsloužené stanice okolo/přes které pojede, když už pojede víceméně současnou trasou jen trochu pošolichanou na 200… takže ještě tak 2-3 další zastávky, to těch 1,5h nemá šanci dát. A pokud by hodlal jezdit některé spoje nonstop, tak co pak ta kritika na „neobsluhu“ vrtkou??
Na 200 určitě nebude chtít upravovat HB, ŽnS, Tišnov… takže propady rychlosti i tam kde se nezastaví…
Upřesnil bych, stávající tratě přes Českou Třebovou 255 km, přes Havlíčkův Brod 257 km, VRT byla uváděna 260 km, to byste tratí na pomezí konvenční a VRT nezvládl v časech, které uvádíte, jen Prahou nyní jedete cca 15-20 minut, a to od Běchovic po Úvaly můžete jet až 160 km/h, což je ve městě rychle. Jenže pak začnete narážet na příměstskou železnici a osobní vlaky a přidání kolejí, zkuste si přidat kolej na uzlové nádraží v Kolíně od Prahy, v podstatě neřešitelné a obchvat města, město obklíčené kolejemi. Další zrychlení, třeba 230 km/h, už se jedná o VRT a minimálně… Číst vice »
Jihlavu a Bíteš obslouží nižší vrstva vrt (právě typicky těch 200kmh co se vám tak líbí) pomocí sjezdu z vrt, zastávky V.Bíteš fakt řešit nemusíte, prostě tam nebude (jen nouzová pro mimořádnosti)… ona taky jedna část zrychlení top vrstvy vrt je v tom že to nestaví na každé mezi!
Ale znovu opakuji že to neznamená že „z toho nic mít nebudou“, nižší vrstva pár dalších stanic obslouží…
U Úval už se jednou přidávalo, vznikla trojkolejka. Fakt myslíte že kdyby to tehdy rozumně šlo, neudělali by rovnou čtyřkolejku?? Proč se třeba D35 neudělala rozšířením I/35?? Protože to rozšíření v hustě obydlených oblastech jde horko těžko a za peníze stejné jako novostavba „o kus vedle“…
Vlak Praha Brno 2 hodiny 40 min je jako fakt dostačující? Plus cesty MHD? Vzdušnou čarou 190 km? V roce 2025? Jako fakt?
A jak by to melo byt spravne … 50minut, 90min …? su z brna a zrovna v tomto vazne nevidim problem … ci lepe receno, vidim mnohem vic jinych problemu, ktere je treba resit.
Tak například na jih od Brna není na trati místo pro další vlaky.
Byl jeden _praštěný_ nápad: Postavit novou trať pro nákladní dopravu pro 120 km/h a současnou trať přestavět na 200 km/h. Tudy fakt ne.
Zato nápad s novou tratí, kde by jezdily dálkové vlaky (IC, EC apod) a současná trať by byla pro Os+Sp+R a nákladní dopravu, ten by se dal rozpracovat. No a to už někdo udělal.
„su z brna“
Aha.
Jo, třeba přetíženou D1…. auto prostě cestovní dobou výrazně vyhrává a to jak v relaci Praha-Brno, tak i Brno-Olomouc a Brno-Ostrava. Když nebude alternativou rychlý vlak, tak bude potřeba zase rozšířit dálnici.
Zrovna tak začne brzo vlak prohrávat i v trase Praha-Ostrava po dostavbě D35, tam už zbývá začít jen poslední část Opatovec-Mohelnice.
kdyz jsem pracoval ve Vidni, tak se mi libilo, ze kolegyne jezdi z Vidne na vanocni trhy do Norinberku rychleji, nez to ja ma do Prahy. Ok. Ale k cemu by jako extra pomohlo tam byt za 2:30? Pracovni cesty uz jsou hodne jen videohovory … a pokud tam nekdo chce jet na vylet, no, tak muze jet i 3h autem, jestli mu to prijde moc.
Investovat na dluh je naprosto správně, jinak to nejde. Takže otázka je, jestli je VRT dobrá investice. Myslím, že jedna z nejlepších.
Líbilo by se mi rychlé spojení k Jadranu na léto. Ale plánované časy se mi zdají vůči letadlům nekonkurenceschopné. Berlín-Varšava 4h je moc. Komu se chce cestovat 6+ h po Evropě?
Jako, nez jet někam z office taxíkem na letiště, pořád stát ve frontě, tak centrum a pivko ve vlaku asi ok. Pokud to bude jezdit i třeba co hodinu. Třeba i cesty Praha-Viden nic moc lepší je mit flexibility a jet rychleji autem. Ale Warsaw-Berlin za 4h nedám
Zde dle mého soudu selhává EK, která by měla se státy dohodnout několik skutečně rychlých koridorů tvořících síť spojující hlavní osídlení EU a pobřeží a síť méně rychlou doplňkovou, která síť hlavní doplní, aniž by přesně řešila, kde přesně na území státu, to už si dořeší stát sám. Zatímco u dálnic je velikost států v pohodě, tak u VRT, kde se dá ČR přejet za 2 až 2,5 hodiny je třeba sledovat širší měřítko než je stát, a to je právě EU.
Mne to príde celé trochu nekoncepčné, ako keby vzali len už rozpracované úseky a dali to dokopy. To nie je revolúcia. Letecká doprava funguje na huboch, u železničnej mi to podľa máp stále príde len ako spojnice jedného mesta s druhým, ktoré sú použiteľné na dlhšie trasy len ak to výsledkom náhody vyjde nadväznosťou úsekov. Chýba mi tu koncept VRT hubov v menšom európskom merítku, ktorými by sa uľahčilo cestovanie medzi rôznymi smermi, nie len konkrétnymi dvoma bodmi. V mapke v článku všetko smeruje na Berlín, čo je fajn tak na cesty do Beneluxu a Škandinávie, ale čo keď chcem… Číst vice »
Možná je trochu problém, že i rychlé železnice jsou silné jen do určité vzdálenosti, pak dá cestující vesměs přednost právě letadlu – to je snad vidět i na rychlovlakových velmocích jako Japonsko a Čína. U železnice tak vznikají lokální huby na úrovni jednotlivých států, ale pro mezinárodní dopravu to moc nefunguje (možná Vídeň?)
