Zprávy

Přípravu první vysokorychlostní trati u nás má získat Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald

Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Správa železnic vybírala ze čtyř nabídek. Cena vítězného sdružení je výrazně pod odhadem.

Správa železnic vybrala vítěze první soutěže na projektování vysokorychlostní tratě. Zakázku na přípravu úseku z Běchovic do Poříčan získá s největší pravděpodobností česko-francouzsko-britské sdružení Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald.

Vyplývá to ze zprávy o hodnocení nabídek soutěže, které má redakce Zdopravy.cz k dispozici. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda v pátek na Twitteru uvedl, že už vítěze vybrali a běží jen doba na odvolání.

Podle protokolu nabídlo vítězné sdružení nejen nejnižší cenu 184,6 milionů korun.  Získalo také nejvíce bodů v dalších ukazatelích, například v celkové odborné úrovni, identifikaci a řízení rizik nebo přidané hodnotě. Vysoutěžená cena je výrazně nižší než odhad 240 milionů korun. Nad tuto cenu se nedostal žádný z uchazečů, nejvyšší cena byla 225 milionů korun. Důvodem může být snaha získat první zakázku na přípravu vysokorychlostních tratí u nás i z důvodu získání referencí. Na železnici v poslední době většina zakázek končí smlouvou na vyšší cenu než byla odhadovaná v tendru. Pro Egis Rail jde o další zakázku v Česku: s Cedopem se firma podílí na zpracování studie proveditelnosti na stavbu vysokorychlostní tratě z Prahy do Drážďan. Egis je jedním z největších projektantů vysokorychlostních tratí na světě.

Správa železnic použila pro výběr vítěze metodu Best Value Approach/Best Value Procurement (BVA/BVP). Ta při výběru staví do popředí zejména kvalitu plnění a ne pouze nejnižší nabízenou cenu. Vítěz má po podpisu smlouvy 14 měsíců na splnění hlavní části zakázky.

Vítěz na druhý pokus

První pokus o soutěž na projektanty Správě železnic nevyšel, proto vypsala na jaře tendr znovu. Do první velké soutěže na již projekční práce (dosud se soutěžily hlavně studie proveditelnosti) na vysokorychlostní tratě přišly celkem čtyři nabídky. O zakázku usiloval také Sudop Brno, sdružení firem Afry a Sagasta a Valbek ve sdružení s Prodexem a Bungem.

První vysokorychlostní trať v Česku má začít v železniční stanici Praha-Běchovice a končí zapojením do stávajících traťových úseků Poříčany – Pečky a Sadská – Nymburk město. Má jít o součást budoucí rychlotratě z Prahy do Brna, někdy je nazývána také jako VRT Polabí. Součástí smlouvy bude i zpracování dokumentace vlivů záměru na životní prostředí (EIA). Správa železnic si také vyhradila právo opčního plnění, do kterého zahrnula kroky potřebné k získání kladného stanoviska EIA a územního rozhodnutí.

Nedávno Správa železnic vypsala architektonickou soutěž na podobu přestupního terminálu, který má vyrůst u D11 u Nehvizd.

Odebírat
Upozornit na
guest
105 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej

Hurá! Konečně jsme se poučili a svěřujeme práci odborníkům, které navíc vybíráme podle rozumných kritérií! Takhle to mělo být už dávno. Ale důležité je, že ta doba přišla!

andy

v podělané malé zemičce,rychlovlaky?tam je někdo řádně na hlavu.

Martin

Vas bavi cestovat mezi Prahou a Brnem 2 1/2 hodiny? A jinde totez?

robert

A co je na nich špatného?

Jiří Kocurek

Odsávají finance na obnovení tratě z Kralovic do Mladotic, na provoz z Kolešovic do Rakovníka…

robert

Cože? 😀

Jiří Kocurek

Oblíbený „argument“: Nejsou v pořádku ani lokálky, tak naco stavět páteřní tratě.

XB-1

Buďte v klidu, VRT tu moc peněz v dohledné budoucnosti lokálkám neseberou.

Krysa350

Kde máváš českou vlajkou schovaný v davu, na fotbale nebo na hokeji, patriote.

