První kopnutí na rychlé trati u Přerova se přiblížilo. SŽ vypsala tendr na archeologický průzkum
Úsek tratě Nezamyslice - Kojetín. Pramen: Správa železnic
Úseky Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov jsou z pěti chystaných staveb na trati Brno – Přerov v přípravě nejdále.
No už aby to bylo.
To je podobnej horor, jako spojení do Liberce.
Kapacita trati zcela vyčerpaná určitě není, možná tak v úseku Vyškov – Přerov, ale určitě ne mezi Brno – Vyškov.Autobusy mezi Brnem a Vyškovem jezdí proto, že si to tak usmyslil jihomoravský kraj. Než přišel IDSJMK v roce 2007 tuším, tak osobáky mezi Vyškovem a Brnem jezdily, a to dost plné. Teď jezdí jen mezi Nezamyslicemi a Přerovem, a díky Olomouckému kraji i mezi Vyškovem a Nezamyslicemi. Poněvadž IDSJMK chtěl zrušit osobáky i mezi těmito městy, tak to přebral Olomoucký kraj a osobáky zachoval. Takže problém není v kapacitě, ale v JMK kraji. Kdyby chtěl, tak osobáky mezi Brnem a… Číst vice »
Jezdily tam jen ve 2h „taktu“ bez posílení.
Plus tehdy rozhodně nejezdily ostravské R v 1h taktu jako dnes.
Možná, nevím, jak to přesně tenkrát bylo, ale nemění to nic na tom, že by se tam krásně vešly min. na ten 2h takt.
Křižuje se v Blažovicích, Holubicích, Rousínově, Komořanech i Lulči a to hodně nepravidelně kvůli zpoždění obou linek R8 i R12 z obou stran. Opravdu nevím, kam byste chtěl ty osobaky narvat. Bohužel, to je realita. A i kdyby, kdo by jel os vlakem do Rousínova, ještě kdesi na kraj, z Brna hodinu? Jediný smysl mají ty ranní a noční Os, aktuálně zrušené, ale od 25 by se snad měly vrátit. Nemluvě o tom, že Budy jezdí z Vyškova ve špičce co 10 minut navazujíc na region.
Jestli jste si nevšiml, psal jsem o křižování na čas, ne se zpožděním.Chce to pořádně číst a pak mudrovat. Samozřejmě pokud to má zpoždění, tak se křižování přeloží jinam. Mimochodem teď jsem v práci, mám tady GVD a křižují jen Komořany a to Regiojety, a pak až Blažovice Regiojeta(R8)s R12. Takže to jako výpravčí vidím černé na bílém. A vlakem by jeli lidi, kteří chtějí…Kolik jich teď jezdí busy, protože musí, páč jim vlaky zrušili, takže nemají jinou možnost? Nehledě na to, že často jdou ty busy plné a lidi se tam mačkají jako sardinky v konzervě. Takže tento váš… Číst vice »
Podle mě je pořád ještě čas opustit současný plán pro úseky 2 a 3 a postavut tam zcela novou trať ve stopě vyhovující budoucí VRT. Úseky 4 a 5 nejsou tolik vytížené (a jsou rovnější, s malým počtem zastávek), tam se ta přestavba současné trati na 200 ještě celkem snese.
Na 2+3 potřebujeme ještě větší kapacitu než dvě koleje (jistě, bude to zlepšení ale ne dostatečné) plus druhý důvod je že při stavbě nové trati „opodál“ nebude nutné na cca. 2-3 roky kompletně přerušit jakýkoliv provoz mezi Blažovicemi a Nezamyslicemi…
Ne, bylo by fajn kdyby vznikla rychlá trať pro střední a pomalejší vrstvu a superrychlá trať pro vyšší vrstvu. Potom výluka jednoho neznamená kolaps v celém směru, teda aspoň pro něco…
Naopak by se tato praxe měla rozšířit dál.
Já myslel že ta trať na 200 bude na vrt přímo napojena, ale ono se na ni bude jezdit propadem rychlosti přes Přerov? To je teda dobrej vopruz..
Zastavení sebou většinou nese jistý propad rychlosti…
V Přerově netřeba zastavovat, nic moc zajímavého se tam nenachází.
Jakože VRT spoje předpokládají zastavení v Přerově? Skutečně, i rychlá vrstva???
Anebo se předpokládá „díky“ této rekonstruované trati provoz rychlostí 200kmh mezi Brnem a Ostravou dočasně s jednotkou jeden „furt“ a se zastavováním tak asi 5x mezi těmito městy??
Bude sláva, bude velká,
mléko, strdí, chléb se solí
až tu zvaným podá selka,
k parádě pozvaná z polí.
Dojetím si popláču,
až uvidím na netu
čtyři tucty kopáčů
v kvádru nebo v žaketu.
Nemělo to být 2025 už hotové?
Já nevím jestli mám brečet nebo se smát. Že vlastně za 10 let nebyli schopni kopnout do země..
A vyjádření, že to bude trvat do „30. let“. To už mě úplně vytáčí..
Hlavně vrt.. To určitě zvládnou..
Však do roku 2016 (i tak 6letý odklad oproti dávnému termínu „2010“) měl být hotov „4. koridor“ Praha – ČB.
No a „po roce 2016“ měla následovat výstavba nové tratě ČB – Linz, viz diskuse v článku na toto téma.
Asi tak, velkohubě se mělo začít někdy v roce 2012 a skutek utek
To není o kopnutí do země, ale dlouho se tu diskutovaly varianty, ekonomická přiměřenost atd.
Proč to tak trvalo netuším (resp. by se ta historie dala dohledat). V poslední době to už adekvátní posuny má…
Ze nejrychlejší verze je postavit 4 kolejku, která na jednom konci mine Prerov a půjde severně rovno7 má Ostravu/olomouc ( ta klidně na 300) a zbývající 2 koleje stačí na 120-160 pro regio a především náklaďni dopravu. Ferdinandka už toho má jak nad hlavu a my tu řešíme Freen Deal a především FIT FOR 55 (do 2030) kontra plánem jménem dálnice D55
Proč to neudělají jedním vozem na 250 kmh
Protože nad 200 už je to VRT takže bez nákladů
Možná tak v Česku.
Aby ty dva vlaky co by denně tam jely 250 kmh čekaly za osobakem/nakladem
Jak jste přišel na pouhé 2 vlaky s v(max) 250 km/h denně?
Cca před 8 lety někdo zjistil, ze na 300 je to levnější, než na 200 ( Nejde o preklep), takže se to postavi na 200 a časem k tomu na 300
Nechápu proč vás mínuskují (důvod samozřejmě neuvedou) když je to pravda. Samozřejmě by bylo vhodné dodat že levnější trať na 300 (teda nijak výrazně levnější ale přeci) je „čistá“ VRT na „zelené louce“ a proto tam odpadá spousta předělávání a odstraňování staré stopy, plus připouští se vyšší sklony…
200 km/h je pro trať se smíšeným provozem, nákladní + osobní doprava. Že je VRT levnější, to se ví dávno, větší sklony, takže méně náročné zásahy do terénu, to sice zvládne souprava VR ale ne náklad s 2000t.
Takže tak. Kvůli tomu se taky koňka ČB-Linec nedostavěla podle původního projektu, sice technicky krásná trať, ale drahá.
Protože 250kmh už (kromě toho vyloučení nákladky, ale i příměsta, prostě všeho pomalejšího) mezi těma vesničkama neprotáhne, takže by to ani přibližně nešlo pojmenovat „rekonstrukce“ ale musela by to být „pravá“ novostavba… čehož se místní samosprávy bojí jak čert kříže 🙁
A zase to rušení staté tratĕ, tedy i možnosti odklonové trasy
Nová trať povede na více místech ve stopě té staré a nebo ji bude křížit, to by znamenalo mimoúrovňová křížení, mosty, zářezy, náspy atd. V takovém případě by to bylo akorát drahé řešení s diskutabilním přínosem.
No a hlavně stanice budou v podstatě totožné.
Víceméně. Zrušení jedné a nějaké posuny…
To si udělej doma na TT oválu, třeba pochopíš, jakou hovadinu jsi vymyslel.
Dokud nekopne hlavni stavba neverim, ze na ceske zeleznici bude cokoliv vic, nez udrzba. 2025 v zargonu dobre spravy muze znamenat taky 2035
Stavba např. NS1 byla podle vás také údržba?
Nebyla, ale nyní máte sice tratě s více kolejemi, ale následné mezidobí na Vítkov byla 1 min (při čtyřznakém AB), nyní jste z bídou 2:40 min. to, že zprasená Balabenka, která je gordický uzel a na horní trati tragicky podvazuje kapacitu. Viz návrh GVD na příští rok s dlouhými pobyty. A stačilo málo, kolej z TGM nepřipojovat nakraj, ale doprostřed. Ne, že by to bylo dokonalé, ale kapacita by baly výrazně lepší.
Následné mezidobí možná bylo 1 minuta, ale ty vlaky jezdily po Praze čtyřicítkou, jestli vůbec. Dál by mě zajímala kapacita přijímání vlaků v minutovém sledu v jejich cílových stanicích…
Benešov-Tábor také byla jen údržba jednokolejky z dob císaře FJ ?
V podstatě až do Ševětína.
Jo, a Moravská Sázava byla taky jenom údržba a Třebovické sedlo taky jenom taková desetiletá, těžší údržba tunelu…
Přípravy začaly okolo roku 2009, kdy SŽDC začala tvrdit, že stavět se začne za dva roky:-) Kopne se do země (když dobře) 2025, dokončení (když hodně dobře) 2033. A to se bavíme o trestuhodně poddimenzovaném spojení druhého a třetího města v ČR resp. dvou milionových aglomerací. To je zhruba časový rámec schopností SŽ, kdyby někdo chtěl uvažovat za jak dlouho bude hotové něco směrem např. na Boleslav/Liberec, Domažlice nebo Vizovice, případně jiných podobných směrů, které také „připravují“.
A to JENOM Otrokovice – Vizovice (resp. „zatím“ jen Otrokovice – Zlín střed?), nikoliv Vizovice – Valašská Polanka.
Rychliky ze Zlína do Brna stejně sami nemají smysl dokud to není přes Vyškov dvoukolejné, případně přibyde kapacita v Brně, vzhledem k tomu co všechno by mělo/mohlo od toho směru jezdit.
Ono se plánovala trať Vizovice – Valašská Polanka?
Nejen plánovala, ona je i částečně rozestavěná, už mnoho desítek let…
První přípravy (studie) vznikaly tuším kolem roku 2003 a stavět úsek Blažovice-Nezamyslice se mělo mezi lety 2012-2015, což by bylo tak jako tak lehce zpožděné, ale nevypadalo to na zpoždění významné. Pak přišla Bártova stopka, po čase nová studie, která vybrala prakticky už připravenou variantu bez rychlosního propadu ve Vyškově a od té doby pravidelné zpožďování termínů realizace.
Já nevím, já bych začal z druhé strany (od Brna), aby se tam zase mohly zavést osobáky. Ale to je fuk, hlavně, ať už s tím začnou, táhne se to roky a furt houby… Snad se příští rok už opravdu kopne
Tady to mělo být asi jednoduché.. ..Přesto nekopli do zěmě.
Právě zaústění do Brna je problém, vzniká úrovňové křížení, asi před rokem jsem se dočetl, že ministerstvo zpracovává tunelovou variantu pod nové nádraží. Proto úsek u Brna až nakonec, až bude jasné, kde bude nádraží a jak se podaří vyřešit mimoúrovňová křížení, bez nich průchodnost ŽUB klesne.
Nechápu ty neustálé odklady. Mmch. jedna ta etapa – vedoucí přes Chropyni – měla výmluvu v námitkách Města Chropyně ohledně náhrady přejezdu podjezdem.
Na koho/co se může Dobrá správa vymluvit u ostatních etap?
P. S. Drobná technická poznámka – zastávkové vlaky Křenovice h. n. (ne Brno) – Vyškov přestaly (až na jeden pár časně ráno do Brna + pozdě večer z Brna, ten byl zrušen až nedávno) jezdit od 12/2005 (tzn. ne 2006).
Správa železnic si zadala studii s názvem Studie proveditelnosti PPP – Projekt Rychlá spojení Morava – viz níže:
https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_13804.html
A do ní kromě upgradu Brno-Přerov dodatečně na základě dodatku „strčila“ i VRT Brno-Velká Bíteš.
A podle toho – jak jsem to aspoň pochopil – zda ten balík bude nebo nebude PPP se budou reálně odvíjet termíny – v plánu výluk na rok 2025 je zahájení 5.stavby a příprava 4.stavby (pažení jednoho propustku), ale nikde jsem se nedočetl (zatím), zda tedy platí PPP nebo ne (?!). To by možná mohl pan Sůra někde ještě ověřit jak to je….
V mapě staveb jsou u dvou staveb jiné termíny než v letácích – 2.stavba i 3. stavba má letopočty 2028-2033. Je taky zajímavé, že u 5.stavby se zřizuje zkušební úsek trakčního vedení na V = 250 km/h.
No, to dává docela smysl, pátý úsek je „lautr rovina“ a když tam bude dvoukolejka po které by se běžně mělo jezdit 200, tak by tam jistě zkušebně 250 šlo…
Já doufám, že se bude stavět co nejvíce z těch pěti úseků dohromady. Že to nebude opět salámovou metodou „dva roky zavřeme tento kousek, další dva roky vedlejší, další rok a půl zase kousek“ – a ve výsledku přes pět let nepoužitelná trať.
B je správně … 🙂 Tu i onde…
Je to asi podle nákladní dopravy. 4 a 5 by se měly stavět co nejvíce současně.
Na to není kapacita stavebních firem. Kazdá se musí poslat na jinou trať (treba Lysá a Poříčany)
Kapacita by byla, kdyby nebyly nesmyslné normy, předpisy a vzorník povolených výrobků.
Aby to nebylo mj. levnější kdyby mohli operativně přesouvat stroje a pracovníky na celém 25km úseku 4+5…
Kde začneme? Od prostředka… 🙂 🙂 🙂
V situaci, kdy jde o modernizaci již elektrizované tratě, to nijak nevadí.
(O. K., u provádění nové elektrizace by to moc nedávalo smysl, zejména bez baterek.)
Kde se začaly rekonstruovat koridory?
A neříkal náhodou Kupka, že to bude PPP projekt ?
Myslím, že padlo, že PPP budou úseky Neza-Brno, které nejsou připravené, koneckonců vždyť u některých není ještě ani stavba zanesena do územní dokumentace.
co na to říct..
Volejte sláva a po dobu křižování v Komořanech se radujte (to jsou 3 minuty, až vyjedou bagry, tak se to samozřejmě prodlouží na radost dlouhou obvyklé čtrnáctidenní výluce na trati)!
Dokud tam neuvidím bagry, jsem nevěřící Tomáš (Lukáš).
😃👏👏👏👍
Brno – Přerov se zvojkolejni a upraví na 200 Km/h a pak se tam ještě nekde udela VRT?
Ne.
Takhle zní lež, ne „názor“.
