lot
Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Na 4. koridoru se bude jezdit 200 km/h, Správa železnic vypsala tendr na přeprojektování úseku Soběslav – Doubí

Úsek Sudoměřice - Votice. Autor: Petr Špetlák
Stavba koridoru v úseku Sudoměřice - Votice. Autor: Petr Špetlák

Jihočeský 4. koridor bude zřejmě první, který se bude v tuzemsku stavět na rychlost až 200 kilometrů v hodině. A to přesto, že stavby už jsou v plném proudu a byly projektovány a schváleny pro maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu. Přeprojektování je zdrží.

Správa železnic ve čtvrtek vypsala výběrové řízení na přeprojektování devítikilometrového úseku Soběslav – Doubí. Stavba přitom od října běží. „Aby stavba po zavedení výhradního provozu ETCS v samostatné budoucí stavbě umožnila následné zvýšení rychlosti nad 160 km/hod. do max. 200 km/hod. bez dalších zásahů do stavební části,“ píše se v zadávací dokumentaci. Změna a doplnění projektu vyjde dle odhadů Správy železnic na 5,4 milionu korun.

Koridor staví sdružení firem Eurovia, Strabag a Metrostav, které zvítězilo v tendru s cenou 3,865 miliardy korun. Zda a jak se změní celková cena není zatím jasné. Dokumentace pro stavební povolení i stavební projekt mají být hotovy do šesti měsíců od uzavření smlouvy.

Úsekem Doubí – Soběslav ale zrychlování rozestavěného 4. koridoru nekončí. Přeprojektování až na 200 kilometrů za hodinu se má týkat i dvacetikilometrového úseku Sudoměřice – Votice, který se staví od jara 2018. V článku pro server Silnice Železnice to napsal ředitel stavby Lumír Pyszko ze zhotovitelské firmy OHL ŽS. Správa železnic na dotazy deníku Zdopravy.cz neodpověděla, v pondělí chce nicméně své plány na zavádění „dvoustovky“ představit při prezentační jízdě na Břeclavsku.

„Trasování celého úseku zůstane stejné, ale většina železničních zastávek se bude muset upravit, jelikož zvýšením rychlosti se výrazně mění jejich bezpečnostní parametry. Především šířka bezpečnostního pruhu z 80 cm na 130 cm. S tím je spojena řada dalších prací – umístění osvětlení na zastávkách, trakční vedení, kabelizace a návaznost na železniční spodek. Vzhledem k tomu, že zastávky Heřmaničky a Střezimíř jsou na mostech, musí se změnit i již navržená konstrukce mostů,“ napsal Pyszko.

Podle něj to znamená, že dokončení stavby se posune minimálně o jeden rok. Znamená to, že koleje půjdou do provozu nejdříve koncem roku 2022.

Zvýšení tuzemského limitu ze 160 km/h na 200 km/h je jedním z cílů současného šéfa Správy železnic Jiřího Svobody, který to prohlásil při svém nástupu na jaře 2018. Dřívější vedení vesměs tvrdila, že měnit rychlost v pokročilé fázi přípravy stavby nelze.

159 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pkiii

Trochu opožděná aktualita. Tohle výběrko bylo vypsáno už 13.12.2019, ale bylo zrušeno a vypsáno znovu s upraveným návrhem smlouvy, viz. https://zakazky.szdc.cz/contract_display_6316.html

lokodepo

Diletantská správa železnic. Dokumentace pro stavební povolení na tuto stavbu byla hotová už asi před osmi lety, během té doby se vůbec nic nedělo, jen se marnil čas.
Na druhou stranu je lepší i během realizace udělat nějaké změny, než stavbu dokončit a pak ji zas měnit.
Nicméně to dost vypovídá o neskutečném chaosu v této státní organizaci a především chybějící koncepci, chybí především definování cílového stavu řekněme k roku 2030, prostě nic. Lepí se to páté přes deváté.

sladlu

To to i pozitiva. Rozhodně lepší a přísnější normy přinesou bezpečnost a komfort i když většina vlaků pojede stále 160.
Z hlediska cestujících budou lepší a bezpečnější a větší nástupiště atd…
Vagony protijedoucích vlaků budou dále od sebe. Pokud se změní osová vzdálenost kolejí…
Tzn. že ty starý recyklovaný vagony budou lépe snášet tlaky na skla a stěnu i když pojedou jen okolo 160.
Menší tlaky zaléhávání uší v tunelu
atd

Petr

Konečně se začalo zdravě uvažovat při budování železnice v ČR

Kopr51

Řekl bych že zdravě až tak nad 350.

Dan

Zdravě uvažovat se začne, až nebude cílem prostě jen za každou cenu dosáhnout určité maximální rychlosti (která je v tomto případě jen výkřik do tmy), ale až bude rychlost pouze nástrojem k dosazení vytyčeným cílů, tedy například konkurenceschopných jízdních dob (s výhledem na dalších X desítek let, než se dá očekával další velká přestavba trati). A pozor, obecně to nemusí znamenat hnát se všude co nejrychleji to jde, někde to může znamenat třeba jen i 120 km/h. Zavádět 200 km/h na dvacetilikometrovém úseku nemá v praxi moc využití kromě vyšší spotřeby energie a úspory pár desítek vteřin. Sám přínos té… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jestli Mapy.cz měří dobře, tak je to 17,9 km, kde by ta dvoustovka být mohla. Zkrz Sezimovo Ústí je to už zbytečné, jekoliž se v Táboře bude zastavovat. Provozní brždění z 200 km/h je cca 3 kilometry. Pro oblouk před stanicí Tábor (směrem ku Praze) platít totéž, ani omezení na 120 by tam žádný nezpomalilo zbytečně. VSOE jedoucí jednou za několik roků je pro tyto účely jen statistická odchylka. Předělat nástupiště ve fázi projeku, když ještě nestojí, je mnohem levnější, než to předělávat za 5-25 roků, až to bude hotové. Na již hotových úsecích z těch 17 km to bude… Číst vice »