Johanes

…o žádnou zemičku bohužel nejde.Jezdí a bude se jezdit napříč Evropou přes tu zemičku…(a nejde o politickou ale geografickou Evropu)

R2R2

Pres Ceskou republiku jezdi a budou jezdit zejmena naklady, ty tak uplne nepotrebuji ultrarychle trate, pro ne je dulezite odstraneni uzkych hrdel, pridavani koleji ve smerech, kde neni dostatecna kapacita a az v krajnim pripade stavba novych trati a i u tech novych trati by z tohoto pohledu byly rozumnejsi relativne pomale trate pro smiseny provoz. VRT je zejmena pro potreby „zemicky“ a spojeni jejich mest, bohuzel se mest, ktera by stala za rec, nedostava. Navic jsou mezi mesty casto pomerne kratke vzdalenosti, takze to co usetrite na doprave mezi nimi neni az tak zajimave v porovnani s casem, ktery… Číst vice »

Alibaba

Možná když odejdete pryč, tak podělaná nebude…

Otmar

Výborně. Zdá se že to dostává dynamiku. Bravo SŽ👍

Pietro

Dynamiku? To jste trochu přehnal. Píár je jedna věc, realita bude druhá. Prasident sice podepsal zákon o urychlení výstavby liniových staveb. Snad se toho dožiju, když to bude alespoň na papíře.

Jan Schmidt

ta cena je drahá i po „výrazné slevě“. ale když je soutěž v režii „tradičních dodavatelů“ tak se nelze divit

Jan Schmidt

drahá protože to je jen DURka, ne projekt stavby!

Jiří Kocurek

A jaká by ta cena měla být? Neznám investiční náklady, ale cca 1 % z nich by bylo přibližně odpovídající. A práce s tím bude hromada. Jenom vyjadřovaček budou desítky.

Jan Schmidt

1 % z CINu za DURku? Cena inženýringu je podstatně levnější než projekční práce, takže vyjadřovačky nejsou to nejpodstatnější

Indian

Musíte taky počítat úplatky, které potřebujete zaplatit pro získání kladného stanoviska…. A těch stanovisek nebudou desítky jak píše pan Kocourek, ale spíš stovky, možná tisíce 🙂

Jiří Kocurek

Ani ne tak úplatky jako služební cesty za těmi vyjadřovačkami. ČEZ je relativně vpohodě, ale tady k tomu se budou vyjadřovat i myslivci, mají tam honitby. Jednání s mysliveckým sdružením jsem zatím naštěstí absolvovat nemusel…

Pietro

A to si nepřejte vidět, co jsou schopni odevzdat za sbírku lejster a říkat tomu honosně „dokumentace“.

Franta Hrubin

Znamy znameho rikal, ze to zrusi a budou soutezit za tri roky znovu. Ma to dostat konsorcium Zajic a Krtecek. Pokud se tedy Jezek neodvola.

X 1

Ježkova námitka bude smetena z pařezu.
Odvolá se stará Labuť. A to přímo k hlídacímu Rafanovi na statku.
A vůbec nevadí že se zakázkou v lese nemá Labuť nic společného.
Rafan poslušně poslouchá a vykonává příkazy Sedláka a Polesnýho.
Sedlák a Polesnej zase musí poslouchat Prase, protože to je u koryta a občas vezme Seldláka, Polesnýho a Rafana ke slípkám nebo na kohoutí zápasy.

Jindra

Vnoučata mých vnoučat se možná již svezou.

Frantisek

Z Prahy do Poříčan můžete vlakem i dnes, a nemusíte k tomu ani autem do Nehvizd. 🙂

Otmar

Nicméně pro nás z Boleslavi, Nymburka a Liberce budou Nehvizdy super. Dojedu tam autem za 20 min a šup do Brna. Teď jsem musel vždy přes Prahu.

Jirka

V Nehvizdech nebude stavět nejrychlejší vrstva VRT. To už si můžete rovnou dojet do Kolína.

Jiří Kocurek

Ikdyby tam stavěla „pomalá“, která to do Brna zajede za 1:40, tak to bude mít přinejmenším o hodinu rychlejší.
I bez přímého propojení závlekem přes Mochov

Otmar

Super. Pán ještě nemá ani trať a už ví kde co bude zastavovat🙈🙈

Mosquit

Zdroj? Já měl za to, že hodinový čas Praha-Brno ze studie proveditelnosti počítá s 1 zastávkou.

Tamtéž je i seznam výhledových „linek“, které kde staví – a vlaků, co staví v Nehvizdech, tam bylo namalovaných dost. Ono i v zadání té soutěže na terminál je vidět, že tam bude stavět polovina spojů.

