Správa železnic se vrátila k hákovnici. Jiné řešení by dopravu omezilo více, tvrdí

Práce na trakčním vedení u Brandýsa nad Orlicí. Foto. Správa železnicPráce na trakčním vedení u Brandýsa nad Orlicí. Foto. Správa železnic

Hákovnice podle Správy železnic ochrání zaměstnance na stavbě.

236 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Cestující

Dle mého názoru by měly pokutovat strojvedoucí za nestahnuti sběrače částkou 15 tisíc korun.

Leinad

Jo zvlášť ty s výmluvou „abych to projel.“
Když Spržel dává stahovačky poblíž návěstidel se stůj, tak tam prostě uváznout.

Y.K.

A tím chyby zmizí. Určitě.
I vy děláte chyby, teď třeba pravopisné.

ldx

Přesně ! Trefa ! A takoví rozdávají rady nejvíc. Jak se říká, prázdné sudy nejvíc co ?

Mimopražský

Obdivuji práci strojvedoucích, obvzláště těch na elektrické trakci. Nemohl bych to dělat. Být tolik závislý na práci tolika lidí a ještě se vypořádávat s tolika organizačními a provozními záležitostmi, na to bych neměl nervy. Zlatá silnice, byť i s těmi magory za volanty.

qwertz

jak takova „hakovnice“ vypada?

Martin

Kus železa, co se zavěsí do troleje. Když strojvedoucí nesundá sběrač kde má, o to železo sběrač urve a nepropojí ten vypnutý usek troleje, kam by mohl přenést napětí a ohrozit i životy lidí, co tam pracují, zpusobit několikanásobnou škodu, než je samotný sběrač a zadělat na několikahodinovou opravu a spoždění vlakú…

qwertz

V tom případě je fakt s podivem, že vůbec někdo dovolil praxi, kdy se takové zařízení nepoužívá. V žádné normální firmě snad nemůže nastat stav, kdy zamezení poškození zařízení při chybě obsluhy má přednost před bezpečností práce.

SYN

Ale ono se to většinou dá udělat i jinak, akorát hákovnice je nejjednodušší…

PeMIČ

A proč to potřebujete vědět?
Kdyby SŽ provozovala službu dopravcům,tak hákovnice není potřeba!!!
Stačí dělič+izolátor nebo dva izolátory tam kam patří a je bezpečnost pracovníků 100%.Plynulost dopravy taky.
Viz.Brandýs nad O.-Bezpráví.Najednou je zázračně klid 😉

Martin

Kulový tomu rozumíte a plácáte nesmysly

Adamgolias

Nestacim se divit. Prolezl jsem lecos. Fabriky , sluzby , urad. Ale to co se deje na draze , to je opravdu nevidane. Na jedne strane rev jak je nutne mit rychlovlaky , na opacne nejaka popletena stavovska cest , ktera zeleznicarum ze sve povysene pozice nedovoluje videt svet nepokriveny. Nepruznost , neochota , lpeni na dogmatech ( vlakotramvaj neexistuje…) , a odmitavy postoj k pokroku v ramci spolecneho usili , to je prumerny zeleznicar. Nejednotne predpisy v ramci republiky (D1versD3) , natoz v ramci Evropy ,s tim souvisejici lokalni homologace stroju , ale kdyz ctu tohle . Panove ,… Číst vice »

Martin

Jak si mašina stahne sběrač sama po projeti mista k tomu urcenemu….Víte kolik variant vypnutí troleje je i v malé stanici o deseti kolejích, natož třeba Přerov, Č.Třebová, Praha? Ten systém bych chtěl vidět..)))

Jirka P

Tak automatické vypínačky v kapitalistické cizině opravdu existují 🙂 Ale stahovačky, to teda nevím.

Leinad

ATO je klidně může umět. A ETCS umí.

Jiří

Hákovnice! Takový středověk 🙂 Doporučuji SŽ doplnit předpis D1 o novou návěst umístěnou před každou hákovnici: ´´Připravte se na servání sběrače ´´. Technická nevyzrálost až neschopnost této ´´firmy´´ je naprosto nepřekonatelná.

Martin

Když nerespektuješ návěst stáhni sběrač, tak serveš sběrač. Neohrozíš chlapy co tam pracujou, takže mě, nepřepálíš trolej, nazapříčiníš další mnohahodinovou výluku na opravu atd.. Co ti na to Jiří říct..))

Zlámalík

Otrokovice spadají do této kategorie taky? Já jen abych věděl…

Martin

Otrokovice taky. Strojvedoucí nestáhl sběrač a shořelo skoro celé nádraží..)) Dávali jsme to tam dohromady několik dní. Bejt tam hákovnice, byl by klid..

Krchna

Tak ji nedávejte za návěst stáhni sběrač, ale až k místu, kde je to potřeba. Což je třeba i 50 m za stahovačkou. Každá mašina totiž stahuje sběrač jinak rychle…

Martin

V místě návěsti stáhni sběrač musí být sběrač stáhnutý. Proto se dává návěst Připrav se na stáhnutí sběrače. !! U nás 800 metrú dopředu, ať má na to fíra čas. 50 metrú za stahovačkou už je kolikrát v dělění a neštestí je na světě.

Hádej

Tvrdošíjně lpět na zastaralém a zjevně nefunkčním řešení vás opravdu nestaví do světla, že by vaše řeči chtěl někdo brát v potaz.

Martin

Já jsem trolejář 25 let. výluk jsem dělal stovky a vím o tom víc než vy. Vše funguje, dokud strojvedoucí neporuší předpisy. V jakém oboru pracujete Vy, že mě chcete poučovat?

Zlámalík

Ať už kolega pracuje v jakémkoliv oboru. Vy jste přesně ten případ §1 – vždycky se to tak dělalo a my jsme nejchytřejší. Na tohle dráha dojede. Jako všude, kde není schopná držet krok s dobou.

Harvánek

Napřed bych se pokusil pochopit jak železnice a zvlášť napájení troleje funguje a teprve pak bych vykládal rozumy.

Y.K.

Asi je hloupé se ptát, kolikrát jste něco zvoral ve své práci vy. Oni to totiž nedělají schválně, ono se to jaksi při množství stahovaček (u nás naprosto nevídané oproti světu, kde kolikrát ani neví co to je stáhnou sběrač) nasčítá, s ne moc dobrým (přesným) informováním ještě pravděpodobnost roste.

Tonda Sehnal

Vše funguje do doby, než právě trolejáři opustí zdravý rozum a umístí 200 m dlouhé stahovačky do stoupání v oblouku a do místa, kde se dva týdny jezdí na přivolávačku… 👎
Fakt to není o pravidlech a dogmatech ale čistě zdravém rozumu. Nic víc.

Ryk Mat

A co říkáte na to, že soustava předpisů Augiášovy správy je už tak nesmyslná a překomplikovaná, že soudy na základě ní odmítají uznat strojvedoucí jako viníky nehod? Strojvedoucí jsou ti, komu přílišná antiergonomičnost předpisové soutavy Augiášovy správy způsobuje největší problémy. Chybovost ale narůstá i u výpravčích a dispečerů CDP. Augiášovu správu je nutno rozpustit a vybudovat úřad nový.

Peter

A ono už neplatí Stahovačka 50 metrů před překážkou. Nebo pro SŽ predpis neplatí? Potom je to fakt pozdě.

Zlámalík

Nebejt kabel omotanej kolem klacku, nevyhořela by stavědlovka.

Pája

Tak zrovna tam malinko měl vliv i ten drátek omotaný kolem návěstidla… 😆

Peter

Když „odborníci“ si dají ukolejňovací kabel na návěstidlo tak i umí shořet nádraží.

SYN

Jak nezapřičiníš výluku? Celkem často se při stržení sběrače poškodí i další věci a výluka BUDE…

Tomáš Záruba

Nebo by tam mohl být dělič v ceně cca jednoho takového sběrače, že.