V té mapce jsou jen hlavní města, takže tam chybí víc než Mnichov nebo Štrasburk. Ta mapa navíc ukazuje nové tratě a nebo zkrácení jízdních dob proti současným, kde Berlín vyniká, protože běží několik projektů, které zlepší napojení ostatních hlavních měst na něj.
Přesně tak, ta mapka ukazuje změny, ne výsledný stav. Chybí tam spojnice, které už solidně rychlé jsou.
Některé úseky už jsou dle EK hotové, řešily se v předchozích rozhodnutích, později nařízeních EU o dopravní síti TEN-T, například železniční koridor Paříž – Vídeň/Bratislava, jen si nejsem jist, zda zkrácení cestovní doby z 12 na 10 hodin je právě tím přínosem, který bych od tohoto projektu očekával.
Super…
Nevím proč, ale napadají mě zase slova písně Karla Kryla: „V studené parádě kožených křesel, kožených křesel, kožených křesel,
sešli se k poradě výrobci hesel, výrobci hesel“.
Zajímavé je že on to zpíval o téměř úplném opaku domokratické EU, která určitě není dokonalá ale se Stranou snese srovnání jen přitažené hodně za vlasy (aneb „A jak vidím, bude obtížné od sebe
soupeře odlišit, protože mají oba červené trenýrky“)
Pro nás je VRT naprosto k ničemu, obyvatelé ČR jej využijí minimálně. Tenhle nesmysl se staví pro Němce, aby měli rychlejší spojení na jih. Jiný účel to nemá. Nám to zku*ví krajinu a život v obcích podél tratě. Kdyby místo toho posilili kapacitu pro nákladní železniční dopravu, mělo by to smysl ekonomicky i ekologicky. Ale to by se na tom nenapakovali ti správní euro občané.
Takže milý trolle, máme posílit kapacitu pro nákladní dopravu. OK, jak to uděláme? Nejspíš to bude chtít nové tratě, že? A když už budeme stavět nové tratě, proč je rovnou neudělat rychlé, nepřesunout na ně dálkovou osobní dopravu a neuvolnit tím místo pro nákladní dopravu na těch stávajících? Nedává to větší smysl, než stavět nové tratě pro náklady a osobní vlaky nechat na těch stávajících pomalých?
Kéž byste měl pravdu. Skeptik by vám namítl, že kraje objednají o to víc osobních vlaků a ty nákladní se na ty konvenční tratě zase nevejdou, VRT neVRT.
Skeptik věří, že kraje nějak získají výrazně víc peněz na objednání vlakové dopravy?
A jak jinak byste chtěl obsloužit ty regiony, jejichž dostupnost se výstavbou VRTky údajně zvýší? Budete mít vyšší provoz v regionech, bude tam jezdit víc lidí. Kraje opět vyčerpají kapacitu objednávkami osobní dopravy a na náklad opět nezbude.
Zajímavé, aplikujete stejnou logiku na výstavbu dálnic?
Teď nevím, o čem mluvíte. Jako že když se postaví další dálnice, tak se zvýší doprava regionech a kraje objednají víc osobní dopravy na železnici a na náklad už na železnici nezbude? To je možné. Ale po dálnici se typicky jezdí autem, takže těžko říct. Možné to je.
Otevřel si hospodu, ale začali mu do ní chodit lidi?
Nerozumím. Jak s tím souvisí Hospoda na mýtince?
Pořád očekáváte nějaké masivní zvýšení výdajů kraji, které není reálné. Dají se sice očekávat nějaké nové spoje, ale těžko tolik, aby to pokrylo přesun dálkové dopavy na VRT. Tím spíš, že bez té nejrychlejší vrstvy by mělo být možné lepší využití stávajích tratí.
a) pro kapacitu tratí jsou největší problém velké rozdíly v rychlostech. Pokud tu nejrychlejší dálkovou dopravu přesuneme na samostatné tratě v těch nejpřetíženějších částech, vejde se nákladní doprava i mezi navýšený počet osobáků. Zejména dále od těch největších center (Praha, Brno, Ostrava). b) pokud po těch více vlacích v krajích bude poptávka, je to tak špatně? Když alternativa by byla potřebovat víc kapacitních silnic a dálnic, s ještě vyššími náklady i negativními dopady. c) jo, kolem Prahy (a možná i jinde) může vyvstat potřeba ještě třetích tratí čistě pro příměstskou a rychlou vnitroměstskou dopravu ve stylu S-bahn/RER. To ovšem zase… Číst vice »
Ad b): je to špatně, pokud někdo tvrdí, že VRT uvolní místo nákladní dopravě. Skeptik by právě mohl namítnout, že krajský politik objedná a zase nezbude místo pro náklad.
Je možné, že krajští politici objednají o něco víc, když se uvolní místo, ale aby objednali o tolik víc, že by to kapacitu znovu zcela vyčerpalo, to je v podstatě vyloučené (už proto, že na to nebudou mít peníze).
Jediné, kde by to mohlo být reálné je pražské příměsto ve středočeském kraji, proto bod c) v mé předchozí odpovědi.
Na to samozřejmě peníze mít budou, protože lidé budou v regionech víc utrácet a budou tam mít častěji třeba taky bydliště nebo sídla firem (včetně bohatých lidí a velkých firem). Alespoň takto jsou prezentovány výhody VRT ze strany jejích zastánců. Podle rozpočtového určení daní dostávají kraje část příslušných daňových výnosů, takže peněz budou mít víc než dnes.
Ani Středočeský kraj nemá bezedný rozpočet, navíc kolem Prahy pomůžou i plánované větší jednotky.
