Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Správa železnic plánuje „dvoustovku“ od Votic na jih, u Ejpovic ji chce otestovat už v létě

Stavba 4. koridoru Ševětín - Dynín. Autor: Petr Špetlák

Právě budovaný 4. železniční koridor z Prahy do jižních Čech se možná stane první tuzemskou tratí stavěnou pro  rychlost 200 kilometrů v hodině. Správa železniční dopravní cesty aktuálně prověřuje možnost zavedení této rychlosti na úseku od Votic do Českých Budějovic, a to především v místech nově vznikajících přeložek. Uvedl to náměstek šéfa SŽDC Mojmír Nejezchleb pro časopis Silnice Železnice (SŽ) a potvrdil deníku Zdopravy.cz.

„Vzhledem k tomu, že velká část tratě již byla nebo bude realizována mimo stopu stávající jednokolejky, jedná se o ideální a dostatečně dlouhý úsek. Samozřejmostí u rychlosti 200 kilometrů v hodině je zavedení systému ETCS a absence úrovňových křížení,“ řekl SŽ Nejezchleb. Pro deník Zdopravy.cz dodal, že prověření technické náročnosti a možného navýšení nákladů staveb provádí společnost Metroprojekt (Sudop Group), výsledky by měly být k dispozici v srpnu. Nejezchleb nicméně nepředpokládá zásadní navýšení nákladů probíhajících či plánovaných staveb.

„Všude, kde to na 4. koridoru půjde, bychom chtěli zavést rychlost 200 kilometrů v hodině. Byla by škoda nevyužít toho, že se vesměs staví v nové stopě,“ uvedl náměstek. Vedle úseku Votice – Sudoměřice, kde vzniká téměř dvacetikilometrová novostavba tratě, jmenoval i úseky Soběslav – Doubí a Ševětín – Nemanice. První dva jmenované úseky by měly být hotovy v roce 2022, třetí by se měl teprve v roce 2023 začít stavět.

Jihočeský koridor se tak zřejmě utká o prvenství v zavedení „dvoustovky“ s tím západočeským, kde je nejžhavějším kandidátem již hotový úsek Rokycany – Plzeň, zatím tam ale není schválena ani rychlost 160 kilometrů za hodinu.  Dnes tam probíhá pantografická zkouška trakčního vedení pro rychlost 160 kilometrů za hodinu. „Schválení 160 km/h v nejdelším železničním tunelu je jedním z kroků k avizované 200kilometrové rychlosti. Zkoušet ji budeme už v létě,“ uvedl šéf SŽDC Jiří Svoboda na twitteru.

Zvýšení maximální rychlosti na konvenční síti z dnešních 160 kilometrů v hodině na 200 kilometrů v hodině si jako jeden z cílů vytkl při svém nástupu do čela správce železnic. V loňském zářijovém rozhovoru pro deník Zdopravy.cz mluvil o pětiletém horizontu a čtyřech vybraných úsecích o celkové délce 90 kilometrů: Břeclav – Vranovice (30 km), Dluhonice – Olomouc (17 km), Choceň – Pardubice (29 km) a Kolín – Poříčany (14 km). Na seznam se dostaly díky své délce a příhodnému trasování. Dílčí úsek Choceň – Uhersko (Choceň – Pardubice) už rovněž prověřuje Metroprojekt.

V tuzemsku je zatím jediná trať, kde se může jezdit více než 160kilometrovou rychlostí, a tou je zkušební okruh v Cerhenicích u Velimi. Vozidla s naklápěcí skříní zde mohou jet až 230 kilometrů v hodině.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
573524
Host
573524

První trať postavená na 200 km/h je z Brna na Břeclav a také z Břeclavi směr Přerov. Přitom se tam jelo v testovacím režimu s loko od rakouských drah 203 km/h .Postavená kolem roku 2000.
Takže bych dodal že se v čechách bude stavět první trať na 200km/h.

JiP
Host
JiP

Pendolino tam jelo dokonce 237 km/h

JiP
Host
JiP

200 km-h je pekna vec, ale musim souhlasit se vsemi temi, kteri poukazuji ze mnohem vetsiho efektu by se dosahlo odstranenim propadu rychlosti vyrazne pod 160 km/h. Bohuzel se jedna o slovni hricku, ze ceske koridory se staveji pro rychlost do 160 km/h nikoliv na 160 km/h. Potom treba takovy usek CT-Brno je do 160 km/h ale 160 km/h se tam nejede ani metr. A pokud by se odstranily propady rychlosti v tomto useku dorovnanim nekterych useku, tak to ve vysledku udela mnohem vic, nez kdyz pojedu nekde nejaky kousek trati 200 misto 160. Vubec nemluve o energetickem hledisku, kdy… Číst vice »

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

No zrovna udělat 160 z mezi Brnem a Třebovou je skoro to samé, jako stavět VRT. Pokud by tam ta 160 nebyla stejně jako tady ty dvoustovky, tedy několik kilometrů kolem Svitav..