Martin

Pro cely usek z Prahy do Budejovic bude zasadni nova trat Praha-Benesov, …
Otazkou je, zda 200 bude stacit na konkurenci dalnice D3 a zda preprojektovani nenarazi na problemy typu osova vzdalenost koleji, mosty a tunely… Ale 200km/h by nemel byt zasadni rozdil oproti projektu na 160km/h…
Dalsi z ceho mam obavy jsou zastavky, nemaji vetsinou prujezdne koleje, tudiz zastavkove vlaky mohou slusne brzdit provoz rychlejsich vlaku…

PS: jak jste dosel na ty 3km? To se lisi vlak od vlaku, tedy predpokladam, ze provoz nebude zajistovan pouze vlaky s lokomotivou, ale i lehcimi elektrickymi jednotkami s vice hnacimi podvozky…

HonzaEM

Těch osobáků tam jezdí minimum, takže to určitě pujde udělat tak, aby nepřekážely.

Martin

Ted ano, ale trat muze byt vyuzivana vice, zvlaste, kdyz bude rychla… a nemyslim kazdou ves, spise jen nektere,… a snad mate pravdu…

Martin V.

Ale tam teď vzniká dvoukolejná trať jako náhrada současné jednokolejky. Tudíž bych vytížení na hranici kapacity rozhodně nepředpokládal. Aspoň zpočátku ne.

Panda

S preferencí VRT přes Poříčany v podstatě nová trať Praha-Benešov padá, resp. odsouvá se na termíny, které je zbytečné brát v potaz… Moc si totiž neumím představit, že by trať Praha-Benešov dostala větší prioritu než VRT Drážďany-Praha-Brno-Vranovice/Ostrava, tunel Praha-Beroun či třeba Milovice-Liberec (+ další rekonstrukce/dílčí novostavby konvenčních tratí), tzn. bavíme se o horizontu 2050+…

A zastávkových vlaků bude na zmíněných úsecích na 200 km/h málo na to, aby to zásadním způsobem žralo (dostatečnou) kapacitu.

Martin

Toho se obavam, ale prave preference pres Poricany totiz studie novou trat na Benesov doporucuje, nebot po stare trati jezdi „S-bahn“ a roste tam poptavka po doprave, uz ted jsou i D1 a I/3 docela na hrane a roste tam zastavba jako houby po desti… bez odvedeni dalkove dopravy se tam kapacita brzo vycerpa…
Ta VRT tam mela pomoci i rychlemu spojeni benesovska a taborska s Prahou a vyrazne zrychlit cestu do Budejovic a Lince… ted se preprojektovava trat na 200km/h, aby se dohnal dojezdovy cas do Budejovic… ale u Prahy bude velmi uzke hrdlo…

Panda

Naprostý souhlas – jen jsem trochu pesimista, když vidím, jak rychle se řeší prioritnější projekty… Zároveň je potřeba, aby byl na trati větší zájem o nákladku, protože bez ní bude mezi Benešovem a ČB stále dost volné kapacity a zároveň bude mít Praha-Benešov menší šanci na schválení, protože 3 rychlé vlaky za hodinu asi stačit nebudou…

sladlu

Lukrativnost pro expresy a nakladni dopravu neni nic moc v aktaulnim stavu.

Uzke hrdla jsou i vyjezdy z Budejovic na vsechny svetove strany… nebo vyjezd z Veseli na Trebon.

Jednokolejna nedavno zmodernizovana trat Budejovice Linec moc nelaka asi nakladni dobravce.

Nyni se modernizace deje i na trati do Velenice.

Jsem pesimista s penezi. Nebude ani 20-30miliard rocne na VRT :/

Co se tyce exitu pro nakladni dopravce atd…
Drive asi vlada zaplati trat Plzen Domazlice.

Panda

Je to tak, i když jsem teda ve svojí úvaze počítal s dodělaným koridorem včetně tunelu u Budějovic, tak pořád zůstane kopcovitá trať na Linec a Budějovice samy o sobě asi moc nakládky neužíví… Možná by více nakládky přinesly právě ty Velenice, ale nevím, jestli to zrovna obhájí novou trať z Prahy do Benešova…

Jarek

Úsek Praha-Bystřice je tak zprasený proto, že původní halucinace byla tunel z Prahy až do Bystřice.
Pak v souvislosti s VRT někomu došel význam Benešova a bylo to někam na sever od něj (a rozplet jih s Benešovem a Brno).
Pak se objevila možnost tunelu ze ZM do Strančic, ten by obrovsky pomohl kapacitě a konstrukci GVD, ale času by to uspořilo tak okolo pěti minut.
Strančice-Čerčany zrychlíte jen minimálně a draze, Čerčany-Bystřice už trochu líp (s propadem v Benešově). Z Bystřice dál vymysleli projektanti vypřeložkovanou novostavbu… na 140 Km/h, asi si vyčerpali invenci tím tunelem… 🙂

bohyn

Z Bystřice až před Tábor je/staví se 160 km/h (ted tedy snad kus i na 200). Mezi Benešovem a Bystřicí taky ještě mohli narovnat tu šikanu. ZM je zahradní město?

tonda

To měli myslet trochu dřív na konkurenci dálnice..

