Kritika dopravců pomohla. Správa železnic omezí hákovnice u Bezpráví, slibuje plynulejší provoz

Práce na koridoru v údolí Orlice. Foto: Chládek a Tintěra, PardubicePráce na koridoru v údolí Orlice. Foto: Chládek a Tintěra, Pardubice

Jiné řešení podle Správy železnic stavbu prodraží.

Jedno z nejkritičtějších míst české železnice z pohledu rizika zastavení provozu by mělo být plynuleji průjezdnější než dosud. Správa železnic po kritice ze strany dopravců mění stavební postupy při modernizaci úseku mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí. To by mělo znamenat menší riziko zastavení provozu hlavně stržením troleje.

Správa železnic o tom informovala v tiskové zprávě, v které uvedla, že „zohlednila připomínky dopravců.“ „Přijatá opatření mají za cíl minimalizovat komplikace na trakčním vedení při provozu elektrických vlaků. Úpravy jsou však spojeny s razantními změnami organizace výstavby, které jsou technologicky i finančně náročnější,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Místo 6 měsíců jen pár dnů

Hlavní změnou bude omezení používání takzvaných hákovnic. Původně se předpokládalo osazení hákovnic od letošního listopadu do konce dubna příštího roku. Podle aktuálních stavebních postupů se jejich využití předpokládá pouze během několika dní.

O využívání hákovnic na tratích během modernizace za provozu trati se mluví zejména od letního kolapsu na koridorovém úseku u bývalé zastávky Bezpráví. Jde o zařízení, které při nerespektování návěsti Stáhni sběrač poničí hnací vozidlo a dojde k poškození trakčního vedení. To obvykle znamená zastavení provozu, obvykle i na několik hodin. Hákovnice je pro Správu železnic nejjednodušším řešením. V řadě zemí se naopak používá dočasné vložení úsekových děličů do sestavy trakčního vedení, které eliminuje chybu strojvedoucích. „Použití jiného technického řešení by mělo za následek výrazné snížení kapacity dráhy, což by vzhledem k vytížení trati způsobilo významné komplikace v dopravě a nutnost prodloužení výluk,“ řekl v létě Nevola. Drážní inspekce už dříve doporučila Správě železnic omezit takzvané „stahovačky“.

Nyní podle Správy železnic nejde hákovnice zcela zrušit, omezí se ale jejich používání. Slouží především jako bezpečnostní prvek k ochraně zaměstnanců pracujících na trakčním vedení. „Od jejich užití však není možné zcela upustit, protože některé stavební postupy tento způsob ochrany vyžadují. Změnou technologie došlo také k úpravám dopravních opatření. Jejich dodržování ze strany dopravců zajistí plynulejší provoz při průjezdu místem výluky. Případné nerespektování návěstí pro elektrický provoz by naopak způsobilo narušení harmonogramu modernizačních prací a vznik dalších omezení v dopravě,“ dodal Nevola.

Přehled prací na trakčním vedení v úseku Ústí nad Orlicí – odbočka Bezpráví – Brandýs nad Orlicí

Odbočka Bezpráví
Práce na trakčním vedení budou prováděny od 3. do 18. prosince, hákovnice bude osazena jen v termínu od 4. do 8. prosince z důvodu bezpečnosti zaměstnanců. Třicetidenní práce v jarních měsících zahrnují osazení hákovnice pouze během tří dnů.

Železniční stanice Brandýs nad Orlicí
Od 27. listopadu do 18. prosince bude nutná jízda vlaků se staženým sběračem ve směru Choceň, bez instalace hákovnice. Dokončovací práce v únoru 2023 budou rovněž realizovány bez využití tohoto bezpečnostního opatření.

Celková rekonstrukce úseku by měla skončit v červnu příštího roku, následně se do své původní trasy vrátí dálkové expresy spojující Prahu s Brnem. Práce by již však neměly mít zásadní dopad na plynulost dopravy.

Tagy hákovnice napěťová výluka Správa železnice stáhni sběrač trať 010 Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí výluka Bezpráví
61 komentářů