JiP
Host
JiP

nikdo netvrdi ze to lze vsude, nicmene koridor do Budejovic je etalonem jak se koridory meli stavet od zacatku. Treba takovy koridor do Plzne je vedle toho hotova parodie a pritom existovala varianta s prelozkami. Jenze nekdo vytahl chimeru VRT, ktera v tomto smeru nebude ani za 100 let a diky tomu je koridor do Plzne svymi parametry takova lepsi lokalka. Kdyby po nem jezdilo aspon to pendolino kazdou chvili, ale i to se tam podiva parkrat za den. Cela koncepce ceskych zeleznicnich trati je jedna velka tragedie a osekanim prelozek na koridorech jsme si na desitky let zabetonovali jakykoliv… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ten pokrok je zabetonovaný od výstavby Nové Tišnovky v 50. letech. V 80. létech při elektrizaci Brno – Přerov soudruzi plánovači zachovali traťovou rychlost 70 -90 km/h.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

To ale jen proto, že na prvním místě byla nákladní doprava a těch rychlíků jelo jen pár za den, tedy pro ten počet vlaků by se takhle neinvestovalo ani dnes.

Georg
Host
Georg

zcubeny je i 4. koridor mezi prahou a bystrici (tj. v jeho nejvytizenejsi casti), diky chimere vrt tunelu…

JiP
Host
JiP

To je bohuzel fakt, ktery nechce nikdo priznat, ale diky chimeram o VRT v nejruznejsich smerech, ktere jistojiste dalsi desitky let zadne nebudou, doslo k fatalnimu zmrveni stavajici site a jejimu parametrickemu zabetonovani nekde na urovni 70-80 let minuleho stoleti.

JiP
Host
JiP

Ted jsem mimochodem jel Opava-Praha, to mnozstvi pomalych jizd po trati je tak desive, ze jsem mel pocit ze snad ani nedojedeme. Nejsme schopni dodrzet ani grafikon na 160 km/h a to tam ma napr. pendolino jeste poradnou vatu.

jan
Host
jan

Tak přeložky budou dražší a mnohem delší časově. Modernizace koridoru se evidentně zase musí dělat stejně znovu. Přejezdy tam nemají moc co dělat. A jestli kolej na 160 nebo 200 bude cenově asi jedno. Nejhorší stanice..

jan
Host
jan

A ty pseudo akce blending call stejně stojí jako normální modernizace..

Georg
Host
Georg

jaky pseudoakce? cef blendingem se financuje i soucasna hostivar-vrsovice…

Petr
Host
Petr

Skvělá zpráva a úžasný posun v myšlení a uvažování lidí, pamatuji si,když proběhla rekonstrukce stejné tratí od Benešova nahoru, na x úsecích po modernizaci se zvedla rychlosti z 85 na 95 Km/h. A co se tech peněz týče, cca deset let zpátky, téměř všude se na této trati poděl postavila hnusná protihluková monstra. zejména napřklad v Plané nad Lužnicí ve Směru na Tábor, kde tato ,,krásná“ zed vyrostla mezi tratí a vedlejší E55. Až za silnicí je bytová zástavba. Tak že další super posun v uvažování lidí..

Marek Sourak
Host
Marek Sourak

Je to posun, ale porad pomale…ale VRT se uz nikdo nedozije…

Robert Šalda
Host
Robert Šalda

Z Votic do Čekanic před oblouk u Tábora je to vzdušnou čarou 23 km. Po trati v nové stopě okometricky může být tak o 2 až 3 km více. Prosím nekamenujte mě za nepřesnost.To se opravdu na tu dvoustovku vyplatí rozjíždět. To bude časová úspora. Zvýšíme rychlost ať to stojí co to stojí. Zavání to politickým zadáním nikoliv racionálním posouzením.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Jste to trefil, samozřejmě, že je třeba zavděčit se. Tyhle krátké úseky navíc budou mít na časovou úsporu zcela zanedbatelný vliv (pokud-li vůbec budou).

mirekk
Host
mirekk

Úrovňový přejezd v Sudoměřicích, Chotovinách a Stoklsné Lhotě. První dva zrušit nepůjdou, poslední po velkých protestech a dokladech možná ano. Takže? Takže nic

simbič
Host
simbič

Ale půjdou, ale půjdou. Mmj. po jakých dokladech?

noerf
Host
noerf

Zase od Tábora do Doubí je trať celkem rovná, záleží jak povede nová stopa trati Doubí – Soběslav, pak až do Ševětína jsou snad jen dva oblouky a z Ševětína do Českých Budějovice má vést trasa tunely, takže vlaky stavící pouze v Táboře by někdy okolo roku 2027 mohli valit 60 km rychlostí 200 km/hod.

a8n
Host
a8n

Jen drobná oprava, chtěl jste zjevně napsat 2037.

mirekk
Host
mirekk

Soběslav – Doubí: mapku najdete dole v odkazu
https://www.koridory.cz/stavbe-sobeslav-doubi-bylo-vydano-stavebni-povoleni/

Georg
Host
Georg

jj, vypada to priznive, ale jeden propad tam zustava ve stanici veseli n.l.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Je to politické zadání na základě racionálního posouzení a je to dobře, že konečně někdo přechází od slov k činům.

Georg
Host
Georg

v olbramovicich jedete 150, takze se nerozjizdite z nuly. v tabore vsechny vrstvy stavi, takze oblouk az tolik nevadi. co vadi jsou prejezdy…

Asdf
Host
Asdf

Railjety v Rakousku bezne 230 a proc tady 200 ?

Pitrys
Host
Pitrys

Limitem je zde traťová rychlost, ne konstrukční rychlost Railjetu či maximální rychlost HV.

Alibaba
Host
Alibaba

A proč by u nás nemohli jezdit 230, když by na to byla trať?

