Letecké společnosti Letectví

Až 2600 eur za rotaci. Jihomoravský kraj uzavřel smlouvu na lety do Mnichova

bmi Regional létá do Brna s letadlem Embraer E-145. Foto: bmi Regional
bmi Regional létá do Brna s letadlem Embraer E-145. Foto: bmi Regional

Jihomoravský kraj uzavřel koncem května smlouvu s leteckou společností British Midland Regional (BMI Regional) o provozování linky Brno – Mnichov za veřejné peníze. Kraj lety podobně jako u vlakové či autobusové dopravy objednal v podobě veřejné služby, a to na čtyři roky.

Smlouva, která se už objevila v registru, dopravci zaručuje kompenzaci až 2600 eur na rotaci. Zároveň letecké společnosti určuje řadu podmínek včetně cen letenek nebo návazností v Mnichově, zavádí i systém smluvních pokut. Objednávka zní na 11 rotací týdně, dvě ve všední dny a jedna v neděli, což odpovídá nynějšímu letovému řádu.

„Maximální konečná cena jednosměrné letenky (z Letiště Brno do Letiště Mnichov i z Letiště Mnichov do Letiště Brno) ve třídě Economy včetně veškerých možných daní a poplatků nepřesáhne 250 eur,“ píše se ve smlouvě. Dopravce zároveň musí každý měsíc nabídnout minimálně 250 letenek za akční cenu 79 eur včetně všech poplatků.

Kraj rovněž vybral 14 destinací (Düsseldorf, Frankfurt, Hannover, Brusel, Amsterdam, Paříž, Toulouse, Milán, Madrid, Bilbao, Kodaň, Londýn, Hamburg, Curych), z nichž alespoň do osmi dle výběru dopravce musí mít cestující zajištěn v Mnichově přestup v obou směrech.

BMI Regional musí začít linku podle smluvních podmínek začít provozovat nejpozději do šesti měsíců, nasadit musí letadlo s přetlakovou kabinou o minimální cestovní rychlosti 450 kilometrů v hodině a kapacitou alespoň 35 míst. To dnes nasazovaný Embraer E-145 s 50 sedadly splňuje.

Letecké spojení mezi Brnem a Mnichovem zahájila BMI ve spolupráci s Lufthansou v listopadu 2015 s frekvencí jednou denně. Od loňského jara vypravuje společnost dva lety denně, kraj je přitom dotuje desítkami milionů pod rouškou propagace regionu na základě marketingové smlouvy.

BMI Regional měla letos na jaře potíže s personálem a musela některé lety do Brna rušit. Nová smlouva o veřejné službě má proto kraji rovněž zaručit, že firma za podobné excesy bude platit penále. Od problémů v březnu firma zrušila jediný let na konci května.

Smluvní pokuty (výběr)
Dopravce se zavazuje zaplatit kraji smluvní pokutu:
– za nevykonání rotace s výjimkou případu vyšší moci, a to ve výši 3000 eur za každou nevykonanou rotaci.
– ve výši 3.000 eur za každou rotaci vykonanou prostřednictvím letadla nedisponujícím přetlakovou kabinou.
– ve výši 3000 eur za každou rotaci vykonanou prostřednictvím letadla s nižší cestovní rychlostí než 450 km/hod.
– ve výši 1000 eur za každou rotaci vykonanou prostřednictvím letadla s nižší kapacitou než 35 míst.
– 100.000 eur za porušení povinnosti codesharové spolupráce
– za nezajištění náhradní dopravy za zrušený let, a to ve výši 1000 eur/let.
– za nenabídnutí akčních letenek v minimálním počtu 250ks měsíčně a to ve výši 90 eur za každý 1 ks nenabídnuté akční letenky.
– za každou nabízenou či prodanou letenku ve třídě Economy za cenu vyšší než 250 eur, a to ve výši rozdílu částky za kterou byla letenka nabízena (prodána) a částkou 250 eur.

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Bohužel zrušených letů bylo více než se uvádí v článku. Sám jsem zažil dva. Jeden třeba 19.4. a další 17.5., takže smluvní pokuty vítám a snad vrátí důvěru v používání těchto linek.

  • Na této lince byl ochoten zahraniční byznys i přes blízkost Vídně ochoten platit i 13000kč za poslední místa v letadle – a to za jednosměrnou letenku – v neděli večer nebo v pondělí do Brna a ve čtvrtek večer nebo pátek v poledne zpět. Jenže stále častěji BMI z důvodu nedostatku strojů a pilotů občas let prostě zrušila, což pravidelně otřásalo chutí zákazníků tak strašně drahé letenky kupovat, když je blízko Vídeň. Mnohá brněnská firma zase má limit – OK leťte z Brna, ale nesmí to být o moc dražší než z Vídně.