Martin

Víte vy vubec co je dělič a k čemu slouží?? Děliče jsou všude, ale před nima musí stáhnout sběrač, aby ho neprojel. Neznáte problematiku a plácáte nesmysly

Robin

Nerozčilujte se, tady stejně pravdu slyšet nechtěj. Oni mají svojí pravdu – SŽ je katastrofa, manekýn ven. Pak asi konečně vyjde slunce a SŽ bude bezchybná firma a na hákovnice se budeme chodit dívat do muzea. Tohle není odborná diskuze, ale normální bulvár. Stačí napsat šikovně a čtivě titulek nebo případně nezávislý a profesionální publicista Sůra ty svoje ovečky popožene v diskuzi. Hlavně že jsou prokliky a prachy z reklam. Odborníci tady už dávno nediskutují a asi už víte proč. Přenechte diskuzi zdejším profesionálům a pak se bavte těma kecama. Hezký den

Martin

Máte pravdu. Tolik hloupých názorú od lidí co tomu jakože rozumí jsem dlouho neslyšel a v práci se tím docela bavíme. )

David

Tak se bavte dál a sběrače budou urvaný pořád dál taky. Je zajímavý, že v zahraničí to jde, ale tady ne. Pořád ten stejný předpotopní názor – pokud strojvedoucí neporuší předpisy, nehoda se nestane. Jenže svět se nám trochu posunul, bavit se s vámi o existujících fail safe řešeních, které nejsou závislé na lidském faktoru zřejmě nemá vůbec cenu. Takhle se to dělá padesát let a bude se to tak dělat furt. #mynic

Tomáš Záruba

Tomu říkám fachidiocie. 🙂 Co když budou za sebou ty děliče dva, ha?

Martin

Když budu dělat dvohodinovou výluku na údržbu, tak na koridoru roztříhnu trolej, vložím děliče, pak je zase sundám, zašiju trolej…ha? Dyť říkám, že nevíte o problematice vubec nic. Nevadí. Už jsem pochopil, že jsou tu samí odborníci co by to udělali nejlíp. Děliče..)))

Tomáš Záruba

Proč byste to sundaval? Prostě budou trvale pro případ potřeby.

Harvánek

Vole! Strojvedoucí je upozorněn na „stáhněte sběrač“ na patřičnou vzdálenost podle zábrzdné vzdálenosti návěstí „připravte se ke stažení sběrače“. Takhle to funguje od samých počátků elektrifikace a nevidím důvod, proč by to nemělo fungovat i dál. Jenže strojvedoucí má za povinnost sledovat především návěstidla. Pak by ani nemusel být zpravován písemně o mimořádnostech.

Petr

A když se zřídí neutrální pole, tak do toho pan strojvůdce nevjede? Nebo jak je to myšleno?

Martin

I na neutrální pole je návěst Stáhni sběrač a musí se dodržovat..

Pája

Já osobně mám k této profesi respekt, byť jsem býval jen šmudla v depu nebo sem tam u nějaké hromádky. Vy jste celý rok venku za každého počasí, ruce často nad hlavou, záda se začnou ozývat, udělat se to holt musí rukama, po vedlejší koleji jedoucí vlaky člověka ofouknou i ohodí vodou/sněhem, ve vedru je fakt vedro a to sálá i ze střech atd. Určitě se chcete ve zdraví vracet z práce k rodině. Spíš jde o to, jak to udělat pro Vaše bezpečí a přitom vyjezditelně. Ty časy, kdy se udělala napěťovka a na přetahovanou bylo dost mašin v… Číst vice »

Martin

Diky, napsal jste to pěkně. Myslím, že ve světě je to dost podobný. Když se setrvačností projíždí beznapěťový usek při výluce, musí fíra stáhnou sběrač a na to má nějaké návěstidlo. M.

Y.K.

U nás se musí… technicky to nutné není.

Při nedodržení nedojde ani k ohoržení pracovníků ani k milionové materiální škodě. Cítíte ten rozdíl?

richmond

radši uváznu, než strhnu sběrač a poničím vedení.

Strojvůdce

Hákovnice je řešení jak za krále klacka. Správně má být vloženo neutrální pole, aby se předcházelo mimořádným událostem jak na hnacích vozidlech, tak na infrastruktuře. Všeobecné rozkazy a rozkazy o výluce jsou psány zmatečně a místa pro stažení sběračů nejsou uváděna tak správně jak ukládaly dřívější předpisy a ustanovení. Dále není vyvozována žádná zodpovědnost ze strany montážních firem. Tzn. nesprávné umísťování přenosných návěstidel pro elektrický provoz a s tím i související odpovědnost s jejich umístěním. Dříve byl zodpovědný ten kdo návěst umisťoval. Začátek a konec výluky trakčního vedení byl v přesně stanovených časech uveden včetně vyloučených kolejí ve všeobecném rozkaze.… Číst vice »

Trolejář

Za umístovaní návěstidel pro el. provoz je zodpovědný pracovník který je umistil. Předpis D1. Nikdo jiný než zaměstnanec Správy Železnic je vyvěšovat nemuže. Žádná montážní firma. Začátek a konec výluky trakčního vedení v přesně stanovených časech je uveden včetně vyloučených kolejí ve všeobecném rozkaze. Přenosná nav. pro el provoz platí, dokud je nesundáme. Výluka se muže nepředpokládaně prodloužit. Že jsou strojvedoucí telata a nestáhnou sběrač kde mají, jsem se setkal za 25 let co dělám na trakci nesčetněkrát. Takže taky jsem pro hakovnici. Ať si rozlámou sběrač, než abych tam dva dny opravoval stržené vedení. Už jste někdy do troleje… Číst vice »

Hádej

Jojo, radši ať vaši lenost odnesou cestující, hlavně že vy se nemusíte namáhat, že?!

Radši jděte dělat něco jiného, když vás vaše práce nebaví.

Tomáš Záruba

Co takhle ty děliče dávat na hlavních (popř. „prvních předjízdných“) zcela standardně a natrvalo?

David

Přesně tak

Karel 1

Vždyť tam jsou. Mezi každým vjezdovým návěstidlem a krajní výhybkou je dálkově ovládaný dělič. 😀

Jirka P

Problém je, že nejsou mezi spojkami a staničními kolejemi. A v případě odboček není pravda ani co píšete.

Harvánek

I ty potřebují údržbu pro zajištění funkčnosti a to znamená prodloužení výluk pro údržbu.

Karel 1

Dříve v rozkaze bylo o výlukách psáno více, přesně jak říkáte. Ale po připomínkach federace strojvedoucích se obsah rozkazů redukoval. Prý byly moc dlouhé a nepřehledné. 😀

Martin

Hákovnice je zcela nedostatečná. SŽ by měla místo ní používat kus kolejnice svěšené do úrovně čelniho skla, anebo výkolejku ve stráni, svahu před opravovaným úsekem. Potom by SŽ měla na opravy trakčního vedení opravdu ničím nerušený klid…..

Pája

Ještě jim to poraďte a oni se toho chytnou. A pro velký úspěch vyzkouší i šturc.

Martin

Já se omlouvám všem vážnějším povahám, ale na to se nedá nic jiného říct….. když neutrální pole SŽ používat nechce…… Pak to nemá být u nás všechno jako v Kocourkově.

Pája

Já tu Vaši ironii pochopil. Jen jsem si pak dodatečně uvědomil že by to byla SŽ schopná ústy mluvky snad i obhájit.

Martin

Kdybych při každé napěťové výluce měl stříhat trolej a vkládat neutrální pole, to by ta trať vypadala huř jak v Kocourkově. Nestáhne sběrač kde má, tak mu ho sundá hákovnice. Jednoduchý. Nechci se držet troleje, když mi tam blbec přenese 3000V, strhne pul kilometru troleje a dva dny to tam dáváme dohromady. Mašinu bez sběrače odtáhnou, škoda do 100 -200tis. Servaná trolej miliony. Něco není k pochopení?

Tom

Pekna sonda do myslenkoveho sveta stareho nadraznika/kolejnika.
Vite co, kdyz vy na nas s hakovnici, my na vas s pudem sebezachovy. Az budete z beznapetoveho useku tahat kazdy druhy uvazly vlak, reseni jine nez hakovnice se jiste najde.