Souhlas s dovětkem, že se dosud ani jedno z největších měst (především Praha) ani náznakem nepokusila postavit novou příměstskou trať, zatím největšími počiny jsou postupné zkapacitnění tratě na Kladno, nebýt letiště, kdo ví jestli, a u Brna zkapacitnění trati do Zastávky, ale nová trať rozšiřující nabídku dojížďky při všeobecně známém efektu tzv. suburbanizace (rozrůstání osídlení za hranicemi města se silnou dojížďkou do města) se zatím vůbec neřešilo, přitom Středočeský kraj, a to především v zázemí Prahy narostl o více než 300 tisíc obyvatel, což je více než celá Ostrava!
Skeptik přece bude tušit že kraje nebudou mít neomezené peníze na objednání nových vlaků? A kdyby snad ano, mělo by to znamenat že byly FAKT hodně potřeba…
Ale když už nic, dojde k vyrovnání rychlostí mezi osobkou a nákladkou, čímž i tak propustnost stoupne, když tam nebudou navzájem kolidovat 80 a 200kmh vlaky…
Vůbec nechápu, proč by nějaký váš hypotetický „skeptik“ měl tušit, že kraje „nebudou mít neomezené peníze“. Co to je s odpuštěním za blbost? Skeptický pohled na věc je takový, že dnes taky nemají neomezené peníze a máme zaplácané železnice osobní dopravou, a v případě VRT se zvýší cestování mezi regiony a například Prahou. Co na tom prosím vás nechápete?
Optimistický pohled na věc je přece taky jasný: například nemusí nutně stoupnout počet objednávaných vlaků, jen se zvýší obsazenost.
Tak Správa železnic se začala zaobírat myšlenkou, že po vzoru Němců, kde nákladní doprava kupodivu na železnici roste, upřednostní před nákladní dopravou pouze dopravu osobní dálkovou, zatímco regionální a hlavně příměstskou upozadí, jak to vysvětlí v Praze nevím, ale třeba uvidíme.
Nakladni doprava je podle me mrtva. Za par let nastoupi autonomni kamiony, ktere flexibilitu kamionu jeste zvysi.
Autonomní doprava na železnici taky není úplně nereálná představa.
Ahahaha, s naším přístupem k předpisům a zabezpečení? Kromě toho, to by ty automatické vlaky musely být rozpojovací na malé „atomy“ jinak zbavení se jednoho fíry na dlouhý vlak až tak moc neřeší… to zvadne už na spřáhlu, šroubovka má přece vydržet ještě aspoň 100 let 🙁 🙁
Však trasa od Roudnice do Německa je i pro nákladní dopravu. Plán počítá i s tratěmi od 200 km/h výš.
Jak ukazuje „bramboračka“ MD a Správy železnic, i níže (viz RS5 Hradec Králové – Jaroměř na 160 km/h, Jaroměř – Náchod včetně Vysokovské spojky do 160 km/h, tedy rychlostní parametry koridorových tratí a úplně se vymyká trať Náchod – Meziměstí na rychlost 100 km/h), tyto rychlostní parametry překonají i některé trati, takto nezařazené. Tedy i ryze konvenční trať lze vydávat za rychlé spojení. Proč potom ne trať na Liberec, nebo z Českých Budějovic do Lince, či dokonce Písku/Strakonic?
Já se teda třeba na spojení Brno-Praha upřímně těším a využívat to rozhodně budu, řekl bych že Ostrava-Praha či Budějovice-Praha totéž..
To vám někdo platí za postování takových blbostí a stokrát vyvrácených lží?
No jasně, a teď 250 tisíc lidí, co každý den dojíždí do Prahy z okruhu cca 100 km, to vůbec o ničem nevypovídá, že?
Samozřejmě, že to primárně prospěje lidem v ČR – jednak výrazným přiblížením vzdálených regionů, jednak otevřením nových příležitostí pro práci nebo studium bez nutnosti skokového zvýšení životních nákladů. A taky samozřejmě uvolněním kapacity pro regionální dopravu, která má pořád potenciál růstu.
Dopravní modely předpokládají, že výrazná většina cestujících budou našinci na vnitrostátních trasách.
To ale nutně vyvolává palčivé otázky: Proč chcete stavět nákladní trať pro zahraniční dopravce, která nám „zku*ví krajinu a život v obcích podél tratě“? Proč toto preferujete místo rychlé tratě pro české lidi? Sloužíte zájmům zahraničních firem nebo se jen snažíte škodit českým lidem?
Je mi líto, ale toto je utopie, na kterou nebudou prachy. A to jak na výstavbu, tak na dotace. Letadlo je pořád rychlejší a levnější, nemluvě o záboru zemědělské půdy a fragmentaci krajiny. Ono už stačí, že krajinu rozdělují dálnice. Ovšem je fakt, že z dálnice okolním obcím kouká alespoň nějaká výhoda, ovšem z VRT jsou to jen samé nevýhody. Vlak jedoucí +300 pochopitelně nebude stavět každých 50 kilometrů, spíš vidím zastávky stovky kilometrů od sebe. Takže mimo okolí těch skutečně velkých sídel to bude jen na vztek. A kolik lidí jezdí z Berlína do Stockholmu nebo z Paříže do… Číst vice »
Ne všechny vlaky budou jezdit plnou rychlostí, některé jen využíjí část VRT na své trase
To letiště taky nějakou krajinu zabere. Zase abychom jen nechválili. O emisích radši ani nemluvě (palivo, hluk). Ale z Prahy do Barcelony je lepší letět než jet vlakem. To je pravda.
Ale z Prahy do Parize uz by to bylo zajimavejsi, je to cca 1300km, letecky porad rychlejsi, ale uz by to byla volba, kdyby to bylo pod 5h…
Ta trat pres Norimberk bude chybet…
Opravdu je nutné zopakovat všechny tyhle nesmysly? Co si o tom třeba do začátku něco přečíst? Nebo se na to jet podívat? Norimberk zase není tak daleko.