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Protože taková trať tu není…

Alibaba
Host
Alibaba

A proč se ptá na 200, když tady taky žádná trať není? (okruh není trať)

David
Host
David

Když by na to byla trať, tak ano. Trať na to není.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jak už psal pan Šimral. Škoda 120 má konstrukční rychlost 120 km/h. Jenže mezi Dolní a Horní Bečvou může maximálně 90 km/h a při průjezdu Prostřední Bečvou jen 50 km/h. Bývávalo povoleno 60 km/h. V okrese Vsetín je totiž jen to -nic-, dál- není a -e chybí. Být tam komplet dál nic e, mohla by Škoda 120 jet rychlostí 120 km/h.

Za humny je vlak
Host
Za humny je vlak

Je zde hodně snílků, kteří touží cestovat vlakem nejlépe rychlostí zvuku, ať to stojí co to stojí. V České republice díky dlouhodobému podfinancování kolabuje velká část (nejen) železniční infrastruktury ale místo její kvalitní, byť finančně náročné obnovy by se raději pár bláznů pokud možno už zítra prohánělo Maglevem z jednoho konce republiky na druhý a zpět jako na pouťové atrakci. Na převážné části železniční sítě se v současnosti vlaky z důvodu pomalých jízd či traťových poměrů smějí pohybovat pouze výrazně pod nejvyšší dovolenou rychlostí stanovenou pro konvenční tratě a existence úrovňových křížení se silniční dopravou na již modernizovaných úsecích dále… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To je tak. Přímlé vlaky Nemotice – Koryčany v elektrické trakci a nejlépe dvojkolejně na 200 km/h a elektricky. Suepr věc, ne? Přímý vlak je super, dvojkolejka je super, elektricky je super, takže to nemůže být špatně. Jen 200 km/h by chtělo zplepšit, to jediné je špatně. A nedívat se do mapy, co to je.
Zatímco skutečné problémy (kupříkladu narovnání Bezpráví a druhá kapacitní nákladní trasa do Německa) to je bez rychlých politických bodů, takže pro politika je lepší naslibovaná dvoustovka. Buďme rádi, že dvoustovka tady. Na trase Benešov – Budějice toho nejezdí tolik, aby z dvoustovky byl kapacitní průser.

Georg
Host
Georg

szdc hleda pilotni useky, kde by dvoustovku mohlo vyzkouset.

a je vyrazne jednodussi zavest na novem koridoru dvoustovku nez vyresit tisic a jeden problem tunelu u bezpravi – navic se tythle dve veci nijak nevylucujou a bezpravi se samozrejme pracuje i nadale…

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Což docela vtipně kontrastuje s tím novým nástupištěm na fotce, který má bezpečnostní pruh moc blízko kolejím, aby se u nich dalo jezdit 200 km/h. Pořád nechápu tyhle jednou za pár let se pořád opakující prohlášení o dvoustovkách na tak krátkých úsecích, že to neudělá ani minutovou úsporu, krom propálené energie, to si na tom bude SŽDC honit triko, protože jinak je neschopná, nebo to je tlak od Babiše na jeho PR, když se loni otevřel železniční tunel delší, než kolik se postavilo dálnic?

jan
Host
jan

Bylo by fajn, kdyby někdo v nějakém horizontu uvažoval taky Olomouc Zábřeh. Téměř žádné přejezdy, poměrně málo stanic, relativně široké okolí.
Problém v Čr asi budou nástupiště. Že to za Klause opět navrhli špatně. A pokud se kopaly i podchody, tak to celkem pokazili. (zbytečná investice).
Ale na mnoha místech naštěstí ani pořádné nástupiště nejsou.
A kéž by někdo alespoň na Kolín Poříčany a Choceň Pardubice dělal v zastávkách oddělené výjezdové koleje. Ať osobáky nezdržují ostatní.

Gejza
Host
Gejza

Olomouc Zábřeh bude asi problém v poloměrech oblouků v CHKO Litovelské Pomoraví. Nejsou tam náhodou už dnes propady rychlosti? Asi by nebylo úplně jednoduché tam projednat případné přeložky oblouků….

David
Host
David

Ano, jsou tam propady rychlostí. 160 v kuse tam má jenom moudivláček.

Jmfjv
Host
Jmfjv

Omlouvám se za nevědomost – co je to výjezdová kolej?

jan
Host
jan

No prostě, že vlak nezastaví v hlavních 2 kolejích na koridoru, ale, že vyjede na vedlejší kolej.

Johny
Host
Johny

To By mě zajímalo jak to myslí s tím dílčím úsekem Choceň- uhersko.. To jako za uherskem je to ready na 200 km/h? Nebo tak krátký úsek se jim vyplatí? Ale jako chce to zvýšit rychlost to každopádně a třetí kolej (když už jsme u toho) by taky bodla zároveň na první krodioru z Prahy do ČT.

D.S.
Host
D.S.

Úsek Choceň – Uhersko proto, že se jedná o jeden z nejstarších koridorových úseků a není už zrovna v ideálním stavu, takže by rekonstrukce byla potřeba tak jako tak. Proto přijde na řadu jako první, potom se dodělá i zbývající úsek do Pardubic. Pro zvýšení kapacity se bude dělat dvoukolejka Choceň – Týniště – HK – Praha, takže by se část dálkové dopravy mohla přesunout tam.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jenže tam máte úrovňové přejezdy, a pokud je neodstraníte, tak stejně žádnou rychlost nad 160 km/h nikdo nepovolí, i kdyby už plně fungovalo i ETCS.

D.S.
Host
D.S.

Samozřejmě, že dojde k jejich zrušení nebo nahrazení mimoúrovňovými.

Martin V.
Host
Martin V.

No, a přesně to je (aspoň pro mě) podstatný důvod, aby se tam zavedla rychlost 200 km/h (nebo aspoň 170 km/h 🙂 ), i když to žádné podstatné zkrácení jízdní doby nezpůsobí – minimálně v první fázi, která bude jen 10-20 km dlouhá. SŽDC bude mít neprůstřelný argument, proč všechny ty přejezdy a přechody přes trať bez výjimky zrušit. Nejen pendolino ve Studénce, ale i ta paní v Šakvicích na nedávném videu, co ji vlak ve 160 km/h odhodil, když se courala k perónu vrchem, jsou jasné argumenty, že už 160 km/h při té hustotě vlaků je prostě moc.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V tomto případě jste překvapivě zcela mimo: tam jde o úrovňové přejezdy běžných silničních komunikací, ne o přechody ve stanicích – a tedy to znamená nejen rekonstrukci spodku a svršku trati, ale vyžadovalo by to i výstavbu několika nadjezdů či podjezdů, a to se v rámci „pouhé“ rekonstrukce či obnovy zvládá poměrně těžko.

VS
Host
VS

Dobrý den, možná máte smůlu, že jste zrovna Vy vyprovokoval moji odpověď. Rušení přejezdů na extrémně rychlých nebo přetížených tratí je z hlediska dopravy i bezpečnosti nepochybně dobrou snahou. Ovšem na základě dojmu, kterého jsem nabyl v předchozích diskusích (a už si nepamatuji, kdo tam diskutoval tak militantně) bych byl opatrnější ve věcech rušení přejezdů bez náhrady, Jednak to může, samozřejmě, poškodit obec či oblast, ovšem rovněž pak může jít o historické závazky ve smlouvách. A mne osobně to přesvědčilo, že pokud by mne někdy někdo konzultoval ohledně stavby železniční trati přes jeho pozemek, doporučil bych mu, aby, pokud jej… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

Jo, tak to sorry. Znovu jsem si to po sobě přečetl a musím se opravit. Škrtněte slovo ZRUŠIT a nahraďte slovy NAHRADIT MIMOÚROVŇOVÝM KŘÍŽENÍM. Občas něco zrušit půjde, drtivou většinu samozřejmě nahradit. Vzorem pro mě jsou novostavby a zdvojkolejňování z 20. až 50. let minulého století (nová tišnovka, Brno-Břeclav a podobně). Zrovna směrem na Břeclav je dost prvorepublikových želbet. mostů přes trať, které dnes vedou z řepky do pšenice a kterým chybí prostřední pole z období elektrifikace v 60. letech. Po kolektivizaci nezbyla už ani ta polní cesta… A k druhému příspěvku jen dodám: samozřejmě, že to bude znamenat podjezdy… Číst vice »

Vladimir
Host
Vladimir

Nechapu proč rychlost 200km/h budí tolik vášni na 4. koridoru, vždyť od začátku se kritizovalo, ze je 160satka nízká rychlost. Buďme rádi, ze už někoho konečně nepadlo ze se nemá stavět podle 20let starých plánu a ze se mají rychlosti aktualizovat. Kdyby se uvažovalo stejne, tak by ejpovicky tunel taky nebyl stavěny na 200, ale na 160. Jednou se proste zacit musí a doufejme, ze tato rychlost bude v jakkekoliv výstavbě standart.

Tomáš
Host
Tomáš

Souhlas, jen napříště prosím standard místo standart 😉

Jarmil
Host
Jarmil

Grammar nazi

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

a 160 místo 160satka 🙂

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

To je přece v pořádku, to se čte „stošedesátsatka“ .

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Buďme rádi, ze už někoho konečně nepadlo ze se nemá stavět podle 20let starých plánu a ze se mají rychlosti aktualizovat.“
Jenže ono se podle těch neaktualizovaných „20 let starých plánů“ už fakticky staví, nebo je aspoň na jejich základě vydáno stavební povolení …

Kraul
Host
Kraul

No jo, za vašeho mládí nebyla žádná EIA a kam strana ukázala, tam se mohlo stavět. Pozemky se vyvlastnili a nic se neřešilo. Dřív bylo líp, že? A ještě přihoďte nějaké urážky handicapovaných lidí.

Maršál
Host
Maršál

Přesně, a navíc ta strana skoro ani nestavěla, přestože mohla. Jen pořád samé plány (včetně VRT), a skutek utek, reálná příprava / stavba (koridorů) je až dnes.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Něco si o tom nastudujte, než plácnete takhle do vody – SÚDOPu úkol vypracovat studii rychlých spojení zadán v roce 1989 po lednovém zasedání vlády nad dopravní koncepcí do r.2000 s realizací prvního úseku u Plzně v roce 1996. Máme rok 2019 a stále místo VRT máme … 😀

Georg
Host
Georg

urcite, on byl problem udrzet GPK na 140 km/h mezi breclavi a bratislavou, prelozka rokytka se stavela 14 let, ale u plzne by urcite v roce 1996 vznikla vrt.
takovejch zasedani a koncepci uz bylo – jen na ne nebyly prachy a technologie…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak strana především plánovala. Víte kolik času zabere naplánovat tunel z Tábora až na Jadran? Než vůbec takové plánování zorganizujete? PS: A protože jste během toho plánování neplánovaně vystřízlivěli, muste zorganizovat nové stranické plánování v rámci ROH.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Že by zakejhala potrefená husa? Tak to už začínám chápat, proč vidíte všechno okolo sebe tak černě – jen nevím, proč a co vlastně svádíte na EIA …

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Na čtvrtém koridoru je rychlost 200 km/h nejméně škodlivá, skoro bych řekl, že neškodná. Má to ale jisté ALE: pokud jsem dobře sledoval různé debaty, přeložené úseky na 200 km/h ve smysluplných úsecích vyhovují tak maximálně pro Pendolíno. A nikde jsem nečetl, že by Pendolíno mělo přijít na Jižní expresy, aby to opravdu mělo nějaký, byť malý smysl.

David
Host
David

A MD na žádné linky naklápěcí soupravy nepozaduje, takže až pendolino dojezdí, skončí i sen o 200 km/h.

Karel
Host
Karel

Standard pro novostavby je 250-350, takze 4.koridor je moralne zastaraly projekt.. A SuVo neni ani na 200…

a8n
Host
a8n

4. koridor taky není novostavba.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Opravdu je ve stětě standardem 250 – 350 pro tratě, kde mají jezdit nákladní vlaky a zastávokové osobáky? Jakože když je trendem stavět dálnice na 130 km/h, tak obchvat Znojma musí být na 130 km/h nebo vůbec?

liberal shark
Host
liberal shark

Mě by ke štěstí úplně stačilo, kdyby byla celá trať z Prahy do Budějc dvojkolejná na 160 km/h s ETCS a Jižní expres to stíhal za 90 minut i se zastávkou v Táboře.

Martin
Host
Martin

po D3 to date autem take za 90min… az ji postavi… mozna rychleji…

Liberal shark
Host
Liberal shark

Občas to dávám už teď, když se nikdo nedívá ;-). Ale dostavby D3 se už nedoziju. Sem se s tím smířil.

Martin
Host
Martin

No je to problem, protoze se tezko presunou cestujici z aut do vlaku, kdyz vlak bude pomalejsi, pri stejne rychlosti take daji lide vice na to co jsou zvykli, tedy auto…

David
Host
David

No a? Vy si myslíte, že lidi uvažujou stylem jede to 80 minut, jedu vlakem, jede to 90 minut, vytahuju auto? To žijete v nějakém vlastním virtuálním světě.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Veliký souhlas. Úplně stejně, jako na Svinov pod tři hodiny a nebo za 3:10…
Díky za připomínku.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Konvenční železniční síť u nás nepotřebuje tolik zrychlit ze 160 na 200, jako z 5-50 na 60-120 km/h.

Jiří
Host
Jiří

Taky si říkám, že zrychlení by se mělo koncepčně řešit ve stylu „ze 160 na 350“ – nějaké 160 na 200 na pár kilometrech je drahé, nekoncepční a problematické. Jenže to by se ty zakázky nesměly vymýšlet na míru stavebním firmám, že 🙂
Prostě nechat soukromého investora na tom makat od začátku se zadáním „(německo)-praha-brno-ostrava 350 km/h“ s nějakým deadlinem a ať si firma sama vyřídí všechna povolení, vykoupí pozemky a postaví koleje. Za 10 let bychom jezdili. Ne jak státní aparát pracuje ve smyslu „v roce 2035 možná začneme stavět“ … …

IGCT
Host
IGCT

Milý zlatý, Vy byste nepostavil ani obchodňák, natož trať. Podobnou ultrakravinu jsem už dlouho neslyšel.

Fedexak
Host
Fedexak

Jiří: Mluvíte mi z duše 🙂 palec nahoru

mirekk
Host
mirekk

Po zemi tuhle utopii nepostaví ani ten nejvyšší nad námi. S tím se smiřte. Stačí se pořádně podívat do mapy a ne jen plácat do klábosnice milý zlatý

simbič
Host
simbič

Co je to klábosnice?

Honza Koleno
Host
Honza Koleno

Ty 200 kmph úseky jsou spíše na zkoušku…. Někde se začít musí, nasbírat zkušenosti a data.

Štěpán
Host
Štěpán

A bude na té „dvoustovkové“ trati pořád jezdit regionova, nebo konečně někomu dojde, že něco tak pomalého (a navic motorového) nemá na té trati v pravidelném provozu co dělat?

Kraul
Host
Kraul

Tak ono tam nejezdí dost lidí ani na 810. V tomto úseku nemají zastávkové spoje (stavějící po 3-4km) už vůbec co dělat a mohlo se ušetřit za stavbu nesmyslných peronů a podchodů v pustinách. Mezi Pasovem a Plattlingem na každou chvíli zastavující couráky už taky nenarazíte. A to samé na většině hlavních německých tratí, mimo příměsta.

Štěpán
Host
Štěpán

A nízký počet cestujících je důvod ke zbytečnému spalování nafty a blokování rychlé tratě pomalými vozidly? Ony snad nikde na světě neexistují nízkokapacitní elektrické jednotky, jejichž akcelerace se nepodobá rozjezdu těžkého nákladního vlaku? Zajímavé, že ve vámi neustále objahovaném Německu taková vozidla mají. A pokud jde o reálné využití osobáků Benešov – Tábor, nedivím se každému, kdo tam bydlí, že jede radši autem. Jet 814 na koridoru vážně není nic komfortního ani časově zajímavého. Tam patří vozidla s pantografem, lepší akcelerací a především vyšší rychlostí (alespoň 120 km/h, což na osobák stačí, ale 80 km/h je vážně zoufale málo). Ve… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Pro těch pár lidí? Proboha proč? Ty zastávky tam vůbec neměly být.

