Správa železnic se nevzdává 200 km/h v ejpovických tunelech, vyšší rychlost bude nejdříve za dva roky
Když se začaly stavět, mluvilo se o rychlosti 200 km/h jako o samozřejmosti. Po otevření v nich vlaky mohly jet
Když se začaly stavět, mluvilo se o rychlosti 200 km/h jako o samozřejmosti. Po otevření v nich vlaky mohly jet pouze 120 km/h, o pár měsíců později 160 km/h. Správa železnic pokračuje ve svých plánech zkrátit o několik sekund průjezd ejpovickými tunely zvýšením maximální rychlosti na 200 km/h.
Nově vypsala soutěž na firmu, která zpracuje takzvaný záměr projektu pro schválení centrální komisí. Odhadovaná cena je 616 tisíc korun, jak ukazuje zakázka zveřejněná na profilu zadavatele. Z dokumentace je jasné, že rychlost 200 km/h nebude zavedena dříve než v příštím roce. Když se v roce 2018 tunel otevíral, tehdejší ministr dopravy Dan Ťok mluvil o roce 2019, kdy vlaky budou jezdit dvoustovkou.
Vítěz soutěže bude mít celkem sedm měsíců na zpracování záměru projektu, který pak bude směřovat ke schvalování centrální komisí. Správa železnic má již hotový takzvaný technický průkaz pro zvýšení rychlosti, ten zpracovala společnost Sagasta. Průkaz měl prověřit, zda je možné v úseku mezi Plzní a Ejpovicemi zvýšit rychlost na 200 km/h a navrhnout další projektovou přípravu. „Na základě dílčích výsledků technického posouzení lze konstatovat, že záměr zvýšení rychlosti v úseku Ejpovice (mimo) – Plzeň (mimo) bude při splnění zjištěných podmínek technicky možný a realizovatelný,“ uvádí se v průkazu.
Nutnou podmínkou je ale výhradní provoz podle evropského zabezpečovače ETCS mezi Berounem a Plzní. Průkaz řeší zrychlení na delším úseku, než jen ve 4,15 kilometrů dlouhých tunelech, konkrétně v kilometráži 93,751 (Ejpovice) až km 100,795 (začátek nástupiště zast. Plzeň-Doubravka). I tak dvoustovka přinese zkrácení jízdní doby o pár vteřin.
„Zvýšení traťové rychlosti poskytne jednu z prvních možností ověření rychlosti nad 160 km/h v reálném provozu na území České republiky,“ uvádí autoři průkazu. Rychlostí 160 km/h se může jezdit v tunelech od loňského roku.
Dvoustovka v ejpovických tunelech ale nebude dříve než v roce 2022, do té doby má být hotovo ETCS pokrytí mezi Berounem a Plzní. I to může být ale značně ambiciózní plán, výhradní provoz na tratích s ETCS plánuje Správa železnic až od roku 2025.
Autoři technického průkazu konstatovali, že v tunelech nemusí kvůli zvýšení rychlosti dojít ke stavebním úpravám. Upozorňují ale na to, že technologické vybavení je jen na 160 km/h a v rámci další projektové přípravy tak bude potřeba posoudit vliv navýšení rychlosti a navrhnout nutné úpravy a rozsah technicko-bezpečnostních zkoušek. Pro další projekční přípravu se navrhuje zahrnout do plánovaných měření v tunelu i ověření tlakových aerodynamických účinků na projíždějící vlakovou soupravu pro rychlost 200 km/h. Projektanti budou muset posoudit i úpravu protihlukové stěny před tunelem kvůli zvýšeným aerodynamickým účinkům od průjezdu vlaků.
Téma rychlosti 200 km/h na české železnici je už několik let trvajícím tématem, o kterém se hlavně mluví. Letos Správa železnic otestovala dvoustovku mezi Břeclaví a Brnem, 200 km/h má být také na 4. koridoru mezi Soběslaví a Doubím. Ve hře je i varianta 200 km/h z Votic do Sudoměřic.