A to vše jste vyčetl ze zjednodušeného schéma, kde jsou jen rovné čáry mezi hlavními městy? V Česku se počítá s různě rychlými vlaky a terminály nebo sjezdy co padesát kilometrů, takže odhaduji, že podobně mezi Berlínem a Stockholmem bude pár dalších míst, třeba ta Kodaň.
S yemi sjezdy opatrne, znacne ovlivnuji cenu a prostor…
Ale faktem je, ze optimalni pro rychle a pomalejsi vlaky v grafikonu musi byt co 50km bud stanice nebo predjizdne koleje… zalezi na intervalech a poctu vlaku… optimalni jsou mensi rozdily v rychlostech, napr. 230 a 270, ci 250 a 300… 200 a 350 uz by mohl byt problem pri kratkych intervalech vlaku… nicmene pri planovani se s tim musi pocitat…
Taky se s tím počítá.
No a kolik na to ČR obětuje prostoru, tedy kilometrů čtverečních? Skutečně chce žít v krajině, kde je z jedné strany protihluková stěna dálnice, z druhé VRT, a kousek za obcí nebo městem obrovský logistický areál? Je mě srdečně jedno, jak se z Berlína dostanou do Vídně, to ať si vyřeší příslušné státy, a nás do toho netahají.
Klidně můžete žít třeba v Rychlebských horách, tam vás nic rušit nebude, ale nesnažte se zastavit ekonomický vývoj v celé republice.
Spoustě lidí včetně mne existence VRT za městem žíly nijak netrhá.
Tak to bychom měli klasický NIMBY argument, který nevnímá širší ekonomický kontext. Budiž. Proto je nutné to nestále dokola vysvětlovat.
Prachy na to samozřejmě jsou, i proto existuje fond CEF a proto taky dochází k posunům v prioritách evropského rozpočtu. Že některé země preferují projídání místo investic, je spíše lokální problém.
Chtěl bych vidět solidní ekonomickou rozvahu, když už jsem u prachů. A ten širší ekonomický kontext by mě také zajímal. Já v tom totiž žádný nevidím. Samozřejmě, je to dobré pro stavaře, ale ti by byli schopni zabetonovat, zaasfaltovat a zatopit polovinu Evropy. Dálnice, silnice, železnice, přehrady, sklady, překladiště, fotovoltaické elektrárny, větrné elektrárny. Zůstane nám také místo na normální život, a nebo budeme žít mezi protihlukovými stěnami? Vy NIMBY.
Stačí se podívat do Německa, Británie nebo Španělska: Ingolstadt, Ashford, Ciudad Real jsou města, která mohla začít růst a zvrátit negativní trend díky tomu, že s pomocí VRT jsou teď komfortně v dosahu velkých center, bez nutnosti stěhovat se do velkoměsta. Praha i Brno pořád skýtají spoustu příležitostí, avšak časová náročnost a nedostupné bydlení tvoří obrovskou bariéru. Přitom tu máme relativně blízko regiony, které se pozvolna vylidňují a stagnují, protože nemají čím přitáhnout. To mj. tvoří prostor pro ten „normální život“ místo stání v koloně. Je fakt dojemné, kolika lidem vadí PHS (ač se dneska už hojně používají zelené valy),… Číst vice »
Tak moment. A jste si jistý, že do těch regionů bude jezdit VRT vlak? Já tady četl Berlín – Paříž – Barcelona.
Jaká škoda, že vás neměli v Japonsku nebo v celé západní Evropě. Chudáci teď mají VRTky už desítky let a hrozně tím zcela zjevně trpí.
Ve Spojených státech je naopak nijak zvlášť nemají, ale že by to byla chudá země, to se říct nedá.
Podívejte se na velikost Japonska Kagošima-Sapporo je 1600 km, z pobřeží na pobřeží USA (NY-SF) je to lehce přes 4000 km, téměř 3x dál, uprostřed je poušť.
A nezapomínejte na fakt, že v Japonsku jsou vnitrostání lety bežné.
Spojené státy jsou každopádně bohatá země. A když už mají železnice, tak je využívají spíš k nákladní dopravě.
Asi nikdo v souvislosti s USA moc nečeká rychlovlaky mezi východním a západním pobřežím, ale i v USA jsou velká města často velmi blízko u sebe, třeba vzdálenost Boston – New York – Philadelphia – Baltimore – Washington DC je kratší než Paříž – Lyon – Marseille.
Problém je podle mého názoru spíš nízká hustota mnoha amerických měst.
A sakra jim chyběj. Mají spoustu míst, kde mají velká města v tak akorát vzdálenosti na VRT, ale z politických důvodů ji nemaj a je to pro ně drahej problém.
A nebude to v těch Státech spíš silnou automobilovou lobby a vychýlením tamní politiky doprava, kdy je obecně známo, že pravicové strany straní automobilům?
No, to je klidně možné, že to spískala automobilová lobby. Spojené státy jsou každopádně bohatá země s vysokým HDP na hlavu. Přestože VRT v podstatě nikdy ve velké míře neměly.
USA vyrostly na zeleznicich a kolem nich. A jejich mesta na tramvajich a podobne. Bohuzel pro ne se toho pod tlakem automobilove lobby (az na vyjimky v podobe podzemek ve velkych mestech) zbavili. A dost je to nyni dohani i pres to bojatstvi…
Hlavně po těch železnicích vozí převážně náklad.
To je druhá věc, že ty železnice, které zbyly, nechali jen pro náklady, nebo prioritně pro náklady
Nicméně to na skutečnosti, že absence rozvinuté osobní železniční dopravy je pro ně velmi drahej a nepříjemnej problém, nic nemění.
