Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Na 4. koridoru se bude jezdit 200 km/h, Správa železnic vypsala tendr na přeprojektování úseku Soběslav – Doubí

Úsek Sudoměřice - Votice. Autor: Petr Špetlák
Stavba koridoru v úseku Sudoměřice - Votice. Autor: Petr Špetlák

Jihočeský 4. koridor bude zřejmě první, který se bude v tuzemsku stavět na rychlost až 200 kilometrů v hodině. A to přesto, že stavby už jsou v plném proudu a byly projektovány a schváleny pro maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu. Přeprojektování je zdrží.

Správa železnic ve čtvrtek vypsala výběrové řízení na přeprojektování devítikilometrového úseku Soběslav – Doubí. Stavba přitom od října běží. „Aby stavba po zavedení výhradního provozu ETCS v samostatné budoucí stavbě umožnila následné zvýšení rychlosti nad 160 km/hod. do max. 200 km/hod. bez dalších zásahů do stavební části,“ píše se v zadávací dokumentaci. Změna a doplnění projektu vyjde dle odhadů Správy železnic na 5,4 milionu korun.

Koridor staví sdružení firem Eurovia, Strabag a Metrostav, které zvítězilo v tendru s cenou 3,865 miliardy korun. Zda a jak se změní celková cena není zatím jasné. Dokumentace pro stavební povolení i stavební projekt mají být hotovy do šesti měsíců od uzavření smlouvy.

Úsekem Doubí – Soběslav ale zrychlování rozestavěného 4. koridoru nekončí. Přeprojektování až na 200 kilometrů za hodinu se má týkat i dvacetikilometrového úseku Sudoměřice – Votice, který se staví od jara 2018. V článku pro server Silnice Železnice to napsal ředitel stavby Lumír Pyszko ze zhotovitelské firmy OHL ŽS. Správa železnic na dotazy deníku Zdopravy.cz neodpověděla, v pondělí chce nicméně své plány na zavádění „dvoustovky“ představit při prezentační jízdě na Břeclavsku.

„Trasování celého úseku zůstane stejné, ale většina železničních zastávek se bude muset upravit, jelikož zvýšením rychlosti se výrazně mění jejich bezpečnostní parametry. Především šířka bezpečnostního pruhu z 80 cm na 130 cm. S tím je spojena řada dalších prací – umístění osvětlení na zastávkách, trakční vedení, kabelizace a návaznost na železniční spodek. Vzhledem k tomu, že zastávky Heřmaničky a Střezimíř jsou na mostech, musí se změnit i již navržená konstrukce mostů,“ napsal Pyszko.

Podle něj to znamená, že dokončení stavby se posune minimálně o jeden rok. Znamená to, že koleje půjdou do provozu nejdříve koncem roku 2022.

Zvýšení tuzemského limitu ze 160 km/h na 200 km/h je jedním z cílů současného šéfa Správy železnic Jiřího Svobody, který to prohlásil při svém nástupu na jaře 2018. Dřívější vedení vesměs tvrdila, že měnit rychlost v pokročilé fázi přípravy stavby nelze.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pkiii
Host
Pkiii

Trochu opožděná aktualita. Tohle výběrko bylo vypsáno už 13.12.2019, ale bylo zrušeno a vypsáno znovu s upraveným návrhem smlouvy, viz. https://zakazky.szdc.cz/contract_display_6316.html

lokodepo
Host
lokodepo

Diletantská správa železnic. Dokumentace pro stavební povolení na tuto stavbu byla hotová už asi před osmi lety, během té doby se vůbec nic nedělo, jen se marnil čas.
Na druhou stranu je lepší i během realizace udělat nějaké změny, než stavbu dokončit a pak ji zas měnit.
Nicméně to dost vypovídá o neskutečném chaosu v této státní organizaci a především chybějící koncepci, chybí především definování cílového stavu řekněme k roku 2030, prostě nic. Lepí se to páté přes deváté.

sladlu
Host
sladlu

To to i pozitiva. Rozhodně lepší a přísnější normy přinesou bezpečnost a komfort i když většina vlaků pojede stále 160.
Z hlediska cestujících budou lepší a bezpečnější a větší nástupiště atd…
Vagony protijedoucích vlaků budou dále od sebe. Pokud se změní osová vzdálenost kolejí…
Tzn. že ty starý recyklovaný vagony budou lépe snášet tlaky na skla a stěnu i když pojedou jen okolo 160.
Menší tlaky zaléhávání uší v tunelu
atd

Petr
Host
Petr

Konečně se začalo zdravě uvažovat při budování železnice v ČR

Kopr51
Host
Kopr51

Řekl bych že zdravě až tak nad 350.

