Správa železnic se vrátila k hákovnici. Jiné řešení by dopravu omezilo více, tvrdí
Hákovnice podle Správy železnic ochrání zaměstnance na stavbě.
Včerejší stržení troleje mezi pražskými stanicemi Smíchov a Radotín znovu rozvířilo debaty o využití takzvaných hákovnic při napěťových výlukách. Po velké kritice toto zařízení, které při nerespektování návěsti Stáhni sběrač poničí hnací vozidlo, v srpnu zmizelo z koridoru u Brandýsa nad Orlicí.
Z tratí hákovnice nezmizí. V případě úseku na trati 171 instalaci předcházela událost z počátku září. Strojvedoucí vlaku Českých drah nestáhl u odbočky závodiště sběrač. Přes pevný zkrat prošlo zbytkové napětí do pracovního místa a došlo tak k ohrožení zaměstnanců na stavbě.
„Správa železnic přistoupila v tomto úseku k využití hákovnice z důvodu nezbytné ochrany zaměstnanců stavby,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
Včerejší situace se obešla bez zranění. „Nicméně tím, že strojvedoucí po poškození prvního sběrače nestáhl sběrač na druhé jednotce, bylo dále poškozeno trakční vedení, zábradlí pracovního vozu a mohlo dojít k průchodu zbytkového napětí k zaměstnancům dodavatele,“ dodal Nevola. Podle něj byli dopravci o hákovnici včas informováni, stejně tak strojvedoucí v rozkaze o výluce.
Beznapěťová výluka a návěst Stáhni sběrač je pro Správu železnic obvykle nejjednodušším řešením situace. V řadě zemí se naopak používá dočasné vložení úsekových děličů do sestavy trakčního vedení, které eliminuje chybu strojvedoucích. „Použití jiného technického řešení by mělo za následek výrazné snížení kapacity dráhy, což by vzhledem k vytížení trati způsobilo významné komplikace v dopravě a nutnost prodloužení výluk,“ dodal Nevola.
I když výluky na trati mezi Smíchovem a Radotínem skončily, modernizace zde nadále pokračuje. „Modernizace v tomto úseku nadále pokračuje. Pracovníci dokončují trakční vedení nad jednou z traťových kolejí,“ dodal Nevola.
Drážní inspekce už loni doporučila Správě železnic omezit počty úseků, kde musí vlak projet se staženým sběračem.