Štěpán
Host
Štěpán

Vždycky tam byly, tak proč tam najednou nemají být?

BoH
Host
BoH

Jestli má smysl dělat pro tyto úseky rychlost 200 km/h je samozřejmě na debatu (záleží na tom, kolik kilometrů by reálně ten vlak mohl jet touto rychlostí). Co ale určitě argument není, že nejsou pro tuto rychlost lokomotivy a vozy. Když se podíváme například na https://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_350, tak vidíme, že již v roce 1973 se začaly vyrábět lokomotivy pro 160 km/h (a šlo je upravit i na 200 km/h). Na kolika úsecích v té době šlo jezdit takovou rychlostí? Nicméně to byla investice a sakra dobrá investice, protože i po téměř 50 letech mohou tyto lokomotivy skvěle sloužit (kdyby byly tedy… Číst vice »

Neználek
Host
Neználek

Já bych radši 160km/h z Vysočan do Lysé nad Labem..

Jakub
Host
Jakub

Úsek Praha Horní Počernice – Čelákovice na 160 km/h bude…Če-Ly bude na 140 km/h, Ly-Nb bude na 160 km/h, Nb-Hk také na 160 km/h. To bude pro Elefanty a Sysly opravdu velkorysá jízda. Samozřejmě rychlíky tu rychlost využijí. To vše ale až po rekonstrukci a s osazením ETCS.

VRT
Host
VRT

Ale jen do Mstětic. Pak by se musela dělat přeložka a to asi není moc pravděpodobné. Na druhou stranu, pokud nebude ETCS, zůstáváme na 100. Tedy žádná změna proti současnému stavu…

Vlada
Host
Vlada

Protoze na jih nikdy nepovede vysokorychlostni zeleznice (ani v useku na Benesoc),tak je to dulezity,aby 200km bylo i v tomto useku aspon. Diky tomu praha tabor o dalsi 4 minuty rychlejsi a kdyz to udelaji az bo budejic,tak praha budejovice bude atakovat 1:20!!!

Kraul
Host
Kraul

4min ušetříte jízdou 200 místo 160 na 20km úseku???

Matematiku jste střední škole neviděl ani z rychlíku?

Kraul
Host
Kraul

A jen pro zajímavost, pro lidi s kouskem mozku a leností to počítat… pokud 20km profrčím místo 160kou 200kou a celý úsek nebrzdím ani nemusím zrychlovat, ušetřím přesně 1,5 minuty.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Někdo viděl z rychlíku matiku, někdo češtinu…..

VRT
Host
VRT

Na druhou stranu, Plavecký styl má pravdu. Já jsem osobně pro, aby tady byla 200, ale vidět jí jako Svatý grál a spásu železnice, co přinese zásadní zkrácení JD, to opravdu ne. Aby to opravdu nastalo, musely by ty úseky být sakra delší. No a na to už je těch 200 km/h zase sakra málo. Nemluvě o snižování propustnosti na stávajících úsecích. Tam je zvyšování rychlost prostě kontraproduktivní. Takže máme-li se někde dočkat vyšší rychlosti, je 220 ideální. Všude jinde buď po přidání kolejí, nebo s novou tratí, kde to ale zase klidně může být i víc.

Martin
Host
Martin

Tam jsou problemy dva, do Budejovic se jednoznacne melo stavet na 200-230km/h, jinak oproti dalnici to nebude zadne terno, a v nekterych usecich meli byt predjizdne koleje…
Druhy problem je prosazovani VRT na Brno severni trasou, takze zustane uzke a dlouhe hrdlo z Prahy do Benesova s rychlosti 75-100km/h s hustou mestskou dopravou…

Kdyby se stavelo na jih v parrametrech 200-230 ve vetsi,e useku a VRT na Benesov, tak to vlak z Prahydo Budejek po dokonceni da i za hodinu… oproti dalnici D3 to by byl vyrazny skok….

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Do Budejovic se mělo –> jenže se nestavělo a buďme rádi za stav, na který se to staví.

Martin
Host
Martin

Tak ano, radi byt muzeme, ze tam vede koridor, tedy ze se stavi dvoukolejka na 160, ale tech 160 nebude vsude, natoz planovanych 200…
Proste je to skoda, ze se parametry trochu neposunuly…

babilon
Host
babilon

Já bych se spokojil i s tím, kdyby se na páteřních tratích jezdilo všude aspoň 120. To by mělo daleko větší přínos než dvoustovka na pár desítkách km.

Martin V.
Host
Martin V.

Ano, čistě z fyzikálního pohledu máte pravdu. Ale jsou pomalé úseky, s nimiž v blízké době nehnete, proto je potřeba problém paralelizovat a řešit to jako umění možného. Tedy někde z 80 na 120, jinde ze 160 na 200 a na přeložkách třeba ze 70 na 200 km/h. Že to zpočátku nebudou souvislé tratě, je sice nemilé, ale podle mě nutné. Čekáním na souvislé úseky bychom se nikam nepročekali. Kromě rychlosti považuju za velmi podstatné i zkrácení trati! Na několika úsecích se to už povedlo a šetří to jak čas, tak energii v provozu.

Martin
Host
Martin

Tak to mate jako s jakoukoliv dopravni tepnou, proste stavite po kouskach… nekdy vetsi usek jindy par kilometru…

mirekk
Host
mirekk

Ano, naprostý souhlas

Honza
Host
Honza

Coz na 160km useku by bylo v idealnich podminkach nejakych 12min. To je velke zrychleni…

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

V článku je kromě 20km úseku řeč ještě o dalších dvouch.