To jsou privátní nákladní tratě. Nikdo jim je „nenechal“. 🙂 A investují se do nich privátní peníze. Nemusí vás kvůli tomu zdanit, neprojevuje se to v zadlužení státu. A přesto se té zemi daří.
https://www.aar.org/issue/freight-rail-investments/
A pritom je planuji…. mj., prokleta Kalifornie, Texas, vychodni pobrezi,… a existuje i vize site v USA… Trat planuje i Kanada…
Podívejte se raději na to, kolik svých peněz (nikoli peněz daňových poplatníků) investují ve Spojených státech privátní přepravní firmy do privátních nákladních tratí. Cosi mi říká, že spíš toto je jeden ze zdrojů tamní prosperity. Ne plýtvání veřejnými prostředky na „síť“ rychlých spojení, která teoreticky propojí i vzdálená města, přestože se mezi nimi daleko lépe dopravíte letecky.
USA je jiny svet, jina historie… rozsahla mesta a rezidencni ctvrti daleko od sebe,… s temi investicemi, zrovna dalnicni sit byla stavena rozhodnutim na federal i urovni a taky financovana… s udrzbou je to tristni, bez auta se tam neobejdete, ve mestech i kolikrat nejsou chodniky…
V Evrope EU je to nesmysl, ma temer vic jak 2x vice obyvatel, na polovicnim uzemi v historickych mestech…
V USA obchodne ci pracovne i bezne vyuzivate leteckou dopravu, v Evrope je preplneno jak na dalnicich, tak v letectvi i zeleznici,…
Je to neporovnatelne, presto i USA ty VRT v planu maji,…
Lety mezi městy v unii se následně zakážou, nebo ekonomicky hrubě znevýhodní, protože ekologie a Green Deal
A že těch letadel mezi Prahou a Brnem lítá tolik?
VRT zabere míň místa než dálnice.
Jako než ta současná, co tam už stojí? Ta už tam to místo zabírá. VRT k tomu jenom přidává další zábor.
Ta současná je tak vytížená, že by ji někteří rádi v celé trase rozšířili na dvojnásobek. A možná i místy narovnali a přetrasovali. To je ta VRT menší zábor s vyšším přínosem v kapacitě a rychlosti.
Konvenční tratě přece narovnáváme zcela běžně. To by vám u dálnice nemělo vadit. Z ekologického hlediska každopádně vůbec nelze posuzovat věc tak, že řeknete „VRT zabírá míň místa, tak tam plácneme VRT“. Musíte se podívat, kde ji stavíte a co je kolem. Fragmentace krajiny by kupodivu byla možná menší, kdybyste „přistavěl“ pruh dálnice. Vhodně postavené ekodukty (estakády, propustky, podchody) potom dopad na prostupnost krajiny ještě zmenší.
A rýpnu si: železnice je ekologická, ale v podstatě jen tehdy, když jsou vlaky zaplněné. Jinak vozíte luft a to je hrubě neekologické. 🙂
Konvenční tratě běžně nenarovnáváme. Občas se povede narovnat kus koridoru, ale to je vše. Zato silnice se rovnají běžně, a stará silnice hodně často zůstane (na rozdíl od železnice).
A na silnicích to vytížení aut není taky moc slavné, když pozoruji auta v Praze, tak je v něm často jen řidič.
Jedna z nejlepších věcí, co z EU za poslední dobu vypadla. Je to sice klasický idealistický blábol, nezávazný, vypadá pěkně, ale snad se opravdu dočká zpřesnění a dopracování, které bude vyžadovat realizaci.
Možná je to naivní, ale třeba se dočkáme doby, kdy ze zakazování a omezování, které vynucovat jde, se dočkáme nějakého rozvoje a budování, které se bude v rámci „evropského dobra“ opravdu vyžadovat. A si uvědomuju, jak děsivě to zní.
No tak snad to nebude předražené a bude to mít aspoň nějaký přínos.
Krásné, takže v období, kdy bude největší podpora pro VRT my budeme mít vládu, co je nejvíce proti. A až se pak se zpožděním k VRTkám konečně vrátíme, už podpora bude menší, tedy zase prošvihneme naší příležitost, opět na rozdíl od Poláků.
Klid tahle partička tu bude maximálně 4 roky. Navíc Bureš udělá to, co se mu bude hodit, takže po návštěvě Bruselu to začne podporovat. Navíc, není šance, že by se stavělo už teď, takže projektujme. Stavět se to stejně bude do roku 2040.
Pokud na stavbu VRTek půjde alespoň část peněz z EU, tak je Babišova vláda jen tak nezavrhne.
samozřejmě, nejdřív nám nařídíí ETS a pak po nás budou chtít peníze…. ten Brusel je opravdu banda debilů…
To si pleteš Brusel s tvojí rodinou.
To je trochu nefér napsat – občas se stane, že je celá rodina normální krom jednoho takového.
To je fakt, ale minimálně u rodičů bych pochyb neměl.
Chtěl bys Ursulce lízat věnec co ty prasáku, že tak útočíš na pana Milana a bráníš ten tvůj Bruselik.
Opravdu si myslíte, že vás někdo bude brát jakkoliv vážně, když se vyjadřujete jak v čtvrté cenové?
Frajer útočí bezdůvodně tomu pánovi na rodinu. Jen dostává svojí medicínu. Ale zřejmě je mu to tady povoleno a podporováno takové chování, když má ten „správný“ názor.
Zde má vážená redakce zas nějaké smetí k vynesení.
Co je to nařídí? Na tom se shodla většina. Mj. i ČR hlasovala pro.
Jj., porad jsou lidi, co si mysli, ze vse nam narizuji, pritom se na tom musi shodnout vetsina… a porad veri politikum vymluvy na EU…
Koukám, že hlavní město evropské říše již bylo vybráno…
A kde jinde byste si představoval centrum rozvoje VRT, když ne v metropoli s 3,5 milionem obyvatel, odkud už dnes VRT a jiné, poměrně slušné tratě vedou a odkud je i největší potenciál pro přeshraniční dopravu? Ve Straškově?
