První kopnutí na rychlé trati u Přerova se přiblížilo. SŽ vypsala tendr na archeologický průzkum

Úsek tratě Nezamyslice - Kojetín. Pramen: Správa železnicÚsek tratě Nezamyslice - Kojetín. Pramen: Správa železnic

Úseky Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov jsou z pěti chystaných staveb na trati Brno – Přerov v přípravě nejdále.

113 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JaŠ

No už aby to bylo.
To je podobnej horor, jako spojení do Liberce.

Steve

Kapacita trati zcela vyčerpaná určitě není, možná tak v úseku Vyškov – Přerov, ale určitě ne mezi Brno – Vyškov.Autobusy mezi Brnem a Vyškovem jezdí proto, že si to tak usmyslil jihomoravský kraj. Než přišel IDSJMK v roce 2007 tuším, tak osobáky mezi Vyškovem a Brnem jezdily, a to dost plné. Teď jezdí jen mezi Nezamyslicemi a Přerovem, a díky Olomouckému kraji i mezi Vyškovem a Nezamyslicemi. Poněvadž IDSJMK chtěl zrušit osobáky i mezi těmito městy, tak to přebral Olomoucký kraj a osobáky zachoval. Takže problém není v kapacitě, ale v JMK kraji. Kdyby chtěl, tak osobáky mezi Brnem a… Číst vice »

xyz

Jezdily tam jen ve 2h „taktu“ bez posílení.

Plus tehdy rozhodně nejezdily ostravské R v 1h taktu jako dnes.

Steve

Možná, nevím, jak to přesně tenkrát bylo, ale nemění to nic na tom, že by se tam krásně vešly min. na ten 2h takt.

Milan

Křižuje se v Blažovicích, Holubicích, Rousínově, Komořanech i Lulči a to hodně nepravidelně kvůli zpoždění obou linek R8 i R12 z obou stran. Opravdu nevím, kam byste chtěl ty osobaky narvat. Bohužel, to je realita. A i kdyby, kdo by jel os vlakem do Rousínova, ještě kdesi na kraj, z Brna hodinu? Jediný smysl mají ty ranní a noční Os, aktuálně zrušené, ale od 25 by se snad měly vrátit. Nemluvě o tom, že Budy jezdí z Vyškova ve špičce co 10 minut navazujíc na region.

Steve

Jestli jste si nevšiml, psal jsem o křižování na čas, ne se zpožděním.Chce to pořádně číst a pak mudrovat. Samozřejmě pokud to má zpoždění, tak se křižování přeloží jinam. Mimochodem teď jsem v práci, mám tady GVD a křižují jen Komořany a to Regiojety, a pak až Blažovice Regiojeta(R8)s R12. Takže to jako výpravčí vidím černé na bílém. A vlakem by jeli lidi, kteří chtějí…Kolik jich teď jezdí busy, protože musí, páč jim vlaky zrušili, takže nemají jinou možnost? Nehledě na to, že často jdou ty busy plné a lidi se tam mačkají jako sardinky v konzervě. Takže tento váš… Číst vice »

SYN

Podle mě je pořád ještě čas opustit současný plán pro úseky 2 a 3 a postavut tam zcela novou trať ve stopě vyhovující budoucí VRT. Úseky 4 a 5 nejsou tolik vytížené (a jsou rovnější, s malým počtem zastávek), tam se ta přestavba současné trati na 200 ještě celkem snese.

Na 2+3 potřebujeme ještě větší kapacitu než dvě koleje (jistě, bude to zlepšení ale ne dostatečné) plus druhý důvod je že při stavbě nové trati „opodál“ nebude nutné na cca. 2-3 roky kompletně přerušit jakýkoliv provoz mezi Blažovicemi a Nezamyslicemi…

Jaaa

Ne, bylo by fajn kdyby vznikla rychlá trať pro střední a pomalejší vrstvu a superrychlá trať pro vyšší vrstvu. Potom výluka jednoho neznamená kolaps v celém směru, teda aspoň pro něco…

Naopak by se tato praxe měla rozšířit dál.