Kraul
Host
Kraul

A ty nějak zkrátí úsek praha-tábor, o kterém tu psal dotyčný?

Zesp
Host
Zesp

Jak hezky potichu vyšuměla trať Brno – Přerov… A to už podle prvních plánů měla být defacto hotová… Mezitím se nenápadně začíná obnovovat a se tam zvyšovat rychlost alespoň na tu stovku… To znamená, že nějaká zásadní reko hned tak nebude… A u toh 4. koridoru – i na těch nových přeložkách – bude tam na těch 200 km/h směrové trasování???

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„bude tam na těch 200 km/h směrové trasování???“
Pokud někdo neupraví projekty, tak asi nebude: nedávno tady byl popis přeložky trati mezi Doubím a Soběslaví a kdosi v komentáři správně poukázal na to, že dva krajní oblouky tam neumožní ani rychlost úplných 160 km/h …

Ondřej
Host
Ondřej

Někteří t uzapomínají, že se ta trať nestaví na 20 let. Je dost možné, že po ní hned po postavení jezdit nebude, ale vlaky se jednou obmění a
nějaké příměstské jednotky, které jezdí 190-200km/h se tam určitě uživí. Doufám, že oblouky jso unaprojektovány potenciálně i na vyšší rychlost.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Šotologika přece velí nejdřív si pořídit vozidla, ne? Pendolino by mohlo vypravovat :))

TomikV
Host
TomikV

Hmm a co s tím mají šotoušové společného. Mám pocit, že se tu probírá trať (hlavně) a ne její uživatelé ať je to kdokoliv.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Ano, ale probírají ji tu – bohužel – také šotouši a padá z nich to, co by nikdy nemělo opustit půdorys uzavřené terapeutické diskuse na k-reportu.

VRT
Host
VRT

Nejsem si jistý jestli ta skupina je terapeutická…

Martin
Host
Martin

Ja si pamatuju devadesata leta, kdy se tu predstavovali vlaky TGV, ICE, ETR401, koukali jsme na to jak z visne, stat mluvil o VRT a koridorech na 200 a vic… konzorcium CKD, Fiat, MSV, Siemens melo dodat 10 vlaku Integral…
No dopadlo to tak, ze po 30 letech neni ani jedna trat na alespon 200km/h, a vlaky dodal Alstom az po dlouhe dobe diky krachu CKD a to v dobe, kdyz uz technicky byl vlak zastaraly…

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Největší šotoušovina je tady psát o dvoustovkách, které by na nejdelším úseku stáhly možná minutu u pár Ex vlaků a to ještě v jen jednom směru, jinak jenom opravdu vteřiny a propálenou elektřinu, ale to se nestane, protože už z fotky u článku je patrné, že aby vznikl tento nonses, tak by za a) musely změnit Evropské normy, nebo za z b) přestavovat úplně nové nástupiště nebo i jiné zařízení na trati, které by takovou rychlost mohlo umožnit. Tohle nemůže být nic jiného, než politické mlácení slámy, které jsme tu mohli slyšet už nejednou.

BoH
Host
BoH

Tento úsek, pokud bude postaven, tak bude určitě první. U stávajících tratí se bude minimálně ještě deset let debatovat o tom, jestli má smysl dát tomu to razítko na 200 km/h nebo nemá.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Vzhledem k tomu, že vím, co všechno by se muselo v projektu překopat, aby se těch 200 v úseku SudoVo mohlo a kolik by dané úpravy stály, bude to malý zázrak, pokud opravdu dojde k realizaci. A budu věřit, že pan inženýr, než toto vypustil z pusy, to ví též, vzhledem k jeho vzdělání. Bylo by tedy dobré říct taky ty detaily, neboť projekt je na 160 (vyjma tedy GPK).

BoH
Host
BoH

Tak to jsou zajímavé informace. Tak, uvidíme, jestli se někdy alespoň těch 200 km/h dočkáme 🙂

Kraul
Host
Kraul

Tak tak, tunely počínaje.

Martin V.
Host
Martin V.

SudoVo mi přijde dost natěsno, jsou tam oblouky R = 1400 m s převýšením 124 mm, to je max. na 170-180 km/h pro klasiku a 200 km/h pro naklápěčky. Nadějnější vypadá druhý úsek Soběslav – Doubí, tam jsou poloměry kolem 2600 m, kde už by se 200 km/h jezdit dalo. Ale jak známo ďábel se skrývá v detailu, tak bude zajímavé sledovat, kolik detailů vypluje na povrch. U dalších projektů už by to snad mohli dát „z jedné vody načisto“, ne?

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Za pár dní mě čeká cesta do Gdyně. Zatím se svezu 200 km/h jen na některých úsecích v úseku Zawierce-Warszawa. Příští léto to už bude až do Gdynie (konkrétně 47% tratě bude 200 km/h) Kurde, když to zvládnou Poláci tak proč né my? Tak pojďme!