Hen ten oný

Zdravím. Nejsem až tak dobrý v pohybových úlohách. Zajímá mne za jak dlohou dobu s využitím uvedené rychlostí přepravím ze zastávky Tábor-Čápův dvůr do zastávky Řípec-Dráchov?

Jiří Kocurek

Mám pro Vás špatnou zprávu. V logice se vám také nedaří. Vytahujete neplatné zadání.

Alibaba

Jedno spojení by mohlo být za 3:11.
Tábor-Čápův Dvůr ——8:41___8:42 Vlak Os 8206 úschova během přepravy (do vyčerpání kapacity)
Tábor —————– ——8:46___9:19 Vlak Ex 531
České Budějovice——10:02___11:12 Vlak Os 8210 úschova během přepravy (do vyčerpání kapacity)
Řípec-Dráchov———–11:53___11:54
Vlak Ex 531 by mohl tu dvoustovku využívat.

Hen ten oný

Děkuji za to, že jste si namáhal(i) mozkové závity. Stačilo by mi spočítat teoreticky dobu letmo projížděné trasy mezi těmito dvěma zastávkami s využitím největší možné předpokládané rychlosti. Samozřejmě, měl to být pokus o vtip. 😃

Martin V.

Pokud chcete v obou zastávkách jen v plné rychlosti mávat kamarádům, tak je blbý, že v tlakotěsných vozech nejde ani stáhnout okno. To vás sotva uvidí. Jinak 180 km/h jsou 3 km za minutu, to pak cesta utíká rychle (než se to někde zasekne). No nic, počkejme si jaké vtipy vypadnou z vrchnosti při té prezentační jízdě. To se možná spolu ještě nasmějeme.

Alibaba

Idos pracuje za mě…
Chtěl jste se přepravit, ne se projet…
Ta má odpověď byl taky pokus o vtip 🙂 .

Jarek

Si udělejte rači vejlet do Dolních Kralovic, tam tydlety novoty nejsou.

Hen ten oný

Kéž by byly samotné Dolní Kralovice (ty staré) a celá trať která tam vedla.

Elb

Za ty ušetřený vteřiny vcelku zbytečně vyhozený peníze do rychlostního cimbuří..

Démon

Co na to EIA ? přece se nemůže navýšit rychlost bez procesu EIA. Budeme čekat 2 roky nebo obejdeme zákony?

Jaja

Snad nejde o změny, „které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí, zejména pokud má být významně zvýšena jeho kapacita a rozsah“. Tedy snad posuzoiváno nebude. 🙂

Martin V.

Třeba hluk bývá obvykle problém, když se někde zvyšuje rychlost. Ale snad to vyjde, když rychleji budou jezdit jen moderní osobní vlaky a na rachotící Wapky.

Jiří Kocurek

Tak Wapky jedoucí více než 120 km/h, ložené, je snad nesmysl na jakékoliv trati. Jelikož Wapky, obuté či nikoliv, můžou v loženém stavu max 100 km/h, prázdné max 120 km/h.

Jan Neruda

EIA nová nebude, jen hluková studie.

Jan Neruda

Děkuji cenzorovi za editaci příspěvku. Co vám vadilo na externím odkazu na článek, kde se dá dozvědět víc informací? Mažete všechny odkazy, anebo jen vám nepohodlné? Díky za veřejné vyjádření.

Jan Sůra

Mažu odkazy na servery, které mají problém uvést zdroj informace.

Jan

Tak jakékoliv zvýšení rychlo na 200 km/hod je super zpráva! Ale proč se uvedené úseky neprojektovaly na vyšší rychlost už dříve? Vždyť jdou prakticky v nové stopě (Soběslav-Doubí dokonce zcela v nové stopě), to přece muselo být logické, připravovat vyšší rychlost na těchto úsecích (co se už z počátku projektovaly poměrně „rovné“)? Celá tahle šaškárna jenom ukazuje na naprostou nekoncepčnost krátkodobých i dlouhodobých plánů SŽDC, na neschopnost vedení (časté personílní změny, různorodé politické vztahy atd.) i obecně na katastrofální komunikaci mezi SŽDC a státem. Je to přesná ukázka toho, jak stát a jeho organizace obecně fungují v praxi. Je to… Číst vice »

HonzaEM

Super je to zejména proto, že se nejspíš bude jezdit po staré o něco dýl 🙂 Jinak to taky mechápu, když to bude téměř celé novostavba a žádné úrovňové přejezdy tam nejspíš navržené nejsou, proč to není na 200 rovnou.

Jiří Kocurek

Zhruba o jeden rok déle bude v provozu stará trať. Když to člověk srovná s jinými případy, tak to není až tak hrozné. Mimoto také již zaznělo, že ke zdržení už došlo − zpožďuje se ražba tunelů. A změna před dokončením stavby se stává i v „lepších rodinách“.

Martin

To zpozdeni oproti planu neni nijak dramaticke, u tunelu se to muze stat…

Anonymus

Tunel u Mezná je sice ve skluzu, ale pořád by to bylo dříve než podzim 2021. Teď celý úsek Votice Sudoměřice bude o rok prodloužen do podzimu 2022. Škoda přeškoda a komedie najednou. Bohužel sice vyšší rychlosti fandím, ale zdržet kvůli tomu o rok práce, to je děs.

