dpp

Správa železnic otestovala 200 km/h na české železnici. Vyšší rychlost nechce za každou cenu

Speciální testovací vlak na 200 km/h táhla lokomotiva Siemens Vectron společnosti ČD Cargo. Foto: Jan SůraSpeciální testovací vlak na 200 km/h táhla lokomotiva Siemens Vectron společnosti ČD Cargo. Foto: Jan Sůra

Správa železnic začala s testováním rychlosti 200 km/h na úseku mezi Brnem a Břeclaví. Na základě výsledků měření chce ověřit,

Správa železnic začala s testováním rychlosti 200 km/h na úseku mezi Brnem a Břeclaví. Na základě výsledků měření chce ověřit, zda takové úpravy vybraných tratí dávají smysl a co vše je potřeba změnit. „Nechceme zvyšovat rychlost za každou cenu,“ řekl generální ředitel Jiří Svoboda.

Testování probíhá již od prosince, po třech zkušebních jízdách dnes Správa železnic svezla zkušebním vlakem i média. Soupravu z dvou vozů Českých drah táhla elektrická lokomotiva Siemens Vectron společnosti ČD Cargo.

Zkušební provoz povolil Správě železnic Drážní úřad. Podmínkou povolení je dodržení stanovených podmínek. Například na trati je v tu dobu takzvaný nickolejný provoz, jede tedy jen speciální testovací vlak. Kromě lokomotiv od ČD Cargo využívá Správa železnic i lokomotivy od Metransu.

https://www.facebook.com/Spravazeleznic/videos/2367625813567764

Stav trati byl nejprve technicky prověřen defektoskopickým vozem a současně jízdou měřícího vozu trakčního vedení. Vedle mostních objektů se prověřily přejezdy, nástupiště či přístřešky. Testy se zaměřují například i na to, jak na vysoké rychlosti reagují některé mostní objekty, dochází rovněž k akustickým měření.

Na stejné trati vznikl před 15 lety stále platný rychlostní rekord české železnice. Jednotka pendolino zde 18. listopadu 2004 dosáhla mezi Vranovicemi a Podivínem při testech rychlosti 237 kilometrů za hodinu. V řadě zemí je rychlost 200 km/h dávno standardem, na české železnici zrychlování zamrzlo na 160 km/h.

Prezentační vlak Správy železnic dosáhl mezi Podivínem a Vranovicemi rychlosti 200 km/h. Foto: Jan Sůra

Prezentační vlak Správy železnic dosáhl mezi Podivínem a Vranovicemi rychlosti 200 km/h. Foto: Jan Sůra

Správa železnic chystá zvýšení rychlosti na celkem pěti místech. Jako první by měly přijít na řadu ejpovické tunely, kde se s takovou rychlostí počítalo v projektu, nevychází ale zkoušky trakčního vedení. „Čekáme na měřící vůz z Rakouska či Německa. Výsledky nám ukáží, co je potřeba s vedením ještě provést, aby mohly vlaky jezdit vyšší rychlostí,“ řekl Svoboda.

Ve hře jsou i další úseky: mezi Olomoucí a Přerovem, projektuje se v rámci celé rekonstrukce také úsek mezi Chocní a Uherskem. Úpravami by mělo projít i spojení mezi Brnem a Břeclaví, kde chystají správci železnic rovněž větší rekonstrukci v rámci akcí Blending Call. Správa železnic současně nedávno začala přeprojektovávat úseky na IV. koridoru z Prahy do Českých Budějovic na vyšší rychlost.  Naopak podle Svobody ustoupili od zvýšení rychlosti z Poříčan do Kolína kvůli propustnosti trati.

Svoboda odhaduje náklady na zvyšování rychlosti řádově na stovky milionů korun. Půjde o kompletní úpravy tratě, hlavně zrušení všech úrovňových přejezdů.

Správa železnic testuje současně s vyšší rychlostí i plný provoz jízdy vlaku se zabezpečovačem ETCS při rychlosti nad 160 km/h.

Tagy 200 km/h Správa železnic Top
190 komentářů