Do Jeseníku pod dráty. Centrální komise schválila elektrizaci trati z Bludova
Spěšný vlak mezi Jeseníkem a Zábřehem na Moravě. Foto: České dráhy

Trať prošla velkou opravou v roce 2016.

Trať prošla velkou opravou v roce 2016.
Řekl vám někdo, že trať vede přes hory? Že zde v zimě bývá hodně sněhu a že pod tíhou sněhu běžně padají stromy a to i pod vichry, co tu běžně bývají?
To prostě nebude fungovat. Ta trať po elektrifikaci bude věčně stát.
Když něco (elektrická železnice v zimě) funguje v A, CH, D, S, FIN, RUS, JP, tak snad to bude fungovat i v Jeseníkách.
Jo, kdyby to spravovala rakouská, švýcarská nebo finská SŽ tak možná, ale ta česká?
Prostá elektrifikace měla znamenat rychlou přípravu, minimum razítek a rychlou elektrizaci. Tady je ideální kandidát a mluví se o přelomu 20/30. let. Samozřejmě se už hodně těším, protože tady ty lokomotivy čmoudí jako kdyby jezdily na mazut.
O rychlé přípravě mluvili jen politici a lidi kteří tomu nerozumi. Lidi z oboru moc dobře věděli ze je to naopak. Rekonstrukce trate v původní stopě je minimum, protože ta trať už tam prostě je. Naopak výstavba zcela nových prvků jako jsou sloupy, trakční vedení, napájecí stanice, všechny ty razítka naopak potřebují protože se jedná o nový prvek , který je potřeba posoudit.
Jen dotaz – podle jakého klíče se rozhoduje o typu napájecí soustavy? Někdy mi přijde, že střídavá je „za rohem“, ale stejně se v rámci oprav dá znova stejnosměr aby se to pak znova předělalo. Chápu, že nejsou nejspíš připravené napájecí stanice, ale Jesenicko je území stejnosměru nebo ne?
Ty termíny jsou úsměvné. Připomíná mi to Putina…. Myslím, že republika musí postavit na Jesenicko tunel. Včera bylo pozdě. Ne v roce 40… To už tam bude Polsko.
Dzień dobry, pozdrowienia z Jesenika, już tam jesteśmy 😉
Bysem to s Polskem za něco hodnotnýho vyměnil. Za flašku Żubrówky, třeba…
Modernizace tratě z Glucholaz směr Krnov již probíhá, rychlost má být k hranicím zvednuta na 100 km/h. Otázkou je co na to česká strana, jaký to přinese výsledek. Regionova má max 80 km/h. Do budoucna se počítá s aku jednotkami, ale až bude stát dobíječka v Krnově a Jeseníku…
Zrovna včera jsem jel s dětmi Zábřeh-Ramzová,kluci hledali jména na Brejlovcích.Nenašli 🙁
Bohužel, kromě Stadlerů a 754.079 jsme měli pojmenované všechny stroje…
Chápu, že je to prostá elektrizace, ale to zrychlení, v několika málo úsecích z 60 ze 70km/h je takové úsměvné.
Úsměvné možná, ale co jiného v tamním terénu dosáhnout s nějakými jakž takž rozumnými náklady? Ramzová basis-tunell zase obejde ty horské vesnice, které tu trať zásobují klientelou.
No hlavně Rázová babsi tunel bude stát pomalu jako Brener basis tunel, ale ten se staví pro desítky milionů obyvatel N2mecka a Itálie a Ramzová basis by se stavěl pro 15 000 lidí z Jeseníku. Pokud nějaký tunel má smysl, tek jedině pod ČH sedlem a to ještě v co nejkratší možné délce a myslím, že by měl být silniční 😀
Jasně, při stavu sítě SŽ a ekonomických výkonech ČR nikdy žádný Ramzovà basis tunnel nebude. Psal jsem to proto, abych poukázal na to, že ničeho lepšího než kultivace stávající tratě se nedočkáme.
Silniční v dnešní době nedává smysl
Ja jsem fakt zvědavý, jestli alespoň jeden z těch projektů eletrifikace bude opravdu uskutečněn. Co třeba ta Šumava? Velké plány, za rok se má začít stavět a ticho po pěšině
Jestli myslíte trať z Klatov na Železnou Rudu tak tam by měla začít elektrizace do 2 let
Bude se něco dít s železničním tunelem pod Červenohorským sedlem? Zatím jsem zaznamenal, že studie na novou trať z Koutů do Jeseníku vyšla pozitivně, ale obávám se, že to studií také skončí. jediné pozitivum vidím v tom, že se starostka Jeseníku dostala do sněmovny, byť za opozici.
Opravdu si myslíte ze ČR má peníze na stavění tunelu za desítky miliard do malého okresního města?
Mě se furt líbí jak se někdo ohání výrazem – bezemisní provoz – co to je za výraz? Podle mě bezemisní provoz znamená, že při provozu vozidla nebyly vypuštěny žádné emise, ale sakra – to nabíjení je ze sítě, resp. z drátů a ČR nemá elektřinu jen z Tepelína či Dukovan, ale i z jiných TEPELNÝCH elektráren, tudíž EMISE jsou a budou.
Prostě – vlk se nažral a koza zůstala celá.