Elb

Já myslel že ta trať na 200 bude na vrt přímo napojena, ale ono se na ni bude jezdit propadem rychlosti přes Přerov? To je teda dobrej vopruz..

Michal M

Zastavení sebou většinou nese jistý propad rychlosti…

Elb

V Přerově netřeba zastavovat, nic moc zajímavého se tam nenachází.

SYN

Jakože VRT spoje předpokládají zastavení v Přerově? Skutečně, i rychlá vrstva???
Anebo se předpokládá „díky“ této rekonstruované trati provoz rychlostí 200kmh mezi Brnem a Ostravou dočasně s jednotkou jeden „furt“ a se zastavováním tak asi 5x mezi těmito městy??

Vavrroch

Bude sláva, bude velká,
mléko, strdí, chléb se solí
až tu zvaným podá selka,
k parádě pozvaná z polí.

Dojetím si popláču,
až uvidím na netu
čtyři tucty kopáčů
v kvádru nebo v žaketu.

zdenek

Nemělo to být 2025 už hotové?
Já nevím jestli mám brečet nebo se smát. Že vlastně za 10 let nebyli schopni kopnout do země..
A vyjádření, že to bude trvat do „30. let“. To už mě úplně vytáčí..
Hlavně vrt.. To určitě zvládnou..

xyz

Však do roku 2016 (i tak 6letý odklad oproti dávnému termínu „2010“) měl být hotov „4. koridor“ Praha – ČB.

No a „po roce 2016“ měla následovat výstavba nové tratě ČB – Linz, viz diskuse v článku na toto téma.

HLN

Asi tak, velkohubě se mělo začít někdy v roce 2012 a skutek utek

Michal M

To není o kopnutí do země, ale dlouho se tu diskutovaly varianty, ekonomická přiměřenost atd.
Proč to tak trvalo netuším (resp. by se ta historie dala dohledat). V poslední době to už adekvátní posuny má…

Vojtech

Ze nejrychlejší verze je postavit 4 kolejku, která na jednom konci mine Prerov a půjde severně rovno7 má Ostravu/olomouc ( ta klidně na 300) a zbývající 2 koleje stačí na 120-160 pro regio a především náklaďni dopravu. Ferdinandka už toho má jak nad hlavu a my tu řešíme Freen Deal a především FIT FOR 55 (do 2030) kontra plánem jménem dálnice D55

JGR

Proč to neudělají jedním vozem na 250 kmh

Radim

Protože nad 200 už je to VRT takže bez nákladů

zdenek

Možná tak v Česku.

Pat

Aby ty dva vlaky co by denně tam jely 250 kmh čekaly za osobakem/nakladem

xyz

Jak jste přišel na pouhé 2 vlaky s v(max) 250 km/h denně?

Vojtech

Cca před 8 lety někdo zjistil, ze na 300 je to levnější, než na 200 ( Nejde o preklep), takže se to postavi na 200 a časem k tomu na 300

SYN

Nechápu proč vás mínuskují (důvod samozřejmě neuvedou) když je to pravda. Samozřejmě by bylo vhodné dodat že levnější trať na 300 (teda nijak výrazně levnější ale přeci) je „čistá“ VRT na „zelené louce“ a proto tam odpadá spousta předělávání a odstraňování staré stopy, plus připouští se vyšší sklony…

Zdendik

200 km/h je pro trať se smíšeným provozem, nákladní + osobní doprava. Že je VRT levnější, to se ví dávno, větší sklony, takže méně náročné zásahy do terénu, to sice zvládne souprava VR ale ne náklad s 2000t.
Takže tak. Kvůli tomu se taky koňka ČB-Linec nedostavěla podle původního projektu, sice technicky krásná trať, ale drahá.

SYN

Protože 250kmh už (kromě toho vyloučení nákladky, ale i příměsta, prostě všeho pomalejšího) mezi těma vesničkama neprotáhne, takže by to ani přibližně nešlo pojmenovat „rekonstrukce“ ale musela by to být „pravá“ novostavba… čehož se místní samosprávy bojí jak čert kříže 🙁

Adam

A zase to rušení staté tratĕ, tedy i možnosti odklonové trasy

El Barto

Nová trať povede na více místech ve stopě té staré a nebo ji bude křížit, to by znamenalo mimoúrovňová křížení, mosty, zářezy, náspy atd. V takovém případě by to bylo akorát drahé řešení s diskutabilním přínosem.

Jaaa

No a hlavně stanice budou v podstatě totožné.

SYN

Víceméně. Zrušení jedné a nějaké posuny…

Michal M

To si udělej doma na TT oválu, třeba pochopíš, jakou hovadinu jsi vymyslel.

Clovek

Dokud nekopne hlavni stavba neverim, ze na ceske zeleznici bude cokoliv vic, nez udrzba. 2025 v zargonu dobre spravy muze znamenat taky 2035

tarten

Stavba např. NS1 byla podle vás také údržba?

platamond

Nebyla, ale nyní máte sice tratě s více kolejemi, ale následné mezidobí na Vítkov byla 1 min (při čtyřznakém AB), nyní jste z bídou 2:40 min. to, že zprasená Balabenka, která je gordický uzel a na horní trati tragicky podvazuje kapacitu. Viz návrh GVD na příští rok s dlouhými pobyty. A stačilo málo, kolej z TGM nepřipojovat nakraj, ale doprostřed. Ne, že by to bylo dokonalé, ale kapacita by baly výrazně lepší.

Michal M

Následné mezidobí možná bylo 1 minuta, ale ty vlaky jezdily po Praze čtyřicítkou, jestli vůbec. Dál by mě zajímala kapacita přijímání vlaků v minutovém sledu v jejich cílových stanicích…

Středohor

Benešov-Tábor také byla jen údržba jednokolejky z dob císaře FJ ?

DavidS

V podstatě až do Ševětína.

Michal M

Jo, a Moravská Sázava byla taky jenom údržba a Třebovické sedlo taky jenom taková desetiletá, těžší údržba tunelu…

Vladimír Bílý

Přípravy začaly okolo roku 2009, kdy SŽDC začala tvrdit, že stavět se začne za dva roky:-) Kopne se do země (když dobře) 2025, dokončení (když hodně dobře) 2033. A to se bavíme o trestuhodně poddimenzovaném spojení druhého a třetího města v ČR resp. dvou milionových aglomerací. To je zhruba časový rámec schopností SŽ, kdyby někdo chtěl uvažovat za jak dlouho bude hotové něco směrem např. na Boleslav/Liberec, Domažlice nebo Vizovice, případně jiných podobných směrů, které také „připravují“.

xyz

A to JENOM Otrokovice – Vizovice (resp. „zatím“ jen Otrokovice – Zlín střed?), nikoliv Vizovice – Valašská Polanka.

Elb

Rychliky ze Zlína do Brna stejně sami nemají smysl dokud to není přes Vyškov dvoukolejné, případně přibyde kapacita v Brně, vzhledem k tomu co všechno by mělo/mohlo od toho směru jezdit.

HLN

Ono se plánovala trať Vizovice – Valašská Polanka?

náhodný kolemčtenář

Nejen plánovala, ona je i částečně rozestavěná, už mnoho desítek let…

Petr31

První přípravy (studie) vznikaly tuším kolem roku 2003 a stavět úsek Blažovice-Nezamyslice se mělo mezi lety 2012-2015, což by bylo tak jako tak lehce zpožděné, ale nevypadalo to na zpoždění významné. Pak přišla Bártova stopka, po čase nová studie, která vybrala prakticky už připravenou variantu bez rychlosního propadu ve Vyškově a od té doby pravidelné zpožďování termínů realizace.

Radim

Já nevím, já bych začal z druhé strany (od Brna), aby se tam zase mohly zavést osobáky. Ale to je fuk, hlavně, ať už s tím začnou, táhne se to roky a furt houby… Snad se příští rok už opravdu kopne

zdenek

Tady to mělo být asi jednoduché.. ..Přesto nekopli do zěmě.

Zdendik

Právě zaústění do Brna je problém, vzniká úrovňové křížení, asi před rokem jsem se dočetl, že ministerstvo zpracovává tunelovou variantu pod nové nádraží. Proto úsek u Brna až nakonec, až bude jasné, kde bude nádraží a jak se podaří vyřešit mimoúrovňová křížení, bez nich průchodnost ŽUB klesne.

xyz

Nechápu ty neustálé odklady. Mmch. jedna ta etapa – vedoucí přes Chropyni – měla výmluvu v námitkách Města Chropyně ohledně náhrady přejezdu podjezdem.

Na koho/co se může Dobrá správa vymluvit u ostatních etap?

P. S. Drobná technická poznámka – zastávkové vlaky Křenovice h. n. (ne Brno) – Vyškov přestaly (až na jeden pár časně ráno do Brna + pozdě večer z Brna, ten byl zrušen až nedávno) jezdit od 12/2005 (tzn. ne 2006).

Dušan

Správa železnic si zadala studii s názvem Studie proveditelnosti PPP – Projekt Rychlá spojení Morava – viz níže:
https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_13804.html
A do ní kromě upgradu Brno-Přerov dodatečně na základě dodatku „strčila“ i VRT Brno-Velká Bíteš.
A podle toho – jak jsem to aspoň pochopil – zda ten balík bude nebo nebude PPP se budou reálně odvíjet termíny – v plánu výluk na rok 2025 je zahájení 5.stavby a příprava 4.stavby (pažení jednoho propustku), ale nikde jsem se nedočetl (zatím), zda tedy platí PPP nebo ne (?!). To by možná mohl pan Sůra někde ještě ověřit jak to je….

Dušan

V mapě staveb jsou u dvou staveb jiné termíny než v letácích – 2.stavba i 3. stavba má letopočty 2028-2033. Je taky zajímavé, že u 5.stavby se zřizuje zkušební úsek trakčního vedení na V = 250 km/h.

SYN

No, to dává docela smysl, pátý úsek je „lautr rovina“ a když tam bude dvoukolejka po které by se běžně mělo jezdit 200, tak by tam jistě zkušebně 250 šlo…

mgr.pavel

Já doufám, že se bude stavět co nejvíce z těch pěti úseků dohromady. Že to nebude opět salámovou metodou „dva roky zavřeme tento kousek, další dva roky vedlejší, další rok a půl zase kousek“ – a ve výsledku přes pět let nepoužitelná trať.

JosBun

B je správně … 🙂 Tu i onde…

Litovel

Je to asi podle nákladní dopravy. 4 a 5 by se měly stavět co nejvíce současně.

Leinad

Na to není kapacita stavebních firem. Kazdá se musí poslat na jinou trať (treba Lysá a Poříčany)

Jaaa

Kapacita by byla, kdyby nebyly nesmyslné normy, předpisy a vzorník povolených výrobků.

SYN

Aby to nebylo mj. levnější kdyby mohli operativně přesouvat stroje a pracovníky na celém 25km úseku 4+5…

JosBun

Kde začneme? Od prostředka… 🙂 🙂 🙂

xyz

V situaci, kdy jde o modernizaci již elektrizované tratě, to nijak nevadí.

(O. K., u provádění nové elektrizace by to moc nedávalo smysl, zejména bez baterek.)

Michal M

Kde se začaly rekonstruovat koridory?

Dušan

A neříkal náhodou Kupka, že to bude PPP projekt ?

Rei

Myslím, že padlo, že PPP budou úseky Neza-Brno, které nejsou připravené, koneckonců vždyť u některých není ještě ani stavba zanesena do územní dokumentace.

zdenek

co na to říct..

Šalina na Špilas

Volejte sláva a po dobu křižování v Komořanech se radujte (to jsou 3 minuty, až vyjedou bagry, tak se to samozřejmě prodlouží na radost dlouhou obvyklé čtrnáctidenní výluce na trati)!

Lukáš

Dokud tam neuvidím bagry, jsem nevěřící Tomáš (Lukáš).

Pája

😃👏👏👏👍

Jan Hasek

Brno – Přerov se zvojkolejni a upraví na 200 Km/h a pak se tam ještě nekde udela VRT?

Bram

Ne.

tarten

Takhle zní lež, ne „názor“.