Dan
Host
Dan

Zdravě uvažovat se začne, až nebude cílem prostě jen za každou cenu dosáhnout určité maximální rychlosti (která je v tomto případě jen výkřik do tmy), ale až bude rychlost pouze nástrojem k dosazení vytyčeným cílů, tedy například konkurenceschopných jízdních dob (s výhledem na dalších X desítek let, než se dá očekával další velká přestavba trati). A pozor, obecně to nemusí znamenat hnát se všude co nejrychleji to jde, někde to může znamenat třeba jen i 120 km/h. Zavádět 200 km/h na dvacetilikometrovém úseku nemá v praxi moc využití kromě vyšší spotřeby energie a úspory pár desítek vteřin. Sám přínos té… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jestli Mapy.cz měří dobře, tak je to 17,9 km, kde by ta dvoustovka být mohla. Zkrz Sezimovo Ústí je to už zbytečné, jekoliž se v Táboře bude zastavovat. Provozní brždění z 200 km/h je cca 3 kilometry. Pro oblouk před stanicí Tábor (směrem ku Praze) platít totéž, ani omezení na 120 by tam žádný nezpomalilo zbytečně. VSOE jedoucí jednou za několik roků je pro tyto účely jen statistická odchylka. Předělat nástupiště ve fázi projeku, když ještě nestojí, je mnohem levnější, než to předělávat za 5-25 roků, až to bude hotové. Na již hotových úsecích z těch 17 km to bude… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Pro cely usek z Prahy do Budejovic bude zasadni nova trat Praha-Benesov, …
Otazkou je, zda 200 bude stacit na konkurenci dalnice D3 a zda preprojektovani nenarazi na problemy typu osova vzdalenost koleji, mosty a tunely… Ale 200km/h by nemel byt zasadni rozdil oproti projektu na 160km/h…
Dalsi z ceho mam obavy jsou zastavky, nemaji vetsinou prujezdne koleje, tudiz zastavkove vlaky mohou slusne brzdit provoz rychlejsich vlaku…

PS: jak jste dosel na ty 3km? To se lisi vlak od vlaku, tedy predpokladam, ze provoz nebude zajistovan pouze vlaky s lokomotivou, ale i lehcimi elektrickymi jednotkami s vice hnacimi podvozky…

HonzaEM
Host
HonzaEM

Těch osobáků tam jezdí minimum, takže to určitě pujde udělat tak, aby nepřekážely.

Martin
Host
Martin

Ted ano, ale trat muze byt vyuzivana vice, zvlaste, kdyz bude rychla… a nemyslim kazdou ves, spise jen nektere,… a snad mate pravdu…

Martin V.
Host
Martin V.

Ale tam teď vzniká dvoukolejná trať jako náhrada současné jednokolejky. Tudíž bych vytížení na hranici kapacity rozhodně nepředpokládal. Aspoň zpočátku ne.

Panda
Host
Panda

S preferencí VRT přes Poříčany v podstatě nová trať Praha-Benešov padá, resp. odsouvá se na termíny, které je zbytečné brát v potaz… Moc si totiž neumím představit, že by trať Praha-Benešov dostala větší prioritu než VRT Drážďany-Praha-Brno-Vranovice/Ostrava, tunel Praha-Beroun či třeba Milovice-Liberec (+ další rekonstrukce/dílčí novostavby konvenčních tratí), tzn. bavíme se o horizontu 2050+…

A zastávkových vlaků bude na zmíněných úsecích na 200 km/h málo na to, aby to zásadním způsobem žralo (dostatečnou) kapacitu.

Martin
Host
Martin

Toho se obavam, ale prave preference pres Poricany totiz studie novou trat na Benesov doporucuje, nebot po stare trati jezdi „S-bahn“ a roste tam poptavka po doprave, uz ted jsou i D1 a I/3 docela na hrane a roste tam zastavba jako houby po desti… bez odvedeni dalkove dopravy se tam kapacita brzo vycerpa…
Ta VRT tam mela pomoci i rychlemu spojeni benesovska a taborska s Prahou a vyrazne zrychlit cestu do Budejovic a Lince… ted se preprojektovava trat na 200km/h, aby se dohnal dojezdovy cas do Budejovic… ale u Prahy bude velmi uzke hrdlo…

Panda
Host
Panda

Naprostý souhlas – jen jsem trochu pesimista, když vidím, jak rychle se řeší prioritnější projekty… Zároveň je potřeba, aby byl na trati větší zájem o nákladku, protože bez ní bude mezi Benešovem a ČB stále dost volné kapacity a zároveň bude mít Praha-Benešov menší šanci na schválení, protože 3 rychlé vlaky za hodinu asi stačit nebudou…

sladlu
Host
sladlu

Lukrativnost pro expresy a nakladni dopravu neni nic moc v aktaulnim stavu.