    Proto je dobře, že JMK a Brno mají stabilitu linky nyní pod kontrolou – smluvní pokutou oplátkou za dotaci pokud by let letěl poloprázdný – protože pokud bude na linku zase spoleh a nebude oproti nabídce z Vídně extra moc předražená, zase si své zákazníky najde, a kraj s městem ji bude muset dotovat stále míň a míň. Bez podobné podpory by brněnské letiště v těžké konkurenci Vídně případně i Bratislavy a Prahy jen těžko mohlo něco celoročně rozlítat. A bez linky by nebyli další HiTech investoři. Takto tu je šance, že po 4 letech linku ani bez dotací nokdo nezruší, protože bude zavedená a tím i v zisku…

  • Za ty peníze na podporu jediného letu by mohli léta provozovat přímé vlakové spoje na letište ve Vídni, odkud se dá letět téměř všude a za konkurenceschopné ceny. Hodina cesty navíc už asi nikoho nevytrhne. Tohle podporování de facto byznys linky je poněkud mimo. Ostatně stejně jako všechny ostatní akce spojené se snahou zvýšit provoz na mrtvém brněnském letišti.

    • Nemáte pravdu. Rakušáci by přímý vlak na Schwechat z Brna nepustili. Pěkně na Hbf a tam přestup na Railjet ze Salzburku – to je jejich strategie.

    • Kdyby přímý vlak v Rakousku z Brna pod letiště ve Schwechatu povolili, tak byste měl určitě pravdu.

      Jenže rakouská strategie je jiná – vlaky z Brna protáhnout přes Hbf. na jih, do Grazu. Ve Vídni je tak nutné na Hbf. přestoupit pěkně na Railjet ze Salzburku. Za dvě hodiny jste z Brna na letišti. OK. Ale při zpáteční cestě narazíte na problém, že vlaky na Brno jezdí jen jednou za dvě hodiny nebo v Břeclavi s přestupem a hlavně, že poslední odjíždí v 19 hod. To už raději přímým Regiojet busem ze Schwechatu za 2,5 hod. nebo lépe dojet na Schwechat autem. Všiml jste si kolik tam stojí českých SPZetek ?

      Pokud se toto nezmění, má 1-2 feedovací linka 2-3x většího letiště než je Vídeň smysl – byť s dotací. Kdybyste věděl na jaké *** se u nás zneužívají dotace… Když by díky lince přišel jen jeden HiTech investor tak je má JMK a Brno zpátky… Ono totiž když letíte přes Atlantik tak je rozdíl nabídky z Vídně a Mnichova markantní. Mnohdy jen z Vídně hupsnete do Frankfurtu, Amsterdamu, Paříže nebo Mnichova, abyste letěl přes oceán odtud. Škoda, že z Brna rovnou nerozlítali za dotace na střídačku Mnichov+Frankfurt – to by linky byly super kombinovatelné a brzo by byly podle mne v zisku bez nutnosti dotace vůbec doplácet.

  • Mnichov je fajn třeba v napojení na Británii a Irsko, ale dá se tudy udělat i jižní Evropa a samozřejmě Německo a Benelux. Ceny jsou tudy kolísavé, ale už několikrát jsem dostal já ven nebo mí hosté do Brna pod 10 tisíc, což fabrika unese. Zahraniční odborníci to pohodlí na cestě sem jednoznačně vítají, pokud se tedy z nějakého záhadného důvodu nechtějí při jedné cestě dobrovolně nechat okrást v Praze.

  • To je kšeft, a proč ne rovnou na 4 roky. To asi zase byly nějaké ty krabice od vína.

  • Má to vůbec smysl?
    Zaměření jednoznačně na byznys cestující a platí to z veřejných peněz.
    Kolem 2000 eur stojí pronájem tryskáče HondaJet na hodinu.

    Pro turisty a rodiny to nemá smysl, zejména poté co ve Vídni soupeří aerolinky akčními cenami které jsou o řád níže.

    • To je prostě logika našich politiků…asi je těžké v práci používat hlavu

    • Jediné smysluplné co mě napadá je spoj na letiště do Vídně ATR-kem několikrát denně (pokud tedy trvají na leteckém spojení).
      Po zemi to dává ještě větší smysl a časově vyjde téměř nebo úplně nastejno.

    • Je to vlastně taková lokálková logika. Podporuje se tady něco, co prostě nefunguje, protože nejsou lidi. Jediná šance jsou prázdniny, kdy cestovka to jedno dvě letadla naplní. Ale k tomu teda asi fakt netřeba provozoval letiště.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora