Další velké omezení na železničním koridoru. Modernizace úseku mezi Lipníkem a Drahotušemi potrvá tři roky

Vlak Českých drah na Jezernickém viaduktu v úseku Lipník nad Bečrvou - Drahotuše. Foto: České dráhyVlak Českých drah na Jezernickém viaduktu v úseku Lipník nad Bečrvou - Drahotuše. Foto: České dráhy

Na trati vznikne nová odbočka pro plynulejší provoz. Správa železnic slibuje, že nebudou používány hákovnice.

Cestující a dopravce na jednom z nejvytíženějších úseků české železnice čeká další omezení. Správa železnic chce ještě letos začít s kompletní modernizací šestikilometrového úseku mezi Lipníkem nad Bečvou a Drahotušemi na tranzitním koridoru mezi Přerovem a Ostravou. V budoucnu má této trati odlehčit vysokorychlostní železnice s názvem Moravská brána.

Správa železnic dnes oznámila, že na zhotovitele stavby s odhadovanou cenou 1,792 miliardy korun vypsala veřejnou soutěž. Kromě opravy trati dojde k vybudování nové odbočky Jezernice, která rozdělí mezistaniční úsek, zvýší tak propustnost vytížené trati a zjednoduší organizaci dopravy při údržbě a mimořádnostech. Úsek je součástí II. tranzitního železničního koridoru. V osobní dopravě je využíván pro všechny vlaky z Prahy do Ostravy či pro spojení Břeclav – Ostrava.

V rámci stavby dojde k sanaci železničního spodku, proběhne kompletní výměna kolejí, pražců a štěrku, v celém úseku se vybuduje nové trakční vedení. Projekt počítá s rekonstrukcí devíti mostů a čtyř propustků. Pro snížení hluku se v okolí Slavíče počítá s ochrannou protihlukovou stěnou.

Opravy dalšího úseku o rok později

Správa železnic počítá s tím, že modernizace bude probíhat za provozu od letošního září do konce roku 2027. „Postup prací je navržen tak, aby umožňoval provoz v maximálním možném rozsahu, proto se postaví dvě provizorní odbočky, které celý modernizovaný úsek rozdělí na třetiny. Po dobu stavby se kolem pracovních míst zřídí pevné bezpečnostní zábrany, které umožní v provozované koleji rychlost vlaků 80 km/h. V rámci rekonstrukce trakčního vedení zajistí zhotovitel takovou bezpečnostní ochranu, která vyloučí použití tzv. hákovnic,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Jejich používání v minulosti dopravci kritizovali, při chybě strojvedoucích docházelo ke stržení trakčního vedení a mnohahodinovým zastavením provozu.

Stavba bude financována z národních zdrojů a z úvěru od Evropské investiční banky.

Stavba je úzce koordinována s rekonstrukcí dalšího koridorového úseku, konkrétně mezi stanicemi Polom a Suchdol nad Odrou. Práce v této části se rozběhnou v roce 2025, kdy bude průjezd mezi Lipníkem a Drahotušemi dočasně bez omezení. V souběhu pak budou pokračovat na obou úsecích v letech 2026 a 2027.

Tagy hákovnice II. koridor Lipník nad Bečvou - Drahotuše Správa železnic
184 komentářů