Uzke hrdla jsou i vyjezdy z Budejovic na vsechny svetove strany… nebo vyjezd z Veseli na Trebon.

Jednokolejna nedavno zmodernizovana trat Budejovice Linec moc nelaka asi nakladni dobravce.

Nyni se modernizace deje i na trati do Velenice.

Jsem pesimista s penezi. Nebude ani 20-30miliard rocne na VRT :/

Co se tyce exitu pro nakladni dopravce atd…
Drive asi vlada zaplati trat Plzen Domazlice.

Panda
Host
Panda

Je to tak, i když jsem teda ve svojí úvaze počítal s dodělaným koridorem včetně tunelu u Budějovic, tak pořád zůstane kopcovitá trať na Linec a Budějovice samy o sobě asi moc nakládky neužíví… Možná by více nakládky přinesly právě ty Velenice, ale nevím, jestli to zrovna obhájí novou trať z Prahy do Benešova…

Jarek
Host
Jarek

Úsek Praha-Bystřice je tak zprasený proto, že původní halucinace byla tunel z Prahy až do Bystřice.
Pak v souvislosti s VRT někomu došel význam Benešova a bylo to někam na sever od něj (a rozplet jih s Benešovem a Brno).
Pak se objevila možnost tunelu ze ZM do Strančic, ten by obrovsky pomohl kapacitě a konstrukci GVD, ale času by to uspořilo tak okolo pěti minut.
Strančice-Čerčany zrychlíte jen minimálně a draze, Čerčany-Bystřice už trochu líp (s propadem v Benešově). Z Bystřice dál vymysleli projektanti vypřeložkovanou novostavbu… na 140 Km/h, asi si vyčerpali invenci tím tunelem… 🙂

bohyn
Host
bohyn

Z Bystřice až před Tábor je/staví se 160 km/h (ted tedy snad kus i na 200). Mezi Benešovem a Bystřicí taky ještě mohli narovnat tu šikanu. ZM je zahradní město?

tonda
Host
tonda

To měli myslet trochu dřív na konkurenci dálnice..

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Zdravím. Nejsem až tak dobrý v pohybových úlohách. Zajímá mne za jak dlohou dobu s využitím uvedené rychlostí přepravím ze zastávky Tábor-Čápův dvůr do zastávky Řípec-Dráchov?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mám pro Vás špatnou zprávu. V logice se vám také nedaří. Vytahujete neplatné zadání.

Alibaba
Host
Alibaba

Jedno spojení by mohlo být za 3:11.
Tábor-Čápův Dvůr ——8:41___8:42 Vlak Os 8206 úschova během přepravy (do vyčerpání kapacity)
Tábor —————– ——8:46___9:19 Vlak Ex 531
České Budějovice——10:02___11:12 Vlak Os 8210 úschova během přepravy (do vyčerpání kapacity)
Řípec-Dráchov———–11:53___11:54
Vlak Ex 531 by mohl tu dvoustovku využívat.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Děkuji za to, že jste si namáhal(i) mozkové závity. Stačilo by mi spočítat teoreticky dobu letmo projížděné trasy mezi těmito dvěma zastávkami s využitím největší možné předpokládané rychlosti. Samozřejmě, měl to být pokus o vtip. 😃

Martin V.
Host
Martin V.

Pokud chcete v obou zastávkách jen v plné rychlosti mávat kamarádům, tak je blbý, že v tlakotěsných vozech nejde ani stáhnout okno. To vás sotva uvidí. Jinak 180 km/h jsou 3 km za minutu, to pak cesta utíká rychle (než se to někde zasekne). No nic, počkejme si jaké vtipy vypadnou z vrchnosti při té prezentační jízdě. To se možná spolu ještě nasmějeme.

Alibaba
Host
Alibaba

Idos pracuje za mě…
Chtěl jste se přepravit, ne se projet…
Ta má odpověď byl taky pokus o vtip 🙂 .

Jarek
Host
Jarek

Si udělejte rači vejlet do Dolních Kralovic, tam tydlety novoty nejsou.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Kéž by byly samotné Dolní Kralovice (ty staré) a celá trať která tam vedla.

Elb
Host
Elb

Za ty ušetřený vteřiny vcelku zbytečně vyhozený peníze do rychlostního cimbuří..

