První kopnutí na rychlé trati u Přerova se přiblížilo. SŽ vypsala tendr na archeologický průzkum

Úsek tratě Nezamyslice - Kojetín. Pramen: Správa železnicÚsek tratě Nezamyslice - Kojetín. Pramen: Správa železnic

Úseky Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov jsou z pěti chystaných staveb na trati Brno – Přerov v přípravě nejdále.

Správa železnic (SŽ) posunula přípravu nové rychlé trati mezi Brnem a Přerovem do další fáze. Aktuálně vypsala tendr na archeologický průzkum pro úsek Nezamyslice – Kojetín, jehož součástí budou už první zemní práce pro stavbu. Předpokládaná hodnota zakázky je 66 milionů korun.

Úseky Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov jsou z pěti chystaných staveb na trati Brno – Přerov v přípravě nejdále. Aktuálně se projektují, stavět by se měly v letech 2025 až 2028. Tyto termíny potvrdil minulý týden ministr dopravy Martin Kupka.

Dodavatel zemních prací pro záchranný archeologický výzkum provede dle dokumentace mimo jiné „odstraňování stávajícího kufru, při výkopech pro objekty a přeložky sítí a úpravu terénu za použití technického zařízení s plochou lžící“.

Nová trať Nezamyslice - Kojetín. Pramen: Správa železnic

Nová trať Nezamyslice – Kojetín. Pramen: Správa železnic

Úsek Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo) bude dlouhý 9,5 kilometru a převážně povede ve zcela nové stopě. Postaven bude pro rychlost až 200 km/h. Stávající jednokolejná trať bude zrušena. Nejvýraznější stavbou na novém úseku bude dvoukolejný hloubený Němčický tunel o délce 747 metrů skrz kopec Kozlov.

Nová rychlá trať mezi Brnem a Přerovem je rozdělena na celkem pět staveb, se stavbou tří úseků blíže k Brnu se počítá na přelomu 20. a 30. let. Přípravu provázejí neustálé odklady. Studie proveditelnosti, na jejímž základě se přestavba staré jednokolejky na dvoukolejnou trať s rychlostí 200 km/h připravuje, vznikla už v roce 2015.

Současná trať přitom už dávno nevyhovuje, jezdí se po ní nejvýše stokilometrovou rychlostí. Cesta z Brna do 88 kilometrů vzdáleného Přerova trvá hodinu a čtvrt. Kapacita trati je zcela vyčerpaná. Od roku 2006 kvůli tomu nejezdí ani osobní vlaky z Brna do Vyškova, nahrazují je autobusy.

Od Přerova dále na Ostravu se plánuje „plnokrevná“ vysokorychlostní trať (VRT Moravská brána), kde se má jezdit přes 300 km/h. Podobná VRT by „výhledově“ měla vzniknout i mezi Brnem a Přerovem (VRT Haná), předcházet jí ale bude velká modernizace stávající trati na 200 km/h. I tu už ministerstvo dopravy řadí do systému tzv. rychlých spojení.

Budoucí rychlé tratě v ČR. Pramen: Správa železnic

Stav přípravy rychlé tratě (200 km/h) Brno – Přerov (odkazy vedou na informační letáky SŽ)

První stavba Brno – Blažovice 2028 – 2032 (EIA 4/2025, předpoklad)

Druhá stavba Blažovice – Vyškov 2026 – 2031  (EIA 7/2010)

Třetí stavba Vyškov – Nezamyslice 2027 – 2033 (EIA 4/2024, předpoklad)

Čtvrtá stavba Nezamyslice – Kojetín 2025 – 2028 (EIA 2/2018)

Pátá stavba Kojetín – Přerov 2025 – 2028 (EIA 1/2018)

Tagy Brno - Přerov Nezamyslice - Kojetín Správa železnic
42 komentářů