Pavel

Ano, ale to my tu již nebudeme

Pavel

Ano. Zatím je třeba nejprve postavit mezi Brnem, Vyškovem a Přerovem normální železnici (tj. dvoukolejnou na 200 km/h), která bude sloužit jak rychlíkům a regionálním vlakům, tak i těm nákladním. A v budoucnu po roce 2050 se postaví konečně VRT. Pokud by se stavělo hned VRT, tak to neřeší regionální ani nákladní dopravu.

Jan Hasek

Rozumim. Jen teda konvenční trať se měla stavět tak před 30 lety.

Michal M

Před 50.

Bram

Jsem toho názoru, že zde nikdy VRT nepovede, neb nebude potřeba ani dlouho po roce 2050.

Mgr.pavel

VRT je potřeba i nyní, ale se zkušenosti s pomalostí projektování a schvalování tratí že strany SŽ je jaykoliv termin nejistý.

xyz

Pro regionálku by pak docela stačila i jednokolejka (max. s dílčími dvoukolejnými úseky). Tím víc když Brno – Blažovice je dvoukolejné tak jako tak.

A Brno – Přerov není trasa pro tranzitní nákladní dopravu.

Mgr.pavel

Jasně že spojnici 2. a 3. největšího města ČR stačí jednokolejka. Stejně jako ji stačí dvoupruh na silnici a do kopce předjížděcí navíc.

/s

xyz

Ne, nestačí. To čtete špatně. Mám to na mysli tak, že: – buď by měla stačit modernizovaná dvoukolejka na 200 km/h (max. tedy 4 koleje – ne nutně vedle sebe – mezi Brnem a Blažovicemi) mezi Brnem a Přerovem, kam by se ideálně vešlo vše (aspoň by byl důvod necpat „vše přes Brno“, ale část dálkových vlaků nechat přes – mezitím též zrychlenou/zkapacitněnou – trasu přes Pardubice) – nebo by bylo vhodné postavit rovnou VRT na 320 km/h a na ni přesunout veškerou dálkovku (i tu, která by z ní sjela u Nezamyslic nebo u Přerova) a tím pádem by… Číst vice »

Elb

Na učitele docela neumite číst.

SYN

To jste nepochopil. Tak jako mnozí…

SYN

„Potřeba“ to tak není, ale rozhodlo se že se tento obrovský kočkopes takto udělá.

Nose Peak

Až 200. To je jako kdyby Vám zaměstnavatel platil sazbu až 200 tisíc měsíčně/160 hodin práce, ale jenom za 1 aktivitu, která zabere půlhodinu týdně, a ještě by to podmiňoval tím, že budete mít na nohách o dvě čísla menší protiskluzový papuče…

SYN

Jo, ale tím že už tam bude ta 200kmh trať (no, „už“) tak potom ta „pravá“ paralelní VRT se dá očekávat tak někdy na konci století… (snad tohoto).

J.K.

Hmm, rychlost „až 200“, jaký teda vlastně bude rychlostní profil?

martin.janecek

Je to 200 km/h v celé délce bez rychlostního propadu, aspoň takto to MD schválilo…

SYN

Včetně Vyškova, Nezamyslic, Kojetína a Přerova? To si troufnu pochybovat…

Bobek

Jako pravítko, s postupným poklesem až na konci u zapojení do Přerova.
Platná varianta třeba tady:
https://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/modernizace-trati-brno-prerov/

JiriP

V trasování bych problém neviděl, opravdu by to celé mělo být na 200 km/h. Větší problém bude s propady rychlosti, až tam pustíte všechny vlaky včetně nákladních a naplníte kapacitu.

J.K.

No to určitě, jestli tam pak budou ty objednávané rychlíky, osobní vlaky a k tomu pak nově rychlá vrstva Praha – Ostrava, tak to moc nebude pobírat… Ale to holt bude daň za trať se smíšeným provozem, namísto oddělené VRT.

Elb

Nákladů tam bude minimum, dulezite nákladní tahy už vedou vedle, Třebová/Přerov – Břeclav.