HonzaEM

No to je právě super, že ještě rok se bude jezdit po hezké trati. Sice ona už moc pěkná není, ta stavba jí narušila, ale i tak dobrý.

Martin

Tak ono se to klidne mohlo cele projektovat treba na 230km/h, ty useky jsou velmi casto v nove stope a pripadne narovnane, nehlede na nektere uplne rovne useky… a dojezdove casy na koridoru by byly kratsi v desitkach procent,…
Dalsi chybou bylo nepostavit na nekterych stanicich prujezdne koleje pro predjizdeni zastavkovych a nakladnich vlaku… o tolik drazsi by to nebylo…
Stejne tak je v planu nova trat Praha-Benesov a pak byste v budejkach byl cca za 1 hodinu,…

Horsi situace je mezi Plzni a C.Budejovicemi, kde se rekostrukce dela casto i na mensi rychlost nez 160km/h…

bohyn

Úsek Praha-Benešov byl rekonstruován poměrně nedávno a je to největší brzda na této trati. Dokud se to nepostaví v nové stopě, tak to lepší nebude

Martin

Taky se pocitalo s VRT na Brno, to se diky cene neuskutecnilo, ale porad je tam rezerva v UP kraje pro novou trat… jen by SZ by si ji mela pohlidat…

Dušan

Něco k oběma stavbám – tedy jak Sudoměřice – Votice, tak Soběslav – Doubí: Hlavní důvod dle mého, proč se to celé přeprojektovává a řeší až teď a ne už v začátku je to, že my tu 200-ku děláme takovým vychytralým českým kočko-pejskem, neboť obě stavby jsou navrženy primárně na V = 160 km/h pro klasické soupravy a pak pro V = 200 km/h pro klopidla s dosažením standardních parametrů v obloucích dle příslušné normy s tím, že technicky jsou možné i rychlosti nad 160 km/h, ale tím dojde k dosažení mezních nebo dokonce minimálních přípustných hodnot z pohledu komfortu… Číst vice »

Odpadlík

Srovnáváte nesrovnatelné. Viz kdy se začal projektovat úsek Sudoměřice (kde už se dělá) a kdy Brno-Přerov kde se ani nekoplo a dost dlouho ještě ani nekopne. Taky podle mě to že se tam zavede rychlostník 200 neznamená, že tam všichni hned začnou jezdit touto rychlostí. Podle mě to skončí tak, že se v jízdní řád nastaví na 160 s tím, že když bude zpoždění, tak fíra drobet přitopí pod kotlem – to ojedinělé nepohodlí asi cestující skousnou pač přijedou načas.

Martin

Tak u staveb se prece neda projektovat na nizkou rychlost jen proto, ze tam ted nema co jezdit, pokud se postavi trat bud rovnou na vyssi rychlost, nebo se uz od projektu s ni pocita, je pak zmena jednoducha,… rozhodne nesmi dojit k tomu, ze za par let zjistime, ze se to musi prestavet…

Démon

A co EIA? ta je na 200

Alibaba

A jak tato rychlost ovlivní přírodu?
Že by mohlo být více sražených zvířat? Tady se asi schyluje k oplocování rychlých tratí.
Hluková studie tam bude jak tu píše Neruda.

Martin

Totez co dalnice…

Martin V.

Když jsem se před časem díval do situace úseku Soběslav – Doubí, tak ten je celý trasovaný více méně na 200 km/h (oblouky o poloměru >2 km) ovšem s výjimkou obou konců. Na severním konci je napojení zářezem (takže se to bude těžko rovnat i kdykoli v budoucnu) na jižním konci napojení do stanice. V obou případech to tam bylo přesně na 160 km/h (oblouky R ~ 1,5 km), víc jen klopidla. Pokud to dobře chápu, tak trasování měnit nehodlají, takže ta dvoustovka bude buď Pendolino, nebo cimbuří?

Dušan

Na obou koncích bude V = 175 km/h pro I = 130 mm a V = 180 km/h pro I = 150 mm…GPK tomu bez problémů vyhovuje včetně poloměrů a stavebního převýšení v krajních obloucích.

Jiří Kocurek

Na jihu vidím oblouk R = 1500 m, následuje R = 4000 m a teprve potom stanice Doubí. Takže samotné zapojení do stanice není problém.

Paja

A navíc k tomu zdržení, SuVo má zdržení už dlouho kvůli ražbě jednoho z tunelů, co se psalo. Tak myslím že když už zdržení stejně je a bude, tak není úplně mimo nechat zpracovat projekt na navýšení rychlosti.

Lemmy

Jo, to je dobrej postřeh. Až tolik to nevadí, zpožděné jsou tunely oba i rubání v Nazdicích.

A možná by se při zkoumání rozšiřování mostu pro zastávku „Střezimíř“ mohlo i přijít na to, že tyhle zastávky pro tři lidi denně někde v pustině, kde se přestoupí na courák do Benešova jsou k prdu a je lepší obsluha mikrobusem na spešňák do Heřmaniček. (Za cenu té zastávky můžete ten mikrobus několik roků provozovat…)

Paja

No jenže ty peníze má SŽ na výstavbu zastávky, ne na provozování midibusu, tohle by šlo (možná) tak v centrálně řízeným hospodářství.

Lemmy

Z pohledu SŽ je to jednoduché – znamená to zastávku vynechat. 🙂 Žádný mikrobus kupovat nemusí.

a8n

Což ovšem nepovolí obec. Která ještě bude trvat na jejím umístění v původním místě daleko od zástavby. Aneb vítejte v ČR.