FP1

Plán hezký, ale nereálný, už jsem to navrhoval kolikrát, ať postupujeme dle předpisů a nezachraňujeme jiné, píšeme hlášení, apod… Většina lidí se na to vykašle. Kolik lidí se dušovalo, jak rozkazy poctivě bude číst před podpisem, a nesmysly nepřebere, a pak ti samí se chlubí, co dostali za rozkaz (tiskárna špatně tiskla, apod…) a stejně ho přebrali. Na hlášení řeknou, že se s tím nebudou štvát. Mašiny, to samé. Takže bohužel, vaše výhrůžka, je jen planá.

qěcy

Neutrální pole je blbost. V tomto případě určitě. Na závodišti totiž chybí děliče v první a druhé koleji od Radotína. Nebo místo nich vzdušná dělení. Pak byste nebyli ohrožováni chybějícímu strojvedoucímu, protože opracovanou zrolejovou sekci by vůbec nepodjížděli!

PeMIČ

Bezpečnost vaši a vaších spolupracovníků především ohrožuje zaměstnavatel u kterého pracujete.A to tím,že šetří na dostupných technických prostředcích k zajištění vaši 100% bezpečnosti a spolehá zčásti na lidský faktor(neomýlnost strojvedoucích)
Hákovnice a stahovačky opravdu nejsou řešení 21.století!

B.W.B.

Vážení přátelé, protože chápu ten údiv nad tím, jak my strojvedoucí nedokážeme včas zareagovat na jednu návěst, kterou máme navíc ještě ve výborně zpracovaném rozkaze, dovolil bych si malé a jednoduché přirovnání. Často se tu vytahují silnice, kde řidiči vzorně dodržují předpisy, ale především rozhodně nic nepřehlédnou. Nuže tedy: Objížďka značená 1km v předstihu cedulí s textem že silnice II/5678 je uzavřena. Na třetí křižovatce u příslušné odbočky z kruhového objezdu umístěna standardní značka zákaz vjezdu. No a pointa? Abychom neohrozili dělníky, pilně pracující na opravě silnice, umístíme hned za zákaz vjezdu zastavovací pásy aby se řidič s propíchanými pneumatikami… Číst vice »

bkv

S těmi zastavovacími pásy souhlasím. Na druhou stranu řidiči nedostávají před jízdou písemné upozotnění na novou uzavírku a musí se řídit jen upraveným dopravním značením.

Ondra L.

Na vsimani si dopravnich znacek na silnici se delaly pruzkumy. Z nich vyplyva, ze v usecich, ktere ridic zna, nevnima az 70% dopravnich znacek. Jenze v aute se 99% problemu vyresi okamzitou reakci volantu a brzd, da se rict, ze ridici vetsinou jen reaguji na situaci, kterou vidi bezprostredne pred sebou. U vlaku se musi jednat s velkym predstihem a tedy se musi na znacky reagovat. Takze myslim, ze nasi strojvedouci jsou z tohoto pohledu supermani, vsechna cest, ze v takovych podminkach je jen tolik nehod, kolik je.

Frantík

Logicky, kdyby vlaky mohly jezdit jen na dohled, tak víc než 120 asi nepůjde jezdit nikde…

Mates

Tak nech sa kľudne zavedú tri predzvesti po kilometri od miesta sťahovačky keď niekto, kto tam ide s panťákom 10 krát za deň nevie dostať do hlavy, že je tam sťahovačka.

Ondra L.

I ten, kdo okolo te stavebni stahovacky jezdi 10x za den, tam nekdy jel poprve.

ksz

Hlavně, kdo někdy viděl nějaký nějaký rozkaz, se musíspíše divit, že je těch incidentů ještě tak málo. Vzájemně si odporující informace, alibistický balast, …

FP1

Rozkazy, co se týče stahovaček, bývaly obsáhlejší, ale po stížnostech fírů se redukovaly.
No nevím, kdyste četl nějaký rozkaz, ale teď jsou docela srozumitelné.

Peter

To co poustěl ten ze SŽ jsou jeno kecy, kecy. A přímo lhal. Jenom kecy.

Tomtur

A Sž má nového mluvku. To za tu jeho výplatu by byl onen dělič.

Pavel

Neskutečné, jaké neschopné darmozrouty si platíme ze svých dani. Pánové dratenici, udělejte si exkurzi na zapad a necpete na trať tato východní řešení! Tohle nemá ve světě obdoby, to je fakt jen možné u nás nebo na Slovensku. Furt brečíte, jak nic nejde. Umíte jen házet odpovědnost na dopravce a vybírat poplatky za dopravní cestu! Kolik musí být utrzenych sběračů, abyste tam nainstalovali delice? 17 jako u Bezpráví? Škoda, že si nevyhanite z vlaků svoje cestujici. Vy skodite železnici jako celku a vyhanite lidi z vlaku do aut. Jen kvůli sve vlastni neschopnosti a alibismu!

Robin

Brečíte tady jak 14-letá holka, který nepřišla menstruace. Kolik jste napsal oficiálních stížností? Kolik lidí ze SŽ jste oslovil? Ubohým a neodborným tlacháním tady na fóru, toho moc nezměníte. Takhle kecat dokáže každej, ale k reálným činům to má daleko.

Y.K.

Ono si lze na něco takového u SŽ stěžovat jako jedinec? Když ani stížnosti jejich zákazníků nefungují?

Robin

Je to státní podnik, který má povinnost jakémukoliv tazateli minimálně odpovědět na jeho dotaz či stížnost. Každý strojvedoucí píše po své jízdě hlášenku, v které může popsat zjištěné problémy. Ty jsou pak dle závažnosti a rozsahu odstraněny v nejbližší možné době nebo jako v případě deličníků se jedná o širší problém, který by měl být řešen postupně. Rozhodně se hákovnic nezbavíme přes víkend jak si myslí někteří zdejší odborníci.

Y.K.

To jsou ale zjevné konkrétní závady, nikoliv systémové problémy (třeba zde způsob zřizování trakčního vedení a volba ochrany pracovníků). Se systémovými problémy SŽ odpálkovává dopravce, DI, soudy…

Gwann

Že mamutí statni organizace funguje na presdrzku nevyřeší stížnosti fyru. Když kašlou i na stiznosti dopravcu, kteří proti dobre správě i založili organizace.

Zde pomůže jen medializace a následný politicky tlak. S případným odstřelem manekyna

Robin

No když věříte, že se po odchodu manekýna něco změní…hodně štěstí

Jmfjv

Jaká malá holka. Pan Pavel správně nálepkuje: špatné je z Východu, dobré je ze Západu. Také nešetří osočováním a záští na adresu SŽ. Tudíž politická vyspělost je na výbornou. Tak sem netahejte takové přežitky jako je odbornosti nebo kultivovanost.

B.W.B.

Nevím, kolik jste toho napsal vy, ani kolega.
Ohledně SŽ jsem hlášení napsal desítky (přes 50 určitě), ale většinou je to bez odpovědi, případně „normy umožňují“, v nejlepších případech „pardon, příští rok to opravíme“. Tuto diskusi čte možná víc lidí, než ta hlášení. Mimochodem, hlášení jsem si začal už dobře před 10ti lety odkládat, a je to i s odstupem času velmi zajímavé čtení. Ale moc se nezměnilo…

Robin

Tak ono tuhle diskuzi čte určitě více lidí, ale lidí kteří daný problém nevyřeší. Vaše sbírka hlášení by mohlo být opravdu dobré počtení. Jak by se k němu asi vyjádřili pánové ze SŽ z úseku provozuschopnosti dráhy.

Jan

Nechápu co s tím mají co dělat dráteníci. Od nich jsem slyšel, že to jde z vrchu ty nařízení dát někde hákovnici a jak co dělat. Oni jsou jen dělníci, nic s tím nezmůžou. Oni asi taky zrovna nadšení nejsou, že nemají klid na šichtě a musí furt něco opravovat. Brečíte na špatném hrobě.

Trolejář

Když budu dělat 5ti hodinovou výluku napětí na udržbu, budu stříhat trolej, vkládat dělič a to dva, protože neutrální pole vyžaduje děliče dva a co ještě? Dělič samotný sběrač proklemuje. Jste normální a rozumíte vubec problematice? Strojvedoucí má 800 metrú před návěstí stáhni sběrač přípravu na stáhni sběrač oranžově zarámovanou. Má to v rozkaze a stejně ty telata to nestáhnou. Že se někteří raděj kokají do telefonu nepochybuju.

Hádej

Ano, takže raději na půl dne zastavíte provoz, protože je to pro vás moc práce.

Příště si požádejte o úplnou dopravní výluku a vyjde to líp, protože cestující, kterým máte sloužit (ale zjevně vám to absolutně nedochází) s tím aspoň budou počítat.

Robin

Ještě že vás máme, jinak by jsme nevěděly co dělat 🙂 Pojem „úplná dopravní výluka“ je váš vlastní nebo se mezi zdejšími odborníky používá běžně? Přesně vyjadřuje vaši odbornost.0

Tomáš Záruba

A co kdybyste tam ty děliče měl furt (aspoň v „důležitých“ kolejích), a zásadnější opatření by se konala jen při práci vyloženě na těch posledních metrech (tedy třeba v 1/10 případů řekněme)…?

ldx

Jestli by nestačilo na každém takovém místě umístit obrovskou blikající šipku jako silničáři na dálnici a klidně dvě nebo tři…

ondra

šipku snad ani ne,ale jako fíru by mě neurazilo varovné přenosné návěstidlo -světelná rampa mezi přípravou a stáhněte sběrač,ale tohle se s aktualizovaným předpisem D1 od 7/2022 tuším odstranilo-hledat se mi to v tabletu nechce

Jarda Š.

Jiným řešením by mohla být výluka troleje v delším úseku, která by vyvolala pro dopravce nutnost nasazení dieselových lokomotiv. Když tam budou jezdit diesely, tak nikdo nestrhne trolej sběračem Ale najít náhradu v nezávislé trakci za ty ešusy, to už by byl docela oříšek.

Gwann

A na tohle jste přišel sám nebo vám to někdo poradil? Mimochodem, nákladní dopravu budete řešit jak? Trojmontaz brejli?

rejpal

A kde ty dieslové lokomotivy vezmete?

Jarda Š.

No právě, o to tam jde, že na přetahování dieselem z Berouna na Smíchov ani moloch ČD (vč. Carga) nemá dost mašin. Stejně jako v Bezpráví pak stačí, aby fíra v té složité situaci nestáhl sběrač ve správném okamžiku a trať stojí. Nedat tam tu hákovnici, to by ohrožovalo životy dráteníků.

Leinad

Když už se hákovnice používají, co kdyby se používaly normálně? Projetí hákovnice přeci není důvod k poškození vedení

Tomáš Záruba

To s tím snížením kapacity v alternativním případě by mě opravdu zajímalo. Zas nějaký slaměný panák, tedy uměle vymyšlení zjevně debilní antiřešení, prezentované jako jediná možná alternativa…?

jonáš

Taky nevim, jak by neutrální pole ovlivnilo kapacitu. Leda snad nějakou krátkou výlukou při zřízení a při snesení.

qěcy

Neutrální pole fakt nebrat. Měli by na Závodiště doplnit dělení do první a druhé TK od Radotína.

FP1

Takže klasická mantra, zlá SŽ, zlé hákovnice a stahovačky, a fíra je jen chudák, co je tím stresován. A to říkám jako fíra, ale štve mě ta jednostrannost, může za to jen zlá SŽ. I když uznávám, že u dlouhodobých výluk (týden, měsíc), by se neutrální pole mohla dávat, pokud se nebude hrabat i do TV, aby se to, co 2 dny nemuselo měnit. Teď se argumentuje tím, že v rozkazech není přesně uvedeno, kde stahovačka je, jsem zvědav s čím se přijde, až se do rozkazů dostanou přesné kilometrické polohy. A ano bude to, už dokonce chodí geodeti zaměřovat… Číst vice »

Tomáš Záruba

Tak ještě aby ta km poloha byla kde na trati zjistit, při těch výlukách…

FP1

Tak ono jde hlavně o stanice, na které si teď stěžovali, že tam je jen napsáno za vjezdu (odjezdu, apod…), na trati si to podle staničníku najdu snadno (navíc pokud byla na trati stahovačka už teď, tak byla vymezena kilometricky, zažito na trati z Týniště na Choceň (hned po odjezdu z Týniště).

Tomáš Záruba

Jasně. Prostě tohle je typický příklad problému, který se „textovou formou“ nedá rozumně vyřešit. Buď je informací moc málo, nebo „se to důležité v tom ztratí“.
Jo takhle kdyby do rozkazu vyšvihli zjednodušené schéma stanice (ony by stačily koleje hlavní a první předjízdné, pokud teda ta stahovačka není „někde vzadu“) s červeně vybarveným úsekem bez napětí, tak je na první pohled jasno a místo celého textu stačí název stanice. Já vím, nejsou barevné tiskárny.

qěcy

To se dá třeba podbarvit šedivě.

Filip Jirsák

Když se to děje opakovaně, různým fírům, na různých místech, nějaký problém v tom evidentně je. Když si někdo myslí, že se to jen tak z ničeho nic dít přestane, je hlupák. Aby to přestalo, musí se něco změnit. A rozhodně se nezmění to, že „fírové musí dávat víc pozor“.

FP1

Ano děje se to, jeden z častých argumentů, který je slyšet je: „Abych projel“. Klasický argument, který se dá odbourat tím, že si přestaneme hrát na to, že za uváznutí je trest smrti. Tak holt neprojedeu, lepší než potrhat. Ale samozřejmě, vše nejde jen za fírama (najde se i případ, špatného oterčování, apod…), u dlouhodobých výluk (dejme tomu týden a víc, pokud by to tak bylo většinu času a co 3 dny by se neutrální pole neměnila) tedy zvážit vytvoření neutrálních polí, apod…, ale u těch kratších by to neúměrně prodlužovalo výluku. Prostě najít kompromis, zvážit rizika, a tam, kde… Číst vice »

Tomáš Záruba

V Bezpráví byl ten problém, aby při zastavení ještě bylo vidět na návěstidlo, ale už vznikl dostatečně dlouhý prostor pro rozjezd, aby se pak ten úsek bez napětí (v oblouku a do křivého) vůbec projel. No a občas holt nebylo sucho, a tak nastupuje snaha ten rozjezd udržet na tom byť minimálním zrychlením „do poslední chvíle“ – no a někdy holt o sekundu dvě déle.

FP1

A to je ono, a na to následuje jednoduchá otázka, proč? Proč ona snaha, buďto se pokusím s tím, že to nemusí vyjít, ale neriskuju, a nebo zavolám, že prostě nemám šanci na dostatečný rozjezd, ano asi si ledacos vyslechnu (na jiné výluce už jsem takto volal), ale stále s klidem, že z toho nebude MU, na X hodin.