Jaaa

Majlont je docela významná stanice a kontejnerové překladiště je v Brně taky…

Elb

To by znamenalo, že tam náklady budou chtít jezdit alespoň přes noc, ale nejezdí. Stejne tak se dá argumentovat že Uhříněves je významné překladiště, ale od budejovic přijede konkrétně kolik kontejnerů za rok?

Jaaa

Náklady tamtudy hromadně nejezdí, protože ta trať je tragédie. Nicméně i tak tam nákladních vlaků jezdí nemálo, viz to vykolejení z neúdržby.

SYN

A to doufáte v nějaký rozvoj nákladní dopravy nebo počítáte s dalším poklesem?? Jinak mi absolutně není jasné proč a) nejsou žádné náklady ze směru Vranovice/Zastávka/Tišnov b) nebo pokud jsou, je lepší aby to směrem na Ostravu objely 2x delší trasou přes Břeclav/Třebovou…

Elb

Těch vlaků z Vysočiny je minimum, z tratě do Zastávky, tak sklad paliva, které ale při elektrifikaci a elektromobilitě nebude mít velký provoz.

Standea

Nová rychlá trať mezi Brnem a Prahou je rozdělena na celkem pět staveb, se stavbou tří úseků blíže k Brnu se počítá na přelomu 20. a 30. let.

Prosím autora článku, opravte Praha na Přerov, pak příspěvek smažte.

Děkuji.

Jaaa

Přerov nebo Praha, to máte jedno. Taky pět úseků, taky se o tom zatím jenom mluví…

Michal M

Plánovací a přípravná fáze obvykle trvá déle než samotná stavba, ale to jak je vidět někteří zaměstnanci Správy Železnic ještě nevědí.

Jaaa

To ale není fyzikální zákon, ale to jak vidět někteří hlupáci nevědí – navíc v tomto případě je těch 20 let “příprav” výsměch.

SYN

Takže 20 let přípravy je málo, anebo se předpokládá stavba délky řádově 15let (od kopnutí)?

El Barto

Vždyť celý tento článek je o tom, že se reálně řeší archeologický průzkum, jaká ze staveb VRT z Brna na Prahu je v podobné fázi? Podle mě to tedy jedno opravdu není, není to srovnatelné.

Jaaa

Ale jistě, že se řeší archeologický průzkum je hezké, ale do stavby tratě je to pořád daleko.

SYN

Asi chce říct že Brno-Přerov má tím pádem minimálně 3 roky „náskok“ (reáně bohužel! asi víc)

Pája

Nejsem sám, kdo si to musel 3x přečíst než pochopil, že chyba není na mém přijímači…..Praha opravdu nemá s touto tratí nic společného. Jinak pokud jde o spojení Vyškov – Brno, tak mám za to, že přesun cestujících na silnici je dlouholetý.

Marty-t

Však ale cestující v busech a autech určitě spolehlivě odradí kolony po dobu rozšiřování D1 na jihu Brna. Brněnské ŘSD to rozšiřování naplánovalo pěkně rozvolněně – mezi Kývalkou a Holubicemi to bude příštích 10 let slušně rozkopané…To asi, aby se auta naučila Brnu vyhýbat. Škoda jen je, že solidní trať Brno-Přerov stále nebude v těchto letech alternativou. Slušná nabídka vlaků by určitě na sebe natáhla spoustu cestujících… Takto budeme rádi, když i tam bude za 10 let hotovo…

JosBun

Neodradí. 🙂

Jan Sova

Kamarád jezdí za prací Přerov – Měnín (pod Brnem), ten by uvítal slušný spoj a navázal pak na služební vůz jenom posledních pár kilometrů.

SYN

Tak napřed ať trénuje „nasucho“… napřed bude pár let nickolejný provoz.

SYN

Ta dálnice bude i tak hotová dřív, to ano.

Elb

Z Vyškova jezdí rychlíku do Brna dost.

SYN

Často i dva za hodinu, od každého dopravce jeden…

SYN

Inu, „přípravy“ nikoho do vlaku nenalákají… mezitím jednokolejka se zrušenými spoji které se nevešly (ale přitom podle krásného grafu dezinformací zdaleka nepřetížená!) a s „krásnou“ rychlostí 100kmh jaksi moc šancí nedává…