Alibaba

A nebude taky problém, že když se to začalo projektovat, tak normy a zákony rychlost nad 200 vůbec neznaly a nedalo se počítat jako u trati Brno – přerov), že se to reálně změní? Plus teda bych přidal zase malost SŽDC ve svých vizích. 🙁

Jerry

To už se ty koridory mohly stavět dávno na 200 nebo 230 km/h když do toho jdou miliardy.myslet do budoucna to bolí ,místo aby se to změnilo v zákonu o drahách .tak co se vymysleli že přejmenujeme SŽDC,opravdu 3000 let za opicema.

Alibaba

No mohly, ale bez velkých přeložek by se jezdilo jen na místech, kde se (teprve) dneska plánuje to zvýšení na 200.

Vitekcz

Vypadá to jako by se skoro nikomu nelíbilo, že se konečně ČR posune kupředu. Sice se stavba prodlouží možná o rok, ale sloužit pak bude další desítky let. Finanční rozdíl bude minimální a rychlá vozidla na 200 možná že začátku nebudou, ale po několika letech se budou upravovat navazující stavby na 200 a to bude stát mnohem více, než kdyby to udělali hned. Předchozí vedení stále opakovalo že něco nejde a hle, konečně se našel někdo, kdo to změní. Je to politicky odvážný krok, a věřím že to v brzké budoucnosti ocení široká veřejnost. Doufám že i další stavby budou… Číst vice »

Kuba

V130 bude 170 km/h, takže ten posun dopředu je takový nepříliš významný. Dvoustovka na rychlostníku NS má sice vysoký šotomasturbační potenciál, ale další bimbadla nebudou a pro ta stávající je spousta vhodnějších tratí, kam je nasadit.

Alibaba

Na dvoustovku na rychlostníku se šotouši mohou jezdit ukájet na zkušební okruh. 🙂

HonzaEM

To je jedině dobře, že se prodlouží.

liberal shark

Tedy měnit základní projektové parametry až během realizace stavby ukazuje na hrubé nedostatky projektového řízení SŽ. Někdo by měl ty vícenáklady dostat k úhradě.

tonda

Tak prostě samotná blbost od začátku bylo, že se zvolilo 160 a ne 200. Alespoň v některých placatých úsecích. Protože jak to vypadá tak 160/200 není tak jednoduché předělat, jak by si člověk myslel.
Stejně jako za Klause se degradovala rekonstrukce koridorů na 160. Ne 180. Ne 200. Prostě největší lowcost.

Elb

Když by se to modernizovalo tímhle stylem na 180 nebo 200, tak se stejně ušetřili akorát tak jednotky minut..

Jiří Kocurek

Mno hlavně že za drívbylolíp se jezdilo max 130, ve stanicích 100 km/h a bez jakéhokoliv váhledu na zlepšení, Přerovka se naprojektovala a později zadrátovala na 70−90 km/h a šlus, šmytec, howg.

Miloslav

Konečně

Mirvald

To není dobré. Je to nebezpečné. Říká se „Spěchej pomalu“. Následky nehody při 200 km/h jsou fatální. A co třeba obchůzkář?

Zapa

A rychlost nad 100 už člověk nemůže přežít….se říkalo dříve.

Jiří Kocurek

Kdepak, 40 km/h to bylo. A jinak toho pochůzkáře mužou sebrat i cibule (vagony na cement) při 80 km/h.

Dominik

Nehledě nato, že pochůzky se smí vykonávat pouze na tratích s traťovou rychlostí do 120 km/h.

Dáda

160 nebo 200 to už je jedno. Oboje je hodně rychlý a člověk se ani nestihne leknout.

Lemmy

co to je obchůzkář?

Alibaba

Pracovník SŽDC, který chodí po trati a kontroluje koleje.

Démon

No to je blbost, posoudil to někdo ekonomicky? jestli jsou vícenáklady obhájeny přínosy?

Démon

Bohužel pan Svoboda je trochu střelec. Projekty Blending Call jsou taky trochu jeho dílo, vyhozených 20 mld. Kč

Qěcy

A za kolik se má rekonstruovat opotřebená vysoce výkonná trať s vložením odbočky natrvalo? Vy snad máte údaje, že ta trať vyhovuje normám? Po dvaceti letech intenzivního ježdění a několika typů závad nejspíš vadně postavených PTZ?

Démon

Tady jde o koncepční věci. například Velim – Poříčany – základem je nedostatečná kapacita, ale Pečky se budou konfigurovat až po roce 2025, mezitím tam přivedeme VRT od Prahy, ale stále máme 2 koleje. Všichni ví, že je potřeba 3.kolej, ale my tam vložíme drahé odbočky, protože to financuje úvěr EIB a CEF. Mezi tím ještě rozestavíme objízdnou trasu koridoru Praha – Lysá.
Ale je tu světlo naděje, např. Choceň – Uhersko se připravuje na 200 km/h 🙂

Rýpal

A proč jen do uherska? Dál do Pardubic to není potřeba? Jestli je v přípravě uhersko – Pardubice tak mlčím ať už bude financování kýmkoliv.

Démon

ten úsek je v pořádku, nemusí se do něj zatím stavebně lézt. až to bude potřeba, připravit to na 200 km/h

Odpadlík

jako ze koncepcni by bylo dat v Poricanech 200km? To fakt nedava smysl

Démon

logicky když mi už nyní chybí kapacita, přidat 3.kolej a připravit trať na 200 km/h když už se do toho leze

Démon

a současně to spojit s žst.Pečky a ne je vynechat, se to bude dělat 2x a za 5 let znova na 200. úplně to vidím.

