Letectví

Nezájem. Z Ostravy za krajské peníze nikdo létat nechce, soutěž zrušili

Nádraží Ostrava Airport, foto: Moravskoslezský kraj
Nádraží Ostrava Airport, foto: Moravskoslezský kraj

Ani stamilionové dotace na provoz linky do Amsterdamu či Helsinek nepřilákaly na letiště Ostrava – Mošnov žádného zájemce. Dvakrát prodlužovaná soutěž na výběr dopravce, který by pro kraj zajišťoval lety z Ostravy skončila fiaskem.

Dnes v 10 hodin uplynula lhůta pro podání nabídek, nikdo ale žádnou nepodal. Podle mluvčí kraje Miroslavy Chlebounové projevilo o zadávací dokumentaci a podrobnější informace zájem 7 subjektů. „Zadávací řízení tak bude z důvodů neobdržení nabídek zrušeno. Nyní budeme analyzovat další možnosti postupu vedoucí k uzavření smlouvy s dopravci,“ řekla Chlebounová.

Kraj dopravcům nabízel, že bude plně hradit provoz letů do Finska a Nizozemska v naději, že se podaří na ostravské letiště přilákat více dopravců.

Helsinki si kraj vybral kvůli finským investorům v regionu, zejména IT společnosti Tieto, linka do Amsterdamu měla Ostravě zajistit spojení s velkým evropským hubem. Do obou destinací mají dopravci létat nejméně čtyřikrát týdně. V Česku by šlo o první případ, kdy by se letecká doprava dostala do základní dopravní obslužnosti. Kraj počítal s utracením stovek milionů korun ročně.

Kraj s jeho rozvojem v minulosti výrazně zaspal a za hranicemi v Katovicích mu vyrostla podstatně úspěšnější konkurence, kde provoz neustále roste. S myšlenkou dotovaných letů přišel krajský radní pro dopravu Jakub Unucka (ODS), z jehož dílny pochází i další revoluční dopravní myšlenky, například zakázat provoz dieselových vlaků. Jeho pokus o soutěž vyjde daňové poplatníky na 217 tisíc korun. Takovou hodnotu má smlouva, kterou kraj uzavřel na na zajištění kompletní právní podpory soutěže s advokátní kanceláří Císař, Češka, Smutný.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Kdyby radši dbal na pořádné vlakové spojení do těch Katowic, které má prakticky za rohem. Zákaz naftových vlaků při dotování mnohem větších exhalací z letadel mi přijde přinejmenším úsměvný. Ale možná chtěl ty peníze ušetřit právě na železnici. Ostrava by denně létala za prací do dalekých zemí, zatímco její okolí by ji denně ucpávalo spoustou automobilů místo zrušených vlaků. Tomu říkám vize! 🙂 ODS je, koukám, stále stejná…

  • Za peníze určené na přihlouplé dotování letecké linky do Vídně, by měli raději koupit třeba dvě kvalitní vlakové soupravy.
    Takovy NIM Expres od Škodovky nebo Dosto od Bombardieru v úpravě Intercity, nejsou vůbec špatné.
    Vysoutěžit dopravce a nasadit na trasu do Vídně. Vyjde to levněji než letecký spoj. A kdyby bylo dost peněz, tak to protáhnout až do Mnichova.

    Odpověď na otázku, proč Ostravské letiště tak zaostalo za Katowicemi, musíme hledat v minulosti.
    Poláci zahájili migrační vlnu.
    Ale hlavně.
    Byl to snad tehdejší hejtman, který prohlásil, že by do takového dobytčáku nikdy nesedl.
    Snahy o přilákání nízkonákladových dopravců tam tedy byli, ovšem ztoskotali na politicích, kteří ničemu nerozumí a jen se drží koryta.
    No a pan Unucka, tomu všemu dává korunu. Ten je přes dopravu tak hloupej, že určitě bude zanedlouho ministrem dopravy. A když ne ministrem, tak hejtmanem. A pak Ostravsko těš se.
    Pokud se mýlím, tak prosím kolegy z Ostravska o korekci.😃.

  • Když už nic, tak by mohl MSK dotovat alespoň linku z Ostravy do Prahy, aby se i Severní Morava mohla dostat všude za stejné ceny jako z Prahy. Letenky z Ostravy kamkoli do Evropy s přestupem v Praze jsou bohužel velmi drahé a cenově nastavené tak, aby je využívala jen byznys klientela.

    • Nápad je to sice určitě dobrý, ale „politicky“ asi neprůchodný: kdyby severní Morava létala z Mošnova s přestupem v Praze, ještě více by to zpochybnilo už tak těžko obhajitelnou potřebu dovést železnici (neřku-li dokonce VRT) k ruzyňskému letišti – a co by si pak její zuřiví zastánci počali?

    • To máte určitě pravdu. Horko těžko by si to mohli za stávající situace obhájit. Každopádně se z Ostravy s přestupem v Praze létá, jen jen to bohužel trošku unfriendly vůči běžným potenciálním zákazníkům jak z hlediska ceny, tak i z hlediska návaznosti na linky z pražské báze – nízká frekvence spojů na lince Ostrava – Praha

    • Železničář v důchodu: Těžko obhajitelnou potřebu dovést železnici k ruzyňskému letišti? Jak jste k takovému závěru došel? Myslíte si, že všichni, co přiletí na ruzyňské letiště, potřebují dále do Ostravy, aby pro ně letadlo na Mošnov bylo řešením? A co ti, co chtějí jet do Prahy – autobus, taxi, to považujete za adekvátní? Za zvážení by stálo metro, jenže to neřeší problém spojení Prahy s Kladnem, které je naprosto katastrofální a které by tzv. rychlodráha na letiště řešila také, trať na letiště by byla pouze odbočkou z de facto nové železnice Praha – Kladno. Navíc když bylo metro stočeno do stanice Nemocnice Motol, tak již pokračování na letiště je dle mého názoru passé.

    • Hmm…, tak to je zajímavá odpověď. Nevíte někdo, proč se ostravské letiště tak štítí spolupracovat s nízkonákladovými aeroliniemi? Prostě je tak nesvazovat a nechat je, ať si samy najdou místo na trhu. V odpovědi je, že Katowice jsou „zavedené letiště“. Ale nebylo tomu tak odjakživa. V roce 2002 Katowice odbavily pouhých 200 tis. cestujících, viz. https://www.katowice-airport.com/cs/letiste/Rocn%C3%AD-statistiky teprve potom nastal překotný rozvoj a teď už mají přes 3 mil. cestujících ročně. Přitom Ostrava v témže roce odbavila 150 tis. cestujících (tedy jen o čtvrtinu míň), viz. http://www.airport-ostrava.cz/UserFiles/File/Vyrocni_zpravy/VZ2005.pdf . Od té doby ale Ostrava dlohodobě stagnuje na úrovni 250-350 cestujících ročně, takže teď už nedosahuje ani desetinu výkonu Katowic. Docela smutné :-(.

Newsletter

Partneři


Výběr editora