Boom rychlovlaků. Evropská komise ukázala plány na dopravní revoluci, s VRTkami počítá i v Česku
Jednotka ICE 3 na vysokorychlostní trati Mnichov - Berlín na mostě Grubental. Foto: Deutsche Bahn AG / Frank Barteld

Evropská komise zařadila do sítě tratí hotových do roku 2040 spojení Drážďany - Praha - Břeclav a Ostrava - Přerov.
Je mi líto, ale toto je utopie, na kterou nebudou prachy. A to jak na výstavbu, tak na dotace. Letadlo je pořád rychlejší a levnější, nemluvě o záboru zemědělské půdy a fragmentaci krajiny. Ono už stačí, že krajinu rozdělují dálnice. Ovšem je fakt, že z dálnice okolním obcím kouká alespoň nějaká výhoda, ovšem z VRT jsou to jen samé nevýhody. Vlak jedoucí +300 pochopitelně nebude stavět každých 50 kilometrů, spíš vidím zastávky stovky kilometrů od sebe. Takže mimo okolí těch skutečně velkých sídel to bude jen na vztek. A kolik lidí jezdí z Berlína do Stockholmu nebo z Paříže do… Číst vice »
Ne všechny vlaky budou jezdit plnou rychlostí, některé jen využíjí část VRT na své trase
No tak snad to nebude předražené a bude to mít aspoň nějaký přínos.
Krásné, takže v období, kdy bude největší podpora pro VRT my budeme mít vládu, co je nejvíce proti. A až se pak se zpožděním k VRTkám konečně vrátíme, už podpora bude menší, tedy zase prošvihneme naší příležitost, opět na rozdíl od Poláků.
Klid tahle partička tu bude maximálně 4 roky. Navíc Bureš udělá to, co se mu bude hodit, takže po návštěvě Bruselu to začne podporovat. Navíc, není šance, že by se stavělo už teď, takže projektujme. Stavět se to stejně bude do roku 2040.
samozřejmě, nejdřív nám nařídíí ETS a pak po nás budou chtít peníze…. ten Brusel je opravdu banda debilů…
To si pleteš Brusel s tvojí rodinou.
To je trochu nefér napsat – občas se stane, že je celá rodina normální krom jednoho takového.
To je fakt, ale minimálně u rodičů bych pochyb neměl.
Chtěl bys Ursulce lízat věnec co ty prasáku, že tak útočíš na pana Milana a bráníš ten tvůj Bruselik.
Opravdu si myslíte, že vás někdo bude brát jakkoliv vážně, když se vyjadřujete jak v čtvrté cenové?
Zde má vážená redakce zas nějaké smetí k vynesení.
Co je to nařídí? Na tom se shodla většina. Mj. i ČR hlasovala pro.
Koukám, že hlavní město evropské říše již bylo vybráno…
A kde jinde byste si představoval centrum rozvoje VRT, když ne v metropoli s 3,5 milionem obyvatel, odkud už dnes VRT a jiné, poměrně slušné tratě vedou a odkud je i největší potenciál pro přeshraniční dopravu? Ve Straškově?
Vidím že dneska tu má zase sraz Mensa nebo výběr z Novinek…
Budapešť – Záhřeb přes 4 hodiny? Je to pod 300 km vzdušnou čarou a v Maďarsku je to úplná placka… Jestli tam budou koleje na 200 km/h, tak je to počítaný snad s 20 zastávkama, na? Varšava – Vilnius mi taky přijde, že přímý vlak na min 200 km/h by měl být o něco rychlejší. Naopak Berlín – Kodaň za 4 hodiny je velmi pěkný čas. A škoda, že tam není ta Praha – Varšava. Když Poláci tu svoji větev na Wroclav myslí vážně, tak je hned polovina trasy pokrytá. Zájem by o to rozhodně byl, už teď jezdí Baltic… Číst vice »
Furt to bude železnice. Co byste od toho chtěl? Proto říkám, že VRT nemá cenu mimo velké země, jako je třeba Čína.
Ještě že jsi neradil Japoncům, Italům nebo Holanďanům. 😄
a co to znamená?
Že jsou i mnohem menší země než Čína a vrt tam mají.
Japonsko je podle Vás malá země? Tam bych řekl, že Šinkanzen ještě smysl dává a Itálie je dlouhá jak roky s Babišem, takže tam to možná dává smysl taky. V Holandsku je to ale podle mě blbost podobně jako u nás. Tam vážně něco takového mají?
Ano, mají (konkrétně z Amsterdamu do Bruselu), stačí se podívat na wikipedii, je tam i mapa všech VRT v Evropě, na které je krásně vidět, jak to není otázka velikosti, ale zaostalosti.
Poláci to možná vážně myslí, ale Čechy bude muset donutit „diktát Bruselu“ abychom postavili alespoň RS1, RS2 a RS4.
ani unie tu není napořád…
Takže můžeme na rychlé železnice dál kašlat?
Zvažte, prosím, návrat na Novinky.cz.
Světe div se, nikdo tu není napořád, ani vy, ani Unie, ani český stát, ani český národ ani současná civilizace. Takže vaše poznámka nedává nejmenší smysl.
EU tu možná nebude napořád, ale potřeba jezdit k sousedům a po Evropě ano.
A je větev na Wroclaw pořád ve hře? Myslel jsem že aktuálně se řeší jen Varšava – CPK – Lodž – Poznaň, zatímco Wroclaw je „podrobována analýze“, jak by řekla naše vláda. Ale to asi tak nevadí, i kdyby jel ten vlak z ČR do Wroclawi a pak kus po staré trati, než by se na VRT napojil, pořád by to bylo velmi slušné spojení, mimo jiné do té Lodže a na CPK letiště. Baltic je podle očekávání úspěšný, přes hranice tak rychlý není, ale pokud vím od Wroclawi dál to jede celou dobu 160, takže vlastně jedna z nejrychlejších… Číst vice »
Zájem by byl, o dotace především! Na těch celá drážní doprava stojí i padá.
Zajímavé je, že podle té mapy tedy bude hlavním železničním uzlem Evropy Berlín!
Mno, tak jak tam vidim VRT Budapest-Bukurest, pricemz v Rumunsku pres Karpaty dodnes neni rozumne rychla zeleznice ani dalnice, tak je jasne, ze cele je to budovani svetlych zitrku.
Ale na té železnici se pracuje, z Budapešti až do Sighisoary je to z velké části už na 160, další úsek do Brašova s mnoha přeložkami bude brzy dokončen (dneska je to tam opravdu úmorné). Zbývá to překročení samotných Karpat.
Dalnice pres Karpaty uz se stavi.
Evropská komise je nějaká plná snílků… Už ty naše úseky probírali s Andrejem…😂?
Přesně tak. Pokud polovina z těch dotací nepůjde do nijak nevlastněných holdingů, tak žádné motýle nebudou.
Budeme se hloupé EU smát a ostatní země budou místo toho raději stavět.
Teď naprosto netuším, co to píšete… Já reagoval na to, že s nástupem Babiše se mají hodně prehodnocovat investice, zejména pak do VRT… Ale hlavně, že je venku hezky…
Smutné na tom je to, že jsme s tím nepřišli my sami, přitom jsme to hlavně my, kdo z toho bude mít největší užitek. Holt bohužel pro naše politiky je větší lákadlo okamžité „všimné“ od Česmadu než prospěch státu 🙁
S čím jsme nepřišli sami?
Myslíte, že část těch podkladů k uvedenému materiálu nepřišla z České republiky? Máte pocit, že se jedná o nás bez nás?
Vzhledem k tomu ze obsahuje obe připravované větve v ČR (Berlin – Praha- Vídeň i Vídeň- Ostrava Varšava), tak je z českou stranou zcela jistě konzultoval a že jsme nepřišli z návrhem VRT ve Švédsku, Litvě nebo Německu je snad jasný. Váš příspěvek je tedy zcela mimo.
Mapku bych nebral tak doslovně. V podstatě jsou v ní nakreslené čáry mezi hlavními městy zemí EU. Existující VRT ani propojení významných ekonomických regionů v ní není.
To by z nás nesměli být ti kluci točvolantský, zpátečnictví sobě.
A neschopnost SŽ připravit tak maximálně vizualizaci či rekonstrukci nádraží s tim jako vůbec nesouvisí? Za všechno může 6.5mio řidičů co za svý si pořídí auto?
Ano, řidiči ve své podstatě mohou za hodně dopravních problémů. Trošku odjinud – zapněte si každé ráno mapu PID. A ta zpoždění. No kdo za ně asi tak může? Nezlobte se, ale automobilismus vskutku není budoucnost dopravy!
OK. Ale se Skanzenem Železnic se k té budoucnosti nikdy nedostaneme.
Bylo by dobré rozlišovat cesty auty účelné na jedné straně a zbytené, nahraditelné na druhé druhé.
Spíš bych to napsal tak, že automobilová doprava je součástí budoucnosti dopravy, závislost na automobilech jako jediné možnosti doufejme ne.
Zapomněl jste na PiTomia jeho partu s maloměšťáckým pohledem na svět
Kdo je pitomia? Váš nějaký kamarád?
V předvolební diskuzi se Točky sobě (pardon, ale já tu stranu budu nazývat takto, je to totální meme pro kluky z okresního města, co si koupí bávec z roku 93 a to je jejich status – že mají kus plechu) se jako jediní vyjádřili PROTI VRT – logicky, možná by pak třeba víc lidí jelo vlakem, ale jediné správné je pomerovat si to tam dole velikostí auta, které nabývá velmi prakticky rozměrů dodávek (SUV – městské vozidlo)
Tak vy si myslíte, že za to můžou občani?