Vbb
Host
Vbb

Zkuste se podívat na mapu a provnat rozlohu Polska a ČR.
Co myslíte, bude VRTka v Lucembursku nebo San Marinu? I Vatikán by byl dobrý příklad 🙂

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Třeba František překvapí …

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Možná to pro vás bude nová informace, ale VRT mají tvořit evropskou síť…

Vbb
Host
Vbb

Samozřejmě, ale pro malé státy, kam ČR patří, nemá smysl budovat VRTku dříve, než se může potkat na hranicích s pokračováním u sousedů. Na rozdíl od velkých států, kde VRTka tvoří i vnitrostátní páteřní síť.
Lucembursko může teoreticky ležet na VRTce mezi Německem a Francií (i když bych to spíš viděl jako přípoj Lucemburk – Méty, ale to je vedlejší). Rozhodně ale nebude budovat svou vlastní VRTku.
Na rozdíl od Německa, Francie a i toho Polska.

Maršál
Host
Maršál

Takže protože až na nase hranice nevedou VRT, my na ně taky kašleme. Výborná logika

Vbb
Host
Vbb

Nikoliv. VRTka z Prahy do Brna nemá sama o sobě ekonomický smysl. Smysl bude mít až po napojení na evropskou síť. To ale neznamená, že jí nemáme začít připravovat dopředu, a to nejlépe tak, aby se na těch hranicích fyzicky potkala s právě dokončenými úseky sousedů.
Plus mínus rok či dva nebo i pět není v tomto případě žádná míra. Důležité je, aby se na hranicích potkaly (a ne že si my vymyslíme přechod na pravém břehu Labe a Němci na levém, každý postaví to svoje a pak nastane veliké divení)

Martin
Host
Martin

Jestli jste to myslel tak, ze mame spolupracovat, tak to ano, urcite, plany musi byt na obou stranach… nicmene i tak ma VRT velky prinos i jako vnitrostatni spojeni…

Alibaba
Host
Alibaba

Já bych naopak řekl, že Praha – Brno (čistě VRT) bude právě svým vytížením nejekonomičtější.
O spolupráci s okolím se s váma nepřu, otázka je, zda má být přechod čistě VRT nebo smíšená doprava (v do 200), která tu ekonomiku taky zachraňuje. Jako třeba právě s těma Němcema a tunelem do Drážďan.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Přičemž v tom Lucembursku je bude stavět Německo nebo Francie, žejo… A i zbytek toho, co píšete, jsou nesmysly.

Vbb
Host
Vbb

Aha, takže podle vás je ČR „velká země“, a Lucembursko je celé žhavé, aby si od jedněch svých hranic ke druhým postavilo svou vlastní VRTku bez ohledu na Německo a Francii.
A že to v tom Luc. budou stavět (a řekl bych, že i projektovat) Němci či Francouzi je velice pravděpodobné, proto Lucembursku se nevyplatí pro těch pár kilometrů vyvíjet či nakupovat know-how, technologie, stroje a zařízení.

Martin
Host
Martin

Teda porovnat Lucembursko s CR, to je trochu moc ne?
Mj. CR ma celkem dobrou polohu pro propojeni mest jako HK+Pardubice, Plzen, Prahu, Usti, Brno, Ostravu VRT uplne v pohode… Navic jsou to prestupni uzly celych kraju… Samozrejme, ze propojeni se zahranicim je bonus v danych smerech,…
Mit postavenou VRT Usti-Praha-Jihlava-Brno, tak se na ni budou chtit napojit i Rakusane s Vidni a Nemci S Drazdany a Berlinem… je to presne naopak, vnitrostatni useky jsou prioritou kazdeho statu pred propojenim se zahranicim, kdyz nezacnem stavet, tak mohou byt vyuzity alternativni trasy v okolnich zemich…

VRT
Host
VRT

Dovolím si mírně nesouhlasit… VRT není (stejně jako dálnice) svatý grál (to už jsem to tu dneska jednou psal). VRT je rychlé kapacitní spojení, jeho úkolem je zkrátit JD tak, aby byla v osobní dopravě konkurenceschopná autu. Zde je třeba jedna poznámka: řada lidí netuší (jako třeba pan Štěpán), že jízdní doba v jízdním řádu ještě nic neznamená. Důležité je taky se nějak na to nádraží dostat a zároveň: zatímco auto mi stojí u domu/v garáži a mohu jet v zásadě kdykoliv, vlak má interval. Proto je důležité, aby čistá úspora času při jízdě vlakem byla ještě výrazně lepší, než… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Tak kousek od Vatikánu VRT je. Do Milána se můžete na Poslední večeři zajet podívat na otočku… po VRT.

Alibaba
Host
Alibaba

Tak vlak by klidně mohl končit na vatikánským nádraží, jen nevím, zda by se tam vešel (na délku) a jestli by tam dojel sám (maj tam e-trakci)?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Z fotek to vypadá docela přesvědčivě.

Martin
Host
Martin

no a ted si vemte mapy z dob pred 30, 20, 10 lety a porovnejte stav trati a dalnic v CR a Polsku, pred 20 lety nam zavideli, dnes zavidime jim…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mno tak moment, jdu na web SNCF. A co nevidím? https://en.oui.sncf/en/tgv-france-luxembourg
TGV tam zajíží, ale jelikož je to koncový úsek, tak je možná pomalejší. Ostatně ani do Paříže se nejede 300 a pak brzdit na poslední chvíli. A jelikož je jízdní doba 2:10 – 2:15 tak to je nejenom trén ale je i grande vité.

Kraul
Host
Kraul

Tratě podle pravítka?

Dario z Polska
Host
Dario z Polska

200 km/h až do Gdynie? Příští léto? Tohle je nejlepší žert v dějinách!

jirka
Host
jirka

a máme něco co tou dvoustovkou na jih bude jezdit?????

David
Host
David

My ne, dopravci ano.

Partneři



CSCARGO