Odpadlík

kam pridat kolej? To znamena vykupy pozemku a zatim se vam cela trat rozpadne… Blending call je o nutnych opravach

Dan

Že ten úsek by potřeboval předělat se ví už pár let a od té doby mohly běžet výkupy pozemků. Nebo by mohly běžet od teď s tím, že stavebně se to teď na 3. kolej všechno připraví a položí se hned po dokončení výkupů. To by tu ale musela být nějaká koncepce rozvoje železnice a muselo by podle ní jet.

Pitrys

S takovou se ovšem nikdy nikam neposunem…

Dan

Na jednu stranu je to neuvěřitelná šaškárna, jak to tady v diskuzi někdo pěkně nazval… na druhou stranu je prostě fantastické, co všechno jde, když se chce. Přestože v tomhle případě bude přínos zanedbatelný…

Chytrý za 2

Mnoho povyku pro nic. Nominální 200km rychlost na tak krátkém úseku velkým přínosem není. Navíc, běžná rychlost bude stejně nižší.

ACSMAN

Je to asi dobrá zpráva a krok dopředu, ale za ten rok navíc to asi nestojí, mimochodem s čím tam chtějí těch 200 jezdit?

Dominik

S čím? To je už problém dopravce, nikoliv správce infrastruktury.

Bilbo.cz

Tipuju něco jako Vectron + Amz + Bdmpz + 5x Bmz. To by mohlo pro začátek stačit.

Radek Janata

Vozidla na 200 km/h nebo více mají dopravci už dnes.

Paja

Tak na expresech dneska jezdí Zátopci a Vectrony, takže s čím jezdit bude (mmch. s čím by se tam jezdilo 160?)
A otázka je jestli zdržení rok bude kvůli přeprojektování nebo se jen využilo skluzu v řažbě tunelu.

Lemmy

Vectrony tam nejezdí, jezdí tam 380 v různě dobré kondici, navíc ve společném turnusu s esama a ještě se v Bulharsku přidávají posily jako béčka (bo polidštit pár Bymee by asi nešlo). V současnosti jsou expresy kreslené na 140.

Paja

V současnosti ano, ono ostatně kvůli stavbám jsou vaty, takže JD stihne i Brejlovec. Ale až bude hotovo, tak stejně byly jen 2 možnosti (protože ČD vícesystémové lokomotivy na 160 km/h nemají) – buď budou jezdit moderní stroje, co mají Vmax stejně 200, nebo se nadále bude jezdit 140 kvůli Esům.
Takže otázka s čím jezdit 200 je úplně tatáž jako s čím jezdit 160.

Lemmy

Ano, to je pravda. A 200 nedají ani Bymee, ani různé rekonstrukce, takže je to na Vectrona + fungl nové vozy.

Jiří Kocurek

A tak tam na 50 let zabetonujeme 160 jen proto, že Škodovky 109E se, služně řečeno kazí, a Bymee, kterým je 30 roků, tam budou jezdit na věčné časy.

Haha

Víte… Vozy jsou nejmenší problém.

Anonymus

Tunel Mezno i Deboreč by se stihli úplně v poho do podzimu 2021i tak.

Robert Šalda

Bude-li dodáno 10 netrakčních jednotek, se kterými se počítá na obě větve Chebů a hlavně uvažovaných AŽ 180 vozů v netrakčních jednotkách pro Hamburky a Budapešti, tak se situace s vozovým parkem výrazně zlepší a soupravy na 200 nebude problém na Budějky posílat. Ale i tak si myslím, že dělat na 200 tak krátké úseky bez naděje prodloužení do delšího úseku v budoucnu nemá ekonomické opodstatnění.

Anonymus

Šaškárna. Měnit parametry zadání během stavby a vše tím zdržet o rok, to je potravina. SŽDC z managementu nejezdí po tomto úseku denně asi, netrápí je to tedy. 🙁

bohyn

Lepší rovnou na 200, než to na dalších 30 let zaseknout na 160.

Romanero

Jestli po stavební stránce je „nejvýraznější změnou“ posunutí čáry a všeho o 50 cm dál od koleje, tam mi to nepřijde jako raketová věda na to, aby to už dávno v tom projektu nebylo. Byť jen jako výhledové opatření..

Václav

Nejde o to jenom posunout čáru, ale rozšířit celé nástupiště (lidé musí někde stát) a další. Viz článek.

Romanero

Však jo a to je taková věda rozšířit nástupiště o 50 cm? Pokud vím, tak se o výhledové rychlosti 200 směrem na jih mluví už léta, to se na tuhle věc nedalo myslet už tehdy? Chápal bych to, kdyby byl požadavek, že hrana nesmí být u traťové koleje, ale tohle?

Paja

Ono se spíš někde psalo, že je třeba širší štěrkové lože. Takže nejde jen o čáru na peronu.

Človek

Na tom osmikilometrovém úseku mi vychází úspora 36 sekund 😀

BND30

A není to málo, Antone Pavloviči… ? 🙂

Romanero

Když ale uvedete, že úspora času činí 20%, tak už to zní lépe..

Romanero

Btw. se nebavíme o zvýšení rychlosti na 200 ze 160, ale z původních kolika? 80-100? To už je jiná písnička.