Jiří Šrámek

Z Liberce v Nehvizdech rozhodně za 20 minut nebudu.

David

To nebudete. Zase ovšem máte dobré spojení do Drážďan.

Mosquit

a kvůli tomu budete muset autem do Nehvizd? Nebudete. Pokud to pro vás nebude výhodnější.

Nekdo

nesýčkujte! moudrý pan prezident zařídí, že už my se svezeme: https://www.bugemos.com/?q=node/571

Pafka

Vsadim boty, ze tam jednou bude prekazet nejakej vyvonenej sukafon. RegioICE nebo tak neco.

Jiří Kocurek

Maďaři to měli. Jezdil to Bzmot pod značkou InterPici
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/Bzmot_410.jpg

Alibaba

Očekávám po zprovoznění celého úseku VRT Praha – Brno nějakou podmínku minimální rychlosti pro přípustné soupravy. Prostě pokud vám to jede papírově míň než 200 (160?), tak vás tam nepustíme a trasu nedostanete. Nějaké výjimky typu Bíteš – Brno asi budou přípustné.
Vyvoněnej šukafon nesplní TSI. ETCS by se zabudovat asi dal. 🙂

BND 30

O co, že splní !

Alibaba

Já myslím, že ne.
Při prvním potkání v tunelu by byl odhozen na bok a pak by se roztočil a sešrotoval do koule.
A tlakotěsný taky nebude, nikdo by to nechtěl vůbec řídit, natož v tom cestovat.

Sitgestravel

Sudop to ma asi dobre zmakle na prislusnych mistech. Takze prvnich 200 mega v luftu a stale nic. Kam tohle smeruje.

tomas

bez dokumentace pro územní řízení takovou stavbu nepostavíte

Jan Schmidt

to nikdo neříká, ale dá se dělat DUR a DSP naráz

robert

Dá, ale jen u menších projektů.

Jaaaa

Ale jistě že dá. Smluvně se to dá spojit určitě.

robert

Nejde mi o smlouvu, ale o propracovanost projektu. Oproti DÚR je potřeba myslet na víc detailů, to znamená vybrat optimistické a splnitelné datum odevzdání. Občas mi přijde na stůl projekt se sloučeným územním a stavebním řízením. Vymyslí si k tomu datum takové, že jej nemůžu splnit. V takovém případě ho odmítám, i kdyby mi platili tisícovku na hodinu.

Petr

Když nestíháš tak přidej . Nebo odejdi .

M&R

Tohle není rodinný barák 😎

Peeetr

SUDOP to má v Česku asi tak dobře zmáklé jako ČSAD a Češi všeobecně ve svých oborech vůči cizákům.

Michal

Hm, a jak se ukázal CEDOP se zbožňovanými francouzy na studii proveditelnosti na sever?

Luděk S.

Jednoznačně SUDOP! Bez SUDOPu nikdy!

Vladimir

Se SUDOPem na vecne casy.

V. K.

A nikdy jinak!

Nekdo

Vždy se to tak dělalo. Nikdy se to nedělalo jinak. Je na to předpis. Jinak to nejde. Cestující by to zneužili.

Kalanis

Všichni jsou na obědě. Společném.

X 1

A v rouškách!!!
🙂

R2R2

Nevim, zda jsem neco neprehledl, ale cekal jsem, ze napred probehne nejaky vystup ze studie proveditelnosti, nez se zacnou investovat dalsi nemale prostredky smerem k budovani.

Radek Janata

Ještě stále se o žádné „budování“ nejedná. Jen papírování. Budování je o 2 řády dražší.

R2R2

To sice ano, ale s trochou nadsazky, kdybych stavel dum, tak budu chtit napred vedet, zda je vubec mozne o stavbe uvazovat, nez objednam architekta.

Jiří Kocurek

Pravda, kdo by dělal projekt k územnímu řízení, o umístění stavby se přece dá rozhodnout i bez projektu pro územní řízení. Úřad přece ví i bez projetku,, co tam chcete stavět.

Grossák

Studie proveditelnosti se na tento úsek výjimečně nedělá a postupuje ve zrychleném režimu. Důvodem je, že konvenční trať je přetížená, a i kdyby studie nevyšla, což se nepředpokládá, nová trať se stejně postavit musí, pokud chceme rozumně jezdit.

Daniel Mach

Takže první VRT v Čechách bude Běchovice – Poříčany. Hm. No snad to ty rychlovlaky stihnou ubrzdit.