Démon
Host
Démon

Co na to EIA ? přece se nemůže navýšit rychlost bez procesu EIA. Budeme čekat 2 roky nebo obejdeme zákony?

Jaja
Host
Jaja

Snad nejde o změny, „které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí, zejména pokud má být významně zvýšena jeho kapacita a rozsah“. Tedy snad posuzoiváno nebude. 🙂

Martin V.
Host
Martin V.

Třeba hluk bývá obvykle problém, když se někde zvyšuje rychlost. Ale snad to vyjde, když rychleji budou jezdit jen moderní osobní vlaky a na rachotící Wapky.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak Wapky jedoucí více než 120 km/h, ložené, je snad nesmysl na jakékoliv trati. Jelikož Wapky, obuté či nikoliv, můžou v loženém stavu max 100 km/h, prázdné max 120 km/h.

Jan Neruda
Host
Jan Neruda

EIA nová nebude, jen hluková studie.

Jan Neruda
Host
Jan Neruda

Děkuji cenzorovi za editaci příspěvku. Co vám vadilo na externím odkazu na článek, kde se dá dozvědět víc informací? Mažete všechny odkazy, anebo jen vám nepohodlné? Díky za veřejné vyjádření.

Jan Sůra
Admin

Mažu odkazy na servery, které mají problém uvést zdroj informace.

Jan
Host
Jan

Tak jakékoliv zvýšení rychlo na 200 km/hod je super zpráva! Ale proč se uvedené úseky neprojektovaly na vyšší rychlost už dříve? Vždyť jdou prakticky v nové stopě (Soběslav-Doubí dokonce zcela v nové stopě), to přece muselo být logické, připravovat vyšší rychlost na těchto úsecích (co se už z počátku projektovaly poměrně „rovné“)? Celá tahle šaškárna jenom ukazuje na naprostou nekoncepčnost krátkodobých i dlouhodobých plánů SŽDC, na neschopnost vedení (časté personílní změny, různorodé politické vztahy atd.) i obecně na katastrofální komunikaci mezi SŽDC a státem. Je to přesná ukázka toho, jak stát a jeho organizace obecně fungují v praxi. Je to… Číst vice »

HonzaEM
Host
HonzaEM

Super je to zejména proto, že se nejspíš bude jezdit po staré o něco dýl 🙂 Jinak to taky mechápu, když to bude téměř celé novostavba a žádné úrovňové přejezdy tam nejspíš navržené nejsou, proč to není na 200 rovnou.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Zhruba o jeden rok déle bude v provozu stará trať. Když to člověk srovná s jinými případy, tak to není až tak hrozné. Mimoto také již zaznělo, že ke zdržení už došlo − zpožďuje se ražba tunelů. A změna před dokončením stavby se stává i v „lepších rodinách“.

Martin
Host
Martin

To zpozdeni oproti planu neni nijak dramaticke, u tunelu se to muze stat…

Anonymus
Host
Anonymus

Tunel u Mezná je sice ve skluzu, ale pořád by to bylo dříve než podzim 2021. Teď celý úsek Votice Sudoměřice bude o rok prodloužen do podzimu 2022. Škoda přeškoda a komedie najednou. Bohužel sice vyšší rychlosti fandím, ale zdržet kvůli tomu o rok práce, to je děs.

HonzaEM
Host
HonzaEM

No to je právě super, že ještě rok se bude jezdit po hezké trati. Sice ona už moc pěkná není, ta stavba jí narušila, ale i tak dobrý.

Martin
Host
Martin

Tak ono se to klidne mohlo cele projektovat treba na 230km/h, ty useky jsou velmi casto v nove stope a pripadne narovnane, nehlede na nektere uplne rovne useky… a dojezdove casy na koridoru by byly kratsi v desitkach procent,…
Dalsi chybou bylo nepostavit na nekterych stanicich prujezdne koleje pro predjizdeni zastavkovych a nakladnich vlaku… o tolik drazsi by to nebylo…
Stejne tak je v planu nova trat Praha-Benesov a pak byste v budejkach byl cca za 1 hodinu,…

Horsi situace je mezi Plzni a C.Budejovicemi, kde se rekostrukce dela casto i na mensi rychlost nez 160km/h…

bohyn
Host
bohyn

Úsek Praha-Benešov byl rekonstruován poměrně nedávno a je to největší brzda na této trati. Dokud se to nepostaví v nové stopě, tak to lepší nebude

Martin
Host
Martin

Taky se pocitalo s VRT na Brno, to se diky cene neuskutecnilo, ale porad je tam rezerva v UP kraje pro novou trat… jen by SZ by si ji mela pohlidat…