Anonymus

Člověk tím myslel 36 vteřin úspory v rozdílu 200 km a 160 km. Mně v tom smrdí korupce a zneužití pravomocí. Během stavby to předělat (Votice Sudoměřice) a zdržet to o rok, to je podvod na veřejnost. 🙁

Radek Janata

Dokončení by se zdrželo by se to tak jako tak. Kvůli tunelům, kde stavba trvá déle, než se plánovalo.

Tomáš

No kdyby jste takhle „jednoduše“ spočítal všechno, tak by se pořád jezdilo 100. Nač 120. Úspora minimální náklady obrovské. Nač 140, stačí 120atd.
Ještě že Vy, a vámi chudí rozumem o tom nerozhodují.

Kuba

Jakým složitějším výpočtem to teda chcete obhájit?
Výše uvedenému výpočtu chybí jiná zásadní věc, a sice, že ta dvoustovka má být jenom pro klopidla, která zde s největší pravděpodobností jezdit nikdy pravidelně nebudou. Pro klasické soupravy se počítá s V130=170km/h.

Paja

Tak ono bylo prezentováno, že do budoucna chtějí prověřit a případně upravit na 200 i další úseky, kde to půjde. Takže ano, jako haha, na 8 km se ušetří 30s a to je ničemu. Jak se říká, kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.
Naprosto souhlasím s tím, že touhle logikou se mohlo nechat jako maximum 120 km/h a bylo by vyřešeno.

Kuba

Další navazující úseky se v tomto století těžko upraví – v Sudoměřicích zůstal úrovňový přejezd (a o pár km dál zůstaly oblouky malých poloměrů) a v Olbramovicích, Plané a Soběslavi by to znamenalo přerubat celou stanici kvůli širším perónům.

Lukáš F.

Přijde mi nešťastné, že to budou dva oddělené úseky, a mezi nimi bude zase rychlost nižší.

Anonymus

Přesně tak. Fandím novým kolejím a modernizaci a vyšší rychlosti, ale pokud nebude udělána modernizace až do Budějovic pro aspoň 200 km a nevybuduje se pro expresy z jihu nová kolek z Benešova do Prahy pro aspoň 160 km, pak to zrychlení je zcela zanedbatelný a lidi stejně budou jezdit mnohem levnější vždy nebo auty.

Jaja

Propad rychlosti u Tábora není tak důležitý, neboť je plánováno, že tam bude vše zastavovat. Ale na úsek Doubí-Soběslav navazuje již hotový úsek Soběslav-Veselí n.Luž-Ševětín, který je zcela rovný kromě velkého oblouku okolo Veselí. Tam měla/mohla být také vyšší rychlost a šlo by již o významně dlouhý úsek!
Modernizace Praha-Benešov je písnička sama prosebe a se zvolením severní varianty VRT na Brno to velmi degraduje všechny ostatní stavby 4. koridoru.

všd

Řekl bych, že ten úsek dál k Veselí půjde předělat na 200 poměrně snadno při běžné opravě někdy za 15, 20 let, možná i dříve. Takže nakonec se bude jezdit 200 Doubí-Ševětín.

tonda

No, pokud 200 potřebuje o 0,5 metru hlubší a širší profil, tak asi nee.

Tomáš

Pan Anonymous má buď věšteckou kouli nebo pěkné auto, které rád řídí.
Jinak si nedokážu vysvětlit jeho posledních 12 slov.

Rýpal

Čuchám to je já? nebo je to nový způsob jak předělat projekt bez zbytečných excesů který by tomu jinak (být to od začátku na 200km/h) předcházeli. Ne že bych byl proti. Jestl ito pomuze obejít ty zkur… syny z dětí země apod. spolky a zvýší se rychlost po kolejích tak jsem jedině pro..

Radek Janata

Vy máte informace, že někde „zkur… syny z dětí země apod.“ blokují nějakou železniční stavbu? Já ne.

kubisek

„Apod spolky“… třeba Voda z Tetčic.

Qěcy

Voda z Tetčic je jeden jediný qverulant qverulantů.
Ty ekologické organizace se starají celkem věcně o přírodu. Například pokud by se stavěla D8 podle požadavků ekologických organizací, vedla by středohořím tunelem a byla by bez problémů a dřív hotová. Do ekologických organizací ovšem nepatří mnohé účelové spolky, jako třeba Kastanka v HK.

jozka

Ano, protoze ponorenim do tunelu problemy s geologii zmizi, to vi kazde male dite, ze…

ketchup1970

Trasa Středohořím nebyla v té samé stopě jenom tunelem, ale jinou trasou, kde byly jiné geologické podmínky. Proto bylo pravděpodobnější, že tam se onen sesuv nestane. Ale už to stojí tam kde to stojí… Až se Země naštve setřese ze sebe všechny tyhle „beďary“ jak pes blechy nebo jak most v itaském Janově.