Ano, ale to my tu již nebudeme
Ano. Zatím je třeba nejprve postavit mezi Brnem, Vyškovem a Přerovem normální železnici (tj. dvoukolejnou na 200 km/h), která bude sloužit jak rychlíkům a regionálním vlakům, tak i těm nákladním. A v budoucnu po roce 2050 se postaví konečně VRT. Pokud by se stavělo hned VRT, tak to neřeší regionální ani nákladní dopravu.
Rozumim. Jen teda konvenční trať se měla stavět tak před 30 lety.
Před 50.
Jsem toho názoru, že zde nikdy VRT nepovede, neb nebude potřeba ani dlouho po roce 2050.
VRT je potřeba i nyní, ale se zkušenosti s pomalostí projektování a schvalování tratí že strany SŽ je jaykoliv termin nejistý.
Pro regionálku by pak docela stačila i jednokolejka (max. s dílčími dvoukolejnými úseky). Tím víc když Brno – Blažovice je dvoukolejné tak jako tak.
A Brno – Přerov není trasa pro tranzitní nákladní dopravu.
Jasně že spojnici 2. a 3. největšího města ČR stačí jednokolejka. Stejně jako ji stačí dvoupruh na silnici a do kopce předjížděcí navíc.
/s
Ne, nestačí. To čtete špatně. Mám to na mysli tak, že: – buď by měla stačit modernizovaná dvoukolejka na 200 km/h (max. tedy 4 koleje – ne nutně vedle sebe – mezi Brnem a Blažovicemi) mezi Brnem a Přerovem, kam by se ideálně vešlo vše (aspoň by byl důvod necpat „vše přes Brno“, ale část dálkových vlaků nechat přes – mezitím též zrychlenou/zkapacitněnou – trasu přes Pardubice) – nebo by bylo vhodné postavit rovnou VRT na 320 km/h a na ni přesunout veškerou dálkovku (i tu, která by z ní sjela u Nezamyslic nebo u Přerova) a tím pádem by… Číst vice »
Na učitele docela neumite číst.
To jste nepochopil. Tak jako mnozí…
„Potřeba“ to tak není, ale rozhodlo se že se tento obrovský kočkopes takto udělá.
Až 200. To je jako kdyby Vám zaměstnavatel platil sazbu až 200 tisíc měsíčně/160 hodin práce, ale jenom za 1 aktivitu, která zabere půlhodinu týdně, a ještě by to podmiňoval tím, že budete mít na nohách o dvě čísla menší protiskluzový papuče…
Jo, ale tím že už tam bude ta 200kmh trať (no, „už“) tak potom ta „pravá“ paralelní VRT se dá očekávat tak někdy na konci století… (snad tohoto).
Hmm, rychlost „až 200“, jaký teda vlastně bude rychlostní profil?
Je to 200 km/h v celé délce bez rychlostního propadu, aspoň takto to MD schválilo…
Včetně Vyškova, Nezamyslic, Kojetína a Přerova? To si troufnu pochybovat…
Jako pravítko, s postupným poklesem až na konci u zapojení do Přerova.
Platná varianta třeba tady:
https://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/modernizace-trati-brno-prerov/
V trasování bych problém neviděl, opravdu by to celé mělo být na 200 km/h. Větší problém bude s propady rychlosti, až tam pustíte všechny vlaky včetně nákladních a naplníte kapacitu.
No to určitě, jestli tam pak budou ty objednávané rychlíky, osobní vlaky a k tomu pak nově rychlá vrstva Praha – Ostrava, tak to moc nebude pobírat… Ale to holt bude daň za trať se smíšeným provozem, namísto oddělené VRT.
Nákladů tam bude minimum, dulezite nákladní tahy už vedou vedle, Třebová/Přerov – Břeclav.