Dušan
Host
Dušan

Něco k oběma stavbám – tedy jak Sudoměřice – Votice, tak Soběslav – Doubí: Hlavní důvod dle mého, proč se to celé přeprojektovává a řeší až teď a ne už v začátku je to, že my tu 200-ku děláme takovým vychytralým českým kočko-pejskem, neboť obě stavby jsou navrženy primárně na V = 160 km/h pro klasické soupravy a pak pro V = 200 km/h pro klopidla s dosažením standardních parametrů v obloucích dle příslušné normy s tím, že technicky jsou možné i rychlosti nad 160 km/h, ale tím dojde k dosažení mezních nebo dokonce minimálních přípustných hodnot z pohledu komfortu… Číst vice »

Odpadlík
Host
Odpadlík

Srovnáváte nesrovnatelné. Viz kdy se začal projektovat úsek Sudoměřice (kde už se dělá) a kdy Brno-Přerov kde se ani nekoplo a dost dlouho ještě ani nekopne. Taky podle mě to že se tam zavede rychlostník 200 neznamená, že tam všichni hned začnou jezdit touto rychlostí. Podle mě to skončí tak, že se v jízdní řád nastaví na 160 s tím, že když bude zpoždění, tak fíra drobet přitopí pod kotlem – to ojedinělé nepohodlí asi cestující skousnou pač přijedou načas.

Martin
Host
Martin

Tak u staveb se prece neda projektovat na nizkou rychlost jen proto, ze tam ted nema co jezdit, pokud se postavi trat bud rovnou na vyssi rychlost, nebo se uz od projektu s ni pocita, je pak zmena jednoducha,… rozhodne nesmi dojit k tomu, ze za par let zjistime, ze se to musi prestavet…

Démon
Host
Démon

A co EIA? ta je na 200

Alibaba
Host
Alibaba

A jak tato rychlost ovlivní přírodu?
Že by mohlo být více sražených zvířat? Tady se asi schyluje k oplocování rychlých tratí.
Hluková studie tam bude jak tu píše Neruda.

Martin
Host
Martin

Totez co dalnice…

Martin V.
Host
Martin V.

Když jsem se před časem díval do situace úseku Soběslav – Doubí, tak ten je celý trasovaný více méně na 200 km/h (oblouky o poloměru >2 km) ovšem s výjimkou obou konců. Na severním konci je napojení zářezem (takže se to bude těžko rovnat i kdykoli v budoucnu) na jižním konci napojení do stanice. V obou případech to tam bylo přesně na 160 km/h (oblouky R ~ 1,5 km), víc jen klopidla. Pokud to dobře chápu, tak trasování měnit nehodlají, takže ta dvoustovka bude buď Pendolino, nebo cimbuří?

Dušan
Host
Dušan

Na obou koncích bude V = 175 km/h pro I = 130 mm a V = 180 km/h pro I = 150 mm…GPK tomu bez problémů vyhovuje včetně poloměrů a stavebního převýšení v krajních obloucích.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Na jihu vidím oblouk R = 1500 m, následuje R = 4000 m a teprve potom stanice Doubí. Takže samotné zapojení do stanice není problém.

Paja
Host
Paja

A navíc k tomu zdržení, SuVo má zdržení už dlouho kvůli ražbě jednoho z tunelů, co se psalo. Tak myslím že když už zdržení stejně je a bude, tak není úplně mimo nechat zpracovat projekt na navýšení rychlosti.

Lemmy
Host
Lemmy

Jo, to je dobrej postřeh. Až tolik to nevadí, zpožděné jsou tunely oba i rubání v Nazdicích.

A možná by se při zkoumání rozšiřování mostu pro zastávku „Střezimíř“ mohlo i přijít na to, že tyhle zastávky pro tři lidi denně někde v pustině, kde se přestoupí na courák do Benešova jsou k prdu a je lepší obsluha mikrobusem na spešňák do Heřmaniček. (Za cenu té zastávky můžete ten mikrobus několik roků provozovat…)

Paja
Host
Paja

No jenže ty peníze má SŽ na výstavbu zastávky, ne na provozování midibusu, tohle by šlo (možná) tak v centrálně řízeným hospodářství.

Lemmy
Host
Lemmy

Z pohledu SŽ je to jednoduché – znamená to zastávku vynechat. 🙂 Žádný mikrobus kupovat nemusí.

a8n
Host
a8n

Což ovšem nepovolí obec. Která ještě bude trvat na jejím umístění v původním místě daleko od zástavby. Aneb vítejte v ČR.

