Správa železnic plánuje „dvoustovku“ od Votic na jih, u Ejpovic ji chce otestovat už v létě

Stavba IV. koridoru Ševětín - Dynín. Autor: Petr ŠpetlákStavba IV. koridoru Ševětín - Dynín. Autor: Petr Špetlák

Právě budovaný 4. železniční koridor z Prahy do jižních Čech se možná stane první tuzemskou tratí stavěnou pro  rychlost 200

Právě budovaný 4. železniční koridor z Prahy do jižních Čech se možná stane první tuzemskou tratí stavěnou pro  rychlost 200 kilometrů v hodině. Správa železniční dopravní cesty aktuálně prověřuje možnost zavedení této rychlosti na úseku od Votic do Českých Budějovic, a to především v místech nově vznikajících přeložek. Uvedl to náměstek šéfa SŽDC Mojmír Nejezchleb pro časopis Silnice Železnice (SŽ) a potvrdil deníku Zdopravy.cz.

„Vzhledem k tomu, že velká část tratě již byla nebo bude realizována mimo stopu stávající jednokolejky, jedná se o ideální a dostatečně dlouhý úsek. Samozřejmostí u rychlosti 200 kilometrů v hodině je zavedení systému ETCS a absence úrovňových křížení,“ řekl SŽ Nejezchleb. Pro deník Zdopravy.cz dodal, že prověření technické náročnosti a možného navýšení nákladů staveb provádí společnost Metroprojekt (Sudop Group), výsledky by měly být k dispozici v srpnu. Nejezchleb nicméně nepředpokládá zásadní navýšení nákladů probíhajících či plánovaných staveb.

„Všude, kde to na 4. koridoru půjde, bychom chtěli zavést rychlost 200 kilometrů v hodině. Byla by škoda nevyužít toho, že se vesměs staví v nové stopě,“ uvedl náměstek. Vedle úseku Votice – Sudoměřice, kde vzniká téměř dvacetikilometrová novostavba tratě, jmenoval i úseky Soběslav – Doubí a Ševětín – Nemanice. První dva jmenované úseky by měly být hotovy v roce 2022, třetí by se měl teprve v roce 2023 začít stavět.

Jihočeský koridor se tak zřejmě utká o prvenství v zavedení „dvoustovky“ s tím západočeským, kde je nejžhavějším kandidátem již hotový úsek Rokycany – Plzeň, zatím tam ale není schválena ani rychlost 160 kilometrů za hodinu.  Dnes tam probíhá pantografická zkouška trakčního vedení pro rychlost 160 kilometrů za hodinu. „Schválení 160 km/h v nejdelším železničním tunelu je jedním z kroků k avizované 200kilometrové rychlosti. Zkoušet ji budeme už v létě,“ uvedl šéf SŽDC Jiří Svoboda na twitteru.

Zvýšení maximální rychlosti na konvenční síti z dnešních 160 kilometrů v hodině na 200 kilometrů v hodině si jako jeden z cílů vytkl při svém nástupu do čela správce železnic. V loňském zářijovém rozhovoru pro deník Zdopravy.cz mluvil o pětiletém horizontu a čtyřech vybraných úsecích o celkové délce 90 kilometrů: Břeclav – Vranovice (30 km), Dluhonice – Olomouc (17 km), Choceň – Pardubice (29 km) a Kolín – Poříčany (14 km). Na seznam se dostaly díky své délce a příhodnému trasování. Dílčí úsek Choceň – Uhersko (Choceň – Pardubice) už rovněž prověřuje Metroprojekt.

V tuzemsku je zatím jediná trať, kde se může jezdit více než 160kilometrovou rychlostí, a tou je zkušební okruh v Cerhenicích u Velimi. Vozidla s naklápěcí skříní zde mohou jet až 230 kilometrů v hodině.

Tagy 200 km/h 4. koridor Metroprojekt rychlost 200 kilometrů v hodině SŽDC Top
177 komentářů