PS: stejná hovadina jako „bezemisní“ elektro auta v ČR
Ano, správný výraz je lokálně bezemisní.
Emise nejsou z obnovitelných zdrojů. Vzhledem k tomu, že podíl elektřiny z uhelných elektráren bude klesat, tak se elektrizaci železnice bude snižovat i množství emisí.
Z jejich provozu asi ne, pokud nepočítáme emise hluku od vrtulí ap. Vše má nějaké záporné důsledky; snahou by mělo být je co nejvíce omezit. Každopádně je samo označení ‚bezemisní‘ zavádějící, s tím ‚místně‘ už se to dá použít, u ‚zcela‘ je pak otázka, co vše počítat do zplodin.
No pokud bychom se drželi našich emisních závazků, tak bychom ty emise snížili na minimum v následujících 10 letech.
Samozřejmě jaké názory na tento plán mají nově zvolení zástupci (s)prostého lidu, to asi víme… Takže pak nelze nadávat na neemisnost, když si za to můžeme jen a jedině sami.
Tak znovu: v propojené evropské síti podíl fosilních zdrojů průběžně klesá. Elektřina v Česku rozhodně není jen z místních zdrojů, ale i tak uhlí tvoří jen zhruba třetinu výroby a bude to klesat. Už i uhelná velmoc jako Polsko dneska dokáže vyrobit víc elektřiny z větru než z uhlí. A pak tu samozřejmě máme jaderné elektrárny, které jsou v principu tepelné, ale prakticky bezemisní. No a teď ta klíčová část: zatímco ten diesel má 100 % emisí pořád, plus náklady na palivovou logistiku, tak u elektřiny to bude nějaké číslo mezi nulou a nižšími desítkami procent, a z toho nic… Číst vice »
Tak a teď tu pohádku o ekologii. Jen co všechno se musí vyrobit pro elektrifikaci je neskutečná ekologická zátěž. Surovina se musí vytěžit, zpracovat, pak z toho všechno vyrobit, převézt. Pak musíte rozšířit těleso dráhy, což znamená odstřely skal, zpevnění podloží a to se celá trať nedávno rekonstruovala, jenže se nepočítalo s elektrifikací. A do toho vám hodí vidle na závěr padající stromy, pokud je teda v pásu 25 metrů zcela „ekologicky“ nevykácí. Jenže to pak budou ujíždět svahy, padat skály, takže se to bude muset všechno zajistit, takže se to vybetonuje, skály zasíťují. A během těchto prací všichni budem… Číst vice »
Tak záleží, z jakého zdroje se bude kupovat elektřina. Ale to v podstatě není lež, dokud se neřekne že je elektřina levná.
Za horší považuji emise, které má jakýkoliv vlak z principu (byť elektrák min) – oděr kol, brzd. Zvuky při tom.
Jen jedna formální maličkost. Trať Opava – Krnov není na severu Moravy.
Severní Moravou ale v malém úseku vede.
Nevede, maximálně vede pres moravské enklavy ve Slezsku
Schválně, jak daleko od dejme tomu Opavy západ je to na Moravu. 🙂
Po trati 310 až do Valšova. Ten je na Moravě, Bruntál je už Slezsko. Mezi nimi jsou (mimo železnici) Moravský Kočov a Slezský Kočov.
Error.
Jako bývalý obyvatel Bruntálu jsem vůbec netušil, že Kočov není jen Moravskoslezský, ale že se dělí na Moravský a Slezský. Až na základě Vašeho příspěvku jsem si přiblížil v Mapy.cz a musím uznat, že jsme se zase něco nového dozvěděl. Pro mě to byl vždy MS Kočov.
Jj u obce, která to má přímo v názvu, ze se nachází na Moravě i Slezsku, je to strašně překvapující.
Správná připomínka, stačí si do map zadat heslo SLEZSKO.
https://mapy.com/s/dubajeruko
M2 vždycky zajímalo, jestli je největší město českého Slezska od nejlidnatějších čtvrtí OStravy jako Dubina, Hrabůvka, Výškovice,… ořezaná Ostrava nebo HAvířov. Tipuji ale, že po obrovském exodu obyvatel HAvířova v posledních 30 letech to už dnes určitě bude to torzo Ostravy.
Pokud to berete z pohledu historických zemí Morava a Slezsko, tak máte pravdu. Pokud to berete z pohledu zažitého náźvosloví československých krajů (které mě osobně přišlo mnohem lepší než současné dělení, i když nesnáším komouše), pak je to samozřejmě Severní Morava.
Šílené, jakou byrokracii tyhle „prosté“ projekty musí absolvovat. To je typická věc na paušální schválení stylem „s cenou do X Kč / km troleje, stanice řešené bránami přes celé kolejiště pro možnost pozdější peronizace, TNS jen když nelze využít nějakou blízkou, to celé na tratích s provozem aspoň Y vlaků denně = možno“ a jednostupňový projekt, ideálně rovnou jako design+build. Parlament by jen schválil pro příslušný rok nějaký balík miliard + výhled. Ušetřily by se tak 2 roky v přípravě. Akorát by někteří poněkud ztratili na důležitosti, takže to nelze… Jinak tedy za mě by měly být bez zbytečných diskusí… Číst vice »