Alibaba
Host
Alibaba

A nebude taky problém, že když se to začalo projektovat, tak normy a zákony rychlost nad 200 vůbec neznaly a nedalo se počítat jako u trati Brno – přerov), že se to reálně změní? Plus teda bych přidal zase malost SŽDC ve svých vizích. 🙁

Jerry
Host
Jerry

To už se ty koridory mohly stavět dávno na 200 nebo 230 km/h když do toho jdou miliardy.myslet do budoucna to bolí ,místo aby se to změnilo v zákonu o drahách .tak co se vymysleli že přejmenujeme SŽDC,opravdu 3000 let za opicema.

Alibaba
Host
Alibaba

No mohly, ale bez velkých přeložek by se jezdilo jen na místech, kde se (teprve) dneska plánuje to zvýšení na 200.

Vitekcz
Host
Vitekcz

Vypadá to jako by se skoro nikomu nelíbilo, že se konečně ČR posune kupředu. Sice se stavba prodlouží možná o rok, ale sloužit pak bude další desítky let. Finanční rozdíl bude minimální a rychlá vozidla na 200 možná že začátku nebudou, ale po několika letech se budou upravovat navazující stavby na 200 a to bude stát mnohem více, než kdyby to udělali hned. Předchozí vedení stále opakovalo že něco nejde a hle, konečně se našel někdo, kdo to změní. Je to politicky odvážný krok, a věřím že to v brzké budoucnosti ocení široká veřejnost. Doufám že i další stavby budou… Číst vice »

Kuba
Host
Kuba

V130 bude 170 km/h, takže ten posun dopředu je takový nepříliš významný. Dvoustovka na rychlostníku NS má sice vysoký šotomasturbační potenciál, ale další bimbadla nebudou a pro ta stávající je spousta vhodnějších tratí, kam je nasadit.

Alibaba
Host
Alibaba

Na dvoustovku na rychlostníku se šotouši mohou jezdit ukájet na zkušební okruh. 🙂

HonzaEM
Host
HonzaEM

To je jedině dobře, že se prodlouží.

liberal shark
Host
liberal shark

Tedy měnit základní projektové parametry až během realizace stavby ukazuje na hrubé nedostatky projektového řízení SŽ. Někdo by měl ty vícenáklady dostat k úhradě.

tonda
Host
tonda

Tak prostě samotná blbost od začátku bylo, že se zvolilo 160 a ne 200. Alespoň v některých placatých úsecích. Protože jak to vypadá tak 160/200 není tak jednoduché předělat, jak by si člověk myslel.
Stejně jako za Klause se degradovala rekonstrukce koridorů na 160. Ne 180. Ne 200. Prostě největší lowcost.

Elb
Host
Elb

Když by se to modernizovalo tímhle stylem na 180 nebo 200, tak se stejně ušetřili akorát tak jednotky minut..

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mno hlavně že za drívbylolíp se jezdilo max 130, ve stanicích 100 km/h a bez jakéhokoliv váhledu na zlepšení, Přerovka se naprojektovala a později zadrátovala na 70−90 km/h a šlus, šmytec, howg.

Miloslav
Host
Miloslav

Konečně

Mirvald
Host
Mirvald

To není dobré. Je to nebezpečné. Říká se „Spěchej pomalu“. Následky nehody při 200 km/h jsou fatální. A co třeba obchůzkář?

Zapa
Host
Zapa

A rychlost nad 100 už člověk nemůže přežít….se říkalo dříve.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Kdepak, 40 km/h to bylo. A jinak toho pochůzkáře mužou sebrat i cibule (vagony na cement) při 80 km/h.

Dominik
Host
Dominik

Nehledě nato, že pochůzky se smí vykonávat pouze na tratích s traťovou rychlostí do 120 km/h.

Dáda
Host
Dáda

160 nebo 200 to už je jedno. Oboje je hodně rychlý a člověk se ani nestihne leknout.

Lemmy
Host
Lemmy

co to je obchůzkář?

Alibaba
Host
Alibaba

Pracovník SŽDC, který chodí po trati a kontroluje koleje.

Démon
Host
Démon

No to je blbost, posoudil to někdo ekonomicky? jestli jsou vícenáklady obhájeny přínosy?

Démon
Host
Démon

Bohužel pan Svoboda je trochu střelec. Projekty Blending Call jsou taky trochu jeho dílo, vyhozených 20 mld. Kč

Qěcy
Host
Qěcy

A za kolik se má rekonstruovat opotřebená vysoce výkonná trať s vložením odbočky natrvalo? Vy snad máte údaje, že ta trať vyhovuje normám? Po dvaceti letech intenzivního ježdění a několika typů závad nejspíš vadně postavených PTZ?