Jenda-71

Snad to stihnou rozjet .

Radek Janata

ICE4 se rozjede ze 160 km/h na 250 km/h cca za 1 minutu.

Petr Šimral

Dobrá. Tak ICE4 s její nízkou maximálkou bude rozjetá už na úrovni Úval 🙂 A co plnotučné jednotky s rozjezdem na 300 km/h? Aby to od úrovně Českého Brodu opravdu zvládly ubrzdit…

PS: já chápu, že někde se začít musí.

Frantisek

Jde spíše o testovací trať v území s potenciálně nejmenšími komplikacemi (už tak zaplněném několika víceméně souběžnými liniovými dopravními stavbami). Chápu, že při „nutnosti“ vozit davy lidí do Prahy krátkými osobními vlaky v tramvajovém intervalu a neschopnosti dříve zkapacitnit i druhou trať přes Hradec (nemluvě o dalších drobných zlepšeních) to snad pomůže nákladním vlakům, za což budu osobně rád, ale nemohu se přesto zbavit pocitu, že je momentálně vybrána trasa s nejmenší dlouhodobou přidanou hodnotou. Ovšem, je to jen můj pohled.

Jirka

Ta trasa je nejsnáze realizovatelná a tím, že kopíruje trať přes Vysočinu, tak se dá dělat salámově. V případě nějakých problémů na trati v budoucnu to bude výhoda.
Benešov má smůlu a to jak u dálnice tak i u železnice.

Jaaaa

Nicméně u Benešova by celková přidaná hodnota byla vyšší.

Tomáš Záruba

On o to směřuje k tomu, že bude jak VRT přes Nehvizdy, tak „rychlá trať“ (ale konvenční = v daném terénu skutečně levnější) do Benešova. A to je pochopitelně dlouhodobě lepší. Zároveň směr BN je momentálně asi nejméně palčivý, tak tolik nevadí, když se vyřeší až později.

Jaaaa

To teda nevím, kdy kde a za co. 🙂

Jan Schmidt

proč musíme dělat testovací trať? taky si kupujete testovací televizi než si koupíte tu plnohodnotnou?

Radek Janata

Tady je drobný rozdíl v tom, že narozdíl od televize je ta „testovací trať“ součástí celku. Něčím stejně začít musíte.

Jan Schmidt

a co chceme testovat? Jestli to SUDOP naprojektoval dobře? Jestli AŽD zvládne ETCS nad 160? jestli výhybka z Prostějova funguje? Jestli pražce z ŽPSV nebudou praskat jako v devadesátkách?

Jaaaa

Co vlastně chceme poptávat, jaká mají být kritéria atd. To se hlavně testuje. 🙂

Daniel Mach

Tato testovací trať navede vlaky (jestli se nemýlím) do úzkého hrdla před Kolínem. Kdyby se projektoval alespoň úsek na úroveň Kutné Hory, neměl bych připomínky. Rakousky úsek Wien – St.Polten také není bůhvíjak dlouhý, ale smysluplnější je.

X 1

Osoby ani nevadilo to pustit do úzkého hrdla Kolína. Ale jen za předpokladu kdyby se po vzoru St.Pölten vybudoval i nákladní obchvat města.

Alibaba

Však taky další pokračování VRT má vést mimo Kolín. Jak směrem na Brno, tak směrem na Hradec.

Rakušáci maj „VRT“ až do Lince ne-li dáldo Welsu, Jestli jsem dobře četl, tak počítaj s rychlýma kolejema až do Salcburku. To VRT je v uvozovkách proto, že se to nedá považovat jako typické VRT třeba francouzkého typ pro rychlosti až 350.

Jenda-71

To měla být nadsázka.

Jiří Kocurek

Je to 25 km, vjede do toho 100 km/h a vyjíždět bude stejně rychle. ICE 3 potřebuje 5-6 km na rozjezd ze 100 km/h na 200 km/h, na 250 km/h pak dalších 6 km. Takže rozjezd na 250 km/h je reálný. A odpadne průjezd Českým Brodem s omezením na 120-130 km/h.
Bojím se ale, že těch 250 km/h nebude šotoušům stačit, takže by se to stavět nemělo a kapacítní problémy neexistují.

...

Na 250 km/h se tam nic nerozjede, protože tu na to není žádný vlak, co by tak rychle směl jet. Pendolino a Railjet možná na 230, zbytek 200 max.