Náhodou ze Straškova jezdí vlak do Legolandu 🤣, takže bych ho rozhodně nepodceňoval
Vidím že dneska tu má zase sraz Mensa nebo výběr z Novinek…
Budapešť – Záhřeb přes 4 hodiny? Je to pod 300 km vzdušnou čarou a v Maďarsku je to úplná placka… Jestli tam budou koleje na 200 km/h, tak je to počítaný snad s 20 zastávkama, na? Varšava – Vilnius mi taky přijde, že přímý vlak na min 200 km/h by měl být o něco rychlejší. Naopak Berlín – Kodaň za 4 hodiny je velmi pěkný čas. A škoda, že tam není ta Praha – Varšava. Když Poláci tu svoji větev na Wroclav myslí vážně, tak je hned polovina trasy pokrytá. Zájem by o to rozhodně byl, už teď jezdí Baltic… Číst vice »
Furt to bude železnice. Co byste od toho chtěl? Proto říkám, že VRT nemá cenu mimo velké země, jako je třeba Čína.
Ještě že jsi neradil Japoncům, Italům nebo Holanďanům. 😄
a co to znamená?
Že jsou i mnohem menší země než Čína a vrt tam mají.
Ano, ale zároveň jsou zpravidla o dost větší než Česko.
Japonsko je podle Vás malá země? Tam bych řekl, že Šinkanzen ještě smysl dává a Itálie je dlouhá jak roky s Babišem, takže tam to možná dává smysl taky. V Holandsku je to ale podle mě blbost podobně jako u nás. Tam vážně něco takového mají?
Ano, mají (konkrétně z Amsterdamu do Bruselu), stačí se podívat na wikipedii, je tam i mapa všech VRT v Evropě, na které je krásně vidět, jak to není otázka velikosti, ale zaostalosti.
A staví jenom v Rotterdamu, na letišti Schiphol a pak až v Bruselu, přičemž pořádně zrychlit zvládne az od Amsterdamu. IMHO je ta rychlost zbytečná na tak krátkou vzdálenost.
A také v Antverpách.
Ale je pravda, že je to jediná nizozemská VRT. Směrem na Německo nic.
Ano.
Potřebovali posílit kapacity v rychlé osobní a nákladní dopravě. Tak pro tu rychlou vrstvu osobky vybudovali VRT a tím pádem si uvolnili kapacitu pro cargo na starších tratích, které modernizovali. Z přístavu Rotterdam na Německou hranici vybudovali Holanďané čisté nákladní dvojkolejnou trať BETUWE Route. Jelikož je v Nizozemsku většina oblastí bývalými bažinami, tak ta nákladní trat byla za cenu Vysokorychlostní tratě. Dost podstatná část ji i v rovinatém Holandsku vede v tunelech. Nicméně si její existenci pochvaluji, protože ta stavba umožnila zefektivnění provozu jak největšího evropského přístavu, tak i podstatné části Nizozemské ale i Belgické železniční sítě.
Třeba Taiwan, že?
Jinak jasně, kdo to kdy vidět, cestovat přes hranice…
Má dvanáct zastávek na asi 350 km a cesta hodinu a 45 minut, takže, jako se všemi VRT na relativně krátkou vzdálenost, případně se zastávkami, to ty výsledné časy nejsou žádná velká sláva.
No a kdyby tu blbou vrt nestavěli, mohli jezdit rychleji, ne?
Hm, a víte, má cenu pro menší země letiště?? Vždyť přeci pro tak malou zemi… a voni si ho „pěstují“ v kdejakém krajském městě! Přece pro tak malou republiku nemá letiště cenu!!
Poláci to možná vážně myslí, ale Čechy bude muset donutit „diktát Bruselu“ abychom postavili alespoň RS1, RS2 a RS4.
ani unie tu není napořád…
Takže můžeme na rychlé železnice dál kašlat?
Zvažte, prosím, návrat na Novinky.cz.
Světe div se, nikdo tu není napořád, ani vy, ani Unie, ani český stát, ani český národ ani současná civilizace. Takže vaše poznámka nedává nejmenší smysl.
EU tu možná nebude napořád, ale potřeba jezdit k sousedům a po Evropě ano.
Rakousko-Uhersko již 117 let není, vlaky po Ferdinandce jezdí stále.
A je větev na Wroclaw pořád ve hře? Myslel jsem že aktuálně se řeší jen Varšava – CPK – Lodž – Poznaň, zatímco Wroclaw je „podrobována analýze“, jak by řekla naše vláda. Ale to asi tak nevadí, i kdyby jel ten vlak z ČR do Wroclawi a pak kus po staré trati, než by se na VRT napojil, pořád by to bylo velmi slušné spojení, mimo jiné do té Lodže a na CPK letiště. Baltic je podle očekávání úspěšný, přes hranice tak rychlý není, ale pokud vím od Wroclawi dál to jede celou dobu 160, takže vlastně jedna z nejrychlejších… Číst vice »
Zájem by byl, o dotace především! Na těch celá drážní doprava stojí i padá.
A která část dopravy prosím ne? Když se započítají i nepřímé dotace jako třeba parkování? 🙂
Faktem je, stát vydělává na silniční dopravě stamiliardy ročně a jen malá část se do související infrastruktury vrací. S dráhou je to přesný opak, neobejde se bez dotací ani na prostý provoz, natož investice.
A na to máte čísla kde prosím? Sečetl jste všechny náklady na údržbu silnic i parkovišť? Na zábor veřejné půdy, která mohla být zastavěna a generovat větší zisk?
Zajímavé je, že podle té mapy tedy bude hlavním železničním uzlem Evropy Berlín!
Tak co si budeme, Berlín má výbornou polohu a už dneska je napojen na šest koridorů, z toho čtyři jsou ≥ 200 km/h.
Logicky sem ústí nové spojení z Dánska přes Fehmarn a plánuje se zrychlení do Polska, včetně možného provozu ICE. To je docela dobrý výchozí bod.
Tak Praha by mohla byt take, ale my to nechceme, nejsou priority, neni ochota to vyjednat,…
Na té mapě má Praha taky docela slušnou polohu.
Ano, ma, ale ten druhy koridor z Polska do Bavorska jaksi vypadl z planu a bude nas objizdet…
Přitom kdyby se podařilo prosadit VRT na Norimberk/Mnichov, tak v synergii s rychlým spojením na Linec a Wroclaw by pozice Prahy nemusela být vůbec špatná.
Mno, tak jak tam vidim VRT Budapest-Bukurest, pricemz v Rumunsku pres Karpaty dodnes neni rozumne rychla zeleznice ani dalnice, tak je jasne, ze cele je to budovani svetlych zitrku.
Ale na té železnici se pracuje, z Budapešti až do Sighisoary je to z velké části už na 160, další úsek do Brašova s mnoha přeložkami bude brzy dokončen (dneska je to tam opravdu úmorné). Zbývá to překročení samotných Karpat.
Pri tej 160 km/h čo tam je sa Budapest – Bucuresti za 6 hod nijako nedá. Prekročenie Karpát, tam sa akurát ešte zostáva úsek od Brašov – Busteni, kde sa zvažuje možnosť nového tunelu mimo Predeal, ktorý by skrátil trasu, inak súčasná trať od Predealu ďalej už bola modernizovaná ako horská trať v stávajúcej stope, niečo sa spôsob Brno – Česká Třebová. Až sa raz všetko dorobí, tak ten čas bude 9 – 10 hod.
„“na té železnici se pracuje, z Budapešti až do Sighisoary je to z velké části už na 160″“ – na maďarskom území je max 120 km/h. Išli ste po tej trati Budapešť – hranica HU/RO ?
Dalnice pres Karpaty uz se stavi.
Evropská komise je nějaká plná snílků… Už ty naše úseky probírali s Andrejem…😂?
Přesně tak. Pokud polovina z těch dotací nepůjde do nijak nevlastněných holdingů, tak žádné motýle nebudou.
Budeme se hloupé EU smát a ostatní země budou místo toho raději stavět.
Teď naprosto netuším, co to píšete… Já reagoval na to, že s nástupem Babiše se mají hodně prehodnocovat investice, zejména pak do VRT… Ale hlavně, že je venku hezky…
Komise je tu od toho, aby představovala vize a dlouhodobé směřování společných evropských politik. To je doslova její poslání.
Konkrétní směřování pak určuje složení Komise, které vychází od členských států a potvrzuje ho Evropský parlament.
Smutné na tom je to, že jsme s tím nepřišli my sami, přitom jsme to hlavně my, kdo z toho bude mít největší užitek. Holt bohužel pro naše politiky je větší lákadlo okamžité „všimné“ od Česmadu než prospěch státu 🙁
S čím jsme nepřišli sami?
Myslíte, že část těch podkladů k uvedenému materiálu nepřišla z České republiky? Máte pocit, že se jedná o nás bez nás?
Vzhledem k tomu ze obsahuje obe připravované větve v ČR (Berlin – Praha- Vídeň i Vídeň- Ostrava Varšava), tak je z českou stranou zcela jistě konzultoval a že jsme nepřišli z návrhem VRT ve Švédsku, Litvě nebo Německu je snad jasný. Váš příspěvek je tedy zcela mimo.
Mapku bych nebral tak doslovně. V podstatě jsou v ní nakreslené čáry mezi hlavními městy zemí EU. Existující VRT ani propojení významných ekonomických regionů v ní není.
No, ale mohli jsme zahrnout i Norimberk-Plzen-Praha-HK-Vratislav… a mate Prahu na krizovatce, Bavorsko/Slezsko…
Tim, ze to vyradime z planu, tak to EU sama nezaradi…
Žádný užitek z toho nebude.
To by z nás nesměli být ti kluci točvolantský, zpátečnictví sobě.
A neschopnost SŽ připravit tak maximálně vizualizaci či rekonstrukci nádraží s tim jako vůbec nesouvisí? Za všechno může 6.5mio řidičů co za svý si pořídí auto?
Ano, řidiči ve své podstatě mohou za hodně dopravních problémů. Trošku odjinud – zapněte si každé ráno mapu PID. A ta zpoždění. No kdo za ně asi tak může? Nezlobte se, ale automobilismus vskutku není budoucnost dopravy!
OK. Ale se Skanzenem Železnic se k té budoucnosti nikdy nedostaneme.
Bylo by dobré rozlišovat cesty auty účelné na jedné straně a zbytené, nahraditelné na druhé druhé.
Ano, kdyby autem jezdili jen ti, co opravdu musí, situace by se zlepšila. Ruku v ruce ale musí jít rozšiřování VHD!
Ano, a rozhodovat o tom, kdo skutecne musi, bude socialni kredit.
Spíš bych to napsal tak, že automobilová doprava je součástí budoucnosti dopravy, závislost na automobilech jako jediné možnosti doufejme ne.
Ano, to máte pravdu. Lépe řečeno. Kombinace dopravy je ta cesta! Přemýšlet nad tím, co si mi vyplatí nejvíc. A ne jen tupě sedat do auta pro každou cestu.
Jo, šel bych za řidičem NAD, bez něj by nebyla výluka, ale zastavení provozu.
Samozřejmě mi jde o řidiče osobních vozů, ideálně v Praze, po jednom v SUV. Takoví ti hlasití, co jim vadí, že nový most je jen pro MHD a pěší/kola. Naopak řidiče bus cením za jejich pevné nervy a službu společnosti!
Zapomněl jste na PiTomia jeho partu s maloměšťáckým pohledem na svět
Kdo je pitomia? Váš nějaký kamarád?