Dominik

Ano, viz. Kaštanová alej v Hradci Králové.

ads

To je ryze účelový spolek několika místních, kteří se bojí poklesu cen nemovitosti po zdvoukolejnění. A ta alej, co tam byla vysázená pravě v místě rezervy pro druhou kolej, se jim jen hodila do krámu. Pak tam obchází lidi v okolí, že chtějí 2k příspěvek na spolek, který slouží ku prospěchu všech v sousedství. S ekologíí to nemá absolutně nic společného, teda krom toho že se snaží vytvářet mediální obraz ochránců přírody, který jim pomohl získat pár naivních podporovatelů. Celé je to, ale dosti krátkozraké. Protože město které se nerozvíjí, ztrácí na významu a nakonec i ty ceny nemovitostí poklesnou.… Číst vice »

Kik

Tam to bylo kapánek jinak – úplně původně se měla celá alej vykácet a stát tam PHS a právě proti tomuhle se zvedl odpor. Místním tam nevadí vlaky ale vadil by jim výhled do betonu. Takže dalším nápadem bylo vykácení půlky aleje což by asi opravdu poškodilo tu zbývající část protoyže jsou prorostlé kořeny. A protože nápad s posunem kolejí o cca o metr (nevím přesně) neprošel u majitelů pozemků tak se nejspíš opravdu půlka aleje vykácí s tím, že by se tam snad měla vysázet nějaká zeleň.

Odpadlik

Jen by mě zajímalo jestli ta dvoustovka bude jen pro klopidla, nebo i klasické soupravy typu Jancura

Jan Neruda

Ano, jen pro NS

David

Hm, a jelikož MDČR provoz naklápěcích souprav nikde nepožaduje, tak to bude na…. pěkná výstavka.

Anonymus

David: očekávám, že vlaky rychlost využívat budou. Doufám.

Chytrý za 2

Zvyšovat nárazově rychlost v tomto relativně krátkém úseku je časově bezvýznamné a energeticky ztrátové.

Vladimír Bílý

Tak situace by se dala zachránit tím, že sem ČD ty naklápěčky pak přesune. Úspora jízdní doby v této relaci by mohla být zajímavá. Jejich nasazení do Ostravy nemá velký smysl.

Hoza

Jaké naklápěčky? Těch 7, který budou v době zprovoznění pomalu zralý na vrakoviště?

Paja

Jako za ty 3 roky? To jsou Pendolína tak starý? Nejsou z konce 90. let?

Kuba

Největší efekt by měla klopidla na chebské, přesto tam zajíždějí naprosto minimálně a kvůli dodržení taktu svatého mají jízdní doby stejné jako klasiky. Myslíte, že tady by to dopadlo jinak?

bohyn

Nepravidelný provoz naprd, s tím se nedá počítat v JŘ, ale když by to bylo pravidelně na Ex do Lince, tak proč ne?

Vladimír Bílý

No vycházel jsem právě z toho, že toto je směr, kde by hustota provozu umožnila jezdit Pendolinu netaktně:-) Jinde si naklápěcí rychlostí, čili mimo takt, moc nezajezdí. Jinak komerčně by Pendolino bylo nejzajímavější právě do Ostravy nebo Brna, kdyby mohlo takto jezdit. Do Brna by mohlo dát klidně i minus 20 minut. A teď konec teoretizování, jde se spát…

Richmond

Mělo de na to myslet už původně, ale i tak mi to přijde jako správné rozhodnutí.

Chytrý za 2

No jo, ale to jste předem neřek.

noerf

Jen mě zaráží, že oba zmiňované úseky IV. koridoru se dělají na zelené louce a tudíž rychlost 200 km/hod se mohla zahrnout do projektu již dříve.
Pak by měl zajímal počet cestujících ve staničkách Heřmaničky a Střezmíř. Zda-li je nutné budovat zastávky na mostech, kde jezdí osbní vlaky po dvou hodinách a mezitím tudy budou projíždět rychlíky a expressy rychlostí 200 km/hod mi přijde zvláštní.

Jan Neruda

A kde jinde než na mostech byste chtěl ty zastávky postavit? Najděte si projekt a uvidíte, že tam nic jiného než mosty nebude.

Chytrý za 2

Ba ne, je tam i několi tunelů.

Anonymus

Heřmaničky a Sudoměřice jsou vesnice, kde nic není. Tam cestující nenastupují, ani nevystupují. Možná ještě v Heřmaničkách, ale jinak tam nic není a lidi tam prostě nejezdí. Stejně tak Mezno.

všd

Co jsem se díval, tak to že někde žije málo lidí, není důvod nestavět tam zastávku, pokud se počítá i s regionálními vlaky. To se týká Sudoměřic, Heřmaniček, jakž takž i Mezna a Střezimíře. Na Červeném Újezdu zase staví i stanici, takže tam to nejsou velké vícenáklady.

Nechápu však, proč staví zastávku Ješetice zcela v pustině, když už tam lidé někoho povezou na zastávku autem, dovezli by ho i na Červený Újezd. A pěšky tam nepůjde skoro nikdo.

Kuba

Náklady na peróny na záhlaví stanice jsou úplně stejné jako na širé trati.
Nesmyslná je už ta původní premisa o obsuze tohoto území regionálními vlaky, když charakter osídlení je tak na mikrobus, spíš ale na taxík.

Lemmy

Asi tak, kdo pojede autem na zastávkový vlak v dvouhodinovém (jestli to tam vůbec vydrží) taktu?

Jiří Kocurek

Mno návazné autobusy mají přece pouze ve Švajcu, navíc na České Sibiři v zimě (narozdíl od Švajcu) ten autobus neprojede.

a8n

>proč staví zastávku Ješetice zcela v pustině
Dovolím si citovat známý vtip: Víte, to jsou křesťané. Oni to tak chtěli.

Jiří Kocurek

A když už jste si našel ty Heřmaničky (740 obyvatel), o návazném autobusu do Prčic (2900 obyvatel) jste uvažoval?

Tomariero

Tak ty zastávky se tam staví i proto aby ty dane vesnice neprotestovaly proti stavbě.

Kuba

což je dost smutná vizitka českých zákonů