Wizz Air chtěl jen dotace, říká hejtman. Brno hledá náhradu za Eindhoven

Airbus A320, foto: Wizz AirAirbus A320, foto: Wizz Air

Brněnské letiště přijde od konce října o přímé spojení s nizozemským Eindhovenem. Wizz Air ukončí provoz linky po šesti letech.

Brněnské letiště přijde od konce října o přímé spojení s nizozemským Eindhovenem. Wizz Air ukončí provoz linky po šesti letech. Loni s 29 tisíci cestujícími tvořila linka téměř sedm procent celkového provozu letiště Tuřany.

Wizz Air linku ruší bez bližšího vysvětlení, firma odchod z trasy vysvětlila tím, že letadlo potřebuje na vytíženější linky. Podle zástupců Jihomoravského kraje byla přitom linka vytížená z 80 %.

„V současnosti se snažíme o získání jiného dopravce pro linku Brno – Eindhoven, která je dobře zavedená a její vytíženost je zhruba 80 %. S dopravci intenzivně jednáme, a to společně se zástupci Jihomoravského kraje,“ řekla Kateřina Pichalová, mluvčí letiště.

Kromě Wizz Airu je v Eindhovenu silný irský Ryanair, který do Brna rovněž létá z Londýna.

Mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková dnes v tiskové zprávě uvedla, že kraj bude hledat smysluplnou náhradu. „Přes snahu kraje i města jednat se zástupci Wizz Air o podmínkách zachování několik let fungujícího leteckého spojení Brno – Eindhoven – Brno tato letecká společnost nedávno oznámila, že linku od konce října letošního roku ruší,“ uvedla v prohlášení.

Ve hře jsou hlavně dotace na provoz. Hejtman Bohumil Šimek považuje zrušení linky za nepochopitelné. „Společnost za její další udržení požadovala od kraje a města finanční podporu. Opakovaně jsme žádali o ekonomické opodstatnění takového požadavku, o konkrétní kalkulace, ale ty nám Wizz Air nikdy neposkytl,“ řekl Šimek. Hejtman tvrdí, že má zprávy o tom, že podobný postup praktikuje Wizz Air i při jednání s jinými evropskými letišti. „Budeme podporovat rozvoj leteckého spojení Brna a Jihomoravského kraje, ale nehodláme platit za zavedené spoje. V současnosti pracujeme na smysluplné náhradě za tuto zrušenou linku,“ dodal Šimek. Kraj platí například spojení s Mnichovem. „Vytváříme ucelenější plán a dlouhodobou koncepci rozvoje leteckého spojení z Brna do hlavních evropských destinací a jednáme s dopravci, kteří pro skutečné a dlouhodobé partnerství připadají v úvahu,“ dodal Šimek.