Není náhodou ten hlavní rozdíl mezi Svobodou a Mátlem? Tam je propast schopností asi stejná jako mezi Sigmou Olomouc a FC Barcelona.
SŽ je cargo cult. Zjistila, že ŘSD má PDFka se stavbami na klikací mapě, tak je zkopírovala taky, asi stejně, jako ti domorodci v Pacifiku stavěli bambusová letiště a nasazovali si sluchátka z rozpůlených kokosů.
To ovšem přípravu tratí nijak nezrychlilo… stejně, jako se ti domorodci svého vysněného carga nedočkali.
PDF-ka jsou pro SŽ nepraktická. Musí se vydávat aktualizace při každém posunu termínu a na termín „JIŽ BRZY“ je tam malá kolonka. Navíc u ŘSD jsou kolonky jako stavební povolení, vysoutěžení dodavatele, zahájení stavby a provoz. Ty na SŽ nevyužijí. Stačí jim studie (tj. vizoška) a případně pokus o EIA. Tam končí 90% staveb v mapě.
Vzhledem k finančním možnostem Sigmy a Barcelony sem přesvědčený že mnohem větší schopnosti má vedení Sigmy. Kdyby Barcelona měla takové peníze tak žádné evropské poháry nehraje.
Problém je, že oba správci dostávají stejně a od jednoho je tak nějak slyšet mnohem více muziky. Za zvuků symfonie z ŘSD ve Skanzenu stále jenom ladí nástroje.
Upřímně řečeno ten rok 2040 by u nás nebyl reálný ani v případě, že by se nezměnila politická reprezentace 😀
Proc? Vzdyt uz se nekde vykupuji pozemky. Pokud by fakt zacli stavet 2028, tak si myslim, ze vetsina se da stihnout. A tyto paterni site snad nezpochybňují.
Vzpomeňte si, jakou rychlostí se u nás vše staví… kdysi jsem vyhrabal článek z roku asi 2011 o tom, že v roce 2021 bude postavena železnice Přerov – Brno. Do roku 2040 by teoreticky byly nějaké „jednoduché“ úseky, ale myslím si, že Vysočina je úplně mimo…
Reálně budeme rádi když bude Brno-Přerov do 2040… tempo výstavby je u mizerné
Souhlasím, i když … Přerov – Brno už se nějak hýbe, takže s trochou štěstí 2035 😀
Zapomínáte na BOOM 2028, kdy myjí být zahájeny téměř všechny 20-30 let plánované stavby SŽ. To pak nebudou ani dělníci ani kamenivo.
To také byly pěkné plány https://www.koridory.cz/cesta-vlakem-do-rakouska-a-za-slovenskym-bratrom/
Postavit se to asi dá, ale podmínkou je změna napětí v pražském uzlu, což v daném harmonogramu realisticky nevidím. Nebo se počítá s vícesystémovými jednotkami?
Určitě budou vícesystémové jednotky.
V pražském uzlu zbytečné. Ledaže by uměly i plavat po řece.
A určitě budou ty vlaky i v Polsku sjíždět na 3 kV tratě do uzlů, případně na celé mimoVRT úseky na stejnosměru. Samozřejmě záleží kdo bude co na kterou linku pořizovat.
V Evropě není výjimečné, že jsou vysokorychlostní tratě 25kV a vše ostatní 3kV nebo 1,5kV. Jednotky pro dálkovou dopravu budou skoro jistě vícesystémové, už kvůli zajíždění do okolních zemí.
Jednotky pro některé R a REx možná budou od začátku čistě střídavé, protože budou pro střídavé oblasti a do konce jejich závazku tam bude celé Česko přepnuté.
Nedá – i stavba dálnice D1 nám trvala bez mála 100 let (a to má poloviční délku proti původnímu stavu). Z dokončených dálnic – D5 / 152 km. Rozhodnutí o stavbě v r. 1963 a dokončení v roce 2006 (to máte 43 let); D8 / 95 km. Rozhodnutí o stavbě opět v roce 1963 a uvedení do provozu přelom roku 2006/2007 – tj. opět 43 let. A to se u nás dálnice staví rychleji ve srovnání se železnicí. A teď si to porovnejte se stovkami km těch nových VRT – to bude trval minimálně 50 let, pradvěpodobně s epřiblížíme těm… Číst vice »
Hlavně ta cesta přes Balkán, ta se vyplatí.
Tak ona bude i taková kvaziVRT i přes Srbsko a Makedonii, ale to není v EU.
Tu ma pod palcem Cina.
Než se to začne stavět, tak bude v EU i Turecko.
Srbsko má trať od Číňanů, tj. kus hotovej