Jirka

Než se to postaví, tak stávají vlaky půjdou do šrotu a budou jiné.

Tomáš Záruba

Vjede do toho 130 a vyjede buď 160, nebo 200. To se zvládne rozjet i na podstatně víc než 250.

Martin

ICE3 je pomaly vlak, AGV a Frecciarossa 1000 to davaji za polovinu, totez i N700S za mene nez 3min. na 300km/h…
Mj., rozjezd na 300km/h je cca na 12-15km trati, brzdna vzdalenost je 7-10km ze 300 do zastaveni… Je to prvni usek, trati, nevyplati se kvuli nemu mit rychlejsi vlaky nez co mame ted, proste tam ze zacatku se bude jezdit cca 200-230km/h co zvladnou i klasicke vlaky… az bude postaveny nejaky smysluplny usek pro nove vlaky, tak pak lze uvazovat o jejich koupi…

Dulezite je, aby nezustalo jen u jedne trati,…

Otmar

Někde se začít musí

Jiří Kocurek

No vidíte, když pan Císař stavěli dráhu, tak nejprve postavili do Břeclavi a uhnuli na Brno. Pak postavili kus do Přerova a uhnuli do Olomouce. I tyhle dva kousky měly smysl hned po otevření, ikdyž dráha měla až do Krakova vésti.

Jirka

Pokud se kopne do 10 let, tak to bude úspěch.

Nekdo

Kdy? Prosím, kdy vyjedou bagry?

BND 30

Hned. Jen co to rozhodnutí sejmou z intergalaktické nástěnky. Vaše chyba, že to nečtete.

Martin

:-D… Vogoni… ale mam pocit, ze statni sprava je plna teto rasy…

BND 30

A největší Vogon vysílá každou neděli, Čau lidi!

Jiří Kocurek

To záleží na tom, jestli bude ministerstvu trvat 30 dní nebo 11 měsíců, aby vypapírovalo výkup pozemku. A nejenom výkup pozemku, ono se musí vypapírovat i tamto stavební povolení, možná ho vypapírují za 1/4 roku, možná jim to potrvá 2 roky. … a celou tu dobu budou ukazovat prstem na majitele pozemku, který místo peněz chce náhradní pole.

Alibaba

Výkup pozemku se asi už papírovat nebude muset: https://zdopravy.cz/snemovna-stvrdila-zakon-zrychlujici-pripravu-vystavby-dalnic-zbyva-podpis-prezidenta-61761/
A ani proto stavební povolení.
Jen to ukazování prstem může zůstat…

Jiří

Za dlouho, protože nám ještě nedali ani vědět o výkupu domu a pozemků 🙂

Jussi

Drobná chybka: „nejnižší cena byla 225 milionů“.

Martin Hanzal

Bez SUDOPu v ČR ani kurník vedle kolejí nepostavíš…

V. K.

Je vidět, že Egis se poučil z těch problémů okolo studie proveditelnosti a do toho dalšího tendru jde už spolu s protěžovaným dodavatelem. Bez SUDOPu se prostě v Čechách nic nepostaví.

Milan
BND 30

Nekliknout na odkaz, hádal bych se, že tam patří e s háčkem.
Na druhou stranu, i ÚJČ přiznává častou náhradu, takto brzy může být pravopisně správně obojí.

Kubrt

„Brzy může být pravopisně správně obojí“, ale logiku to nemá. Já vím, jazyk se vyvíjí.

Koloušek

Ještě, že na Moravě a ve Slezsku té korupce tolik není.

Be He

Dobrej joke

a8n

V.K. zmiňuje, že problém se Sudopem je v Čechách, takže na Moravě a ve Slezsku nejspíš není.

Martin

😀

yxc

Jestli to nebude spíš tím, že není moc na výběr. V CZ existuje autorizace na dopravní stavby, ale v praxi ten kdo dělá koleje, ten dělá koleje a ten kdo dělá silnice dělá silnice etc…Projektovat, koleje, silnice, letiště ne vodní cesty je prostě něco jiného. Takže pak je potřeba si uvědomit kolik je v CZ autorizovaných „kolejářů“. Těžko říct kolich jich je, ale odhaduju to tak na 30-40 (max. 50). Z toho jich může být na Sudop tak 1/3 a část těch ostatních projektuje max. nějaké vlečky a drobnější akce a s projektováním koridorů nemá zkušenosti a podle toho by… Číst vice »