V předvolební diskuzi se Točky sobě (pardon, ale já tu stranu budu nazývat takto, je to totální meme pro kluky z okresního města, co si koupí bávec z roku 93 a to je jejich status – že mají kus plechu) se jako jediní vyjádřili PROTI VRT – logicky, možná by pak třeba víc lidí jelo vlakem, ale jediné správné je pomerovat si to tam dole velikostí auta, které nabývá velmi prakticky rozměrů dodávek (SUV – městské vozidlo)
Tak vy si myslíte, že za to můžou občani?
Není náhodou ten hlavní rozdíl mezi Svobodou a Mátlem? Tam je propast schopností asi stejná jako mezi Sigmou Olomouc a FC Barcelona.
SŽ je cargo cult. Zjistila, že ŘSD má PDFka se stavbami na klikací mapě, tak je zkopírovala taky, asi stejně, jako ti domorodci v Pacifiku stavěli bambusová letiště a nasazovali si sluchátka z rozpůlených kokosů.
To ovšem přípravu tratí nijak nezrychlilo… stejně, jako se ti domorodci svého vysněného carga nedočkali.
PDF-ka jsou pro SŽ nepraktická. Musí se vydávat aktualizace při každém posunu termínu a na termín „JIŽ BRZY“ je tam malá kolonka. Navíc u ŘSD jsou kolonky jako stavební povolení, vysoutěžení dodavatele, zahájení stavby a provoz. Ty na SŽ nevyužijí. Stačí jim studie (tj. vizoška) a případně pokus o EIA. Tam končí 90% staveb v mapě.
Vzhledem k finančním možnostem Sigmy a Barcelony sem přesvědčený že mnohem větší schopnosti má vedení Sigmy. Kdyby Barcelona měla takové peníze tak žádné evropské poháry nehraje.
Problém je, že oba správci dostávají stejně a od jednoho je tak nějak slyšet mnohem více muziky. Za zvuků symfonie z ŘSD ve Skanzenu stále jenom ladí nástroje.
Upřímně řečeno ten rok 2040 by u nás nebyl reálný ani v případě, že by se nezměnila politická reprezentace 😀
Proc? Vzdyt uz se nekde vykupuji pozemky. Pokud by fakt zacli stavet 2028, tak si myslim, ze vetsina se da stihnout. A tyto paterni site snad nezpochybňují.
Vzpomeňte si, jakou rychlostí se u nás vše staví… kdysi jsem vyhrabal článek z roku asi 2011 o tom, že v roce 2021 bude postavena železnice Přerov – Brno. Do roku 2040 by teoreticky byly nějaké „jednoduché“ úseky, ale myslím si, že Vysočina je úplně mimo…
Reálně budeme rádi když bude Brno-Přerov do 2040… tempo výstavby je u mizerné
Souhlasím, i když … Přerov – Brno už se nějak hýbe, takže s trochou štěstí 2035 😀
Zapomínáte na BOOM 2028, kdy myjí být zahájeny téměř všechny 20-30 let plánované stavby SŽ. To pak nebudou ani dělníci ani kamenivo.
Také se v roce 28 a 29 začnou stavět všechny zbylé dálnice
To také byly pěkné plány https://www.koridory.cz/cesta-vlakem-do-rakouska-a-za-slovenskym-bratrom/
Postavit se to asi dá, ale podmínkou je změna napětí v pražském uzlu, což v daném harmonogramu realisticky nevidím. Nebo se počítá s vícesystémovými jednotkami?
Určitě budou vícesystémové jednotky.
V pražském uzlu zbytečné. Ledaže by uměly i plavat po řece.
Proč? Z pražského Hlavního nádraží se jezdí do 4 hlavních měst (Bratislava, Budapešť, Varšava, Vídeň) aniž by se jelo přes Vltavu. A do Berlína se taky nejede přes Výtoň.
A určitě budou ty vlaky i v Polsku sjíždět na 3 kV tratě do uzlů, případně na celé mimoVRT úseky na stejnosměru. Samozřejmě záleží kdo bude co na kterou linku pořizovat.
V Evropě není výjimečné, že jsou vysokorychlostní tratě 25kV a vše ostatní 3kV nebo 1,5kV. Jednotky pro dálkovou dopravu budou skoro jistě vícesystémové, už kvůli zajíždění do okolních zemí.
Jednotky pro některé R a REx možná budou od začátku čistě střídavé, protože budou pro střídavé oblasti a do konce jejich závazku tam bude celé Česko přepnuté.
předpoklad přepnutí je cca 2045, než bude smysluplně dlouhý úsek VRT pro nové rychlejší jednotky, tak máme už soupravy typu railjet, comfortjet, pendolino, případně se tu projede polské pendolino na 250. Pro vnitrostátní provoz by tedy v budoucnu měly stačit jednosystémové na 25 kV, to by časem mělo stačit i pro Slovensko.
Nedá – i stavba dálnice D1 nám trvala bez mála 100 let (a to má poloviční délku proti původnímu stavu). Z dokončených dálnic – D5 / 152 km. Rozhodnutí o stavbě v r. 1963 a dokončení v roce 2006 (to máte 43 let); D8 / 95 km. Rozhodnutí o stavbě opět v roce 1963 a uvedení do provozu přelom roku 2006/2007 – tj. opět 43 let. A to se u nás dálnice staví rychleji ve srovnání se železnicí. A teď si to porovnejte se stovkami km těch nových VRT – to bude trval minimálně 50 let, pradvěpodobně s epřiblížíme těm… Číst vice »
Hlavně ta cesta přes Balkán, ta se vyplatí.
Tak ona bude i taková kvaziVRT i přes Srbsko a Makedonii, ale to není v EU.
Tu ma pod palcem Cina.
Než se to začne stavět, tak bude v EU i Turecko.
Srbsko má trať od Číňanů, tj. kus hotovej
Má sa niečo robiť aj v Macedónsku ? Ja čo viem, tak v Sbrsku sa rieši modernizácia vrátane preložiek úseku od Belehradu po Niš. Je v pláne niečo podobné aj smerom na juh od Nišu?
Práveže do Sofie do bude celkom slušné cez Srbsko až sa všetko rozrobené dokončí.