Tomáš Záruba

To by bylo samozřejmě ideální (a asi i s následkem hledat k té stahovačce alternativu). Ale to bychom nesměli žít v zemi, kde největším hříchem v jakémkoli kolektivu je „dělat problémy“. Už vidím v barvách, jak takový chlap tu nedostane dovolenou, támhle není zařazen do výběru pro cokoliv, onde začne vymetat nejméně oblíbené směny atd. V horším případě bude na místo vyslán někdo, kdo to teda „vyrve“ a se štěstím projede, načež odmítajícího nešťastníka bude čekat přímo nějaký postih. Jo kdyby zcela předpisově mohl do něj druhý vlak „šťouchnout“ (např. se na trati spojit, druhý prvního stahovačkou protlačit, první druhého… Číst vice »

FP1

Tak já mám asi holt myšlení nastaveno jinak, a řídím se heslem: Raději budu za blbce, než způsobit ještě větší škodu. A že už jsem párkrát „dělal problémy“, takže už jsem si vyslechl ledacos. No nic, takže lepší riskovat a pak to házet na SŽ. Ale jak jsem řekl, nechci to házet jen na strojvedoucí, SŽ mívá občas chyby v oterčování, někdy v rozkazech, atd… Měla by i vyhodnocovat rizika, a u těch delších výluk se snažit, tam kde to jde, nahradit stahovačku děličem. Nemusí ani celou výluku, stačilo by to defakto jen z těch směrů, kde se více elektricky… Číst vice »

Filip Jirsák

„Tak já mám asi holt myšlení nastaveno jinak, a řídím se heslem: Raději budu za blbce, než způsobit ještě větší škodu.“

To máte asi opravdu nastavené jinak, tohle není přirozený způsob uvažování. Je dobře, že uvažujete takhle, ale je potřeba počítat s tím, že většina takhle neuvažuje.

Tomáš Záruba

On to ale není problém typu „buď – anebo“. V konkrétním případě udělal prostě chybu fíra a nemyslím, že by ho někdo nějak extra hájil. To ale neznamená, že zároveň nemůže systémovou chybu udělat SŽ.

Mimochodem, pořád je ještě vypínačka na výjezdu z depa Libeň, tj. v místě s nařízenou Vmax 5 km/h? A už tam někdo někdy zahlásil „to (směrem do kopce) neprojedu, vystrčte mě dieselem“? A co by se tak asi dočkal za reakci, hm…?

Frantík

„Nastavíme Vmax 10“ ?

Tomáš Záruba

Spíš „hele 50 let se to tady tak dělá“, mám takovou obavu. :-/

FP1

A pak zde mám ještě třetí možnost, kterou také využívám (ale v nakládce, to v osobce moc využít asi nepůjde) volám dopředu, jestli to bude možné na průjezd, a nebo ať si mě nechá o stanici dřív(pokud to je možné), a pak mě tam pustí na průjezd (abych nemusel zastavovat, že bych se nemusel dostatečně rozjet).

ldx

Tohle vyřešili už dávno v Japonsku. Říká se tomu Toyota systém (TPC). Zaměstnanec je odměňován jak za inovace tak nahlášení problémů. V 60.letech – a tady se stále uvažuje ve stylu ruského direktivního přístupu. Hodně smutné. Halt furt jsme v mnoha podnicích, které nepřevzaly západní metody (protože nevznikly od píky jako zahraniční investice), na tom Východě :-/

Filip Jirsák

Všechna fakta znáte, ale vyvozujete z nich špatné závěry. Kdyby ta místa byla umístěná tak, že strojvedoucí nebude muset nic riskovat, tak to dělat nebude. Jenže ve skutečnosti jsou (předpokládám) ta místa často umístěna tak, že se počítá s tím, že strojvedoucí budou riskovat – čímž se SŽ elegantně zbaví své odpovědnosti, hodí to na strojvedoucí a pak tepe ty, kterým to zrovna nevyšlo. Řešením by asi bylo, že se strojvedoucí domluví, budou jezdit „na jistotu“ – a když tam každý druhý vlak uvázne, bude to SŽ muset řešit. Ale nešlo by to bez téhle demonstrace, když všichni ten výsledek demonstrace… Číst vice »

SYN

Přesně, takhle jsem to (já amatér) pochopil… je návěst „připravit se“ tak to mají zatípnout hned za ní… A jestli se to takto projet nedá, tak je ta návěst ubohý alibizmus

Frantík

Asi se předpokládá, že SŽ řeší ty úseky takovým způsobem, že se to dá „normálně“ vyjet.

Zlámalík

No a udělat výluku tak, aby se fíři nemuseli chovat takto „na hraně možného“? Nechat tam delší místo na rozjezd, přesunout návěstidlo nebo dát nějakou „opakovačku“. Vymyslet to na milimetry a pak se divit je cesta do průseru.

Tomáš Záruba

No mě o tom nepřesvědčujte. 😉

FP1

Ono by možná stálo za to, aby strojvedoucí viděly tu práci i z druhé strany (tedy z pohledu dráteníků), a naopak (dráteníci z pohledu fírů), pak bychom se asi lépe chápali. Já právěže byl pár let i u dráteníků (cca 4 roky zpět), takže mám pochopení pro obě strany, a nevidím to tak černobíle. A už tehdy byl problém časté projetí stahovačky, ať naplno, tak jen částečné vytažení oblouku, pro stahování na poslední chvíli (na jedné výluce jsme napočítaly 5 projetí během prvních 25 minut výluky), ale to se hákovnice ještě nedávaly. Takže hákovnice jen vytáhly na světlo jen problém,… Číst vice »

Hádej

Ano, takže problém vyřešíme tak, že to poděláme všem. Gratuluju.

FP1

Ne, jen asi četnost projetí překročila nějakou mez (že se opět hákovnice začala používat), a logicky se přistoupilo k dalšímu způsobu zajištění výluky.

Docela by mně zajímalo, jak tehdy dopravce řešil, přišlo-li hlášení, že strojvedoucí projel stahovačku (aniž by došlo k potrhání TV)..

Jirka P

Takže „problém“, který reálně žádné škody nezpůsobil (způsobil?) „vytáhneme na světlo“ tím, že způsobíme škody za miliony. A současně k tomu jakýkoli goodwill dráhy pošleme do kopru, protože v cestujících i přepravcích tohle zanechá dojem, že jim dráha neslouží, ale že je sabotuje. To zní jako skvělý plán 🤯

Jinak souhlasím, že provoz by pracovníky ohrožovat neměl. Ale ten způsob je poněkud nešťastný.

MMCH oceňuji, že počítáte jak mezi strojvedoucími, tak mezi dráteníky samé ženy.

FP1

Že žádnou škodu nezpůsobil, taky není pravda, při projetí dochází k vytažení oblouku, čímž dochází k napálení TV, a ano, jedno projetí to nepřepálí (pokud nebude problém ještě někde jinde), ale po vícero samozřejmě dojde přepálení a zas máte TV na zemi. Do toho, po projetí musíte nechat přeměřit kabely od zkratovacích tyček. Takže škody to způsobuje taky. Plus ochrana životů pracovníků. Nemyslím si, že by byl nešťastný, prostě jen způsob zajištění bezpečnosti, který je v normách léta, jen se nepoužíval. Navíc je otázkou, proč padá i TV, v době kdy se začala používat hákovnice jsem už u dráteníků nebyl,… Číst vice »

bkv

Sice to ohrozí pracovníky, ale prý ro reálně žádné škody nezpůsobí. Zajímavý způsob myšlení.

Jirka P

Asi takhle, pokud je něco tak nebezpečné a tak časté, jak se zde tvrdí, tak by byly vidět i nějaké reálné škody v minulosti. Proto se ptám kde jsou vyčísleny.

Ve zprávách DI ale nic není. Takže buď neplatí jedno, nebo druhé. Jinak jsme mentálně na úrovni sedláků ničících Divišův bleskosvod, protože jim ohrožuje úrodu.

Robin

Do budoucna by mohl pomoci i ETCS, který by měl upozornit strojvedoucího na nutnost stažení – zdvižení sběrače podle km polohy. Ale samozřejmě čím méně stahovaček bude, tím lépe.

Leinad

Jenže tomu by taky musel někdo dávat data.

Robin

Na CDP je již pracoviště ETCS, kde může dispečer zadat kilometrickou polohu pomalých jízd, snad tam jdou zadat i stahovačky.

Hádej

Ne, plánuje se (a bude) jenom na stycích napájecích soustav.

Prostě Dobrá správa.

Dušan

Jenže v TSI Loc and Pas (= vozidla) viz níže: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:02014R1302-20190616&from=EN se píše: Vozidla určená k provozu na tratích vybavených traťovým systémem řízení a zabezpečení ETCS musí být vybavena palubním TCMS (systémem řízení a monitorování vlaku), schopným přijímat ze systému ETCS informace týkající se umístění dělícího úseku popsané v příloze A, index 7 TSI Řízení a zabezpečení; u vozidel s maximální konstrukční rychlostí nižší než 250 km/h se nevyžaduje, aby následné příkazy byly automatické, ale informace o dělících úsecích poskytované systémem ETCS musí být zobrazeny na palubě za účelem zásahu strojvedoucího. Jestli to chápu dobře, tak jsou myšleny všechny dělící… Číst vice »

Dušan

EDIT: Takže to chápu tak, že aby všechny informace o dělení byly korektně vozidlu dle TSI, resp. strojvedoucímu zobrazeny/poskytnuty (= což je přímo povinnost), tak je všechny musí současně i traťová část ETCS poskytovat:-)

Hádej

Ale jistě, bude to tak jako teď v TTP – značka v kilometrické poloze a nazdar.

Automatické stahování bude jenom na stycích soustav.

FP1

To by teoreticky uměl i NavTrain, pokud budou data. Problém vidím v tom, jak to zajistit. Valná část výluk jde oterčovat vícero způsoby a bude to správně. Takže buďto někdo dopředu v ROV určí jak to bude, a nebo pracovníci dostanou tablety, a při terčování budou zadávat. Avšak první varianta skrývá 2 problémy: 1) Hrozí, že vznikne nepřehledný les terčů (ano to, co dnes kolikrát působí jako les není nejhorší). 2) na MVTV není neomezené množství návěstidel a stojánků, takže by se mohlo stát, že prostě oterčování daným způsobem nebude možné. V druhé variantě, zas nahrnete na pracovníky další povinnosti,… Číst vice »

Leinad

A kde se berou data na rozkazy, proč by je nešlo 1:1 překlopit na data pro ETCS?
Na rozkazech není číslo koleje a kilometr?

FP1

Šlo samozřejmě, jen říkám, že než bude všude ETCS (ať si o něm můžu myslet cokoliv), tak by to zvládnul i NavTrain, jen pokud bude mít data, kde jaká stahovačka je, což dnes neví (ví jen, číslo koleje, která je napěťově vyloučena, ale už neví, zda byla použita klasická příprava a kolej bez trakčního vedení vlevo/vpravo, nebo příprava se šipkou a stahovačka u děliče, zda je použita příprava pro každou kolej zvlášť, nebo je jedna příprava společná u angličáku, atd…

Hádej

Haha, na to nejsou data o tratích. 😀

Jirka P

> Na rozkazech není číslo koleje a kilometr?

Není. Je tam často jen obecná informace „při odjezdu“ atd., nejsou tam ani konkrétní koleje ani třeba poloha na záhlaví. Ono by to ani moc nepomohlo, protože návěstní soustava není směrová, a tak strojvůdce může často jen hádat, kam to bude.

SYN

Ale ono to začíná vypadat že většina těch škod nenastává pouze proto že na to fíra prostě totálně zapomněl… ono to začíná vypadat že je to úloha na rychlý výpočet z hlavy „jak rychle jedu“ „kolik ještě zbývá k háku“ a „jak dlouho se stahuje můj sběrač“… a místy (a za některých rychlostí) je to zcela v pohodě a s obrovskou rezervou, a jinde je to pěkně naknap…

SYN

Tak když bude uvedena přesná poloha, neměl by být problém mít apku na pitomém founu, která třeba půl kiláku před danou polohou pustí budík… až trapně jednoduché…

Jeník

Měl byste prosím někdo link na nějaké vysvětlení co přesně je hákovnice a ideálně i fotka jak ta věc vypadá? Hledání mě zavedlo všude možně, jen ne na nějaký solidní materiál na tohle téma.

Jan

Jedná se o dva obdélníkové kusy kovů (destičky), na jedné z nich je hák (navařený kov ve tvaru C) ještě tam jsou čtyři šrouby. Trolej se dá mezi desky, hákem dolů, přišroubuje.

Jan

Tohle je oficiálně hákovnice, ale říká se tomu žába, uchytí se do toho trolej a do oka této hákovnice/žáby se dá hák ráčnového zvedáku nebo šlupu. Kdyby narazil sběrač do této hákovnice, taky si myslím, že se nemusí až tak poškodit, protože se to z té troleje sundát tím nárazem.

Martin Lér

Takže to zachrání dráteníky před jiskrami, ale ne trolej? Protože záchrana spočívá ve zničení vozidla a troleje zároveň? Nějak mi to využití není furt jasné…

Jan

Já jsem ještě nikdy neviděl zničenou trolej kvůli hákovnici. To jsem na stavbách viděl minimálně 6x k.o. Akorát ohnutá trolej v místě hakovnice, to kluci z OTV vyklepali a dobré. Sběrače ohnuté na druhou stranu, zlomené lyžiny nebo to třeba i zůstalo viset na hákovnici, ale trolej vždy v pořádku. Nevím co tam teď s tím dělají. Sběrač se odřezal nebo odklidil a 30 minut po MÚ je volno.

qěcy

Na odbočku závodiště stačí 6 dělení a to z toho mohou být 4 vzdušná (ta mimo spojky). Tak co co jako go? Jak to, že nejde využít víc dělení???
Těch 6 dělení zajistí naprosto bezpečný provoz a bez stahování sběračů.

Může SŽ ukazat, jaké zvláštní specifikum nedovoluje mít tam 6 dělení a jezdit bez stahování sběračů?

K.S.

Asi paragraf 1.

Koro

Nikdy se to tak nedělalo?

K.S.

Vždycky se to tak dělalo.

qěcy

Asi. Chybí dělení na smíchovském konci 1. a 2. TK od Radotína, zhruba u přejezdu. Kdyby tam ta dělení byla, šlo by jezdit přes Závodiště se zvednutým sběračem při napěťové výluce kterékoliv traťové koleje.

S hákovnicemi nemám problém nad začátkem vyloučené koleje. Nad provozovanou kolejí s elektrickou vozbou je to podle mne prasarna, když je to jen kvůli chybějícímu dělení troleje.

pán z Černošic

Nechápu, co tam frajeři jako nacvičujou, to vám na to nestačil ten rok a půl výluky co tam teď byl?
A co ten bilboard „v úseku Radiotín-Smíchov již bez omezení“ co jste v létě slavně instalovali u nadchodu v Radotíně? Ten jste hodně rychle radši někam odklidili, kašpaři…..

Vectron

At jde SŽ s hakovnicemi a obecne stahovackami s prominutim do prdele.Udelejte to tak,at se nemusi vubec stahovat!!!Dnes Ostrava hl.n. opet stahovacek jak nasrano…jak to,ze v cizine to jde bez nich?

Hádej

Nemají jediné správné řešení a jediného správného projektanta.

Pavel Nocar

Přitom stačí jen dodržovat platné předpisy ale to někteří rádoby strojvedoucí neumí.

Juraj

Jo, a problém s dopravními nehodami na silnici vyřešíme tak, že řidiči budou povinně dodržovat předpisy a neriskovat.
Geniální. Že to dosud nikoho nenapadlo…

Třicátáprvní Béé

Přesně tak, dodržováním předpisů na dráze zároveň vyřešíme problém na asfaltu. Geniální.

Jiří Kocurek

To jste vůbec nepochopoil obsah sdělení.

Třicátáprvní Béé

Myslíte srovnávat dráhu a silnici?

Y.K.

Může. I letectví. Lidi prostě chyby dělají v jednom kuse, tomu nelze zabránit. Je to lidské a přirozené. Technciky se má bránit tomu, aby ty lidské chyby nestály životy a hmotné škody.

SYN

V letectví tomu říkají princip ementálského sýra… průser se stane jen když zároveň selže několik různých opatření (všechny oka v sýru na několika plátcích se „sejdou“)…

ABC

problémy s dopravními nehodami na silnici zásadně řešíme drastickým zpřísněním bodového systému a likvidačními pokutami, že

qěcy

Protože i v Polsku mají více deličů a také mají zkrácená vzdušná dělení ve zhlavích. A to už aspoň 50 let.

Jan

Pokud se nepletu, podle toho co jsem viděl, tak stahovačky v Ostravě byly na první staniční, na ni se nejezdí, pouze přejíždí od Ostrava střed a naopak, výluka stejná tam byla i někdy minulý týden a prý byl i rozkaz, na 1. Stál Tomi Remont a dělali něco na kolejích. V Ostravě před rekonstrukcí dávat děliče je blbost, navíc těch výluk by bylo masakr kvůli instalování děličů. Nestahnutím při této výluce asi nikoho neohrozíte, jestli spadne trolej, aspoň se dá nová. Strašný problém se podívat na ten rozkaz a koukat se kde ty stahovačky jsou, když navíc upozorňují na to… Číst vice »

Jozo_cz

Kolega píše o dnešní noci. To byla mimo jiné stahovačka ve 101. koleji od půlky zastávky Mariánské Hory ke Svinovu (kol 102 vyloučená). Naštěstí jsem tamtudy projížděl v době, kdy to dráteníci čerstvě zapnuli a tak jsem sběrač mohl zase zvednout.

Péťa

Ostrava v tomhle byla před změnou předpisů pověstná, Připrav se ke stažení sběrače na zkrácenou vzdálenost a 100m za tím stahovačka v rovné koleji. A jako bonus to dali na kotvu stožáru že to bylo vidět na poslední chvíli (dneska to dávají genitalne za závaží).
Hlásit to nemá smysl, při odpovědích stylu že my si na Vectronem pořád na něco stěžujeme nebo kvůli tomu že jsme soukromý dopravce jsem to vzdal.

Jan

Asi si stěžujete na špatném místě. K závaží, co jsem viděl tak, dávali pouze zvedačky. Údajně se teď klade dost důraz na metry.

Martin

Když problematice nerozumíte, tak raděj nic nepište..!!

Hádej

Jojo, zjevně totiž v ČR platí jiné fyzikální zákony než v Polsku nebo Německu…

mshunt

Montáž hákovnice mezi návěstidlo s návěstí Stáhněte sběrač a elektrické dělení je dovolena v článku 6.4.1.9 TNŽ 34 3109 – bezpečnostní předpisy pro činnost na trakčním vedení a v jeho blízkosti…….. Je to poslední záchrana pro pracovníky, když selže strojvedoucí. Mně osobně se to několikráte přihodilo, když při práci na TV projel fíra návěst a spojil naše pracoviště se živou částí. Copak dělič, to je chvilka, ale elektrické dělení už nějakou dobu trvá. Zážitky, které bych si nejraději vůbec neprožil. Upozorňuji, že zákony pana Kirhofa platí stále. Co čtu články ohledně hákovnic, nikde jsem tam nenašel vyjádření pracovníků, kteří v… Číst vice »

IGCT

Je to přesně jak říkáte, bohužel SŽ je otloukánek, který si od dopravců nechá ledasco líbit. Někdy je kritika oprávněná, někdy, jako třeba v tomto případě, chybí důrazné zastání za opatřeními managementem SŽ.

qěcy

Kecy. SŽ z nějakého důvodu neustále má nedostatečný počet dělení trolejí. Asi aby ušetřila na dělících a jejich údržbě. Stejně jako kdysi se standardně muselo stahovat mezi lichými a sudými, a dneska jsou obě skupiny většinou elektrický propojené přes ÚO.

Martin

Když tomu nerozumíte, nepište blbosti..

Martin H.

Berete to špatně. Jde o to, že existuje stejně bezpečné řešení jako hákovnice, ale protože je méně pohodlné, použije se hákovnice. Rozdíl v bezpečnosti není žádný, ovšem při použití hákovnice dochází k velkým škodám a zastavení provozu, narozdíl od použití ÚD. Navíc je jízda přes stahovačky kvalitativně výrazně horší, energeticky daleko náročnější a s rizikem uváznutí vlaku. O tom to celé je.

Martin

Když tomu nerozumíte, nepište blbosti..

Hádej

Zjevně nějaká frustrace.

Robin

Konečně někdo kdo tomu rozumí. Jinak podle zdejších diskutérů by řidič silničního vozidla, který projede semafor na červenou, měl asi místo zaplacení pokuty vyřvávat na ŘSD a MD že je hodně značek a hodně semaforů a že kruhák je lepší.

Frantík

Že projede na červenou, není nic životně ohrožujícího. Problém je, když přímo nedá přednost (nebo ohrozí) vozidlu jedoucí na zelenou.

Igor

Ideální je projet na červenou přejezd. Kde já jsem to už viděl…

Novomír

Ono dát stahovacku 500m za jinou stahovacku, hned za návěstidlo, které je vždy na stůj a ještě rozpojit trolejové vedení tak, že to místo je napájeno až z Karlštejna, až napětí se pohybuje neustále kolem 2,5kV, tak to chce fakt fištrón.

qěcy

Přesně. Blbější řešení už asi ani vybrat nemohli, posouzení rizika žádné.

Leinad

Taky to řidiči dělají. Výsledky jsou, třeba závory na železničních přejezdech, i tam kde přejezd není na náspu nad úrovních silnice a nehrozí oslnění. V Rakousku signalizování konce zelené blikáním.

Jiří Kocurek

A projetím na červenou dojde ke stržení trolejového vedení tramvaje?

Granja

Vaše poslední věta je hodně vypovídající a není k ní co dodat.

Y.K.

To že je něco povoleno neznamená, že to je jediná existující ochrana a už vůbec ne, že je ideální, či odpovídající epoše (kdy se většina sběračů umí i stáhnout sama) a jsou to zařízení za nějaký milion.

Zeptám se jinak, byli by ohroženi na životě i v případě vložení elektrického dělení?

Kolik trvá zřídit elektrické dělení?

qěcy

Stojí to asi 100 000 včetně práce a trvá to tak 3 hodiny.

Jiří Kocurek

A za jak dlouho se nainstaluje hákovnice? Příjezd na místo osazení je úplně stejný, ten samý DAF jako na fotce uveze dozajista obojí.

Martin

Hakovnice 30 vteřin..Vite vubec co to je a co je elektrické dělení? Asi ne

SYN

Těch 30 vteřin ale musí být „zakleknutý v blocích“ a rozhodčí má připravené stopky…

Y.K.

Během skoku o tyči. Tak určitě.

Se všemi těmi drážními formalitami kolem se rozdíl poněkud setře.

Horší ovšem je, pokud se nechce.

Novomír

Toto je první misto, kde je použita hákovnice v souladu s touto TNŽ.
Zatím jsem se s ní setkal vždy až za děličem (čili naprosto k h.)
Je zajímavé, že na to že byla hákovnice umístěna v rozporu s TNŽ, neupozornila ani DI v závěrečné zprávě, která tu byla hojně citována minulý měsíc.

qěcy

Do zadku, jde pouze a jedině o správné umístění děličů do míst, jde zhruba jdou nsmeznikx. Jenže vy, trolejáři, je mnohde máte na opačném konci výhybky, u hrotu, a proto se musí kus vylouvenr6troleje pojíždět se staženým sběračem. Prostě proto, že máte děliče na idiotských místech. I Poláci to mají chytrého rozmístěno. To samé o vzdušných děleních.

Martin

Rozumíte tomu jak koza petrželi

Hádej

Zato vy jste tady asi jedinej Einstein.

qěcy

Tvl! To snad není možný! To nechápete, že existuje nejméně jedno řešení, kdy se nemusí stahovat a zároveň nelze nikoho ohrozit? Jediné kdyby vjel elektrický vlak přímo na tu vyloučenou kolej!

Proč je asi na Černém mostě a Zelenči 5 deličů?
Proč mají Poláci vzdušné dělení také v přímé mezi jednoduchými kolejovými spojkami ve stanici na dvojkolejce?
Proč jsou Horní Počernice plné dočasných deličů, které se podle potřeby překlenují propojkou?

Tomáš Záruba

Projet stahovačku je samozřejmě špatně a z 99% chyba fíry v takovém případě. Což ale nic nemění na tom, že základní chyba je volit řešení se (spoléháním se na) stahovačky, namísto využití jiného způsobu ochrany právě vás, zaměstnanců na plošině, který není závislý na lidském faktoru (viz Qěcy).

Jiří Kocurek

Použití jiného technického řešení by mělo za následek výrazné snížení kapacity dráhy.

To je blbé až tak, že to přestává být vtip. Opravdu by projetí sběračem přes úsekový dělič zastavilo dopravu na 6 hodin?

PvvS

No pokud by ho montovala SŽ, tak asi jo. To by to bylo dole i se sloupama.

Jan

Jestli se to nemyslí tak, že by se na vložení děličů musely dělat další dlouhé výluky.

Jiří Kocurek

Pokud DAF s plošinou na fotce slouží k instalaci hákovnice, tak tam výluka už tak jako tak být musí. Pokud tam místo něj pojede MVTV, tak platí totéž. I pokud to dělají ze štaflí, tak taky na vyloučené koleji.

Jan

Hákovnici máte za minutu… Dělič uděláme za 15-25minut se vším všudy. SŽ to bude dělat určitě déle, protože nemají tak zkušené lidi oproti například EŽ, Tramo. Na jedno je potřeba výluka, na druhé ne.

Frantík

Jak vůbec funguje ten dělič? To se musí nějak rozpojit ty dráty?

Jan

Ano, musí se rozpojit, případně namotat pokud je to dočasně. Z obou stran kde má být dělič se dají žáby (taková věc co chytne trolej, má oka pro popruhy), do nich popruhy a stáhne se to, aby nebyla trolej pod tlakem (napnutá) pak se to řízne, vloží dělič, nastaví se výšky, opiluje se trolej, váhou se změří rovnost a několikrát se to sjede sběračem jestli je to ok.

Karel

My jsme nepoužívali popruhy, ale hupcuk. Směračem jsme nic neprojížděli, žádný jsme na pracovním vlaku ani neměli.

Jan

Taky se dá, ale co jsem viděl, tak kluci z OTV mají krátké hupcuky, proto popruhy. OTV to asi pokaždé sjíždí když něco dělají na děliči

Martin

Jak jste přišel na takovou pitomost..!!

Jan

Dělám na trakčním vedení už nějaký pátek, tak asi vím, pane.

Pája

Skoro by jeden zbystřil, co SŽ myslí tím „jiným technickým řešením “ . Výkolejku?

Panto_X

Pokud hnací vozidlo pojede pod výkonem přes dělič do zkratovaného úseku, vzniklý elektrický oblouk může způsobit mechanickou destrukci vlastního děliče a trolejového vodiče za ním.

SYN

Nemohly by propojky mezi oběma úseky (jsou dočasné že?) fungovat jako „zesílení“ v místě spoje a zároveň jako „obětovaný materiál“?

David

Není to optimální řešení, ale bohužel to ukazuje, jak často není respektována základní návěst…

Jiří Kocurek

Stačí strojvedoucí vyměnit za neomylné lidi z Dlážděné a přestane se to stávat.

Třicátáprvní Béé

Stačí, aby ti fírové ten smeták stahovali. Kluci, co jezdí pravidelně přes tyhle úseky ví. Kluci, co nejezdí, mají 2x A4 rozkaz, kde je to uvedeno. Osobně když jedu přes inkriminovaný úsek, mam oči všude. 22 let ježdění na tramvajích se mi nestalo, abych utrh smeták. Když jedu do výluky, tak prostě čumim, ohromný problém? Neřekl bych.

Tom

Svata prostoto….

Znalec

Taky tady byl jeden chytrej, dokonce strojvedoucí zkoušel a taky říkal, že jsou to blbci a ejhle pak na melouchu u soukromníka (!) to blbec řachnul v Jihlavě do láminátky. Blbec projel Stůj a nebrzdil mu po zkoušce brzdy celý (!) vlak. Kdo to byl? No přechytralej blbec z vedení.

Třicátáprvní Béé

A k tématu by něco bylo?

Znalec

K tématu to přímo není, ale pointa podobná. Taky mistr svėta amoleta, ale jen do času. Už domachroval.

Třicátáprvní Béé

Mě asi znáte když mě srovnáváte s člověkem, kterej zavinil mimořádku co? Já na rozdíl od Vás nikomu nepřeju něco do času. Jen říkám, že na strojvedoucích záleží hodně životů a měly by to mít v hlavě. Jestli je problém stáhnout v odb. Bezpráví smeták do odbočky a dál nikde jinde.. tak jo, může za to SŽ 😉

Znalec

Vůbec Vás neznám a ani nechci, sám jsem když jsem působil u SŽ ( 30 let) taky nic nezavinil. Jenže přísloví o tom že na každého jednou dojde jistě znáte. Hlavním a společným jmenovatelem práce u SŽ je alibismus na všech úrovních. Ani tu chybu nemusíte udělat Vy a stejně se vykoupete taky.

Třicátáprvní Béé

Bavíme se o stahovačkách a ano abyste byl spokojený, jsem neskutečná svině na kterou se vaří voda

Znalec

To jsem nikde neřekl, jen Vám ukazuji na příkladu výše zmíněném, že nikdy nevíte co se stane. Mohu Vám ale říci, že dotyčnému nikdo nepřál, ale taky nelitoval.

Třicátáprvní Béé

Tak samozřejmě, nikde jsem to neřekl, JEN…ALE..

Marian Kechlibar

„Když jedu do výluky, tak prostě čumim, ohromný problém? Neřekl bych.“

Realita na našich kolejích ukazuje, že to problém je.

Co myslíte, co je efektivnější, zvolit jiné technické řešení, nebo nějak předělat všechny zúčastněné osoby na neomylné jedince?

Jak byste to druhé dělal?

Třicátáprvní Béé

Všema deseti jsem pro technický řešení, který omezí chybu fíry. Jenže na druhou stranu, jsme tu my fírové co stahovačky mají v popisu práce.

Filip Jirsák

To, že to máte v popisu práce, vám dává nějakou superschopnost dělat to vždy a za všech okolností správně? Kdybyste měl v popisu práce létat (vlastní silou), tak budete létat?

Třicátáprvní Béé

A o jakých všech okolnostech se tu bavíte? Jde o stahovačku proboha, ne o zvládnutí tak složitého stroje jako je T.. (ano teď si dělám srandu). To o tom létání nechápu co jste chtěl říct, nějaká podobná hláška od soudružky učitelky ze základní školy?

Y.K.

To že jste dosud nezapomněl nebo ji neprojel neznamená, že nezapomenete někdy jindy v budoucí kariéře. Ne že bych to komukoliv přál, ale pečlivost a profi přístup nezaručuje 100% bezchybnost.

Na stahovačce není nic složitého, ale nic složitého není ani udělat botu. Stačí jednou za kariéru.

Filip Jirsák

Vy jste argumentoval tím, že něco máte v popisu práce, tak to přece musíte zvládnout. Což není pravda – to, že vám někdo něco dá do popisu práce, neznamená, že to automaticky zvládnete.

K tomu stržení sběrače dochází relativně často, takže to evidentně v současné podobě strojvedoucí nezvládají. Nemusíte vědět, proč se to děje, ale je naivní myslet si, že to mávnutím kouzelného proutku skončí a niž by došlo k nějaké změně, problém se stahovačkami zmizí.

Y.K.

Neomylní lidé neexistují s tím se musí počítat. Jedna věc je předejít zranění dráteníků (to hákovnice relativně umí), druhá věc je předcházet i škodám a závadám provozu a na to existuje mnohem efektivnější řešení. Ve světě běžné, u nás „problém“.

Pája

To není dobrý ani jako vtip

anon

„Beznapěťová výluka a návěst Stáhni trolej je pro Správu železnic obvykle nejjednodušším řešením situace.“

Ano, v pripade, kdy je instalovana hakovnice, je skutecne mozne navest Stahni sberac interpretovat i takto.

vjkm

Stáhni trolej.