Majlont je docela významná stanice a kontejnerové překladiště je v Brně taky…
To by znamenalo, že tam náklady budou chtít jezdit alespoň přes noc, ale nejezdí. Stejne tak se dá argumentovat že Uhříněves je významné překladiště, ale od budejovic přijede konkrétně kolik kontejnerů za rok?
Náklady tamtudy hromadně nejezdí, protože ta trať je tragédie. Nicméně i tak tam nákladních vlaků jezdí nemálo, viz to vykolejení z neúdržby.
A to doufáte v nějaký rozvoj nákladní dopravy nebo počítáte s dalším poklesem?? Jinak mi absolutně není jasné proč a) nejsou žádné náklady ze směru Vranovice/Zastávka/Tišnov b) nebo pokud jsou, je lepší aby to směrem na Ostravu objely 2x delší trasou přes Břeclav/Třebovou…
Těch vlaků z Vysočiny je minimum, z tratě do Zastávky, tak sklad paliva, které ale při elektrifikaci a elektromobilitě nebude mít velký provoz.
Nová rychlá trať mezi Brnem a Prahou je rozdělena na celkem pět staveb, se stavbou tří úseků blíže k Brnu se počítá na přelomu 20. a 30. let.
Prosím autora článku, opravte Praha na Přerov, pak příspěvek smažte.
Děkuji.
Přerov nebo Praha, to máte jedno. Taky pět úseků, taky se o tom zatím jenom mluví…
Plánovací a přípravná fáze obvykle trvá déle než samotná stavba, ale to jak je vidět někteří zaměstnanci Správy Železnic ještě nevědí.
To ale není fyzikální zákon, ale to jak vidět někteří hlupáci nevědí – navíc v tomto případě je těch 20 let “příprav” výsměch.
Takže 20 let přípravy je málo, anebo se předpokládá stavba délky řádově 15let (od kopnutí)?
Vždyť celý tento článek je o tom, že se reálně řeší archeologický průzkum, jaká ze staveb VRT z Brna na Prahu je v podobné fázi? Podle mě to tedy jedno opravdu není, není to srovnatelné.
Ale jistě, že se řeší archeologický průzkum je hezké, ale do stavby tratě je to pořád daleko.
Asi chce říct že Brno-Přerov má tím pádem minimálně 3 roky „náskok“ (reáně bohužel! asi víc)
Nejsem sám, kdo si to musel 3x přečíst než pochopil, že chyba není na mém přijímači…..Praha opravdu nemá s touto tratí nic společného. Jinak pokud jde o spojení Vyškov – Brno, tak mám za to, že přesun cestujících na silnici je dlouholetý.
Však ale cestující v busech a autech určitě spolehlivě odradí kolony po dobu rozšiřování D1 na jihu Brna. Brněnské ŘSD to rozšiřování naplánovalo pěkně rozvolněně – mezi Kývalkou a Holubicemi to bude příštích 10 let slušně rozkopané…To asi, aby se auta naučila Brnu vyhýbat. Škoda jen je, že solidní trať Brno-Přerov stále nebude v těchto letech alternativou. Slušná nabídka vlaků by určitě na sebe natáhla spoustu cestujících… Takto budeme rádi, když i tam bude za 10 let hotovo…
Neodradí. 🙂
Kamarád jezdí za prací Přerov – Měnín (pod Brnem), ten by uvítal slušný spoj a navázal pak na služební vůz jenom posledních pár kilometrů.
Tak napřed ať trénuje „nasucho“… napřed bude pár let nickolejný provoz.
Ta dálnice bude i tak hotová dřív, to ano.
Z Vyškova jezdí rychlíku do Brna dost.
Často i dva za hodinu, od každého dopravce jeden…
Inu, „přípravy“ nikoho do vlaku nenalákají… mezitím jednokolejka se zrušenými spoji které se nevešly (ale přitom podle krásného grafu dezinformací zdaleka nepřetížená!) a s „krásnou“ rychlostí 100kmh jaksi moc šancí nedává…