Démon
Host
Démon

Tady jde o koncepční věci. například Velim – Poříčany – základem je nedostatečná kapacita, ale Pečky se budou konfigurovat až po roce 2025, mezitím tam přivedeme VRT od Prahy, ale stále máme 2 koleje. Všichni ví, že je potřeba 3.kolej, ale my tam vložíme drahé odbočky, protože to financuje úvěr EIB a CEF. Mezi tím ještě rozestavíme objízdnou trasu koridoru Praha – Lysá.
Ale je tu světlo naděje, např. Choceň – Uhersko se připravuje na 200 km/h 🙂

Rýpal
Host
Rýpal

A proč jen do uherska? Dál do Pardubic to není potřeba? Jestli je v přípravě uhersko – Pardubice tak mlčím ať už bude financování kýmkoliv.

Démon
Host
Démon

ten úsek je v pořádku, nemusí se do něj zatím stavebně lézt. až to bude potřeba, připravit to na 200 km/h

Odpadlík
Host
Odpadlík

jako ze koncepcni by bylo dat v Poricanech 200km? To fakt nedava smysl

Démon
Host
Démon

logicky když mi už nyní chybí kapacita, přidat 3.kolej a připravit trať na 200 km/h když už se do toho leze

Démon
Host
Démon

a současně to spojit s žst.Pečky a ne je vynechat, se to bude dělat 2x a za 5 let znova na 200. úplně to vidím.

Odpadlík
Host
Odpadlík

kam pridat kolej? To znamena vykupy pozemku a zatim se vam cela trat rozpadne… Blending call je o nutnych opravach

Dan
Host
Dan

Že ten úsek by potřeboval předělat se ví už pár let a od té doby mohly běžet výkupy pozemků. Nebo by mohly běžet od teď s tím, že stavebně se to teď na 3. kolej všechno připraví a položí se hned po dokončení výkupů. To by tu ale musela být nějaká koncepce rozvoje železnice a muselo by podle ní jet.

Pitrys
Host
Pitrys

S takovou se ovšem nikdy nikam neposunem…

Dan
Host
Dan

Na jednu stranu je to neuvěřitelná šaškárna, jak to tady v diskuzi někdo pěkně nazval… na druhou stranu je prostě fantastické, co všechno jde, když se chce. Přestože v tomhle případě bude přínos zanedbatelný…

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Mnoho povyku pro nic. Nominální 200km rychlost na tak krátkém úseku velkým přínosem není. Navíc, běžná rychlost bude stejně nižší.

ACSMAN
Host
ACSMAN

Je to asi dobrá zpráva a krok dopředu, ale za ten rok navíc to asi nestojí, mimochodem s čím tam chtějí těch 200 jezdit?

Dominik
Host
Dominik

S čím? To je už problém dopravce, nikoliv správce infrastruktury.

Bilbo.cz
Host
Bilbo.cz

Tipuju něco jako Vectron + Amz + Bdmpz + 5x Bmz. To by mohlo pro začátek stačit.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Vozidla na 200 km/h nebo více mají dopravci už dnes.

Paja
Host
Paja

Tak na expresech dneska jezdí Zátopci a Vectrony, takže s čím jezdit bude (mmch. s čím by se tam jezdilo 160?)
A otázka je jestli zdržení rok bude kvůli přeprojektování nebo se jen využilo skluzu v řažbě tunelu.

Lemmy
Host
Lemmy

Vectrony tam nejezdí, jezdí tam 380 v různě dobré kondici, navíc ve společném turnusu s esama a ještě se v Bulharsku přidávají posily jako béčka (bo polidštit pár Bymee by asi nešlo). V současnosti jsou expresy kreslené na 140.

Paja
Host
Paja

V současnosti ano, ono ostatně kvůli stavbám jsou vaty, takže JD stihne i Brejlovec. Ale až bude hotovo, tak stejně byly jen 2 možnosti (protože ČD vícesystémové lokomotivy na 160 km/h nemají) – buď budou jezdit moderní stroje, co mají Vmax stejně 200, nebo se nadále bude jezdit 140 kvůli Esům.
Takže otázka s čím jezdit 200 je úplně tatáž jako s čím jezdit 160.

Lemmy
Host
Lemmy

Ano, to je pravda. A 200 nedají ani Bymee, ani různé rekonstrukce, takže je to na Vectrona + fungl nové vozy.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A tak tam na 50 let zabetonujeme 160 jen proto, že Škodovky 109E se, služně řečeno kazí, a Bymee, kterým je 30 roků, tam budou jezdit na věčné časy.

