K autobusům a vlakům letadla. Jihomoravský kraj chce dotovat spojení do Mnichova
Další kraj vymýšlí, že by zahrnul do základní dopravní obslužnosti i leteckou dopravu. Jihomoravský kraj chce společně s Brnem zaplatit
Další kraj vymýšlí, že by zahrnul do základní dopravní obslužnosti i leteckou dopravu. Jihomoravský kraj chce společně s Brnem zaplatit ročně zhruba 36 milionů korun za provoz letecké linky Brno – Mnichov.
Jihomoravští zastupitelé ve čtvrtek zastupitelé ve čtvrtek schválili Memorandum o společném postupu ke zlepšení globální letecké dostupnosti Jihomoravského kraje a statutárního města Brna, příští týden o něm budou hlasovat brněnští zastupitelé.
Podle memoranda by se měl počet cestujících na letišti v Brně – Tuřanech během tří let zvýšit o sto tisíc ročně. „Zlepšení letecké dostupnosti současně povede ke zvýšení atraktivity celého regionu jak z hlediska turistů, tak investorů a zaměstnavatelů se všemi pozitivními a vyčíslitelnými přínosy pro regionální ekonomiku,“ zdůraznil hejtman Bohumil Šimek (ANO).
Zastupitelé současně schválili takzvané Oznámení závazků veřejné služby letecké lince mezi Brnem a Mnichovem. „Provozování pravidelné letecké linky Brno – Mnichov chceme zajistit u leteckého dopravce vybraného v otevřeném nadlimitním zadávacím řízení,“ dodal Šimek.
Linku už provozuje dva roky společnost bmi Regional s letadlem Embraer E-145 dvakrát denně ve všední dny a jednou v neděli. Nedávno se změnil letový řád tak, aby lety lépe navazoval v Mnichově na další spoje.
Kraj potvrdil, že linka je prodělečná. „V současné době provoz letecké linky Brno-Mnichov nelze realizovat za běžných tržních podmínek,“ uvedl Šimek. Kraj se proto rozhodl linku zahrnout do závazku veřejné služby. To ale musí nejprve schválit Evropská komise, s kterou bude kraj jednat. Zastupitelé současně schválili maximální výši příspěvku na provoz ve výši 1,468 milionu euro (zhruba 36 milionů korun) po dobu čtyř let. Kraj už na linku přispívá nyní formou reklamy.
Kraj a město v memorandu uvádí, že jiná podobná města a regiony mají lepší nabídku spojení a domnívají se, že potenciál brněnského letiště je mnohem větší a může dosáhnout až milionu cestujících ročně. V memorandu neuvádí ale konkurenci nedalekých letišť ve Vídni a Bratislavě, odkud je už nyní podstatně větší nabídka letů a obyvatelé Brna a Jižní Moravy je běžně využívají. Brno s nástupem zimního letového řádu přišlo o linku do Eindhovenu.
Podobné plány má i Moravskoslezský kraj, který hodlal ze svého rozpočtu vytáhnout mnohem více, řádově stovky milionů korun ročně za provoz linek do Amsterdamu a Helsinek. Do opakované soutěže se ale nikdo nepřihlásil.