Haha
Host
Haha

Víte… Vozy jsou nejmenší problém.

Anonymus
Host
Anonymus

Tunel Mezno i Deboreč by se stihli úplně v poho do podzimu 2021i tak.

Robert Šalda
Host
Robert Šalda

Bude-li dodáno 10 netrakčních jednotek, se kterými se počítá na obě větve Chebů a hlavně uvažovaných AŽ 180 vozů v netrakčních jednotkách pro Hamburky a Budapešti, tak se situace s vozovým parkem výrazně zlepší a soupravy na 200 nebude problém na Budějky posílat. Ale i tak si myslím, že dělat na 200 tak krátké úseky bez naděje prodloužení do delšího úseku v budoucnu nemá ekonomické opodstatnění.

Anonymus
Host
Anonymus

Šaškárna. Měnit parametry zadání během stavby a vše tím zdržet o rok, to je potravina. SŽDC z managementu nejezdí po tomto úseku denně asi, netrápí je to tedy. 🙁

bohyn
Host
bohyn

Lepší rovnou na 200, než to na dalších 30 let zaseknout na 160.

Romanero
Host
Romanero

Jestli po stavební stránce je „nejvýraznější změnou“ posunutí čáry a všeho o 50 cm dál od koleje, tam mi to nepřijde jako raketová věda na to, aby to už dávno v tom projektu nebylo. Byť jen jako výhledové opatření..

Václav
Host
Václav

Nejde o to jenom posunout čáru, ale rozšířit celé nástupiště (lidé musí někde stát) a další. Viz článek.

Romanero
Host
Romanero

Však jo a to je taková věda rozšířit nástupiště o 50 cm? Pokud vím, tak se o výhledové rychlosti 200 směrem na jih mluví už léta, to se na tuhle věc nedalo myslet už tehdy? Chápal bych to, kdyby byl požadavek, že hrana nesmí být u traťové koleje, ale tohle?

Paja
Host
Paja

Ono se spíš někde psalo, že je třeba širší štěrkové lože. Takže nejde jen o čáru na peronu.

Človek
Host
Človek

Na tom osmikilometrovém úseku mi vychází úspora 36 sekund 😀

BND30
Host
BND30

A není to málo, Antone Pavloviči… ? 🙂

Romanero
Host
Romanero

Když ale uvedete, že úspora času činí 20%, tak už to zní lépe..

Romanero
Host
Romanero

Btw. se nebavíme o zvýšení rychlosti na 200 ze 160, ale z původních kolika? 80-100? To už je jiná písnička.

Anonymus
Host
Anonymus

Člověk tím myslel 36 vteřin úspory v rozdílu 200 km a 160 km. Mně v tom smrdí korupce a zneužití pravomocí. Během stavby to předělat (Votice Sudoměřice) a zdržet to o rok, to je podvod na veřejnost. 🙁

Radek Janata
Host
Radek Janata

Dokončení by se zdrželo by se to tak jako tak. Kvůli tunelům, kde stavba trvá déle, než se plánovalo.

Tomáš
Host
Tomáš

No kdyby jste takhle „jednoduše“ spočítal všechno, tak by se pořád jezdilo 100. Nač 120. Úspora minimální náklady obrovské. Nač 140, stačí 120atd.
Ještě že Vy, a vámi chudí rozumem o tom nerozhodují.

Kuba
Host
Kuba

Jakým složitějším výpočtem to teda chcete obhájit?
Výše uvedenému výpočtu chybí jiná zásadní věc, a sice, že ta dvoustovka má být jenom pro klopidla, která zde s největší pravděpodobností jezdit nikdy pravidelně nebudou. Pro klasické soupravy se počítá s V130=170km/h.

Paja
Host
Paja

Tak ono bylo prezentováno, že do budoucna chtějí prověřit a případně upravit na 200 i další úseky, kde to půjde. Takže ano, jako haha, na 8 km se ušetří 30s a to je ničemu. Jak se říká, kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.
Naprosto souhlasím s tím, že touhle logikou se mohlo nechat jako maximum 120 km/h a bylo by vyřešeno.

Kuba
Host
Kuba

Další navazující úseky se v tomto století těžko upraví – v Sudoměřicích zůstal úrovňový přejezd (a o pár km dál zůstaly oblouky malých poloměrů) a v Olbramovicích, Plané a Soběslavi by to znamenalo přerubat celou stanici kvůli širším perónům.